Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 841
Offentligt
1924023_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 33. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
fredag den 1. juni 2018
kl. 8.00
vær. 2-133
Erik Christensen (S), formand, Kenneth Kristensen Berth (DF),
næstformand, Peter Hummelgaard Thomsen (S), Søren Søndergaard
(EL) og Rasmus Nordqvist (ALT).
energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt, udlæn-
dinge- og integrationsminister Inger Støjberg og børne- og socialmini-
ster Mai Mercado.
Desuden deltog:
Punkt 1. Rådsmøde nr. 3623 (transport, telekommunikation og energi
telekommunikation) den 8. juni 2018
EUU alm. del (17)
bilag 713 (kommenteret dagsorden)
Energi-, forsynings- og klimaministeren
oplyste, at det var tre sager på dagsordenen for
telerådsmødet den 8. juni 2018.
Ministeren forelagde punkt 1 på vegne af erhvervsministeren og punkt 2 på vegne af fi-
nansministeren. Forordningen om cybersikkerhed ville han ikke komme nærmere ind på,
at forsvarsministeren havde forelagt sagen i udvalget den 18. maj til forhandlingsoplæg.
1. E-databeskyttelse: Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning vedrørende respekt for privatlivets fred og beskyttelse af persondata
ved elektronisk kommunikation
fremskridtsrapport/-politisk drøftelse
KOM (2017) 0010
Rådsmøde 3623
bilag 3 (samlenotat side 2)
KOM (2017) 0010
bilag 3 (henvendelse af 14/5-18 fra Forbrugerrådet TÆNK
til ERU)
KOM (2017) 0010
svar på spm. 1 om ministerens kommentarer til
høringssvar fra Forbrugerrådet TÆNK vedr. forslag til forordning om respekt
for privatlivets fred, fra erhvervsministeren
EUU alm. del (17)
bilag 528 (udvalgsmødereferat side 645 FO,
forhandlingsoplæg forelagt 2/3-18)
Energi-, forsynings- og klimaministeren:
Sagen er sat på dagsordenen til politisk drøf-
telse. Det bulgarske formandskab vil desuden fremlægge en fremskridtsrapport.
Erhvervsministeren forelagde sagen til tidligt forhandlingsoplæg i marts. Jeg vil derfor ikke
i dag gennemgå forslaget og regeringens holdning hertil i detaljer. Jeg vil i stedet hoved-
sagelig fokusere på status for forhandlingerne i Rådet.
1035
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 841: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/06-18
33. Europaudvalgsmøde 1/6 2018
Forslaget har været behandlet i Rådet siden februar 2017. På trods af, at forslaget har fået
en overvejende positiv modtagelse hos medlemsstaterne, har forhandlingerne i Rådet i
modsætning til Europa-Parlamentet krævet lidt mere tid.
Dette skyldes bl.a., at mange medlemsstater ligesom Danmark har en generel bekymring
for, at forslaget risikerer at hæmme innovationen og gøre de vanskeligere for europæiske
virksomheder at konkurrere.
På linje med Danmark savner flere medlemsstater også klarhed over de potentielt store
konsekvenser, som forslaget kan have for en lang række aktører.
Flere medlemsstater har understreget, at der er behov for at tilpasse reglerne til den gene-
relle databeskyttelsesforordning for at undgå overlap og sikre sammenhæng i reguleringen
på det digitale område. Enkelte lande har desuden fremført, at man bør afvente virknin-
gerne af den generelle databeskyttelsesforordning, der som bekendt lige er trådt i kraft.
Der pågår således fortsat drøftelser af alle forslagets centrale bestemmelser. Det er derfor
på nuværende tidspunkt ikke muligt at sige, hvornår forslaget kan forventes færdigforhand-
let. Det er dog forventningen, at det kommende østrigske formandskab vil forsøge at lukke
forhandlingerne i Rådet hurtigst muligt og derefter påbegynde trilogforhandlingerne med
Parlamentet.
Den politiske drøftelse på rådsmødet forventes især at fokusere på tre elementer. Det før-
ste er behandling af metadata, og det andet handler om behandling af cookies. Det tredje
drejer sig om, hvorvidt forslaget både fremmer europæiske virksomheders konkurrence-
evne og samtidig yder tilstrækkelig beskyttelse af borgernes kommunikation og data.
Regeringen støtter fortsat det overordnede formål med forslaget, men mener stadig, at det
er vigtigt at sikre en balanceret tilgang til reglerne. En tilgang, der tilgodeser privatlivsbe-
skyttelse og den digitale tillid uden samtidig unødigt at begrænse mulighederne for innova-
tion og udnyttelse af nye teknologier.
Det kan desuden fremhæves, at regeringen fortsat lægger vægt på, at beskyttelsen af bru-
gerne ikke forringes i forhold til, hvad der gælder efter de generelle regler om bl.a. andet
databeskyttelse.
Hvis reglerne udformes rigtigt ved denne revision, kan de fremtidssikres og give mulighed
for fortsat digital innovation og vækst
uden at gå på kompromis med privatlivsbeskyttel-
sen.
Rasmus Nordqvist
spurgte, hvor langt var man i forhandlingerne i forhold til privatlivsbe-
skyttelse. Det emne var tidligere blevet diskuteret i udvalget, hvor man også kom ind på
Forbrugerrådet TÆNK’s høringssvar. Ministeren sagde, at nogle mente, at man skulle
vente på virkninger af databeskyttelsesordningen, før man skulle arbejde videre med e-
databeskyttelse, men det håbede han ikke var tilfældet for Danmark.
1036
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 841: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/06-18
33. Europaudvalgsmøde 1/6 2018
Energi-, forsynings- og klimaministeren
sagde, at Kommissionens forslag til e-databe-
skyttelse handlede om at sætte klare rammer for, hvad virksomheder og andre aktører må
og ikke må, når det drejer sig om fortrolighed i elektronisk kommunikation: Hvad skal være
reguleret i lovgivningen, og hvad der skal være op til borgeren selv? På nogle områder har
borgeren mulighed for at indskrænke virksomheders og andre aktørers mulighed for ad-
gang til data yderligere
det gælder f.eks. cookies. Regeringen kunne godt lide tanken om,
at det er brugerne, der har ansvaret for at tage stilling til, om de f.eks. vil sige nej til cookies.
De sikres hermed kontrollen gennem information og retten til frie valg. Den centrale forbru-
gerbeskyttelse består således i, at brugerne aktivt skal tage stilling. Og nej, Danmark var
ikke blandt de lande, der ønskede at vente.
Rasmus Nordqvist
var tilfreds med den sidste del af svaret, for der var behov for at ar-
bejde videre. Det var fint, at ministeren læste den danske holdning op, men det var vigtigt
at tage stilling til, om forbrugeren som standard er beskyttet eller ikke er det og aktivt selv
skal tilvælge. Det havde tidligere været diskuteret, at man kunne vende den om, så man
som standard har det højeste niveau af privatlivsbeskyttelse. Havde regeringen tænkt over
det og set mere på høringssvaret fra TÆNK, siden den sidst fik mandat i sagen?
Energi-, forsynings- og klimaministeren
svarede, at Parlamentet havde krævet, at brow-
seren som standard skal være indstillet til at forhindre cookies. Det var ret tilfredsstillende.
Regeringen kunne godt lide tanken om, at det er brugeren selv, der har ansvaret for at tage
stilling til, om de vil sige nej til cookies. Herved sikres de kontrol gennem information og
retten til det frie valg, og den centrale forbrugerbeskyttelse består således i, at forbrugeren
aktivt skal tage stilling.
Rasmus Nordqvist
sagde, at han muligvis var totalt inkompetent, men at Parlamentet
netop havde sagt, at standarden var nej til cookies: Man skulle aktivt tilvælge. Han mente
at have hørt ministeren sige, at det var godt, hvorefter han så sagde det diametralt mod-
satte. Det var to forskellige tilgangsvinkler, så hvilken var den gældende?
Energi-, forsynings- og klimaministeren
svarede, at det var lidt kompliceret stof og ikke
hans spidskompetence, men at standarden var, at forbrugeren selv måtte vælge, om
hun/han ville have beskyttelse.
NOT
Rasmus Nordqvist anerkendte, at det var kompliceret område og ville gerne have et notat om
regeringens holdning til Europa-Parlamentets forslag om beskyttelsesstandarden.
Energi-, forsynings- og klimaministeren
sagde, at sagen hørte under erhvervsministe-
rens område, og at der selvfølgelig ville blive udarbejdet et notat.
Søren Søndergaard
bakkede op om Rasmus Nordqvists pointe. Det var mest hensigts-
mæssigt at tilbyde den sikreste løsning.
1037
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 841: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/06-18
33. Europaudvalgsmøde 1/6 2018
Formanden
spurgte, om det var rigtigt forstået, at regeringen mente, at den enkelte for-
bruger selv skal finde ud af, hvad hun/han vil vælge fra eller til.
Energi-, forsynings- og klimaministeren
svarede bekræftende på formandens spørgs-
mål.
Formanden
sagde, at man på et senere tidspunkt skulle have en samtale med Erhvervs-
ministeriet om, at udvalget ville sætte pris på, at det var erhvervsministeren selv, der fore-
lagde, når nu sagen lå inden for hans ressort.
1038
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 841: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/06-18
33. Europaudvalgsmøde 1/6 2018
2. Forslag til ændring af direktiv 2013/37/EU om videreanvendelse af den offentlige
sektors informationer (PSI-direktivet)
Politisk drøftelse
KOM (2018) 0234
Rådsmøde 3623
bilag 3 (samlenotat side 18)
Energi-, forsynings- og klimaministeren:
Forslaget er forholdsvis nyt, idet Kommissio-
nen først fremsatte det den 25. april 2018. Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet
til politisk drøftelse, og det vil være første gang, at Rådet får mulighed for at drøfte det.
Det overordnede formål med forslaget og revisionen af det eksisterende PSI-direktiv er at
sikre en bedre udnyttelse af eksisterende offentlige data. Det skal ske ved, at hindringerne
for adgang til offentlige data mindskes, at tilgængeligheden af data øges, og at den fælles
dataøkonomi i EU styrkes.
Kommissionens forslag vil betyde, at forskningsdata og offentlige data inden for transport-
og forsyningssektorerne vil blive omfattet af det eksisterende direktiv. Der stilles også krav
om, at medlemsstaterne skal udarbejde nationale åbne datapolitikker, og at en række da-
tasæt med høj værdi gøres frit tilgængelige.
Regeringen støtter overordnet Kommissionens hensigt om at gennemføre initiativer, der
kan skabe vækst og innovation med udgangspunkt i offentlige data. Offentlige data er en
vigtig ressource, som vi bør få mest muligt ud af.
Der er imidlertid behov for at foretage en nærmere analyse af, hvad det vil betyde for de
forskellige sektorer, at forskningsdata vil blive omfattet af direktivet.
Derudover skal det belyses, hvilke omkostninger forslaget kan medføre for de enkelte med-
lemsstater. Regeringen lægger vægt på, at der gives adgang til data, som har erhvervs-
og samfundsmæssig værdi.
1039
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 841: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/06-18
33. Europaudvalgsmøde 1/6 2018
3. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ENISA,
EU’s Agentur
for Cybersikkerhed, om ophævelse af forordning (EU) nr. 526/2013 og om
cybersikkerhedscertificering af informations- og kommunikationsteknologi
(forordningen om cybersikkerhed)
Generel indstilling. Punktet er forelagt Folketingets Europaudvalg den 18. maj 2018
af forsvarsministeren
KOM (2017) 0477
Punktet var blevet forelagt til forhandlingsoplæg af forsvarsministeren den 18. maj 2018.
4. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
5. Siden sidst
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
1040
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 841: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/06-18
33. Europaudvalgsmøde 1/6 2018
Punkt 2. Rådsmøde nr. 3623 (transport, telekommunikation og energi - energi) den
11. juni 2018
EUU alm. del (17)
bilag 713 (kommenteret dagsorden)
Energi-, forsynings- og klimaministeren
sagde, at der var én sag på dagsordenen for
energirådsmødet den 11. juni. Den ville han forelægge til orientering. Han ville desuden
kort nævne en sag ved EU-Domstolen om kvotereserven, hvor man forventede en afgø-
relse sidst i juni 2018.
1. Forordningsforslag om oprettelse af et EU-agentur for samarbejde mellem
energireguleringsmyndigheder (ACER)
Generel indstilling
KOM (2016) 0863
Rådsmøde 3623
bilag 4 (samlenotat side 2)
EUU alm. del (17)
bilag 339 (orientering om væsentlige forhold vedrørende
landets el- og gasforsyning)
KOM (2016) 0863 - svar på spm. 7 om, hvilke konkrete arbejdsopgaver der
ikke længere skal udføres af Energitilsynet, fra energi-, forsynings- og
klimaministeren
KOM (2016) 0863 - svar på spm. 6 om, hvorvidt der er elementer i
forordningsforslag om ACER, som forhindrer, at Danmark kan føre en
energipolitik, hvor vi nationalt selv bestemmer udbygning af energiproduktion,
fra energi-, forsynings- og klimaministeren
KOM (2016) 0863 - svar på spm. 5 om, hvorvidt der er elementer i
forordningsforslaget om ACER, som negativt vil påvirke de danske muligheder
for at føre en energipolitik, hvor vi prioriterer at elektrificere samfundet, fra
energi-, forsynings- og klimaministeren
KOM (2016) 0863 - svar på spm. 4 om, hvilke fordele og ulemper der er for
Danmark,
såfremt
ACER
får
tilsynskompetence
over
elektricitetsmarkedsoperatører, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
KOM (2016) 0863 - svar på spm. 3 om, hvilke fordele og ulemper der er for
Danmark, såfremt ACER får tilsynskompetence over regionale driftscentre
(ROCs), der skal koordinere drift af el-systemerne, fra energi-, forsynings- og
klimaministeren
KOM (2016) 0863 - svar på spm. 2 om, hvilke fordele og ulemper der er for
Danmark, såfremt ACER får kompetence til at udarbejde henstillinger og
udtalelser på eget initiativ, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
KOM (2016) 0863 - svar på spm. 1 om hvilke fordele og ulemper der er for
Danmark, såfremt afstemningsproceduren for de nationale energiregulerende
myndigheder i ACER’s Board of Regulators (BoR) ændres, fra energi-,
forsynings- og klimaministeren
1041
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 841: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/06-18
33. Europaudvalgsmøde 1/6 2018
KOM (2016) 0863
bilag 6 (Kommissionens svar på Folketingets udtalelse)
KOM (2016) 0863
bilag 5 (Folketingets udtalelse)
KOM (2016) 0863
bilag 2 (faktaark)
EUU alm. del (16)
bilag 534 (præsentation fra Dansk Energi)
EUU alm. del (16)
bilag 527 (materiale fra MEP-mødet 31/3-17)
EU-note (16)
E 16 (EU-note af 1/2-17 om vinterpakken)
EUU alm. del (17)
bilag 261 (udvalgsmødereferat side 357 FO,
forhandlingsoplæg forelagt 1/12-17)
Energi-, forsynings- og klimaministeren:
Det bulgarske formandskab vil på rådsmødet
forsøge at opnå en generel indstilling til forslaget om ACER. Det vil sige en første politisk
aftale i Rådet. Hvorvidt dette lykkes, er endnu svært at sige. Men vi vil fra dansk side gøre
vores til, at der nås til enighed i Rådet, således at trilogforhandlinger med Europa-Parla-
mentet kan påbegyndes.
Jeg forelagde forslaget om ACER til forhandlingsoplæg i december. Jeg vil derfor ikke gen-
nemgå forslaget og regeringens holdning hertil i detaljer, men vil hovedsagelig fokusere
kort på formålet med forslaget og forhandlingssituationen.
Forslaget handler overordnet om at sørge for, at spillereglerne på de europæiske el-mar-
keder bliver overholdt. Det er rigtig vigtigt for Danmark, da vi er et lille land med meget
grænseoverskridende handel med el. Vi ved derfor af erfaring, hvor vigtigt det er.
Da vi samtidig med elmarkedsdesignpakken udvider samarbejdet mellem de europæiske
lande og elmarkederne,
er det nødvendigt at opdatere ACER’s beføjelser, så de kan følge
med det udvidede samarbejde og håndhæve reglerne.
Forhandlingerne i Rådet har hovedsageligt drejet sig om to elementer. Det første handler
om, hvilke kompetencer ACER skal have til at håndhæve det indre marked for energi. Det
gælder især i forhold til, om ACER’s kompetence til at mægle
i grænseoverskridende pro-
blemstillinger automatisk skal følge udviklingen af det indre marked. Det andet handler om,
hvordan magtbalancen mellem ACER’s uafhængige direktør og de nationale regulatorer
skal være i fremtiden.
I forhandlingerne har landene været opdelt i to grupper: en gruppe af få, men store lande
har ønsket at styrke de nationale regulatorers rolle og begrænse ACER’s kompetence til at
mægle i grænseoverskridende problemstillinger.
En anden gruppe af mange, små og mellemstore lande har derimod ønsket at opretholde
den uafhængige direktørs rolle og
at sikre, at ACER’s kompetence til at mægle i grænse-
overskridende problemstillinger følger udviklingen af det indre marked for energi. Begge
dele er en fastholdelse af systemet, som vi kender det i dag.
1042
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 841: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/06-18
33. Europaudvalgsmøde 1/6 2018
Fra dansk side har vi været meget opmærksomme på netop disse to principper. Det er
vores holdning, at et uafhængigt og effektivt agentur er nødvendigt for, at handel med
energi foregår i overensstemmelse med reglerne.
Samtidig er fri og effektiv grænseoverskridende handel med el et centralt element i en
fremtid med stadigt større mængder fluktuerende vedvarende energi i vores energisystem.
Regeringen støtter derfor Kommissionens forslag.
Søren Søndergaard
spurgte, om ministeren kendte grunden til, at forslaget havde vakt
stor modstand i Island og Norge. 80 pct. af Islands befolkning var imod det, og det norske
LO tog også stærkt afstand fra det.
Energi-, forsynings- og klimaministeren
ville sende et skriftligt svar på den detalje i for-
handlingerne. EØS-landene, herunder Island og Norge, var i gang med at implementere
EU’s liberaliseringspakke på energiområdet. Den nuværende ACER-forordning,
som EU
var i gang med at revidere, var en del af den pakke. I den forbindelse var man især i Norge
bekymret over, at ACER vil få medbestemmelse på norsk energipolitik, bl.a. hvad angår
energipriserne. Derudover gik debatten også på en række interne forhold i Norge, som
ministeren ikke kunne gå i detaljer med. Danmark havde generelt stor gavn af det interna-
tionale
marked for energi, og ACER’s rolle var at skabe
solide rammer for grænseoverskri-
dende handel med energi, så man kan integrere en større andel af vedvarende energi og
sikre lavere energipriser for forbrugerne.
Søren Søndergaard
så frem til at modtage et skriftligt svar. I hans verden var der ikke tale
om en detalje, for navnlig i forbindelse med Brexit har Danmark behov for at skabe allian-
cer. Man skulle selvfølgelig ikke tage skridt, der går ud over den danske forbruger, men
Danmark burde være behjælpelig over for Norge eller Island der, hvor det var muligt.
2. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
1043
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 841: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/06-18
33. Europaudvalgsmøde 1/6 2018
3. Siden sidst
Energi-, forsynings- og klimaministeren:
Tilbage i maj 2016 orienterede jeg udvalget
om, at regeringen havde interveneret i en sag ved EU-Domstolen,
der omhandler EU’s
CO
2
-kvotehandelssystem.
Polen anlagde i 2016 sagen mod Europa-Parlamentet og Rådet med ønske om at annul-
lere den kvotereserve, som Parlamentet og Rådet havde vedtaget for at fjerne oversky-
dende kvoter i systemet.
Polen stemte imod forslaget, som dog blev vedtaget med kvalificeret flertal af medlemssta-
terne i Rådet. Polen mente, at kvotereserven burde have været vedtaget med enstemmig-
hed i Rådet.
Regeringen intervenerede i sagen for at fastholde kvotereserven. Dette skyldes, at rege-
ringen generelt har arbejdet for strukturelle reformer, der vil mindske kvoteoverskuddet. I
disse reformer står kvotereserven helt centralt.
Derudover
finder Danmark, at reformer af EU’s CO
2
-kvotesystem både kan og skal vedta-
ges med kvalificeret flertal.
Der er nu indkaldt til domsafsigelse i sagen den 21. juni 2018. EU’s generaladvokat har
inden da fremlagt et forslag til afgørelse. I forslaget lægger generaladvokaten op til at afvise
Polens argumenter og frifinde Europa-Parlamentet og Rådet. Dermed lægges der op til at
fastholde kvotereserven, hvilket ligger på linje med de danske ønsker i sagen.
1044
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 841: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/06-18
33. Europaudvalgsmøde 1/6 2018
Punkt 3. Rådsmøde nr. 3622 (retlige og indre anliggender) den 4.-5. juni 2018
EUU alm. del (17)
bilag 713 (kommenteret dagsorden)
Udlændinge- og integrationsministeren
oplyste, at hun på dette møde (punkt 1-9) fun-
gerede som stedfortræder for justitsministeren, der ikke havde mulighed for at være til
stede.
Den 4.-5. juni 2018 skulle der afholdes rådsmøde om retlige og indre anliggender i Luxem-
bourg. Udvalget havde fået tilsendt et samlenotat om sagerne på rådsmødet. Der var ni
sager på rådsmødedagsordenen inden for justitsministerens område, og ministeren ville
koncentrere sig om nogle udvalgte.
Udlændinge- og integrationsministeren
sagde, at det sidste rådsmøde for retlige og in-
dre anliggender under bulgarsk formandskab skulle afholdes i den kommende uge (punkt
10,12-13 og 15).
Som så mange gange tidligere havde der været usikkerhed om dagsordenen, og det betød
bl.a., at punktet om forslaget om Schengengrænsekodeks var udgået. Derudover var punk-
tet om status på migration såvel som reformen af det europæiske asylsystem rykket til
uformelle kaffe- og frokostmøder. Der var derfor kun ét formelt dagsordenspunkt til drøf-
telse: forslaget om ændring af visumkodeks. Ministeren ville også orientere udvalget om
en verserende EU-retssag om reglerne om fri bevægelighed.
Børne- og socialministeren
orienterede om, at der for retlige og indre anliggender var
møde den 4. og 5. juni 2018, og at hun ville fremlægge dagsordenspunkt 14 til orientering.
1045
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 841: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/06-18
33. Europaudvalgsmøde 1/6 2018
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om visse aspekter af aftaler
om salg af varer, om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 2006/2004 og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/22/EF og om
ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/44/EF
Politisk drøftelse
KOM (2017) 0637, KOM (2015) 0635
Rådsmøde 3622
bilag 1 (samlenotat side 3)
EU-note (15)
E 34 (note af 22/2-16)
EUU alm. del (16)
bilag 853 (udvalgsmødereferat side 1197, FO forelagt
vedr. forslag om salg af digitalt indhold 2/6-17)
EUU alm. del (15)
bilag 487 (udvalgsmødereferat side 639, oprindeligt
direktivforslag forelagt EUU 4/3-16)
Udlændinge- og integrationsministeren:
Først og fremmest det såkaldte varedirektiv.
Jeg nævner sagen til orientering i dag, fordi den er på dagsordenen med henblik på en
politisk drøftelse. Direktivforslaget er ikke omfattet af retsforbeholdet. Det har til formål at
harmonisere medlemsstaternes regler om erhvervsdrivendes salg af varer til forbrugere.
Der er på rådsmødet bl.a. lagt op til en drøftelse af, om fysiske varer med integreret digitalt
indhold og integrerede digitale tjenester skal være omfattet af direktivforslaget. Sådanne
varer kan f.eks. være vaskemaskiner, smartphones og interaktivt legetøj.
Et tilsvarende spørgsmål er tidligere forelagt udvalget i forbindelse med et andet direktiv-
forslag, nemlig direktivforslaget om aftaler om levering af digitalt indhold. Dengang var der
i Rådet (rådsmødet om retlige og indre anliggender den 8.-9. juni 2017) enighed om, at
varer med integreret digitalt indhold skal behandles som andre varer.
Regeringen bakker forsat op om den tilgang. Vi mener, at varer skal reguleres af de regler,
der gælder for varer
uanset om de indeholder et digitalt element. Det gør det noget nem-
mere for forbrugerne.
Der er også på RIA-rådsmødet lagt op til at drøfte forbrugerens beføjelser, hvis der er
mangler ved en vare. Den erhvervsdrivende sælger har i første omgang ret til enten at
tilbyde reparation eller omlevering af varen. Hvis det ikke kan lade sig gøre, har forbrugeren
ret til passende afslag i prisen eller til at ophæve købet. Der er dermed et hierarki i beføjel-
serne. Det svarer
i det væsentligste
til dansk ret.
Europa-Parlamentet og Rådet er blevet enige om et lignende hierarki i misligholdelsesbe-
føjelserne i direktivforslaget om digitalt indhold.
Regeringen mener, at der skal være balance mellem forbrugernes og erhvervslivets inte-
resser. Et hierarki i forbrugernes misligholdelsesbeføjelser er med til at sikre den balance.
Regeringen mener også, at der bør være sammenhæng mellem reglerne i de to direktiv-
forslag om henholdsvis fysiske varer og digitalt indhold. Men der er selvfølgelig forskel på
1046
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 841: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/06-18
33. Europaudvalgsmøde 1/6 2018
et fysisk produkt og et digitalt produkt, og derfor kan nogle forskelle i reglerne være nød-
vendige. Regeringen forventer at give udtryk for denne holdning på rådsmødet.
Endelig lægges der op til på rådsmødet at drøfte harmoniseringsgraden i forhold til rekla-
mationsfristens længde.
Totalharmonisering vil betyde, at alle medlemslande skal have en reklamationsfrist på 2 år
for varer. Det svarer til, hvad der allerede gælder i Danmark.
I direktivforslaget om digitalt indhold var der i Rådet enighed om minimumsharmonisering
i forhold til en reklamationsfrist på 2 år. Derfor lægges der på RIA-rådsmødet op til at drøfte
en tilsvarende løsning i direktivforslaget om varer.
Minimumsharmonisering indebærer, at landene kan indføre en længere reklamationsfrist.
Regeringen mener, at en højere grad af harmoniserede regler om salg af varer til forbru-
gere vil bidrage til et mere velfungerende indre marked.
Regeringen vil derfor give udtryk for, at Danmark bakker op om totalharmonisering. Men
regeringen kan om nødvendigt støtte et kompromis på linje med det, Rådet kom frem til i
forhold til direktivforslaget om digitalt indhold. Det vil sige, at reklamationsfristen skal være
mindst 2 år.
1047
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 841: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/06-18
33. Europaudvalgsmøde 1/6 2018
2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om rammer for forebyggende
rekonstruktion, muligheden for en ny chance og foranstaltninger med henblik på
mere effektive procedurer for rekonstruktion, insolvensbehandling og
gældssanering og om ændring af direktiv 2012/30/EU
Delvis generel indstilling
KOM (2016) 0723
Rådsmøde 3622
bilag 1 (samlenotat side 23)
EUU alm. del (17)
bilag 261 (udvalgsmødereferat side 317, senest
behandlet i EUU 1/12-17)
Udlændinge- og integrationsministeren:
Direktivforslaget blev fremsat i november 2016,
og status for arbejdet med forslaget er senest forelagt Europaudvalget i starten af decem-
ber sidste år forud for RIA-rådsmødet den 7.-8. december 2017.
Direktivforslaget har nu i ca. halvandet år været drøftet på møder i en rådsarbejdsgruppe.
På baggrund af de drøftelser lægger det bulgarske formandskab nu op til en delvis generel
indstilling om nogle af forslagets afsluttende bestemmelser
herunder navnlig generelle
bestemmelser dels om effektivisering af insolvensprocedurer, dels om principper om
gældssanering for iværksættere.
Rådsmødedrøftelsen handler altså ikke om direktivforslagets hovedvægt
nemlig regler
om såkaldt rekonstruktion, der er en insolvensprocedure ligesom konkursbehandling. De
afsluttende bestemmelser, der skal tales om på rådsmødet, er ret ukontroversielle set fra
dansk perspektiv. Derfor nævnes sagen også til orientering her i dag.
Eksempelvis indeholder bestemmelserne om såkaldt effektivisering af insolvensprocedurer
nogle ret basale og overordnede retssikkerhedskrav
f.eks. i forhold til passende kvalifi-
kationer for myndighedsrepræsentanter i insolvenssager og i forhold til at sikre en åben
proces for valg af insolvensbehandlere
f.eks. en kurator. Det er ikke bestemmelser, der
kan antages at få stor betydning for Danmark.
Direktivforslaget indeholder derudover nogle principper for gældssanering til iværksættere,
dvs. erhvervsdrivende og lignende. Også disse principper er ret overordnet formuleret.
Primært lægges der op til en gældssaneringsperiode på 3 år for iværksættere, men betin-
gelserne for at få adgang til gældssanering er op til medlemsstaterne.
Som der er redegjort for i samlenotatet, så har vi også i Danmark
i stil med direktivforsla-
get
et udgangspunkt om en 3-års-gældssaneringsperiode ved sanering af navnlig er-
hvervsmæssig gæld i forbindelse med konkurs og lignende. Og på samme måde som di-
rektivforslaget bygger de danske regler også på et ønske om at hjælpe ærlige iværksættere
med at komme videre efter en konkurs eller lignende.
1048
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 841: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/06-18
33. Europaudvalgsmøde 1/6 2018
Dertil kommer så i øvrigt, at direktivforslagets principper om gældssanering som nævnt er
overordnede og meget rummelige. Det gælder også i forhold til konkret at gøre gældssa-
neringsperioden kortere eller længere, hvis der er rimelig grund til det. Der synes altså i det
hele taget at være rigtig meget fleksibilitet i forslaget for medlemslandene.
Samlet set indeholder de afsluttende bestemmelser, der skal drøftes på rådsmødet, altså
ikke nogen knaster set fra dansk side. Regeringen kan derfor også fint bakke op om for-
mandskabets oplæg til rådsmødet.
3. Rådets forordning (EU) 2017/1939 af 12. oktober 2017 om gennemførelse af et
forstærket samarbejde om oprettelse af Den Europæiske Anklagemyndighed
(EPPO)
Status
KOM (2013) 0534
Rådsmøde 3622
bilag 1 (samlenotat side 35)
Udlændinge- og integrationsministeren nævnte ikke dette punkt.
4. e-justice
Orientering fra formandskabet
Rådsmøde 3622
bilag 1 (samlenotat side 38)
Udlændinge- og integrationsministeren nævnte ikke dette punkt.
1049
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 841: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/06-18
33. Europaudvalgsmøde 1/6 2018
5. e-beviser
Rådsmøde 3622
bilag 1 (samlenotat side 42)
EUU alm. del (17)
bilag 528 (udvalgsmødereferat side 665, sag om
grænseoverskridende adgang til e-beviser behandlet i EUU 2/3-18)
a) Forslag til forordning om et europæisk påbud om udlevering og sikring af
elektronisk bevismateriale
Politisk drøftelse
KOM (2018) 0225
Se nedenstående punkt.
b) Forslag til direktiv om udpegning af juridiske repræsentanter med henblik på
indsamling af bevismateriale
Politisk drøftelse
KOM (2018) 0226
Udlændinge- og integrationsministeren:
Jeg vil nu nævne dagsordenens femte punkt,
der vedrører et nyt forordningsforslag om et europæisk påbud om udlevering og sikring af
elektronisk bevismateriale og et nyt direktivforslag om udpegning af juridiske repræsentan-
ter med henblik på indsamling af bevismateriale.
Forordningsforslaget, men ikke direktivforslaget, er omfattet af retsforbeholdet. Forslagene
har overordnet til formål at lette indsamlingen af elektronisk bevismateriale på tværs af
landegrænser i straffesager. Derudover har direktivforslaget til formål at reducere hindrin-
ger for tjenesteudbydernes frie udveksling af tjenesteydelser.
Forordningsforslaget adskiller sig fra andre retsakter, der bygger på princippet om gensidig
anerkendelse, ved, at myndighederne i den medlemsstat, hvor tjenesteudbyderen er etab-
leret eller repræsenteret, som udgangspunkt ikke inddrages, idet påbuddet sendes direkte
til tjenesteudbyderen.
Direktivforslaget forpligter medlemslandene til at forpligte udbydere af visse elektroniske
tjenester, som udbyder tjenester i EU, til at udpege en juridisk repræsentant, som skal
modtage og behandle anmodninger om elektronisk bevismateriale i forbindelse med efter-
forskning af strafferetlige overtrædelser.
Begge forslag omfatter også tjenesteudbydere etableret uden for EU, der udbyder deres
tjenester i EU.
På rådsmødet er der lagt op til en politisk drøftelse af forslagene. Forhandlingerne blev
indledt på arbejdsgruppeniveau i slutningen af april 2018 og er således på et meget tidligt
stadie, hvor forslagene fortsat er ved at blive gennemgået. Forventningen til rådsmødet er
bl.a., at der dels vil være en kort præsentation af forslagene, dels en politisk drøftelse af
1050
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 841: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/06-18
33. Europaudvalgsmøde 1/6 2018
behovet for en udvidelse af forordningsforslagets anvendelsesområde. Drøftelsen forven-
tes nærmere at gå på, hvor presserende behovet for at diskutere en eventuel udvidelse er,
samt hvordan de videre drøftelser om en eventuel udvidelse bedst tilrettelægges.
Fra dansk side er vi umiddelbart overordnet positivt indstillet over for forslagene, der har til
formål at lette det retlige samarbejde i straffesager og at reducere hindringer for tjeneste-
udbydernes frie udveksling af tjenesteydelser i EU.
Forordningsforslaget er som sagt omfattet af retsforbeholdet og vil derfor ikke være bin-
dende for eller finde anvendelse i Danmark.
Direktivforslaget vil kunne betyde, at Danmark vil skulle forpligte udbydere af visse elektro-
niske tjenester, som udbyder tjenester i EU, til at udpege en juridisk repræsentant, som
skal modtage og behandle anmodninger om elektronisk bevismateriale i forbindelse med
efterforskning af strafferetlige overtrædelser.
Som det fremgår af samlenotatet, vil regeringen i de videre forhandlinger have fokus på,
hvilken betydning forslagene vil have for Danmark i forhold til det fremtidige samarbejde
med de øvrige medlemsstater, samt hvilke forpligtelser forslagene vil indebære for tjene-
steudbydere.
Det er desuden forventningen, at der på rådsmødet vil være en politisk drøftelse af, hvor-
dan man i EU skal forholde sig til den internationale udvikling på området, herunder den
amerikanske såkaldte Cloud Act, samt en tillægsprotokol til Budapestkonventionen om cy-
berkriminalitet. Det forventes i den forbindelse, at der bliver rejst spørgsmål om indgåelse
af en aftale mellem EU og USA. Dette spørgsmål er for nuværende ved at blive undersøgt
nærmere af Justitsministeriet.
Det forventes, at regeringen på rådsmødet kan tage præsentationen af forslagene og re-
sultaterne af en eventuel politisk drøftelse til efterretning.
Søren Søndergaard
var tilfreds med, at forslaget var underlagt det danske forbehold, for
det er dybt problematisk, at der kan udveksles data uden dommerkendelse.
1051
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 841: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/06-18
33. Europaudvalgsmøde 1/6 2018
6. Ofre for terrorisme
Udveksling af synspunkter/ Vedtagelse af rådskonklusioner
Rådsmøde 3622
bilag 1 (samlenotat side 55)
Udlændinge- og integrationsministeren
nævnte ikke dette punkt, men besvarede
spørgsmål fra udvalget.
Søren Søndergaard
spurgte, om det var korrekt forstået, at området hurtigt kunne blive
underlagt det danske retsforbehold, fordi det overgår fra mellemstatsligt til overstatsligt
samarbejde.
Udlændinge- og integrationsministeren
sagde, at det var justitsministerens ressort, men
at hun var blevet oplyst om, at den del, der var på dagsordenen på det kommende møde,
ikke var en omfattet af retsforbeholdet. Men andre dele var.
Søren Søndergaard
spurgte, om punktet var taget af dagsordenen.
Udlændinge- og integrationsministeren
svarede, at nej, det var ikke tilfældet, men den
del af forslaget, der skulle diskuteres på mødet, var ikke omfattet af forbeholdet.
Søren Søndergaard
henviste til et svar, han havde modtaget på spørgsmål 112, hvor han
bad om at få listet alle forslag, som i nær fremtid ville overgå fra mellemstatsligt til over-
statsligt samarbejde. Her var punktet nævnt, og der stod, at det kunne få konsekvenser for
den hjælp, som ofre kan få i udlandet. Ville ministeren lade justitsministeren vide, at En-
hedslisten mente, at man skulle være proaktiv på området. Det var nu, man skulle sørge
for at få en aftale, så at udlændinge, der kommer i problemer i Danmark på grund af terro-
risme, får maksimal hjælp, ligesom danskere gør det i udlandet. Der er tale om en gensidig
interesse i at hjælpe ofre for terrorisme, og det skal ikke være afhængig af noget så lige-
gyldigt som retslig status. Han opfordrede regeringen til øjeblikkeligt at gå i gang med at
forhandle spørgsmålet med de øvrige lande og til at holde udvalget orienteret om de for-
handlinger.
Udlændinge- og integrationsministeren
ville lade opfordringen gå videre. Udgangspunk-
tet var, at Danmark var positivt stemt over for de foreslåede tiltag.
Formanden
oplyste, at justitsministeren ikke selv kunne forelægge, fordi han var til nordisk
justitsministermøde.
1052
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 841: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/06-18
33. Europaudvalgsmøde 1/6 2018
7. Terrorbekæmpelse: styrket samarbejde mellem myndigheder
Udveksling af synspunkter
Rådsmøde 3622
bilag 1 (samlenotat side 58)
Udlændinge- og integrationsministeren:
Jeg nævner sagen til orientering i dag, idet der
er tale om et ikkelovgivningsmæssigt tiltag.
På rådsmødet forventes det, at der vil være en udveksling af synspunkter om terrorbekæm-
pelse i EU, hvor Kommissionen overordnet vil opfordre medlemslandene til at styrke sam-
arbejdet i EU på terrorbekæmpelsesområdet.
Fra dansk side bakker vi generelt fuldt op om at styrke samarbejdet i EU på terrorbekæm-
pelsesområdet, herunder i forhold til informationsudveksling.
Det kan
ikke udelukkes, at EU’s antiterrorkoordinator
på RIA-rådsmødet vil berøre obliga-
torisk informationsudveksling mellem på den ene side EU, herunder Europol, og på den
anden side samarbejdsfora og grupper for medlemsstaternes sikkerheds- og efterretnings-
tjenester uden for EU-regi.
Fra dansk side bakker man fuldt op om informationsudveksling som led i terrorbekæm-
pelse, men har dog samtidig fokus på, at klassificerede oplysninger skal behandles særskilt
og i overensstemmelse med national lovgivning og national sikkerhed.
Derfor vil man fra dansk side ikke kunne støtte eventuelle forslag, der måtte pålægge EU-
medlemsstaterne obligatorisk eller automatisk udveksling af sådanne oplysninger.
8.
Tværfaglig tilgang på området inden for intern sikkerhed: EU’s prioriteter for
bekæmpelsen af grov og
organiseret kriminalitet (EU’s politikcyklus)
2014-2017
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3622
bilag 1 (samlenotat side 61)
Udlændinge- og integrationsministeren
nævnte ikke dette punkt.
9.
Samarbejde
mellem
EU’s
fælles
sikkerheds-
og
forsvarspolitiske
missioner/operationer og RIA-agenturer
Rapport om implementering
Rådsmøde 3622
bilag 1 (samlenotat side 64)
EUU alm. del (17)
bilag 166 (udvalgsmødereferat side 192, behandlet i EUU
10/11-17 ved forsvarsministeren)
Udlændinge- og integrationsministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
1053
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 841: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/06-18
33. Europaudvalgsmøde 1/6 2018
10. Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om ændring af forordning
(EF) nr. 810/2009 om en fællesskabskodeks for visa (visumkodeks)
Politisk drøftelse
KOM (2018) 0252
Rådsmøde 3622
bilag 2 (samlenotat side 6)
Udlændinge- og integrationsministeren:
Udvalget modtog et grund- og nærhedsnotat
om sagen den 30. april.
Kommissionen fremsatte den 14. marts forslag om at ændre bestemmelserne i den fælles
EU kodeks for udstedelse af visa.
Kort beskrevet er visumkodeks det regelsæt, der finder anvendelse på alle tredjelands-
statsborgere, der skal have visum, når de passerer de ydre grænser.
Formålet med forslaget er at modernisere og strømline regelsættet, så visumproceduren
lettes for de mange lovligt rejsende og for medlemsstaterne, der behandler visumansøg-
ningerne. Formålet er også at styrke visumpolitikken, så den bliver et mere effektivt værktøj
til at håndtere de stigende migrations- og sikkerhedsudfordringer, som EU står overfor.
På rådsmødet er der lagt op til en afgrænset politisk drøftelse af forslaget om at lade vi-
sumpolitikken spille en større rolle i
EU’s
samarbejde med tredjelande om tilbagesendelse
og tilbagetagelse.
Det forslag går tilbage til 2015, og særlig i rådskonklusionerne fra juni 2017 har Rådet
udtrykt vilje til at etablere et link mellem visumpolitikken og politikken om tilbagesendelse
og tilbagetagelse. Forhåbentlig kan vi i fremtiden bruge dette link som en løftestang i ar-
bejdet med de tredjelande, hvor samarbejdet ikke fungerer godt nok.
Kommissionens forslag er udtryk for en form for mindre for mindre-tilgang. Helt firkantet
betyder det, at udvalgte eller alle statsborgere fra lande, der ikke samarbejder tilstrækkeligt
med EU på tilbagesendelses- og tilbagetagelsesområdet, vil blive stillet ringere end stats-
borgere fra lande, der kan finde ud af at samarbejde. For regeringen er den tilgang helt
logisk.
På rådsmødet forventer jeg at tilkendegive dansk støtte til forslaget om at styrke forbindel-
sen til tilbagesendelses- og tilbagetagelsespolitikken i visumkodeks. Det vigtigste er, at
modellen skal være nem at anvende og samtidig sende et klart budskab til de relevante
tredjelande, som den retter sig imod.
Kenneth Kristensen Berth
ville undtagelsesvis sige noget positivt: Der var enkelte fornuf-
tige elementer i visumkodekset
f.eks. at man ville lade visumpolitikken spille en større
rolle i forhold til tilbagesendelser. I Dansk Folkepartis optik burde det være et 1:1-forhold:
Hvis landene ikke tager egne borgere hjem, må der ikke komme nogen til Europa. Hvor
vidt ville man egentlig gå? Og hvor stod regeringen i forhold til princippet om personligt
1054
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 841: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/06-18
33. Europaudvalgsmøde 1/6 2018
fremmøde? Dansk Folkepartis holdning var, at det har en værdi at blive mødt af en græn-
sebetjent, fordi nogle folk får kolde fødder i situationen. Det samme kunne gøre sig gæl-
dende for visumproceduren: Hvis man bare kan indgive en erklæring uden fysisk frem-
møde, risikerer man at give mennesker visum, der ikke burde have det.
Kenneth Kristensen Berth ville også gerne vide, hvad regeringens holdning var til kaska-
desystemet, hvor man kan få visum til en lang periode på op til 5 år. Det var potentielt
problematisk, for der kan ske meget med person i løbet af 5 år. Kunne ministeren i øvrigt
oplyse, hvad er et nødvisum er, og hvordan man får det? Hvilke ændringer påtænkte man
i forhold til det?
Rasmus Nordqvist
påpegede, at ministeren sagde, at man ville bruge et visumkodeks
målrettet i forhold til tilbagetagelse af migranter, men også helt generelt. Ville det sige, at
Danmark støttede en generel straf for et tredjeland, hvor der også er mennesker, der vil
rejse til EU på helt lovlig vis
f.eks. på ferie?
Peter Hummelgaard Thomsen
bakkede op om regeringens holdninger til et visumkodeks.
Det forekom ham naturligt, at der ikke kan udstedes visum på længere eller kortere sigt til
borgere i tredjelande, der ikke vil samarbejde om at tilbagetage afviste asylansøgere. Man
måtte tage et sådant tiltag for at komme problemet med, at der nu lever 2,5 millioner afviste
asylansøgere i Europa, hvis hjemstater ikke vil tage imod dem, til livs.
Udlændinge- og integrationsministeren
var enig med Kenneth Kristensen Berth og Pe-
ter Hummelgaard Thomsen i, at det var vigtigt at kunne bruge et visumkodeks over for
udvalgte grupper eller over for hele befolkninger. Udvalgte grupper kunne f.eks. være stats-
ledere og deres nærmeste, der så ikke kan få visa til Europa, med mindre de vil tage imod
afviste asylansøgere. Det er en kendt sag, at en del bl.a. afrikanske statsledere og deres
nærmeste rejser til Europa for lægebehandling og uddannelse. Forslaget lagde op til, at
visumansøgere skal møde personligt op, når der skal tages fingeraftryk ved udstedelse af
visum. Ansøgere, der inden for 59 måneder allerede er blevet registeret i det fælles visum-
system, VIS, behøver ikke at møde op. Når man indrejser, bliver man desuden tjekket i
registre som f.eks. CIS.
Om nødvisa sagde ministeren, at de fleste medlemsstater, inklusive Danmark, var skepti-
ske over for forslaget, bl.a. på grund af frygten for, at ansøgninger, der indgives ved græn-
sen, ikke kan vurderes grundigt nok. Ministeren antog, at det var den samme skepsis, som
Kenneth Kristensen Berth havde.
Over for Rasmus Nordqvist påpegede ministeren, at det f.eks. i forhold til Bangladesh var
store problemer med tilbagetagelse, og at det i den forbindelse kunne være fornuftigt at
tage den nævnte metode i brug. Det kunne ikke være rigtigt, at Europa skulle løbes over
ende, og modsvaret måtte være enten at nægte visa til dele af befolkninger eller hele be-
folkninger.
1055
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 841: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/06-18
33. Europaudvalgsmøde 1/6 2018
Rasmus Nordqvist
var med på, at det var godt med et målrettet redskab over for f.eks.
statsoverhoveder, hvor man ikke kan trænge igennem, men opfordrede til være forsigtig
med en generel straf for alle borgere i et land. I flere afrikanske lande får middelklassen
stigende mulighed for at rejse, og den udvikling burde man ikke nægte dem på grund af en
regeringsleder.
Kenneth Kristensen Berth
spurgte, hvor mange nødvisa der udstedt inden for en 5-årig
periode og af hvilke lande. Han forventede ikke, at ministeren kunne svare, med mindre
hun havde encyklopædisk viden. Hun måtte derfor gerne sende et skriftligt svar.
Udlændinge- og integrationsministeren
kendte ikke tallene, men sagde, at det angiveligt
ofte er søfolk, der ikke har fået papirer i orden hjemmefra, der får nødvisa. En liste ville
blive oversendt.
Ministeren kunne godt følge Rasmus Nordqvist, men man var nødt til at have flere instru-
menter på hånden, og det kunne i en periode være nyttigt at melde ud, at man ikke ville
tage imod personer fra angivne lande. Befolkningens tillid til asylsystemet ville bryde sam-
men, hvis både den gruppe mennesker, der har behov for og ret til beskyttelse, og den
gruppe, der ikke har ret til at være her, befinder sig i landet. Lysten til at hjælpe dem, der
reelt har behov for beskyttelse, daler også. Derfor var udsendelser vigtige for at få asylsy-
stemet til at fungere. Det principielle med, at man selvfølgelig ikke skal være i et land, hvor
man ikke har ret til at være, spillede selvfølgelig også ind. Ministeren havde brugt meget
tid på hjemsendelser, fordi de udgør et stort problem for alle europæiske lande. Det er
frustrerende, når lande ikke tager imod egne borgere. Man var nødt til at have flere brug-
bare værktøjer i kassen, og dette var et af dem. Regeringen havde meldt ud, at den i højere
grad ville kombinere hjemsendelser med ulandsbistand og handelspolitik og udvikling helt
generelt.
Rasmus Nordqvist
pointerede, at hvis man gerne vil understøtte en udvikling, må man
tage i betragtning, at der er store forskelle mellem befolkningsgrupper. I f.eks. Bangladesh
er der udfordringer ved, at nogle grupper begynder at flytte på sig, men man må ikke sætte
hele befolkningen i bås. Man bør kun bruge de målrettede redskaber, så man støtter den
sunde og gode udvikling.
Udlændinge- og integrationsministeren
var enig i, at man skal underbygge den gode
udvikling. Det vil være godt at målrette indsatsen der, hvor det kunne lade sig gøre, men
hun ville ikke afskrive muligheden for at bruge visumsanktioner mere generelt i andre til-
fælde.
1056
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 841: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/06-18
33. Europaudvalgsmøde 1/6 2018
Udg.
11. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning
(EU) 2016/399 (Schengengrænsekodeks) for så vidt angår reglerne for midlertidig
genindførelse af grænsekontrol ved de indre grænser
Politisk drøftelse
KOM (2017) 0571
Rådsmøde 3622
bilag 2 (samlenotat side 13)
Punktet var udgået, men ministeren besvarede spørgsmål fra udvalget.
Kenneth Kristensen Berth
ville gerne vide, hvad ministeren mente om Europa-Parlamen-
tets fjollede vedtagelse om grænsekontrol. Det var særpræget med en vedtagelse, der går
på, at det er i strid med reglerne at forlænge grænsekontrollen, når det er anført gang på
gang, at det ikke er tilfældet.
Udlændinge- og integrationsministeren
svarede, at det er Kommissionen, der overvå-
ger, om reglerne er overholdt, og at der skulle være hold i at udføre grænsekontrol. Den
ville man opretholde, så længe det var nødvendigt.
1057
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 841: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/06-18
33. Europaudvalgsmøde 1/6 2018
12. Reform af det fælles europæiske asylsystem og genbosætning
Politisk drøftelse/fremskridtsrapport
KOM (2016) 0271, KOM (2016) 0270, KOM (2016) 0272, KOM (2016)
0466, KOM (2016) 0468, KOM (2016) 0465 og KOM (2016) 0467
Rådsmøde 3622
bilag 2 (samlenotat side 21)
EUU alm. del (17)
bilag 261 (udvalgsmødereferat side 347, senest
behandlet i EUU 1/12-17)
Udlændige- og integrationsministeren:
Så til reformen af det fælleseuropæiske asylsy-
stem, der som nævnt er rykket til en uformel kaffedrøftelse.
På den formelle del af rådsmødet forventes formandskabet blot at give en kort statusorien-
tering på forhandlingerne om de syv forslag, som udgør Kommissionens forslag til reform
af asylsystemet.
Status er den, at der er sket betydelige fremskridt i forhandlingerne i forhold til de fleste af
forslagene, og at der er indledt forhandlinger med Europa-Parlamentet. Der er dog endnu
ikke opnået enighed i Rådet om asylprocedureforordningen og Dublinforordningen. I for-
hold til forslaget til ændring af Dublinreglerne er det særlig spørgsmålet om ansvarsforde-
ling og solidaritet
og herunder ikke mindst forslaget om en obligatorisk omfordelingsme-
kanisme
der fortsat volder store problemer.
Med det formål at opnå konsensus i Rådet om ændringen af Dublinforordningen forud for
mødet i det Det Europæiske Råd i slutningen af juni lægger formandskabet op til en uformel
drøftelse om den overordnede balance mellem ansvar og solidaritet i Dublin-forslaget og
herunder spørgsmålet om omfordeling.
Holdningerne i Rådet er fortsat delte, og der tegner sig derfor ikke umiddelbart grundlag for
konsensus om forslaget på nuværende tidspunkt.
Som nævnt omfatter reformen af det fælles europæiske asylsystem syv retsakter, som alle
er omfattet af det danske retsforbehold. Vi har dog som bekendt en parallelaftale, når det
kommer til Dublinforordningen og Eurodac-forordningen.
Formålet med hele reformen er
som jeg også tidligere har nævnt her i udvalget
at det
europæiske asylsystem skal være mere effektivt og kunne modstå migrationspresset,
fjerne pull-faktorer, reducere sekundære bevægelser, bekæmpe misbrug og yde tilstræk-
kelig støtte til de mest berørte medlemsstater.
Som det også er udvalget bekendt, er det en målsætning, jeg deler. Men jeg må bare gen-
tage, at jeg ikke tror, at obligatorisk omfordeling vil løse tilstrømningen til Europa og migra-
tionsudfordringerne. Tværtimod kan jeg frygte, at en omfordelingsordning kan virke som
en pull-faktor. Det skal vi forsøge at undgå.
1058
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 841: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/06-18
33. Europaudvalgsmøde 1/6 2018
Rasmus Nordqvist
fandt det mærkværdigt, at ministeren på det seneste møde i udvalget
sagde, at der ikke kom til at ske noget på området, hvorefter der kom andre meldinger fra
Bruxelles, og der også var gang i forhandlinger med Europa-Parlamentet. Hvor stod man
nu? Hvad var landenes holdninger i forhold til Dublinforordningen, fælles asylprocedure
etc.? Det var nødvendigt for udvalget at få en grundig orientering. Hvilke lande spændte
ben for den videre proces? Sagen havde været en fokusområde for Kommissionen, så
Rasmus Nordqvist kunne ikke forestille sig, at den bare blev skudt, med mindre nogle lande
stod i vejen for en udvikling.
Peter Hummelgaard Thomsen
henviste til, at ministeren havde sagt, at der skete betyde-
lige fremskridt i forhandlingerne. Hvor? Donald Tusk havde ellers på vegne af Rådet sagt,
at man skulle lægge obligatorisk omfordeling til side. Var det mest Kommissionen, der in-
sisterede på det element som en del af reform af Dublinforordningen? Mente ministeren i
øvrigt, at bekymringerne for en genåbning af Balkanruten ville blive taget op på mødet? Og
havde man værktøjer til at sikre, at Balkanruten ikke genåbnes?
Formanden
mindede om, at mødet kunne lukkes.
Mødet blev kortvarigt lukket for en fortrolig orientering under dette punkt.
1059
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 841: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/06-18
33. Europaudvalgsmøde 1/6 2018
13. Migration: state of play
Udveksling af synspunkter/politisk drøftelse
KOM (2018) 0301
Rådsmøde 3622
bilag 2 (samlenotat side 34)
EUU alm. del (17)
bilag 528 (udvalgsmødereferat side 669, senest
behandlet i EUU 2/3-18)
Udlændinge- og integrationsministeren:
På frokosten vil der være en uformel drøftelse
af migrationssituationen. Formandskabet lægger op til en statusdrøftelse.
Regeringens holdning er uændret. Vi skal bibeholde vores fokus på at stoppe den irregu-
lære migration mod Europa. Det kræver en fortsat meget tæt overvågning af migrations-
strømmene og målrettede indsatser, hvor behovet opstår - og vi skal have sat yderligere
skub i tilbagesendelser. Endelig skal vi sikre fortsat gennemførelse af EU-Tyrkiet-aftalen
og styrket samarbejdet med andre centrale nabolande, bl.a. Libyen.
Danske prioriteter i arbejdet med
EU’s
migrationspolitik er fortsat at:
-
styrke og sikre de ydre grænser,
-
sikre bedre beskyttelse af og assistance til flygtninge og fordrevne i deres nærom-
råder,
-
bekæmpe menneskesmugling og menneskehandel langs migrationsruterne,
-
håndtere de grundlæggende årsager til migration,
-
og at sikre korrekt og effektiv gennemførelse af eksisterende EU-regelsæt på
grænse- og asylområdet.
Samarbejdet med tredjelande om effektiv udsendelse og tilbagetagelse er fortsat en klar
prioritet for regeringen. Behovet for et mere effektivt tilbagesendelsessamarbejde indgår
også i Kommissionens seneste statusrapport om migration, og det er jeg meget tilfreds
med.
Det er helt uacceptabelt, at lande ikke tager egne statsborgere tilbage, der af den ene eller
anden grund ikke har lovligt ophold. Derfor skal vi være parate til at tage alle redskaber i
brug.
1060
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 841: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/06-18
33. Europaudvalgsmøde 1/6 2018
14. Forslag til Rådets forordning om kompetence, anerkendelse og fuldbyrdelse af
afgørelser i ægteskabssager og i sager vedrørende forældreansvar, og om
internationale barnebortførelser (omarbejdning)
Politisk drøftelse
KOM (2016) 0411
Rådsmøde 3622
bilag 3 (samlenotat side 2)
EUU alm. del (17)
bilag 528 (udvalgsmødereferat side 671, senest
behandlet i EUU 2/3-18)
Børne- og socialministeren:
Forslaget er omfattet af retsforbeholdet og vil derfor ikke
gælde for Danmark. Da forslaget vedrører familieret, skal det vedtages med enstemmig-
hed.
Bruxelles II a-forordningen vedrører international beskyttelse af børn i relation til forældre-
ansvar. Forordningen drejer sig om forældreansvar, dvs. forældremyndighed i bred for-
stand. Den handler således bl.a. om internationale børnebortførelser og internationale an-
bringelser af børn uden for hjemmet.
Forordningen indeholder bl.a. regler om fuldbyrdelse af afgørelser om forældreansvar, om
tilbagegivelse af bortførte børn og om proceduren ved anbringelse af et barn uden for hjem-
met i et andet EU-land.
Forslaget om ændring af forordningen drejer sig navnlig om effektivisering af fuldbyrdelsen
af afgørelser om forældreansvar og af behandlingen af sager om tilbagegivelse af bortførte
børn.
Det forventes, at formandskabet på rådsmødet vil bede medlemsstaterne drøfte udvalgte
dele af forordningen. Det drejer sig om enkelte elementer af bestemmelserne om anerken-
delse og fuldbyrdelse af afgørelser, om foreløbige foranstaltninger og om proceduren ved
anbringelse af et barn i en anden EU-medlemsstat. Andre dele af forslaget forventes ikke
drøftet på mødet.
Regeringen er generelt positiv over for forslaget, men da det som sagt er omfattet af rets-
forbeholdet, vil det ikke gælde for Danmark.
Rasmus Nordqvist
spurgte, om der var mulighed for at tilslutte sig det fornuftige forslag
på trods af retsforbeholdet, så Danmark ikke risikerer at få børn som kastebolde i diverse
sager.
Jan E. Jørgensen
understregede, at forslaget entydigt var til gavn for familier, hvor foræl-
drene er fra hver deres EU-land, så hvad kunne Danmark nu gøre for at tilslutte sig det?
Også for at håndtere børnebortførelser.
Børne- og socialministeren
svarede, at Kommissionen tidligere havde afvist at tilknytte
Danmark til Bruxelles II-forordningen gennem en parallelaftale, og at det derfor ikke var
1061
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 841: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/06-18
33. Europaudvalgsmøde 1/6 2018
sandsynligt, at den ville lade Danmark indgå en aftale. Haagerkonventionen håndterer bør-
nebortførelser, idet den indeholder aftaler om, at bortførte børn skal hentes hjem.
Søren Søndergaard
fandt ministerens holdning noget tilbagelænet. Det er ikke Kommis-
sionen, der bestemmer i EU. Var det en ordning, der kun var til gavn for danske forældre
eller også tyske, svenske etc.? Hvad havde regeringen gjort for at få andre EU-lande i tale
for at bede Kommissionen forhandle en aftale?
Børne- og socialministeren
havde ikke henvendt sig til andre lande i sagen, fordi hun
respekterede retsforbeholdet, der gjorde, at Danmark ikke var omfattet. Hun bekræftede,
at ordningen var til gavn for forældre i Danmark, men også i andre lande. Haagerkonventi-
onen indeholder aftaler om ligeværdigt samarbejde, og der indgås jævnligt aftaler med nye
lande inden for den ramme
f.eks. havde Brasilien også kort tid forinden tiltrådt aftalen.
Søren Søndergaard
var forbløffet. Skulle det være i strid med retsforbeholdet at indgå en
mellemstatslig aftale mellem Danmark og EU? Sagde ministeren dermed, at den aftale,
som Danmark havde indgået om Europol, var i strid med retsforbeholdet? Det var klart, at
Kommissionen, før Storbritannien meldte sig ud, var af den opfattelse, at alle skulle rette
ind og acceptere alt. Derfor afviste de på nogle områder, der ville være til gensidig fordel
for Danmark og række andre lande. Men situationen var anderledes nu. Han opfordrede
regeringen til at skabe alliancer med andre lande og forsøge at lægge pres på Kommission
for at lave en aftale. Det var ikke i strid med retsforbeholdet.
Børne- og socialministeren
henholdt sig til, at Kommissionen tidligere havde afvist at
knytte Danmark til Bruxelles II-forordningen.
Søren Søndergaard
bad ministeren svare klart og tydeligt på, om det var i strid med rets-
forbeholdet, at Danmark indgår en mellemstatslig aftale på et punkt, der er omfattet af rets-
forbeholdet.
Børne- og socialministeren
svarede, at nej, det var det ikke.
1062
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 841: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/06-18
33. Europaudvalgsmøde 1/6 2018
15. Eventuelt
Der var ingen bemærkninger til dette punkt.
16. Siden sidst
a) Orientering om sag ved EU-Domstolen: C-230/17
EUU alm. del (16)
bilag 843 (notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens
præjudicielle sag C-230/17)
Udlændinge- og integrationsministeren:
Til sidst vil jeg kort orientere udvalget om en
aktuel sag ved EU-Domstolen. Der er tale om den såkaldte Altinersag (C-230/17), som er
en dansk sag. Udvalget blev skriftligt orienteret om sagen i august 2017.
Østre Landsret har stillet EU-Domstolen et præjudicielt spørgsmål om fortolkningen af uni-
onsborgerskabet efter artikel 21 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.
Sagen vedrører den såkaldte sekundære fri bevægelighed. Sekundær bevægelighed dæk-
ker over den situation, hvor en unionsborger efter at have benyttet retten til fri bevægelig-
hed kan blive familiesammenført i sin egen medlemsstat med en tredjelandsstatsborger.
I denne sag blev familiemedlemmet meddelt afslag på opholdstilladelse. Afslaget blev be-
grundet med, at familiemedlemmets ansøgning om EU-opholdskort ikke blev indgivet i na-
turlig forlængelse af den danske statsborgers tilbagevenden til Danmark, og at familiemed-
lemmet ikke var indrejst samtidig med eller i naturlig forlængelse af den danske statsbor-
gers tilbagevenden til Danmark.
Sagen rejser spørgsmålet, om en medlemsstat kan nægte at meddele en afledt opholdsret
til en tredjelandsstatsborger, som er familiemedlem til en unionsborger, der vender tilbage
til sin egen medlemsstat efter at have udøvet sin ret til fri bevægelighed, hvis familiemed-
lemmet ikke indrejser eller indgiver ansøgning om opholdsret i naturlig forlængelse af uni-
onsborgerens tilbagevenden.
Den danske regering har i sit skriftlige indlæg gjort gældende, at opholdsdirektivet ikke er
til hinder for, at en medlemsstat nægter at meddele en afledt opholdsret til en tredjelands-
statsborger i den situation.
EU-Domstolen forventes at træffe afgørelse i sagen uden et forudgående forslag til afgø-
relse fra en generaladvokat i løbet af sommeren.
Kenneth Kristensen Berth
sagde, at sagen lagde op til endnu et potentielt underløb af
danske udlændingelov.
Mødet sluttede kl. 9.42
1063