Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 977
Offentligt
1939544_0001.png
Den 16. september 2018
MFVM 634
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGET
om Kommissionens forslag til ændring af forordning (EF) nr. 889/2008 om
gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) 834/2007 om økolo-
gisk produktion og mærkning af økologiske produkter for så vidt angår økolo-
gisk produktion, mærkning og kontrol (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om, at det præciseres, at det er muligt at tilsætte vitaminer, mi-
neraler etc. til økologiske fødevarer bestemt til spædbørn og småbørn, såfremt det er et krav i den
horisontale lovgivning for, at produktet kan markedsføres som fødevarer bestemt til spædbørn og
småbørn. Desuden gives mulighed for at de stoffer, som må tilsættes fødevarer bestemt til særlige
grupper, også kan anvendes til økologiske fødevarer til fødevarer bestemt til særlige grupper. Kom-
missionen foreslår samtidigt at forlænge adgangen til at fodre økologiske svin og fjerkræ med 5 %
ikke-økologisk proteinfoder frem til 31. december 2020. Desuden foreslår Kommissionen at forlænge
muligheden for at indsætte op til 18 uger gamle ikke-økologiske kyllinger (hønniker) til æglægning
indtil 31. december 2020. På begge områder er der løbende sket forlængelse siden det oprindelige
udløb d. 31. december 2014. Samtidigt gives der adgang til at fodre visse økologiske rejearter med
kolesterol. Fedtstoffet kolesterol har vist sig at være essentielt for rejernes overlevelse. Positivlisten
for gødningsstoffer, der kan bruges i økologisk produktion opdateres, blandt andet optages kalk fra
sukker produktion fra sukkerrør. Positivlisten for bekæmpelsesmidler opdateres, blandt andet opta-
ges natron og pilebark. Herudover opdateres positivlisten for tilsætningsstoffer til økologisk vin og
positivlisten for desinfektionsmidler til økologiske bistader. Forslaget vurderes ikke at berøre beskyt-
telsesniveauet i Danmark. Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning i Komitéen for Økologisk
Produktion den 26. september 2018. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet man
lægger afgørende vægt på, at det fortsat er muligt at markedsføre fødevarer bestemt til spædbørn og
småbørn som økologiske med de allerede tilladte tilsætninger, og arbejder for, at forlængelsen af
muligheden for at indsætte ikke-økologiske hønniker og for at bruge ikke-økologisk proteinfoder
bliver så restriktiv som muligt.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag om ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 889/2008 om
gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) 834/2007 om økologisk produktion og
mærkning af økologiske produkter for så vidt angår økologisk produktion, mærkning og kontrol.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 977: Notat om komitésag om opdatering af økologiforordningen
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 22, stk. 2, litra b, i Rådets forordning (EF) nr. 834/2007
om økologisk produktion og mærkning af økologiske produkter og om ophævelse af forordning (EØF)
nr. 2092/91.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Komitéen for Økologisk Produktion. Afgiver Komi-
téen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver Komitéen
en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissio-
nen inden for to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller indenfor en måned kan fore-
lægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kom-
missionen vedtage forslaget eller indenfor to måneder forelægge Komitéen et ændret forslag eller in-
denfor en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal
en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget
med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget
ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning med frist den 26. september 2018 i Komitéen for Økolo-
gisk Produktion.
Formål og indhold
Den økologiske sektors mulighed for at tilsætte vitaminer, mineraler og aminosyrer til fødevarer be-
stemt til spædbørn og småbørn (det vil sige modermælkserstatninger, tilskudsblandinger, forarbejde-
de fødevarer baseret på cerealier og babymad) præciseres, så de ernæringsmæssige krav i den horison-
tale lovgivning for markedsføring af sådanne særlige fødevarer som fødevarer bestemt til spædbørn og
småbørn opfyldes. Hermed sker der tilpasninger, så produktion af økologiske fødevarer bestemt til
spædbørn og småbørn bringes på linje med de allerede vedtagne regler i den nye økologiforordning,
der anvendes fra 1. januar 2021. Behovet for præciseringen sker også med baggrund i en afgørelse fra
EU-domstolen (C137/13), hvor den ellers antagne fortolkning af de nuværende økologiregler er blevet
bragt i tvivl.
Det overordnede mål i økologireglerne er 100 % økologisk fodring af økologiske dyr. Der kan dog di-
spenseres fra kravet, når der ikke er tilstrækkeligt med økologisk foder på markedet. Der har hidtil
ikke været økologisk proteinfoder nok til rådighed, derfor har det været muligt at anvende en vis andel
ikke-økologisk foder til svin og fjerkræ. Andelen har løbende været trinvist reduceret, men har siden 1.
januar 2010 ligget på 5 % ikke-økologisk foder til svin og fjerkræ. Muligheden udløb den 31. december
2014, men blev forlænget til 31. december 2017. Muligheden blev i 2017 igen forlænget til udgangen af
2018.
Denne dispensationsmulighed foreslås nu yderligere forlænget med virkning fra 1. januar 2019, så der
fortsat kan anvendes 5 % ikke-økologisk proteinfoder til økologiske svin og fjerkræ indtil 31. december
2020. Baggrunden for forslaget er, at der fortsat i EU er vanskeligheder forbundet med at skaffe øko-
logisk proteinfoder i tilstrækkelig mængde og kvalitet. Med forslaget får den europæiske økologibran-
che yderligere to år til at arbejde på at fremskaffe egnede økologiske proteinfoderkilder.
Det overordnede mål i økologireglerne er, at der skal anvendes økologisk opdrættede dyr. Der kan dog
dispenseres fra kravet, når der ikke er tilstrækkeligt med opdræt af økologiske kyllinger på markedet
Der er mulighed for at indsætte op til 18 uger gamle ikke-økologiske kyllinger til æglægning (hønniker)
indtil 31. december 2018. Denne dispensationsmulighed foreslås nu yderligere forlænget med virkning
fra 1. januar 2019, så der fortsat kan indsættes ikke-økologiske hønniker indtil 31. december 2020.
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 977: Notat om komitésag om opdatering af økologiforordningen
Baggrunden er, at der fortsat er EU-medlemsstater, der ikke kan skaffe økologisk opdræt. Muligheden
udløb oprindeligt den 31. december 2014, men blev forlænget til 31. december 2017, og i 2017 forlæn-
get til 31. december 2018.
Forlængelsen af undtagelserne for hønniker og ikke-økologisk proteinfoder skal ses i lyset af, at den
nye økologiforordning fortsat vil tillade brugen af ikke-økologisk foder. Der lægges umiddelbart op til
en 7-årig forlængelse efter forordningens ikrafttrædelse men alene til brug for ungt fjerkræ og for små-
grise op til 35 kg. Efter 5 år skal området evalueres med henblik på en eventuel efterfølgende udfas-
ning. Muligheden for at indsætte ikke-økologiske hønniker op til 18 uger videreføres derimod ikke med
den nye økologiforordning.
Med forslaget kan rejeyngel i økologiske klækkerier tildeles økologisk kolesterol i foderet. Kolesterol er
allerede tilladt til større rejer, men det har vist sig nødvendigt også til unge rejer af hensyn til deres
overlevelse.
Med forslaget opdateres positivlisten for gødningsstoffer og jordforbedringsmidler (bilag I), der kan
bruges i økologisk produktion, i overensstemmelse med de anbefalinger som Kommissionens ekspert-
gruppe om økologiske produktion (EGTOP) er kommet med. I lighed med, hvad der gælder for over-
skydende kalk fra sukkerproduktion på basis af sukkerroer, foreslås det også, at overskydende kalk fra
sukkerproduktion fra sukkerrør, optages. Kalk bruges som et jordforbedringsmiddel. Endvidere fore-
slås Xylit optaget på positivlisten som et jordforbedringsmiddel. Xylit er et restprodukt fra udvinding
af brunkul. Xylit kan erstatte brugen af tørv.
Positivlisten for bekæmpelsesmidler (bilag II) opdateres med flere produkter, jf. de anbefalinger som
Kommissionens ekspertgruppe om økologiske produktion (EGTOP) også er kommet med. Blandt an-
det optages hvidløgsekstrakt mod skadedyr og basisstofferne natron (teknisk bagepulver) og pilebark
mod forskellige svampesygdomme.
Herudover opdateres positivlisten (bilag VIIIa) for tilsætningsstoffer til økologisk vin med flere stoffer
der er positivt vurderet af Kommissionens ekspertgruppe om økologiske produktion (EGTOP). Til
rensning og desinfektion af økologiske bistader tillades kaustisk soda (sodium hydroxid).
Det præciseres, at medlemslandene, når de har et kvalificeret grundlag for en mistanke om, at økologi-
reglerne ikke er overholdt hos en virksomhed, og dette berører andre medlemslande, skal indmelde
dette til Kommissionen via den EU-database Kommissionen stiller til rådighed.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Området er reguleret af Kommissionens forordning (EF) nr. 889/2008 om gennemførelsesbestem-
melser til Rådets forordning (EF) 834/2007 om økologisk produktion og mærkning af økologiske pro-
dukter for så vidt angår økologisk produktion, mærkning og kontrol. Forordningen vil være direkte
gældende i Danmark og forventes ikke at medføre ændringer af dansk lovgivning.
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 977: Notat om komitésag om opdatering af økologiforordningen
1939544_0004.png
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har hverken administrative, statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
Forslaget kan have samfundsøkonomiske konsekvenser, da en tilpasning af reglerne for tilsætning af
vitaminer, mineraler, aminosyrer m.v. til økologiske fødevarer bestemt til spædbørn og småbørn har
stor betydning for de danske producenter. Såfremt forslaget ikke vedtages, kan det have negative kon-
sekvenser, særligt i forhold til økologisk modermælkserstatning, da dette produkt i så fald ikke kan
produceres i EU, og den danske eksport på et trecifret millionbeløb som følge deraf må ophøre.
Forslaget vurderes i et mindre omfang at have erhvervsøkonomiske konsekvenser i forhold til forlæn-
gelse af undtagelser. I Danmark indsættes økologiske hønniker, hvilket giver lidt højere produktions-
omkostninger end i de lande, der baserer produktionen på ikke-økologisk opdræt. Undtagelsen, der
skulle være udløbet ved årsskiftet 2018, ville have udlignet denne forskel i produktionsomkostninger.
Med den foreslåede forlængelse vil danske ægproducenter i yderligere en 2 årig periode have lidt høje-
re produktionsomkostninger i forhold til medlemsstater, der fortsat baserer produktionen på ikke-
økologisk opdræt.
I forhold til anvendelsen af ikke-økologisk proteinfoder har de danske økologiske svineproducenter for
2018 indgået en brancheaftale om at udfase brugen af ikke-økologisk proteinfoder. Det kan give lidt
højere produktionsomkostninger end i medlemsstater, der baserer produktionen på brug af 5 % ikke-
økologisk proteinfoder.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:
Landbrug & Fødevarer kan støtte Kommissionens ønske om at skabe konsistens mellem fortolkningen
af de nuværende regler og den nye økologiforordning, når det gælder økologisk mad til spædbørn.
Desuden ser Landbrug & Fødevarer positivt på optagelsen af natron som bekæmpelsesmiddel på øko-
logiforordningens positivliste. Landbrug & Fødevarer er uforstående overfor forslaget om at forlænge
den udtagelse, som tillader indsættelsen af ikke-økologiske hønniker. I Danmark har man de sidste 10
år kunnet efterleve kravet om indsættelse af økologiske hønniker. Landbrug & Fødevarer er ikke be-
kendt med, at det er dokumenteret, at forholdene i andre medlemsstater skulle nødvendiggøre en for-
længelse. Landbrug & Fødevarer bemærker, at der ikke er overbevisende dokumentation for nødven-
digheden af endnu en forlængelse af undtagelsen, som tillader anvendelse af 5 % ikke-økologisk prote-
in.
Landbrugsstyrelsen bemærker hertil, at den nuværende økologiforordning ikke har detailregler for
økologisk hønnikeproduktion. Der kan derfor herske usikkerhed omkring reglerne for økologisk høn-
nikeopdræt. Nye fælles regler for opdræt af økologiske hønniker indarbejdes i den nye økologiforord-
ning (gennemførelsesbestemmelser).
Økologisk Landsforening har ikke nogen kommentarer til de fremlagte forslag. Foreningen bemærker
dog, at den gerne havde set, at produktet COS-OGA blev placeret på et selvstændigt bilag over plante-
styrkende midler. Økologisk Landsforening så også gerne, at det fremgår direkte i bilaget såfremt, det
4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 977: Notat om komitésag om opdatering af økologiforordningen
1939544_0005.png
optages på bilag II, at der er tale om et plantestyrkende middel, og at stoffet benævnes, så det er muligt
at se, hvilket stof, der er tale om.
De Samvirkende Købmænd og Aalborg Universitet har ikke fremsat indvendinger mod forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater. Det for-
ventes ikke, at der vil være modstand mod ændringerne vedrørende økologiske fødevarer bestemt til
spædbørn og småbørn.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det afgørende, at der ikke sker afbrydelse af den nuværende mulighed for at tilsætte
vitaminer, mineraler, aminosyrer m.v. til økologiske fødevarer bestemt til spædbørn og småbørn, så-
dan at det fortsat er muligt at markedsføre sådanne fødevarer med de allerede mulige tilsætninger.
Undtagelserne for hønniker og brug af ikke-økologisk proteinfoder er allerede forlænget tidligere, og
regeringen efterlyser en mere ambitiøs tilgang. Danmark har ikke behov for at indsætte ikke-
økologiske hønniker, da der indsættes økologisk opdræt. Regeringen har presset på for, at der udar-
bejdes fælles EU-regler for opdræt af hønniker. Fælles regler indarbejdes i forbindelse med implemen-
teringen af den nye økologiforordning. Adgangen til at indsætte ikke-økologiske hønniker videreføres
ikke i den nye økologiforordning.
I forhold til brug af ikke-økologisk proteinfoder vil den nye økologiforordning fortsat tillade brugen,
men alene til ungt fjerkræ og til smågrise op til 35 kg. Det er regeringens umiddelbare synspunkt, at
denne indskrænkning med fordel kunne iværksættes allerede nu. Det vil give en mere ambitiøs linje
som danske økologiske producenter uden problemer vil kunne følge.
I forhold til opdateringen af positivlisten (bilag XIIa), der justerer foder til økologisk rejeyngel, har det
ingen konsekvens for Danmark, da der ikke er nogen dansk produktion af rejeyngel.
Optagelse af natron på positivlisten for bekæmpelsesmidler er positivt for Danmark. Natron har i flere
år været efterspurgt af danske økologiske frugtavlere som et middel særligt mod æbleskurv. De danske
myndigheder har på den baggrund udarbejdet en ansøgning om at få natron optaget på positivlisten.
Det afspejles nu i et reelt forslag fra Kommissionen om at optage natron på positivlisten.
Kravet om, at medlemsstaterne skal indberette til Kommissionen ved mistanke om, at økologireglerne
ikke er overholdt hos en virksomhed, når dette berører andre medlemsstater, gælder allerede. Som
noget nyt skal indberetningen dog ske via den EU-database Kommissionen stiller til rådighed.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Der er oversendt grundnotat om tidligere forslag til forlængelse af anvendelsen af ikke-økologiske kyl-
linger og proteinfoder til Folketingets Europaudvalg den 2. november 2017.
5