Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 984
Offentligt
1939437_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 37. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
den 22. juni 2018
kl. 10.00
vær. 2-133
Erik Christensen (S), formand, Kenneth Kristensen Berth (DF),
næstformand, Jan E. Jørgensen (V), Peter Hummelgaard Thomsen
(S), Jens Joel (S), Søren Egge Rasmussen (EL), Henrik Dahl (LA),
Zenia Stampe (RV), Rasmus Nordqvist (ALT), Holger K. Nielsen
(SF), Sjúrður Skaale (JF) og Magni Arge (T).
miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen, forsvarsminister
Claus Hjort Frederiksen, udenrigsminister Anders Samuelsen og
energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt.
Desuden deltog:
Punkt 1. Rådsmøde nr. 3628 (miljø
miljødelen) den 25. juni 2018
EUU alm. del (17)
bilag 764 (kommenteret dagsorden)
Miljø- og fødevareministeren ville forelægge punkterne 3-5 på rådsmødedagsordenen til
orientering. Rådsmødepunkterne 1-2 ville blive forelagt af energi-, forsynings- og klima-
ministeren under udvalgsmødets punkt 3.
3. Kommissionens forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
98/83/EF om kvaliteten af drikkevand
Udveksling af synspunkter
KOM (2017) 0753
Rådsmøde 3628
bilag 2 (samlenotat side 2)
KOM (2017) 0753
bilag 5 (politisk udtalelse fra MOF)
KOM (2017) 0753
bilag 4 (andre parlamenters udtalelser)
KOM (2017) 0753
bilag 2 (faktaark)
EUU alm. del (17)
bilag 599 (udvalgsmødereferat side 761 behandling af
udtalelse 16/3-18)
Miljø- og fødevareministeren:
Vi havde en teknisk gennemgang af forslaget tilbage i
maj måned.
Vi har en meget stor interesse i at sikre rent drikkevand og ensartede krav i hele Europa.
Det er med til at sikre lige konkurrence, men det er først og fremmest med til at skabe
sikkerhed om produkter, der er i kontakt med vand.
Fra dansk side er fokus derfor på, at det høje danske beskyttelsesniveau videreføres i
europæisk regi. Det gælder eksempelvis i forhold til nedbrydningsprodukter af pesticider.
Her har vi den ganske klare holdning, at det ikke er noget, vi ønsker i drikkevandet.
I Danmark er vi gode til at spare på vandressourcer. En række danske virksomheder har
teknologier, der kan hjælpe os
og andre
med at blive endnu dygtigere til det. Derfor vil
1173
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 984: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/06-18
37. Europaudvalgsmøde 22/6 2018
vi i forhandlingerne også forsøge at skærpe fokus på større energi- og ressourceeffektivi-
tet samt på at minimere vandtab.
Det handler også om, at vi får set på, om intelligente danske onlinemålinger kan komme
andre lande til gode. Parallelt vil det styrke danske virksomheders eksportmuligheder. Det
er for mig at se en såkaldt win-win-situation.
Der er andre elementer i forslaget, som vi er lidt mere forbeholdne over for, f.eks. formu-
leringerne om krav om adgang til rent drikkevand. Det skal udformes på en fornuftig må-
de.
Jeg ser frem til, at vi i takt med forhandlingerne kan have en god dialog i udvalget om
dette forslag.
Rasmus Nordqvist
bad ministeren uddybe, hvad regeringen var forbeholden over for i
forslaget. Det ville ellers sikre, at europæere på tværs af landegrænser fik adgang til rent
drikkevand. Det er ganske vist mindre vigtigt i Danmark, hvor drikkevandet allerede er
rent, men en ændring af direktivet kunne løfte standarden for andre europæiske borgere.
Kenneth Kristensen Berth
mente, at det var at gå meget tæt på medlemsstaternes be-
føjelser, når man ville sikre adgang til rent drikkevand i offentlige bygninger. Hvad var
regeringens holdning til udtalelsen fra parlamenterne i Østrig, Tjekkiet, Irland og Storbri-
tannien om, at denne del af forslaget strider mod nærhedsprincippet?
Og hvad betød forslaget i praksis? Statsministeriet er også en offentlig bygning. Skulle fru
Jensen eller en turist så kunne komme ind fra gaden i Statsministeriet og bede om et glas
vand, og skulle det være ministersekretæren eller statsministeren selv, der kom spænen-
de med det?
Miljø- og fødevareministeren
kunne godt lide Kenneth Kristensen Berths morsomme
billede og mente, at han og Rasmus Nordqvist på hver sin måde fint illustrerede, hvilke
dele af forslaget det gjaldt om at blive klogere på. Det skulle opklares, hvem der ville på-
lægges en pligt til at sikre adgang til drikkevand, og om alle i offentlige bygninger skulle
forpligtes til at styrte ud med et glas vand til borgerne. Fokus skulle dog ikke holdes på
udskænkningspligten, men på drikkevandets kvalitet, drikkevand som ressource og miljø-
et omkring drikkevand.
Han måtte tilstå, at han ikke havde gjort sig de store tanker om, hvorvidt forslaget stred
mod nærhedsprincippet, men i stedet havde koncentreret sig om indholdet.
Rasmus Nordqvist
indvendte, at man godt kunne grine ad adgangen til rent drikkevand,
men man kunne også studere, hvad der faktisk lå i forslagene og komme med konkrete
forslag fra dansk side. Flere og flere var begyndt at bruge flaskevand, og det havde en
konsekvens, som også berørte rådsmødedagsordenens punkt 4 om plast. Det gjaldt om
at identificere, hvem der ikke har adgang til rent drikkevand og dernæst finde muligheder
for at løse problemet. Og det var meget fornuftigt at gøre på tværs af landene. Flere
1174
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 984: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/06-18
37. Europaudvalgsmøde 22/6 2018
kommuner var gået i gang med at opstille vandposter på offentlige steder
var det ikke
en meget god europæisk strategi for at komme plastflaskerne til livs? Andre lande og by-
er i verden havde indført et forbud mod plastflasker med vand. Var forslaget ikke ret for-
nuftigt, når det kom til stykket?
Miljø- og fødevareministeren
svarede, at Rasmus Nordqvist havde gode pointer, som
nok skulle blive bragt med til rådsmødet, men så måtte han tilgive, at det blev med et smil
på læben. Regeringen tog spørgsmålet alvorligt, og fokus var på minimering af plastfla-
sker og sikring af drikkevand af god kvalitet. På nationalt plan skulle det undersøges, om
pantsystemet kunne forbedres. Danmark var foran på en række områder, hvor de andre
lande i Europa måske kunne lære noget. Han ville ikke blande sig i Europaudvalgets for-
retningsorden, men spurgte, hvorfor der f.eks. stod plasticflasker med vand foran ham,
når Miljø- og Fødevareministeriet godt kunne finde ud af at servere postevand i en kande.
Her var plads til forbedring, og den kunne Rasmus Nordqvist passende foreslå.
Formanden
påpegede, at Folketingets vandflasker i det mindste er pant- og genbrugsfla-
sker.
4. Cirkulær økonomi
opfølgning på handlingsplan
Udveksling af synspunkter
KOM (2018) 0032, KOM (2018) 0029 og KOM (2018) 0028
Rådsmøde 3628
bilag 2 (samlenotat side 10)
EUU alm. del (17)
bilag 528 (udvalgsmødereferat side 643, senest
behandlet i EUU 2/3-18)
Miljø- og fødevareministeren:
Formandskabet lægger op til vedtagelse af rådskonklusi-
oner. Rådskonklusionerne følger op på tre meddelelser fra Kommissionen, der kom i ja-
nuar om henholdsvis en plaststrategi, samspillet mellem kemikalie-, produkt- og affalds-
lovgivningen og en overvågningsramme. Overordnet set er regeringen tilfreds med de tre
meddelelser.
Det er vigtigt, at vi får fulgt op på en ordentlig måde. Fra dansk side har vi bl.a. peget på
behovet for indikatorer inden for ressourceproduktivitet, så vi reelt har mulighed for at
måle udviklingen.
I forhold til muligheder om bedre samspil mellem kemikalie-, produkt- og affaldslovgivnin-
gen har vi fra dansk side lagt vægt på at sikre, at omstillingen til den cirkulære økonomi
sker med hensyntagen til miljø og sundhed.
Øget genanvendelse kræver, at vi sikrer, at de farlige stoffer kommer ud af cyklus, så de
ikke indgår i genanvendte materialer. Det gælder særligt i forhold til genanvendelse af
materialer, der indeholder kemikalier, som tidligere har været tilladt, men som nu er for-
budte.
Det må være muligt at identificere nogle afgrænsede anvendelser, som er sikre for sund-
hed og miljø. Vi har derfor foreslået, at Kommissionen skulle gå ind og udpege sådanne
anvendelser.
1175
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 984: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/06-18
37. Europaudvalgsmøde 22/6 2018
Der skal også være skærpet fokus på de krav, der stilles til importerede varer. Vi skal ikke
acceptere, at særligt problematiske stoffer, som ikke er godkendt til brug i EU, alligevel
kan komme ind via importerede produkter. Det er uhensigtsmæssigt både for miljø og
sundhed og for de lige konkurrencevilkår. Det er også et emne, som vi tager op i forbin-
delse med opfølgning på Kommissionens gennemgang af REACH.
I forhold til Kommissionens plaststrategi er der generelt opbakning i Rådet. Vi kan alle
være tilfredse med, at strategien generelt afspejler de forslag, som et samlet Folketing
tidligere har sendt til Kommissionen.
Vi er også tilfredse med, at der bliver set nærmere på de betegnelser og mærkninger, der
bruges. Det skal bl.a. gøres for at undgå misforståelse og uhensigtsmæssig adfærd hos
forbrugerne. For eksempel er vi ikke enige om, hvad vi mener med biobaseret plast, bio-
nedbrydeligt eller komposterbart plast. Vi kender heller ikke fuldt ud deres miljøpåvirkning
i forhold til andre plasttyper.
Endelig henvises der også til Kommissionens nye forslag om engangsplast. Det er et
meget spændende forslag med meget konkrete tiltag. Der bliver snart oversendt et
grundnotat om forslaget, som ventes forhandlet i efteråret.
Alt i alt kan det konstateres, at det er et sæt rådskonklusioner, der kommer bredt omkring.
5. Forslag til Rådets afgørelse om indsendelse, på vegne af den europæiske
union, af forslag til ændring af bilag 2 og 3 til aftalen om beskyttelse af
afrikansk-eurasiske migrerende vandfugle (AEWA)
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmøde (miljø) den 25. juni 2018, men forven-
tes sat på dagsordenen for et snarligt rådsmøde med henblik på vedtagelse
KOM (2018) 0399
Rådsmøde 3628
bilag 5 (revideret samlenotat)
Miljø- og fødevareministeren:
Der har været meget kort tid til at behandle forslaget.
Samlenotatet er derfor desværre oversendt meget sent på dette punkt.
Det drejer sig bl.a. om listning af lunde, alk og topskarv. Ingen af de tre fuglearter er jagt-
bare i Danmark, men det er de på Færøerne. Fra færøsk side er der ikke noget ønske om
at liste de tre arter, hvis det udelukker jagt eller indsamling af æg.
Det er et spørgsmål, hvor blod efter min mening er tykkere end vand, og hvor vi er nødt til
at tage hensyn til Rigsfællesskabets samlede interesser. På den baggrund vil vi stemme
imod
det foreliggende forslag i sin nuværende form, hvor man fra EU’s
side foreslår list-
ning af de tre arter.
Det er endvidere en sag, som vi vender tilbage til, når EU skal fastlægge sin holdning til
det næste partsmøde under aftalen. Det finder sted i Sydafrika i december 2018.
1176
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 984: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/06-18
37. Europaudvalgsmøde 22/6 2018
Magni Arge
takkede ministeren for at ville skærpe tonen over for EU ved at stemme imod
i stedet for at afstå fra at stemme, som det først så ud til.
Det at beskytte bestanden af fuglearter kan sagtens kombineres med en bæredygtig
fangst. Færøerne er en af de få nationer, hvor en årtusindgammel tradition for bæredygtig
fuglefangst stadig lever, og den skulle ikke ofres på grund af et forslag fra det kontinenta-
le Europa, hvor man for længst har glemt, hvordan man driver bæredygtig fangst.
Han spurgte, hvorfor AEWA-aftalen fra 2002 gjaldt for Færøerne. Den var nemlig aldrig
blevet behandlet i Lagtinget, og allerede i 1999 fik Grønland, men ikke Færøerne, et for-
behold. Ministeriet måtte gerne undersøge sagen og arbejde for, at Færøerne fik et gene-
relt forbehold i AEWA-sammenhænge.
Sjúrður Skaale
var enig med Magni Arge. Miljøpolitik kan kun drives i fællesskab, og fug-
le er det bedste eksempel på det. Fugle respekterer ikke landegrænser, så den eneste
måde at kontrollere bestandene på er ved at samarbejde om at beskytte dem. Lunderne
på Færøerne havde været truet i lang tid, men det var ikke fordi mennesker fanger dem,
men fordi der mangler føde. Det var et tragisk syn hvert år med tusindvis af døde unger i
lundernes huler, indtil man besluttede at forbyde fangst. De fleste færinger på 15 år eller
yngre har aldrig smagt en lunde. Problemet var, at et forbud, som ville komme fra eksem-
pelvis Luxembourg eller Italien, ville have meget lidt demokratisk legitimitet.
Han tilsluttede sig Magni Arges undren over, at Færøerne ikke er omfattet af reglerne,
men er
en såkaldt ”part
i AEWA under det danske medlemskab”. Hvordan kunne det væ-
re, når Grønland havde et forbehold, og det færøske Lagting aldrig havde behandlet sa-
gen? Kunne ministeriet undersøge, om der var tale om en fejl?
Miljø- og fødevareministeren
fortalte, at den gode og konstruktive dialog om forslaget i
Miljø- og Fødevareudvalget havde været en af grundene til, at regeringen havde skærpet
tonen og nu ville stemme nej. Færøerne var det bedste eksempel på, at man godt kan
lade en beskyttelse af dyrearter gå hånd i hånd med en ansvarlig fangst, hvor man indfø-
rer lokale forbud, så snart bestanden er i fare. Det skulle sikres, at fremtidige generatio-
ner også fik den dejlige oplevelse det er at hive fjerene af en syltet lunde.
Han var helt enig i, at legitimiteten af noget, som er besluttet af nogen, man kender, er
større, end hvis man får et påbud udefra. Det var et meget væsentligt argument, som han
ville tage med på rådsmødet.
NOT
På spørgsmålet om, hvorfor AEWA ikke havde været behandlet i Lagtinget, og hvorfor
kun Grønland havde en undtagelse, blev ministeren ham svar skyldig, men han ville ger-
ne undersøge det og oversende et skriftligt svar. Han kunne desværre ikke sige, hvornår
det ville komme, da både Udenrigsministeriet og Lagtinget skulle inddrages.
1177
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 984: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/06-18
37. Europaudvalgsmøde 22/6 2018
6. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
7. Siden sidst
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
1178
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 984: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/06-18
37. Europaudvalgsmøde 22/6 2018
Punkt 2. Rådsmøde nr. 3627 (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 25. juni 2018
EUU alm. del (17)
bilag 764 (kommenteret dagsorden)
Forsvarsministeren forelagde punkterne 3-7 på vegne af udenrigsministeren.
Forsvarsministeren:
Jeg vil nu til orientering forelægge rådsmødet for udenrigsanlig-
gender, der finder sted på mandag den 25. juni 2018. Rådsmødet vil bestå dels af en fæl-
lessession, hvor både EU’s udenrigs-
og forsvarsministre deltager, dels en efterfølgende
session, hvor kun udenrigsministrene deltager.
På rådsmødets fællessession skal der gøres status over
den aktuelle udvikling i EU’s
sikkerheds- og forsvarsdimension samt EU-NATO-samarbejdet. Disse dagsordenpunkter
ventes også drøftet på mødet i Det Europæiske Råd den 28.-29. juni, torsdag og fredag i
næste uge. At EU’s stats-
og regeringschefer atter skal drøfte disse emner understreger,
at de står højt på EU-dagsordenen.
Den politiske vilje blandt EU’s medlemslande til at indfri et højt ambitionsniveau for styr-
kelsen af EU-samarbejdet på sikkerheds- og forsvarsområdet samt EU-NATO-
samarbejdet har som bekendt udmøntet sig i iværksættelsen af en række nye initiativer
på området det seneste godt halvandet år.
2017 var således et år, der bød på lanceringen af flere ambitiøse forsvarsinitiativer som
eksempelvis Den Europæiske Forsvarsfond og det intensiverede forsvarssamarbejde,
PESCO. I 2018 har fokus i høj grad været på at konkretisere og implementere de nye
initiativer,
og det bliver på mange måder tydeligere og mere konkret, at EU’s forsvars-
samarbejde har taget et kvalitativt skridt fremad.
Regeringen støtter naturligvis ambitionen
om at styrke EU’s evne til at imødekomme Eu-
ropas sikkerhedsudfordringer. Ikke mindst fordi en styrket EU-indsats, hvis den udmøntes
rigtigt,
vil underbygge og styrke NATO’s
indsatser og instrumenter.
Men selv om regeringen støtter denne ambition, er det klart, at forsvarsforbeholdet sætter
grænser for Danmarks deltagelse. Det er beklageligt, men regeringen vil naturligvis fort-
sat søge en aktiv dansk deltagelse i samarbejdet med fuld respekt for forbeholdet.
1. Sikkerhed og forsvar
Politisk drøftelse/rådskonklusioner
Rådsmøde 3627
bilag 2 (samlenotat side 2)
EUU alm. del (17)
bilag 528 (udvalgsmødereferat side 638, senest
behandlet i EUU 2/3-18)
Forsvarsministeren:
Det er min forventning, at der vil være en generel drøftelse af sta-
tus over indsatsen med fokus på en meget bred vifte af de initiativer, der er blevet iværk-
sat som led heri. Rådet forventes på mødet at vedtage rådskonklusioner om sikkerhed og
1179
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 984: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/06-18
37. Europaudvalgsmøde 22/6 2018
forsvar, der dels hilser udviklingen velkommen, dels udstikker en retning for den fremad-
rettede implementering af de mange initiativer.
For det første forventes der at blive gjort status over arbejdet med at implementere det
intensiverede samarbejde på forsvarsområdet, PESCO-samarbejdet. Det er som bekendt
kun Danmark, Storbritannien og Malta, der ikke deltager i samarbejdet.
Rådet forventes på mødet at vedtage en rådsafgørelse om et fælles regelsæt for vareta-
gelsen af arbejdet med de projekter, der iværksættes under PESCO. Fokus for Rådets
drøftelser ventes at være den fremadrettede implementering af samarbejdet.
Derudover forventes også en drøftelse af spørgsmålet om militær mobilitet i Europa. Der
pågår aktuelt en større indsats i EU og i NATO for at sikre en større grad af militær mobi-
litet. Det er der gode grunde til. Fleksibel og effektiv bevægelse af militært udstyr og per-
sonel inden for og på tværs af grænser i Europa er afgørende for, om man i EU, NATO
og nationalt kan reagere effektivt og rettidigt i forbindelse med en krise. Militær mobilitet
er også en vigtig del af NATO’s troværdige afskrækkelse og et område, hvor et tæt sam-
arbejde mellem EU og NATO giver rigtig god mening.
Inden
for og på tværs af EU’s grænser er der imidlertid en række fysiske og lovgivnings-
mæssige barrierer, der forhindrer den militære mobilitet i at fungere optimalt. De fleste
foranstaltninger i forhold til militær mobilitet er og bliver medlemsstaternes ansvar. Men
det er fornuftigt, at der ses på, hvor man på EU-niveau kan være med til at skabe en me-
re koordineret tilgang til spørgsmålet, der går på tværs af en bred vifte af politikområder.
Kommissionen og EU’s udenrigsrepræsentant har derfor den 28. marts fremsat en fælles
handlingsplan vedrørende fremme af militær mobilitet i EU.
Det giver rigtig god mening, at EU tager fat på denne udfordring. Det er på områder som
militær mobilitet, at EU virkelig kan skabe merværdi for europæisk sikkerhed.
Der forventes også at blive gjort status over arbejdet med at implementere Den Europæi-
ske Forsvarsfond. Fonden har som bekendt til formål at skabe bedre betingelser og stør-
re incitament for medlemslandenes samarbejde om forskning, udvikling og indkøb af for-
svarsmateriel samt bedre vilkår for den europæiske forsvarsindustri.
Forsvarsfonden er et tiltag, vi fra dansk side har støttet, da det også vil kunne komme
danske virksomheder til gavn, ligesom det vil betyde hurtigere udvikling af strategisk rele-
vante forsvarskapaciteter til Forsvaret. Den danske virksomhed Terma indgår eksempel-
vis allerede nu i et større konsortium, der er blevet tildelt forskningsmidler under fonden.
På nuværende tidspunkt er der i regi af forsvarsfonden iværksat tre initiativer, som udval-
get også løbende er blevet orienteret om:
1180
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 984: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/06-18
37. Europaudvalgsmøde 22/6 2018
Det første er det 3-årige prøveprogram under forskningsvinduet, hvor man tester mer-
værdien ved EU-finansiering af fælleseuropæiske forskningsprojekter inden for forsvars-
området.
Det andet er et 2-årigt forsvarsindustrielt udviklingsprogram, der fortsat er under forhand-
ling mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen. Jeg forventer, at godkendel-
sen af en endelig aftale er nært forestående.
Det tredje initiativ har fokus på rådgivning og administrativ bistand for de medlemslande,
der ønsker at gå sammen om fælles forsvarsindkøb. Initiativet er fortsat under udvikling,
men der vil naturligvis ikke være tale om, at EU’s budget skal anvendes til at finansiere
fælles indkøb af forsvarskapaciteter.
Kommissionen har netop fremsat forslag om forsvarsfonden i den kommende budgetpe-
riode, 2021-2027. Regeringen vil nu se nærmere på dette forslag og orientere Folketinget
herom inden for den nærmeste fremtid.
Også
EU’s udenrigsrepræsentants
forslag til en europæisk fredsfacilitet ventes at være
på dagsordenen. Det er forventningen, at den kommende facilitet skal erstatte og sam-
tænke indsatser, der i dag finansieres gennem bl.a. Athena-mekanismen og Den Afrikan-
ske Fredsfacilitet. Vi er i regeringen i gang med at analysere forslaget nærmere, men det
forventes umiddelbart, at Danmark som følge af forsvarsforbeholdet ikke vil kunne delta-
ge i faciliteten, hvis forslaget vedtages i den form, der foreligger nu. Det vil dog bero på
en nærmere juridisk vurdering. Forslaget til den europæiske fredsfacilitet vil bl.a. blive
drøftet i sammenhæng med de overordnede MFF-forhandlinger i regi af rådsmødet for
almindelige anliggender.
Rådet forventes desuden at blive orienteret om status over det arbejde, som Kommissio-
nen og EU’s udenrigsrepræsentant på DER den 22. marts 2018 blev anmodet om at
igangsætte for at styrke EU’s og medlemsstaternes evne til at imødegå
CBRN- (kemiske,
biologiske, radiologiske og nukleare) og hybride trusler. Det blev besluttet som opfølgning
på angrebet i Salisbury.
Endelig forventes rådet at drøfte arbejdet
med at styrke EU’s civile missioner med henblik
på at gøre dem mere effektive og hurtigere at indsætte i krisesituationer.
EU’s udenrigs-
repæsentant forventes til efteråret at fremlægge et forslag om en såkaldt Civil Compact,
som skal sætte rammen for et kvalitativt løft af EU’s civile missioner.
Fra dansk side har vi sammen med bl.a. Tyskland påtaget os en ledende rolle i at presse
på for en styrkelse
af den civile del af EU’s sikkerheds-
og forsvarspolitiske samarbejde.
De civile missioner yder et vigtigt bidrag til Europas sikkerhed gennem kapacitetsopbyg-
ning i partnerlande på områder såsom grænsekontrol og maritim sikkerhed.
Holger K. Nielsen
spurgte, om regeringen arbejdede for, at fredsfaciliteten kunne få en
form, så Danmark ville få mulighed for at støtte den.
1181
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 984: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/06-18
37. Europaudvalgsmøde 22/6 2018
Forsvarsministeren
svarede, at ministeriet i øjeblikket var i gang med at undersøge, om
en europæisk fredsfacilitet ville være omfattet af forsvarsforbeholdet, men han kunne ikke
sige, hvilke drejninger forhandlingerne kunne tage.
2. EU-NATO-samarbejdet
Politisk drøftelse/rådskonklusioner
Rådsmøde 3627
bilag 2 (samlenotat side 6)
EUU alm. del (17)
bilag 166 (udvalgsmødereferat side 196, senest
behandlet i EUU 10/11-17)
Forsvarsministeren:
Det er min forventning, at EU’s forsvars-
og udenrigsministre sam-
men med EU’s udenrigsrepræsentant og NATO’s generalsekretær vil gøre status for im-
plementeringen af den fælleserklæring, som blev underskrevet af EU- og NATO-landenes
ledere i forbindelse med NATO-topmødet i Warszawa i juli 2016. I fælleserklæringen blev
der som bekendt udpeget en række områder, hvor samarbejdet med fordel kunne styr-
kes, herunder områder som cyber, det maritime, kapacitetsopbygning og øvelser.
Med udgangspunkt i erklæringen er der efterfølgende blevet identificeret en række kon-
krete samarbejdstiltag. Implementeringen af disse er i rigtig god gænge, og man oplever
meget konkrete fremskridt på de enkelte områder. Et godt eksempel er etableringen af
det operationelle samarbejde mellem EU’s operation Sophia og NATO’s operation Sea
Guardian i Middelhavet. Et samarbejdsområde, der aktuelt nyder særlig opmærksomhed,
er desuden militær mobilitet.
Ved NATO-topmødet i juli 2018 forventes udsendt en ny fælleserklæring med henblik på
at markere den fortsatte vigtighed af og potentialet i EU-NATO-samarbejdet samt de
fremskridt, der allerede nu er opnået.
Fra regeringens side tillægger vi EU-NATO-samarbejdet stor betydning. Vi ser klare for-
dele i, at samarbejdet styrkes yderligere. Terrorbekæmpelse, hybride trusler og militær
mobilitet er eksempler på områder, hvor de to organisationer i høj grad kan supplere hin-
anden med hver sin værktøjskasse og skabe konkret merværdi. I EU og NATO er der
således også fuld enighed om, at forudsætningen for samarbejdet er en fælles forståelse
af, hvad EU gør bedst, og hvad NATO gør bedst
og hvor de to organisationer virkelig
kan gøre en forskel sammen.
Endelig vil jeg orientere om, at jeg, i marginen af mødet, sammen med mine kolleger fra
Frankrig, Tyskland, Belgien, Holland, Estland, Portugal, Spanien, Italien og Storbritannien
forventer at underskrive en hensigtserklæring om deltagelse i det Europæiske Interventi-
onsinitiativ, også kaldet EI2. Som Udenrigspolitisk Nævn blev orienteret om i april, vurde-
rer regeringen, at det er i Danmarks sikkerheds- og forsvarspolitiske interesse at støtte
initiativer, der bidrager til at adressere det komplekse trusselsbillede, vi står over for. Jeg
vil gerne her understrege, at der ikke er tale om et EU-initiativ, men et initiativ, der har
1182
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 984: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/06-18
37. Europaudvalgsmøde 22/6 2018
fokus på at styrke eksisterende bilaterale kontakter, og som kan bidrage med støtte til
operationer i såvel EU- som NATO- og FN-regi. Dansk deltagelse i initiativet vil selvsagt
ske med fuld respekt for forsvarsforbeholdet.
3.
EU’s globale strategi
Orientering/ status
Rådsmøde 3627
bilag 1 (samlenotat side 2)
Rådsmøde 3557
bilag 2 (senest behandlet ved skriftlige forelæggelse af
rådsmøde udenrigsanliggender 17/7-17)
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
4. Jordan
Orientering/ politisk drøftelse
Rådsmøde 3627
bilag 1 (samlenotat side 5)
Forsvarsministeren:
På rådsmødet ventes udenrigsrepræsentanten at orientere om
Jordans aktuelle økonomiske problemer, den seneste tids protester og landets håndtering
af syriske flygtninge.
Jordan er stærkt udfordret af de ca. 1,3 millioner syriske flygtninge, som ifølge UNHCR
befinder sig i landet. Den jordanske økonomi var allerede ustabil før krisen, men med
flygtningesituationen er behovet for omfattende økonomiske reformer og flere finansielle
ressourcer endnu mere påtrængende. Den aktuelle situation i Syrien gør det usandsyn-
ligt, at de mange flygtninge kan vende tilbage inden for den nærmeste fremtid. Der er
derfor behov for en mere bæredygtig håndtering af de syriske flygtninge i landet.
Den jordanske regering har forsøgt at forbedre økonomien. Regeringen har bl.a. præsen-
teret en større skattereform, der skal få flere jordanere til at betale indkomstskat. Refor-
men mødte dog ekstraordinært stor modstand fra befolkningen, og der var protester i fle-
re jordanske byer. Protesterne resulterede i, at premierminister Hani al-Mulki trak sig i
forrige uge. Kong Abdullah har i stedet bedt uddannelsesminister Omar Razzaz om at
danne en ny regering. Protesterne var usædvanlige i jordansk sammenhæng og vidner
om stor folkelig frustration over de økonomiske forhold.
Jeg forventer bred enighed blandt medlemslandene om behovet for, at EU aktivt støtter
Jordans fortsatte bestræbelser for at forbedre landets økonomi, og at EU fortsætter den
økonomiske støtte til landet. Det kan vi fra dansk side støtte.
Rasmus Nordqvist
spurgte, om regeringen havde tænkt sig at gøre noget for at støtte
Jordans indsats med at huse de mange flygtninge fra Syrien. Kunne Danmark og EU bli-
ve mere proaktive, når det gjaldt om at hjælpe Jordan med den opgave, som landet ud-
førte på vegne af mange andre lande?
1183
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 984: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/06-18
37. Europaudvalgsmøde 22/6 2018
Forsvarsministeren
svarede, at Danmark både bidrog til Madadfonden,
EU’s regionale
Trustfond til Afhjælpning af Syrienkrisen, som bl.a. tildeler støtte til uddannelse og opret-
telse af mikrovirksomheder, og til Verdensbankens Global Concessional Financing Facili-
ty (GCCF), som tildeler lån på gunstige vilkår til bl.a. Jordan for at skabe industrizoner,
forbedre kommunale serviceydelser og give støtte til uddannelse. Desuden blev der tildelt
midler til den danskledede europæiske nærområdeindsats Regional Development and
Protection Programme (RDPP-programmet). Der var i 2018 afsat 200 mio. kr. som nyt
dansk
bidrag til RDPP’s
anden fase. Endelig støttede det Dansk-Arabiske Partnerskabs-
program, hvor Jordan er et af de fire fokuslande, økonomisk udvikling og god regeringsfø-
relse, og under den nye fase af programmet er kvinder og unge en tværgående priorite-
ring for partnerskaberne.
Rasmus Nordqvist
takkede for opremsningen af alt det gode, Danmark allerede gjorde
for Jordan, men med spørgsmålet sigtede han til den helt aktuelle situation. Hvad kunne
Danmark og EU gøre nu for at hjælpe
foruden hvad der allerede var gjort eller planlagt?
Det var nok uden for forsvarsministerens normale ressort, men beskeden kunne gå vide-
re til udenrigsministeren: Man burde se på, hvad Danmark og EU kunne gøre proaktivt for
at undgå en endnu større krise.
Jan E. Jørgensen
mindede om, at udvalget havde besøgt Jordan, herunder verdens
næststørste flygtningelejr ca. 16 km fra grænsen til Syrien. Det største problem for de ca.
1,3 millioner flygtninge var manglen på rent drikkevand. En ting var antallet af flygtninge i
lejrene, men når de oven i købet manglede basale fornødenheder, var det virkelig en
problematisk situation. Ingen var interesserede i, at så mange flygtninge i desperation
valgte at flygte videre til f.eks. Europa. Det var svært at være uenig
i EU’s beslutning om
at fortsætte den økonomiske støtte til Jordan, men kunne man fra dansk side tage initiativ
til at udvide støtten?
Forsvarsministeren
var enig med begge spørgere i, at Jordan befandt sig i en rædsels-
fuld situation. Rådsmødets politiske drøftelse var derfor vigtig, og her ville det netop
handle om, hvordan EU kunne gøre endnu mere og medvirke til økonomiske reformer.
Generelt var man fra dansk side åben over for at yde relevant og efterspurgt støtte til af-
hjælpning af flygtningesituationen, og regeringen støttede tiltag, der kunne bistå den jor-
danske økonomi og øge beskæftigelsen blandt de syriske flygtninge. Der ville også være
lutter velvilje fra dansk side i en eventuel diskussion om afhjælpning af drikkevandssitua-
tionen.
1184
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 984: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/06-18
37. Europaudvalgsmøde 22/6 2018
5. Afrikas Horn / Det Røde Hav
Politisk drøftelse/ rådskonklusioner
Rådsmøde 3627
bilag 1 (samlenotat side 7)
EUU alm. del (16)
bilag 787 (udvalgsmødereferat side 1010,
senest behandlet i EUU 5/5-17)
Forsvarsministeren:
Drøftelsen ventes bl.a. at fokusere på maritim sikkerhed, migration
og den regionale økonomiske udvikling. Afrikas Horn har i de seneste år fået større geo-
politisk og økonomisk betydning, hvilket har skabt nye muligheder både for landene i re-
gionen og for deres partnere. Afrikas Horn er imidlertid fortsat præget af politiske, sikker-
hedsmæssige og humanitære problemer, samtidig med at et stigende antal aktører en-
gagerer sig i regionen. Der er således behov for bedre koordination og samarbejde på
Afrikas Horn for at sikre regionens stabilitet. Derfor er rådsdrøftelsen betimelig.
Det er forventningen, at der vil blive vedtaget rådskonklusioner om Afrikas Horn og Det
Røde Hav. Her ventes det at stå centralt, at det er vigtigt med et styrket samarbejde om
og en styrket koordination af
regionale emner, eksempelvis gennem et regionalt dialog-
forum. Det har vi fra dansk side bakket op om.
Fra dansk side har vi bl.a. arbejdet for at sikre, at den positive regionale udvikling frem-
hæves i rådskonklusionerne. Samtidig er det vigtigt at understrege de væsentlige udfor-
dringer, regionen fortsat står over for. Derudover har vi fra dansk side bakket op om et
styrket fokus på migration, maritim sikkerhed og bekæmpelse af voldelig ekstremisme i
regionen.
Regeringen ser gerne, at EU intensiverer sit engagement med landene i Rødehavsregio-
nen for at fremme regional dialog og integration
og for at afbøde den stærke indflydelse
fra eksterne parter, som kan påvirke den regionale stabilitet. På rådsmødet vil regeringen
derfor bakke op om et styrket EU-engagement på Afrikas Horn og i Rødehavsregionen.
Jeg forventer, at der i EU-kredsen vil være bred opbakning til denne tilgang.
Danmark har meget at byde på med vores engagement på Afrikas Horn. Vores interesser
på Hornet og i Rødehavsregionen er primært at forebygge flygtningestrømme og irregu-
lære migrationsstrømme, bekæmpe voldelig ekstremisme og skabe maritim sikkerhed.
For at sikre netop disse interesser arbejder regeringen aktivt for et fredeligt og stabilt Afri-
kas Horn, der er i stand til at tage vare på egen sikkerhed. Det gør vi bl.a. gennem Dan-
marks mange bilaterale udviklingsengagementer i regionen og gennem det regionale
freds- og stabiliseringsprogram, der samtænker engagementer inden for det militære,
civile, udviklingspolitiske og stabiliseringsmæssige område. Det er min forventning, at
rådskonklusionerne vil være et godt udgangspunkt for at fremme disse interesser gen-
nem EU.
Til sidst vil jeg kort nævne, at der vil være en frokostdrøftelse af situationen i Yemen, hvor
FN’s særlige udsending, Martin Griffiths, vil præsentere sin plan for kommende fredsfor-
handlinger.
1185
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 984: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/06-18
37. Europaudvalgsmøde 22/6 2018
6. Eventuelt
Forsvarsministeren:
Jeg vil gerne orientere udvalget om, at statsministeren på søndag
deltager i et uformelt arbejdsmøde om migration og asyl i Bruxelles.
Kommissionsformand Juncker har indkaldt til mødet som optakt til Det Europæiske Råd
torsdag-fredag i næste uge. Indtil videre forventer vi, at Tyskland, Frankrig, Italien,
Grækenland, Spanien, Malta, Holland, Belgien, Østrig og Bulgarien deltager.
Kommissionsformanden har udstukket en åben invitation til interesserede medlemslande
om at deltage. Det har Danmark sagt ja tak til.
På mødet forventes der at være en uformel drøftelse af en bred vifte af udfordringer og
forslag relateret til migrationssituationen. Der ventes at være tre hovedemner: Den
eksterne indsats med at forebygge migrationsstrømme i transit- og oprindelseslandene,
styrkelsen af de ydre grænser og håndteringen af migration internt i Europa.
Vi forventer en bred og åben diskussion, som forhåbentlig kan bringe os videre mod
holdbare løsninger. Det har fra begyndelsen været regeringens ønske, at Europa
bevæger sig i retning af et nyt asylsystem, der fjerner grundlaget for menneskesmuglere
og samtidig letter presset på Europas ydre grænser. Det er glædeligt, at den diskussion
nu er ved at tage fart. Det kan vi kun hilse velkomment, og det er også derfor, at
statsministeren har valgt at deltage.
Der er tale om et uformelt møde, hvor ikke alle EU-lande deltager. Det betyder, at der
ikke kan træffes beslutninger om konkrete tiltag fra EU’s side. Statsministeren forelægger
som bekendt de danske positioner forud for mødet i Det Europæiske Råd i næste uge,
hvor migration også er på dagsordenen.
Peter Hummelgaard Thomsen
hilste på Socialdemokratiets vegne velkomment, at
statsministeren havde sagt ja til at deltage i mødet. Men det var ikke meget, man kunne
læse om indholdet af mødet. I pressen var der blevet luftet ideer om såkaldte regional
disembarcation platforms. Kunne ministeren forklare, hvad det var, eller bare gøre udval-
get lidt klogere på mødets indhold?
Forsvarsministeren
svarede, at der endnu ikke forelå en dagsorden for mødet, så han
kunne ikke komme det nærmere. Baggrunden for mødet var bl.a. en intern diskussion i
den tyske regering om udlændingepolitikken. Fordi det var frivilligt for landene at deltage,
kunne der ikke træffes beslutninger på mødet.
7. Siden sidst
Ministeren havde ingen kommentarer til dette punkt.
1186
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 984: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/06-18
37. Europaudvalgsmøde 22/6 2018
FO
Punkt 3. Rådsmøde nr. 3628 (miljø
klimadelen) den 25. juni 2018
EUU alm. del (17)
bilag 764 (kommenteret dagsorden)
Energi-, forsynings- og klimaministeren
oplyste, at der på miljørådsmødet ville være
en enkelt klimasag på dagsordenen, nemlig et forslag om fastsættelse af reduktionskrav
for nye person- og varebilers CO
2
-udledning. Den ville han forelægge til orientering. Der-
udover ville han forelægge en sag til revideret forhandlingsoplæg, nemlig forslaget til re-
vision af energieffektiviseringsdirektivet.
1. Forslag om fastsættelse af reduktionskrav for nye person- og varebilers CO
2
-
udledning
Politisk drøftelse
KOM (2017) 0676
Rådsmøde 3628
bilag 1 (samlenotat side 2)
Energi-, forsynings- og klimaministeren:
Sagen er sat på miljørådsmødet til politisk
drøftelse. Det er den første drøftelse, som ministrene skal have.
Forslaget er en del af EU’s klimaindsats i perioden frem mod 2030. Transportsektoren
står for godt 20 pct. af
EU’s samlede CO
2
-udledninger og udgør cirka samme størrelse i
Danmark. Dertil kommer, at udledningerne fra transportsektoren ikke er reduceret i sam-
me omfang som den generelle udledning af CO
2
.
Det er derfor nødvendigt, at vi gør en særlig indsats for at sikre færre udledninger fra
transportsektoren på tværs af EU.
Der stilles allerede i dag reduktionskrav til lette køretøjers CO
2
-udledning, som har vist
sig at være virkningsfulde. Den nuværende EU-lovgivning består af to forordninger for
henholdsvis personbiler og varebiler. Med Kommissionens forslag samles de to forord-
ninger til én.
Der er især to centrale elementer i forslaget, jeg vil fremhæve.
For det første indeholder forslaget skærpede fælles reduktionskrav for person- og varebi-
lers CO
2
-udledning for årene 2025 og 2030. Der er tale om punktmål, som bilproducen-
ters nysolgte køretøjer skal leve op til. Her lægger Kommissionen op til, at:
nye biler i 2025 skal opnå 15 pct. CO
2
-reduktion i forhold til kravniveauet i 2021,
og at nye biler i 2030 skal opnå 30 procent CO
2
-reduktion i forhold til kravniveauet i
2021.
Regeringen støtter, at der fastsættes nye skærpede reduktionskrav for person- og varebi-
ler i 2025 og 2030. Det er et effektivt værktøj til at reducere CO
2
-udledningerne fra trans-
portområdet. Lande som Danmark, der ikke selv producerer biler, kan ikke alene drive
1187
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 984: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/06-18
37. Europaudvalgsmøde 22/6 2018
den teknologiske udvikling. Hvis vi skal gøre en forskel, skal vi gøre det gennem fælles-
europæiske standarder.
Regeringen mener dog, at Kommissionens forslag er for uambitiøst. Der er brug for en
større indsats fra transportsektoren, hvis Danmark og EU skal nå sine klimamål. Derud-
over er det vigtigt, at vi får vedtaget nogle krav, som står mål med vores langsigtede am-
bitioner om at dekarbonisere transportsektoren. Derfor vil regeringen arbejde for at hæve
reduktionskravet til mindst 40 pct. i 2030. Det vil jeg lægge vægt på til rådsmødet på
mandag.
For det andet indeholder forslaget et nyt frivilligt incitament til fremme produktion og salg
af nul- og lavemissionskøretøjer. Incitamentet funger ved, at der fastsættes et mål for
produktionen af sådanne køretøjer. Hvis en bilproducent når en salgsandel svarende til et
fastsatte mål, får producenten til gengæld rabat på reduktionskravet. Det kan fremme
produktionen og salget af elbiler og hybridbiler, og det er vigtigt for at fremskynde den
teknologiudvikling, som kan sikre en grønnere transportsektor på længere sigt.
Regeringen mener dog, at vi bør styrke incitamentet. Der skal ikke kun være en bonus-
mulighed, hvor producenterne kan få rabat på deres reduktionskrav til benzin- og diesel-
biler. Incitamentet skal også virke den modsatte vej. Derfor vil regeringen arbejde for, at
bilproducenternes reduktionskrav skærpes, hvis de ikke når salgsandelen af nul- og la-
vemissionskøretøjer.
Jeg vil vende tilbage til Folketingets Europaudvalg hurtigst muligt efter sommerferien for
at forelægge sagen til forhandlingsoplæg.
FO
2. Forslag til revision af energieffektivitetsdirektivet
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmøde (miljø) den 25. juni 2018/revideret
forhandlingsoplæg
KOM (2016) 0761
Rådsmøde 3628
bilag 3 (samlenotat)
KOM (2016) 0761
bilag 2 (præsentation fra Dansk Energi)
EUU alm. del (16)
bilag 534 (materiale fra Det Økologiske Råd)
EUU alm. del (16)
bilag 932 (udvalgsmødereferat side 1372 FO,
forhandlingsoplæg forelagt 23/6-17)
Energi-, forsynings- og klimaministeren:
Jeg tog i juni 2017 forhandlingsoplæg på sa-
gen. Forhandlingsoplægget indebar, at Danmark kunne støtte Kommissionens forslag om
at indføre et fælles bindende EU-mål om at forbedre energieffektiviteten med 30 pct. i
2030. Det var et godt og meget ambitiøst mandat, som har sikret, at Danmark har kunnet
være blandt de mest ambitiøse lande i forhandlingerne i Bruxelles.
Der skete imidlertid sent i forløbet en overraskende udvikling, da formandskabet kom
med et forslag til forhandlingslinjen over for Parlamentet. En række medlemslande æn-
1188
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 984: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/06-18
37. Europaudvalgsmøde 22/6 2018
drede deres positioner og var nu åbne over for et mål over 30 pct.
dog for manges ved-
kommende under forudsætning af, at målet var vejledende.
Fra dansk side har det procesmæssigt givet komplikationer, idet vi i Coreper naturligvis er
bundet af det mandat, som Europaudvalget har givet regeringen. Mandatet gjorde det
ikke muligt formelt at tilslutte sig et mål over 30 pct.
Omvendt er det klart, at regeringen politisk ønsker at være blandt de mest ambitiøse lan-
de, når det gælder energieffektivitet. Og jeg kunne i pressen læse, at det også var opfat-
telsen hos bl.a. Socialdemokratiet.
På den baggrund tilkendegav vi derfor også fra dansk side politisk støtte til et højere mål
på den uformelle frokostdrøftelse af sagen, som der var på energiministermødet i sidste
uge.
Regeringen sendte i sidste uge et samlenotat til Folketinget, hvori der er lagt op til at revi-
dere forhandlingsoplægget, således at Danmark kan arbejde for et mål over 30 pct.
Rådet og Europa-Parlamentet blev imidlertid allerede tirsdag aften enige om en aftale.
Den indebærer, at EU nu får et højere mål for energieffektivisering på hele 32,5 pct. i
2030. Målet vil fortsat være vejledende.
Jeg er rigtig glad for, at der nu er landet en ambitiøs aftale om et nyt energieffektivitetsdi-
rektiv. Og jeg synes, at det er vigtigt, at vi fra dansk side også kan tilslutte os aftalen. Det
er derfor, at jeg i dag vil bede udvalget om mandat til, at vi kan støtte den aftale, der er
indgået om et mål på 32,5 pct. Det håber jeg meget, at Europaudvalget vil give mig man-
dat til. Energieffektivitet er vigtigt for Danmark
vi har mange eksportvirksomheder, som
er verdensførende inden for området, og har derfor både klimamæssige og eksportmæs-
sige interesser i et ambitiøst energieffektivitetsdirektiv.
Formanden
påpegede, at EU-sager bør forelægges for udvalget i rimelig tid, og før den
danske position fastlægges. Nu forelå der allerede et kompromis mellem Rådet og Euro-
pa-Parlamentet, hvorfor ministeren kom for at bede om et mandat til at stemme for et alle-
rede opnået resultat. Kunne ministeren begrunde, hvorfor udvalget først var blevet gen-
inddraget i sagen nu, hvor substansen så ud til at ligge fast?
Energi-, forsynings- og klimaministeren
oplyste, at forhandlingerne i Bruxelles var gået
hurtigt, men erkendte, at sagen kunne have været forelagt for udvalget tidligere. Han ville
fremover sørge for at forelægge sagerne rettidigt for udvalget.
Jens Joel
glædede sig over, at Rådet og Europa-Parlamentet var nået til et kompromis,
og at det indebar forholdsvis høje målsætninger. Det var dog bekymrende, at ministeren
først kom tilbage til udvalget, efter at aftalen var faldet på plads, blot for at få mandat til at
stemme for. Det rejste spørgsmålet om, hvad den danske regering havde foretaget sig
undervejs i forhandlingerne. Ministeren sagde i sin forelæggelse, at man først sent i for-
1189
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 984: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/06-18
37. Europaudvalgsmøde 22/6 2018
handlingerne var blevet klar over, at målet kunne komme op over 30 pct. Men hvor sent
var sent? Præcis hvornår blev regeringen klar over det? Fra kilder i Bruxelles forlød det,
at det var kendt flere uger tidligere, men at Danmark ikke var blandt de lande, som aktivt
støttede et højere mål, fordi ministeren ikke havde mandat til det. Hvorfor kom ministeren
ikke tilbage til udvalget og bad om et fornyet mandat, når oppositionen tidligere så tydeligt
havde tilkendegivet, at regeringen sagtens kunne få det?
Ministeren sagde, at man på et uformelt frokostmøde ugen inden havde tilkendegivet, at
regeringen gerne ville støtte et højere mål på baggrund af, hvad man kunne læse i avi-
serne om socialdemokratisk støtte til det. Det var godt, at ministeren tog bestik af, hvad
Socialdemokratiet meldte ud i pressen. Men det var længe efter, at toget var kørt. Der
måtte mere klarhed over, hvornår den danske regering opdagede, at den var på det for-
kerte hold. Hvad havde ministeren sagt ved forhandlingsbordet? Han måtte have siddet
med et mandat, han ikke brød sig om, men som han sagtens kunne have ændret, fordi
udvalget med sikkerhed ville have støttet det.
Rasmus Nordqvist
henviste til et lækket Coreper-referat fra den 8. maj, hvoraf det frem-
gik, at hele 13 lande, heriblandt toneangivende lande som Frankrig, Sverige og Storbri-
tannien, gav udtryk for et ønske om et højere mål end 30 pct. At gå højere op var også
Europa-Parlamentets holdning. Hvorfor medførte den nye situation ikke, at ministeren
kom tilbage til udvalget og fortalte om den nye åbning, så Danmark kunne placere sig i
den ambitiøse gruppe? Udvalget havde tidligere diskuteret, om ministeren skulle have
mandat til et højere mål, men da vurderede han, at 30 pct. i forvejen var ambitiøst og op-
timistisk.
Det var utilfredsstillende at skulle tage stilling til en aftale, hvor man ikke kender indhol-
det, men kun en overskrift om et mål på 32,5 pct., der oven i købet ikke er bindende.
Hvad indeholdt aftalen ellers? Hvad kunne man f.eks. tælle med som energibesparelser?
Jan E. Jørgensen
opfordrede til at fokusere mere på resultatet end på processen. Det
var glædeligt, at man havde nået så højt et mål som 32,5 pct., og man kunne fornemme,
at der var stor opbakning til det i udvalget.
Formanden
indvendte, at processen er relevant netop for Europaudvalgets arbejde.
Søren Egge Rasmussen
påpegede, at Europa-Parlamentet både ønskede et højere mål
end aftalens, nemlig 35 pct., og at målet skulle være bindende. Høringssvarene fra
Rockwool, Dansk Byggeri, Det Økologiske Råd, Ingeniørforeningen i Danmark, WWF
Verdensnaturfonden, VELTEK, Vedvarende Energi og Forbrugerrådet Tænk anbefalede
alle et mål på 40 pct., nogle endda som et bindende mål. Det ville også have været en
økonomisk fordel for Danmark
og en sundhedsmæssig fordel for EU, når man tænkte
på partikelforurering i f.eks. Polen. Regeringen burde have arbejdet aktivt for en bedre
aftale. Men 32,5 pct. var dog bedre end 30 pct., selv om det trak i den anden retning, at
målet blev vejledende. Man kunne have lyst til at stemme blankt, selv om det ikke er mu-
ligt i udvalget.
1190
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 984: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/06-18
37. Europaudvalgsmøde 22/6 2018
Energi-, forsynings- og klimaministeren
gentog, at han gerne ville være kommet tidli-
gere til udvalget, men af to grunde var det ikke for sent at forelægge et nyt forhandlings-
oplæg:
For det første havde udvalget allerede givet mandat i juni 2017 til at støtte et bindende
mål på 30 pct. Kun det overordnede mål havde ændret sig
alle de øvrige elementer og
direktiver i aftalen var stadig dækket af det bestående mandat.
For det andet fordi den aftale, som Parlamentet og Rådet indgik sent tirsdag aften ikke
var endeligt godkendt af nogen af parterne. Forelæggelsen for Parlamentet og Rådet
med henblik på godkendelse ville først ske i det kommende uge.
Svaret til Rasmus Nordqvist lød, at det stadig var hans indtryk på det uformelle minister-
møde i slutningen af april, at et klart flertal i Rådet ikke ville kunne acceptere et mål over
30 pct. Der fandt imidlertid sent i forløbet en overraskende udvikling sted knyttet til for-
handlingerne med Parlamentet. En række medlemslande ændrede deres positioner og
var nu åbne for et mål over 30 pct., dog for manges vedkommende under forudsætning af
at målet blev vejledende. Regeringen vurderede ikke med det samme, at der var behov
for at søge et revideret mandat. En ting er, hvad nogle lande tilkendegiver, noget andet i
hvilken retning den samlede forhandling går. I dag bad han kun udvalget tage stilling til
det nye mål på 32,5 pct.
indholdet af aftalen, f.eks. hvad der ville tælle med som ener-
gibesparelser, var endnu ikke kendt.
Til Søren Egge Rasmussen sagde han, at han selv havde foretrukket et mere ambitiøst
og bindende mål. Man kunne endda diskutere, om ikke et bindende mål på 30 pct. ville
have været bedre end et vejledende på 32,5 pct. At målet var vejledende betød, at Kom-
missionen ikke ville få de samme redskaber til at kontrollere landene. Han ville dog gerne
anerkende det bulgarske formandskab for en ihærdig indsats for at få en aftale på plads.
Formanden
spurgte, om ikke det reelle tal kunne ende så lavt som på 29 pct., hvis målet
kun var vejledende.
Rasmus Nordqvist
gentog sit spørgsmål om embedsmandsmødet den 8. maj, hvor man
skulle enes om det endelige mandat forud for trilogen. Det var 13 lande, heriblandt flere
toneangivende, der ønskede et højere mål. Ministeren fik det vel at vide med det samme?
Hvorfor kom han ikke tilbage til udvalget? Processen vedrørende ve-målene havde også
været mystisk; det var, som om ministeren hele tiden haltede flere skridt efter de andre
lande. Det måtte være rimeligt at kræve en forklaring på, hvorfor det ikke var gået hurtige-
re. Formanden ville sikkert ikke have afvist, hvis ministeren havde bedt om et hastemøde
eller en skriftlig forelæggelse. Havde ministeren ikke hørt om mødet den 8. maj, eller var
de lækkede referater ren fantasi?
Alternativet kunne ikke tage positiv stilling til en aftale, før det var klart, hvad der stod i
den. Ministeren sagde, at indholdet ikke var kendt endnu, men bad alligevel udvalget ta-
1191
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 984: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/06-18
37. Europaudvalgsmøde 22/6 2018
ge stilling til et færdigt mandat til en færdig forhandling. Der måtte være kommet nogle
ændringer til den oprindelige aftale, som ministeriet kendte til.
Holger K. Nielsen
påpegede, at udvalget altid havde støttet højere måltal
der havde
aldrig været flertal imod at gå længere op, fordi det er i dansk interesse med et så højt
mål som muligt. Det var derfor dårligt politisk boldøje, hvis ministeren under forhandlin-
gerne havde haft en forestilling om, at mandatet til de 30 pct. var fastlåst. Det ville hurtigt
kunne fornys.
At vælge mellem et bindende mål på 30 pct. og et vejledende på 32,5 pct. var som at
spørge, hvad der var højest
Rundetårn eller et tordenskrald. Flere observatører mente,
at en binding er vigtigere end selve måltallet, så det nye kompromis kunne faktisk betrag-
tes som et tilbageskridt. Men nu var aftalen lavet
det var en svær situation at sætte ud-
valget i. Socialistisk Folkepartis holdning var, at den nye aftale var værre end den gæl-
dende.
Jens Joel
henviste til, at industrien, erhvervslivet og de grønne organisationer alle havde
kritiseret regeringen for at stemme nej til et højere mål på Coreper-mødet den 8. maj. 10
dage efter besøgte ministeren udvalget. Hvorfor oplyste han ikke her om de nye udviklin-
ger eller bad om et mere fleksibelt mandat? Det var ærgerligt, hvis Danmark havde siddet
i hjørnet uden at presse på for at opnå den bedste løsning.
Energi-, forsynings- og klimaministeren
medgav, at det ville have været fornuftigere,
om han var kommet til udvalget først, inden regeringen fastlagde sin position. Processen
kunne være foregået på en bedre måde. Men for regeringen handlede det om at forfølge
et bindende mål, for vejledende mål er i realiteten meget elastiske. Men nogle lande hav-
de arbejdet bevidst for et vejledende mål, og man kunne være bekymret over, at det var
endt sådan. I bagklogskabens lys måtte man give spørgerne ret i, at han skulle genbesø-
ge udvalget hurtigere i fremtiden for at undgå lignende situationer.
NOT
Han gentog, at udvalget denne gang ikke skulle tage stilling til indholdet, for det blev der
givet mandat til i juni 2017. Nu handlede det kun om, hvorvidt udvalget kunne godkende
en ny målsætning. Den endelige aftaletekst forelå ikke endnu, og derfor kunne han på
stående fod ikke redegøre for aftalens detaljer, men ville gerne oversende dem.
Dog kunne han oplyse, at der i forhandlingerne var opnået enighed om et såkaldt mål for
reelle energibesparelser på 0,8 pct. Men det kan ikke sammenlignes med kravet på 1,5
pct., hvor det handler om årlige besparelser i slutforbruget med mulighed for at medregne
op til 25 pct. besparelser, der er opnået andre steder. Undervejs i forhandlingerne havde
Europa-Parlamentet ønsket, at man i stedet begyndte at forhandle ud fra et tal, der ud-
trykker, hvad Parlamentet opfatter som reelle energibesparelser
dvs. et samlet tal, der
bl.a. fratrækker de tidligere undtagelsesmuligheder, og hvor energiforbruget til transport
er inkluderet. De 0,8 pct. blev altså taget fra en større kage end de oprindelige 1,5 pct.,
og derfor kunne man ikke sammenligne med den nuværende forpligtelse.
1192
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 984: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/06-18
37. Europaudvalgsmøde 22/6 2018
Rasmus Nordqvist
mente ikke, at det stod klart, om regeringen under forhandlingerne
havde prøvet at sikre et bestemt måltal, eller om målet blev bindende. Man ville kunne
forstå den rodede proces, hvis regeringen benhårdt havde knoklet for at nå et bindende
mål
det var bare ikke det, man kunne høre fra diverse kilder. Grundlaget var for tyndt til
at tage stilling til et så vigtigt forhandlingsmandat på.
Jens Joel
forstod på ministeren, at regeringen havde været for langsom til at revidere
forhandlingssituationen. Det havde ellers ligget regeringen meget på sinde, at man ikke
ville isoleres i forhandlingerne. Nu var Danmark så blevet isoleret på den forkerte side af
hegnet, måske af ædle motiver, men ikke desto mindre var den kommet til at stemme
imod det højest mulige mål.
Regeringens nyligt fremlagte forslag til energiforlig indeholdt en mekanisme, hvorved
Danmark kunne leve op til mellem 80 og 90 pct. af EU-forpligtelsen ved at få godskrevet
høje afgifter. Med andre ord en indsats, hvor man undgår at skulle lave noget om ude i
virkeligheden
i stedet regnede regeringen med, at danskerne nok sparer på energien,
fordi det ellers bliver dyrt. Var det ministerens opfattelse, at Europa-Parlamentet nu ville
opfatte dem som reelle energibesparelser, eller måtte man have Parlamentet til at sørge
for at forhindre regeringen i at lade sin klimaindsats udgøre af skrivebordsøvelser?
Søren Egge Rasmussen
spurgte, om det var ministerens egen holdning eller regerin-
gens holdning, han gav udtryk for, når han sagde, at han ville have foretrukket et binden-
de mål? Regeringen skrev nemlig i sagens resumé, at dens prioritet havde været at ar-
bejde for et så højt vejledende mål som muligt, men at den også kunne sige ja til et bin-
dende mål, hvis forhandlingerne mundede ud i det. Det lød, som om regeringen aktivt var
gået efter et vejledende mål, og det stemte ikke overens med ministerens udlægning.
Energi-, forsynings- og klimaministeren
svarede Rasmus Nordqvist, at der siden 8.
maj, hvor det bulgarske formandskab fik mandat til at søge en aftale med et højere mål,
ikke havde været formelle drøftelser af sagen.
Til Jens Joel sagde han, at det ikke var hans opfattelse, at Danmark havde været isoleret
i forhandlingerne. Selve indholdet og implementeringen af aftalen var det ikke meningen,
at udvalget skulle diskutere i dag
det kom senere.
Svaret til Søren Egge Rasmussen lød, at der var forskel på den første og den sidste fase
af forhandlingerne. I den sidste fase arbejdede regeringen for så højt et mål som muligt,
fordi det så ud til at blive vejledende.
Søren Egge Rasmussen
spurgte, om regeringen tidligt i forløbet havde arbejdet for et
bindende eller et vejledende mål.
Energi-, forsynings- og klimaministeren
svarede, at han ved alle lejligheder havde til-
kendegivet, at Danmark ønskede et mål på 30 pct., senest på rådsmødet i juni 2017.
1193
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 984: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/06-18
37. Europaudvalgsmøde 22/6 2018
Jens Joel
mente, at det kunne være ædelt nok, men det lød, som om toget var kørt på
det tidspunkt. Sagde ministeren, at han helt ærligt ikke var klar over, om det nye tal på
0,8 pct. energibesparelser i direktivet vil spænde ben for regeringens hjemlige udspil til
energiforlig?
Energi-, forsynings- og klimaministeren
gentog sit svar om, at aftalens detaljer ikke
var kendt endnu.
Rasmus Nordqvist
meddelte, at Alternativet ikke kunne støtte det reviderede forhand-
lingsoplæg. Der var for det første for mangelfuldt et grundlag at tage stilling på, og for det
andet var det forkert at godkende et vejledende mål i stedet for et bindende. Fra dansk
side burde man have arbejdet for et bindende mål. Resultatet var foruroligende. Det
handlede om 12 års arbejde om energieffektivitet frem til 2030
og hvad der skal til for at
afbøde klimakrisen.
Jens Joel
påpegede, at udvalget måtte forholde sig til, hvad der skete, hvis ministeren
blev pålagt at stemme nej. Så ville den gamle aftale gælde, og den var klart værre end
det, forhandlingerne var endt med.
Holger K. Nielsen
mente, at aftalen var værre end den oprindelige, men problemet var,
at udvalget blev bedt om at sige ja eller nej til noget færdigt, selv om dets rolle egentlig er
at vejlede regeringen. Socialistisk Folkeparti måtte aflevere en grøn stemme, som i virke-
ligheden var blank.
Jens Joel
spurgte, hvad der ville ske, hvis det blev et nej til det nuværende kompromis.
Ville man så falde tilbage på det gældende niveau på 27 pct.?
Energi-, forsynings- og klimaministeren
svarede, at der allerede var flertal for aftalen i
EU, uanset hvordan regeringen stemte. Der var ikke i øjeblikket noget mål for 2030, for
det var det, forhandlingerne drejede sig om. De 27 pct. var kun målet indtil 2020, men
hvis aftalen teoretisk set faldt, ville der foreligge en ny situation, som Rådet var nødt til at
forholde sig til.
Formanden
håbede ikke, at udvalget igen ville blive sat i en lignende situation. Han tol-
kede ministerens tilkendegivelse sådan, at udvalget reelt kunne have fået en orientering
om, at forhandlingerne bevægede sig i en retning, som gjorde, at det eksisterende for-
handlingsmandat burde ændres. Det var taget ad notam, at ministeren selv anerkendte,
at det kunne have været grebet an på en anden måde.
Han konkluderede, at der ikke var flertal imod regeringens forhandlingsoplæg, idet kun
Alternativet havde ytret sig imod det.
Mødet sluttede kl. 12.04
1194