Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 319
Offentligt
1914028_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. juni 2018
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Henrik Skovgaard-Peter-
sen
2018-750-0159
780917
UDKAST
til
KOMMISSORIUM
for
en undersøgelseskommission til gennemførelse af en supplerende un-
dersøgelse af sagen om politiets indgriben over for demonstrationer i
forbindelse med kinesiske statsbesøg mv. og til undersøgelse af hånd-
teringen af visse andre officielle kinesiske besøg
1.
Justitsministeren nedsætter herved i medfør af § 1, stk. 1, i lov om under-
søgelseskommissioner en kommission til gennemførelse af en supplerende
undersøgelse af sagen om politiets indgriben over for demonstrationer i for-
bindelse med kinesiske statsbesøg mv. og til undersøgelse af håndteringen
af visse andre officielle kinesiske besøg.
2.
Undersøgelseskommissionen til undersøgelse af sagen om politiets ind-
griben over for demonstrationer i forbindelse med kinesiske statsbesøg mv.
(Tibetkommissionen) afgav beretning den 18. december 2017. Der er siden
kommet oplysninger frem om eksistensen af materiale, der ikke tidligere er
blevet identificeret og afleveret til Tibetkommissionen, og som muligvis
kunne have været af relevans for kommissionens undersøgelse. Disse oplys-
ninger har givet anledning til, at der er blevet sat spørgsmålstegn ved grund-
laget for Tibetkommissionens arbejde og konklusioner.
Undersøgelseskommissionen har på den baggrund til opgave at gennemføre
en supplerende undersøgelse af de forhold, der er beskrevet i Tibetkommis-
sionens kommissorium af 11. november 2015, med henblik på at redegøre
for og vurdere, om der er grundlag for at ændre eller supplere de konklusio-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 319: Udkast til kommissorium (Tibetkommissionen)
ner, der fremgår af Tibetkommissionens beretning af 18. december 2017.
Der henvises til Tibetkommissionens kommissorium af 11. november 2015,
der vedlægges som bilag, og til lov om undersøgelseskommissioner § 4, stk.
2-4.
3.
Undersøgelseskommissionen skal endvidere i medfør af § 4, stk. 2, i lov
om undersøgelseskommissioner undersøge og redegøre for politiets håndte-
ring af demonstrationer og andre meningstilkendegivelser i forbindelse med
officielle kinesiske besøg i Danmark siden 1995 til tidspunktet for kommis-
sionens nedsættelse. Ved officielle kinesiske besøg i Danmark forstås stats-
besøg og andre officielle besøg fra Kina til Danmark, herunder officielle be-
søg modtaget af Folketingets formand eller Præsidium, samt kinesisk højni-
veaudeltagelse i internationale møder afholdt i Danmark. Kommissionen
kan, i det omfang den finder det relevant, også inddrage andre besøg, f.eks.
kinesiske arbejdsbesøg og besøg i forbindelse med internationale konferen-
cer. Undersøgelseskommissionen kan endvidere inddrage forhold, der tids-
mæssigt ligger uden for den angivne periode.
Undersøgelsen og redegørelsen skal omfatte såvel politiets ageren i forbin-
delse med demonstrationer og andre meningstilkendegivelser, der blev gen-
nemført under de pågældende besøg, som forberedelsen og planlægningen
af besøgene.
Undersøgelseskommissionen skal i den forbindelse undersøge, om der på
retsstridig måde blev grebet ind over for demonstrationer og andre menings-
tilkendegivelser under de pågældende besøg.
Undersøgelseskommissionen skal endvidere undersøge og redegøre for ind-
holdet af de instruktioner mv. om politiets opgavevaretagelse, der blev gi-
vet til det politipersonale, som konkret udførte politiets opgaver i forbin-
delse med de pågældende besøg. Undersøgelseskommissionen skal tillige
undersøge og redegøre for tilblivelsen af sådanne instruktioner mv., herun-
der for de oplysninger, overvejelser og vurderinger, som lå til grund for ind-
holdet af de pågældende instruktioner mv.
Undersøgelseskommissionen skal herunder undersøge og redegøre for, i
hvilket omfang der forud for og under besøgene blev givet såvel generelle
som konkrete instruktioner mv. i forhold til indgriben over for demonstra-
tioner og andre meningstilkendegivelser fra personer, og om der i den for-
bindelse blev givet instruktioner, henstillinger, opfordringer mv. til at gribe
ind på en måde, som er retsstridig. I givet fald skal undersøgelseskommis-
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 319: Udkast til kommissorium (Tibetkommissionen)
sionen undersøge og redegøre for, hvem der har udstedt instruktionerne,
hvem der i øvrigt var bekendt med indholdet heraf samt hvordan, i hvilket
omfang og af hvem de blev kommunikeret til det relevante politipersonale.
Undersøgelseskommissionen skal også – i forbindelse med undersøgelsen
og redegørelsen for indholdet af de nævnte instrukser mv. – undersøge og
redegøre for, i hvilket omfang andre statslige myndigheder end politiet har
været involveret i forløbet omkring tilblivelsen af instruktioner om politiets
opgavevaretagelse, herunder fremkommet med opfordringer, henstillinger,
instruktioner mv. om, hvordan politiet burde agere i forhold til demonstra-
tioner og andre meningstilkendegivelser. I givet fald skal undersøgelses-
kommissionen undersøge og redegøre for den nærmere karakter af en sådan
involvering, herunder hvad der har været af møder, korrespondance og an-
dre kontakter mellem statslige myndigheder om spørgsmålet, hvad formålet
med disse kontakter har været, og hvad der nærmere er drøftet i den forbin-
delse.
Selv om undersøgelseskommissionen ikke har til opgave at undersøge og
redegøre for, hvad menigt politipersonale har foretaget sig ved konkrete epi-
soder, kan kommissionen dog undersøge og redegøre for sådanne forhold, i
det omfang det er relevant til belysning af de forhold, som kommissionen
har til opgave at undersøge og redegøre for.
På baggrund af den beskrevne undersøgelse og redegørelse skal undersøgel-
seskommissionen efter § 4, stk. 4, i lov om undersøgelseskommissioner fo-
retage retlige vurderinger til belysning af, om der foreligger grundlag for, at
det offentlige søger nogen draget til ansvar. I det omfang kommissionen fin-
der, at der ikke er grundlag herfor, herunder under hensyntagen til den for-
løbne tid, kan kommissionen dog afstå fra at foretage retlige vurderinger af
forløbet vedrørende et eller flere af de officielle kinesiske besøg, der omfat-
tes af undersøgelsen og redegørelsen.
4.
I det omfang andre statslige myndigheder end politiet har bistået ved el-
ler forestået politimæssige eller tilsvarende opgaver i forbindelse med de be-
søg, der er omfattet af pkt. 2 og 3, skal undersøgelseskommissionen under-
søge og redegøre for disse myndigheders ageren samt foretage retlige vur-
deringer heraf i samme omfang som beskrevet for så vidt angår politiet.
Undersøgelseskommissionen skal på tilsvarende vis inddrage spørgsmålet
om, hvorvidt der blev givet generelle eller konkrete instruktioner mv. om
varetagelsen af sådanne retshåndhævelsesopgaver, og i givet fald i hvilket
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 319: Udkast til kommissorium (Tibetkommissionen)
omfang andre statslige myndigheder har været involveret heri, jf. herved be-
skrivelsen under pkt. 2 og 3.
5.
Det er ifølge lov om undersøgelseskommissioner § 5, stk. 1, undersøgel-
seskommissionen, der tilrettelægger sit arbejde. Kommissionen kan i den
forbindelse bl.a. kræve udlevering af materiale og skriftlige redegørelser ef-
ter lovens § 9 og indkalde vidner til afhøring efter lovens § 11. For så vidt
angår den under pkt. 2 beskrevne del af undersøgelsen forudsættes det, at
undersøgelseskommissionen i tillæg til det materiale, der indgik i Tibetkom-
missionens undersøgelse, indhenter alt yderligere materiale af relevans for
undersøgelsen, og at oplysninger, som indhentes i forbindelse med den un-
der pkt. 3 beskrevne del af undersøgelsen, inddrages i relevant omfang.
Kommissionen vil endvidere kunne inddrage oplysninger fra den whistle-
blowerordning, som forventes etableret på Justitsministeriets område.
Kommissionen vil blive tildelt fuld og omfattende sekretariatsbistand. Kom-
missionen vil navnlig blive tildelt den IT-mæssige sagkundskab, der er på-
krævet for at sikre, at de myndigheder, hvis forhold undersøges, identifice-
rer og afleverer alt materiale af relevans for undersøgelsen. Det bemærkes i
den forbindelse, at de relevante myndigheder forudsættes at samarbejde med
undersøgelseskommissionen, herunder ved at give kommissionen fuld ad-
gang til at søge i e-mail-systemer, eventuelle andre IT-systemer og filser-
vere mv. samt at iværksætte forsøg på genskabelse af e-mails mv., som ikke
er umiddelbart tilgængelige. For så vidt angår materiale hos PET, forudsæt-
tes det dog, at de nærmere rammer for kommissionens adgang til PET’s sy-
stemer fastsættes i samarbejde med PET og Tilsynet med Efterretningstje-
nesterne. Det skal i den forbindelse sikres, at hensynet til statens sikkerhed
og til forebyggelse og efterforskning af lovovertrædelser ikke skades.
Justitsministeriet vil løbende drøfte med kommissionen, om den har til-
strækkelige ressourcer, herunder for så vidt angår den sagkundskab, som er
tilknyttet kommissionen gennem sekretariatet eller eksterne konsulenter mv.
6.
Undersøgelseskommissionen bør tilrettelægge sit arbejde således, at den
kan afgive beretning om resultatet af sin undersøgelse snarest muligt.
Et halvt år efter, at undersøgelseskommissionen er endeligt nedsat, anmo-
des kommissionen om at orientere justitsministeren skriftligt om fremdrif-
ten i undersøgelsen og om, hvornår kommissionen forventer at kunne afgive
sin beretning.
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 319: Udkast til kommissorium (Tibetkommissionen)
Når undersøgelsen er afsluttet, vil der på baggrund af kommissionens beret-
ning, herunder navnlig eventuelle oplysninger om nyt materiale, der ikke
blev udleveret til Tibetkommissionen, blive taget stilling til, om der er
grundlag for at iværksætte en undersøgelse af de undersøgte myndigheders
håndtering af udleveringen af materiale til Tibetkommissionen og samarbej-
det med kommissionen herom.
5