Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 388
Offentligt
1929254_0001.png
Politiets Efterretningstjeneste
Klausdalsbrovej 1
DK-2860 Søborg
Telefon: +45 33 14 88 88
Telefax: +45 45 15 01 90
E-mail: [email protected]
Web: www.pet.dk
Dato: 15. august 2018
Jour. Nr. 0109-06-53
Journalnummer bedes oplyst
ved henvendelse
Redegørelse om Politiets Efterretningstjenestes opfølgning på Tibetsa-
gen
Politiets Efterretningstjeneste (PET) er i høringsbrev fra Justitsministeriet af 14. juni 2018
anmodet om at redegøre for, hvordan der er fulgt op på den kritik og de øvrige lærings-
punkter, der kan udledes af Tibetkommissionens beretning.
Justitsministeriet ønsker endvidere en redegørelse for, hvilke tiltag PET har iværksat og
implementeret med henblik på at sikre, at erfaringerne fra kommissionens beretning spre-
des og implementeres ud i alle dele af organisationen. Endelig ønskes der en redegørelse
for, hvilke yderligere tiltag som de nye oplysninger, der er kommet frem om flere officielle
kinesiske besøg siden 1995, giver anledning til at iværksætte, herunder for så vidt angår
afviklingen af officielle besøg generelt.
Tibetkommissionens beretning viser, at der er begået meget alvorlige fejl. Det ser PET på
med den allerstørste alvor. Det er afgørende, at der er tillid til, at politiet og PET efterlever
gældende love og regler samt de værdier, der er grundlaget for en demokratisk retsstat.
Tibetkommissionen påpegede specifikt i relation til PET, at der blandt andet var konstate-
ret en manglende ledelsesmæssig styring og manglende præcisering af, hvordan oplysninger
skulle tolkes ved videregivelse af disse til særligt politiet.
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 388: Oversendelse af Rigspolitiets, PET’s og Rigsadvokatens redegørelser vedr. Tibetkommissionens beretning, fra justitsministeren
Det er vigtigt, at der drages lære af Tibetsagen
i hele PET’s organisation og på alle niveauer
samtidig med, at der iværksættes de nødvendige konkrete initiativer for at sikre, at lignende
sager og fejl ikke sker igen - både internt og i samarbejdet med andre myndigheder, herun-
der særligt politikredsene. Det er endvidere vigtigt, at sagen og den lære, der kan uddrages
af den, gøres til genstand for løbende drøftelser i både ledelsesgruppen og med medarbej-
derne, så både chefer og medarbejdere kender og forstår sagens alvor, de afledte konse-
kvenser og fremadrettet er opmærksomme herpå i det daglige arbejde.
PET har i lyset af Tibetsagen iværksat en række konkrete tiltag med henblik på at sikre, at
lignende sager og fejl ikke gentager sig. Det drejer sig om følgende tiltag:
-
Ny godkendelsesprocedure og ledelsesmæssig opnormering i Center for Sikker-
hedskoordination
-
-
-
Ny metode for udarbejdelse af sikkerhedsvurderinger
Fast deltagelse i politiets Planlederforum og etablering af kontaktpersonsordning
Gennemgang af alle sikkerhedsvurderinger fra første halvår 2018 og iværksættelse
af løbende kontrol
PET vil endvidere i samarbejde med Rigspolitiet og i forlængelse af de initiativer, der er
iværksat i Rigspolitiet, implementere følgende tiltag:
-
Forankring af Rigspolitiets cirkulære om ledelsesmæssig godkendelse og legalitet i
PET
-
-
-
Forstærket fokus på organisationskultur og adfærd
Omverdenens syn på politiet
Deltage i politiets arbejde med udbredelse og forankring af principperne om god
adfærd i det offentlige og de centrale pligter i Kodex VII
-
Korrekt og sikker behandling af data
PET har i øvrigt etableret et døgnbemandet Situations- og Operationscenter (SIOC) i 2017
og i forlængelse heraf implementeret et nyt operativt styringsregime
i daglig tale
den opera-
tive styringskæde.
Den operative styringskæde bygger på et sæt ledelsesprincipper, en operativ
beslutningsmodel og prioriteringskriterier for håndteringen af indkomne informationer.
Styringskædens procedurer er indarbejdet på tværs af alle afdelinger i PET. Den operative
styringskæde er afgørende for at sikre den fornødne sammenhængskraft, gennemsigtighed
Side 2 af 7
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 388: Oversendelse af Rigspolitiets, PET’s og Rigsadvokatens redegørelser vedr. Tibetkommissionens beretning, fra justitsministeren
1929254_0003.png
og en klar ansvarsfordeling i de operative beslutninger, samt at alle medarbejdere i PET
kender rammerne for og styringen af opgaveløsningen.
A. PET’s iværksatte tiltag som opfølgning på Tibetkommissionens beretning
Direkte afledt af Tibetkommissionens beretning iværksatte og implementerede PET straks
flere konkrete tiltag for at imødekomme kommissionens kritik.
Ny godkendelsesprocedure og ledelsesmæssig opnormering
PET indførte en ny visitations- og godkendelsesprocedure for sikkerhedsvurderinger til
politiet i forbindelse med afholdelse af relevante arrangementer og begivenheder. Den nye
procedure medfører, at der foretages en ledelses- og legalitetsmæssig godkendelse af alle
sikkerhedsvurderinger, der også indbefatter en ledelsesmæssig vurdering af behovet for
godkendelse i Juridisk Afdeling. Der er opstillet en række prioriteringskriterier som grund-
lag for at afgøre, på hvilket niveau i PET den ledelses- og legalitetsmæssige godkendelse
skal foretages.
Sikkerhedsafdelingen, Center for Sikkerhedskoordination, blev som konsekvens heraf res-
sourcemæssigt opnormeret med en ekstra sektionsleder.
Ny metode for udarbejdelse af sikkerhedsvurderinger
PET implementerede en ny struktur for udfærdigelse af sikkerhedsvurderinger. Det indbe-
fatter, at der i sikkerhedsvurderingerne er en klar adskillelse mellem beskrivelsen af det ge-
nerelle situationsbillede og selve vurderingen af den aktuelle trussel. Dermed er der en en-
tydig sammenhæng mellem truslen og de anbefalede modforanstaltninger til minimering af
risikoen ved en begivenhed. Den nye struktur blev implementeret med henblik på at sikre,
at anbefalingerne ikke medfører iværksættelse af foranstaltninger, der er utilsigtede, uhen-
sigtsmæssige/utilstrækkelige eller i uoverensstemmelse med gældende lovgivning og de
værdier, der er grundlaget for en demokratisk retsstat.
Fast deltagelse i politiets Planlederforum og etablering af en kontaktpersonsordning
Chefen for Center for Sikkerhedskoordination er blevet fast deltager i politiets nationale
Planlederforum med henblik på at sikre en generel og entydig forståelse af sikkerhedsvur-
deringernes anbefalinger og de operationelle intentioner. Politiets planenheder anvender
PET’s sikkerhedsvurderinger ved udarbejdelse af operationsbefalinger, der danner grundlag
Side 3 af 7
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 388: Oversendelse af Rigspolitiets, PET’s og Rigsadvokatens redegørelser vedr. Tibetkommissionens beretning, fra justitsministeren
1929254_0004.png
for politiets operative styring af arrangementer og begivenheder. Deltagelsen i Planlederfo-
rum bidrager til at styrke dialogen og sammenhængskraften mellem PET og politikredsene.
Center for Sikkerhedskoordination har etableret en kontaktpersonsordning til alle politi-
kredses planenheder med henblik på at skabe et øget personkendskab og løbende dialog
angående sikkerhedsvurderingernes anbefalinger og håndteringen heraf.
Gennemgang af alle sikkerhedsvurderinger fra første halvår 2018 og iværksættelse af lø-
bende kontrol
PET iværksatte i juni 2018 en gennemgang af samtlige sikkerhedsvurderinger udarbejdet i
perioden 2. januar - 14. juni 2018 vedrørende afholdelse af diverse arrangementer og begi-
venheder. Hensigten med gennemgangen har været at konstatere, om de implementerede
tiltag har haft den tilsigtede effekt. Derudover blev det kontrolleret, om den rette ledelses-
godkendelse har fundet sted.
Gennemgangen af sikkerhedsvurderingerne viser, at de implementerede tiltag for udarbej-
delse af PET’s sikkerhedsvurderinger har haft den ønskede effekt, og at sikkerhedsvurde-
ringerne ikke indeholder formuleringer, som giver anledning til iværksættelse af foranstalt-
ninger, der er utilsigtede, uhensigtsmæssige/utilstrækkelige eller i uoverensstemmelse med
gældende lovgivning og de værdier, der er grundlaget for en demokratisk retsstat. I et min-
dre antal af sikkerhedsvurderingerne fremgår en chefgodkendelse dog ikke. I knap en fjer-
dedel mangler en tydelig overskrift med titlen
Situationsbeskrivelse,
men situationsbeskrivel-
sen er dog adskilt fra selve sikkerhedsvurderingen. I knap en femtedel af sikkerhedsvurde-
ringerne mangler en fysisk underskrift fra godkendende chef. Hertil skal det dog bemærkes,
at størstedelen af disse er udarbejdet i januar måned, hvor den nye procedure for ledelses-
mæssig godkendelse blev iværksat, og hvor processen endnu ikke var elektronisk understøt-
tet.
Der vil i tredje kvartal 2018 blive ledelsesmæssigt fulgt op på de observationer, der er frem-
kommet ved gennemgangen, med henblik på yderligere at styrke sikkerhedsvurderingerne.
Det vedrører blandt andet implementering af en mere ensartet struktur og faglig standard,
der skal danne grundlag for en
”best practice” for
udarbejdelse af produkterne. Der vil
endvidere fremadrettet blive gennemført stikprøvekontroller af sikkerhedsvurderingerne
med særligt fokus på større officielle besøg.
Side 4 af 7
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 388: Oversendelse af Rigspolitiets, PET’s og Rigsadvokatens redegørelser vedr. Tibetkommissionens beretning, fra justitsministeren
1929254_0005.png
For yderligere at styrke den øverste ledelses opfølgning på verserende operative sager og
sikre en tilstrækkelig ekstern rapportering herom, indføres der i den operative styringskæde
et nyt operativt rapporteringsmøde pr. august 2018. På dette møde vil der også være en
orientering om relevante besøg, arrangementer og begivenheder.
I mødet deltager PET’s
øverste ledelse samt relevante centerchefer.
B. Øvrige tiltag som opfølgning på Rigspolitiets indsats
PET vil i samarbejde med Rigspolitiet og i forlængelse af de initiativer, der er iværksat i
Rigspolitiet, implementere følgende tiltag:
Forankring af Rigspolitiets cirkulære om ledelsesmæssig godkendelse og legalitet i PET
Tibetsagen har vist, at der er et behov for at styrke legalitetskontrollen af og det ledelses-
mæssige fokus på politiets og PET’s plansæt. Det gælder både i forbindelse med planlæg-
ning og gennemførelse af operationer.
Rigspolitiet har fastlagt landsdækkende retningslinjer for den ledelsesmæssige forankring,
legalitetskontrol og godkendelse af politiets plansæt, jf. cirkulære om ledelsesmæssig god-
kendelse og legalitet i politiets plansæt. Cirkulæret trådte i kraft den 1. august 2018. PET vil
på baggrund heraf udarbejde vejledninger og action cards for at fastlægge roller og forplig-
telser, bl.a. til tilsyn, for at sikre, at PET lever op til reglerne. Arbejdet hermed er påbegyndt
og forventes afsluttet i 3. kvartal 2018.
Vejledning og action cards udarbejdes i tæt tilknytning til implementeringen af en ny elek-
tronisk platform i PET, hvor den interne kontrol samt godkendelsesprocessen kan håndte-
res mere overskueligt og enkelt.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at PET’s struktur adskiller sig fra
politikredsenes og
Rigspolitiets, og at det derfor f.eks. er den juridiske chef, der er overordnet ansvarlig for at
sikre legaliteten af alle operative indsatser. PET anvender eksempelvis heller ikke POLSAS-
systemet, hvorfor registrering og journalisering i henhold til cirkulæret vil foregå i den
nævnte elektroniske platform.
Side 5 af 7
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 388: Oversendelse af Rigspolitiets, PET’s og Rigsadvokatens redegørelser vedr. Tibetkommissionens beretning, fra justitsministeren
1929254_0006.png
Juridisk Afdeling styrkes ressourcemæssigt blandt andet med henblik på at sikre, at der
fremadrettet er de fornødne juridiske kompetencer til at sikre legaliteten i sikkerhedsvurde-
ringerne.
Chefpolitiinspektøren eller den, der måtte fungere som chefpolitiinspektør i dennes fravær,
er i lighed med politikredsene overordnet strategisk ansvarlig for alle operative indsatser.
Forstærket fokus på organisationskultur og adfærd
Politiet og PET bygger som den øvrige offentlige sektor på respekt for det parlamentariske
demokrati og værdier som åbenhed, retssikkerhed, integritet, uvildighed, saglighed, faglig-
hed, habilitet og loyalitet. Samtidig forventes det, at politiet og PET varetager opgaveløs-
ningen effektivt og med en høj kvalitet.
Derfor gennemføres sammen med det øvrige politi et kulturinitiativ, der skal sætte fokus på
den organisationskultur og de værdier, der er fundamentet for borgernes tillid til politiets
opgavevaretagelse. Samtidig skal gennemførelsen af initiativet sikre, at erfaringerne fra Ti-
betsagen spredes og implementeres ud i alle dele af organisationen.
I forbindelse med gennemførelsen af initiativet vil der også i PET blive gennemført en
selvevaluering af organisationskulturen og adfærden. Denne evaluering vil ske i et tæt sam-
arbejde mellem ledelse og medarbejdere, ligesom de lokale samarbejdsudvalg inddrages i
processen.
Som et væsentligt input til selvevalueringen vil der også i PET blive afholdt refleksionsmø-
der. Formålet med refleksionsmøderne er at skabe rammerne for en proces, hvor både le-
dere og medarbejdere får mulighed for at se indad på den organisationskultur og adfærd,
der er i PET, og på den baggrund drøfte eventuelle udfordringer. Gennemførelsen af re-
fleksionsmøder vil følge Rigspolitiets tidsplan.
Omverdenens syn på politiet
Rigspolitiet har fundet det hensigtsmæssigt at inddrage omverdenens syn på politiet i arbej-
det med organisationskultur og adfærd.
Side 6 af 7
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 388: Oversendelse af Rigspolitiets, PET’s og Rigsadvokatens redegørelser vedr. Tibetkommissionens beretning, fra justitsministeren
1929254_0007.png
PET vil følge dette arbejde tæt, og PET vil sikre, at arbejdet og erfaringerne herfra vil blive
gjort til genstand for interne drøftelser og spredt ud i hele organisationen, såfremt det giver
mening i forhold til PET’s operative kontekst.
Deltage i politiets arbejde med udbredelse og forankring af principperne om god adfærd i
det offentlige og de centrale pligter i Kodex VII
PET har i henholdsvis april og maj 2018 afholdt direktionsseminar og centerchefseminar,
hvor efterlevelsen af gældende regler og retningslinjer blandt andet blev adresseret.
Rigspolitiet har i samarbejde med Rigsadvokaten iværksat tiltag om god adfærd i politiet.
Det omfatter blandet andet et skræddersyet læringsforløb, der gennemføres på politiets
intranet samt en pjece, som fremadrettet skal anvendes i forbindelse med modtagelse af nye
medarbejdere. PET vil sikre, at alle medarbejdere i PET også gennemfører et forløb, lige-
som medarbejdere, der bidrager til ministerbetjening, får mulighed for at deltage i kurser
om Kodex VII.
Der afholdes allerede introduktionskurser for alle nye medarbejdere i PET, hvor der blandt
andet er en overordnet gennemgang af de juridiske rammer for PET’s arbejde. Introdukti-
onskurset tager en uge og afsluttes med en prøve. Erfaringerne og læringspunkterne fra
Tibetkommissionen vil med udgangspunkt i Rigspolitiets pjece fremadrettet indgå i kur-
susmaterialet og blive behandlet undervejs i forløbet.
Korrekt og sikker behandling af data
Som led i en markant styrkelse af det strategiske fokus på håndtering af data har Justitsmi-
nisteriet iværksat arbejdet med en omfattende og tilbundsgående undersøgelse af politiets,
PET’s og Anklagemyndighedens it-systemer.
Undersøgelsen skal blandt andet kortlægge praksis for opbevaring og sletning af data samt
analysere it-sikkerheden hos de enkelte myndigheder.
Side 7 af 7