Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1891419_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
2. maj 2018
Samråd i ERU den 3. maj 2018
Spørgsmål T-Z stillet ef-
ter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Indledning
Tak for invitationen til samrådet.
Jeg vil efter aftale med justitsministeren besvare spørgsmå-
lene, som vedrører mit ministerområde, hvorefter jeg med
formandens tilladelse vil overlade ordet til justitsministeren.
Inden jeg besvarer de konkrete spørgsmål, har jeg nogle
indledende bemærkninger.
Finanstilsynet har netop offentliggjort sin undersøgelse om
”Danske
Banks ledelse og styring i hvidvask-sagen i den
estiske filial”, som spørger også referer til.
På baggrund af undersøgelsen rejser Finanstilsynet en klar
og skarp kritik af Danske Bank og bankens ledelse for util-
strækkelig fokus på at forebygge og bekæmpe hvidvask i
den estiske filial.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om Danske Banks involvering i hvidvask den 3/5-18, til erhvervsministeren
2/17
Finanstilsynets undersøgelse viser således at:
bankens ledelse ikke har reageret med rettidigt omhu
overfor de advarsler, der kom om problemerne i den
estiske filial.
banken i en del af perioden, hvor aktiviteterne har på-
gået, ikke har haft en person udpeget som hvidvaskan-
svarlig.
bankens kontrol og rapporteringslinjer har været man-
gelfulde i forhold til at styre bankens aktiviteter i den
estiske filial.
banken ikke i tilstrækkelig grad har reageret på det
estiske tilsyns konklusioner baseret på undersøgelser i
filialen, og
banken for sent har iværksat sin egen undersøgelse af
konsekvenserne af aktiviteterne i bankens estiske filial
og afviklet de mistænkelige kundeforhold.
Undersøgelsen viser dermed, at Danske Bank i relation til
den estiske filial ikke løftede sit ansvar i forhold til hvid-
vasklovgivningen. Det finder jeg meget kritisabelt og skuf-
fende.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om Danske Banks involvering i hvidvask den 3/5-18, til erhvervsministeren
3/17
Jeg noterer mig samtidig, at Finanstilsynet på baggrund af
undersøgelsen har fundet grundlag for at give banken 8 al-
vorlige påbud, som indebærer, at banken skal stramme op
på området med henblik på at forhindre, at en lignende situ-
ation opstår igen.
Finanstilsynet har bl.a. givet påbud til banken om,
at revurdere bankens og bankkoncernens solvensbehov
med henblik på at sikre en tilstrækkelig kapitalmæssig
afdækning af compliance- og omdømmerisici som føl-
ger af svagheder i bankens governance. Finanstilsynet
vurderer umiddelbart, at solvensbehovet skal forhøjes
med ca. 5 mia. kr.
at styrke bankens governance med henblik på at sikre en
retvisende og rettidig rapportering til bestyrelsen og di-
rektionen om mulige problemsager.
at vurdere den nuværende ledelse i filialen i Estland på
baggrund af dens involvering i den konkrete sag.
at sikre, at banken giver Finanstilsynet fyldestgørende
information.
Derudover har Finanstilsynet afgivet en række påtaler til
Danske Bank, som bl.a. kritiserer, at bankens direktion ikke
i tilstrækkelig omfang har varetaget sit ansvar og ikke har
haft tilstrækkeligt fokus på hvidvaskreglerne, herunder ikke
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om Danske Banks involvering i hvidvask den 3/5-18, til erhvervsministeren
4/17
sikrede en tilstrækkelig håndtering af højrisiko-kunder og
opfølgning på mistanke om kriminalitet.
Danske Banks bestyrelse og direktion skal senest den 30.
juni 2018 dokumentere, at banken har levet op til afgørel-
sens påbud.
Som I formentligt allerede er bekendt med, kan jeg oplyse,
at Finanstilsynets bestyrelsesformand, der var medlem af
bankens direktion i den periode, hvor hvidvaskaktiviteterne
fandt sted, har meddelt mig, at han træder tilbage som for-
mand.
Bestyrelsesformanden begrunder sin beslutning med re-
spekt for, at der ikke må herske den mindste tvivl om Fi-
nanstilsynets position.
Det mener jeg er en rigtig beslutning.
Regeringen ser med stor alvor på sagen, også af hensyn til
hele den finansielle sektors troværdighed. I lyset af, at Dan-
ske Bank er Danmarks største bank, er der ikke alene op-
mærksomhed om sagen i Danmark, men også internationalt.
Jeg har en klar forventning om, at Danske Bank foretager
de fornødne foranstaltninger.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om Danske Banks involvering i hvidvask den 3/5-18, til erhvervsministeren
5/17
Jeg vil også drøfte sagen med Danske Bank.
På baggrund af sagen vil vi også se på, om reglerne er gode
nok. Vi har under skiftende regeringer i forligskredsen i fle-
re omgange iværksat opstramninger af lovgivningen. Sene-
ste eksempler er aftalen fra maj om bl.a. styrket udveksling
mellem myndigheder, og juni sidste år, hvor en ny hvidvas-
klov trådte i kraft.
De juridiske hjemler til at håndhæve reglerne ligger hos
Finanstilsynet og SØIK. Erhvervsministeren har ikke så-
danne hjemler.
Finanstilsynet har truffet sin afgørelse i sagen på grundlag
af de regler, der var gældende på tidspunktet, hvor hvidva-
sken fandt sted.
Finanstilsynet har ikke fundet, at der er tilstrækkelig doku-
mentation for at indgive politianmeldelser. SØIK er i færd
med at vurdere sagen på grundlag af de hjemler SØIK har.
Ad spørgsmål T:
[Hvad mener ministeren om, at Danske Banks direktør Thomas Borgen
har udtalt, at han var overbevist om, at ingen i Danske Bank kendte til
ulovlighederne i Danske Banks estiske filial mens de foregik, set i lyset af
de oplysninger, der er kommet frem i Berlingske om, at centrale højtpla-
cerede medarbejdere i Danske Bank allerede i 2013 modtog en intern
whistleblower-advarsel? Der henvises bl.a. til Berlingske artikel
”Tilliden
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om Danske Banks involvering i hvidvask den 3/5-18, til erhvervsministeren
1891419_0006.png
6/17
til Danske Bank i hvidvask-sag er væk” den 3. november 2017
https://www.b.dk/berlingske-mener/tilliden-til-danske-bank-ihvidvask-
sag-er-vaek.]
I samrådsspørgsmål T spørges der til min holdning til, at
Danske Banks direktør er citeret for udtalelser om, at han
var overbevist om, at ingen i Danske Bank kendte til ulov-
lighederne i Danske Banks estiske filial, mens de foregik.
Udtalelsen, som Danske Banks direktør er citeret for vedrø-
rer den konkrete sag, som Finanstilsynet har undersøgt. Det
fremgår af resultatet af Finanstilsynets netop offentliggjorte
undersøgelse, at ledende medarbejdere på et tidligt tids-
punkt kendte til de kritisable forhold i den estiske filial.
Finanstilsynet konstaterer således i sin undersøgelse, at le-
dende medarbejdere i banken allerede i december 2013
modtog en utvetydig advarsel om aktiviteterne i bankens
estiske filial gennem en intern whistleblower-henvendelse.
Whistlebloweren peger på, at den estiske filial havde en
række udfordringer i relation til filialens non-resident porte-
følje, det vil sige russiske og andre ikke-estiske kunder.
Finanstilsynets undersøgelse peger på, at banken forud for
denne advarsel imidlertid allerede havde fået en række ad-
varsler, som banken burde have reageret på, herunder at:
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om Danske Banks involvering i hvidvask den 3/5-18, til erhvervsministeren
7/17
- den estiske filials non-resident kundeportefølje genere-
rede en usædvanlig høj indtægt i forhold til kundeporte-
føljens størrelse, og
- de estiske myndigheder flere gange havde undersøgt fi-
lialens efterlevelse af hvidvasklovgivningen og fundet
væsentlige mangler.
Det er først og fremmest bankens ledelse, som bærer ansva-
ret for, at reglerne overholdes. Det gælder også i forhold til
at undgå at blive involveret i hvidvask af penge eller finan-
siering af terror.
På baggrund af Finanstilsynets undersøgelse er det for mig
tydeligt, at ledelsen i Danske Bank ikke har levet op til sit
ansvar, hvilket er skuffende og kritisabelt.
Det har, som jeg har nævnt, indebåret, at Finanstilsynet har
afgivet en række påtaler og påbud til Danske Bank.
Ad spørgsmål U:
[Vil ministeren justere sine tidligere udtalelser om, at sagen er et rent
estisk anliggende set i lyset af, at Danske Banks direktion
og dermed
hovedkvarteret i Danmark
blev advaret helt tilbage i 2013, og vil mini-
steren redegøre for Finanstilsynets muligheder for at gribe ind, når over-
trædelse af hvidvaskreglerne skyldes mangelfuld styring eller kontrol fra
den danske virksomheds side? Der henvises til Berlingske artikel
”Brian
Mikkelsen: Danske Bank har groft forsømt ledelsesansvaret” den 5. sep-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om Danske Banks involvering i hvidvask den 3/5-18, til erhvervsministeren
1891419_0008.png
8/17
tember 2017
https://www.business.dk/finans/brianmikkelsen-danske-
bank-har-groft-forsoemt-ledelsesansvaret.]
I spørgsmål U bliver der spurgt til min tidligere udtalelse til
Berlingske Business om, at Finanstilsynet ikke har myndig-
hed til at undersøge overholdelse af reglerne for hvidvask i
danske institutters udenlandske filialer, men at det er de esti-
ske myndigheder, som skal føre tilsyn med hvidvaskregler-
nes overholdelse.
Det er vigtigt i denne sammenhæng at gøre sig klart, at der
er tale om to sager. Den ene sag handler om, hvorvidt der har
været konkrete tilfælde af hvidvask i Danske Banks estiske
filial. Den anden sag handler om ledelsen i Danske Banks
rolle i hvidvasksagen i den estiske filial.
Det skyldes, at der sondres mellem reglerne om forebyggelse
af hvidvask henholdsvis de strafferetlige regler om hvidvask
på den ene side, og reglerne i lov om finansiel virksomhed,
der knytter sig til en virksomheds ledelsesmæssige ansvar
for bl.a. virksomhedens filialer, på den anden side.
Når det gælder hvidvaskreglerne er det myndighederne i det
land, hvor filialen er beliggende, der fører tilsyn med filia-
lens overholdelse af hvidvaskreglerne og behandler sager om
overtrædelser heraf.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om Danske Banks involvering i hvidvask den 3/5-18, til erhvervsministeren
9/17
I forhold til Danske Banks estiske filial er det derfor de esti-
ske myndigheder, som påser filialens overholdelse af hvid-
vaskreglerne i Estland.
Virksomhedens styring - det man kalder governance, i for-
hold til udenlandske filialer er derimod et dansk anliggende,
som Finanstilsynet fører tilsyn med.
Det vil sige, at overtrædelse af hvidvaskreglerne, som skyl-
des mangelfuld styring eller kontrol fra en dansk virksom-
heds side, kan medføre reaktioner fra Finanstilsynet over for
den danske virksomhed.
Finanstilsynets undersøgelse af Danske Banks danske ledel-
ses håndtering af aktiviteterne i den estiske filial relaterer sig
netop til spørgsmålet om bankens governance.
Danske Bank har på baggrund af de mangler i governance
strukturen, som jeg har nævnt, fået en række påbud og påta-
ler af Finanstilsynet.
Derudover vil jeg nævne, at vi under skiftende regeringer i
den finansielle forligskreds i flere omgange har iværksat
stramninger af lovgivningen. Med hvidvaskloven fra i som-
mer har vi indført skærpede regler, som betyder, at danske
virksomheder, der har filialer i andre lande, fremover vil bli-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om Danske Banks involvering i hvidvask den 3/5-18, til erhvervsministeren
10/17
ve holdt ansvarlige for, at en filial overholder hvidvaskreg-
lerne.
Desuden skærper vi med lovforslag L 184, som vi behandler
pt. i Folketinget, fit and proper reglerne for ledelsesmed-
lemmer i forhold til hvidvaskområdet. Lovforslaget følger op
på den brede politiske aftale, vi indgik sidste sommer.
Ad spørgsmål V:
[Mener ministeren
i lyset af de nye oplysninger
at fit and proper-
reglerne er blevet overholdt blandt Danske Banks direktionsmedlemmer,
heriblandt direktøren?]
Det er i henhold til lovgivningen ikke op til den ansvarlige
minister at vurdere, om direktionen er fit and proper. I lov
om finansiel virksomhed der fremstår det klart og tydeligt, at
det er en vurdering, som skal foretages af Finanstilsynet.
Derfor i forhold til spørgsmål V, så er det Finanstilsynet,
som afgør det.
Jeg gør opmærksom på, at en fit and proper vurdering er
relevant for de personer, som aktuelt er direktionsmedlem-
mer i Danske Bank og ikke omfatter fratrådte direktionsmed-
lemmer.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om Danske Banks involvering i hvidvask den 3/5-18, til erhvervsministeren
11/17
Finanstilsynet har også i den aktuelle sag foretaget en vurde-
ring af, hvorvidt de relevante personer i Danske Banks ledel-
se er fit and proper.
Jeg kan konstatere, at Finanstilsynet ikke har fundet, at der
er tilstrækkelig dokumentation for at rejse fit & proper sager.
Finanstilsynet har som nævnt truffet sin afgørelse på grund-
lag af de regler, der var gældende på tidspunktet, hvor hvid-
vasken fandt sted i den estiske filial.
Med lovforslag L184, som vi som nævnt pt. behandler i
Folketinget, skærper vi fit and proper reglerne for ledelses-
medlemmer i forhold til hvidvaskområdet.
Med de stramninger af lovgivningen der er gennemført og er
undervejs kan det ikke udelukkes, at der på det foreliggende
grundlag kunne være rejst sager efter fit & proper reglerne.
Ad spørgsmål W:
[Hvad kan begge ministre sige om Finanstilsynet, Hvidvasksekretariatet,
bagmandspolitiet (SØIK) og eventuelt andre myndigheders involvering i
Danske Bank Hvidvask-sagen, og hvad kan ministrene sige om de danske
myndigheders samarbejde med de estiske myndigheder?]
I forhold til spørgsmål W: Finanstilsynet har, som jeg netop
har redegjort for, offentliggjort sin undersøgelse af hvid-
vasksagen i Danske Bank.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om Danske Banks involvering i hvidvask den 3/5-18, til erhvervsministeren
12/17
Jeg kan desuden oplyse, at Finanstilsynet løbende har en god
og konstruktiv dialog med andre danske og udenlandske
myndigheder.
I forhold til den konkrete sag har det estiske tilsyn i perioden
fra 2007-2014 flere gange gennemført undersøgelser af Dan-
ske Banks estiske filials håndtering af hvidvaskrisici.
Derudover har Finanstilsynet været i dialog med SØIK og de
estiske myndigheder.
Jeg har ikke kendskab til hvilke oplysninger og observatio-
ner, der konkret er blevet udvekslet.
Jeg kan konstatere i forhold til det generelle samarbejde
mellem de danske og udenlandske myndigheder, at der ved
jeg, at de danske tilsynsmyndigheder arbejder tæt sammen
med kolleger i lande, hvor et dansk pengeinstitut udøver ak-
tivitet, herunder Estland.
Samarbejdet mellem myndighederne er formaliseret ved
etablering af såkaldte tilsynskollegier, hvor tilsynsmyndig-
heder, fra de lande, hvor bl.a. Danske Bank udøver aktivitet,
mødes for at drøfte tilsynsmæssige spørgsmål.
Finanstilsynet har oplyst, at der er etableret et særskilt hvid-
vaskkollegium i tilknytning til det overordnede tilsynskolle-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om Danske Banks involvering i hvidvask den 3/5-18, til erhvervsministeren
13/17
gie for Danske Bank, hvor tilsynsindsatsen om forebyggelse
af hvidvask og terrorfinansiering drøftes.
Ad spørgsmål X:
[Er ministrene blevet orienteret om et sammenfald mellem de personer,
der har været involveret i Danske Banks hvidvasksag, og personer der
optræder eller har optrådt på EU’ sanktionsliste overfor Rusland?]
I spørgsmål X spørges der til, om jeg er blevet orienteret
om et personsammenfald mellem personer involveret i
hvidvasksagen, og de personer, der optræder eller har op-
trådt på EU’s sanktionsliste overfor Rusland.
Jeg har ikke særlig viden om eller fået oplysninger om, at
der skulle være et sammenfald mellem de personer, der har
været involveret i Danske Banks hvidvasksag, og personer
der optræder eller har optrådt på EU’s sanktionsliste over-
for Rusland.
Ad spørgsmål Y:
[Vil ministeren redegøre for Finanstilsynets undersøgelse af hvidvask i
Danske Bank
herunder hvornår undersøgelsen er besluttet og iværksat,
begrundelsen for undersøgelsens iværksættelse, hvad Finanstilsynet skal
undersøge, og hvornår Finanstilsynets undersøgelse forventes afsluttet]
I spørgsmål Y spørges der til Finanstilsynets undersøgelse af
hvidvask i Danske Bank.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om Danske Banks involvering i hvidvask den 3/5-18, til erhvervsministeren
14/17
Som jeg allerede har redegjort for, iværksatte Finanstilsynet
i efteråret en undersøgelse af Danske Bank.
Undersøgelsen blev til på baggrund af en gennemgang af et
stort materiale vedrørende bankens styring på koncernbasis
og mediernes omtale af styret i Aserbajdsjans brug af Dan-
ske Banks estiske filial til at kanalisere milliardbeløb til an-
dre dele af verden
det som kaldes The Azerbaijani Laun-
dromat.
Man kan spørge om Finanstilsynet burde have taget sagen op
tidligere.
Finanstilsynet har oplyst, at tilsynet i 2012 og igen i 2013
som led i sit overordnede tilsyn med Danske Bank bad om
en redegørelse om hvidvask-foranstaltningerne i bankens
estiske filial. Baggrunden var, at det estiske finanstilsyn
havde bedt det danske finanstilsyn om at spørge banken.
Banken sendte i 2012 Finanstilsynet detaljerede beskrivelser
af, at filialen havde effektive foranstaltninger til at begrænse
risikoen for hvidvask og terrorfinansiering. I 2013 gentog
banken sin forklaring. Finanstilsynet sendte disse beskrivel-
ser videre til det estiske finanstilsyn.
Det har på baggrund af Finanstilsynets undersøgelse vist sig,
at det ikke var korrekt, at der var effektive hvidvask-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om Danske Banks involvering i hvidvask den 3/5-18, til erhvervsministeren
1891419_0015.png
15/17
foranstaltninger. Finanstilsynet skriver således i sin afgørel-
se, at det i begyndelsen af 2014 burde have stået klart for
banken, at de beskrevne foranstaltninger ikke blev fulgt i den
estiske filial, og at banken derfor burde have orienteret Fi-
nanstilsynet.
Finanstilsynet har over for mig oplyst , at med den viden
tilsynet har i dag, skulle tilsynet have været mere kritiske
over for de oplysninger som tilsynet modtog fra Danske
Bank om bankens hvidvaskforanstaltninger, der viste sig at
være misvisende.
Jeg har bedt Finanstilsynet om en redegørelse for hvilke
tilsynsmæssige foranstaltninger der er taget for at undgå en
lignende situation.
Ad spørgsmål Z:
[Hvordan forholder ministeren sig til kritikken fra ekspert i hvidvask-
loven Jakob Bernhoft af, at Finanstilsynet ikke er en god løsning, hvis
man ønsker en uvildig undersøgelse af hvidvask-sagen, henset til at Fi-
nanstilsynets formand Henrik Ramlau-Hansen sad i topledelsen i Danske
Bank, mens banken var involveret i hvidvask, jf. artiklen
”Finanstilsynet
undersøger hvidvask i Danske Bank”, Berlingske, business.dk, den 7.
marts 2018
https://www.business.dk/finans/finanstilsynet-undersoeger-hvidvask-i-
danskebank.]
I spørgsmål Z spørges der til, hvordan jeg forholder mig til
den kritik, som en ekspert har rejst i forhold til Finanstilsy-
nets formands tidligere ansættelse i Danske Banks direktion.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om Danske Banks involvering i hvidvask den 3/5-18, til erhvervsministeren
16/17
Finanstilsynets formand erklærede sig allerede i foråret sid-
ste år inhabil i forhold til Finanstilsynets bestyrelses eventu-
elt kommende behandling af sager vedrørende Danske Bank,
der drejede sig om forhold om hvidvask fra den tid, da for-
manden var en del af direktionen i Danske Bank.
Det betyder, at Finanstilsynets formand på intet tidspunkt
har haft kendskab til materialet i sagen, og at han heller ikke
har deltaget i bestyrelsens drøftelser af sagen.
Jeg er derfor helt tryg ved, at Finanstilsynet har håndteret
sagen korrekt.
Undersøgelsen og dens konklusioner vidner om, at Finanstil-
synet ikke har lagt fingre imellem. Finanstilsynet er gået or-
dentligt til værks.
Afsluttende bemærkninger
Med Finanstilsynets undersøgelse har vi nu fået en grundig
granskning af Danske Banks ledelse og styring i hvidvasksa-
gen i bankens estiske filial.
Som det fremgår af undersøgelsen, er der tale om en alvorlig
sag og at myndighederne tager bekæmpelse af hvidvask og
terrorfinansiering meget alvorligt.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om Danske Banks involvering i hvidvask den 3/5-18, til erhvervsministeren
17/17
Med disse bemærkninger vil jeg overlade ordret til justitsmi-
nisteren.