Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del EU-note E 12
Offentligt
1840953_0001.png
Europaudvalget og Retsudvalget
EU-konsulenterne
EU-note
Kontaktperson:
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
21. december 2017
Julia Ballaschk (3655)
EU-Domstolens store domme i 2017
Indhold
I.
Grundlæggende rettigheder for EU-borgere ............................................. 2
(a) Databeskyttelse ....................................................................................... 2
Tele2 Sverige: Forbud mod generel og uddifferentieret logning ............... 2
EU/Canada PNR-aftale: Betingelser for videregivelse af
personoplysninger til tredjelande .............................................................. 3
(b) Ligebehandling ........................................................................................ 4
Achbita og Bougnanoui: Arbejdsgivere må forbyde hovedtørklæde på
arbejdspladsen, så længe, de forbyder alle religiøse symboler ................ 4
II.
Unionsborgerskab / Opholdsret ................................................................ 5
Chavez-Vilchez og flere: Tredjelandsborgere, der har et barn med en
unionsborger, kan under visse betingelser få ophold i EU........................ 5
Lounes: Unionsborgerrettigheder for personer med dobbelt
statsborgerskab ......................................................................................... 6
III.
Indre Marked......................................................................................... 7
Asociación Profesional Elite Taxi (Uber-dom): Chaufførtjenesten Uber er
en transportvirksomhed ............................................................................. 7
1/11
EU-note - 2017-18 - E 12: EU-Domstolens store domme i 2017
1840953_0002.png
IV.
Handelspolitik ....................................................................................... 8
Singapore-frihandelsaftale: Ny generation af frihandelsaftaler er blandede
aftaler ........................................................................................................ 8
V.
Immigrations- og visumspolitik ............................................................. 9
X og X: Medlemslandene er ikke forpligtede til at udstede humanitære
visa til personer, der vil rejse ind i EU for at søge om asyl ....................... 9
Slovakiet og Ungarn mod Rådet: Medlemslandene er forpligtet til at
udvise solidaritet i EU’s flygtningepolitik
................................................. 10
I.
Grundlæggende rettigheder for EU-borgere
(a) Databeskyttelse
Tele2 Sverige: Forbud mod generel og uddifferentieret logning
(21. december 2016, forenede sager C-203/15, C-698/15)
Dommen, som EU-Domstolen afsagde på sin sidste mødedag i 2016, har
store konsekvenser for politiets adgang til logningsdata i medlemslandene.
Dommen omhandlede to sager om logningslovgivning i Sverige og i Storbri-
tannien, hvor hhv. en telekommunikationsudbyder og en borgerretsgruppe
havde klaget over national lovgivning, der påbød telekommunikationsvirksom-
heder at lagre al metadata fra alle abonnenter i 6 måneder og gøre dem til-
gængelige for politiet og sikkerhedstjenester.
Domstolen fastslog, at bekæmpelsen af organiseret kriminalitet eller terro-
risme er ikke begrundelse nok til at indføre en generel regel om logning, da
logning er et alvorligt indgreb i borgernes ret til privatliv. Logningsregler skal
leve op til specifikke krav, hvor den nationale lovgivning skal definere:
De personkategorier, hvor der er sandsynlighed for, at de er involveret
i grov kriminalitet, og hvis data kan blive lagret og/eller
Den tidsperiode, hvor data kan blive lagret og/eller
Det geografiske område, hvorfra data kan blive lagret.
Hvad betyder dommen for Danmark?
Danmark har gennemført national lovgivning, der regulerer lagring af data og
logning, som på flere områder minder om den svenske lovgivning. Danmark er
medlem af en arbejdsgruppe på EU-niveau, der drøfter, hvordan nationale
logningsregler kan tilpasses, eller om der skal arbejdes på fælles EU-regler
om målrettet logning.
Metadata
er information om
andre data og indeholder
bl.a. information om geo-
grafisk placering eller op-
kalderens telefonnummer,
men ikke selve indholdet af
kommunikationen. Ind-
holdsdata kaldes for
con-
tent data.
2/11
EU-note - 2017-18 - E 12: EU-Domstolens store domme i 2017
1840953_0003.png
Flere informationer:
EU-note 15 om dommen
Netzpolitik.org: Fortrolig note fra Rådets Juridiske Tjeneste om natio-
nal logningslovgivning efter dommen
EU/Canada PNR-aftale: Betingelser for videregivelse af personoplysnin-
ger til tredjelande
(26. juli 2017, udtalelse 1/15)
EU og Canada havde forhandlet en aftale om udveksling af PNR-oplysninger.
Europa-Parlamentet forelagde udkastet til PNR-aftalen for EU-Domstolen for
at høre, om aftalen var baseret på den korrekte lovhjemmel, og om den var
forenelig med grundlæggende rettigheder.
Vedrørende spørgsmålet om lovhjemlen fastslog EU-Domstolen, at det var
korrekt at vælge to traktatsbestemmelser: artikel 87 TEUF om politisamar-
bejde, da aftalens formål er at beskytte den offentlige sikkerhed, og artikel 16
TEUF om databeskyttelse, da aftalens andet formål er at beskytte personop-
lysninger.
Vedrørende spørgsmålet om grundlæggende rettigheder opblødte EU-Dom-
stolen til en vis grad sin hårde linje fra Tele2-dommen. Domstolen gjorde gæl-
dende, at PNR-data kun viser nogle aspekter af en persons privatliv og ikke
berører rettens essens. I modsætning til afgørelsen i Tele2-dommen aner-
kendte Domstolen, at kampen mod terrorisme retfærdiggør den systematiske
indsamling af store datamængder. Samtidig fastlagde Domstolen nogle betin-
gelser for videregivelse af PNR-data:
Følsomme oplysninger, såsom oplysninger om helbred, religion eller
politiske overbevisninger, må ikke videregives.
PNR-data må kun opbevares, indtil passageren har fået tilladelse til
indrejse til Canada.
Hvis PNR-data skal opbevares under personens ophold, kræver det
en forudgående undersøgelse af et uafhængigt organ.
Det samme gælder for PNR-data, der skal opbevares efter en passa-
ger har forladt landet.
Hvad betyder dommen i praksis
Da Domstolen vurderede, at PNR-aftalen skulle baseres på artikel 87 TEUF,
er den omfattet af retsforbeholdet. Danmark er derfor ikke en del af aftalen, og
det formodes, at det samme vil gælde for kommende PNR-aftaler med tredje-
lande.
PNR-data
er data om fly-
passagerer og indeholder
bl.a. navn, rejsedatoer og
forløb og betalingkortoplys-
ninger.
3/11
EU-note - 2017-18 - E 12: EU-Domstolens store domme i 2017
1840953_0004.png
Domstolens kriterier for PNR-aftalen giver lovgiveren en klarere fornemmelse
af, hvilke kriterier aftaler med tredjelande om persondataudveksling skal op-
fylde for at være i overensstemmelse
med EU’s grundlæggende rettigheder.
Flere informationer
EU-Domstolen: Udtalelse 1/15
Europa-Parlamentet: Policy Briefing
(b) Ligebehandling
Achbita og Bougnanoui: Arbejdsgivere må forbyde hovedtørklæde på ar-
bejdspladsen, så længe de forbyder alle religiøse symboler
(14. marts 2017, sag C-157/15 og C-188/15)
I 2017 tog EU-Domstolen for første gang stilling til et forbud mod muslimske
tørklæder på arbejdspladsen fra et EU-retligt synspunkt. Afgørelsen blev truf-
fet ud fra to sager fra Belgien og Frankrig.
I den belgiske sag blev en kvinde fyret, fordi hun insisterede på at bære det
muslimske tørklæde på arbejdspladsen, selv om virksomheden havde en in-
tern regel om, at man ikke måtte bære synlige symboler på politiske, religiøse
eller filosofiske overbevisninger, fordi man skal virke neutral i kontakten med
kunderne. I sagen fra Frankrig havde en af virksomhedens kunder klaget over
en ansat, der havde muslimsk tørklæde på. Da den ansatte nægtede at tage
hovedtørklædet af, blev hun fyret.
EU-Domstolen fastslog, at interne regler, der
generelt
forbyder at vise religi-
øse, politiske eller filosofiske symboler, ikke udgør direkte forskelsbehandling,
hvor en person bliver behandlet ringere på grund af f.eks. religion. Selv om
disse regler i praksis kunne udgøre indirekte forskelsbehandling, hvor en neu-
tral bestemmelse eller betingelse stiller personer ringere på grund af f.eks. de-
res alder eller religion, kunne arbejdsgiverens politik om neutralitet være et
objektivt begrundet legitimt mål.
I den franske sag anførte arbejdsgiveren, at et kundekrav er et "regulært og
afgørende erhvervsmæssigt krav" og dermed undtaget fra forbuddet mod indi-
rekte forskelsbehandling. Her fastslog Domstolen, at et kundekrav er et sub-
jektivt hensyn og falder dermed ikke under undtagelsen.
Kort sagt: Et generelt forbud mod alle religiøse eller filosofiske symboler på en
arbejdsplads er forenelig med EU-retten, når der skal opnås et legitimt mål
som f.eks. objektivitet. Et kundeønske om at forbyde nogle symboler er ikke
foreneligt med EU-retten.
4/11
EU-note - 2017-18 - E 12: EU-Domstolens store domme i 2017
1840953_0005.png
Hvad betyder dommen for Danmark?
EU-Domstolens dom ændrer ikke på den danske praksis: Et generelt forbud
mod hovedbeklædning er ikke direkte diskriminerende, men et vilkårligt forbud
om at bære tørklæde er indirekte diskrimination og skal derfor vurderes i den
enkelte sag.
Flere informationer:
EU-Domstolen:
C-157/15
og
C-188/15
Verfassungsblog.de: Protection with Hesitation: on the recent CJEU
Decisions on Religious Headscarves at Work
II.
Unionsborgerskab / Opholdsret
Chavez-Vilchez og flere: Tredjelandsborgere, der har et barn med en uni-
onsborger, kan under visse betingelser få ophold i EU
(10. maj 2017, sag C-133/15)
Personer, der ikke kommer fra EU, kan under nogle omstændigheder få ret til
ophold via EU’s ret til fri bevægelighed for unionsborgere.
Denne ret kan dog
som udgangspunkt kun anvendes, hvis tredjelandsborgeren er familiemedlem
til en EU-borger, der har udøvet sin ret til fri bevægelighed ved enten at flytte
til en anden medlemsstat eller flytte tilbage til sit hjemland fra en anden EU-
medlemsstat. Men hvilke rettigheder har en tredjelandsborger, der er forælder
til en EU-borger, som aldrig er flyttet til en anden medlemsstat? EU-Domsto-
len har efter flere berømte domme på området nu præciseret yderligere, hvilke
kriterier der gælder, og har især lagt vægt på barnets tarv.
De foreliggende sager handlede om flere forældrepar, hvor en partner kom fra
Holland og den anden fra et tredjeland uden for EU. Tredjelandsborgeren var
ene- eller hovedforsørger til mindreårige børn, der var unionsborgere.
EU-Domstolen fastslog, at det afgørende var at afklare, hvilken forælder der
faktisk tager sig af barnet. Hvis der består et afhængighedsforhold mellem
barnet og forælderen fra tredjelandet, skal forælderen have ret til ophold, selv
om der er en forælder fra et EU-land, der er i stand eller villig til at tage sig af
barnet. Udlændingemyndigheder skal foretage en konkret vurdering af hver
enkel sag og skal tage hensyn til barnets tarv og samtlige omstændigheder i
sagen, herunder barnets alder og graden af den følelsesmæssig tilknytning til
både den forælder, der er unionsborger, og den forælder, der er tredjelands-
borger.
Zambrano-dommen
fra
2011 var den første dom,
der vedrørte børn, som var
unionsborgere, men hvis
forældre var tredjelands-
borgere, der opholdt sig
ulovligt i EU. I
Zambrano
fastslog Domstolen, at ud-
visningen af forældrene vil
resultere i, at børnene var
tvunget til at forlade EU og
dermed miste kernen af
deres rettigheder som uni-
onsborgere. Forældrene fik
dermed en afledt ret til op-
hold.
5/11
EU-note - 2017-18 - E 12: EU-Domstolens store domme i 2017
1840953_0006.png
Hvad betyder sagen for Danmark?
Dommen ændrer den gældende retspraksis, og Udlændinge- og Integrations-
ministeriet har meddelt, at Udlændingestyrelsen vil undersøge, om sager om
familiesammenføring, der er afgjort efter Zambrano-dommen i 2011, skal gen-
optages.
Flere informationer
EU-Domstolen: C-133/15
Udlændinge- og Integrationsministeriet: Orientering om behandling af
konkrete sager om afledt opholdsret til en tredjelandsforælder til en
mindreårig dansk statsborger
Lounes: Unionsborgerrettigheder for personer med dobbelt statsborger-
skab
(14. november 2017, sag C-165/16)
Senere i år tog EU-Domstolen igen stilling i en sag vedrørende en afledt op-
holdsret for familiemedlemmer til unionsborgere. I den foreliggende sag hand-
lede striden dog om, hvorvidt man stadig kunne nyde unionsborgerrettigheder,
selv om man havde skiftet statsborgerskab og nu var statsborger i to EU-
lande, man havde boet i.
Sagen handlede om en spansk kvinde, der var flyttet til Storbritannien og der-
efter havde erhvervet britisk statsborgerskab og var blevet gift med en tredje-
landsborger. Da hendes mand skulle udvises, påstod hun, at han var beskyt-
tet af hendes rettigheder som unionsborger via retten til fri bevægelighed.
Storbritannien påstod, at hun qua sit britiske statsborgerskab var omfattet af
de britiske regler og ikke EU-reglerne.
EU-Domstolen fastslog, at hun ikke direkte kunne benytte sig af unionsborger-
nes ret til fri bevægelighed, da hun nu var en britisk borger i UK. Men hun
kunne påberåbe sig EU-traktatens rettigheder som unionsborger, da hun kun
fik britisk statsborgerskab,
fordi
hun havde udøvet sin ret til fri bevægelighed.
Derfor kunne hun ikke behandles ringere end andre unionsborgere, der ikke
havde erhvervet et andet statsborgerskab.
Hvad betyder dommen i praksis?
Dommen betyder, at personer med dobbelt statsborgerskab kan påberåbe sig
EU-rettigheder mod de medlemsstater, som de har statsborgerskab i. Men
dommen rejser flere spørgsmål. For det første: Gælder dommen kun for uni-
onsborgere, der har fået et andet statsborgerskab efter de er flyttet til et andet
EU-land? For det andet: Gælder alle rettigheder i unionsborgerskabsdirektivet
automatisk og analog for alle, der er omfattet af Lounes-dommen? Og for det
6/11
EU-note - 2017-18 - E 12: EU-Domstolens store domme i 2017
1840953_0007.png
tredje: Hvad sker der efter Brexit med de unionsborgere, der også har britisk
statsborgerskab?
Flere informationer
EU-Domstolen: Sag C-165/16
EU Law Analysis Blog: Dual citizens and EU citizenship
III.
Indre Marked
Asociación Profesional Elite Taxi (Uber-dom): Chaufførtjenesten Uber er
en transportvirksomhed
(20. december 2017, C-434/15)
Det synes at være en tradition for Domstolen at komme med nogle af de mest
opsigtsvækkende domme lige før juleferien. Uber-dommen er den foreløbige
afslutning på den årelange strid mellem europæiske taxaselskaber og den
amerikanske chaufførtjeneste Uber, der formidler ikke-professionelle chauffø-
rer til kunder via en smartphoneapplikation.
I den foreliggende sag havde et taxaselskab fra Barcelona klaget over Uber
og hævdet, at Uber udgjorde unfair konkurrence, da de ikke skulle leve op til
de samme strikse krav som almindelige taxaselskaber i Barcelona. Uber på-
stod, at de ikke skulle underlægges nationale betingelser til transportvirksom-
heder, da de var en informationssamfundstjeneste og dermed omfattet af EU-
rettens frie bevægelighed for tjenesteydelser. Transportvirksomheder er und-
taget fra anvendelsesområdet for den frie udveksling af tjenesteydelser.
EU-Domstolen afgjorde, at Ubers formidlingstjeneste
Ubers smartphoneap-
plikation
er uløseligt forbundet med en transportydelse. Derfor skal den om-
fattes
af begrebet ”tjenesteydelse på transportområdet” i EU-retlig
forstand.
Dermed falder tjenesten uden for EU’s kompetence og medlemslandene kan
selv fastsætte betingelserne for levering af tjenesteydelsen.
Hvad betyder dommen i praksis?
Det forventes, at dommen vil danne præcedens for, hvordan Uber vil få lov til
at drive sin virksomhed på det europæiske marked, men det er uklart, hvad
dommen vil betyde for nogle andre lignende tjenester
såsom GoMore i Dan-
mark.
Flere informationer
EU-Domstolen: Sag C-434/15
Politico.eu: Uber is a transportation company
7/11
EU-note - 2017-18 - E 12: EU-Domstolens store domme i 2017
1840953_0008.png
IV.
Handelspolitik
Singapore-frihandelsaftale: Ny generation af frihandelsaftaler er blan-
dede aftaler
(16. maj 2017, udtalelse 2/15)
Singaporeaftalen var den første handelsaftale, der ikke kun handler om told
og afgifter, men også om intellektuelle ejendomsrettigheder, investeringer, of-
fentlige udbud og konkurrence. Kommissionen mente, at disse aftaler falder
under EU’s enekompetence og
derfor kunne ratificeres uden medlemslandene
og dermed de
nationale parlamenter. EU’s Ministerråd mente derimod,
at
disse nye handelsaftaler er blandede aftaler og derfor skal ratificeres af EU og
medlemslandene i fællesskab.
EU-Domstolen gennemgik alle områder, der var reguleret i frihandelsaftalen,
og fastslog, at navnlig to områder var områder med delt kompetence:
Ordningen med en tvistbilæggelse mellem investorer og stater
Porteføljeinvesteringer. Det er investeringer, der ikke er direkte inve-
steringer, og som foretages uden at ville opnå indflydelse på en virk-
somheds drift og kontrollen med den.
De øvrige elementer falder under EU’s enekompetence –
herunder også sø-
transport, som den danske regering havde argumenteret for er et område med
delt kompetence.
Hvad betyder dommen i praksis?
Fremtidige frihandelsaftaler, der indeholder f.eks. både en investorbeskyttel-
sesmekanisme og toldbestemmelser, vil være blandede aftaler og skal derfor
ratificeres nationalt. Som frihandelsaftalen med Canada, CETA, viser, kan det
være en langvarig proces. Derfor overvejer Kommissionen nu at opdele fri-
handelsaftaler i en del med EU-enekompetence, der kan vedtages og ratifice-
res med det samme, og en investordel, der så ratificeres nationalt.
Flere informationer
EU-Domstolen: Afgørelse 2/15
European Law Blog: Opinion 2/15 and the future og mixity and ISDS
8/11
EU-note - 2017-18 - E 12: EU-Domstolens store domme i 2017
1840953_0009.png
V.
Immigrations- og visumspolitik
X og X: Medlemslandene er ikke forpligtede til at udstede humanitære
visa til personer, der vil rejse ind i EU for at søge om asyl
(7. marts 2017, sag C-638/16)
X og X er et gift par med tre børn. Alle stammer fra Syrien. Ægteparret rejste
til Libanon for at ansøge om et humanitært visum på den belgiske ambas-
sade. I deres ansøgning angav de, at de ville rejse til Belgien for at søge om
asyl. De henviste til visumskodekset, der fastsætter, at et visum med begræn-
set territorial gyldighed skal udstedes under ekstraordinære omstændigheder,
herunder når en medlemsstat vurderer, at det er nødvendigt af hensyn til inter-
nationale forpligtelser.
Sagen var politisk meget omstridt, og 14 medlemslande
herunder Danmark
afgav indlæg. Medlemsstaterne (og Kommissionen) fremførte, at Dublinsy-
stemet ville kollapse, hvis Domstolen åbnede en mulighed for humanitære
visa. Menneskerettighedsorganisationer støttede sig derimod op ad general-
advokatens Mengozzis udtalelse. Han sagde, at medlemslandene var forplig-
tet til at udstede humanitære visa, hvor det var kendt, at et afslag vil udsætte
personer for tortur eller umenneskelig behandling. Et afslag vil dermed være i
strid med EU’s charter
om grundlæggende rettigheder.
EU-Domstolen valgte en tekstnær fortolkning af visumskodekset og fastslog,
at det ikke giver ret til at søge om visum for at søge om asyl, da det kun regu-
lerer procedurer for at søge om visum, der giver ret til
begrænset
ophold i et
medlemsland. Domstolen fandt derfor, at sagen var uden for EU-rettens an-
vendelsesområde. Derfor kunne de grundlæggende rettigheder i EU’s charter
heller ikke finde anvendelse.
Hvad betyder dommen i praksis?
Dommen fastslår, at det er medlemslandene selv, der bestemmer, om de vil
udstede humanitære visa med henblik på senere ansøgning om asyl. Det be-
tyder, at ansøgningsprocessen falder uden for EU-rettens og dermed charte-
rets anvendelsesområde. Menneskerettighedsorganisationer har argumente-
ret, at dommen i praksis lukker ned for alle legale muligheder for at komme til
Europa for at søge om asyl.
Flere informationer
EU-Domstolen: Sag C-638/16
EU Law Blog: CJEU Case C-638/16
9/11
EU-note - 2017-18 - E 12: EU-Domstolens store domme i 2017
1840953_0010.png
Slovakiet og Ungarn mod Rådet: Medlemslandene er forpligtet til at ud-
vise solidaritet i EU’s
flygtningepolitik
(6. september 2017, forenede sager C-643 og C-647/15)
Som svar på flygtningekrisen i sommeren 2015 vedtog EU’s Ministerråd en af-
gørelse om omfordeling af 120.000 personer fra Grækenland og Italien til de
øvrige medlemsstater. Afgørelsen blev vedtaget på grundlag af artikel 78, stk.
3 TEUF, som fastsætter, at Rådet kan vedtage midlertidige foranstaltninger,
når en medlemsstat står over for en nødsituation i form af en pludselig til-
strømning af migranter. Slovakiet, Ungarn, Tjekkiet og Rumænien stemte
imod afgørelsen i Rådet.
Slovakiet og Ungarn krævede, at afgørelsen blev annulleret, bl.a. fordi de
mente, at Rådet havde valgt det forkerte retsgrundlag. De mente, at beslutnin-
gen skulle vedtages efter en lovgivningsprocedure, hvor bl.a. de nationale par-
lamenter skal høres, og hvor Rådets forhandlinger skal være offentlige. EU-
Domstolen gav derimod Rådet medhold og bekræftede, at vedtagelsen var en
midlertidig foranstaltning, der kun havde til formål at ændre lovgivning i et af-
grænset tidsrum.
Indholdsmæssig slog Domstolen fast, at solidaritetsprincippet ikke er baseret
på frivillighed, men kan have bindende retsvirkning, når det er konkretiseret i
specifikke lovgivende foranstaltninger. Domstolen reagerede derudover meget
stærkt på Polens intervention i sagen. Polen fremførte, at medlemslande, der
”faktisk var etnisk homogene”,
ikke skulle modtage migranter. Domstolen fast-
slog, at Polens argumenter var i strid med
solidaritetsprincippet og med EU’s
grundlæggende rettigheder, navnlig forbuddet mod diskrimination på grund af
etnisk oprindelse.
Hvad betyder dommen i praksis?
Fra et proceduremæssigt perspektiv betyder dommen, at midlertidige foran-
staltninger skal have en klart defineret tidsramme og et klart begrænset an-
vendelsesområde. Fremtidige foranstaltninger, der går videre end afgørelsen
fra 2015, kunne blive udfordret ved EU-Domstolen.
Indholdsmæssigt giver Domstolens brede fortolkning af solidaritetsprincippet
EU mange lovgivningsmuligheder for at tackle flygtningekrisen. Domstolens
reaktion på Polens intervention viser desuden at et indrejseforbud for musli-
mer ville være i strid med EU-retten,
da EU’s grundlæggende rettigheder for-
byder diskrimination på grund af religion.
Solidaritetsprincippet
i arti-
kel 80 TEUF slår fast, at
immigrationspolitikken er
underlagt princippet om so-
lidaritet og rimelig ansvars-
fordeling mellem medlems-
staterne.
Proceduren i artikel 78, stk.
3 TEUF fastsætter, at Rå-
det træffer afgørelse efter
forslag fra Kommissionen
med kvalificeret flertal. For-
handlingerne er lukket.
10/11
EU-note - 2017-18 - E 12: EU-Domstolens store domme i 2017
1840953_0011.png
Flere informationer
EU-Domstolen: Sag C-643/15 og C-647/15
EU Immigration and Asylum Law and Policy: Solidarity is not a Value
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter Fol-
ketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herunder
lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at yde
upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Folketin-
gets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
11/11