Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del
Offentligt
1884682_0001.png
Ministeren
Europaudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Europaudvalget har den 28. marts 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 106 (Alm.
del) efter ønske fra Rasmus Nordqvist (ALT) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
23. april 2018
Spørgsmål nr. 106:
Vurderer ministeren, at Danmark støtter og opretholder princippet om
nonrefoulement, når man fra dansk side og fra EU aktivt støtter og finansierer et
grænseværn, der i høj grad umuliggør flugt fra Syrien, jf. den seneste tids artikler
bl.a. i Politiken og på Danwatch.dk (se EUU alm. del - spørgsmål 101)?
Svar:
Ja.
Flygtningekonventionens artikel 33, stk. 1, indeholder et refoulementsforbud.
Efter konventionens artikel 33 har en kontraherende stat forbud mod at udvise
eller afvise ”refoulere” fra de ko trahere de stats o råde til o råder, hvor
flygtningens liv eller frihed ville være truet på grund af hans race, religion,
nationalitet, hans tilhørsforhold til en særlig social gruppe eller hans politiske
anskuelser. Efter artikel 33, stk. 2, kan bestemmelsen i stk. 1 dog ikke påberåbes
af en flygtning, som med rimelig grund må anses for en fare for det lands
sikkerhed, i hvilket han befinder sig, eller som efter en endelig dom for en særlig
farlig forbrydelse må betragtes som en fare for samfundet i det pågældende land.
Tilsvarende følger det af Den Europæiske Menneskerettighedskonventions
(EMRK) artikel 3, at ingen må underkastes tortur eller umenneskelig eller
nedværdigende behandling eller straf. Refoulementsforbuddet i EMRK artikel 3 er
absolut og derved mere vidtgående end refoulementsforbuddet i
flygtningekonventionens artikel 33, stk. 1.
Princippet om non-refoulement er udmøntet i udlændingelovens § 31.
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 5784
405110
Inger Støjberg
/
Jeppe Kirkeskov Winkel
Side
1/1