Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del
Offentligt
1884138_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
18. januar 2018
Enheden for Internatio-
nalt Politisamarbejde
Sagsbeh: Anna Seneberg Winkel
Sagsnr.: 2018-0032/06-0029
Dok.:
619493
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 57 (Alm. del), som Folketingets
Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 22. december 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Sparholt Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om, hvor mange gange dansk politi søgte i Europols informationssystem (EIS) i 4. kvartal af 2017, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 57 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg:
”I
forlængelse af svar på EUU alm. del - Spørgsmål 29 vedr. Eu-
ropol, hvor ministeren oplyser, at det ”ikke kan udelukkes, at det
konkret kan komme til at tage lidt længere tid at fremskaffe op-
lysninger sammenlignet med situationen før den 1. november
2017”, bedes ministeren oplyse, præcis hvori forsinkelsen opstår,
samt estimere, hvor store forsinkelser der konkret kan være tale
om.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan indledningsvis henvise til Justitsministeriets be-
svarelse af 13. december 2017 af spørgsmål nr. 29 (Alm. del) fra
Folketingets Europaudvalg, hvoraf det bl.a. fremgår, at Danmark
med implementeringen af aftalen af 29. april 2017 mellem Dan-
mark og Europol om operativt og strategisk samarbejde har op-
nået en særlig ordning i forhold til søgning og registrering i Eu-
ropols databaser. Ordningen, som trådte i kraft den 1. november
2017, indebærer, at dansktalende Europol-ansatte, som er placeret
hos henholdsvis Rigspolitiet i Ejby og Europol i Haag, kan søge
efter og registrere oplysninger i databaserne for Danmark.
Når dansk politi har behov for at søge efter oplysninger i Europols
databaser inden for almindelig arbejdstid, foretages søgningen af
de dansktalende Europol-ansatte hos Rigspolitiet, som viderefor-
midler et eventuelt svar til dansk politi. Rigspolitiet vurderer, at
denne ordning ikke er forbundet med nævneværdige forsinkelser
sammenlignet med situationen før den 1. november 2017, hvor
visse dele af dansk politi havde direkte adgang til at foretage op-
slag mv.
I praksis vil det dog alt andet lige tage lidt længere tid at skulle
ringe til de særlige Europol-ansatte, i stedet for at kunne slå op
selv, sådan som nogle medarbejdere havde mulighed for indtil
den 1. november 2017.
Forespørgsel om søgning uden for almindelig arbejdstid sker
skriftligt via Rigspolitiets døgnbemandede nationale situations-
og operationscenter (NSIOC). Som altovervejende hovedregel vi-
deresendes forespørgslen, så snart den modtages via kommunika-
tionssystemet SIENA til Europols operationscenter i Haag. For-
midlingen af eventuelle oplysninger fra Europols operationscen-
ter til Danmark sker ligeledes via en SIENA-meddelelse til Rigs-
politiet, som videreformidler oplysningerne til den enhed eller
medarbejder i dansk politi, der har anmodet om oplysningerne.
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om, hvor mange gange dansk politi søgte i Europols informationssystem (EIS) i 4. kvartal af 2017, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
De to dansktalende Europol-ansatte, der er placeret i Europols
operationscenter i Haag, kan tilgå den kommunikation, der via
SIENA sendes fra Danmark til Europols operationscenter. I det
omfang danske anmodninger ikke behandles af de dansktalende
Europol-ansatte hos Rigspolitiet, kan sådanne anmodninger såle-
des behandles af de dansktalende Europol-ansatte hos Europol.
Når de dansktalende Europol-ansatte i Europols operationscenter
ikke behandler danske anmodninger, bistår de Europols opera-
tionscenter i andre sager, der måtte tilgå operationscenteret.
Hvis en forespørgsel haster, kan dansk politi tage telefonisk kon-
takt til Europols operationscenter, som under behørig hensynta-
gen til eventuelle begrænsninger i muligheden for at videregive
oplysningerne vil kunne give en telefonisk tilbagemelding, der vil
blive fulgt skriftligt op via kommunikationssystemet SIENA.
Også i denne situation vil det alt andet lige tage lidt længere tid at
få svar end før den 1. november 2017.
Rigspolitiet registrerer ikke, hvor lang tid behandlingen af kon-
krete henvendelser vedrørende opslag og registrering af oplysnin-
ger i Europols databaser tager, ligesom det ikke er muligt at for-
udse, hvor stor en andel af henvendelserne der vil falde uden for
almindelig arbejdstid. Det er derfor ikke er muligt for Rigspolitiet
nærmere at estimere, hvor store forsinkelser der vil kunne blive
tale om.
Som det fremgår af den nævnte besvarelse af spørgsmål nr. 29
(Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg, er det imidlertid på nu-
værende tidspunkt, hvor ordningen fortsat er forholdsvis ny,
Rigspolitiets vurdering, at ordningen er operativt tilfredsstillende,
idet eventuelle forsinkelser ikke vurderes at have operativ betyd-
ning for dansk politi.
Rigspolitiet vil i forbindelse med den løbende evaluering af den
administrative implementering af samarbejdsaftalen drøfte ord-
ningen med Europol, herunder med henblik på at vurdere om der
er behov for at ændre sagsgangene.”
3