Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del
Offentligt
1870773_0001.png
Bilag
Processen for indførelse af forbud mod ftalater
Hvad gøres der?
Miljøstyrelsen gennemførte i perioden fra juli 2008 til september 2009 en undersøgelse af 2-åriges
udsættelse for kemiske stoffer via kontakt med forbrugerprodukter. Undersøgelsen konkluderede bl.a., at
de 2-åriges eksponering for DBP og DEHP som enkeltstoffer overstiger det niveau, hvor der er en risiko for
hormonforstyrrende effekter. På baggrund heraf fremsatte en række partier i 2009 beslutningsforslag B47
om forbud mod ftalaterne DEHP, DBP og BBP. I beretning afgivet af Miljø- og Planlægningsudvalget d. 21.
april 2010 over forslag B47 anførte den daværende miljøminister, at Regeringen ville arbejde målrettet på
at tilvejebringe tilstrækkelig dokumentation til at løfte bevisbyrden i EU med henblik på at foreslå en
begrænsning af ftalaterne DEHP, DBP, BBP og DIBP.
I april 2011 fremsendte Danmark forslag til EU-begrænsning af de fire ftalater til det Europæiske Kemikalie-
agentur, ECHA. Parallelt hermed påbegyndtes udarbejdelsen af en tilsvarende dansk bekendtgørelse, som
efter høring i juni-august 2011 blev notificeret til Kommissionen i februar 2012. I maj 2012 modtog
Danmark en udførlig udtalelse fra Kommissionen, hvori det blev anført, at Danmark skulle afvente, at det
tilsvarende forslag til EU-begrænsning blev færdigbehandlet. Danmark fastholdt, at bekendtgørelsen kunne
udstedes, og d. 26. november 2012 blev ftalatbekendtgørelsen udstedt.
I de e er
afgav ECHA’s ko itéer e egativ udtalelse o det da ske forslag til EU-begrænsning,
fordi ECHA’s komité for Risikovurdering ikke mente det påvist, at de daværende og forventede fremtidige
anvendelser udgjorde en risiko, som ikke var tilstrækkeligt kontrolleret.
På grund af problemer med at overholde grænseværdierne fastsat i den danske bekendtgørelse i især
elektroniske produkter blev det d. 28. maj 2013 besluttet at udskyde ikrafttræden af bekendtgørelsen, og d.
26. september blev ændringsbekendtgørelse om udskydelse af datoen for ikrafttræden offentliggjort. Efter
en række konsultationer med Kommissionen om den danske bekendtgørelse i lyset af EU-domstolens
præjudi ielle afgørelse af 7. arts
i de såkaldte ”Lapi ”-sag
blev det d. 1. juli 2014 offentliggjort, at
ftalatbekendtgørelsen ville blive ophævet. Dette skete d. 15. september 2014.
I oktober 2008 blev ftalaterne DEHP, DBP og BBP optaget på kandidatlisten i REACH. DIBP blev optaget i
januar 2010. I februar 2011 blev alle fire ftalater optaget på Bilag XIV (godkendelseslisten) under REACH
med deadline for ansøgning om fortsat
a ve delse d. . august
og ”su set date” d. . fe ruar
5.
I henhold til REACH påhviler det ECHA at undersøge, om stoffer, som er omfattet af godkendelseslisten, og
hvor solnedgangsdatoen er passeret, udgør en risiko for menneskers sundhed eller miljøet, der ikke er
tilstrækkeligt kontrolleret. Hvis ECHA skønner, at risikoen ikke er tilstrækkeligt kontrolleret, skal det
udarbejde et begrænsningsforslag.
Efter solnedgangsdatoen for de fire ftalater den 21. februar 2015 påbegyndte ECHA en afdækning af,
hvorvidt de fire ftalater var tilstrækkeligt kontrolleret, eller om der var behov for et EU-forbud. Nye data
viste, at de fire stoffer er mere udbredte og skadelige end hidtil antaget; et stort EU-støttet biomoniterings-
program har målt nedbrydningsprodukter fra ftalater i urinen hos mødre og deres børn i 17 europæiske
lande, og det fremgår heraf, at udsættelsen for ftalater er særlig problematisk i næsten halvdelen af de
pågældende lande. Kemikalieagenturet påbegyndte derfor sin udarbejdelse af det nye dossier og bad
Danmark om at bistå med dette arbejde, hvilket man fra dansk side indvilgede i.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om hvornår man forventer et EU-forbud imod ftalaterne DEHP, DBP, DIBP og BBP tidligst kan træde i kraft, til miljø- og fødevareministeren, kopi til udenrigsministeren
Bilag
Begrænsningsforslaget blev herefter fremsat d. 1. april 2016. Det blev foreslået, at der indføres et forbud
mod markedsføring af artikler, som indeholder de fire ftalater i en koncentration på mere end eller lig med
0,1 vægtprocent. Undtaget fra forbuddet er artikler til udendørs brug samt artikler til industriel anvendelse
eller anvendelse i landbruget, i den udstrækning disse artikler ikke kommer i længerevarende kontakt med
hud eller slimhinder. Endvidere er ftalatholdige artikler, som er omfattet af anden lovgivning, undtaget. Det
gælder f.eks. fødevarekontaktmaterialer og medicinsk udstyr.
Det fremsatte begrænsningsforslag er i sin nuværende form sammenligneligt med den nu ophævede
danske ftalatbekendtgørelse, som dog også omfattede et forbud mod anvendelse i varer til
landbrugsmæssig anvendelse, men ikke omfattede varer til industriel anvendelse som kan komme i
længerevarende kontakt med hud eller slimhinder.
ECHA’s ko itéer vedtog deres udtalelser
om forslaget d. 15. juni 2017, og ECHA har nu fremsendt
materialet til Kommissionen, som forventes at fremsætte et forslag til EU-begrænsning inden længe. Det
forventes, at begrænsningen kan vedtages i REACH-komitéen i begyndelsen af 2018, og at den vil gælde fra
3 år efter vedtagelsen.
Ftalaterne BBP, DEHP og DBP er godkendt som blødgørere til fødevarekontaktmaterialer af plast.
Begrænsningerne under REACH kommer ikke til at gælde for fødevarekontaktmaterialer, da disse har deres
egen særlovgivning under fødevarereglerne (forordning 10/2011 om fødevarekontaktmaterialer af plast).
På baggrund af ECHA’s arbejde med de fire ftalater har Kommissionen nu bedt den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet, EFSA, om at revurdere risikovurderingen af de tre godkendte ftalater til
anvendelse i fødevarekontaktmaterialer af plast. Fødevarestyrelsen har ikke kendskab til, at regler under
REACH tidligere har givet direkte anledning til vurdering af de samme stoffer i fødevarer. Fødevarestyrelsen
vil følge EFSA’s arbejde nøje.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om hvornår man forventer et EU-forbud imod ftalaterne DEHP, DBP, DIBP og BBP tidligst kan træde i kraft, til miljø- og fødevareministeren, kopi til udenrigsministeren
1870773_0003.png
Bilag
Bilag: Historik vedr. indførelse af forbud mod ftalater
2008
Oktober:
Ftalaterne DEHP, DBP og BBP optages på kandidatlisten som skadelige for
reproduktion
2009
September:
November:
2010
Januar:
April:
2011
Februar:
April:
2012
Februar:
Maj:
Notifikation af bekendtgørelsen sendes til Kommissionen.
DK modtager udførlig udtalelse fra Kommissionen (Kommissionen mener, at
bekendtgørelsen skal afvente, at det danske forslag til EU-forbud er
færdigbehandlet i EU).
Yderligere korrespondance mellem Miljøstyrelsen og Kommissionen vedr.
bekendtgørelsen
DK fastholder, at bekendtgørelsen udstedes.
Bekendtgørelsen udstedes.
Det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, fremsender negativ indstilling til det
danske forslag om at forbyde ftalaterne i EU til Kommissionen.
Ftalaterne DEHP, DBP, DIBP og BBP optages på REACH, Bilag XIV (stoffer
omfattet af krav om godkendelse)
Danmark fremsender forslag til ECHA om at begrænse ftalaterne i EU
Ftalaten DIBP optages på kandidatlisten som skadelig for reproduktion
Beretning over B 47
Miljøstyrelsen færdiggør undersøgelse af 2-åriges udsættelse for kemiske
stoffer via kontakt med forbrugerprodukter
Folketingsbeslutning B 47
September-oktober
26. november:
19. december:
2013
7. marts
28. maj
Juli
26. september
2014
EU-domstolen afsiger dom i den såkaldte Lapin-sag (Herefter Lapin-dommen).
Fungerende miljøminister Pia Olsen Dyhr beslutter at udskyde ikrafttrædelsen
af ftalatbekendtgørelsen.
Miljøministeriet modtager pilotprojektsag om brud på REACH-forordningen i
forbindelse med dansk forbud mod fire ftalater.
Ændringsbekendtgørelse om ændring af ikrafttrædelsesdatoen for
ftalatbekendtgørelse offentligøres.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om hvornår man forventer et EU-forbud imod ftalaterne DEHP, DBP, DIBP og BBP tidligst kan træde i kraft, til miljø- og fødevareministeren, kopi til udenrigsministeren
1870773_0004.png
Bilag
1. juli
15. september
December
Det offentliggøres, at det er blevet besluttet, at ftalatbekendtgørelsen
ophæves.
Bekendtgørelsen ophæves.
Et flertal af
ECHA’s
Medlemsstatskomité vedtager på forslag fra Danmark, at de
fire ftalater bør optages på kandidatlisten som hormonforstyrrende. Da der
ikke blev opnået enstemmighed om forslaget, har ECHA oversendt forslaget til
Kommissionen, hvor man afventer den videre behandling.
2015
27. januar
21. februar
EL fremsætter beslutningsforslag B 60 om forbud mod ftalaterne DEHP, DBP,
BBP og DIBP
Virksomheder i EU må ikke længere anvende de fire ftalater uden at have søgt
om en tidsbegrænset godkendelse. De virksomheder, som har ansøgt om
godkendelse inden solnedgangsdatoen den 21. februar 2015, må anvende
ftalaterne indtil deres ansøgning er behandlet af Kommissionen.
ECHA notificerer i Registry of Intentions, at de har til hensigt at udarbejde
forslag til yderligere begrænsninger af de fire ftalater, og meddeler den 9.
marts, at det vil ske sammen med Danmark.
Beretning om beslutningsforslag B 60 om forbud mod ftalaterne DEHP, DBP,
BBP og DIBP vedtages
5. marts
14. april:
2016
1. april:
2017
15. juni:
ECHA og Danmark fremsender forslag til EU-begrænsning af ftalaterne DEHP,
DBP, DIBP og BBP til ECHA’s ko itéer
ECHA’s ko itéer færdiggør deres udtalelser o
egræ s i gsforslaget