Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del
Offentligt
1870767_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Den 20. marts 2018
MFVM 484
Folketingets Europaudvalg har i skrivelse af den 22. februar 2018 stillet følgende spørgsmål 93
(EUU alm. del) efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 93:
”Ministeren
bedes bekræfte, at det danske forbud mod anvendelse af bisphenol A i alle fødevare-
kontaktmaterialer, særligt rettet mod fødevarer til spæd- og småbørn op til 3 år omfatter alle
tænkelige og utænkelige anvendelser af stoffet, imens det nye EU-forbud alene forbyder de an-
vendelser, som er kendte i dag. Ministeren bedes ligeledes oplyse, hvor lang tid det i gennemsnit
tager for at lave tilføjelser til EU-lovgivning, som er vedtaget i en komité-sag”
Svar:
Spørgsmålet er forelagt Fødevarestyrelsen, der oplyser følgende:
EU's forbud mod anvendelsen af bisphenol A i fødevarekontaktmaterialer til fødevarer til 0-3
årige børn omfatter alle de anvendelser af stoffet, som er kendte i dag. EU’s forbud træder i kraft
den 6. september 2018. Det er rigtigt, at det danske forbud er formuleret, så det også ville dække
produkter til små børn, som ikke er kendte i dag. Men i praksis forbyder de danske og de europæ-
iske regler de samme anvendelser af bisphenol A i fødevarekontaktmaterialer, der er på markedet
i dag.
Der var blandt medlemsstaterne ikke opbakning til at formulere det europæiske forbud bredere,
og Kommissionen forudså fortolkningsproblemer i forhold til, om et produkt ville være målrettet
små børn og dermed være omfattet af et bredt formuleret forbud. Fødevarestyrelsen vil arbejde
for, at de relevante fødevarekontaktmaterialer omfattes af forbuddet, hvis nye anvendelser af
stoffet bliver kendte.
Det er Kommissionen, der har initiativretten til at forelægge Den Stående Komité for Planter,
Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) udkast til særforanstaltninger. Forud for forelæggelsen fore-
går en intern proces i Kommissionen, som sikrer, at der kun forelægges forslag for den Stående
Komité, der er godkendt internt i Kommissionen. Ligeledes vil der typisk blive forhandlet med
medlemslandene om sammensætningen og rækkevidden af særforanstaltningen. Dette med hen-
blik på at sikre, at der opnås videst mulig støtte. Ligeledes vil den Europæiske Fødevaresikker-
hedsautoritet (EFSA) typisk have foretaget en videnskabelig risikovurdering, som Kommissionen
inddrager i opbygningen af særforanstaltningen.
Dette arbejde kan erfaringsmæssigt tage lang tid. Som eksempel gik der 10 måneder, fra der fore-
lå en vurdering fra EFSA af bisphenol A til, at Kommissionen fremlagde første forslag til ny EU-
regulering af bisphenol A. Dernæst gik der 18 måneder, før Kommissionen fremsatte forslaget til
afstemning. Den lange periode begrundede Kommissionen med interne afklaringer blandt andet i
forhold til politiske overvejelser om sammenhæng med kriterierne for hormonforstyrrende stof-
Fødevarestyrelsen •
Stationsparken 31-33
• 2600
Glostrup
Tlf. 72 27 69 00
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk
EUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om forbud mod anvendelse af bisphenol A i alle fødevarekontaktmaterialer, til miljø- og fødevareministeren, kopi til udenrigsministeren
fer under biocid- og pesticidreglerne. Kommissionens egentlige forhandlinger med medlemssta-
terne fandt sted de sidste to måneder inden afstemningen.
Når et forslag er fremlagt og forhandlet, skal Kommissionen efter forskriftsproceduren med kon-
trol fremsætte det i den Stående Komité. Efter vedtagelse i den stående komité fremlægges for-
slaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der kan udtale sig inden for 3 måneder med henblik på
legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslut-
ter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
2