Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1887584_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. marts 2018
Sikkerhedskontoret
Michael Hadberg
2018-0035-0019
661214
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål O og P
fra Folketingets Retsudvalg den 5. april 2018
Samrådsspørgsmål O:
”Hvad mener justitsministeren, er en passende tidshori-
sont for at bringe den danske lovgivning i overensstem-
melse med Tele2-dommens præmisser?”
Samrådsspørgsmål P:
”Vil justitsministeren i forlængelse af ministerens brev
til Retsudvalget den 11. januar 2018 sikre, at der fortsat
arbejdes for en målrettet logning, som ikke omfatter alle
teleselskabers kunder til enhver tid, jf. ministerens tale-
papir fra samråd om logning den 2. marts 2017 (REU
alm. del – bilag 136 og REU alm. del - svar på spørgs-
mål 415 (2016-17))?”
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 5/4-18 om logning, til justitsministeren
1887584_0002.png
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Svar:
[Indledning]
Tak for ordet.
Det er godt et år siden, at vi sidst havde et samråd om
logning her i Retsudvalget.
Selvom det derfor ikke er nyt stof for udvalget, vil jeg al-
ligevel tillade mig at starte med at sige lidt om, hvad log-
ning er, og mindst lige så vigtigt, hvad logning ikke er.
Logning drejer sig om at stille nogle krav til teleudby-
derne om opbevaring af oplysninger om deres kunders
tele- og internettrafik. Det er navnlig oplysninger om,
hvem der kommunikerede med hvem, samt hvor og hvor-
når kommunikationen fandt sted.
Logning angår derimod ikke indholdet i en kommunika-
tion, f.eks. hvad der bliver sagt i en telefonsamtale, eller
hvad der bliver skrevet i en SMS-besked.
Det er vigtigt at holde sig for øje, at hverken politiet el-
ler PET har direkte adgang til loggede oplysninger. Op-
lysningerne befinder sig hos de danske teleselskaber.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 5/4-18 om logning, til justitsministeren
1887584_0003.png
Hvis politiet eller PET skal have adgang til konkrete op-
lysninger, skal de anmode om det efter retsplejelovens
regler. Det betyder bl.a., at der skal indhentes en retsken-
delse, og at de kun kan få adgang til de specifikke oplys-
ninger, som kendelsen omfatter.
Politiet og PET kan altså ikke løbende sidde og følge
med i, hvem vi taler med, eller hvor vi befinder os.
[Hvad er en passende tidshorisont?]
Med den indledning vil jeg nu vende mig mod samråds-
spørgsmål O, hvor der spørges til, hvad der er en pas-
sende tidshorisont for at bringe de danske regler i over-
ensstemmelse med Tele2-dommen.
Det spørgsmål kan jeg kun besvare på en måde. Og det
er ved at sige ”hurtigst muligt”.
Vi skal så hurtigt som muligt indrette vores regler i over-
ensstemmelse med Tele2-dommen.
Men vi skal handle på et fuldt oplyst grundlag og være
sikre på, at det er den rigtige løsning, vi rammer i første
forsøg.
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 5/4-18 om logning, til justitsministeren
Og som jeg har oplyst til Retsudvalget i mit brev af 11.
januar i år, er der efter regeringens opfattelse på nuvæ-
rende tidspunkt ikke et tilstrækkeligt oplyst grundlag til,
at det vil være forsvarligt at gennemføre en revision af de
danske regler.
Det skyldes navnlig, at det arbejde, der det seneste års tid
er foregået i EU om logning, endnu ikke er afsluttet, og
at EU-Kommissionen endnu ikke har udstedt de lovede
retningslinjer om, hvordan logningsregler fremadrettet
kan indrettes i lyset af Tele2-dommen.
Den fælles proces i EU er vigtig for at sikre, at de nye
regler holdes inden for EU-rettens rammer, og at politiet
og PET samtidig har de redskaber, der skal til for at be-
kæmpe alvorlig kriminalitet og terror.
Desuden vil en fælles tilgang i EU være med til at sikre,
at telebranchen ikke pålægges unødige byrder.
Dermed ligger vi på linje med de øvrige EU-lande, som
efter vores oplysninger heller ikke har udformet ny lov-
givning om logning efter Tele2-dommen – ikke engang
Sverige, som dommen jo omhandlede.
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 5/4-18 om logning, til justitsministeren
Kommissionen har senest meldt ud, at retningslinjerne
kommer i løbet af 2018.
Og når retningslinjerne foreligger, vil vi naturligvis hur-
tigst muligt derefter fremsætte et lovforslag om ændring
af de danske logningsregler.
[Udarbejdelse af ”målrettede” logningsregler]
Jeg vil nu vende mig mod samrådsspørgsmål P, hvor der
spørges til, om jeg fortsat vil arbejde for at lave målret-
tede logningsregler, som ikke omfatter alle teleselskaber-
nes kunder til enhver tid.
Svaret på det spørgsmål er ja. Det er stadig det, vi arbej-
der på.
Men det er fortsat uafklaret, hvad der nærmere kommer
til at ligge i målrettede logningsregler, og hvilke be-
grænsninger der konkret kommer til at skulle foretages
af logningsreglerne i den forbindelse.
Jeg kommer altså ikke i dag til at kunne svare på, hvor-
dan de danske logningsreglerne vil blive revideret. Hvis
jeg kunne det, så var der jo ikke nogen grund til at ud-
skyde revisionen.
5
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 5/4-18 om logning, til justitsministeren
Vi er som sagt først nødt til at se, hvad vi kommer frem
til i den fælles proces i EU.
Arbejdet i EU tager lige nu udgangspunkt i en bred un-
dersøgelse af mulighederne for at begrænse og målrette
logningsreglerne på en lang række forskellige parametre.
Der ses som led i arbejdet bl.a. på mulighederne for
at
begrænse mængden af oplysninger, der logges,
at
und-
tage visse persongrupper fra logningsreglerne,
at
undtage
visse typer af udbydere fra logningsreglerne,
at
begrænse
opbevaringsperioderne for loggede oplysninger og
at
fastsætte tilstrækkelige sikkerhedsforanstaltninger ved
opbevaring af loggede oplysninger.
Den brede tilgang skyldes et ønske om at få alle løsnings-
modeller på bordet i en så kompliceret og vigtig sag som
denne. Det gælder både de løsningsmodeller, der inde-
bærer, at mange personer på forhånd undtages fra log-
ningsreglerne, og de løsningsmodeller, der indebærer, at
færre personer på forhånd undtages fra logningsreglerne.
Regeringen støtter op omkring denne brede tilgang. Og
vi forholder os derfor på det nuværende stadie i arbejdet
åbne over for at drøfte alle løsningsmodeller.
6
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 5/4-18 om logning, til justitsministeren
Det vi så kommer til at lægge vægt på i forbindelse med
valget af model – når vi kommer dertil – er,
at
EU-retten
overholdes,
at
politiet og PET ikke mister afgørende ef-
terforskningsredskaber, og
at
telebranchen ikke pålæg-
ges unødige byrder.
Og når alle løsningsmodeller har været på bordet og er
blevet vurderet, så vil regeringen forelægge et forslag for
Folketinget, der så i sidste ende må tage stilling til, hvor-
dan logningsreglerne fremadrettet skal se ud.
[Afrunding]
Jeg vil gerne slutte af med endnu engang at understrege,
at logning i et årti har været et centralt efterforsknings-
redskab for politiet og PET i kampen mod alvorlig kri-
minalitet og terror.
Det er afgørende for regeringen i den igangværende pro-
ces at sikre, at det også vil være tilfældet i fremtiden.
Tak for ordet.
7