Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1933271_0001.png
Folketinget
Sundheds- og Ældreudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
31. august 2018
Politikontoret
Sidsel Bøndergaard
2018-0032/37-0029
823651
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1193 (Alm. del), som
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har stillet til justitsministeren den
11. juli 2018. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mor-
tensen (S).
Søren Pape Poulsen
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1193: Spm. om, hvor mange butikker der årligt de sidste 10 år har fået bøder for i 2. og 3. gangstilfælde at bryde forbuddet mod at sælge tobak til mindreårige, til justitsministeren
1933271_0002.png
Spørgsmål nr. 1193 (Alm. del) fra Folketingets Sundheds- og Ældreud-
valg:
”Vil ministeren redegøre for, hvor mange butikker der årligt de
sidste 10 år har fået bøder for i 2. og 3. gangstilfælde at bryde
forbuddet mod at sælge tobak til mindreårige?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten kan indledningsvis oplyse, at forbud mod salg
af tobak til personer under 18 år følger af § 1 i lov om forbud
mod salg af tobak til personer under 18 år og salg af alkohol til
personer under 16 år. Det følger af lovens § 5, at den person-
kreds, der kan straffes for overtrædelse af forbuddet, er butik-
sindehaveren, restauratøren, hotelværten, kantineindehaveren
mv. Selskaber mv. (juridiske personer) kan straffes efter be-
stemmelsens stk. 2.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Rigsadvokaten ind-
hentet data ved elektronisk udtræk fra politiets sagsstyringssy-
stem (POLSAS)
1
. Det fremgår heraf, at en enkelt virksomhed
inden for de sidste 10 år har fået en bøde for i 2. gangstilfælde
at sælge tobak til mindreårige. Anmeldelsestidspunktet for den
2. bøde ligger forud for modtagelsen af det første bødeforelæg.
Der er herudover registreret tre personer, der er straffet for flere
forhold af salg af tobak til mindreårige ved et samlet bødefore-
læg. Der er således ikke i disse tilfælde tale om bødestraf i genta-
gelsestilfælde.”
Regeringen lægger op til, at der skal ske en styrkelse af håndhævelsen af
forbuddet mod salg af tobak til mindreårige. Derfor vil Sundheds- og Æl-
dreministeriet fremsætte et lovforslag, som har til formål at styrke kontro-
lindsatsen vedrørende forbuddet mod salg af tobak og alkohol til unge un-
der henholdsvis 18 og 16 år. Et udkast til lovforslag har været i offentlig hø-
ring fra den 9. juli til den 13. august 2018. Lovforslaget forventes fremsat i
efteråret 2018.
1
Det
bemærkes, at der er et efterslæb i opdatering af afgørelser på alle sagsområder i
POLSAS, hvorfor data for tidligere år først anses for at være pålidelige 2 måneder efter
årets udgang. Data er analyseret på baggrund af POLSAS og bearbejdet i QlikView til brug
for anklagemyndighedens ledelsesinformationssystem. Der tages forbehold for indtast-
ningsfejl, og det bemærkes, at data er dynamiske, idet der tages hensyn til rettelser af ind-
tastningsfejl, forsinkede opdateringer, nye afgørelser mv. De indhentede data er opdateret
den 12. juli 2018.
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1193: Spm. om, hvor mange butikker der årligt de sidste 10 år har fået bøder for i 2. og 3. gangstilfælde at bryde forbuddet mod at sælge tobak til mindreårige, til justitsministeren
Regeringen foreslår bl.a., at Sikkerhedsstyrelsen tilføres den supplerende
opgave at overvåge overholdelse af forbuddet mod salg af tobak og alkohol
til unge under henholdsvis 18 og 16 år, ligesom det foreslås, at bødetak-
sterne for overtrædelse af forbuddet mod at sælge tobak til mindreårige for-
dobles.
En bedre håndhævelse af aldersgrænserne for butikssalg af tobak til perso-
ner under 18 år vil medvirke til at understøtte, at børn og unge ikke begyn-
der at ryge og vil dermed beskytte børn og unge mod de sundhedsskadelige
konsekvenser ved rygning. Derudover vil en skærpelse af sanktionerne for
overtrædelse af aldersgrænsen yderligere tilskynde til, at forhandlerne efter-
lever loven.
3