Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1840173_0001.png
Folketinget
Sundheds- og Ældreudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. december 2017
Politikontoret
Sidsel Bøndergaard
2017-0032/37-0012
604700
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 308 (Alm. del), som Folketin-
gets Sundheds- og Ældreudvalg har stillet til justitsministeren den 7. decem-
ber 2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen
(S).
Søren Pape Poulsen
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om, hvilke forhold myndighederne i dag skal kunne føre bevis for, for at eksempelvis en kiosk kan straffes for et evt. brud på forbuddet mod at sælge cigaretter til børn og mindreårige, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 308 (Alm. del) fra Folketingets Sundheds- og Ældreud-
valg:
”Ministeren
bedes i forlængelse af sin besvarelse på spørgsmål
nr. 112 (2017-2018) redegøre for, hvilke forhold myndighe-
derne i dag skal kunne føre bevis for, for at eksempelvis en kiosk
kan straffes for et evt. brud på forbuddet mod at sælge cigaretter
til børn og mindreårige, både som følge af kontrolaktioner ud-
ført af politiet og i tilfælde af at borgere indgiver anmeldelser
om mulige lovbrud. Og hvilken type kontrolaktioner med hvilke
metoder har politiet i dag mulighed for at gennemføre for at
håndhæve forbuddet mod tobakssalg til børn og mindreårige?”
Svar:
1.
Det fremgår af lov nr. 1020 af 21. oktober 2008 om forbud mod salg af
tobak til personer under 18 år og salg af alkohol til personer under 16 år, at
tobaksvarer ikke må sælges til personer under 18 år, jf. § 1. Loven henhører
under Sundheds- og Ældreministeriet.
Justitsministeriet kan imidlertid generelt oplyse, at der ved pålæggelse af
straf skal føres bevis for, at der foreligger en overtrædelse af en strafsankti-
oneret regel, og at overtrædelsen er begået med den fornødne tilregnelse.
Det skal således anses som bevist, at en bestemt person har begået den eller
de kriminaliserede handlinger
såkaldt objektiv skyld. Der skal endvidere
føres bevis for, at de subjektive betingelser for at pålægge straf er til stede,
herunder at gerningsmanden har haft den påkrævede tilregnelse til forbry-
delsen
såkaldt subjektiv skyld. I det konkrete tilfælde vil tilregnelseskravet
være forsæt eller uagtsomhed, jf. straffelovens § 19. I straffesager skal be-
viset endvidere have en sådan styrke, at der ikke længere er nogen rimelig
tvivl om, at tiltalte er skyldig. Endelig skal der ikke foreligge straffriheds-
grunde.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan oplyse, at Københavns Politi i 2017 i samar-
bejde med Københavns Kommune har gennemført en kampagne
og kontrol rettet mod salg af tobak til unge under 18 år. Kam-
pagnen var rettet mod både de unge og forretningerne.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Københavns Politi, der har oplyst, at den primære indsats
mod salg af tobak til unge under 18 år sker i forbindelse med
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om, hvilke forhold myndighederne i dag skal kunne føre bevis for, for at eksempelvis en kiosk kan straffes for et evt. brud på forbuddet mod at sælge cigaretter til børn og mindreårige, til justitsministeren
udførelsen af det daglige politiarbejde på lokalt niveau. Indsat-
sen baseres hovedsagligt på forebyggende dialog med de forret-
ninger, der sælger tobak. I forbindelse med dialogen udleveres
også informationsmateriale til forretningerne.
Det bemærkes, at kontrolaktioner på dette område i praksis for-
udsætter tæt og ikke-synlig politimæssig overvågning af et
salgssted
ofte inde i en butik
i længere tid, hvis politiet skal
kunne konstatere og dokumentere et konkret tobakssalg til per-
soner under 18 år.
Om kontrolaktionen, som Københavns Politi gennemførte i
2017, kan det uddybende oplyses, at denne er udført som en
egentlig kontrol mod et bestemt forretningssted. Denne kontrol
er gennemført som opfølgning på en forudgående dialog med
det pågældende forretningssted og skete ved, at politiet ved flere
lejligheder har foretaget observation af stedet, i det konkrete til-
fælde en kiosk. Der blev ikke herved konstateret nogle overtræ-
delser af forbuddet mod salg af tobak til unge under 18 år.”
3