Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1899766_0001.png
Folketinget
Sundheds- og Ældreudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. maj 2018
Strafferetskontoret
Jakob Liebetrau
2018-0032/37-0023
730114
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 898 (Alm. del), som Folketin-
gets Sundheds- og Ældreudvalg har stillet til justitsministeren den 26. april
2018.
Søren Pape Poulsen
/
Ketilbjørn Hertz
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 898: Spm. om redegørelse for, om en ikke-autoriseret person, som fra en autoriseret læge har fået delegeret retten til at udføre en omskæring, efterfølgende kan straffes efter straffelovens bestemmelser, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 898 (Alm. del) fra Folketingets Sundheds- og Ældreud-
valg:
”Som
opfølgning på samråd i Sundheds- og Ældreudvalget den
20. april om drengeomskæring, jf. samrådsspm. BK, bedes mi-
nisteren redegøre for, om en ikke-autoriseret person, som fra en
autoriseret læge har fået delegeret retten til at udføre en omskæ-
ring, efterfølgende kan straffes efter straffelovens bestemmel-
ser?”
Svar:
Efter straffelovens § 245 a er det strafbart ved et legemsangreb med eller
uden samtykke at bortskære eller på anden måde fjerne kvindelige ydre
kønsorganer helt eller delvis. Bestemmelsen finder ikke anvendelse på om-
skæring af drenge.
Hvorvidt omskæring af drenge af religiøse årsager kan straffes efter straffe-
lovens voldsbestemmelser i §§ 244, 245 og 246, må efter Justitsministeriets
opfattelse bero på en konkret vurdering af den enkelte sags omstændigheder,
herunder om der må antages at foreligge et gyldigt samtykke efter de almin-
delige strafferetlige principper. Det må i den forbindelse bl.a. antages, at
forældre kan give gyldigt samtykke til omskæring af et mindre drengebarn
under forudsætning af, at omskæringen foregår under forsvarlige forhold.
Justitsministeriet kan i den forbindelse henvise til Retten i Aarhus’ dom af
4. juni 2015, hvor denne forudsætning ikke var opfyldt. Ved dommen blev
en person dømt for overtrædelse af straffelovens § 245, stk. 1, for at have
omskåret en tre måneder gammel dreng. Det fremgår af dommens præmis-
ser, at idet den pågældende hverken var læge eller under tilsyn af en sådan,
var indgrebet ulovligt. Det var derfor uden betydning, om drengens forældre
havde meddelt samtykke til indgrebet. Det forhold, at omskæringen var sket
af religiøse og kulturelle årsager, gjorde heller ikke indgrebet lovligt.
Justitsministeriet kan i øvrigt oplyse, at de sundhedsfaglige regler om, hvor-
dan omskæring af drenge skal foregå, henhører under Sundheds- og Ældre-
ministeriet.
2