Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1849959_0001.png
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 735
Offentligt
Folketinget
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. november 2017
Formueretskontoret
Selina Rosenmeier
2017-0032/41-0010
514187
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 735 (Alm. del), som Folketin-
gets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg har stillet til justitsministeren
den 18. september 2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lennart
Damsbo-Andersen (S).
Søren Pape Poulsen
/
Helene Bendtsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om udenlandske virksomheder i EU- eller EØS-lande kan oprette selskaber i Danmark, der erhverver danske sommerhuse til udlejning, til erhvervsministeren
1849959_0002.png
Spørgsmål nr. 735 (Alm. del) fra Folketingets Transport-, Bygnings- og
Boligudvalg:
”Ministeren
bedes i forlængelse af svar på spørgsmål nr. 513
(Alm. del) fra TRU redegøre for, om der stilles andre krav til
udenlandske selskaber, der vil erhverve fast ejendom i Danmark
end dem, der er nævnt i Kammeradvokatens vurdering (f.eks. til
ejerkreds eller selskabsform).”
Svar:
1.
Betingelserne for, at udenlandske selskaber kan erhverve fast ejendom i
Danmark fremgår af erhvervelsesloven
1
og af erhvervelsesbekendtgørel-
sen
2
, der er udstedt med hjemmel i erhvervelseslovens § 1, stk. 3.
2.
Efter § 1, stk. 2, jf. § 1, stk. 1, i erhvervelsesloven, kan selskaber, forenin-
ger og andre sammenslutninger, offentlige eller private institutioner, stiftel-
ser og legater, der ikke har hjemsted i Danmark, samt udenlandske offent-
lige myndigheder kun med justitsministerens tilladelse erhverve adkomst på
fast ejendom her i landet.
Af bemærkningerne til erhvervelseslovens § 1, stk. 2, i lovforslag nr. L 21,
jf. FT 1959-60, tillæg A, sp. 289-290, fremgår det, at efter indholdet af be-
stemmelsen, kan kun danske aktieselskaber, dvs. selskaber, der har deres
hjemsted (hovedkontor) her i landet, frit erhverve fast ejendom. Det fremgår
endvidere, at der ikke stilles særlige krav vedrørende selskabernes aktionæ-
rer, bestyrelsesmedlemmer og direktører. Med hensyn til alle andre selska-
ber, foreninger og sammenslutninger af hvilken som helst art, institutioner,
stiftelser og legater gælder tilsvarende regler.
3.
Uanset bestemmelsen i erhvervelseslovens, § 1, stk. 2, kan selskaber m.v.,
der er stiftet i overensstemmelse med lovgivningen i et EU- eller EØS-land,
og som har oprettet eller vil oprette filialer eller agenturer eller vil levere
tjenesteydelser her i landet, i medfør af erhvervelsesbekendtgørelsens § 1,
stk. 1, nr. 5, erhverve adkomst på fast ejendom her i landet uden Justitsmi-
nisteriets tilladelse, selv om de ikke har hjemsted her i landet.
Efter erhvervelsesbekendtgørelsens § 1, stk. 2, er betingelserne herfor, at
1
2
Lovbekendtgørelse nr. 265 af 21. marts 2014 om erhvervelse af fast ejendom.
Bekendtgørelse nr. 74 af 18. september 1995 om erhvervelse af fast ejendom for så vidt
angår EF-statsborgere og EF-selskaber samt visse personer og selskaber fra lande, der har
tiltrådt aftalen om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde.
2
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om udenlandske virksomheder i EU- eller EØS-lande kan oprette selskaber i Danmark, der erhverver danske sommerhuse til udlejning, til erhvervsministeren
1849959_0003.png
selskabet enten har hovedkontor eller hovedvirksomhed inden for et EU-
eller EØS-land, eller har vedtægtsmæssigt hjemsted der. I sidstnævnte til-
fælde skal selskabets virksomhed have faktisk og vedvarende tilknytning til
erhvervslivet i et EU- eller EØS-land.
Efter erhvervelsesbekendtgørelsens § 3, nr. 2, gælder bestemmelserne i bl.a.
erhvervelsesbekendtgørelsens § 1 kun ved selskabers m.v. erhvervelse af
ejendomme, hvor erhvervelsen er en forudsætning for at udøve selvstændig
virksomhed eller levere tjenesteydelser.
Det følger endelig af erhvervelsesbekendtgørelsens § 4, stk. 1, at tinglysning
af et dokument om erhvervelse af fast ejendom uden særlig tilladelse i hen-
hold til bl.a. erhvervelsesbekendtgørelsen § 1 er betinget af, at erhververen
afgiver en erklæring, hvoraf det fremgår, at den pågældende eller selskabet
er omfattet af en af de grupper af erhververe, der er nævnt i erhvervelsesbe-
kendtgørelsens § 1 eller 2, og at formålet med erhvervelsen er som beskrevet
i erhvervelsesbekendtgørelsens § 3.
4.
Det bemærkes afslutningsvis, at der i medfør af kapitel 3 i lov om som-
merhuse og campering
3
endvidere er fastsat regler om, hvornår selskaber
kan erhverve fast ejendom, hvis ejendommen skal anvendes med andet for-
mål end til helårsbeboelse eller i erhvervsøjemed.
3
Lovbekendtgørelse nr. 949 af 3. juli 2013.
3