Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1930722_0001.png
Kriminalforsorgen
Strandgade 100
1401 København K
Arbejdstilsynet
Tilsynscenter Øst
Landskronagade 33
2100 København Ø
T 70 12 12 88
[email protected]
www.at.dk
CVR 21481815
31. maj 2018
Vejledning
Arbejdstilsynet var på tilsynsbesøg den 28. maj 2018 hos Udrejsecenter
Sjælsmark, Sjælsmarkvej 10, 2970 Hørsholm. Vi talte med enhedschef Niels
Etlard Johannesen, fungerende institutionsleder Christian Høygaard og
arbejdsmiljørepræsentant Henriette Nguyen.
En vejledning er ikke en afgørelse, men alene information om
arbejdsmiljøreglerne eller anbefalinger til, hvordan et bestemt
arbejdsmiljøproblem kan forbedres.
Som vi oplyste på besøget, vil vi gerne vejlede jer om følgende
arbejdsmiljøforhold:
Vejledning om forebygge høje følelsesmæssige krav i arbejdet.
Arbejdstilsynet kan vejlede generelt om metoder til at forebygge problemer med
høje følelsesmæssige krav i arbejdet. Områder, som kan være centrale med
henblik på varige løsninger, er nævnt nedenfor. Det kan være hensigtsmæssigt,
at I selv finder frem til konkrete og specifikke løsninger til at forebygge
problemerne med høje følelsesmæssige krav i arbejdet, og at I inddrager de
ansatte i dette arbejde.
Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker handler om, at arbejdet
indebærer kontakt med eksterne personer, herunder klienter, patienter og
borgere, hvor kontakten stiller høje krav til de ansattes indlevelsesevne, evne til
at rumme menneskers følelser, evne til at håndtere eller skjule egne følelser,
evne til at tilpasse kommunikation og adfærd til de mennesker, man arbejder
med eller tilsvarende høje krav.
Kontakten med disse mennesker kan blive en stor psykisk belastning for de
ansatte, hvis de fx ikke oplever, at de har tilstrækkelige faglige forudsætninger,
indflydelse eller mulighed for at få hjælp og støtte i arbejdet, når de har behov
for det, herunder mulighed for at bearbejde belastende oplevelser i arbejdet.
Det vil være op til en konkret vurdering, hvilke forebyggelsestiltag, der er
egnede på den enkelte arbejdsplads, men generelt vil forebyggelsestiltag, der
sigter på at forebygge de høje følelsesmæssige krav, have større virkning end
tiltag, hvis formål er at håndtere kravene. Den mest virkningsfulde forebyggelse
handler om at forebygge belastningen i kontakten, fordi selve kontakten er et
Sag
20170039058/7
Ansvarlig:
Lotte Munksby
CVR 53383211
P 1019975262
Side 1/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 790: Spm. om ministeren vil oversende de indberetninger, rapporter og anden opfølgning, som ministeriet har modtaget eller udført i forbindelse med opfølgningen på driften af udrejsecentrene, til udlændinge- og integrationsministeren
1930722_0002.png
grundvilkår. Herefter handler forebyggelse om at håndtere den del af
belastningen i kontakten, der ikke kan undgås. Det kan fx gøres ved at skabe
mulighed for, at de ansatte kan tale om de svære situationer i arbejdet, eller ved
at give dem de bedste faglige eller kommunikative forudsætninger for at
håndtere den del af arbejdet, som indbefatter høje følelsesmæssige krav.
Forebyggelsen vil være højere jo mere systematisk, struktureret og effektiv
forberedelse og bearbejdningen af kontakten og kommunikationen er. Mere
konkret kan I fx arbejde med følgende tiltag for at forebygge høje
følelsesmæssige krav i arbejdet:
Systematisk ramme for bearbejdning af udfordringer og dilemmaer i
arbejdet – ikke mindst for vikarer, nyansatte og nyuddannede.
Organisering af kollegial og ledelsesmæssig sparring – eventuel
etablering systematisk og regelmæssig intern eller ekstern supervision,
hvor der er afsat tid og reel mulighed for at deltage.
Uddannelse/undervisning i fx konflikthåndtering, konfliktnedtrappende
kommunikation, den svære samtale og håndtering af mennesker med
psykiske problemstillinger.
Sikre fælles kommunikativ tilgang i arbejdet.
Sikre løbende dialog mellem ledelse og ansatte om, hvornår arbejdet er
gjort godt nok og herunder eventuelt ledelsesmæssig støtte til
afgrænsning af arbejdet.
Sikre løbende feed-back, sparring og anerkendelse fra ledelse og
kolleger.
Udarbejde skriftlige handleplaner for, hvordan svære problematikker i
arbejdet kan håndteres.
Sikre løbende kompetenceudvikling således at de ansatte er klædt på til
at håndtere eventuelle nye adfærdstyper som følge af ændringer
målgruppens sammensætning.
Sørge for at arbejdet er tilrettelagt, så der tages hensyn til belastningen
ved vanskelige borgere.
Sikre adgang til ledelsesmæssig støtte, herunder fx mulighed for
ledelsesdeltagelse ved vanskelige samtaler med samarbejdspartnere eller
pårørende.
Sikre tydelig forventningsafstemning med pårørende og andre relevante
aktører, herunder udmelding om kvalitets- og serviceniveau samt
retningslinjer for kontakt og informationsniveau.
I kan læse mere om at forebygge problemer med høje følelsesmæssige krav i
arbejdet i At-publikationen om arbejdsbetinget stress.
Se
www.at.dk/arbejdsbetinget-stress - se særligt under overskriften Arbejde med
mennesker i kapitlet Risikofaktorer for arbejdsbetinget stress.
I kan læse mere om, hvordan I kan arbejde med at skabe et godt psykisk
arbejdsmiljø i virksomheden i pjecen "Et godt psykisk arbejdsmiljø - hver dag".
Se
www.at.dk/psykisk-hver-dag.
Vi opfordrer jer til at orientere arbejdsmiljø- og tillidsrepræsentanter, der er
berørt af vejledningen, om den.
Følg jeres sag digitalt
Få overblik over denne sag og eventuelle andre sager med Arbejdstilsynet på
OnlineAt.
Side 2/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 790: Spm. om ministeren vil oversende de indberetninger, rapporter og anden opfølgning, som ministeriet har modtaget eller udført i forbindelse med opfølgningen på driften af udrejsecentrene, til udlændinge- og integrationsministeren
Ring, hvis I har spørgsmål
I er velkomne til at ringe til Arbejdstilsynet på 70 12 12 88, hvis I har spørgsmål
til vejledningen.
Side 3/3
Venlig hilsen
Lotte Munksby
Tilsynsførende