Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
B 53
Offentligt
1876043_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 5.april 2018
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 10 til B 53, forslag til folketingsbeslutning
om opdatering af reglerne for miljøzoner i Danmark, stillet den 12. marts 2018 af Ida Auken (RV).
Spørgsmål nr. 10 til B 53
”Vil ministeren oplyse emissionskrav til lastbiler i henholdsvis EURO 4, 5 og 6 for partikler, ultrafine
partikler og NOx?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmål for Miljøstyrelsen, som oplyser følgende:
"I nedenstående tabel fremgår emissionskravene til tunge køretøjer, som fastsat i EU-direktiver og -
forordninger.
Tabel 1: Oversigt over emissionsgrænseværdier for partikler, kvælstofoxider (NOx) og partikel
antal (PN) testet efter den transiente testcyklus.
Euro IV
Euro V
Euro VI
Ikrafttrædelsesdato
(år/måned)
Alle nye køretøjer
2006/10
2009/10
2014/01
Partikler
(g/kWh)
0,03
0,03
0,01
NOx
(g/kWh)
3,5
2,0
0,46
Partikelantal
(antal/kWh)
Ingen krav
Ingen krav
6,0 x 10
11
For tunge køretøjer er hovedparten af grænseværdierne fastsat i forhold til det arbejde, som motoren
leverer målt i kilowatttimer (kWh). Dermed kan der sættes ens grænseværdier for store og små
lastbiler og busser.
Kravet om et specifikt partikelantal blev indført med Euro VI og kan med dagens teknologi kun
opfyldes ved at anvende et partikelfilter. Partikelfiltre er derfor standardudstyr på Euro VI-køretøjer.
Det betyder, at partikeludledningen fra Euro VI er meget tæt på nul både efter vægt og efter antal.
Euro IV og V, der ikke har partikelfilter, har en højere partikeludledning. Stort set alle udledte
partikler fra dieselbiler kan betragtes som ultrafine, hvilket vil sige, at de er mindre end 0,1
mikrometer."
Esben Lunde Larsen
/
Søren Bukh Svenningsen
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk