Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
B 61
Offentligt
1902262_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 1884
Doknr.
576986
Dato
28-05-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 23. maj 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 21 (ad B 61) til børne- og socialministeren, ældreministeren og justits-
ministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 21:
Vil ministrene indkalde Folketingets partier til drøftelser om, hvorvidt det ved ansættel-
ser i pleje- og omsorgssektoren kan gøres obligatorisk at indhente offentlige straffeat-
tester, herunder om indhentelse af straffeattester kan gøres obligatorisk i forbindelse
med vikaransættelser i pleje- og omsorgssektoren? Hvis ministrene ikke ønsker at
indkalde til drøftelser om ændringer på dette område, bedes ministrene redegøre for
hvorfor.
Svar:
Det er aftalt med ældreministeren og justitsministeren, at jeg besvarer spørgsmålet på
vegne af os alle.
Som oplyst på samrådet om beslutningsforslag B 61 den 22. maj 2018 ser regeringen
ikke et aktuelt behov for, at det gøres obligatorisk at indhente straffeattester ved an-
sættelse i pleje- og omsorgssektoren.
De nugældende regler, hvorefter arbejdsgiveren har mulighed for at indhente en straf-
feattest, hvis det vurderes nødvendigt i det enkelte tilfælde, findes således tilstrække-
lige til sammen med en ansvarlig og grundig ansættelsesprocedure fra arbejdsgive-
rens side i øvrigt at afdække, om den, der søger job, kan ansættes.
Vi finder derfor ikke grundlag for at indkalde partierne til drøftelser om indførelse af
obligatoriske straffeattester som beskrevet i spørgsmålet.
Derimod vil vi, jf. også justitsministerens tilkendegivelse på samrådet, gerne se på, om
det skal gøres muligt for kommunerne at indhente offentlige straffeattester i forbindel-
se med ansættelse i hjemmeplejen, hvilket ikke er muligt i dag.
Med venlig hilsen
Mai Mercado