Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
B 61
Offentligt
1872612_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2018 - 1342
Doknr.
Dato
23-03-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 28. februar 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 8 (ad B 61) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 8:
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor regeringen ikke vil indføre voksenattester til
personer, der arbejder med mennesker med en fysisk eller psykisk funktionsnedsæt-
telse.
Svar:
Regeringens argumenter for ikke at indføre voksenattester til personer, der arbejder
med mennesker med fysiske eller psykiske funktionsnedsættelser, er fremført i min
tale ved 1. behandlingen af beslutningsforslag B 61 i Folketinget den 23. februar 2018.
Argumentationen kan sammenfattes således, at regeringen finder forslaget meget
vidtgående, uproportionalt og bureaukratisk. Der er således ikke nogen sammenhæng
mellem hvor meget bureaukrati, forslaget skaber, og de problemer, det skal løse. Ar-
bejdsgiverne kan allerede i dag bede de personer, der søger om job, om at give sam-
tykke til, at der indhentes en straffeattest.
Desuden vil forslaget om voksenattester let kunne skabe falsk tryghed, både for ar-
bejdsgiverne og for borgerne med funktionsnedsættelse. Her bemærkes, at både of-
fentlige og private arbejdsgivere i dag har mulighed for at bede ansøgere om at se
deres straffeattest.
Hverken straffeattesten eller en ren voksenattest udelukker imidlertid, at ansøgeren
har begået strafbare forhold, som ikke er opdaget. Desuden giver forslaget alene et
øjebliksbillede på tidspunktet for voksenattestens indhentelse, og der er dermed ingen
garanti for, at den pågældende fremadrettet ikke begår straffelovsovertrædelser. En
ren dansk voksenattest betyder heller ikke, at ansøgeren ikke kan have begået krimi-
nalitet i andre lande.
Endelig harmonerer forslaget ikke med resocialiseringstankegangen, og det er tillige
ret indgribende for den enkelte. Der lægges således i beslutningsforslag B 61 op til, at
voksenattesterne skal indeholde oplysninger om et bredere spektrum af lovovertræ-
delser end børneattesterne, der alene indeholder oplysninger om sædelighedsforbry-
delser.
Samtidig lægges der i B 61 også op til, at lovovertrædelserne skal fremgå i længere
tid, end de fremgår af straffeattesterne, nemlig mindst ti år, hvor udgangspunktet for
B 61 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorfor regeringen ikke vil indføre voksenattester til personer, der arbejder med mennesker med en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, til børne- og socialministeren
private straffeattester er to, tre eller fem år, og udgangspunktet for offentlige straffeat-
tester er ti år.
Afslutningsvis bemærkes, at forslaget vurderes at medføre merudgifter på ca. 10 mio.
kr. årligt for attesterne på det offentlige arbejdsmarked. Hertil kommer attesterne på
det private arbejdsmarked.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2