Europaudvalget 2017-18
KOM (2016) 0482 Bilag 6
Offentligt
1802027_0001.png
FAKTAARK - FOLKETINGETS EU-KONSULENTENHED / DET INTERNATIONALE SEKRETARIAT
2017
Byrdefordelingsforslaget og
udspil på transportområdet
HVAD ER FORMÅLET?
Forslaget er en del af Det
Europæiske Råds bindende
mål fra 2014 om at reducere
EU’s
udledning
af
drivhusgasser med 40 pct.
inden 2030 i forhold til 1990.
HVAD
ER
DE
IKKE-
KVOTEBELAGTE
SEKTORER?
Forslaget omfatter sektorer
som transport (dog ikke luftfart
og international skibsfart),
landbrug, byggeri og affald.
Sektorerne står for mere end
55 pct. af EU’s samlede
udledning af drivhusgasser.
DANMARKS UDLEDNING I
DE IKKE-KVOTEBELAGTE
SEKTORER
Danmarks udledning opgjort i
CO
2
svarede til 39 mio. ton i
2005, 32, 8 mio. ton i 2013 og
ventes at være 31,2 mio. ton i
2020.
Danmarks udledning var i 2013
fordelt på:
- Transport: 37 pct.
- Landbrug: 37 pct.
- Byggeri og fremstilling:
9 pct.
- Husholdninger: 7 pct.
- Affald og spildevand: 4
pct.
- Energi- og
Forsyningssektor: 4
pct.
- Tjenester: 3 pct
STATUS
Rådet ventes at nå til enighed
om en fælles holdning den 13.
oktober
2017.
Derefter
indledes forhandlinger med
Europa-Parlamentet.
Europaudvalget
gav
forhandlingsmandat
til
regeringen den 14. juni 2017.
DF, EL, ALT og SF ytrede sig
imod forhandlingsoplægget.
KOM (2016) 482
Kan Danmark overholde reduktionsmålene for 2021-2030?
EU er i gang med at forhandle en
aftale om drivhusgasudledningen
i 2021-2030 i de sektorer, der
ikke er
en del af EU’s
kvotehandelssystem. Målet er at
reducere udledningen fra disse
sektorer med 30 pct. i 2030 i
forhold til 2005.
I Danmark angår forslaget
primært transport og landbrug.
Det foreslås, at Danmark får et
reduktionsmål på 39 pct. i 2030 i
forhold til 2005. De andre EU-
landes reduktionsmål ligger
mellem 0 pct. (Bulgarien) og 40
pct. (Sverige og Luxembourg).
Målene er fastlagt på baggrund af
BNP pr. indbygger.
Det forventes, at Danmark i
perioden 2021-2030 i alt skal
reducere udledningen af
drivhusgasser med ca. 28 mio.
ton i CO
2
for at nå 2030-målet.
EU-landene skal hvert år
overholde et delmål. Hvis
delmålet overskrides sænkes
udledningsretten i det følgende år
med overskridelsen plus 8 pct.
Hvordan kan målet opfyldes?
Danmark bestemmer selv
hvordan målet opfyldes, herunder
hvor meget de enkelte sektorer
bidrager til at opfylde målet.
Danmark har mulighed for at
sænke målet med op til 6 pct. ved
at:
-
Overføre kvoter fra EU’s
kvotehandelssystem (2
pct.)
- Forbedre kulstofoptaget i
jord- og skov (4 pct.)
Danmark kan også få ret til
udlede mere ved at købe andre
EU-landes udledningsrettigheder.
Hvilken påvirkning har
regeringens skatteudspil,
erhvervsudspil og
finanslovsforslag?
Regeringen vurderer, at nedsat
storebæltstakst medfører 30-
57.000 ton/år øget CO
2
udledning. CO
2
-effekterne af at
omlægge bilafgifterne og udvide
E45 kendes ikke på nuværende
tidspunkt.
Regeringen vil inden udgangen af
2017 lave en strategi for, hvordan
Danmark kan opfylde
reduktionsmålet. Regeringen
forventer, at forpligtelsen
medfører væsentlige økonomiske
konsekvenser.
REDUKTIONSMÅLENE FOR 2013-2020
Forslaget viderefører reduktionsmål for de ikke-kvotebelagte sektorer
fra perioden 2013-2020.
I denne periode er målet at reducere EU’s
udledning med 10 pct. i forhold til 2005. Danmark har et
reduktionsmål på 20 pct. Set over hele perioden ventes Danmark at
overopfylde målet med ca. 9 mio. ton i CO
2
.
ANDRE TILTAG
EU er også ved at forhandle om reduktionsmål i de kvotebelagte
sektorer og om at inkludere jord- og
skovbrug i EU’s klimaregulering.
De kvotebelagte sektorer omfatter bl.a. energi og større industri og
skal reducere udledningerne med 43 pct. i 2030 i forhold til 2005.
Omvendt bidrager de europæiske skove til at løse problemet, idet de
absorberer næsten 10 pct. af EU’s samlede drivhusgasudledning.
FREMSAT 20. JULI 2016