Europaudvalget 2017-18
KOM (2016) 0767 Bilag 4
Offentligt
1833087_0001.png
SARI Acroup
Daka Denmark A/S
Europaudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Post 2020 - Renewable EnerRV Directive - RED II:
Kære Medlemmer af Europaudvalget
Dato: 11. december 2017
Daka Denmark i Løsning har i mere end 10 år produceret 2. generations biodiesel
med animalsk fedt af kategori 1 og kategori 2, som råvarer.
Årligt produceres ca. 55 mio. liter biodiesel af disse affaldsprodukter , der såle¬
des dækker ca. 1,9 % af Danmarks dieselforbrug i transportsektoren.
Side 1/1
Daka Denmark A/S
Lundagervej 21
8722 Hedensted
Tel. 7674 5111
Hidtil har vi nydt godt af dobbelttællingen for vort produkt, jf. ILUC Direktiv
2015/1513, Anneks IX, Part B, som har været en nødvendig forudsætning for af¬
sætning af 2. generations biodiesel.
Dobbelttællingen falder bort i den fremtidige lovgivning for perioden 2021-2030.
Det er således særdeles væsentligt, at de fremtidige betingelser muliggør fortsat
produktion af vor særdeles bæredygtige biodiesel, der har en meget stor C02 for¬
trængning på ca. 87 %.
Seneste udspil fra Council er 12 % andel af fornybar energi i transportsektoren i
2030. Af de 12 % skal de 3 % dækkes af avanceret biobrændstof. Bidraget fra elbi¬
ler tæller med en faktor 5, og bidraget fra el til tog tæller med en faktor 2,5. Med
energistyrelsens fremskrivning vil elbiler og el til tog bidrage med min st 6 % for¬
nybar energi i 2030.
Det vil efterlade mindre end 3% til 2. generations biobrændstoffer, eventuelle
konventionelle biobrændstoffer og andre bidrag til fornybar energi til transport¬
sektoren.
www.daka.dk
Vi er bekymrede og synes, at det vil være ærgerligt, at man potentielt udelukker
nok det mest miljøvenlige biobrændstof på markedet med en C02 fortrængning
på op til 87%, som hverken i etablerings eller driftsfasen har modtaget økonomisk
støtte, men som er afhængig af behørige rammebetingelser.
kom (2016) 0767 - Bilag 4: Henvendelse af 11/12-17 fra Daka Denmark A/S om vedvarende energikilder og biobrændstoffer
1833087_0002.png
Daka Denmark A/S
Det undrer os, at vore produkter placeres i Anneks IX Part B og ikke på Part A - li¬
sten med råvarer til avanceret biobrændstoffer, idet vi betragter vort produkt
som et avanceret biobrændstof. Ikke med baggrund i produktionsteknologien,
men derimod de affaldsbaserede råvarer, der netop er meget fint i tråd med EU s
ambition om at fremme den cirkulære økonomi.
I det hele taget finder vi, i særdeleshed Kommissionens, men også Councils ambi¬
tionsniveau som værende for lavt.
Vi er på linje med EBB (European Biodiesel Board), Copa-Coceca og EFPRA (Euro¬
pean Fat Processers and Renderers Association) og finder, at et mål burde være
minimum 15 %.
Vi støtter ligeledes, at man fastholder et loft for konventionel 1. generations bio¬
diesel på 7 % uden en reduktion i perioden frem til 2030, som et nødvendigt bi¬
drag til at opnå det samlede mål på bæredygtig energi i hele energisektoren, men
konventionel 1. generations biodiesel bør ikke indgå som en del af det specifikke
mål i transportsektoren.
Desuden er det meget væsentligt at holde sig for øje, at konventionel biodiesel
produktion levereret betydeligt proteintilskud til europæisk landbrug, som alter¬
nativt skulle dækkes primært af Soya el.lign., med en utvivlsom negativ ILUC ef¬
fekt.
Vi skal derfor anmode om, at Danmark arbejder for følgende i revisionen af RED:
Side 2/3
Medlemslandene skal forpligtes til minimum 15 % fo nybar energi i transport¬
sektoren.
TME og UCOME betragtes som avancerede biobrændstoffer og placeres i Part A i
Anneks IX.
Alternativt hertil fastsættes grænsen for råvarer i Part B på min. 4-5 %.
Loftet for konventionel biodiesel bibeholdes med 7 % og fastholdes i perioden
frem til 2030, som et nødvendigt bidrag til at opnå det samlede mål på bæredyg¬
tig energi i hele energisektoren.
kom (2016) 0767 - Bilag 4: Henvendelse af 11/12-17 fra Daka Denmark A/S om vedvarende energikilder og biobrændstoffer
1833087_0003.png
SARI Acroup
Daka Denmark A/S
Vi håber på jeres forståelse for vore argumenter, og står naturligvis gerne til rådig¬
hed med yderligere informationer.
Med venlig hilsen
Daka Denmark A/S
Kopi:
Energistyrelsen