Europaudvalget 2017
KOM (2017) 0056
Offentligt
1723229_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 1.2.2017
COM(2017) 56 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Vurdering i 2016 af de fremskridt, som medlemsstaterne har gjort i 2014 med at nå de
nationale mål for energieffektivitet inden for 2020 og med at gennemføre direktiv
2012/27/EU om energieffektivitet i henhold til dette direktivs artikel 214, stk. 3
DA
DA
kom (2017) 0056 - Ingen titel
Indholdsfortegnelse
1.
2.
3.
4.
Indledning ........................................................................................................................................ 3
Fremskridt med at nå EU's 2020-mål for energieffektivitet............................................................ 4
Nationale mål .................................................................................................................................. 4
Energiforbrugstendenser og vurdering af nationale foranstaltninger for hver sektor ................... 5
4.1.
4.2.
4.3.
4.4.
4.5.
4.6.
4.7.
Industrien ................................................................................................................................ 7
Husholdninger ......................................................................................................................... 7
Servicesektoren ....................................................................................................................... 8
Den offentlige sektor ............................................................................................................... 8
Transportsektoren ................................................................................................................... 9
Sektoren for el- og varmeproduktion .................................................................................... 10
Status for gennemførelsen af direktivet om energieffektivitet ............................................ 10
5.
Konklusion ..................................................................................................................................... 11
2
kom (2017) 0056 - Ingen titel
1723229_0003.png
1.
I
NDLEDNING
Øget energieffektivitet er afgørende for at overvinde Den Europæiske Unions fremtidige
udfordringer. Således består et af de fem vigtigste mål for energiunionen i at mindske behovet
for energi og prioritere energieffektiviteten. I 2015 bekræftede medlemsstaterne, at det er
bydende nødvendigt at nå målet om 20 % energieffektivitet i 2020
1
. Politikkerne på området
for energieffektivitet sikrer forbrugerne omkostningsbesparelser, og samtidig opnår vi andre
fordele med hensyn til nedbringelse af drivhusgasudledninger, forsyningssikkerhed,
konkurrenceevne, en bæredygtig europæisk økonomi og jobskabelse. I november 2016
foreslog Kommissionen derfor at styrke dette meget vigtige politikområde ud over 2020 ved
at sigte mod et bindende mål for energieffektivitet på 30 % for EU i 2030
2
.
Denne rapport fra 2016 rummer en vurdering af de fremskridt, der er gjort frem til 2014 i
retning af at nå målet om en energieffektivitet på 20 % i 2020 og gennemføre direktivet om
energieffektivitet. Den omfatter flere anbefalinger til medlemsstaterne
3
. Rapporten, som
primært er baseret på medlemsstaternes årsrapporter for 2016 og de seneste 2014-data fra
Eurostat, bygger også på statusrapporten om energieffektivitet for 2015
4
.
De overordnede resultater i rapporten er følgende:
EU har gjort betydelige fremskridt i løbet af de seneste år.
I 2014 lå vores
primærenergiforbrug kun 1,6 % over målet for primærenergiforbrug i 2020. Det
endelige energiforbrug lå endda 2,2 % under 2020-målet
5
. Primærenergiforbruget
steg imidlertid med omkring 1,5 %, og det endelige energiforbrug steg med omkring
2 % i 2015 sammenlignet med niveauet i 2014
6
. (Dette skyldes, at 2014 var et særlig
varmt år. 2015-tallene afspejler en tilbagevenden til den normale tendens.)
Medlemsstaterne har forpligtet sig til at gennemføre ambitiøse politikker for
energieffektivitet, og i de senere år har de intensiveret deres indsats betydeligt inden
for alle sektorer
7
.
En dekompositionsanalyse for EU-28 viser, at faldet i primærenergiforbruget fra 2005
til 2014 primært kan tilskrives øget energiintensitet
8
. Den økonomiske krise,
1
2020-målet består i at sænke EU's endelige energiforbrug til under 1 086 Mtoe og vores primærenergiforbrug
til under 1 483 Mtoe. Det Europæiske Råds konklusioner af 23. og 24. oktober 2014, EUCO 169/14.
2
COM(2016) 860 final.
3
Artikel 24, stk. 3, i direktivet om energieffektivitet.
4
COM(2015) 574 final. Indikatoren "varme fra fjernvarmeværker" indgår ikke længere i rapporten, da de
relevante data fra Eurostat omfatter al den varme, der produceres. Derfor vil indikatoren ikke blive anvendt, før
der foreligger specifikke data fra dataindsamlingen i overensstemmelse med artikel 24, stk. 6, i direktivet om
energieffektivitet.
5
Der blev udtrukket Eurostat-data for alle indikatorer i denne rapport mellem den 31. august 2016 og den 20.
januar 2016.
6
Statusrapporten om energieffektivitet for 2017 vil omfatte en detaljeret analyse af dataene fra 2015.
7
De mål, som medlemsstaterne har anført, svarer til en sænkning af primærenergiforbruget på op til 17,7 % i
2020 sammenlignet med basislinjefremskrivningerne fra 2007. For så vidt angår det endelige energiforbrug
modsvarer medlemsstaternes mål dog en nedbringelse af forbruget på op til 20,6 % i 2020 sammenlignet med
basislinjefremskrivningerne fra 2007.
8
Forholdet mellem det nationale primærenergiforbrug og det nationale BNP. Denne energiintensitetseffekt
afspejler ændringer i det samlede energiforbrug takket være forbedringer af energieffektiviteten og andre
faktorer. Mens ændringer i denne intensitetseffekt ikke udelukkende kan tilskrives energieffektiviteten, bekræfter
en anden dekompositionsanalyse foretaget af Odyssee-Mure, at energieffektiviteten var den største drivkraft bag
nedbringelsen af det primære og det endelige energiforbrug i 2005-2014 (se bilag 5 til SWD(2016) 405).
3
kom (2017) 0056 - Ingen titel
1723229_0004.png
ændringer i brændstofsammensætningen og strukturelle ændringer har spillet en
forholdsvis mindre rolle.
Der er stadig behov for at renovere eksisterende bygninger for at spare energi og
sænke forbrugernes energiomkostninger. Derfor må medlemsstaterne forbedre
finansieringsvilkårene for investeringer i energieffektivitet yderligere. Informations-
og kommunikationsteknologi (IKT) kan i denne henseende spille en vigtig rolle ved at
give forbrugerne brugbare værktøjer, der skal gøre dem mere bevidste og få dem til at
styre deres energiforbrug på en mere intelligent måde.
De fleste medlemsstater bør øge energieffektiviteten i transportsektoren yderligere for
at udnytte det resterende potentiale for energibesparelse.
Kommissionen er optimistisk med hensyn til at
nå målet for primærenergiforbrug på 20
%, hvis medlemsstaterne lever op til deres forpligtelser
og fortsat gennemfører den
nuværende
EU-lovgivning
om
energieffektivitet
og
de
vellykkede
energieffektivitetsprogrammer.
2.
F
REMSKRIDT MED AT NÅ
EU'
S
2020-
MÅL FOR ENERGIEFFEKTIVITET
Det endelige energiforbrug
9
i EU faldt med 11 % fra 1 191 Mtoe i 2005 til 1 062 Mtoe i
2014, hvilket er under målet for det endelige energiforbrug på 1 086 Mtoe i 2020. Det
endelige energiforbrug i absolutte tal er faldet i alle medlemsstaterne siden 2005 bortset fra
Litauen, Malta og Polen
10
.
I 2014 tegnede transportområdet sig for den største andel (33 %) af det samlede endelige
energiforbrug, efterfulgt af industrien (26 %), boligsektoren (25 %), servicesektoren (13 %)
og andre sektorer (3 %).
Primærenergiforbruget
11
i EU faldt med 12 % fra 1 712 Mtoe i 2005 til 1 507 Mtoe i 2014.
Dette niveau ligger stadig lidt over målet for primærenergiforbrug i 2020 på 1 483 Mtoe.
Primærenergiforbruget i absolutte tal er faldet i alle medlemsstaterne siden 2005 undtagen i
Estland, Finland og Polen. Estland har haft den største årlige stigning (2,6 %), mens Finlands
primærenergiforbrug stort set er forblevet stabilt i perioden 2005-2014. Den årlige
nedbringelse i Grækenland, Litauen og Det Forenede Kongerige var mærkbar
12
.
3.
N
ATIONALE MÅL
Medlemsstaterne fastsatte deres nationale vejledende 2020-mål for energieffektivitet i 2013
13
.
I 2014 lå det endelige energiforbrug i 17 medlemsstater allerede under deres vejledende 2020-
9
Det endelige energiforbrug er den energi, der leveres til sektorerne industri, transport, husholdninger, service
og landbrug, men ikke til energiomdannelsessektoren og energiindustrien selv.
10
Se også SWD-dokumentet "Monitoring
progress towards the Energy Union objectives - Concept and first
analysis of key indicators"
(overvågning af fremskridtene i retning af energiunionens mål i 2016) og
http://iet.jrc.ec.europa.eu/energyefficiency/node/9145.
11
Ud over det endelige energiforbrug omfatter primærenergiforbruget tab i forbindelse med
produktion/omdannelse, forbrug i energiomdannelsessektoren og nettab.
12
Se fodnote 10.
13
Medlemsstaterne har opstillet mål for sig selv ud fra forskellige ambitionsniveauer, idet de fleste sigter mod at
sænke deres absolutte energiforbrug senest i 2020. For så vidt angår Kroatien, Cypern, Finland, Grækenland,
Italien, Portugal og Rumænien tillader målet dog en forøgelse af det endelige energiforbrug. Denne forventes at
blive højere end prognosen for vækst i BNP fra 2014 til 2020. Hvad angår Kroatien, Finland, Grækenland og
Rumænien åbner det vejledende mål for primærenergiforbruget i 2020 mulighed for en stigning i dette forbrug,
4
kom (2017) 0056 - Ingen titel
1723229_0005.png
mål for endeligt energiforbrug
14
. Ligeledes nåede 19 medlemsstater allerede i 2014 ned på et
primærenergiforbrug, der lå under deres vejledende 2020-mål
15
.
De resterende medlemsstater er stadig et godt stykke fra deres nationale vejledende mål
udtrykt i endeligt energiforbrug og/eller primærenergiforbrug for 2020.
4.
E
NERGIFORBRUGSTENDENSER OG VURDERING AF NATIONALE FORANSTALTNINGER
FOR HVER SEKTOR
De fleste af medlemsstaterne sænkede mellem 2005 og 2014 deres primære og endelige
energiforbrug i et tempo, som – hvis det opretholdes – er tilstrækkeligt til, at de kan nå målet
for deres primære og endelige energiforbrug senest i 2020. Dette gælder dog ikke Estland,
Malta og Sverige for så vidt angår primærenergiforbruget. Hvad angår det endelige
energiforbrug, er undtagelserne Østrig, Belgien, Tyskland, Litauen, Malta og Slovakiet
16
.
De største nedbringelser af primærenergiforbruget fra 2013 til 2014 blev registreret i Belgien
(8 %), Danmark (7 %) og Det Forenede Kongerige (7 %). Nederlandene opnåede den største
nedbringelse af det endelige energiforbrug (på 8 %) efterfulgt af Frankrig (7 %) og Belgien (6
%). Kun i Nederlandene og Luxembourg faldt det endelige energiforbrug i alle sektorer. Den
største stigning i det endelige energiforbrug blev observeret i Malta (3 %), Bulgarien (3 %) og
Litauen (2 %)
17
.
På basis af EUROSTAT-data er der foretaget en foreløbig dekompositionsanalyse for at
undersøge indvirkningen fra forskellige drivkræfter på de historiske tendenser inden for
primærenergiforbruget på EU-plan i det seneste årti (2005-2014). Denne analyse omfattede en
vurdering af de relative bidrag fra økonomiske aktiviteter
18
, strukturel effekt
19
,
brændstofsammensætning
20
og energiintensitet til den samlede nedbringelse af
som er højere end disse landes forventede gennemsnitlige vækst i BNP fra 2014 til 2020. Summen af de
nationale mål (en nedbringelse af primærenergiforbruget på 17,6 % sammenlignet med fremskrivningerne) ligger
lidt under målet på 20 % på EU-plan. Se COM(2015) 574.
14
Den Tjekkiske Republik, Danmark, Irland, Grækenland, Spanien, Cypern, Kroatien, Italien, Letland,
Luxembourg, Malta, Nederlandene, Polen, Portugal, Rumænien, Slovenien, og Finland.
15
Østrig, Den Tjekkiske Republik, Danmark, Irland, Grækenland, Spanien, Cypern, Kroatien, Italien, Letland,
Litauen, Luxembourg, Ungarn, Polen, Portugal, Rumænien, Slovenien, Slovakiet og Finland.
16
Da der kun foreligger data for 2014, kan der i denne sammenligning ikke tages hensyn til virkningen af de
nyligt gennemførte energieffektivitetsforanstaltninger for overholdelsen af de nye forpligtelser i henhold til
energieffektivitetsdirektivet og heller ikke virkningen af nogle af de nyligt vedtagne foranstaltninger i
direktiverne om miljøvenligt design, energimærkning og bygningers energimæssige ydeevne. Denne
sammenligning gør det ikke muligt at foretage en endelig vurdering af, om medlemsstaterne er på rette vej mod
at nå deres vejledende energieffektivitetsmål for 2020. Det skyldes, at man ikke kan lave prognoser for de
positive eller negative fremtidige virkninger i 2015-2020 af forandringerne i økonomien, energiprisernes
udvikling, brændstofudskiftninger eller klimaforandringer.
17
Se fodnote 10.
18
BNP, som er en indikator for velstanden i EU-28, afspejler ændringer i energiforbruget, som skyldes
ændringer i den økonomiske aktivitet. Den aktivitetsrelaterede effekt er positiv, hvis energiforbruget stiger som
følge af yderligere energibehov, der skyldes øget økonomisk aktivitet.
19
Forholdet mellem hver enkelt medlemsstats BNP og det samlede BNP i EU-28. Den tager hensyn til de
ændringer i energiforbruget, som ville være blevet registreret som følge af ændringer i den relative vigtighed af
lande med forskellige energiintensiteter. Den strukturelle effekt er positiv, hvis BNP i lande med forholdsvis
højenergiintensive økonomier stiger.
20
Forholdet mellem det nationale primærenergiforbrug for hvert enkelt brændstof og det tilsvarende forbrug for
alle brændstoffer tilsammen. Den tager hensyn til ændringer i energiforbruget, som skyldes ændringer af
brændstofsammensætningen i økonomien. Brændstofsammensætningens effekt er negativ, hvis der forekommer
et skift i retning af renere brændstoffer.
5
kom (2017) 0056 - Ingen titel
1723229_0006.png
primærenergiforbruget i løbet af perioden (206 Mtoe). Navnlig førte aktiviteternes effekt til en
stigning på 123 Mtoe i energiforbruget. Denne stigning blev dog opvejet af en næsten tre
gange så stor nedbringelse (-353 Mtoe) takket være en væsentlig forøgelse af
energiintensiteten
21
.
Omvendt var den strukturelle effekt og indvirkningen fra ændringer af
brændstofsammensætningen i EU-28 meget lille. Den strukturelle effekt udgjorde +25 Mtoe.
Dette kan tilskrives den relative vækst i mere energiintensive nationale økonomier
sammenlignet med de mindre energiintensive. Der var en meget lille negativ effekt fra
brændstofsammensætningen (-0,5 Mtoe), hvilket tyder på en begyndende omstilling til renere
brændstoffer. Dette er et tegn på, at der er opnået en betydelig forøgelse af
energieffektiviteten i det seneste årti.
Figur 1: Dekomposition af ændringerne i primærenergiforbruget i EU-28 i perioden 2005-2014 ved brug af LMDI
(Logarithmic Mean Divisia Index)
200
100
0
122,9
24,8
-0,5
Mtoe
-100
-200
-206,0
-300
-400
-353,2
Kilde: Analyse foretaget af Det Fælles Forskningscenter
Der er foretaget en første dekompositionsanalyse af det endelige energiforbrug på
medlemsstatsplan for 2005-2014 for produktionssektorerne i økonomien
22
. De foreløbige
resultater viser en negativ aktivitetseffekt i Grækenland, Kroatien, Italien og Portugal. Dette
har medført et lavere endeligt energiforbrug, som afspejler den økonomiske krise i disse
lande. Den strukturelle effekt var negativ i de fleste medlemsstater, hvilket tyder på øget
aktivitet i de mindre energiintensive sektorer. Kun Estland, Polen, Ungarn og Østrig oplevede
et begrænset skift i retning af mere energiintensive sektorer. Dette førte til et højere
energiforbrug i denne periode, end der ellers ville have været.
21
Dette er de foreløbige resultater af en første dekompositionsanalyse, som Kommissionen har foretaget.
Metoden er stadig under udvikling, og den vil blive drøftet yderligere med medlemsstaterne og interessenterne.
22
Følgende sektorer blev taget i betragtning: industri, byggeri, service, landbrug, skovbrug og fiskeri.
6
kom (2017) 0056 - Ingen titel
1723229_0007.png
I alle medlemsstaterne undtagen Letland og Cypern blev der registreret effekter i form af
negativ energiintensitet, hvilket afspejler forbedringer af energiintensiteten. I Bulgarien, Den
Tjekkiske Republik, Rumænien og Slovakiet blev der opnået væsentlige forbedringer af
energiintensiteten, som resulterede i en nedbringelse af energiforbruget
23
. Efter
Kommissionens mening har den offentlige forvaltning været den vigtigste drivkraft bag
forbedringerne af energieffektiviteten. Denne konklusion blev for nylig bekræftet af Det
Internationale Energiagentur og Odyssee-Mure's dekompositionsanalyse
24
.
4.1.
Industrien
Industriens endelige energiforbrug
faldt i absolutte tal fra 328 Mtoe i 2005 til 275 Mtoe i
2014 (16 %).
I 2014 registrerede 13 medlemsstater et fald i industriens endelige energiforbrug
sammenlignet med niveauet i 2013. De lande, der oplevede den største stigning i industriens
energiforbrug, var Cypern (19 %), Grækenland (9 %) og Ungarn (6 %). Den vigtigste
begrundelse, som en række medlemsstater angav for væksten fra 2013 til 2014, var forøgelsen
af merværdien i industrien og det øgede forbrug på cementfabrikker og fabrikker, der
producerer træflis.
Med hensyn til
industriens endelige energiintensitet
er der stor forskel på den mest
energiintensive medlemsstat Bulgarien og de mindst energiintensive medlemsstater Danmark
og Irland. Industriens energiintensitet, som påvirkes af andelen af energiintensive
erhvervsgrene, faldt i de fleste medlemsstater i 2014 sammenlignet med 2005, idet Cypern,
Grækenland, Ungarn og Letland dog udgjorde undtagelser. Der blev næsten ikke opnået
nogen yderligere forbedring af energiintensiteten i Østrig og Finland
25
.
4.2.
Husholdninger
Det absolutte endelige energiforbrug i husholdningerne
faldt med 15 % fra 309 Mtoe i
2005 til 263 Mtoe i 2014 af flere årsager, herunder elektriske apparaters øgede
energieffektivitet og forbedringer af den energimæssige ydeevne i bygningsmassen på
baggrund af den gradvise gennemførelse af direktivet om bygningers energimæssige ydeevne
og minimumsstandarder for miljøvenligt design. Information til forbrugerne i kraft af
energimærkning af bygninger og måling af energiforbrug har også bidraget til denne positive
tendens, idet det har givet forbrugerne brugbare værktøjer, der gør dem mere bevidste om
deres energiforbrug.
Ingen af medlemsstaterne berettede om en stigning i husholdningernes endelige energiforbrug
fra 2013 til 2014. Der blev registreret et væsentligt fald på 20 % i Nederlandene efterfulgt af
18 % i Belgien.
2014 var et usædvanlig varmt år, hvilket bør mindske behovet for opvarmning
26
. Trods det, at
2014 var varmere end 2013, viser klimakorrigerede data om husholdningernes energiforbrug
23
Dette er de foreløbige resultater af en første dekompositionsanalyse, som Kommissionen har foretaget.
Metoden er stadig under udvikling, og den vil blive drøftet yderligere med medlemsstaterne og interessenterne.
24
https://www.iea.org/eemr16/files/medium-term-energy-efficiency-2016_WEB.PDF
og bilag 5 til SWD(2016)
405.
25
Se fodnote 10.
26
I 2014 var der i gennemsnit 2 809 graddage (HDD) på EU-28-plan sammenlignet med gennemsnitligt 3 218 i
2013 og 3 143 i referenceperioden 1990-2014 [datakilde: Eurostat, Det Fælles Forskningscenter (IES/MARS
Unit)]. Klimakorrektionsfaktoren blev beregnet som andelen af graddage i et bestemt år i forhold til det
gennemsnitlige antal graddage i perioden 1990-2014. Denne korrektionsfaktor blev anvendt på husholdningernes
7
kom (2017) 0056 - Ingen titel
1723229_0008.png
imidlertid stigende tendenser i 2014 sammenlignet med 2013 i 17 medlemsstater. En af
årsagerne til dette kan være, at der ikke tages hensyn til kølegraddage ved klimakorrektion.
Disse dage bør således medregnes i kommende analyser, navnlig fordi køling spiller en stadig
større rolle for energibehovet i de sydlige lande.
Det årlige gennemsnit for det klimakorrigerede
endelige energiforbrug pr. capita
faldt også
med 0,7 % mellem 2005 og 2014. De største forbedringer blev opnået i Belgien, Irland og Det
Forenede Kongerige i denne periode
27
. Der er også gjort fremskridt med at nedbringe
energiforbruget pr. kvadratmeter i alle medlemsstaterne mellem 2005 og 2014. Cypern,
Letland og Portugal opnåede de største nedbringelser
28
.
4.3.
Servicesektoren
I servicesektoren faldt
det endelige energiforbrug
med 2 % fra 144 Mtoe i 2005 til 141 Mtoe
i 2014. Den betragtelige nedbringelse på 6 % i 2014 sammenlignet med 2013 kan til dels
forklares ved den milde vinter i 2014, da opvarmning i servicesektoren anslås at udgøre 62 %
af det endelige energiforbrug
29
.
Alle medlemsstaterne har oplevet et faldende eller stabilt absolut energiforbrug i
servicesektoren i 2014 sammenlignet med 2013, undtagen Estland, Letland, Malta, Portugal
og Sverige. Den stigende eller stabile tendens på Cypern og Malta blev forklaret ved en
kraftig opblomstring af turismen og klimaforandringer med deraf følgende højere
energiforbrug til opvarmning, ventilation og airconditioning. Letland kædede det øgede
forbrug sammen med stigningen i bruttoværditilvæksten fra serviceydelser, mens Portugal
angav den længere arbejdstid i den offentlige sektor som en mulig årsag.
Den endelige energiintensitet
30
i servicesektoren
blev årligt forbedret med 1 % i
gennemsnit i perioden 2005-2014. De største forbedringer blev opnået i Ungarn, Irland og
Slovakiet i løbet af denne periode. Cypern, Estland, Finland, Grækenland og Italien
registrerede alle en stabil eller stigende endelig energiintensitet i denne periode
31
. Sidstnævnte
medlemsstater bør fokusere på servicesektoren for at øge energieffektiviteten. Dette vil
medvirke til at forbedre konkurrenceevnen i denne sektor, som forventes at vokse i fremtiden.
4.4.
Den offentlige sektor
Artikel 5 i energieffektivitetsdirektivet kræver, at medlemsstaterne renoverer 3 % af det
samlede etageareal i opvarmede og afkølede bygninger, som staten ejer og bruger, og som
ikke lever op til de mindstekrav til energimæssig ydeevne, der stilles i direktivet om
bygningers energimæssige ydeevne. Alternativt kan medlemsstaterne iværksætte andre
foranstaltninger for at opnå tilsvarende besparelser. 18 medlemsstater vil vedtage alternative
foranstaltninger for at gennemføre kravene i artikel 5. Disse foranstaltninger skal give
beboerne incitamenter til at ændre adfærd. De øvrige medlemsstater har valgt
standardtilgangen med at renovere 3 % af det samlede etageareal.
samlede energiforbrug. Hvis der foreligger opdelte data om endeligt forbrug i Eurostat, anvendes
klimakorrektion kun på data om varmeforbrug.
27
Indikatorerne i SWD-dokumentet "Monitoring
progress towards the Energy Union objectives - Concept and
first analysis of key indicators"
er ikke klimakorrigeret.
28
Jf. Odyssee-Mure-databasen:
http://www.indicators.odyssee-mure.eu/online-indicators.html.
29
COM(2016) 51 final.
30
En indikator for, hvor megen energi der kræves for at frembringe servicesektorens merværdi inden for et
bestemt år.
31
Se fodnote 10.
8
kom (2017) 0056 - Ingen titel
1723229_0009.png
I årsrapporterne for 2016 berettede de medlemsstater, der valgte at anlægge standardtilgangen,
at omkring 1 245 000 m² bygningsmasse blev renoveret i 2014, mens tallet var 995 000 m² i
2015. De medlemsstater, som valgte den alternative tilgang, meldte om energibesparelser i
2014 og 2015 over for Kommissionen. Disse indberetninger er dog præget af en vis
usikkerhed (bl.a. med hensyn til valgte enheder og manglende data). Foreløbige undersøgelser
tyder på, at den alternative tilgang, der er anlagt i Østrig, Kroatien, Cypern, Den Tjekkiske
Republik, Finland, Irland, Nederlandene, Polen, Sverige og Det Forenede Kongerige, har
frembragt de krævede årlige energibesparelser i perioden 2014-2015. Kroatien, Finland og
Sverige rapporterer endda om endnu bedre resultater. Hvad angår de medlemsstater, der har
anlagt standardtilgangen, hævder Estland, Spanien, Ungarn, Italien og Letland at have levet
op til deres krav med hensyn til renovering i 2014 og 2015. Kommissionen vil fortsat
overvåge gennemførelsen af denne bestemmelse nøje.
4.5.
Transportsektoren
Det absolutte endelige energiforbrug i transportsektoren
32
i EU-28 faldt med 4 % fra 369
Mtoe i 2005 til 353 Mtoe i 2014. I 2014 øgede 13 medlemsstater deres energiforbrug i denne
sektor sammenlignet med niveauet i 2005
33
. Forbruget steg betydeligt (med mere end 20 %
siden 2005) i Litauen, Malta, Polen, Rumænien og Slovenien. Derimod faldt forbruget i 2014
med 21 % i Grækenland og 20 % i Spanien sammenlignet med 2005.
Det endelige energiforbrug i transportsektoren i EU-28 steg med 1 % fra 2013 til 2014, idet
20 medlemsstater berettede om en stigning sammenlignet med 2013. Dette er en væsentlig
ændring i forhold til tidligere år, hvor der kun blev observeret en stigende tendens i 11
medlemsstater. De lande, der oplevede den største stigning, var bl.a. Bulgarien (11 %),
Ungarn (12 %) og Litauen (11 %). Faldet i energipriserne blev anført som en af
hovedårsagerne til det øgede energiforbrug i transportsektoren. Blandt andre årsager kan
nævnes det øgede antal køretøjer og stigningen i godstransporten/passagertrafikken. På Malta
blev den kraftige stigning i antallet af turister kædet sammen med det øgede energiforbrug
inden for luftfart og biltrafik.
Den kollektive trafiks andel varierede fra 11 % i Portugal til 35 % i Ungarn i 2014
34
. På EU-
plan forblev den kollektive trafiks andel stabil på omkring 18 % i 2014 sammenlignet med
2005. Den største stigning i 2014 sammenlignet med 2005 fandt sted i Belgien og Den
Tjekkiske Republik. Med hensyn til godstransport faldt vejtransportens andel lidt fra 76 % til
75 % af den samlede indenlandske godstransport mellem 2005 og 2014. På nationalt plan
varierede godstransporten ad jernbane og indre vandveje fra 0 % i Cypern og Malta til 81 % i
Letland i 2014. Rumænien og Bulgarien berettede om den største stigning i 2014
sammenlignet med 2005.
32
Inkl. transport i rørledninger i modsætning til tilgangen i COM(2015) 574 final, da målene for
energieffektivitet i 2020 ikke udelukker transport i rørledninger.
33
Sammenligninger af medlemsstaterne bør foretages med forsigtighed, da det endelige energiforbrug er baseret
på den solgte snarere end den forbrugte mængde brændstof inden for et lands område. Således bringes andre
faktorer end energieffektivitet i spil, f.eks. i hvilken udstrækning en medlemsstat er "transitland" for vejtransport
eller knudepunkt for luftfart.
34
Indikatoren for passagertrafik og godstransport er ændret sammenlignet med COM(2015) 574 final.
Transportaktiviteter
justeres
nu
for
territorialitet
(Kilde:
https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/pocketbook2016.pdf).
9
kom (2017) 0056 - Ingen titel
1723229_0010.png
4.6.
Sektoren for el- og varmeproduktion
Sammen med EU's emissionshandelssystem kan målrettede politikker for energieffektivitet
øge denne effektivitet i elproduktionssektoren, f.eks. ved at fremme varme og el, der
produceres ved højeffektiv kraftvarmeproduktion, effektiv fjernvarme og fjernkøling samt
vedvarende energikilder og yderligere udbredelse af IKT-værktøjer og dedikeret software,
som skal sikre bedre integration af variable energikilder. Sektoren for opvarmning og køling
spiller en afgørende rolle i denne henseende
35
.
Faldet i primærenergiforbruget i de seneste år skyldes et fald i det endelige energiforbrug og
en strukturel ændring af elproduktionssektoren. Navnlig har der de senere år fundet
strukturelle ændringer sted fra traditionel varmeproduktion til øget brug af vedvarende
energikilder. EU og størstedelen af medlemsstaterne følger eller er foran deres vejledende
plan for udbredelse af vedvarende energi, som dækkede 16 % af det endelige
bruttoenergiforbrug i 2014. Elektricitet fra vedvarende energikilder kan yde et væsentligt
bidrag til at nedbringe primærenergiforbruget
36
.
Varmeproduktionen fra kraftvarmeværker faldt i næsten alle medlemsstaterne i 2014
sammenlignet med 2013
37
. Denne faldende tendens for varmeproduktion fra
kraftvarmeværker ses også i 14 medlemsstater i perioden 2005-2014.
Forholdet mellem indfyret effekt og frembragt varme ved varmeproduktion
38
faldt i 17
medlemsstater i 2014 sammenlignet med 2013. Det samme gælder for 13 medlemsstater, hvor
forholdet var lavere i 2014 sammenlignet med 2005. Der kan være mange årsager til dette,
f.eks. et skift til andre brændstoffer.
Et velfungerende EU ETS med en markedsstabilitetsreserve og målrettede politikker for
energieffektivitet kan skabe et yderligere incitament til at øge energieffektiviteten i
elproduktionssektoren. Endvidere bør medlemsstaterne sikre tæt opfølgning på vurderingerne
af potentialet for energieffektivitet i deres produktions- og transmissions-/distributionsnet i
overensstemmelse med artikel 15 i direktivet om energieffektivitet og den cost-benefit-
analyse vedrørende effektiv kraftvarmeproduktion, fjernvarme og fjernkøling, der kræves i
artikel 14 i samme direktiv.
4.7.
Status for gennemførelsen af direktivet om energieffektivitet
Direktivet om energieffektivitet er stadig ikke gennemført fuldt ud i en række medlemsstater.
Disse lande kan derfor ikke høste det fulde udbytte af direktivet. Direktivets bidrag til at nå
2020- og 2030-målene for energieffektivitet, sikre fornuftig udvikling af
energieffektivitetsmarkederne og give forbrugerne og markedsaktørerne øget indflydelse kan
kun realiseres, når det er gennemført fuldt ud.
I denne henseende overvåger Kommissionen fortsat gennemførelsen af direktivet meget nøje.
Den har afsluttet 22 af de 27 overtrædelsesprocedurer, der oprindelig blev indledt på grund af
manglende eller kun delvis underretning fra medlemsstaterne om den nationale lovgivning,
35
36
COM(2016) 51 final.
Se
2016 Renewable Energy Progress Report.
37
Her er der brugt et andet datasæt end i COM(2015) 574 og SWD(2015) 245. I denne rapport er der gjort brug
af data om kraftvarmeproduktion, som er indberettet til Eurostat i henhold til artikel 24, stk. 6, i direktivet om
energieffektivitet:
http://ec.europa.eu/eurostat/web/energy/data.
Der var kun en stigning i Belgien, Cypern,
Estland, Letland, Malta, Portugal og Det Forenede Kongerige.
38
Mål såsom omdannelsesoutputtet fra varmeproduktion i forhold til brændstofforbruget.
10
kom (2017) 0056 - Ingen titel
1723229_0011.png
som er nødvendig for at gennemføre alle direktivets krav. Kommissionen er stadig i kontakt
med en række medlemsstater vedrørende korrekt gennemførelse af direktivets artikel 7. I 2017
vil Kommissionen indlede en dialog med alle medlemsstaterne for at kontrollere de nationale
lovgivningers overensstemmelse med direktivet. Den vil med andre ord sikre, at alle
forpligtelser og krav i direktivet afspejles korrekt i de nationale lovgivninger.
Gennemførelsen af artikel 7
39
viser, at medlemsstaterne har gjort fine fremskridt i retning af at
nå 2020-målet for kumulative besparelser
40
. Faktisk opnåede EU-28 i 2014 energibesparelser
på 12 Mtoe, hvilket svarer til 5 % af summen af de samlede besparelseskrav, som
medlemsstaterne berettede om. Desuden nåede de besparelser, som otte medlemsstater –
Frankrig, Ungarn, Italien, Malta, Nederlandene, Rumænien, Slovakiet og Det Forenede
Kongerige – rapporterede om, op på eller oversteg de forventede årlige besparelser for 2014
41
.
I 2014 berettede Belgien, Danmark, Estland, Tyskland, Grækenland, Irland, Letland, Portugal
og Slovenien om, at de havde opnået mindst 50 % af deres forventede besparelser for året, jf.
artikel 7. Bulgarien, Kroatien, Cypern, Luxembourg og Sverige havde opnået mindre end 50
% af deres forventede besparelser for 2014. Disse medlemsstater vil skulle gøre sig yderligere
bestræbelser i de kommende år for at opfylde deres samlede kumulative sparekrav i 2020.
Letland og Luxembourg meldte ikke om nogen besparelser i forbindelse med ordninger for
energispareforpligtelser i 2014, da ingen ordninger var på plads endnu. Grækenland berettede
oprindelig kun om alternative foranstaltninger, men nu agter landet at indføre en ordning for
energispareforpligtelser fra og med 1. januar 2017
42
. Litauen og Estland annoncerede for
nylig
43
, at de ikke længere har planer om at indføre en ordning for energispareforpligtelser.
Alt i alt meldte otte medlemsstater
44
om opdateringer af deres foranstaltninger i
årsrapporterne for 2016. Den Tjekkiske Republik opdaterede sit krav om besparelser.
5.
K
ONKLUSION
Som fremhævet i meddelelsen om ren energi til alle europæere
45
bør energieffektivitet være
den første energikilde, idet den spiller en afgørende rolle for at fremskynde overgangen til ren
energi og sætte gang i væksten og jobskabelsen, og da den bidrager til EU's
forsyningssikkerhed. Energieffektivitet sparer penge og er blevet en bæredygtig
forretningsmodel. De fleste medlemsstater har anerkendt de mange fordele ved
energieffektivitet og ikke blot forpligtet sig til at nå en række ambitiøse mål for
energieffektivitet i 2020, men også iværksat mange programmer og foranstaltninger til
forøgelse af energieffektiviteten.
39
I artikel 7 pålægges medlemsstaterne at udarbejde ordninger for energispareforpligtelser, så de opnår nye
årlige besparelser på 1,5 % i slutanvendelserne, eller vedtage alternative foranstaltninger med det samme
resultat.
40
Summen af de krævede kumulative besparelser i slutanvendelserne, som medlemsstaterne har rapporteret om,
udgør 230 Mtoe, og de skal efter planen opnås senest den 31. december 2020.
41
Letland, Finland, Litauen og Polen rapporterede ikke om nogen årlig fordeling af de forventede besparelser på
de enkelte politiske foranstaltninger. Østrig, Belgien, Den Tjekkiske Republik og Spanien rapporterede kun om
årlige forventede besparelser i 2014 for visse politiske foranstaltninger.
42
Ordningen for forpligtelser vil således indgå i Grækenlands pakke med politikker til efterlevelse af artikel 7
sammen med alternative foranstaltninger.
43
I den strukturerede dialog som led i EU Pilot-processen.
44
Østrig, Belgien, Den Tjekkiske Republik, Estland, Grækenland, Malta, Spanien og Det Forenede Kongerige.
45
COM(2016) 860 final.
11
kom (2017) 0056 - Ingen titel
1723229_0012.png
Disse bestræbelser har haft en markant indvirkning. En dekompositionsanalyse foretaget af
Det Fælles Forskningscenter viser, at primærenergiforbruget i EU-28 er faldet med 206 Mtoe
i perioden 2005-2014, takket være en forbedring af energiintensiteten
46
. Med andre ord ville
primærenergiforbruget have været 23 % højere i 2014 i mangel af de forbedringer i
energiintensiteten, der er opnået siden 2005. Disse energibesparelser har mindsket
forbrugernes energiregninger og skønnes at have nedbragt drivhusgasudledningerne med
omkring 800 mio. t CO
2
i 2014.
For at tilskynde til yderligere private og offentlige investeringer i energieffektivitet
præsenterede Kommissionen i 2016 sit initiativ om fremme af brugen af ren energi i
bygninger
47
.
Her fokuseres der på de udfordringer og muligheder, der ligger i investeringer i
energimæssigt bæredygtige bygninger for byggesektoren, og initiativet omfatter også
foranstaltningen vedrørende intelligent finansiering til intelligente bygninger. Denne
foranstaltning vil understøtte mere effektiv udnyttelse af offentlige midler, udvikling af solide
projektpipelines på basis af samlings- og bistandsmekanismer og nedbringelse af risikoen i
forbindelse med investeringer i energieffektivitet for projektledere, finansfolk og investorer.
Sammen med disse initiativer har Kommissionen desuden anlagt en dedikeret strategi til
fremme af innovation på området for ren energi
48
. I denne meddelelse præsenteres som et af
de fire prioriterede områder en helhedsorienteret strategi for de tre vigtigste politiske
virkemidler, som EU kan gøre brug af for at sætte skub i innovationen på området for ren
energi, og Unionens Horisont 2020-finansiering fokuseres på at dekarbonisere EU's
bygningsmasse. Kommissionen vil iværksætte alle initiativerne med det samme. Deres direkte
effekt vil medvirke til at lukke hullerne på vejen mod at nå målene med hensyn til
energieffektivitet på kort sigt.
EU har allerede opnået betydelige nedbringelser af energiforbruget og sænket sit endelige
energiforbrug til under 2020-målet. Selv i lyset af den lette stigning i primærenergiforbruget i
2015 sammenlignet med 2014 er Kommissionen optimistisk med hensyn til, at EU når sit mål.
Dette skyldes, at primærenergiforbruget i 2014 kun var 1,6 % højere end målet for det
absolutte primærenergiforbrug i 2020.
Ligesom i statusrapporten om energieffektivitet fra 2015 viser resultatindikatorerne i denne
rapport variationer blandt medlemsstaterne i perioden 2005-2014. De fleste indikatorer viser
dog forbedringer på EU-plan.
De fleste medlemsstater har
forbedret deres endelige energiintensitet i industrien og
servicesektoren,
hvilket er opmuntrende.
Som analysen viser, har størstedelen af medlemsstaterne nedbragt det gennemsnitlige
energiforbrug pr. kvadratmeter i husholdningerne i perioden 2005-2014. Det klimakorrigerede
endelige energiforbrug pr. capita er dog øget i mange medlemsstater. Som fremhævet i
meddelelsen om ren energi til alle europæere
49
bør medlemsstaterne fortsat fokusere på at
renovere eksisterende bygninger. Dette hjælper husholdningerne med at opnå den samme eller
en bedre komfort for færre penge. IKT vil spille en afgørende rolle i denne henseende ved at
give forbrugerne brugbare værktøjer, der kan øge deres bevidsthed om energiforbrug, åbne for
mere intelligent styring af deres elektriske apparater i realtid og forhindre unødvendigt
46
47
Se kapitel 4.
Bilag 1 til COM(2016) 860 final.
48
COM(2016) 763 final.
49
COM(2016) 860 final.
12
kom (2017) 0056 - Ingen titel
1723229_0013.png
energiforbrug. Endvidere er der behov for mere fokuserede foranstaltninger for at afhjælpe
brændstoffattigdommen effektivt.
Transportsektoren
var den eneste sektor, der oplevede en stigning i det endelige
energiforbrug i 2014 sammenlignet med 2013, idet 20 medlemsstater rapporterede om en
stigning i forhold til 2013, og 13 medlemsstater havde haft en stigning sammenlignet med
2005. Alle medlemsstaterne bør tage ved lære af de positive eksempler fra andre
medlemsstater for at vende den opadgående tendens. Der skal tilskyndes til aktiv transport
(f.eks. på cykel eller til fods), øget brug af kollektiv transport og mere bæredygtige former for
godstransport (jernbaner og indre vandveje), ligesom der skal opmuntres til udnyttelse af
alternativ lavemissionsenergi til transport, effektive køretøjer/fartøjer og udbredelse af den
tilhørende infrastruktur, f.eks. etablering af ladestandere til elektriske køretøjer som foreslået
af Kommissionen
50
.
Kommissionen vil fortsat holde et vågent øje med medlemsstaternes fremskridt i retning af at
nå deres vejledende nationale mål for energieffektivitet i 2020 og gennemføre direktivet om
energieffektivitet. Den vil desuden opdatere sin vurdering som led i sin status over
energiunionen.
Kommissionen opfordrer Europa-Parlamentet og Rådet til at udtrykke deres synspunkter
vedrørende denne vurdering.
50
Ibid.
13
kom (2017) 0056 - Ingen titel
1723229_0014.png
Tabel 1: Oversigt over indikatorer
Tendens til at nå 2020-målet
Tendens til
primærenergif
orbrug 2005-
2014
sammenlignet
Indikatorer
med
tendensen for
primærenergif
orbrug 2005-
2020 til at nå
2020-målet*
Kilde og
udtræknings
dato
EU28
BE
BG
CZ
DK
DE
EE
IE
EL
ES
FR
HR
IT
CY
LV
LT
LU
HU
MT
NL
AT
PL
PT
RO
SI
SK
FI
SE
UK
Eurostat
31/08/2016
+
+
+
+
+
+
-
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
-
+
+
+
+
+
+
+
+
-
+
Tendens for
endeligt
energiforbrug
2005-2014
sammenlignet
med tendens
for endeligt
energiforbrug
2005-2020 til at
nå 2020-
målet*
Eurostat
31/08/2016
+
-
+
+
+
-
+
+
+
+
+
+
+
+
+
-
+
+
-
+
-
+
+
+
+
-
+
+
+
Kortsigtet tendens
Energiintensitet,
hele økonomien
Industrien
Husholdninger
Gns. ændring i
Gns. årlig ændring i
Gns. årlig
Ændring i
Ændring i
industriens
Gns. årlig
primærenergiforbr
ændring i
primærenergif
endeligt
energiintensitet
ændring i
ugets
endeligt
orbrug 2014 i energiforbrug
i 2005-2014 i %
energiforbruget
energiintensitet i
energiforbrug pr.
forhold til
2014 i forhold
(endeligt
pr. m2 i 2005-
2005-2014 i %
capita i 2005-
primærenergif til endeligt
energiforbrug i
2014 med
(primærenergiforbr
2014 (antal
orbrug 2013 i energiforbrug
toe/BVT i
klimakorrektione
ug i Mtoe/BNP i 10
graddage
%
2013 i %
industrien i 10
r i koe/m2 i %
mio. EUR)
normaliseret) i %
mio. EUR)
Eurostat
31/08/2016 and
02/09/2016
Eurostat
31/08/2016
Eurostat
31/08/2016
Eurostat
31/08/2016
Eurostat
31/08/2016
Odyssee
05/10/2016
-4,0%
-7,5%
5,7%
-2,7%
-7,2%
-3,9%
1,3%
-0,4%
0,3%
-1,5%
-4,4%
-4,9%
-6,1%
1,9%
0,0%
-1,0%
-2,8%
-0,5%
1,7%
-5,2%
-3,8%
-4,2%
-1,8%
-0,6%
-3,3%
-4,3%
1,4%
-1,8%
-6,5%
-4,1%
-5,8%
2,7%
-3,5%
-3,9%
-4,0%
-1,9%
0,3%
1,5%
-1,9%
-6,7%
-5,0%
-4,3%
0,1%
0,8%
2,0%
-3,1%
0,7%
3,5%
-8,3%
-3,9%
-2,7%
-0,3%
-0,6%
-4,0%
-5,2%
-1,1%
-1,2%
-5,4%
-2,2%
-2,4%
-3,0%
-2,6%
-1,8%
-2,2%
0,9%
-2,2%
-0,3%
-2,2%
-1,9%
-1,7%
-1,9%
-1,4%
-1,5%
-5,6%
-3,8%
-2,5%
-3,1%
-1,9%
-1,8%
-3,5%
-1,7%
-4,3%
-1,7%
-4,9%
-0,3%
-2,0%
-3,2%
-1,8%
-0,9%
-6,3%
-5,0%
-2,5%
-1,3%
-4,5%
-0,6%
3,2%
-1,6%
-1,4%
-1,8%
-2,7%
3,2%
2,5%
-2,2%
-1,4%
3,6%
ikke relevant
-1,7%
-0,2%
-5,2%
-1,0%
-6,4%
-3,5%
-5,1%
-0,1%
-1,4%
-2,1%
-0,7%
-2,2%
2,2%
0,7%
0,0%
0,0%
1,1%
-2,6%
-2,1%
-0,3%
4,0%
ikke relevant
0,5%
1,2%
0,1%
1,8%
-0,3%
-0,7%
11,1%
-0,4%
0,3%
1,4%
0,3%
1,7%
1,9%
-0,1%
-0,2%
-1,2%
-2,7%
-2,3%
-0,3%
-2,6%
-0,8%
-1,9%
-3,5%
-1,0%
-1,6%
-1,0%
-0,2%
-2,2%
-2,1%
-2,5%
-4,1%
-4,4%
-0,8%
-1,9%
-1,4%
-3,7%
-3,0%
-3,2%
-1,0%
-4,0%
-0,7%
-1,4%
-0,6%
-1,4%
-2,3%
-3,3%
Kilde: Eurostat, GD ECFIN, Odyssee-Mure
* Der anvendes et plustegn (+), hvis medlemsstaterne har sænket deres primære og endelige
energiforbrug mellem 2005 og 2014 i et tempo, der er højere end det, der er nødvendigt i perioden 2005
til 2020 for at opfylde 2020 -målene for det primære og det endelige energiforbrug. I alle andre tilfælde
anvendes et minustegn ( -).
14
kom (2017) 0056 - Ingen titel
1723229_0015.png
Tabel 2: Oversigt over indikatorer
Servicesektoren
Transportsektoren
Produktion
Ændring i forholdet
mellem
omdannelsesoutput
2005-2014
fra
gennemsnitlig årlig
kraftvarmeproduktio
ændring i
n og
varmeproduktion i
brændselsmængde til
kraftvarmeværker
kraftvarmeproduktio
nen i 2014 i forhold til
2005 i procentpoint
Eurostat
31/08/2016 and
02/09/2016
Indikatorer
Ændring i andelen for
Ændring i andelen for
tog, rutebiler, busser
2005-2014
jernbaner og indre
2005-2014
og trolleybusser til
gennemsnitlig
vandveje til
gennemsnitlig
passagerbefordring i
ændring i samlet
godstransport i 2014
ændring i
2014 sammenlignet
endeligt
sammenlignet med
energiintensitet i
med 2005 i
energiforbrug i
2005 i procentpoint
servicesektoren i %
procentpoint
transportsektoren i %
(territorialiseret
(territorialiseret
godsaktivitet)
passageraktivitet)
Eurostat
31/08/2016 and
05/09/2016
Kilde og
udtrækningsdato
EU28
BE
BG
CZ
DK
DE
EE
IE
EL
ES
FR
HR
IT
CY
LV
LT
LU
HU
MT
NL
AT
PL
PT
RO
SI
SK
FI
SE
UK
Eurostat
31/08/2016
DG MOVE Pocketbook DG MOVE Pocketbook
Eurostat 06/12/2016
2016
2016
-1,3%
-0,4%
-1,2%
-2,5%
-1,6%
-0,9%
0,5%
-4,6%
0,3%
-0,9%
-0,8%
-0,3%
0,0%
1,3%
-1,1%
-1,7%
-2,7%
-5,2%
ikke relevant
-2,3%
-2,9%
-1,3%
-1,9%
-0,4%
-1,6%
-5,2%
0,6%
-1,5%
-1,7%
-0,5%
0,2%
0,9%
0,3%
-0,8%
0,2%
0,2%
-1,1%
-2,3%
-2,4%
-0,2%
0,6%
-1,2%
-1,6%
0,6%
2,7%
-1,1%
-0,6%
5,8%
-1,0%
-0,4%
3,1%
-1,1%
2,9%
2,7%
-0,5%
0,3%
-0,1%
-0,9%
0,1
3,1
-11,5
3,3
-0,7
-0,1
-4,1
2,3
-3,1
-0,9
1,6
-1,2
1,0
-2,6
-5,3
1,5
2,0
-3,0
-2,8
0,7
1,6
-10,6
-0,4
-6,1
-0,7
-7,0
-0,3
1,3
2,6
1,1
0,8
10,2
-3,3
0,6
-1,4
-24,7
-0,8
-1,0
0,9
-0,8
5,3
3,1
0,0
-2,9
-6,1
-13,6
3,1
ikke relevant
3,3
-2,2
-10,1
3,5
15,7
5,2
-6,4
5,8
-2,1
1,5
-1,2%
ikke relevant
-3,7%
-3,5%
-2,9%
0,0%
1,8%
2,7%
-7,7%
-3,3%
462,3%
ikke relevant
0,7%
46,8%
6,0%
-3,9%
15,5%
-6,0%
ikke relevant
-1,1%
1,1%
-1,6%
1,8%
-5,4%
-4,1%
-10,8%
0,1%
1,4%
-2,7%
-0,1
4,3
2,3
0,1
3,8
0,7
-5,1
4,2
-0,2
-4,2
-1,3
1,4
1,0
4,4
-4,1
46,5
3,6
-2,6
11,2
-0,3
3,9
-0,9
-0,9
-3,8
-0,3
-2,0
-0,2
1,0
0,1
Kilde: Eurostat
15