Europaudvalget 2017
KOM (2017) 0240
Offentligt
1756467_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 10.5.2017
COM(2017) 240 final
OPLÆG
OM STYRING AF GLOBALISERINGEN
DA
DA
kom (2017) 0240 - Ingen titel
F
ORORD
Den 1. marts 2017 fremlagde Europa-Kommissionen en hvidbog om Europas fremtid. Den er
udgangspunktet for en ærlig og omfattende debat om Unionens fremtid med 27 medlemmer.
For yderligere at bidrage til debatten fremlægger Europa-Kommissionen en række oplæg om
centrale emner, som vil være af afgørende betydning de kommende år.
Dette dokument om styring af globaliseringen er den anden rapport i rækken. Det har til
formål at foretage en rimelig og evidensbaseret vurdering af globaliseringens betydning for
Europa og europæerne.
Mange europæere, navnlig unge mennesker, ser, hvorledes forbindelser med mennesker i
andre lande og på andre kontinenter kan gøre deres liv bedre. De har god grund til at gøre
dette
ca. en tredjedel af vores nationale indkomst hidrører fra handel med resten af verden.
Men mange europæere er også bekymrede. For dem er globaliseringen ensbetydende med tab
af arbejdspladser, social uretfærdighed eller lave miljø- og sundhedsstandarder samt lave
standarder for beskyttelse af privatlivets fred. De anser det for at være en faktor, der bidrager
til undergravning af traditioner og identiteter. Disse bekymringer bør der tages højde for. Og
det er kun ved at forsøge at løse disse problemer åbent, at vi kan gøre det. Debatten vil gøre os
stærkere og bedre rustet til at finde bæredygtige og retfærdige løsninger, som er i
overensstemmelse med europæernes ønsker.
I dag bliver lokale spørgsmål mere end nogensinde globale, og globale spørgsmål bliver
lokale. Selv om globaliseringen påvirker næsten alle aspekter af vores liv, oplever vores
borgere og regioner denne udvikling meget forskelligt.
Tidspunktet er derfor kommet til at overveje, hvad EU kan gøre for at forme globaliseringen i
overensstemmelse med vores fælles interesser og værdier. Til at spørge, hvad vi kan gøre for
at beskytte og forsvare de europæiske borgere, især de mest sårbare, og give dem større
indflydelse. Og til at blive enige om, hvordan EU
lige fra EU-institutionerne til
medlemsstaterne, regionerne, kommunerne, arbejdsmarkedets parter, civilsamfundet i bredere
forstand, virksomheder, universiteter
og sine internationale partnere kan samles for at styre
globaliseringen.
2
kom (2017) 0240 - Ingen titel
Erklæring fra lederne af de 27 medlemsstater og
fra Det Europæiske Råd, Europa-Parlamentet og Europa-Kommissionen
"Den
Europæiske Union står i dag over for hidtil usete udfordringer, både globalt og internt:
regionale konflikter, terrorisme, stigende migrationspres, protektionisme og sociale og
økonomiske uligheder. Vi er sammen fast besluttet på at adressere udfordringerne i en verden
under hastig forandring og give vores borgere såvel sikkerhed som nye muligheder. Vi vil
gøre Den Europæiske Union stærkere og mere robust gennem endnu større enhed og
solidaritet blandt os og respekt for fælles regler. Enhed er både en nødvendighed og vores
frie valg. Enkeltvis ville vi blive kørt ud på et sidespor af den globale dynamik. Ved at stå
sammen har vi størst chance for at påvirke den og forsvare vores fælles interesser og
værdier
."
Rom, den 25. marts 2017
"At være europæer er også ensbetydende med at være åben og handle med vores naboer i
stedet for at bekrige dem. Det er ensbetydende med at være verdens største handelsblok, der
har handelsaftaler på plads eller undervejs med mere end 140 partnere over hele verden.
Og handel betyder beskæftigelse
for hver 1 mia. EUR, vi genererer i eksport, skabes der 14
000 ekstra job i EU. Og mere end 30 mio. job, dvs. 1 ud af 7 af alle job i EU, afhænger nu af
eksporten til resten af verden."
Jean-Claude Juncker
Formand for Europa-Kommissionen
Talen om Unionens tilstand, den 14. september 2016
3
kom (2017) 0240 - Ingen titel
I
NDHOLDSFORTEGNELSE
1. S
TATUS OVER GLOBALISERINGEN OG DENS VIRKNINGER
1.1. Globalisering er ikke noget nyt, men er i hastig forandring
1.2. Den er en drivkraft for forandring ...
1.3. ... men den indebærer også udfordringer
2. FREMTIDSUDSIGTER
2.1. Globaliseringen kommer til at se meget anderledes ud i 2025 ...
2.2. ... og fristelsen til at forlade sig på isolationisme eller passivitet skal modstås
3. EU'
S INDSATS UDADTIL
:
INTERNATIONALT SAMARBEJDE MED HENBLIK PÅ AT FORME
GLOBALISERINGEN
,
ØKONOMISK DIPLOMATI OG REDSKABER
,
DER SKAL SIKRE LIGE
KONKURRENCEVILKÅR
3.1. EU er allerede en drivkraft for en mere retfærdig verdensorden ...
3.2. ... men der bør gøres mere fremover ...
3.3. ... og EU bør tage skridt til at genoprette lige konkurrencevilkår
4. EU'
S INDSATS INDADTIL
:
OPBYGNING AF MODSTANDSDYGTIGHED GENNEM BEDRE DELING AF
FORDELE OG FREMME AF KONKURRENCEEVNEN PÅ LÆNGERE SIGT
4.1. Stærke social- og uddannelsespolitikker er afgørende for at sikre modstandsdygtighed og
en retfærdig fordeling af velstanden ...
4.2. ... og der er samtidig behov for en større indsats for at gøre Europa til en
konkurrencedygtig og innovativ økonomi ...
4.3. ... i tæt partnerskab med mere selvstændige regioner
5. K
ONKLUSION
4
kom (2017) 0240 - Ingen titel
1756467_0005.png
kom (2017) 0240 - Ingen titel
1756467_0006.png
I begyndelsen af 1970'erne tegnede handel tegnede sig for mindre end 20 procent af det
globale BNP, men nu repræsenterer den cirka halvdelen. Og selv om den traditionelle handel
med varer er stort set stabil, vokser andre former for udveksling, f.eks. datastrømme, stadig
eksponentielt
.
Det skønnes, at dataøkonomiens værdi med de passende rammer vil stige til
739 mia. EUR i 2020, hvilket svarer til 4 % af EU's samlede BNP og er mere end en
fordobling af den aktuelle værdi.
Figur 2: Globalt er realiteten i dag
Bemærkning: data for 2016 eller seneste foreliggende (2015)
Kilde: McKinsey Global Institute, FN, World Tourism Organisation, OECD og Europa-
Kommissionen
Samtidig står verden over for flere og flere tværnationale udfordringer, fra hidtil usete
migrationsstrømme til terrortrusler, finanskriser, pandemier eller klimaændringer. Selv de
største og rigeste lande har ikke længere kapacitet til at klare de udfordringer, de står over for.
I verden af i dag bliver globalt samarbejde stadig vigtigere.
1.2. Den er en drivkraft for forandring ...
En verden med flere indbyrdes forbindelser har givet nye muligheder. Borgerne rejser,
arbejder, uddanner sig og bor i andre lande end hjemlandet. De interagerer med hinanden på
nettet og udveksler idéer, kulturer og erfaringer. Studerende har online-adgang til kurser ved
førende universiteter i hele verden. Landene kan producere mere med mindre gennem
specialisering i det, de er bedst til, og udnyttelse af stordriftsfordele på de globale markeder.
International konkurrence, den globale klimaindsats, videnskabeligt samarbejde og
udveksling af ideer har fremmet kreativitet og innovation. Virksomheder, der er aktive på de
6
kom (2017) 0240 - Ingen titel
1756467_0007.png
internationale markeder forbliver konkurrencedygtige, fordi de kan lære og tilpasse sig
hurtigere
1
.
Europas eksport er vokset, da kunder verden over efterspørger de varer og tjenesteydelser af
høj kvalitet, vi leverer. Vores fly, luksusbiler, industrimaskiner, kosmetik og
sundhedsprodukter, luksustøj og fødevarer af høj kvalitet er yderst efterspurgte. Sammen med
den rådgivning, ingeniørvirksomhed eller transporttjenester, vi leverer, bidrager disse til en
stærk EU-eksport, som udgjorde i alt 1 746 mia. EUR i 2016 og sikrede mere højtlønnede job.
Hver gang der eksporteres for en mia. euro, skabes der 14 000 arbejdspladser. Det er ikke kun
store virksomheder, der nyder godt af dette. Over 80 % af de europæiske eksportører er
SMV'er
2
.
En italiensk SMV sælger præcisionsrengøringsmaskiner til kunder i luft- og
rumfartsindustrien, medicinalindustrien og industrien for luksusvarer i Europa, Israel, Kina og
Indien. Virksomheden beskæftiger en lang række arbejdstagere i sin egen region og bidrager
til den lokale økonomi gennem sin forsyningskæde og skatteindbetalinger.
Billigere inputmaterialer og nye teknologier, der importeres fra udlandet, gør også vores
virksomheder mere konkurrencedygtige og medvirker dermed til at bevare job i EU. 80 % af
EU's import består af råmaterialer, investeringsgoder og komponenter, der er nødvendige for,
at den europæiske økonomi kan fungere.
Import giver også de europæiske forbrugere et større udvalg og lavere priser. Dette bidrager
til at hæve levestandarden og forbedre købekraften, navnlig for husholdninger med lave
indtægter, der forbruger flere varer og tjenesteydelser som andel af deres indkomst. De fleste
europæere har nu adgang til prismæssigt overkommelige smartphones, computere, tøj, mad,
lægebehandling og transport, som ikke var til rådighed for tidligere generationer.
Direkte udenlandske investeringer er en vigtig kilde til kapital og teknologioverførsel. Mange
mennesker fra lande uden for EU er med succes blevet integreret i vores samfund. De har
udfyldt kritiske huller i arbejdsstyrken
fra ældrepleje til arbejdskraft inden for landbruget
eller specialiseret forskning og produktudvikling.
De stigende udgifter og knapheden på naturressourcer, befolkningstilvækst og forurening har
tilskyndet nye vækstøkonomier til hurtigt at skifte væk fra fossile brændstoffer og udvikle
renere energi- og ressourceeffektive teknologier, hvilket medfører højere miljøstandarder.
Global handelsliberalisering har øget EU's økonomiske vækst, hvilket øger velstanden og
medvirker til at bevare vores konkurrenceevne
3
. EU's andel af verdens vareeksport er fortsat
på over 15 % og er kun faldet ubetydeligt siden århundredskiftet, og siden Kina har opnået
status som medlem af Verdenshandelsorganisationen og er blevet et kraftcenter for eksport.
Visse medlemsstater, der er mest integreret i de globale forsyningskæder, har også både
højere indtægter og mindre ulighed. Denne succes har givet ressourcer til at opretholde vores
sociale model og beskytte miljøet.
1
2
Europa-Kommissionen, 2010, Report Internationalisation of SMEs.
Europa-Kommissionen, 2015, "EU exports to the world: effects on employment and income".
3
IMF, World Bank, WTO (2017) Making Trade an Engine of Growth for All. The Case for Trade and for Policies
to Facilitate adjustments.
7
kom (2017) 0240 - Ingen titel
1756467_0008.png
kom (2017) 0240 - Ingen titel
1756467_0009.png
kom (2017) 0240 - Ingen titel
1756467_0010.png
Lovlig indvandring har generelt sat skub i økonomien i modtagerlandene og kan give EU de
nødvendige færdigheder til at afhjælpe manglen på arbejdskraft. Når infrastrukturen og
integrationsbestræbelserne på lokalt niveau ikke har holdt trit med stigningen i omfanget af
migration, kan dette dog føre til sociale spændinger i samfundet. Det kan navnlig i lande og
regioner med høj arbejdsløshed og udstødelse medføre høje økonomiske og samfundsmæssige
omkostninger, mens marginalisering i nogle tilfælde også kan føre til radikalisering.
Medmindre der fortsat træffes aktive foranstaltninger, er der en risiko for, at globaliseringen
vil forstærke effekten af de teknologiske fremskridt og den seneste økonomiske krise og
bidrage yderligere til stigende ulighed og social polarisering. I løbet af det sidste årti har
middelklassens realindkomst i husholdninger i EU og andre avancerede økonomier
overordnet set været stagnerende, selv om økonomien generelt er vokset. Selv om ulighederne
i Europa stadig er langt mindre markante end i andre dele af verden, ejer den rigeste procent
af befolkningen stadig 27 procent af den samlede formue
5
.
Figur 5: Europæerne har et blandet syn på globalisering
Kilde: Bertelsmann Stiftung og Europa-Kommissionen (2016)
Mange borgere har den opfattelse, at globaliseringen direkte truer deres identitet og traditioner
og ødelægger den kulturelle mangfoldighed og deres levevis. Borgerne er bekymrede for, at
de ikke er i stand til at kontrollere deres fremtid og føler, at deres børns muligheder vil blive
dårligere end deres egen. Dette skyldes en fornemmelse af, at regeringerne ikke længere har
kontrol med og ikke er i stand til eller villige til at forme globaliseringen og håndtere dens
virkninger på en måde, som er til gavn for alle. Dette er den politiske udfordring, vi nu må
tage op.
5
Julius Bear, Wealth Report: Europe. September 2014.
10
kom (2017) 0240 - Ingen titel
1756467_0011.png
2. F
REMTIDSUDSIGTER
2.1. Globaliseringen kommer til at se meget anderledes ud i 2025 ...
Vi er stadig tidligt i den overgangsfase, hvor digitalisering, robotter, kunstig intelligens,
tingenes internet og 3D-printning vil revolutionere den måde, hvorpå vi producerer, arbejder,
bevæger os og forbruger.
Figur 6: Globalisering dengang og nu
Kilde: Europa-Kommissionen, McKinsey Global Institute, OECD
Næsten alle sektorer vil undergå forandringer, herunder f.eks.:
transport
med f.eks. førerløse og internetforbundne biler, droner eller delebiler
energi
med f.eks. intelligente net, vedvarende energi og decentral produktion
landbrugsfødevarer
med f.eks. klimavenligt landbrug og applikationer, der begrænser
madspild
telekommunikation
med f.eks. stærkere net, virtual reality, virtuelle arbejdsområder
distribution
med den stigende betydning af e-handel
finansielle tjenesteydelser
med f.eks. virtuelle banker og forsikringsselskaber eller
crowdfunding,
fabriksproduktion med automatisering, eller
sundhedspleje
med f.eks. online diagnosticering og sundhedspersoners øgede
grænseoverskridende mobilitet.
11
kom (2017) 0240 - Ingen titel
1756467_0012.png
Automatisering gør arbejdskraftomkostninger mindre relevante i forbindelse med beslutninger
om placering af produktionen. Dette bidrager rent faktisk til at bringe visse former for
fremstillingsvirksomhed tilbage til Europa som konstateret i European Reshoring Monitor6.
En velkendt tysk producent af sportsfodtøj flyttede i 2016 produktionen i Tyskland af en
bestemt skomodel til en fabrik, som er fuldstændigt bemandet af robotter. Virksomheden har
til hensigt at åbne flere sådanne "højhastighedsfabrikker" i Europa eller USA i fremtiden.
Enkle og rutineprægede opgaver, som kan automatiseres, vil imidlertid forsvinde
7
. De job,
der vil blive skabt og bragt tilbage til Europa, vil være forskellige fra dem, der blev flyttet for
mange år siden. Udfordringen for Europa bliver at innovere inden for strategiske teknologier
og hjælpe arbejdstagerne med at opnå de rigtige kvalifikationer for at undgå at udvide kløften
på arbejdsmarkedet.
Digitale teknologier og e-handel vil yderligere øge grænseoverskridende muligheder for selv
de mindste virksomheder. Mange virksomheder er nu "født globale" og når ud til købere i
hele verden via internettet. På den anden side bliver visse store onlineplatforme mere og mere
dominerende på markedet takket være deres evne til at spore og opbevare personoplysninger.
Der vil blive flere udfordringer i forbindelse med forvaltningen af beskyttelsen af privatlivets
fred, databeskyttelse, cybersikkerhed samt imødegåelse af misbrug af markedsstyrke.
De udviklede lande har vist vejen frem inden for mange af disse nye teknologier.
Konkurrencen vil dog i stadig højere grad komme fra de nye økonomier, som hurtigt bevæger
sig op i værdikæden. Kløften mellem mere teknologisk avancerede regioner og de mindre
avancerede risikerer at blive udvidet, medmindre regeringerne investerer i uddannelse,
udstyrer borgerne med de rigtige færdigheder, tilskynder til innovation, sikrer loyal
konkurrence og regulerer intelligent, hvor det er nødvendigt.
I 2025 vil 61 % af verdens 8 mia. mennesker bo i Asien, navnlig i Kina og Indien. EU's
relative andel af verdens befolkning vil falde, og EU27 vil tegne sig for 5,5 %. Det kan føre til
en multipolar verdensorden med forskellige politiske, teknologiske, økonomiske og militære
kræfter. Men det giver også europæiske virksomheder nye markeder.
6
7
https://reshoring.eurofound.europa.eu/.
OECD anslår, at i gennemsnit og på tværs af landene er 9 % af arbejdspladserne i stor risiko for at blive
automatiseret, mens halvdelen af arbejdsopgaverne for yderligere 25 % af arbejdsstyrken vil ændre sig
væsentligt på grund af automatisering.
12
kom (2017) 0240 - Ingen titel
1756467_0013.png
Figur 7: Den største befolkningstilvækst finder sted uden for Europa
Kilde: De Forenede Nationer (2015)
Det synes at være sikkert, at mobiliteten vil stige. Mindre end 4 % af verdens befolkning bor i
dag uden for deres fødeland, og dette tal er endnu lavere for europæerne
8
. I 2025 er der flere,
der vil flytte. Et stærkt stigende antal unge i Afrika, ustabilitet i vores nabolande og andre
steder og det voksende pres som følge af klimaændringer vil fortsat tilskynde enkeltpersoner
og familier til at søge efter et sikrere og bedre liv i udlandet, medmindre der investeres i
fremme af en fredelig fremtid med velstand i oprindelseslandene.
Forskellige teknologier har gjort borgerne mere bevidste om mulighederne i verden. De gør
det imidlertid også lettere for borgerne at fjernarbejde, herunder i et andet land eller på et
andet kontinent. Deltagelse i den globale arbejdsstyrke vil blive mindre afhængig af, hvor folk
bor, og mere afhængig af deres internetforbindelses hastighed og kvalitet.
En mere forbundet verden vil give nye muligheder og større trusler. Kriminelle og terrorister
vil fortsat forsøge at udnytte øget åbenhed og bruge nye teknologier til at foretage ulovlig
handel eller sprede had. På den anden side er flere og flere aktører
borgere,
civilsamfundsgrupper, virksomheder og kommuner
i stand til at have forbindelser med deres
kolleger overalt i verden og arbejde sammen om at løse fælles problemer.
Netværk af byer
arbejder sammen for at lære af hinanden, hvordan man bekæmper klimaændringer
eller integrerer nyankomne flygtninge,
regioner indgår partnerskaber med private virksomheder
med henblik på at udvikle fremsynede udviklingsplaner og borgerne mobiliserer sig online for
at vise solidaritet med globale bevægelser som f.eks.
kvindedemonstrationer,
der fandt sted i
byer i hele verden den 21. januar 2017.
8
UNFPA.
13
kom (2017) 0240 - Ingen titel
1756467_0014.png
2.2. ... og fristelsen til at forlade sig på isolationisme eller passivitet skal modstås
Ændringer i forbindelse med globaliseringen kan føre til et ønske om, at landene isolerer sig
fra omverdenen. Dette er særlig udtalt i regioner, som halter bagefter. Nogle ønsker at opstille
barrierer og lukke grænserne. I den modsatte ende af skalaen ønsker andre at lade
globaliseringen gå sin gang i den tro, at selvregulerende markeder i sidste ende vil skabe de
bedste resultater.
I kølvandet på den økonomiske krise og antiglobaliseringsbevægelsen har vi allerede været
vidne til en udvikling i retning af isolering. De multilaterale forhandlinger, der skal nedbryde
barriererne for handel, har i stort omfang stået i stampe i det seneste årti, og protektionisme
har fået et comeback
9
. Selv lande, som traditionelt har slået til lyd for en åben global
økonomi, undersøger nu mulighederne for at bremse importen, begrænse indvandringen og
begunstige indenlandsk produktion. Disse udviklingstendenser har bidraget til den seneste
markante opbremsning i væksten i den globale handel.
Imidlertid anerkender et flertal af de europæiske borgere, at
10
protektionisme ikke beskytter.
Protektionisme kan yde kortsigtet nødhjælp, men historien viser, at den aldrig har haft varig
succes og i mange tilfælde har haft katastrofale resultater
11
. Et skræmmende eksempel herpå
er den store depression i 1930'erne, der blev forværret af gengældelsesprotektionisme og i
sidste ende bidrog til, at der opstod krig.
Hvis vi lukker vores grænser, er der andre, der vil gøre det samme. Vi vil alle blive tabere.
Dette er navnlig tilfældet for Europa, som er dybt integreret i de globale værdikæder.
Protektionisme
vil forstyrre produktionen og øge omkostningerne og priserne for forbrugerne. Den
europæiske eksport ville blive mindre konkurrencedygtig, og endnu flere arbejdspladser blive
bragt i fare
12
. En forøgelse af handelsrestriktionerne på 10 % skønnes at føre til en nedgang i
nationalindkomsten på 4 %
13
. Vi ville miste adgangen til nye produkter, tjenester, teknologier
og ideer. Prisstigninger rammer de fattigste hårdest, og protektionisme vil have den modsatte
virkning af den ønskede
14
.
For at undgå denne nedadgående spiral er der behov for multilaterale institutioner og regler
for at give landene mulighed for i fællesskab at fremme fælles løsninger i en globaliseret
verden. Dette er af afgørende betydning for at kunne håndtere problemer, som kræver
kollektiv handling, f.eks. den globale økonomi, klimaændringer eller skatteunddragelse. Uden
dem kan stærke og mindre samvittighedsfulde lande og virksomheder gennemtvinge deres
regler og interesser over for svagere lande og virksomheder. Dette ville være i strid med EU's
9
En rapport fra WTO, OECD og UNCTAD viste, at der siden 2008 er blevet registreret mere end 1 500 nye
handelsrestriktioner i G20-landenes økonomier. Kun en fjerdedel af disse var blevet afviklet i maj 2016.
10
Et flertal af europæerne opfatter globaliseringen som en mulighed for økonomisk vækst. En endnu større
gruppe har tillid til deres økonomi. Kilde: Standard Eurobarometer 86, efteråret 2016.
11
Autarkiske eksperimenter Sovjetunionen, Albanien indtil 1990'erne, Kina indtil 1970'erne, Argentina i
perioden mellem 1970'erne og 2000'erne eller senest i Venezuela førte ikke til velstand.
12
Arto, Iñaki, José M. Rueda-Cantuche, Antonio F. Amores, Erik Dietzenbacher, Nuno Sousa, Letizia Montinari
og Anil Markandya,"EU Exports to the World: Effects on employment and income", Europa-Kommissionen,
2015.
13
OECD (2003), "The Sources of Growth in OECD Countries", Paris.
14
Ifølge en undersøgelse, som for nylig blev gennemført i 27 europæiske lande og 13 andre store lande, vil det
reelle indkomsttab, hvis handelen stoppes, være 63 % for de fattigste husholdninger og 28 % for de rigeste,
fordi de fattige bruger en større del af deres indkomst på forbrug (kilde: "Measuring the unequal gains from
trade", Pablo D. Fajgelbaum og Amit K. Khandelwal, Quaterly Journal of Economics, august 2016).
14
kom (2017) 0240 - Ingen titel
grundlæggende værdier, retsstatsprincippet, ligestilling og den solidaritet, som EU er bygget
på.
For bedre at styre globaliseringen har vi brug for mere global styring og globale regler. Og vi
er nødt til at støtte dette med nationale politikker, som øger vores konkurrenceevne og
modstandsdygtighed hjemme. Europa skal nu træffe afgørelse om, hvordan dette gøres.
15
kom (2017) 0240 - Ingen titel
3. EU'
S
INDSATS UDADTIL
:
INTERNATIONALT SAMARBEJDE MED HENBLIK PÅ AT FORME
GLOBALISERINGEN
,
ØKONOMISK DIPLOMATI OG REDSKABER
,
DER SKAL SIKRE LIGE
KONKURRENCEVILKÅR
3.1. EU er allerede en drivkraft for en mere retfærdig verdensorden ...
Opbygning af en retfærdig, regelbaseret ordning baseret på høje standarder kræver
samarbejde mellem mange lande med forskellige interesser, kulturer og udviklingsniveauer.
Målet er at afstemme
midlerne
til globalisering
åbning af markeder og teknologisk udvikling
med
formålene
sikring af rettigheder og øget menneskelig velfærd.
Efter to altødelæggende verdenskrige oprettede landenes regeringer De Forenede Nationer
(FN), Den Internationale Valutafond (IMF), Verdensbanken eller den almindelige
overenskomst om told og udenrigshandel (GATT), der senere blev til
Verdenshandelsorganisationen (WTO). Disse institutioner har bragt fred, stabilitet, tillid og
velstand til mange mennesker. Den indbyrdes afhængighed blev øget, og den globale handel
steg kraftigt.
Efter finanskrisen blev G20-landenes regeringer enige om et koordineret program til støtte for
den globale økonomi og mere solide globale regler til regulering af de finansielle markeder og
bekæmpelse af skatteunddragelse. 2030-dagsordenen for bæredygtig udvikling og dens mål
for bæredygtig udvikling blev godkendt af alle medlemmerne af FN i 2015. En bindende
international aftale blev også opnået i Paris for at bekæmpe klimaændringerne og sætte skub i
en proces, der vil forbedre de miljømæssige standarder i hele verden. På FN-topmødet i 2016
forpligtede lederne sig også til at udvikle en global politik til håndtering af store flygtninge-
og migrantstrømme. Tidligere i år trådte en ny WTO-aftalen om handelslettelser i kraft.
Disse eksempler er udtryk for en ny global indsats for at samarbejde om styring af
globaliseringen. EU og medlemsstaterne spillede en central rolle i denne forbindelse. EU er i
sig selv en model for velfungerende reguleret integration, der giver os mulighed for at fremme
multilateralisme og en regelbaseret orden.
3.2. ... men der bør gøres mere fremover
Det internationale regelsæt er dog stadig langt fra at være fuldstændigt.
Visse områder,
navnlig inden for den digitale økonomi, er næsten ikke reguleret. Inden for andre giver
reglerne ikke lige vilkår eller kun utilstrækkelig beskyttelse mod skadelig og urimelig adfærd
som f.eks. skatteunddragelse, korruption, udvinding af ressourcer, ulovlige finansielle
strømme, skadelig statsstøtte eller social dumping.
Vi har ikke kun behov for at opretholde den eksisterende globale regelbaserede orden med
henblik på hidtil usete udfordringer, men også at udvikle den yderligere. Kommende
udfordringer, navnlig i en multipolær verden, vil kræve, at vi fortsætter og styrker
koordineringen af den økonomiske politik for at sikre en stærk, bæredygtig, afbalanceret og
inklusiv vækst. Multilateralt samarbejde med vores globale partnere er til stadighed den
foretrukne fremgangsmåde. Med henblik herpå bør vi bidrage til at styrke og reformere
multilaterale institutioner, så de bliver mere retfærdige og effektive, hvis de fortsat skal være
en del af løsningen. I en verdensorden, som i stigende grad anfægtes, bør vi også være rede til
at fremskynde udviklingen gennem samarbejde med mindre koalitioner og samtidig lade
døren stå åben for andre, således at de kan tilslutte sig, når de er rede. På samme måde bør
ikke-statslige aktører som f.eks. internationale organisationer eller ngo'er inddrages på
passende måde.
EU kunne fortsat gå i spidsen og formidle sine værdier og interesser og fremme et kapløb
mod toppen.
2030-dagsordenen for
bæredygtig udvikling
giver et fælles referencepunkt for
16
kom (2017) 0240 - Ingen titel
1756467_0017.png
prioritering af den fremtidige indsats til fordel for velstand, planeten og mennesker i hele
verden, især i udviklingslandene.
I juni 2017 vil EU vedtage en ny europæisk
konsensus om udvikling,
som vil tilpasse EU's
udviklingspolitik til 2030-dagsordenen. For effektivt at tage udfordringerne i en globaliseret
verden op skal EU's udviklingsindsats være mere end blot støtte. Den skal samle investeringer
og handel, den private sektors bidrag, mobilisering af nationale ressourcer, fremme af god
regeringsførelse, retsstatsprincippet og menneskerettigheder, herunder et særligt fokus på
unge, ligestilling mellem kønnene og styrkelse af kvinders indflydelse og status. EU's
foreslåede
eksterne investeringsplan
skal skabe fordele for alle parter ved at fremme
bæredygtig vækst og beskæftigelse i udviklingslandene. Dette vil bidrage til at lette
migrationspresset og skabe investeringsmuligheder for europæiske virksomheder.
Mere integreret og proaktiv
europæisk økonomisk diplomati
vil også skabe bedre resultater
for vores borgere. EU og medlemsstaterne bør forbedre sammenhængen mellem eksterne
politikker og redskaber til fremme af vækst og beskæftigelse i Europa og bliver mere
effektive i forfølgelsen af vores økonomiske interesser i udlandet. Afhængigt af det
pågældende land kunne EU's interesser omfatte sikring af makroøkonomisk stabilitet, støtte til
centrale økonomiske og sociale reformer eller løsning af hindringer for markedsadgang.
Økonomisk diplomati kræver øget koordinering mellem EU, medlemsstaterne og de
finansielle institutioner som f.eks. Den Europæiske Investeringsbank. Anvendelse af det
omfattende netværk af EU-delegationer i verden bør også hjælpe europæiske virksomheder,
især SMV'er, med at få succes på globale markeder. Dette kan ske gennem støtte til bedre
udnyttelse af muligheder, som skabes af handels- og investeringsaftaler, for at bekæmpe
vedvarende hindringer for markedsadgang eller at fremme strategiske fælleseuropæiske
handelsprojekter. Det kunne også omfatte deltagelse i fastsættelsen af internationale
standarder for nye teknologier eller styrkelse af europæiske erhvervsorganisationer i udlandet.
EU bør fortsætte med at udvikle en
afbalanceret, regelbaseret og progressiv dagsorden for
handel og investeringer
15
, som ikke kun åbner markeder på et gensidigt grundlag, men også
styrker den globale styring inden for områder som menneskerettigheder, arbejdsvilkår,
fødevaresikkerhed, folkesundhed, miljøbeskyttelse og dyrevelfærd. Disse aftaler skal
opretholde EU's og medlemsstaternes evne til at nå legitime mål for den offentlige politik og
opretholde EU's nuværende høje standarder på disse områder
16
for at beskytte vores borgere
og beskytte EU's industri mod illoyal konkurrence. De bør også bidrage til opfyldelsen af
målene for bæredygtig udvikling.
Internationale økonomiske og finansielle bestemmelser
bør forblive et fokusområde.
Vi bør især
støtte mere effektive mekanismer på globalt plan for at overvåge og tilpasse
makroøkonomiske politikker, optrappe bekæmpelsen af skatteundgåelse, sikre stabiliteten i
finanssektoren, eliminere overkapacitet og dertil knyttede statslige tilskud, fremme e-handel,
samtidig med at privatlivets fred beskyttes, og fremme konvergens inden for tekniske
standarder, således at de ikke længere fungerer som unødvendige hindringer.
Desuden bør vi gå videre med bestræbelserne på at forbedre sociale standarder og
arbejdsnormer
og -praksis i tæt samarbejde med Den Internationale Arbejdsorganisation,
Meddelelse COM(2015) 497 af 14. oktober 2015 "Handel for alle: En mere ansvarlig handels- og
investeringspolitik".
16
Se det fælles fortolkende instrument om den omfattende økonomi- og handelsaftale mellem Canada og EU
og dets medlemsstater - http://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-13541-2016-INIT/en/pdf.
15
17
kom (2017) 0240 - Ingen titel
1756467_0018.png
men også civilsamfundet, arbejdsmarkedets parter og den private sektor. I denne forbindelse
bør kollektive overenskomstsystemer fremmes på verdensplan.
Globaliseringen er nødt til at blive effektiv. Handel hjælper lande med at blive mere
produktive gennem specialisering, men reel effektivitet indebærer også, at de eksterne
omkostninger minimeres, og den økonomiske vækst adskilles fra ressourceforbruget.
Forurening som følge af transport og emballering, trafikbelastning og udtømning af
værdifulde naturressourcer er vigtige eksempler på disse virkninger udefra.
Parisaftalen om klimaændringer
tjener til bekæmpelse af klimaændringer, fremmer af
overgangen til ren energi og skaber desuden nye forretningsmuligheder for EU's
virksomheder, navnlig inden for rene energiteknologier. Det giver en konkurrencemæssig
fordel til de industrier, der allerede har reduceret deres CO
2
-fodaftryk. Det vigtigste er nu at
færdiggøre regelsættet for gennemførelse heraf for at sikre, at alle lande bidrager til
reduktionen af CO
2
-emissioner.
Kulturelt diplomati er en integrerende del af vores fælles udenrigspolitik og økonomiske
politik. Europæisk
kultur er en vigtig kilde til beskæftigelse og vækst,
og samtidig kan
kulturel udveksling og mellemfolkelige kontakter forme globaliseringen og fremme vores
værdier og identitet.
Som verdens største indre marked, verdens største handelsmagt og investor og den største
donor af udviklingsbistand kan Europa udforme det globale regelsæt. Men for at bevare denne
indflydelse i en situation med demografiske, økonomiske og politiske forandringer er vi i
stigende grad nødt til at
stå sammen og tale med én stemme.
I 2050 vil intet enkelt
europæisk land være blandt de otte største økonomier udtrykt i størrelse
17
.
Rettidige, gennemsigtige og inklusive beslutningsprocedurer er nødvendige, for at en
kollektiv international indsats kan være effektiv. EU skal være i stand til ikke blot at indgå
brede aftaler for at løse en lang række globale spørgsmål, men også til at sikre, at disse aftaler
kan ratificeres og gennemføres. Spørgsmålet er stadig, om EU's institutionelle struktur er fuldt
ud tilpasset til denne udfordring. Dette spørgsmål bør behandles i forlængelse af den
kommende udtalelse fra Domstolen om kompetence i forbindelse med handelsaftaler
18
.
3.3. ... og EU bør tage skridt til at genoprette lige konkurrencevilkår
EU står ganske vist for åbenhed og samarbejde, men kan ikke være naiv i sin tilgang til
globaliseringen. Der er situationer, hvor der findes regler, men disse ikke overholdes. Det kan
tage nogen tid at lukke smuthullerne i de globale regler og hæve standarderne. I mellemtiden
skal EU råde over instrumenterne til at genoprette lige vilkår og sætte beslutsomt ind over for
lande eller virksomheder, der udøver illoyal praksis.
Det starter med
bedre håndhævelse af eksisterende aftaler og regler
på områder som
handel, arbejdsnormer, klima og miljøbeskyttelse. Verdenshandelsorganisationen (WTO) har
en bindende tvistbilæggelsesordning, som EU bør fortsætte med at anvende, når det er
påkrævet. På samme måde bør vi sikre, at de tilsagn, som parterne har afgivet inden for
rammerne af vores bilaterale handels- og investeringsaftaler, overholdes.
En effektiv
håndhævelse af vores egne EU-regler
vil også sikre, at alle virksomheder, som er til stede
eller aktive i EU og overtræder reglerne, straffes effektivt. Dette bør ske i samarbejde med
medlemsstaternes myndigheder. Der kan også foretages yderligere investeringer i EU's
toldrisikostyring
med henblik på at lette og fremskynde lovlig handel i EU og samtidig sikre
17
18
The world in 2050, PWC, februar 2017.
Domstolen, udtalelsessag 2/15.
18
kom (2017) 0240 - Ingen titel
1756467_0019.png
borgernes tryghed og sikkerhed ved at standse forfalskede eller farlige varer ved EU's
grænser.
EU vil også fortsætte sin indsats for at fastlægge retfærdige regler for beskyttelse af
internationale investeringer, samtidig med at regeringerne gives mulighed for at forfølge deres
legitime politiske mål. Tvister bør ikke længere afgøres ved voldgift under systemet med
såkaldt tvistbilæggelse mellem investor og stat (ISDS). Kommissionen har derfor foreslået en
multilateral investeringsdomstol
19
, som vil skabe en retfærdig og gennemsigtig ordning og
for nærværende drøftes med vore partnere.
Vi har også brug for effektive
handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter:
Disse bør
revideres, således at de bliver hurtigere, mere fleksible og mere effektive, når dumping og
unfair subsidiering skal bekæmpes
20
. Ligeledes er EU verdens mest åbne marked for
offentlige udbud,
men vores virksomheder har ikke altid samme adgang til andre lande.
Forslaget om et internationalt instrument for offentlige udbud
21
vil løse dette problem. Der er
behov for en hurtig indsats på disse områder.
Åbenhed over for
udenlandske investeringer
er fortsat et centralt princip for EU og en vigtig
kilde til vækst. Imidlertid er der for nylig blevet udtrykt bekymring over udenlandske
investorer, navnlig statsejede virksomheder, der overtager europæiske virksomheder med
nøgleteknologier af strategiske årsager. EU's investorer har ofte ikke samme ret til at investere
i det land, hvorfra investeringerne stammer. Disse problemer kræver omhyggelig analyse og
passende foranstaltninger.
Europæiske virksomheder er vigtige partnere i forbindelse med udformningen af
globaliseringen og giver positive resultater for alle. Der er mange positive eksempler på,
hvordan man kan opnå bæredygtig vækst for aktionærer, arbejdstagere og de lokalsamfund,
hvori de har deres aktiviteter. Når virksomhederne ikke tager deres sociale og miljømæssige
ansvar alvorligt, bør de dog drages til ansvar.
EU bør fortsat træffe foranstaltninger med henblik på at opnå global
retfærdighed og
gennemsigtighed på skatteområdet.
Ved udgangen af 2017 vil EU råde over en fælles liste over
ikkesamarbejdsvillige jurisdiktioner.
Dette vil give mere effektive redskaber til at løse
problemerne vedrørende skatteunddragelse og tredjelande, der nægter at spille efter reglerne.
Kommissionen vil også fortsætte med at føre forhandlinger om internationale regler, der
forhindrer selskaber, der er etableret i tredjelande, i at undgå direkte og indirekte
skattemæssige forpligtelser, hvorved medlemsstaternes beskatningsgrundlag beskyttes.
19
Jf. Kommissionens offentlige høring om en multilateral reform af investeringstvistbilæggelsen, der blev
lanceret i december 2016.
20
Jf. Kommissionens meddelelse "Henimod en solid handelspolitik for EU for at skabe vækst og beskæftigelse",
oktober 2016, og Kommissionens forslag COM(2013) 191 og COM(2016) 721 til forordninger om ændring af
forordning (EU) 2016/1036 om beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Den
Europæiske Union, og forordning (EU) 2016/1037 om beskyttelse mod subsidieret indførsel fra lande, der ikke
er medlemmer af Den Europæiske Union.
21
Jf. Kommissionens forslag COM(2016) 34 af 29. januar 2016.
19
kom (2017) 0240 - Ingen titel
1756467_0020.png
4. EU'
S INDSATS INDADTIL
:
OPBYGNING AF MODSTANDSDYGTIGHED GENNEM BEDRE DELING
AF FORDELE OG FREMME AF KONKURRENCEEVNEN PÅ LÆNGERE SIGT
4.1. Stærke social- og uddannelsespolitikker er afgørende for at sikre
modstandsdygtighed og en retfærdig fordeling af velstanden ...
Borgerne skal have tillid til, at deres regeringer vil beskytte og styrke dem gennem solide
socialpolitikker, der er et væsentligt element i vores reaktion på globaliseringen. Den 27. april
offentliggjorde Kommissionen et oplæg om Europas sociale dimension
22
. Selv om Europa
allerede har de mest lige og rummelige samfund i verden, er vi nødt til fortsat at styrke og
tilpasse vores politikker til fremtiden og tackle uligheder gennem retfærdige og moderne
skattepolitikker. En bedre fordeling af fordelene ved globalisering kombineret med effektiv
social beskyttelse vil hjælpe folk med at finde et anstændigt job og tilpasse sig forandringer.
Mere generelt vil en retfærdig og ligelig fordeling af velstanden samt målrettede
investeringer, der fremmer social integration af mere sårbare kategorier af befolkningen,
herunder indvandrere, bidrage til at styrke den sociale samhørighed. Det er præcis de
spørgsmål, Kommissionen foreslår løst med den europæiske søjle for sociale rettigheder
23
.
Den foreslår en strategi for forbedring af beskæftigelses- og socialpolitikker i EU og
medlemsstaterne for at gøre den egnet til digitalisering og globalisering.
Nøglen til indflydelse er livslang læring. Lige adgang til uddannelse af høj kvalitet er en
effektiv måde at fordele velstanden i samfundet på. Dette bør begynde med grundlæggende
uddannelse af høj kvalitet og adgang til uddannelse og udvikling af kvalifikationer for alle
aldersgrupper. Vi er også nødt til at finde nye måder at lære på for et samfund, der bliver mere
og mere mobilt og digitalt, og levere den rette blanding af "bløde" færdigheder, navnlig
iværksætterånd samt solide digitale færdigheder. Allerede i dag kræver 90 % af alle job it-
færdigheder på et vist niveau
24
. Europa er i gang med at forbedre sine digitale færdigheder,
men der er behov for yderligere fremskridt
25
. Kombineret med hjælp til jobsøgende, vil dette
hjælpe borgerne med at tilpasse sig en arbejdsplads under konstant forandring og mere
fleksible karriereforløb.
Et moderne og effektivt arbejdsmarked bør lette adgangen til arbejdsmarkedet for alle.
Politikkerne bør også give tilstrækkelig sikkerhed i beskæftigelsen, indkomstkompensation og
passende sikkerhedsnet for de personer, der er i en vanskelig overgangsfase. Adgang til
tjenesteydelser af høj kvalitet bør sikre lige muligheder og social inklusion. Det kan være lige
fra sundhedspleje til børnepasning for at øge kvinders deltagelse i arbejdsmarkedet,
fjernarbejde, bedre balance mellem arbejdsliv og privatliv og til forbedring af
beskæftigelsesmulighederne for personer med nedsat mobilitet.
De måder, hvorpå medlemsstaterne behandler disse sociale spørgsmål, er meget forskellige.
De tilgange, der udvikles i ét land, en region eller en by, fungerer ikke nødvendigvis
andetsteds. På nuværende tidspunkt bør EU og medlemsstaterne fortsat nøje samordne deres
sociale politikker, men EU kunne også støtte den nationale og lokale indsats på
22
23
Oplæg om Europas sociale dimension, Europa-Kommissionen, COM(2017) 206 af 26. april 2017.
Meddelelse fra Kommissionen om etablering af en europæisk søjle for sociale rettigheder, COM(2017) 250 af
26. april 2017. Kommissionens henstilling om den europæiske søjle for sociale rettigheder, C(2017) 2600 af 26.
april 2017.
24
Den europæiske statusrapport på det digitale område (EDPR) 2017, SWD(2017) 160.
25
70 % eller mere af befolkningen har grundlæggende eller avancerede digitale færdigheder i Finland,
Luxembourg og Det Forenede Kongerige sammenlignet med mindre end 40 % i Italien, Cypern, Grækenland,
Bulgarien og Rumænien, den europæiske statusrapport på det digitale område 2017.
20
kom (2017) 0240 - Ingen titel
1756467_0021.png
uddannelsesområdet. Bedste praksis deles, og der er en vigtig rolle for arbejdsmarkedets
parter.
Tysklands tosporede erhvervsuddannelsessystem
sikrer, at de studerende får de
færdigheder, som virksomhederne i praksis har brug for, og fremmer samarbejdet mellem
skoler, virksomheder og studerende.
Den skandinaviske flexicurity velfærdssamfundsmodel
skaber balance mellem fleksible
arbejdsmarkeder og sikrer overgangen mellem job, således at der kan skabes flere og bedre
job.
Estlands e-skolesystem
26
uddanner en ny generation, som vil blive mere effektiv og
teknologisk begavet end nogensinde. Brug af digital teknologi har gjort det muligt for Estland
at ligge øverst blandt medlemsstaterne i rangordningen for OECD's program for international
elevevaluering (PISA).
På EU-niveau vil gennemførelsen af søjlen inden for rammerne af det europæiske semester
føre til en bedre udbredelse af de fordelingsmæssige virkninger af strukturpolitikker for at
gøre væksten mere inklusiv. Passende finans- og strukturpolitikker i medlemsstaterne bør
også spille en central rolle. EU's struktur- og investeringsfonde kan også bidrage til at fremme
væsentlige investeringer i forbedring af infrastruktur og innovation eller til at støtte
udviklingen af menneskelig kapital og beskæftigelse. Det er af afgørende betydning for EU at
forblive en Union med moderne og aktive velfærdsstater. Solidaritet er ikke kun en
grundlæggende værdi i EU, men er også afgørende for den sociale samhørighed i en åben
økonomi.
De
europæiske struktur- og investeringsfonde
(ESF, EFRU og ELFUL) investerer 34,5
mia. EUR (49,2 mia. EUR inkl. nationale bidrag) på uddannelsesområdet. Den
Europæiske
Fond for Tilpasning til Globaliseringen
(EGF) hjælper arbejdstagere, der bliver
arbejdsløse, med at finde et andet job eller starte egen virksomhed gennem samfinansiering
af aktiviteter som jobsøgning, karriererådgivning, omskoling, mentorordninger og
coaching, iværksætteri og indkomststøtte. Siden oprettelsen i 2007 har EGF ydet bistand til
140 000 afskedigede arbejdstagere. Det er et håndgribeligt bevis på EU's solidaritet i
håndteringen af beskæftigelsesmæssige og sociale konsekvenser af globaliseringen. Det bør
overvejes at gøre dette instrument mere operationelt for at sikre en hurtig anvendelse, hvis
en fabrik lukkes, og mere fleksibelt for at gøre det i stand til at støtte en bredere vifte af
tiltag inden for økonomisk udvikling set i forhold til den nuværende fokusering på de
berørte arbejdstagere. I den forbindelse vil det være vigtigt at bygge bro mellem kortsigtede
foranstaltninger og mere langsigtede omstillingsstrategier, der støttes under
samhørighedspolitikken.
4.2. ... og der er samtidig behov for en større indsats for at gøre Europa til en
konkurrencedygtig og innovativ økonomi ...
26
I henhold til programmet for international elevevaluering (PISA), som er et førende globalt parameter for
måling af uddannelse, som er udarbejdet af OECD, er estiske 15-åriges resultater de bedste i Europa og blandt
de bedste i hele verden (kilde: PISA 2015).
21
kom (2017) 0240 - Ingen titel
1756467_0022.png
Omfordelingspolitikker, der sikrer fordele for alle, kræver betydelige investeringer fra
regeringernes side, hvilket igen kun kan finansieres i en situation med en blomstrende og
konkurrencedygtig økonomi. Politikkerne skal hjælpe virksomhederne til at kunne innovere
løbende. Kun ved at skabe produkter og tjenesteydelser, som følger med udviklingen i
forbrugernes behov, kan de trives på de globale markeder og skabe velstand og beskæftigelse.
Det kræver en vision for fremtiden at modernisere vores økonomi gennem indførelse af
digitalisering, teknologisk og social innovation, dekarbonisering og den cirkulære økonomi.
Selv om vores økonomi i stigende grad bliver baseret på tjenesteydelser, forbliver industrien
en vigtig økonomisk søjle. Den er også en vigtig kilde til beskæftigelse, giver job i
arbejdsmarkedets midtersegment og bidrager til at forebygge social polarisering. Vi er derfor
nødt til at modernisere økonomien gennem konkrete foranstaltninger på EU- og
medlemsstatsplan samt regionalt og lokalt plan (jf. figur 8). Det drejer sig ikke om at holde
industrier i tilbagegang kunstigt i live; vi bør i stedet investere mere i fremtidens industrier og
arbejdstagere og fokusere på nye produktionsteknologier og relaterede industrielle
(data)tjenester. Det digitale indre marked
27
og innovationsstrategier bør hjælpe europæiske
virksomheder med at blive globale aktører og hurtigt følge nye teknologiske tendenser.
De vigtigste elementer er:
Innovation:
EU's medlemsstater og deres regioner er nødt til at bevæge sig op i
værdikæden og udnytte deres komparative fordele. Det bør sikres, at nystartede
virksomheder og innovatorer i EU's regioner samarbejder med førende aktører, så de kan
komme ind i de globale værdikæder. Innovative teknologiers produktivitetsgevinster bør
udbredes til bredere sektorer i økonomien. Ledere på det teknologiske felt er fem gange
mere produktive end andre virksomheder, mens mindre end 20 % af de små og
mellemstore fremstillingsvirksomheder anvender avancerede teknologier, og der skal
således gøres mere for at fremskynde deres udbredelse.
AREUS er et projekt, der medfinansieres af EU (Horisont 2020), med fokus på at mindske
energitab og optimere ressourceforbruget inden for robotstyret fremstillingsvirksomhed. Det
væsentligste resultat er et intelligent forsyningsnet, der sparer både energi og materialer. Det
kan overordnet spare 5-9 % af en fabriks energiforbrug og potentielt op til 20 %. Italien,
Letland, Sverige, Danmark, Tyskland og Finland deltager i dette program.
Under
Vanguard-initiativet
samarbejder 30 europæiske regioner om investeringer i
innovation, f.eks. ved at udvikle projekter, sammen med industrien, der anvender teknologier
til 3D-tryk til at skabe metalindsatser, som er meget lettere og mere fleksible.
I
Belgien
har højt kvalificerede forsknings- og udviklingsmedarbejdere adgang til en
skattefritagelse, hvilket giver en effektiv reduktion af arbejdskraftomkostningerne til forskere.
En
portugisisk SMV
har udviklet en app, der giver forbrugerne mulighed for at scanne
produkter for at undgå kassekøen og afstemme indkøbslisten efter butikkens indretning. De
har ekspanderet internationalt med kontorer i Porto, Berlin og San Francisco med en
finansiering på 1,2 mio. EUR under Horisont 2020.
Barcelona, Amsterdam, København, Paris, Berlin, Lissabon og mange andre europæiske
storbyer har udviklet byfornyelsespolitikker med det formål at tilbyde prismæssigt
overkommelige kontorer, støtte til væksthuse, gratis rådgivning til iværksættere eller
programmer til støtte for iværksættermiljøer.
27
Jf. strategien for et digitalt indre marked i EU, COM(2015) 192.
22
kom (2017) 0240 - Ingen titel
1756467_0023.png
Investeringer:
Sikring af innovative virksomheders adgang til finansiering,
investeringsvenlige reguleringsmæssige rammer og udvikling af vigtig infrastruktur,
herunder digitale tjenester, energi og transport. Institutioner i den private sektor kan
samarbejde med Den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer, og
kapitalmarkedsunionen kan bidrage til at øge de finansieringskilder, der er til rådighed for
innovative iværksættere og virksomheder.
Investeringsplanen for Europa
giver konkrete resultater. Primo april 2017 havde den støttet
investeringer for i alt 183,5 mia. EUR. Disse transaktioner omfatter alle 28 medlemsstater og
forventes at komme mere end 388 000 SMV'er og midcapselskaber til gode.
Med et budget på 42 mia. EUR støtter
Frankrigs Banque Publique d'Investissement
(BPI)
udviklingen af innovative nystartede virksomheder ved at tilvejebringe startkapital til
iværksættere, og banken har bidraget til mange digitale succeshistorier.
Sektorpolitikker
28
:
Det er en hovedprioritet at styrke overgangen til en digital,
kulstoffattig og mere cirkulær europæisk økonomi yderligere, at fuldt ud integrere målene
for bæredygtig udvikling i europæisk politik og at sørge for en dramatisk uddybning af det
digitale indre marked med henblik på at fastsætte fælles EU-regler og -standarder for at
tilskynde til investeringer i fremtidens teknologier.
Meddelelsen om den europæiske dagsorden for den kollaborative økonomi
29
giver klare
EU-regler og politiske anbefalinger, der skal hjælpe borgerne, virksomhederne og EU-landene
med at drage fuld nytte af de nye forretningsmodeller og fremme en afbalanceret udvikling af
f.eks. transportplatforme eller platforme for leje af boliger, der crowdsources.
Takket være sin politik for at begrænse motoriseret trafik og give prioritet til fodgængere,
cyklister og offentlig transport blev
Ljubljana
udnævnt til Europas miljøhovedstad i 2016.
Byens økonomiske vækst på 8 % i 2016 slog alle tidligere rekorder og blev hjulpet på vej af
forbedrede investeringsmuligheder og produktivitetsforhold, der opstod som følge af
udviklingen af bæredygtig infrastruktur, som fremmede og tiltrak turisme.
Regulering og beskatning:
Nye forretningsmodeller bør støtte iværksætteri, samtidig
med at der sikres lige vilkår. Det skal på alle politiske niveauer sikres, at de
lovgivningsmæssige rammer er enkle og gunstige for iværksættere, navnlig SMV'er. Dette
betyder ikke, at man skal deregulere eller have et kapløb mod bunden, men derimod at der
skal indføres
intelligent
regulering. Parallelt hermed skal regeringerne sikre, at
skattepolitikken fortsat er relevant i lyset af digitaliseringen og nye forretningsmodeller,
og at selskaberne betaler deres skatter der, hvor der rent faktisk skabes et overskud.
Inden for rammerne af Kommissionens dagsorden for bedre regulering gør Kommissionen
forretningsaktiviteter lettere og billigere at gennemføre ved at forenkle love og bestemmelser på EU-
plan.
Fælles europæiske regler om databeskyttelse, der blev vedtaget i april 2016, erstatter 28
nationale lovgivninger og fører til anslåede besparelser på op til 2,3 mia. EUR om året. Den
nye EU-lovgivning indebærer direkte fordele for borgerne gennem bedre databeskyttelse og
for virksomhederne, hvis administrative byrde vil blive reduceret, og som vil være i stand til
at arbejde med én enkelt lovgivningsmæssig ramme i hele Unionen.
28
29
F.eks. inden for energiintensive industrier, fødevareforsyningskæden, rumfartsindustrien eller bilindustrien.
COM(2016) 356.
23
kom (2017) 0240 - Ingen titel
1756467_0024.png
Med sine enkle og intelligente lovgivningsmæssige rammer har
Danmark
konsekvent været
blandt de tre
30
bedste lande i verden med hensyn til, hvor let det er at drive virksomhed.
Muligheden for at foretage næsten alle procedurer online gør landet til et af de førende med
hensyn til effektiv virksomhedsadministration.
Hvis alle disse politikker udformes på den rigtige måde i EU's
indre marked,
som er det
største i verden, får de europæiske virksomheder et springbræt til at udvide deres aktiviteter
på globalt plan. Hvis det indre marked skal styrkes, skal der træffes politik- og
håndhævelsesforanstaltninger på EU- og landeplan, og der må ikke skabes nye barrierer,
f.eks. inden for detailsektoren. For at sikre et gunstigt erhvervsklima og styrke
medlemsstaternes økonomier bør det europæiske semester fortsat fungere som en mekanisme
for koordinering af politikker i EU. Medlemsstaterne bør indføre politikker, der øger
produktiviteten og fremmer inklusion, og afsætte flere af sine ressourcer til investeringer i
innovation, uddannelse og de langsigtede faktorer for styrkelse af konkurrenceevnen.
4.3. ... i tæt partnerskab med mere selvstændige regioner
Fordelene ved globaliseringen er spredt over store dele af samfundet, men omkostningerne
opstår ofte lokalt. Grundlæggende økonomiske forandringer sker på lokalt niveau, hvor
erhvervslivet og borgerne indgår i et samspil. Vi har derfor behov for at målrette indsatsen
mod lokale og regionale investeringsbehov, kvalifikationskløfter og lovgivningsmæssige
hindringer med henblik på at sikre, at alle regioner kan drage fordel af det indre marked og
forberede sig bedre på de udfordringer, der følger af globaliseringen. De europæiske struktur-
og investeringsfonde, der sammen med de nationale bidrag giver 67,6 mia. EUR til at bistå
regioner med intelligente specialiseringsstrategier, der tager udgangspunkt i deres stærke
sider, hjælper dem med at bevæge sig op ad værdikæden, fremmer den private sektor og er
målrettet mod centrale prioriteringer og udfordringer, samtidig med at hjerneflugt og
afvandring fra landet forhindres. I mange tilfælde er denne overgang ikke nødvendigvis
ensbetydende med ødelæggende og højteknologiske forandringer, men snarere mere trinvis
innovation for at sikre en fremtid for de mere traditionelle industrier.
Innovationsklynger, som skaber forbindelser mellem virksomheder, universiteter, nystartede
virksomheder, investorer og lokale myndigheder, skal videreudvikles og kobles sammen i
hele Europa. Mange europæiske regioner er godt rustet til at drage fordel af de muligheder,
som globaliseringen giver. Men andre er udsat for en højere risiko for store tab af
arbejdspladser som følge af den internationale konkurrence og den teknologiske udvikling..
Sårbare regioner findes over hele Europa, men de fleste er beliggende i det sydlige eller
centrale og østlige Europa og er i centrum for EU's politikker for at øge konkurrenceevnen og
styrke modstandsdygtigheden.
Efter en stor svensk bilfabrikants konkurs i december 2011 mistede mere end 3 000
mennesker deres job i Trollhättan i det sydlige Sverige. Den Europæiske Fond for Tilpasning
til Globaliseringen trådte til med 5,4 mio. EUR for at hjælpe 1 350 arbejdstagere, der var
blevet afskediget af virksomheden og 16 af dens leverandører. Siden da har byen kæmpet
imod og reduceret arbejdsløsheden med en fjerdedel til trods for afskedigelserne.
Arbejdsløsheden er i dag endnu lavere, end den var før, idet den er faldet fra 16 til 12 %.
Succesen er en hyldest til en stærk iværksætterånd inden for sektorer som byggebranchen,
transport og rumfart. Der er blevet oprettet mange nye virksomheder, og de beskæftiger ca.
1 000 personer. De, der blev afskediget af Saab, blev tilbudt mulighed for at studere uden at
30
Verdensbanken, Doing business, 2017.
24
kom (2017) 0240 - Ingen titel
1756467_0025.png
miste deres arbejdsløshedsydelse, så mange tog chancen og påbegyndte en uddannelse med
nye karrieremuligheder.
Man bør være særlig opmærksom på at styrke modstandsdygtigheden i landdistrikter, der er i
fare for at blive kørt agterud af globaliseringen eller den demografiske udvikling. En moderne
fælles landbrugspolitik spiller en central rolle for fremme af konkurrenceevnen i
landbrugsfødevaresektoren og vellykket integration på de internationale markeder ved at
fremme høje standarder.
At gøre den europæiske økonomi mere konkurrencedygtig, bæredygtig og modstandsdygtig
over for globaliseringen og at sikre, at den skaber de ressourcer, der er nødvendige for at sikre
en mere retfærdig fordeling af de dermed forbundne fordele, er et fælles ansvar for alle
regeringsniveauer.
25
kom (2017) 0240 - Ingen titel
1756467_0026.png
Figur 8: Styring af globaliseringen
en fælles opgave
Kilde: Europa-Kommissionen
26
kom (2017) 0240 - Ingen titel
5. K
ONKLUSION
Øget globalt økonomisk samarbejde og teknologisk udvikling skaber muligheder og
udfordringer, håb og frygt. Kendsgerningerne viser, at den europæiske økonomi samt
europæiske virksomheder og borgere fortsat høster enormt store fordele af globaliseringen,
men disse fordele kommer ikke automatisk, og de er heller ikke jævnt fordelt blandt de
europæiske regioner og borgerne.
Frygten er reel og i nogle tilfælde velbegrundet. Globaliseringen og de dermed forbundne
teknologiske ændringer vil ændre vores liv med hidtil uset hastighed. Denne proces vil ikke
være glat, men kan ikke standses eller vendes. Spørgsmålet er nu, om Europa kan finde en
fælles forståelse om vejen frem for effektivt at håndtere ændringerne.
Nogle mennesker ønsker at trække vindebroen op, allerede ved deres nationale grænser. De
sætter endog spørgsmålstegn ved, hvorvidt det indre marked giver for store muligheder for fri
bevægelighed for varer, tjenesteydelser, kapital og arbejdskraft i EU. At tro man kan stoppe
eller vende den europæiske integration er en utopi.
EU-27 er fortsat verdens største handelsmagt, investor og udviklingsbistandsyder. Vi er dybt
integreret i globale værdikæder og vil fortsat være af stor betydning, selv når der opstår nye
magtfulde aktører. I stedet for at læne os tilbage og lade globaliseringen forme vores skæbner
har vi mulighed for at forme globaliseringen i overensstemmelse med vores egne værdier og
interesser.
Den dokumentation, der fremlægges her, viser tydeligt, at globaliseringen kan være gavnlig,
når den styres korrekt. Uden for EU vil effektivt europæisk økonomisk diplomati bidrage til
udformning af et globalt regelsæt og sikre, at europæiske virksomheder kan blomstre på
hurtigt voksende internationale markeder. Deres fortsatte succes vil skabe flere og bedre job i
hjemlandet for vore borgere. Vi bør ligeledes ikke vige tilbage fra at træffe foranstaltninger
for at genoprette lige vilkår, hvor dette er nødvendigt.
Inden for EU er der fastsat fælles regler for at regulere verdens største indre markeder og sikre
høje standarder. Virksomheder, der opererer i innovative og fleksible nationale økosystemer,
som f.eks. de små og mellemstore virksomheder i Tyskland, kan også udvikle sig på de
globale markeder. Uddannelse af høj kvalitet, f.eks. i Finland eller Estland, giver borgerne de
kvalifikationer og den modstandsdygtighed, de behøver for at kunne tilpasse sig effektivt.
Aktive arbejdsmarkedspolitikker og effektive fordelingspolitikker sikrer social samhørighed
og bidrager til bekæmpelse af social udstødelse, hvilket Danmark, Sverige og andre lande er
gode eksempler på.
Styringen af globaliseringen begynder således på hjemmefronten. Europa skal handle for at
dele globaliseringens fordele mere ligeligt i overensstemmelse med vores principper om
solidaritet og bæredygtighed. EU bør også være en innovativ og konkurrencedygtig økonomi
med virksomheder, som er førende på verdensplan, og borgere, der kan tilpasse sig til
forandringer og er i stand til at skabe den velstand, der er nødvendig for at opretholde vores
sociale model.
EU-institutionerne kan ikke gøre dette alene: Det skal være et fælles projekt for EU og
medlemsstaterne. De nationale regeringer er for størstedelens vedkommende ansvarlige for de
primære politiske redskaber. Regioner, byer og landdistrikter vil alle være nødt til at tilpasse
sig. EU kan og vil støtte med sine egne redskaber.
Vores borgere forventer et klart svar på, hvordan vi kan arbejde sammen. Det er årsagen til, at
debatten om Europas fremtid, der blev lanceret med hvidbogen, er så vigtig. Et Europa, der
ved, hvilken kurs det ønsker at tage, kan også bidrage til, at vi får en bedre verden for alle.
27