Europaudvalget 2017-18
KOM (2017) 0281 Bilag 8
Offentligt
1818536_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karsten Hønge
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
9. november
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 12. oktober 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 31 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kar-
sten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 31:
J.nr. 20175200399
”Med
baggrund i besvarelsen fra samling 2016/2017 af TRU alm. del - spm. 604,
bedes ministeren at oplyse følgende:
Hvor mange udenlandske transportvirksomheder, der har anmeldt sig til
RUT, Registeret for Udenlandske Tjenesteydelser, med henblik på at udfø-
re kombinerede transporter i Danmark i årene 2011, 2012, 2013, 2014,
2015 og 2016 og samtidig hermed opgøre antallet af udenlandske ansatte,
der herved har været og fortsat er udstationeret i Danmark med henblik på
at køre kombinerede transporter i Danmark for udenlandske transportvirk-
somheder?
I hvilket omfang har Arbejdstilsynet haft fokus på kontrol af udenlandske
transportvirksomheder og deres ansatte i forbindelse med udenlandske
virksomheders udførelse af kombinerede transporter og udstationering af
udenlandske chauffører i forbindelse hermed?”
Svar:
Det er vigtigt for mig, at Arbejdstilsynet har fokus på at finde udenlandske virk-
somheder, som ikke overholder anmeldelsespligten til RUT. Det gælder også for
transportbranchen. Transportbranchen er i den sammenhæng en branche, hvor der i
sagens natur er nogle særlige udfordringer ved at udføre kontrol, bl.a. fordi ar-
bejdsstedet flytter sig hele tiden.
Dertil kommer, at der ikke i dag kan stilles krav om anmeldelse til RUT for cabo-
tagekørsel. EU-Kommissionens
såkaldte ”vejpakke”
indeholder imidlertid forslag
til en række nye muligheder for håndhævelse af udstationeringsreglerne på vej-
transportområdet, herunder mulighed for at indføre en anmeldelsespligt for cabota-
gekørsel.
Jeg har til brug for besvarelsen af det konkrete spørgsmål indhentet udtalelser fra
Erhvervsstyrelsen og Arbejdstilsynet.
Erhvervsstyrelsen har oplyst følgende:
kom (2017) 0281 - Bilag 8: Kopi af BEU alm. del - svar på spm. 31 om Registeret for Udenlandske Tjenesteydelser, fra beskæftigelsesministeren
1818536_0002.png
”Ved
registrering af en tjenesteydelse i RUT-registret skal en anmelder oplyse
branchekode for virksomheden og branchekode for den aktivitet, virksomheden
skal udføre i Danmark.
”Kombineret transport” har ikke
en selvstændig branchekode, og antallet af virk-
somheder, som udfører kombineret transport, er opgjort på branchekode 49.41.00
Vejgodstransport. Det skal understreges, at branchekode 49.41.00
Vejgodstrans-
port ikke alene
dækker over ”kombineret transport”. Branchekoden dækker også
over følgende aktiviteter:
Vejgodstransport
Udlejning af lastbiler med chauffør
Godstransport med køretøjer der trækkes af mennesker eller dyr
Kvægtransport
Transport med kølelastbiler
Transport med tankbiler
Transport af affald og affaldsmaterialer, uden indsamling eller bortskaffel-
se
Sværgodstransport.
Nedenstående figur viser antallet af virksomheder, som har anmeldt en tjeneste-
ydelse med branchekode 49.41.00
Vejgodstransport samt antallet af personer,
som har været tilknyttet de pågældende tjenesteydelser fordelt på år. Den sidste ko-
lonne i tabellen viser antallet af personer, som den 23. oktober 2017 stadig var an-
meldt til RUT. Det bemærkes dog, at sidstnævnte kan være personer, som har haft
”pause”, siden tjenesteydelsen
blev først anmeldt, eller som først er startet efter
2016.
År
Antal virksomheder Antal personer
Antal personer, som stadig
var tilknyttet en tjenesteydel-
se den 23. oktober 2017
1
0
4
0
2
7
2011
2012
2013
2014
2015
2016
6
17
22
109
139
111
13
178
301
419
648
436
Kilde: RUT-registret
(Erhvervsstyrelsen)”
Arbejdstilsynet har oplyst følgende:
”Arbejdstilsynets
tilsyn med udenlandske transportvirksomheder sker hovedsagligt
ud fra oplysninger i RUT. Tilsynet kan dog også ske i forbindelse med aktioner in-
den for transportbranchen, hvor Arbejdstilsynet møder en udenlandsk transport-
virksomhed.
Anmeldelsespligten til RUT gælder kun for kombineret transport og ikke for cabo-
tagekørsel, som politiet fører tilsyn med.
Arbejdstilsynets tilsyn med transportvirksomhedernes anmeldelsespligt foretages i
dag primært i af- og pålæsningssituationer på udkørselsstedet, idet det er disse to
2
kom (2017) 0281 - Bilag 8: Kopi af BEU alm. del - svar på spm. 31 om Registeret for Udenlandske Tjenesteydelser, fra beskæftigelsesministeren
situationer, som er mest relevant i forbindelse med tilsynet af virksomhedens ar-
bejdsmiljø. I forbindelse med Arbejdstilsynets kontrol af den udenlandske trans-
portvirksomheds anmeldelsespligt til RUT føres der også tilsyn med arbejdsmiljø-
et, herunder f.eks. om håndteringen af godset foregår forsvarligt.
I perioden fra 1. januar 2015 til 30. juni 2017 har Arbejdstilsynet taget initiativ til
tilsyn med udenlandske transportvirksomheder 102 gange. Tilsynet er blevet gen-
nemført 12 gange, mens Arbejdstilsynet i 90 tilfælde er kørt forgæves.”
Jeg må på baggrund af oplysningerne konkludere, at der er behov for at se på, om
der er mulighed for at forbedre træfsikkerheden, når det gælder Arbejdstilsynets
kontrol med udenlandske transportvirksomheder, så antallet af forgæves kørsler
bringes ned. Det har jeg bedt Arbejdstilsynet om at undersøge mulighederne for.
Herudover er jeg også mere generelt optaget af arbejdsmiljøet for de lastbilchauffø-
rer, som kører rundt på de danske landeveje, og det er Arbejdstilsynet i sagens na-
tur også. Jeg kan i den forbindelse oplyse, at Arbejdstilsynet i sidste uge gennem-
førte en landsdækkende vejgodsaktion, hvor lastbilchaufførers arbejdsmiljø blev
tjekket. Arbejdstilsynet har oplyst, at der på aktionen blev ført tilsyn med i alt 203
lastbiler (191 virksomheder) og afgivet 73 reaktioner, og at langt de fleste chauffø-
rer og virksomhedsledere tog positivt imod tilsynet.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3