Europaudvalget 2017-18
KOM (2017) 0477 Bilag 3
Offentligt
1814512_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
8. november 2017
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ENISA,
”EU’s Agentur for Cybersikkerhed”, om
ophævelse af forordning
(EU) nr. 526/2013 og om cybersikkerhedscertificering af infor-
mations- og kommunikationsteknologi (”forordningen
om cyber-
sikkerhed”)
KOM(2017) 477
1.
Resumé
Kommissionen fremsatte den 14. september 2017 forslag til forordning om
ENISA, ”EU’s Agentur for Cybersikkerhed”, og om cybersikkerhedscertifice-
ring af informations-
og kommunikationsteknologi (”forordningen om cyber-
sikkerhed”)
COM(2017) 477. Forslaget har til formål at sikre et velfungeren-
de indre marked og sørge for et højt niveau af cybersikkerhed, modstands-
dygtighed og tillid i EU ved at fastsætte målene og opgaverne for EU’s
Agentur for cybersikkerhed (ENISA) samt etablere en europæisk ramme for
cybersikkerhedscertificering for IKT-produkter og tjenester. Forslaget søger
at give ENISA en stærkere og mere central rolle, navnlig ved også at støtte
medlemsstaternes gennemførelse af NIS-direktivet, der skal sikre et højt
fælles sikkerhedsniveau for net- og informationssystemer, og ved at mod-
virke trusler på en mere aktiv måde. For at sikre et stabilt grundlag for
fremtidig cybersikkerhed
tildeles ENISA et permanent mandat, og ENISA’s
rolle som EU’s Agentur for
Cybersikkerhed
og referencepunkt i EU’s cyber-
sikkerhedsøkosystem præciseres. Ydermere skal forslaget om en samlet
ramme af regler for indførelsen af specifikke certificeringsordninger bl.a.
være med til at øge tilliden til IKT-produkter og -tjenester.
Forslaget forventes at have positive samfundsøkonomiske og erhvervsøko-
nomiske konsekvenser i kraft af øget cybersikkerhed og et mere velfunge-
rende indre marked gennem styrket tillid og robusthed over for cybersikker-
hedstrusler. Forslaget skønnes at have statsfinansielle konsekvenser i kraft
af udpegningen af en national tilsynsmyndighed i forbindelse med cybersik-
kerhedscertificeringsordningen. Forslaget forventes ikke at have lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser.
kom (2017) 0477 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om EU's agentur for cybersikkerhed
1814512_0002.png
Regeringen støtter overordnet set Kommissionens forslag om et nyt, styrket
og udvidet mandat til EU’s Agentur for Cybersikkerhed (ENISA). Samtidig er
det
regeringens overordnede holdning, at ENISA’s opgaver under ingen
omstændigheder bør overskride aktiviteter vedrørende medlemsstaternes
nationale sikkerhed og forsvar. Derfor skal der arbejdes hen imod en hen-
sigtsmæssig grænsedragning til spørgsmål af national sikkerhedsmæssig
karakter, således at ENISA ikke tildeles operative beføjelser i håndteringen
af cyberhændelser.
Endvidere støtter regeringen overordnet forslaget om en fælleseuropæisk
ramme for certificering af IKT-produkter og -tjenester. Regeringen lægger
vægt på, at der ved udvikling af en ramme for certificeringsordninger skal
tilstræbes en balanceret løsning, der både tilgodeser sikkerhedshensyn og
virksomheders konkurrence- og vækstvilkår.
2.
Baggrund
Kommissionen fremsatte den 14. september 2017 forslag til forordning
om ENISA, ”EU’s Agentur for Cybersikkerhed”, om ophævelse af forord-
ning (EU) nr. 526/2013 og om cybersikkerhedscertificering af informati-
ons-
og kommunikationsteknologi (”forordningen om cybersikkerhed”).
Forslaget er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 11. oktober
2017.
Beskyttelsen af europæerne i den digitale tidsalder blev fremhævet som
én af Kommissionens topprioriteter i Jean-Claude Junckers State of the
European Union-tale den 13. september 2017, og Kommissionen præsen-
terede med udgangspunkt heri bl.a. indeværende forordningsforslag om
cybersikkerhed samt en ambitiøs meddelelse om opbygning af en stærk
cybersikkerhed for EU
1
med det overordnede formål at skabe modstands-
dygtighed, afskrækkelse samt at forsvare EU. Meddelelsen bygger videre
på de fremskridt, der blev gjort med Kommissionens EU-cyberstrategi fra
2013
2
, hvor særligt net- og informationssikkerhedsdirektivet (NIS-
direktivet
3
) var et af de store flagskibsinitiativer.
Siden denne første strategi er der sket en yderligere udvikling, herunder
det andet mandat for Den Europæiske Unions Agentur for Net- og Infor-
mationssikkerhed (ENISA)
4
.
I 2016 vedtog Kommissionen en meddelelse
5
om styrkelse af Europas
system for modstandsdygtighed over for cyberangreb, hvori der blev be-
budet yderligere foranstaltninger til at øge EU-samarbejdets modstands-
kraft og beredskab.
Disse politiske foranstaltninger og meddelelser blev yderligere styrket af
Rådets konklusioner i 2016, som bekræftede, at "ENISA-forordningen er
1
2
JOIN(2017) 450 final
JOIN(2013) 1 final
3
(EU) 2016/1148
4
(EU) 526/2013
5
COM(2016) 410 final
2
kom (2017) 0477 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om EU's agentur for cybersikkerhed
1814512_0003.png
et af de centrale elementer i EU's ramme for modstandsdygtighed over
for cyberangreb"
6
. I meddelelsen om midtvejsevalueringen af strategien
for det digitale indre marked fra maj 2017
7
angav Kommissionen, at den
ville revidere ENISA’s
mandat senest i september 2017. Dette
skulle ske
for at definere ENISA’s rolle i det ændrede IT-sikkerhedsøkosystem.
3.
Formål og indhold
Forordningsforslaget har til formål at sikre et velfungerende indre marked
med et højt niveau af cybersikkerhed, modstandsdygtighed og tillid i EU ved
at fastsætte målene og opgaverne for EU’s Agentur for
Cybersikkerhed,
ENISA, samt etablere en fælleseuropæisk ramme for cybersikkerhedscertifi-
cering for produkter og tjenester inden for informations- og kommunikati-
onsteknologi (IKT).
ENISA
– EU’s Agentur for Cybersikkerhed
Forslaget søger at give ENISA en stærkere og mere central rolle, navnlig
ved også at støtte medlemsstaternes gennemførelse af NIS-direktivet og
ved at modvirke trusler på en mere aktiv måde. I henhold til forslaget tilde-
les ENISA et permanent mandat for at sikre et stabilt grundlag for fremti-
den, og ENISA’s rolle som EU’s Agentur for
Cybersikkerhed og reference-
punkt i EU’s cybersikkerhedsøkosystem
præciseres.
Forordningsforslaget lægger således op til, at ENISA skal varetage neden-
stående centrale opgaver.
Udvikling og implementering af EU-politikker og regulering
ENISA får til opgave at bidrage proaktivt til udviklingen af politik i forhold til
net- og informationssikkerhed samt andre politiske initiativer med cybersik-
kerhedselementer inden for forskellige sektorer (f.eks. energi, transport og
finans). ENISA vil i denne forbindelse få en styrket rådgivende rolle, herun-
der i form af uafhængige vurderinger og forberedende arbejde til udvikling
og ajourføring af politikker og lovgivning.
Det er desuden hensigten, at ENISA skal støtte medlemsstaterne i forbin-
delse med implementeringen af NIS-direktivet, der har til formål at sikre et
højt fælles sikkerhedsniveau for net- og informationssystemer inden for
en række særligt samfundsvigtige sektorer (energi, transport, bankvæ-
sen, sundhed, drikkevandsforsyning, digital infrastruktur mv.). Effektiv
implementering vil således sikre et bredt samfundsmæssigt løft af cyber-
og informationssikkerheden. I forbindelse med implementering af NIS-
direktivet, vil ENISA skulle bistå medlemsstaterne med at opnå en ensartet
tilgang for så vidt angår gennemførelsen af direktivet på tværs af grænser
og sektorer. Ligeledes vil ENISA skulle støtte arbejdet i Samarbejdsgruppen,
som har til opgave at støtte medlemsstaterne i implementeringen af NIS-
6
Rådets konklusioner om styrkelse af Europas modstandsdygtighed over for cyberangreb og
fremme af en konkurrencedygtig og innovativ cybersikkerhedsindustri
15. november 2016.
(Dok. 14540/16)
7
COM(2017) 228 final
3
kom (2017) 0477 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om EU's agentur for cybersikkerhed
direktivet samt at understøtte strategisk samarbejde mellem medlemssta-
terne.
Med det formål at understøtte den regelmæssige revision af politikker og
lovgivning på cybersikkerhedsområdet vil ENISA endvidere skulle foretage
regelmæssige indberetninger om status for gennemførelsen af EU’s retlige
rammer, herunder vedrørende medlemsstaternes anmeldelser af hændelser
til samarbejdsgruppen via de centrale kontaktpunkter i henhold til artikel 10,
stk. 3, i NIS-direktivet.
ENISA vil ligeledes få til opgave at understøtte EU’s politikker og lovgivning
inden for området elektronisk kommunikation og elektroniske identifikati-
ons- og tillidstjenester med sigte på at fremme et højere cybersikkerhedsni-
veau.
Kapacitetsopbygning
ENISA får til opgave at bidrage til at forbedre EU’s og de nationale offentlige
myndigheders kapacitet og ekspertise, herunder i forbindelse med håndte-
ring af hændelser og gennemførelse af lovgivningsmæssige foranstaltninger
indenfor cybersikkerhed. I denne forbindelse vil ENISA fortsat skulle tilrette-
lægge årlige cybersikkerhedsøvelser på EU-plan. Agenturet vil ligeledes
skulle bidrage til etableringen af centre for informationsudveksling og analy-
se (ISAC'er) inden for en række sektorer ved at stille bedste praksis og vej-
ledning om tilgængelige værktøjer og procedurer til rådighed.
Operationelt samarbejde og krisestyring
Med forslaget bemyndiges ENISA til at understøtte det operationelle samar-
bejde på tværs af EU’s institutioner og på tværs af medlemsstaterne, her-
under i CSIRT-netværket
som udgøres af medlemsstaternes CSIRT’er
(Computer Security Incident Response Team) i medfør af NIS-direktivet. I
denne forbindelse vil ENISA indgå i et struktureret samarbejde med CERT-
EU
(EU’s Computer Emergency Response Team).
I tilfælde af større grænseoverskridende cybersikkerhedshændelser eller -
kriser, og med det formål at fremme operationelt samarbejde, foreslås ENI-
SA bemyndiget til at:
a) sammenstille rapporter fra nationale kilder med henblik på at bidrage
til at skabe en fælles situationsforståelse;
b) sikre en effektiv informationsstrøm og sørge for, at der er eskalati-
onsmekanismer på plads til brug mellem CSIRT-netværket og de
tekniske og politiske beslutningstagere på EU-niveau;
c) understøtte den tekniske håndtering af en hændelse, herunder ved
at fremme delingen af tekniske løsninger mellem medlemsstaterne;
d) understøtte kommunikation til offentligheden om en hændelse; og
e) afprøve samarbejdsplaner for reaktionen på væsentlige hændelser.
Efter anmodning fra to eller flere berørte medlemsstater og alene med det
formål at levere rådgivning om forebyggelse af fremtidige hændelser vil
ENISA endvidere kunne yde støtte til eller foretage en efterfølgende teknisk
undersøgelse af hændelser med betydelig eller væsentlig virkning i henhold
til NIS-direktivet. ENISA vil ligeledes kunne foretage en sådan undersøgelse
4
kom (2017) 0477 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om EU's agentur for cybersikkerhed
efter anmodning fra Kommissionen og efter aftale med de berørte med-
lemsstater i tilfælde, hvor flere end to medlemsstater berøres af en hændel-
se.
Endelig vil ENISA få til opgave regelmæssigt at udarbejde en teknisk EU-
cybersikkerhedsrapport om hændelser og trusler, der skal være baseret på
offentligt tilgængelige
oplysninger, ENISA’s egen analyse samt rapporter,
som på frivillig basis deles af bl.a. medlemsstaternes CSIRT'er eller NIS-
direktivets centrale kontaktpunkter (jf. artikel 14, stk. 5, i NIS-direktivet),
Det Europæiske Center til Bekæmpelse af Cyberkriminalitet (EC3) hos Euro-
pol eller CERT-EU.
Markedsrelaterede opgaver
ENISA vil få til opgave at understøtte det indre marked, herunder ved at
analysere udviklingstendenser på cybersikkerhedsmarkedet og ved at un-
derstøtte EU’s politikudvikling inden
for IKT-standardisering og IKT-
cybersikkerhedscertificering.
Viden, information og oplysning
ENISA skal være EU’s informationsknudepunkt vedrørende net-
og informa-
tionssikkerhed. Det indebærer fremme og udveksling af bedste praksis og
initiativer på tværs af EU. Agenturet vil ligeledes skulle stille rådgivning,
vedledning og bedste praksis vedrørende sikkerheden af kritiske infrastruk-
turer til rådighed. Efter en væsentlig grænseoverskridende hændelse vil
ENISA desuden få til opgave at udarbejde rapporter med henblik på at give
vejledning til virksomheder og borgere i hele EU på baggrund af den på-
gældende hændelse.
Forskning og innovation
ENISA får til opgave at rådgive EU og nationale myndigheder om fastsæt-
telse af prioriteter indenfor forskning og udvikling på cyberområdet, herun-
der også i sammenhæng med det kontraktlige offentlig-private partnerskab
vedrørende cybersikkerhed.
ENISA’s rådgivning om forskning skal ligeledes
bidrage til det nye europæiske forsknings- og kompetencecenter for cyber-
sikkerhed under den næste flerårige finansielle ramme. Endelig vil ENISA
efter anmodning fra Kommissionen
blive involveret i gennemførelsen af
EU’s finansieringsprogrammer inden
for forskning og innovation på cyber-
området.
Internationalt samarbejde
Endelig vil ENISA få
til opgave at bidrage til EU’s indsats for at fremme in-
ternationalt samarbejde om cybersikkerhed ved at deltage som observatør
og i tilrettelæggelsen af internationale øvelser, på Kommissionens anmod-
ning at fremme udveksling af bedste praksis mellem relevante internationa-
le organisationer samt efter anmodning at stille ekspertise til rådighed for
Kommissionen.
5
kom (2017) 0477 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om EU's agentur for cybersikkerhed
1814512_0006.png
Fælles europæisk ramme for cybersikkerhedscertificering for IKT-produkter
og tjenester
Forslaget indfører ikke direkte operationelle certificeringsordninger, men
etablerer i stedet en samlet ramme af regler for indførelsen af specifikke
europæiske certificeringsordninger for IKT-produkter og -tjenester, der ud-
arbejdes af ENISA og vedtages ved gennemførelsesretsakter jf. proceduren
beskrevet neden for.
Certificeringsordninger
En cybersikkerhedscertificeringsordning vil i henhold til forslaget attestere,
at de pågældende IKT-produkter og -tjenester, der er certificeret i overens-
stemmelse med ordningen, opfylder de nærmere fastsatte cybersikkerheds-
krav. Det gælder f.eks. i forhold til deres evne til at beskytte mod kompro-
mittering af tilgængeligheden, autenticiteten, integriteten og fortroligheden
af de data, der opbevares eller behandles i produktet eller tjenesten. De
europæiske certificeringsordninger vil ikke selv udvikle tekniske standarder,
men i stedet gøre brug af eksisterende standarder i relation til de tekniske
krav og evalueringsprocedurer, som produkterne konkret skal overholde.
De konkrete cybersikkerhedscertificeringsordninger skal udformes så de alt
efter relevans for produkt- eller tjenestegruppen tager hensyn til en række
sikkerhedsmål, herunder at:
beskytte data mod utilsigtet eller uautoriseret behandling eller øde-
læggelse;
sikre, at kun autoriserede personer, programmer eller maskiner har
adgang til data;
genetablere tilgængelighed af og adgang til data i tilfælde af fysiske
eller tekniske hændelser;
sikre, at IKT-produkter og -tjenester er forsynet med ajourført soft-
ware.
Forslaget indebærer endvidere, at ordningerne skal fastsætte en række
specifikke elementer, der angiver omfanget og indholdet af cybersikker-
hedscertificeringen. Det omfatter blandt andet udpegning af de omfattede
produkter og tjenester, nærmere specifikation af cybersikkerhedskravene
(f.eks. med henvisning til relevante standarder eller tekniske specifikatio-
ner), de specifikke evalueringskriterier og -metoder og det tillidsniveau, de
påtænkes at garantere (det vil sige grundlæggende, betydeligt eller højt).
Forberedelse og vedtagelse af certificeringsordninger
Det følger af forslaget, at de europæiske certificeringsordninger udarbejdes
af ENISA med bistand fra og i tæt samarbejde med en europæisk cybersik-
kerhedscertificeringsgruppe, der skal nedsættes med forordningen (jf. ne-
denfor). Det vil være Kommissionen, der vedtager certificeringsordningerne
ved hjælp af gennemførelsesretsakter. Endvidere er det i henhold til forsla-
get Kommissionen, der igangsætter arbejdet med en given certificering ved
at anmode ENISA om at udarbejde en ordning for specifikke IKT-produkter
eller -tjenester.
6
kom (2017) 0477 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om EU's agentur for cybersikkerhed
Cybersikkerhedscertificering
Når en europæisk cybersikkerhedscertificeringsordning er vedtaget, kan
producenter og udbydere af IKT-tjenester indgive en ansøgning om certifi-
cering af deres produkter eller tjenester. Certificeringen er i henhold til for-
slaget frivillig, medmindre andet er fastsat i EU-retten.
Certificering og udstedelse af cybersikkerhedsattesten skal foretages af
overensstemmelsesvurderingsorganer, der er akkrediteret til at foretage
certificeringer. Akkrediteringen foretages således af de nationale akkredite-
ringsorganer, der er udpeget i henhold til forordning (EF) nr. 765/2008 om
kravene til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med mar-
kedsføring af produkter. I Danmark er dette Den Danske Akkrediteringsfond
(DANAK). I undtagelsestilfælde kan det efter forslaget fastsættes i en certi-
ficeringsordning, at certificeringen i behørigt begrundede tilfælde skal fore-
tages af et offentligt organ. De nationale tilsynsmyndigheder skal for hver
europæisk certificeringsordning underrette Kommissionen om de akkredite-
rede overensstemmelsesvurderingsorganer. Kommissionen vil på baggrund
heraf et år efter ikrafttrædelsen af forslaget skulle offentliggøre en liste over
de anmeldte overensstemmelsesvurderingsorganer.
Cybersikkerhedsattesterne udstedes for en periode på højst tre år og vil
kunne forlænges på samme vilkår, hvis de relevante krav fortsat er opfyldt.
En europæisk cybersikkerhedsattest skal anerkendes i alle medlemsstater.
Nationale cybersikkerhedscertificeringsordninger
Nationale cybersikkerhedscertificeringsordninger for IKT-produkter og -
tjenester, der bliver omfattet af en europæisk certificeringsordning, vil i
henhold til forslaget ophøre med at have virkning. Det vil ske fra det tids-
punkt, der fastsættes i den gennemførelsesretsakt, hvorved ordningen ved-
tages. Formålet er at sikre harmonisering og undgå fragmentering af det
indre marked. Medlemsstaterne må i forlængelse heraf heller ikke vedtage
nye nationale certificeringsordninger for IKT-produkter og -tjenester, der i
forvejen er omfattet af en europæisk ordning. Allerede udstedte attester i
henhold til en national certificeringsordning forbliver dog gyldige indtil deres
udløbsdato.
Myndighedstilsyn
I henhold til forslaget skal medlemsstaterne sørge for, at der er en myndig-
hed, som fører tilsyn med certificeringen, herunder at overensstemmelses-
vurderingsorganerne overholder reglerne, og at de attester, som organerne
udsteder, er i overensstemmelse med de krav, der følger af henholdsvis
forordningen og den tilsvarende europæiske cybersikkerhedscertificerings-
ordning. Den nationale certificeringstilsynsmyndighed skal endvidere i hen-
hold til forslaget kunne behandle klager i forbindelse med attester udstedt
af overensstemmelsesvurderingsorganerne. Endelig skal tilsynsmyndighe-
den samarbejde med andre eksisterende nationale certificeringstilsynsmyn-
digheder eller andre offentlige myndigheder f.eks. i forhold til informations-
7
kom (2017) 0477 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om EU's agentur for cybersikkerhed
1814512_0008.png
udveksling om mulige tilfælde, hvor IKT-produkter og -tjenester ikke over-
holder reguleringen.
Den europæiske cybersikkerhedscertificeringsgruppe
I henhold til forslaget skal der etableres en europæisk cybersikkerhedscerti-
ficeringsgruppe, der består af alle medlemsstaters nationale certificeringstil-
synsmyndigheder. Gruppen får som sin vigtigste opgave dels at rådgive
Kommissionen om problemstillinger vedrørende cybersikkerhedscertifice-
ringspolitik og dels at samarbejde med ENISA om udarbejdelsen af udkast
til europæiske cybersikkerhedscertificeringsordninger. Gruppen har endvide-
re med forslaget mulighed for at foreslå Kommissionen, at den anmoder
ENISA om at udarbejde et forslag til certificeringsordning. Det vil være
Kommissionen, der varetager formandskabet og sekretariatsfunktionen for
gruppen med bistand fra ENISA.
Sanktioner
Medlemsstaterne skal i henhold til forslaget fastsætte regler for sanktioner
for overtrædelse af forordningens bestemmelser og de europæiske certifice-
ringsordninger. Sanktionerne skal være effektive, stå i rimeligt forhold til
overtrædelsen og have afskrækkende virkning.
Øvrige bestemmelser
Udvalgsprocedure
Efter forslaget er vedtaget, skal der nedsættes et udvalg i overensstemmel-
se med komitologiforordningen ((EU) 182/2011). Udvalget skal bistå Kom-
missionen i udarbejdelsen af de gennemførelsesretsakter, der henvises til
under afsnittet om den europæiske ramme for cybersikkerhedscertifice-
ringsordninger.
Ikrafttræden
Efter forslagets vedtagelse træder forordningen i kraft 20 dage efter offent-
liggørelse i Den Europæiske Unions Tidende.
Evaluering
Efter forslagets vedtagelse skal Kommissionen hvert femte år vurdere virk-
ningen af
ENISA’s
arbejde, herunder eventuelle behov for at ændre agentu-
rets mandat. Evalueringen skal også omfatte virkningen af certificeringsord-
ningen i forhold til målene om at sikre tilstrækkelig cybersikkerhed i IKT-
produkter og forbedre det indre markeds funktion.
4.
Europaparlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europaparlamentet.
5.
Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens opfattelse, at forordningsforslaget er i overensstem-
melse med nærhedsprincippet. Under henvisning til net- og informationssik-
kerheds grænseoverskridende karakter fremhæver Kommissionen, at indivi-
duelle tiltag fra enkelte medlemsstater og en fragmenteret tilgang til cyber-
8
kom (2017) 0477 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om EU's agentur for cybersikkerhed
1814512_0009.png
sikkerhed ikke er tilstrækkeligt for at øge den kollektive robusthed. Målet
med forslaget kan således ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemssta-
terne alene og nås derfor bedre på EU-plan.
Regeringen er på det foreliggende grundlag enig i Kommissionens vurdering
og finder således, at nærhedsprincippet er overholdt, da cybersikkerheds-
trusler i sagens natur er grænseoverskridende.
6.
Gældende dansk ret
ENISA og cybersikkerhedscertificeringsordninger er ikke i dag reguleret af
dansk lovgivning.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Kommissionen har fremsat forslag til en forordning, der ikke skal imple-
menteres, men vil gælde umiddelbart i medlemslandene. Vedtagelse af
forslaget vurderes ikke at have yderligere lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
Økonomiske konsekvenser
Vedtagelse af den del af forslaget, der vedrører ENISA’s opgaver og or-
ganisatoriske forhold, vurderes at kunne få statsfinansielle konsekvenser i
form af
konsekvenser for EU’s budget.
For så vidt angår forslagets bestemmelser om en europæisk ramme for
cybersikkerhedscertificeringsordninger vil udpegningen af en national til-
synsmyndighed kunne have statsfinansielle konsekvenser. Omfanget af
disse kan imidlertid ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
Statsfinansielle konsekvenser
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det er forventningen, at vedtagelsen af forslaget vil føre til et højere ni-
veau af cybersikkerhed, modstandsdygtighed og tillid i EU gennem øget
kapacitet, samarbejde, risikostyring og bevidsthed om cybersikkerhed.
Dette kan være med til at forbedre det indre markeds funktion samt bi-
drage til udviklingen af et digitalt indre marked gennem styrket tillid og
robusthed over for cybersikkerhedstrusler. Forslaget vurderes på denne
baggrund at kunne have positive samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
ENISA’s opgaver og organisatoriske forhold
forventes ikke i sig selv at med-
føre administrative konsekvenser for erhvervslivet i Danmark. Dog vil ENI-
SA’s udvidede beføjelser på baggrund af forordningsforslaget på
længere
sigt kunne medføre administrative konsekvenser for erhvervslivet. Omfan-
get af disse kan imidlertid ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
Etableringen af en europæisk ramme for cybersikkerhedscertificeringsord-
ninger forventes umiddelbart at medføre positive erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser for danske virksomheder. Forslaget vurderes således at forbedre
9
kom (2017) 0477 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om EU's agentur for cybersikkerhed
1814512_0010.png
mulighederne for at drive virksomhed på tværs af grænserne og indrette
forretningen mere effektivt.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i
Danmark.
8.
Høring
Forslaget har været i høring i Specialudvalget for Energi-, Forsynings- og
Klimapolitik og EU-specialudvalget for Konkurrenceevne, vækst og forbru-
gerspørgsmål med frist for bemærkninger den 3. oktober 2017. Der er mod-
taget høringssvar fra Dansk Industri, TDC Group, Finans Danmark, Dansk
Erhverv, Ingeniørforeningen, IDA, KL, Teleindustrien (TI), Dansk Standard
(DS) samt Dansk Byggeri.
Generelle bemærkninger
Finans Danmark bemærker overordnet, at den øgede digitalisering betyder,
at cybersikkerhed er særdeles vigtig for bankerne. Dertil er omfanget, kom-
pleksiteten og hastigheden i de internationale såvel som de nationale cyber-
trusler for massive og vedholdende til, at én part kan løfte udfordringerne
alene. Derfor er et samarbejde mellem det offentlige og det private og en
inddragelse af borgerne afgørende. Nationale grænser skal ikke være en
hindring for effektiv bekæmpelse af grænseoverskridende cyberkriminalitet.
På den baggrund ser Finans Danmark Kommissionens forslag om ENISA og
cybersikkerhedscertificering som et positivt initiativ til at styrke den europæ-
iske cybersikkerhed. Cybersikkerhedscertificering kan blandt andet bidrage
til at håndtere udfordringen med IoT (Internet of Things). Finans Danmark
anbefaler, at en europæisk certificeringsmodel funderes på globalt aner-
kendte standarder.
Ingeniørforeningen, IDA er overordnet set meget positiv over for at styrke
indsatsen for cybersikkerhed i Europa. De påpeger, at en koordineret ind-
sats, der involverer alle EU lande, er en fordel og en nødvendighed. Det er
dog nødvendigt, at en sådan indsats får den nødvendige slagkraft i form af
ressourcer og kompetencer.
Ingeniørforeningen bemærker desuden, at der i annekset til forslaget næv-
nes, at overensstemmelsesorganer skal have en juridisk profil og mulighe-
den for at trække på tekniske kompetencer. Ingeniørforeningen vil her an-
befale, at der i annekset henvises til ”legal and technical personality”. Hvis
en sådan enhed skal have den nødvendige slagkraft, kræver det dedikerede
tekniske ressourcer som en fast del af organisationen. Vidensopbygning og
erfaring er centralt, hvis initiativet i sig selv skal få effekt og hvis en sådan
enhed skal have opnå legitimitet og den styrkede branding, man ønsker.
TDC Group
forventer, at Kommissionens forslag vil styrke EU’s kapacitet til
at respondere, dele bedste praksis og udvikle videndeling-platforme til at
håndtere cybersikkerhed.
10
kom (2017) 0477 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om EU's agentur for cybersikkerhed
1814512_0011.png
ENISA
– EU’s Agentur for Cybersikkerhed
Overordnet set støtter Dansk Erhverv, Dansk Industri, Finans Danmark,
Teleindustrien og TDC Group forslagets formål om et styrket cybersikker-
hedsagentur med et permanent mandat, som et vigtigt initiativ til at højne
den europæiske cybersikkerhed, dog med visse bemærkninger.
Med reference til den stigende og grænseoverskridende cybertrussel, påpe-
ger Dansk Erhverv nødvendigheden af, at myndigheder på tværs af EU ar-
bejder sammen, også i forhold til opbygning af mere kompetence, opmærk-
somhed og forskning på området. Her ønsker Dansk Erhverv særligt at
komplimentere, at ENISA skal udbyde vejledning på bedste praksis for indi-
viduelle brugere, hvilket Dansk Erhverv ser som en styrkelse af opmærk-
somheden om cyber-hygiejne, som anses for at være centralt for at øge
cybersikkerheden i EU. I denne sammenhæng understreger Dansk Erhverv
imidlertid, at sådanne bedste praksis bør være baseret på metoder, der har
været anvendt med succes i nogle lande, og ikke blot er baseret på teori.
Dansk Erhverv hilser det ligeledes velkomment, at der sættes fokus på in-
ternationalt samarbejde med andre internationale organisationer om cyber-
sikkerhed, idet cyberkriminalitet anses for værende et globalt fænomen.
Endelig understreger Dansk Erhverv vigtigheden af, at ENISA får ressourcer
nok til at tiltrække de mest velkvalificerede medarbejdere, hvis agenturet
skal kunne løfte disse nye opgaver på tilstrækkelig vis.
Dansk Industri understreger væsentligheden af at sikre, at der, i etablerin-
gen af et permanent mandat til ENISA, sker en organisatorisk klarhed i EU’s
håndtering af spørgsmål relateret til cybersikkerhed, således at myndighe-
der og virksomheder alene skal orientere sig mod ét sted i EU. Samtidig
lægger Dansk Industri vægt på, at imødegåelse af cybertrusler ikke alene er
et europæisk anliggende, og understreger, at det, i processen mod konsoli-
dering af EU’s indsats til imødegåelse af cybertrusler, er afgørende, at der
fortsat er fokus på samarbejde med øvrige internationale samarbejdspart-
nere.
Teleindustrien støtter forslaget om oprettelse af et cybersikkerhedsagentur
og lægger i den forbindelse vægt på, at det sikres, at arbejdet i agenturet i
høj grad koncentreres omkring dialog og samarbejde mellem offentlige og
private aktører for at sikre et højt sikkerhedsniveau.
TDC Group understreger nødvendigheden af et styrket cybersikkerhedsa-
gentur for at udfylde målsætningerne i NIS-direktivet og sikre bedre samar-
bejde mellem nationale cybersikkerhedsmyndigheder. TDC Group fremhæ-
ver, at forslaget særligt kan gavne mindre lande, idet myndighederne i disse
lande må forventes at have særlig stor gavn af sparring og indhentning af
viden fra et styrket agentur. TDC Group ser gerne, at ENISA fortsætter
traditionen med at føre dialog med både myndigheder og privatsektoren,
idet både offentlige og private aktører er nødvendige i forhold til at sikre
optimal cybersikkerhed.
KL anbefaler, at der sker en tæt koordinering af de nationale aktiviteter
mod cyberkriminalitet med aktiviteterne i ENISA, bl.a. med henblik på at
sikre koordinerede processer for indsamling af information om sikkerheds-
brud, og gør i denne sammenhæng opmærksomme på et særligt initiativ i
11
kom (2017) 0477 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om EU's agentur for cybersikkerhed
1814512_0012.png
den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi for 2016-2020, som skal sikre, at
offentlige myndigheder arbejder efter konkrete sikkerhedstiltag for at imø-
degå trusler om hacking. KL har desuden noteret sig, at ENISA vil tilbyde
offentlige myndigheder træning i cybersikkerhed, jf. artikel 6, stk. 1, litra h,
samt organisere større, årlige cybersikkerhedsøvelser, jf. artikel 6, stk. 1,
litra g. KL vil ligeledes anbefale, at der sker en national koordinering af disse
aktiviteter.
Fælles europæisk ramme for cybersikkerhedscertificering for IKT-produkter
og tjenester
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Finans Danmark, Ingeniørforeningen IDA,
Dansk Standard, Teleindustrien, TDC Group, støtter endvidere overordnet
forslaget om indførelse af en fælleseuropæisk ramme for cybersikkerheds-
certificering.
Dansk Erhverv hilser det ligeledes velkomment, at Kommissionen har valgt
at fremsætte et forslag til et frivilligt certificeringssystem i EU. Dansk Er-
hverv vurderer, at det er en afbalanceret tilgang til problemstillingen, og
understreger vigtigheden af, at certificeringerne er virksomhedsdrevne og
udarbejdes i tæt samarbejde med erhvervslivet. Dansk Erhverv udtrykker
tilfredshed med fleksibiliteten i forslaget, herunder at mærkning af produk-
ter kan være en del af certificeringen, hvor industrien mener det giver me-
ning, men ikke er et fast kriterie. Dansk Erhverv hilser det ligeledes vel-
komment, at forslaget skitserer tre forskellige niveauer af beskyttelse med
forskellige kriterier, hvilket gør det muligt for virksomheder at tilpasse certi-
ficeringen den risiko, som produktet udgør. Dette kan bidrage til sikkerhed i
balance. Dansk Erhverv betragter det desuden som positivt og meget vig-
tigt, at der lægges op til, at EU-certificeringer udarbejdes i overensstemmel-
se med internationale standarder og certificeringer, således at dobbeltregu-
lering undgås, og EU certificeringerne ikke fører til handelsbarrierer. Dansk
Erhverv vurderer endvidere, at forslagets krav om, at EU-certificeringer skal
anerkendes i alle medlemslande er helt essentielt og kan bidrage til at ned-
bringe omkostningerne for certificering for SMVer og Start-ups
og gøre
det lettere for dem at benytte sig af det indre marked, da de kun vil have
behov for én certificering i stedet for forskellige i forskellige medlemslande.
Dette er positivt, men for at denne gevinst skal kunne realiseres vurderer
Dansk Erhverv det for nødvendigt, at EU-certificeringsmekanismen ikke bli-
ver for tung, og at det hele tiden holdes for øje, at den skal være anvende-
lig også for små virksomheder.
Dansk Industri har samme grundlæggende holdning i forhold til Kommissio-
nens forslag til cybersecurity-certificering af Informations- og Kommunikati-
onsteknologi som til etableringen af et permanent mandat til ENISA. En
europæisk certificeringsmodel skal således være globalt orienteret og fun-
deret, så der ikke skabes hindringer for handel med resten af verden. Det
vil sige, at arbejdet så vidt muligt baseres på globalt anerkendte metoder og
standarder. Endelig lægger Dansk Industri vægt på, at certificeringsgrund-
laget etableres i et samarbejde med erhvervslivet, så kriterierne i standardi-
seringsarbejdet så vidt muligt tager højde for den markedsdrevne udvikling.
For så vidt angår standarder og cybersikkerhedscertificering bemærker In-
geniørforeningen, at det er vigtigt, at en yderligere indsats på standarder
12
kom (2017) 0477 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om EU's agentur for cybersikkerhed
1814512_0013.png
for cybersikkerhed og privacy er yderst vigtigt, men at EU’s rolle i denne
sammenhæng bør være at bakke op om de initiativer, der allerede foregår i
de traditionelle standardiseringsnetværk. Ingeniørforeningen påpeger, at
både CEN/CENELEC og ETSI har som europæiske standardiseringsorganisa-
tioner en proces, der sikrer deltagelse og høringsmulighed for både myn-
digheder, virksomheder, forskere og civilsamfund, herunder også en indsats
for at inddrage små og mellemstore virksomheder bedst muligt. Ingeniør-
foreningen er endvidere meget positiv over for en cybersikkerhedscertifice-
ring af IKT produkter og tjenester, Idet det kan være uoverskueligt for især
mindre virksomheder at overskue, hvad der er sikker teknologiimplemente-
ring og det må derfor anses for en væsentlig hjælp, at der findes myndig-
hedsgodkendte certificeringer at rette sig efter. For virksomheder, der pro-
ducerer f.eks. robotter og it-systemer, vil EU-harmoniserede certificeringer
hjælpe til at kunne nå flere markeder uden at skulle tilrette vidt forskellige
krav.
Dansk Standard finder det relevant, at der etableres en fælleseuropæisk
ramme for cybersikkerhedscertificering, som kan give virksomheder mulig-
hed for at certificere produkter og dermed bidrage til tryghed og sikkerhed
hos kunderne. Dansk Standard finder det også vigtigt at etablere en fælles
europæisk certificeringsmodel, så man undgår, at det samme produkt skal
certificeres på forskellige måder i forskellige EU medlemslande, som det er
tilfældet i dag i Tyskland, Frankrig og UK. For Dansk Standard er det afgø-
rende, at den foreslåede europæiske certificeringsmodel bygger på relevan-
te standarder, der sikrer et effektivt beskyttelsesniveau og så vidt muligt
bruger globalt anerkendte standarder. Det er også vigtigt certificeringsmo-
dellen ikke skaber hindringer for samhandel mellem EU og resten af verden.
Dansk Standard bemærker endvidere, at udvikling af standarder, som skal
understøtte europæisk politik og regulering foregår gennem de europæiske
standardiseringsorganisationer CEN/CENELEC og ETSI. Disse organisationer
sikrer europæiske aktører adgang til at deltage og påvirke udviklingen af
standarder. Dansk Standard foreslår, at arbejdet med at udvikle og udvælge
standarder til brug for en europæisk certificeringsmodel forankres i
CEN/CENELECs tekniske komité, der skal arbejde med cybersikkerhed og
databeskyttelse (CEN TC 13), og at der etableres et tæt samarbejde med
Kommissionen og ENISA herom. Det vil betyde at grundlaget for certifice-
ringen kan udvikles gennem en transparent proces, hvor virksomheder og
andre europæiske interessenter har mulighed for at deltage og bidrage til
kriterierne for certificeringsordningen med den nyeste viden på markedet.
Vælger man en model, hvor kriterierne fastlægges udelukkende af myndig-
heder, kan man ikke drage fordel af den viden der er i markedet og man
risikerer at pålægge virksomhederne unødige byrder.
Teleindustrien støtter endvidere forslaget om fælles standarder for EU certi-
ficering af informations- og kommunikationsteknologi. Fælles standarder for
eksempelvis teleudstyr på tværs af EU vil bidrage til at sikre et fælles niveau
for sikkerhed og lige konkurrencevilkår på tværs af lande i EU.
TDC Group støtter op om forslaget vedr. fælles standarder for EU certifice-
ring af informations- og kommunikationsteknologi. Paneuropæiske standar-
der ville gavne markedet for ydelser fra underleverandører, som i dag er
udsat for fragmenterede krav på tværs af EU lande. Dette præsenterer væ-
13
kom (2017) 0477 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om EU's agentur for cybersikkerhed
1814512_0014.png
sentlige byrder og omkostninger for leverandørerne, som ville drage store
fordele af at leve op til konsoliderede europæiske standarder. TDC Group
ser især et stort potentiale på leverancer af kritisk infrastruktur, og ønsker
at understrege at både europæiske og ikke-europæiske leverandører skal
have mulighed for at opnå certificering, for at sikre et mangfoldigt og kon-
kurrencedygtigt marked for disse tjenester. TDC Group finde det i forlæn-
gelse heraf nødvendigt at få afklaret de konkrete omstændigheder omkring
afprøvelse og certificering, herunder hvilken overgangsordning myndigheder
vil indføre i relation til fortsat drift af eksisterende udstyr, som endnu ikke er
certificeret, når EU bestemmelserne træder i kraft.
KL vil af resursehensyn anbefale, at det i forhold til forslaget om en cyber-
sikkerhedscertificeringsordning overvejes, hvorvidt ordningen,
i det om-
fang den vil være relevant for offentlige myndigheder
kan samtænkes
med mulighederne for databeskyttelsescertificering efter databeskyttelses-
forordningen (2016/679).
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Mange medlemsstater har udtrykt støtte til at styrke ENISA, herunder at
ENISA tildeles et permanent mandat. Der hersker imidlertid bred skepsis
blandt medlemsstaterne over for Kommissionens forslag om at styrke agen-
turets operationelle rolle.
Mange medlemsstater har desuden udtrykt generel støtte til forslaget om en
fælleseuropæisk certificeringsramme for IKT-produkter, og bl.a. lagt vægt
på, at det kan bidrage til at styrke tilliden til digitale produkter og tjeneste-
ydelser
og dermed øge muligheden for at drage fordel af det digitale indre
marked. Samtidig har flere medlemsstater understreget vigtigheden af, at
en certificeringsramme ikke bliver unødigt byrdefuld for virksomhederne,
særligt SMV’er, og at der bliver forskellige grader af sikkerhedscertificering
afhængigt af, hvilken type IKT-produkt eller -tjenesteydelse, det drejer sig
om.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter overordnet Kommissionens forslag om et nyt, styrket og
udvidet mandat til EU’s Agentur for
Cybersikkerhed (ENISA) samt et fælles-
europæisk IKT-certificeringssystem.
Det er regeringens foreløbige, generelle holdning, at der er behov for et
styrket europæisk cybersikkerhedsagentur med et permanent mandat, som
skal sikre kapacitetsopbygning, videndeling, forskning og innovation, op-
mærksomhed og samarbejde på tværs af EU. Dette skal ikke mindst ses i
lyset af cybersikkerheds grænseoverskridende karakter. Således er det væ-
sentligt at sikre samordning i tilgangen til cybersikkerhed på tværs af EU for
at styrke den kollektive robusthed mod cyberangreb.
Samtidig er det regeringens overordnede
holdning, at ENISA’s opgaver
ikke
bør overskride aktiviteter vedrørende medlemsstaternes nationale sikkerhed
og forsvar. Regeringen lægger vægt på, at medlemsstaternes rolle og an-
svar for egen cybersikkerhed og modsvar til cybertrusler fastholdes. Der
14
kom (2017) 0477 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om EU's agentur for cybersikkerhed
1814512_0015.png
skal således arbejdes henimod en hensigtsmæssig grænsedragning til
spørgsmål af national sikkerhedsmæssig karakter.
Det er derfor regeringens overordnede holdning, at ENISA ikke skal tildeles
operative beføjelser i håndteringen af cyberhændelser, herunder særligt, at
ENISA ikke bør bemyndiges til at skabe en fælles situationsforståelse eller
understøtte teknisk håndtering og deling af tekniske løsninger mellem med-
lemsstaterne. Regeringen har fokus på, at fx klassificerede oplysninger skal
behandles særskilt og i overensstemmelse med national lovgivning og nati-
onal sikkerhed. Dette skyldes bl.a., at der kan være operative og/eller sik-
kerhedsmæssige hensyn. Det bemærkes i denne sammenhæng, at det lige-
ledes er regeringens overordnede holdning, at operationelt samarbejde mel-
lem medlemsstaterne, herunder etableringen af fælles situationsforståelse,
teknisk håndtering og deling af tekniske løsninger, skal faciliteres igennem
CSIRT-netværket, som er oprettet i medfør af NIS-direktivet.
Regeringen støtter overordnet forslaget om en fælleseuropæisk ramme for
certificering af IKT-produkter og -tjenester. Regeringen lægger dog vægt
på, at udviklingen af en ramme for certificeringsordninger både skal tilgode-
se sikkerhedshensyn og virksomheders konkurrence- og vækstvilkår. Det er
i denne sammenhæng vigtigt, at en ramme for certificeringsordninger indfø-
res på lige, objektive og ikke-diskriminerende vilkår. Det digitale område er
et område, hvor udviklingen går stærkt og eventuelle krav om certificering
skal derfor være fleksible og fremtidssikrede, så konkurrencen ikke forvrides
unødigt eller hæmmer innovationen på området.
Regeringen arbejder for, at certificeringssystemet bliver lettilgængeligt og
anvendeligt for alle virksomheder, herunder små og mellemstore virksom-
heder samt iværksættere. Endvidere lægger regeringen vægt på, at med-
lemsstaterne og alle relevante interessenter inddrages i arbejdet med fæl-
leseuropæiske certificeringsordninger, herunder ift. delegerede retsakter og
gennemførelsesretsakter, og at der i vidt omfang tages udgangspunkt i ek-
sisterende europæiske og internationale standarder samt tages højde for
behovet for udviklingen af nye standarder.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
15