Europaudvalget 2017-18
KOM (2017) 0477 Bilag 5
Offentligt
1913822_0001.png
NOTAT
Dok.nr.: 795771
18. juni 2018
VURDERING AF FORSVARSFORBEHOLDET I FORHOLD TIL KOMMISSIONENS FORSLAG TIL
FORORDNING OM CYBERSIKKERHED
På mødet i Folketingets Europaudvalg den 18. maj 2018 forelagde forsvarsministeren EU-Kommissio-
nens forslag til forordning om cybersikkerhed (KOM(2017) 477).
I forbindelse med mødet spurgte medlem af udvalget Kenneth Kristensen Berth (DF) til en vurdering
af forsvarsforbeholdets betydning i forhold til Kommissionens forslag for så vidt angår det foreslåede
mandat til EU’s cyberagentur, ENISA.
Forsvarsministeriet har efterfølgende anmodet Udenrigsministeriet om en vurdering af spørgsmålet
og har på den baggrund modtaget følgende fra Udenrigsministeriet, som hermed videreformidles til
udvalget:
“Det følger af artikel 5 i protokol nr. 22 til Lissabontraktaten om Danmarks stilling, at Danmark ikke
deltager i udarbejdelsen, vedtagelsen og gennemførelsen af Unionens afgørelser og aktioner, som 1)
har hjemmel i artikel 26, stk. 1, artikel 42 og artikel 43-46 i traktaten om den Europæiske Union
(TEU) og som 2) har indvirkning på forsvarsområdet. En afgørelse eller aktion skal opfylde begge
kriterier for at blive omfattet af forsvarsforbeholdet.
I det foreliggende forslag til forordning om cybersikkerhed er der lagt op til, at forordningens hjem-
mel bliver artikel 114 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF).
Idet forordningen således ikke foreslås vedtaget med hjemmel i en af de forbeholdsramte bestem-
melser i TEU, men derimod med hjemmel i TEUF artikel 114 og derfor forfølger harmonisering af
medlemsstaternes lovgivninger vedrørende det indre markeds funktion, vurderes forordningsforslaget
ikke at rejse spørgsmål i relation til forsvarsforbeholdet.
Såfremt hjemlen forbliver TEUF artikel 114 i den endelige forordning, vil Danmark således kunne
deltage i heri, allerede fordi hjemlen ikke er omfattet af forsvarsforbeholdet.”