Europaudvalget 2017-18
KOM (2017) 0647 Bilag 2
Offentligt
1828721_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 18
Talepapir - besvarelse af samrådsspørgsmål C
om udenlandske bussers kørsel i Danmark
Samråds-
spørgsmål C
stillet til
transport-,
bygnings- og
boligministeren
Samrådsspørgsmål C
Transport-, bygnings- og
boligministeren anmodes, på baggrund
af TRU alm. del bilag 13, om at
redegøre for de gældende regler for
international buskørsel og cabotage
samt kontrollen hermed i Danmark.
Endvidere ønskes ministerens holdning
til en kommende revision af EU-
busforordningen (forordning(EF)
1073/2009), hvad angår regler for
international kørsel, cabotage og
forholdet til udstationeringsdirektivet;
eksempelvis hvordan ministeren ser
muligheder for at stramme
lovgivningen i lighed med reglerne i
vejpakken for at sikre lige
konkurrencevilkår
kom (2017) 0647 - Bilag 2: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 155 om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-17 om international buskørsel og cabotage, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1828721_0002.png
Side 2 af 18
Indledning
Tak for spørgsmålet.
Jeg vil gerne starte med at understrege,
at det er vigtigt for mig, at reglerne
overholdes, hvis der skal være fair
konkurrence.
Og samtidig mener jeg, at reglerne skal
være klare og til at forstå
både for
dem, der skal bruge reglerne, og dem,
der skal håndhæve reglerne.
Jeg synes ikke, at de nuværende EU-
regler på busområdet er særligt præcise,
og det er jeg klar til at arbejde for, at de
bliver.
Jeg ser derfor frem til at fortsætte den
løbende og tætte dialog om vejpakken,
som jeg har med Transport-, Bygnings-
og Boligudvalget, hvor vi fællesskab kan
kom (2017) 0647 - Bilag 2: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 155 om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-17 om international buskørsel og cabotage, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1828721_0003.png
Side 3 af 18
drøfte den danske holdning til
Kommissionens nye forslag til revision
af bus-forordningen.
Gældende regler
for international
buskørsel og
cabotage
International buskørsel, herunder bus-
cabotage, er reguleret i forordningen om
fælles regler for adgang til det
internationale marked for buskørsel.
Forordningen, der er fra 2009, finder
anvendelse på international
personbefordring med bus.
Ved international kørsel forstås kørsel
med et køretøj, som kører fra en EU-
medlemsstat til en anden med eller uden
transit gennem en eller flere
medlemsstater.
Forordningen finder endvidere
anvendelse på cabotage-kørsel, der er
kom (2017) 0647 - Bilag 2: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 155 om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-17 om international buskørsel og cabotage, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1828721_0004.png
Side 4 af 18
defineret som enten national
personbefordring med bus for fremmed
regning, som en transportvirksomhed
udfører i en begrænset periode i en
værtsmedlemsstat, eller medtagning og
afsætning af passagerer i samme
medlemsstat under international
rutekørsel forudsat, at det ikke er
hovedformålet med kørslen. Der gælder
ingen tidsmæssig begrænsning i
sidstnævnte form for cabotagekørsel.
Til både international personbefordring
og cabotagekørsel med bus kræves en
fællesskabstilladelse, som er udstedt af
de kompetente myndigheder i den
medlemsstat, hvor
transportvirksomheden er etableret.
Kørslen kan udføres under tre forskellige
typer af kørsel:
kom (2017) 0647 - Bilag 2: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 155 om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-17 om international buskørsel og cabotage, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1828721_0005.png
Side 5 af 18
Som ”rutekørsel”, der er
personbefordring efter faste
tidsintervaller og i en bestemt
trafikforbindelse, hvor på- og afstigning
kan ske ved forud fastsatte stoppesteder.
Rutekørslen kræver særlig tilladelse af
myndighederne.
Som ”speciel
rutekørsel”,
der er
rutekørsel af passagerer, hvorved andre
passagerer udelukkes. Her er det en
forudsætning, at der er indgået en aftale
om kørslen mellem arrangøren og
transportvirksomheden.
Speciel rutekørsel omfatter bl.a.
befordring af arbejdstagere mellem
bopæl og arbejde eller befordring af
skoleelever og studerende mellem bopæl
og uddannelsesinstitution.
kom (2017) 0647 - Bilag 2: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 155 om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-17 om international buskørsel og cabotage, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1828721_0006.png
Side 6 af 18
Eller kørslen kan udføres som
”lejlighedsvis
kørsel”, som er kørsel, der
ikke er omfattet af definitionen af
rutekørsel, herunder speciel rutekørsel,
og hvis vigtigste kendetegn er, at det er
grupper af passagerer, der er dannet på
initiativ af kunden eller af
transportvirksomheden selv, der
befordres.
Transportvirksomheder, der udfører
lejlighedsvis kørsel, skal udfylde et
kørselsblad inden hver tur, som mindst
skal indeholde oplysninger om kørslens
art, hovedruten og den eller de berørte
transportvirksomheder.
Den kørsel, som der henvises til i TRU
alm. del bilag 13
og som der har været
debat om i visse medier den seneste tid
falder ind under kategorien om
kom (2017) 0647 - Bilag 2: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 155 om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-17 om international buskørsel og cabotage, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1828721_0007.png
Side 7 af 18
lejlighedsvis cabotage-kørsel, som kan
udføres i en begrænset periode her i
Danmark.
Efter Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens
opfattelse anses forordningens krav om
kørsel i en begrænset periode for opfyldt,
hvis kørselsarrangementet har en
varighed på ikke mere end et par
måneder.
Styrelsen har i denne forbindelse anlagt
samme skøn, som styrelsen tidligere
anvendte på godskørselsområdet, hvor
der indtil 2010 efter de dagældende
regler kunne udføres cabotagekørsel i en
begrænset periode. Dette skøn var
baseret på en fortolkningsmeddelelse fra
Kommissionen fra 2005.
EU-reglerne og de danske regler om bus-
cabotage har dermed været gældende i
kom (2017) 0647 - Bilag 2: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 155 om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-17 om international buskørsel og cabotage, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1828721_0008.png
Side 8 af 18
ganske lang tid, uden at der har været
konstateret særlige udfordringer med
reglerne.
For mig tyder det på, at det for branchen
er et nyt problem, at udenlandske
busvirksomheder opererer i Danmark.
Jeg kan oplyse, at Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen har rettet henvendelse til
myndighederne i Holland,
Storbritannien, Sverige og Tyskland for
at finde ud af, hvordan man fortolker
begrebet "en
begrænset periode” i disse
lande.
Jeg kan også sige, at Danmark på EU-
niveau har rettet henvendelse til
gruppen af lande i Vejtransportalliancen
for at høre om deres tolkning af reglerne,
og om de oplever samme billede af
kom (2017) 0647 - Bilag 2: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 155 om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-17 om international buskørsel og cabotage, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1828721_0009.png
Side 9 af 18
udenlandske busvirksomheder i deres
lande.
Det afventer vi stadig svar på, men jeg
forventer, at vi på et af vores kommende
møder om vejpakken kan orientere
udvalget om tilbagemeldingerne.
I lyset af tilbagemeldingerne vil jeg tage
stilling til, om der er fagligt og sagligt
grundlag for, at vi ændrer den danske
praksis.
Kontrol med
udenlandske
bussers kørsel i
Danmark
Der bliver i spørgsmålet spurgt til
kontrollen af de udenlandske bussers
kørsel i Danmark.
I Danmark er det politiet, der
i forbindelse med den almindelige
vejsidekontrol kontrollerer, om
udenlandske buskørselsvirksomheder
kom (2017) 0647 - Bilag 2: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 155 om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-17 om international buskørsel og cabotage, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1828721_0010.png
Side 10 af 18
overholder reglerne om international
kørsel og cabotagekørsel med bus.
Da kontrolopgaven falder under
justitsministerens ansvarsområde, vil jeg
henvise hertil for yderligere spørgsmål.
Holdning til
Kommissionens
nye forslag om
ændring af bus-
forordningen
Der bliver i spørgsmålet spurgt til
Kommissionens nye forslag til revision
af bus-forordningen.
Forslaget er først offentliggjort d. 8.
november og er tilgået Folketinget i
dansk sprogversion d. 16. november.
Ifølge den danske EU-procedure skal jeg
oversende et såkaldt grund- og
nærhedsnotat til Folketinget senest fire
uger efter, at forslaget er modtaget i
dansk sprogversion.
Fristen skal give regeringen en rimelig
mulighed for at nå at sætte sig ind i og
kom (2017) 0647 - Bilag 2: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 155 om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-17 om international buskørsel og cabotage, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1828721_0011.png
Side 11 af 18
forholde sig til forslag om ny EU-
lovgivning.
Vi er derfor stadig i gang med at se på
det nye bus-forslag, og jeg kan på
nuværende tidspunkt ikke redegøre
nærmere for forslaget og holdningen
hertil.
Det er i øvrigt en holdning, der i lighed
med vejpakkens øvrige forslag, vil blive
fastlagt i samarbejde med udvalget her.
Om forslaget kan jeg dog sige, at det ikke
ser ud til, at der bringes klarhed om
begrebet
”en begrænset periode”.
Det er jeg selvfølgelig skuffet over. Og
det er noget, vi i forhandlingerne vil
stille krav om, bliver defineret klart og
entydigt, så det er muligt at håndhæve.
Årsagen er formentlig, at
problemstillingen ikke har været rejst
kom (2017) 0647 - Bilag 2: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 155 om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-17 om international buskørsel og cabotage, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1828721_0012.png
Side 12 af 18
overfor Kommissionen af branchens
interessenter i forbindelse med diverse
høringer og Kommissionens
forberedende arbejde med revisionen af
reglerne.
Som jeg nævnte indledningsvist, vil jeg
arbejde for, at EU-reglerne bliver klare
og entydige.
Og hvis der er et politisk flertal for, at
Danmark i forhandlingerne skal arbejde
for strammere regler på bus-området, vil
jeg følge det politiske flertal.
Jeg har ikke en facitliste på, hvordan
reglerne bør komme til at se ud. Men det
er også noget, vi skal drøfte sammen i
udvalget på vores møder om vejpakken.
Så det håber jeg, at udvalget fortsat er
åbent overfor.
kom (2017) 0647 - Bilag 2: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 155 om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-17 om international buskørsel og cabotage, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1828721_0013.png
Side 13 af 18
Udstationeringsr
egler og buskørsel
Der bliver i spørgsmålet spurgt til
udstationeringsdirektivet.
Som det er i dag, finder reglerne i
udstationeringsdirektivet anvendelse,
når der foretages cabotagekørsel i
Danmark
det gælder både for busser
og lastbiler.
Udstationeringsreglerne medfører, at de
virksomheder, der udstationerer
arbejdstagere i forbindelse med
cabotagekørsel, skal overholde en række
regler om fx mindsteløn og arbejdsmiljø.
Det er dog således, at Danmark ikke har
lovgivning om mindsteløn eller
almengjorte overenskomster, så
udstationeringsdirektivets bestemmelse
om sikring af mindsteløn er ikke
gennemført i Danmark.
kom (2017) 0647 - Bilag 2: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 155 om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-17 om international buskørsel og cabotage, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1828721_0014.png
Side 14 af 18
Reguleringen af løn- og arbejdsvilkår
sker i Danmark gennem kollektive
overenskomster og ikke via lovgivning,
og det er derfor op til arbejdsmarkedets
parter at indgå overenskomster med
udenlandske transportvirksomheder for
at sikre danske lønvilkår.
Med andre ord er situationen i dag
således, at det ikke er en
lovgivningsmæssig opgave at sikre, at
udenlandske chauffører kører på danske
lønvilkår.
Det kan være en vanskelig proces for
arbejdsmarkedets parter at indgå
overenskomster med udenlandske
transportvirksomheder, da
transportsektoren jo er karakteriseret af
en høj grad af mobilitet.
kom (2017) 0647 - Bilag 2: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 155 om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-17 om international buskørsel og cabotage, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1828721_0015.png
Side 15 af 18
Derfor er regeringen tilfreds med, at
Kommissionen i regi af vejpakken har
lagt op til sektorspecifikke regler for
udstationering i vejtransportsektoren.
Det er en del af det forslag, som
Kommissionen lagde på bordet 31. maj i
år.
Det handler her om at få gjort
udstationeringsreglerne mere
anvendelige i vejtransportsektoren.
Kommissionen foreslår eksempelvis, at
der indføres krav om en
udstationeringserklæring, som skal
sendes til de relevante myndigheder
inden udstationeringen, og som
indeholder oplysninger om for eksempel
chauffører og nummerplader på
køretøjerne.
kom (2017) 0647 - Bilag 2: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 155 om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-17 om international buskørsel og cabotage, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1828721_0016.png
Side 16 af 18
En sådan udstationeringserklæring vil
give arbejdsmarkedets parter bedre
mulighed for at sikre danske løn- og
arbejdsvilkår ved at indgå overenskomst
med udenlandske
transportvirksomheder.
Indtil nye sektorspecifikke regler træder
i kraft, vil jeg gerne sætte mig i spidsen
for at undersøge, om udenlandske
busvirksomheder, der udfører
længerevarende cabotagekørsel i
Danmark, kan omfattes af reglerne om
registrering i Register for Udenlandske
Tjenesteydere
det såkaldte RUT-
register.
For international kørsel og
udstationeringsreglerne er retstilstanden
i dag uklar, hvilket fører til, at de
anvendes og håndhæves forskelligt i
medlemslandene.
kom (2017) 0647 - Bilag 2: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 155 om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-17 om international buskørsel og cabotage, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1828721_0017.png
Side 17 af 18
Det sker først og fremmest på grund af,
at vejtransportområdet i sagens natur er
præget af høj mobilitet hen over
grænserne.
Som det fremgår af
udstationeringsdirektivet, som Rådet
opnåede generel indstilling om d. 23.
oktober, rejser implementeringen af
udstationeringsdirektivet med hensyn til
international vejtransport en række
juridiske spørgsmål og udfordringer,
som vil blive adresseret via
sektorspecifikke regler for vejtransport i
forhandlingerne om vejpakken.
Jeg vil her minde om, at regeringen i
forbindelse med
beskæftigelsesministerens deltagelse på
Rådsmødet d. 23. oktober indhentede et
supplerende forhandlingsoplæg om
udstationering og vejtransport, som et
kom (2017) 0647 - Bilag 2: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 155 om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-17 om international buskørsel og cabotage, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1828721_0018.png
Side 18 af 18
flertal i Folketinget støttede. Indtil der
måtte være et andet flertal, udgør det
mandat forsat regeringens position i
forhandlingerne.
Afrunding
Lad mig slutte af med at gentage, at jeg
håber, der fortsat er bred opbakning i
udvalget til, vi har en løbende og tæt
dialog om vejpakken
Dermed kan vi i fællesskab drøfte den
danske holdning, der skal medvirke til
på europæisk plan at skabe klarere
regler, som er lettere at håndhæve, og
som sikrer ens konkurrencevilkår.
Tak for ordet.