Europaudvalget 2017-18
KOM (2017) 0783 Bilag 1
Offentligt
1844906_0001.png
Notat
2. januar 2018
J.nr. 2018 - 26
Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets direktiv
om ændring af direktiv 2006/112/EF om det fælles mer-
værdiafgiftssystem for så vidt angår forpligtelsen til at
overholde et minimumsniveau for normalsatsen, KOM
(2017) 783
1. Resumé
Siden den 1. januar 1993 har det været fastsat, at medlemslandene ikke må anvende en normal moms-
sats på under 15 pct. Bestemmelsen har hele tiden været tidsbegrænset, men er blevet forlænget seks gange,
og udløb den 31. december 2017.
Forslaget indebærer, at minimumsniveauet for normalsatsen på 15 pct. gøres permanent.
Regeringen kan støtte forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2017) 783 af 19. december 2017 fremsendt forslag om æn-
dring af direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem, for så vidt angår for-
pligtelsen til at overholde et minimumsniveau for normalsatsen. Forslaget er oversendt til
Rådet den 19. december 2017 i dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF) artikel 113, der kræver hø-
ring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg samt enstemmig ved-
tagelse af medlemslandene.
I forbindelse med overgangen til det indre marked i 1993 var det ikke muligt for med-
lemslandene at blive enige om en endelig fiskal harmonisering. Rådet vedtog derfor en
overgangsordning vedrørende momssatserne, hvorefter minimumsniveauet for den nor-
male momssats ikke må være under 15 pct. Overgangsordningen har til formål at hindre,
at voksende forskelle mellem de normalsatser, som medlemslandene anvender, fører til
øgede strukturelle skævheder i EU og konkurrencefordrejning.
Denne overgangsordning er blevet forlænget seks gange og udløb den 31. december
2017.
Kommissionen har desuden i sin handlingsplan for moms
1
bebudet, at den vil fremsætte
forslag til en reform af momssatserne, der vil være i overensstemmelse med et endeligt
momssystem baseret på beskatning i forbrugslandet.
1
Kontor:
Moms, afgifter og told
Initialer:
MLJ
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet og Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg om en
handlingsplan for moms
Mod et fælles europæisk momsområde
De svære valg (COM(2016) 148 final).
kom (2017) 0783 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om det fælles merværdiafgiftssystem for så vidt angår forpligtelsen til at overholde et minimumsniveau for normalsatsen
1844906_0002.png
3. Formål og indhold
Kommissionen har fremsat forslag om, at den midlertidige bestemmelse om minimums-
niveauet for normalsatsen gøres permanent.
Kommissionen anfører i sin begrundelse for forslaget, at der bør fastholdes et minimum
for normalsatsen for moms i et endeligt system, også selvom et endeligt momssystem vil
være baseret på beskatning i forbrugslandet, da det bl.a. sikrer et korrekt fungerende indre
marked.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Kommissionens forslag har hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions funktions-
måde (TEUF) artikel 113, der kræver høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske
og Sociale Udvalg samt enstemmig vedtagelse af medlemslandene.
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i direktivforslaget, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet. Kommissionen anfører som begrundelse følgende:
”Unionen har allerede i momsdirektivet fastsat harmoniserede
bestemmelser om anven-
delsen af momssatser. Disse bestemmelser kan kun ændres eller forlænges ved en EU-
retsakt, og medlemsstaternes lovgivning kan ikke fravige de harmoniserede regler.
Det er derfor kun en EU-foranstaltning, som kan opfylde forslagets mål og sikre ligebe-
handling af unionsborgerne. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet.”
Kommissionen anfører endvidere, at forslaget er i overensstemmelse med proportionali-
tetsprincippet med følgende begrundelse:
”Forslaget
er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, fordi det fastholder
den nuværende situation, hvor medlemsstaterne anvender en normalsats for moms på
mindst 15 %.”
Den danske regering er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet
og proportionalitetsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Den danske momssats er på 25 pct., og dermed over den foreslåede minimumssats på 15
pct.
Side 2 af 3
kom (2017) 0783 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om det fælles merværdiafgiftssystem for så vidt angår forpligtelsen til at overholde et minimumsniveau for normalsatsen
1844906_0003.png
7. Konsekvenser
Idet den omhandlede foranstaltning blot opretholder den aktuelle situation, for så vidt
angår normalsatsen for moms, har en vedtagelse af forslaget ingen lovgivningsmæssige el-
ler økonomiske konsekvenser.
8. Høring
Forslaget er en forlængelse af gældende ret, hvorfor der ikke skønnes behov for høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Da alle medlemslande anvender en normal momssats, der ligger på 17 pct. eller derover,
skønnes det, at alle medlemslande er positivt indstillet over for forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark kan støtte forslaget om, at normalsatsen mindst skal være 15 pct.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg. Folketingets
Europaudvalg blev i forbindelse med ECOFIN den 25. maj 2016 orienteret om rådskon-
klusionerne vedr. Kommissionens handlingsplan på momsområdet.
Side 3 af 3