Europaudvalget 2017-18
KOM (2018) 0148 Bilag 3
Offentligt
1893155_0001.png
Førstenæstformand Frans Timmermans
Europa-Kommissionen
B-1049 Bruxelles
Belgien
Europaudvalget
Christiansborg
DK-1240 København K
Tlf. +45 33 37 55 00
Fax +45 33 32 85 36
www.ft.dk
[email protected]
Begrundet udtalelse om Kommissionens forslag til beskatning af den digitale
14. maj 2018
økonomi
Ref. 18-000389-2
Udstationeringsdirektivet
Folketingets Europaudvalg har behandlet Kommissionens forslag til direktiv
om regler vedrørende selskabsbeskatning af en væsentlig digital tilstedevæ-
relse KOM (2018) 0147 og direktivforslaget om et fælles system for en skat på
indtægter fra levering af visse digitale tjenester KOM (2018) 0148.
Et flertal af udvalgets medlemmer (Dansk Folkeparti, Venstre, Liberal Alliance
og Det Konservativt Folkeparti) mener, at forslag af denne karakter er et brud
på nærhedsprincippet.
Flertallet bemærker, at de i forhold til direktivforslagenes overensstemmelse
med nærhedsprincippet i EU-traktatens artikel 5 er skeptiske over for Kom-
missionens begrundelse for, at disse tiltag bedst gennemføres på EU-plan i
forhold til på nationalt plan. Partierne mener, at Danmark bør holde fast i prin-
cippet om, at skattepolitik ligger uden for EU’s kompetence.
Et mindretal af udvalgets medlemmer (Socialdemokratiet, Enhedslisten, Alter-
nativet og Socialistisk Folkeparti) mener, at forslagene er i overensstemmelse
med nærheds- og proportionalprincippet.
Politisk udtalelse
Socialdemokratiets, Alternativets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at de digitale selskaber, trods milliardstore overskud, har
forbløffende lave skattebetalinger. Eksempelvis viser et tidligere udvalgssvar,
at 25 af de allerstørste selskaber kun betaler 109 mio. kr. i dansk selskabs-
skat. Det er det samme, som Aalborg Portland alene betaler i selskabsskat.
Situationen er således den, at selv om selskaberne er underlagt samme skat-
telovgivning, forskelsbehandles de i praksis, alt efter om de primært har valgt
at etablere sig som digitale selskaber eller ej. Det skyldes, at selskabsskatte-
lovgivningen, hvis grundlæggende principper snart er 100 år gamle, ikke i til-
strækkelig grad kan indfange de værdier, der genereres i vores stadigt mere
digitale tidsalder. På den baggrund vurderer Socialdemokratiet, Alternativet
Kontakt
Martin Jørgensen
EU-konsulent
Dir. tlf.
+45 3337 3622
[email protected]
1/2
kom (2018) 0148 - Bilag 3: Folketingets begrundede udtalelse om to direktivforslag til regler om beskatning af den digitale økonomi
1893155_0002.png
og Socialistisk Folkeparti, at det er begrundet at se på nye beskatningsformer
for den digitaliserede økonomi.
Socialdemokratiet, Alternativet og Socialistisk Folkeparti deler endvidere
Kommissionens vurdering af, at det er nødvendigt med et fælles initiativ i hele
det indre marked, så reglerne om væsentlig digital tilstedeværelse direkte og
harmoniseret anvendes i EU med henblik på at sikre lige vilkår for alle med-
lemsstater og retssikkerhed for skatteyderne. Det er således ikke realistisk, at
enkeltlande alene kan løse de skattemæssige udfordringer, som den stadig
stigende digitalisering af økonomien medfører.
Endelig kan Socialdemokratiet, Alternativet og Socialistisk Folkeparti tilslutte
sig det bærende princip i forslaget; at beskatning i større eller mindre omfang
skal flyttes fra overskud til omsætning, hvis den digitaliserede økonomi skal
beskattes mere fair.
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at de ønsker, at de eksiste-
rende skatteregler i forhold til den digitale økonomi, herunder vedrørende fast
driftssted, moderniseres, så de tager højde for udviklingen inden for den digi-
tale økonomi. Enhedslisten er derfor som udgangspunkt positiv over for tiltag,
herunder i OECD og EU, der arbejder i denne retning. Enhedslisten mener, at
der kan findes en model for beskatning af den digitale økonomi, der respekte-
rer nærhedsprincippet, men at det i sidste ende vil være noget, der skal vur-
deres i forhold til den konkrete model, der vedtages. For Enhedslisten vil det
være centralt, at der ikke kommer til at være tale om en EU-skat, der skaber
øget provenu til EU, men at midlerne fra beskatning tilfalder de enkelte med-
lemsstater. Enhedslisten mangler endnu at forholde sig til de enkelte elemen-
ter i forslagene i detaljen, men som udgangspunkt er det Enhedslistens opfat-
telse, at de to forslag ikke strider mod nærhedsprincippet.
Med venlig hilsen
Erik Christensen
Formand for Folketingets Europaudvalg
2/2