Europaudvalget 2017-18
KOM (2018) 0219 Bilag 1
Offentligt
1897532_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Europa-Kommissionens detailhandelsmeddelelse: En europæisk de-
tailsektor, der er tilpasset det 21. århundrede (KOM(2018) 219)
Nyt Notat
1.
Resumé
Europa-Kommissionen (herefter Kommissionen) har ved KOM(2018) 219
af 19. april 2018 fremsendt meddelelsen ”En europæisk detailsektor, der er
tilpasset det 21. århundrede”. Meddelelsen er en opfølgning på Kommissi-
onens indre markedsstrategi fra 2015, hvor Kommissionen forpligtigede sig
til at fastlægge bedste praksis for at forbedre rammevilkår for etablering og
drift af detailhandelsbutikker.
Kommissionen har udviklet en indikator for, hvor restriktive medlemssta-
terne er i forhold til henholdsvis etablering og drift af detailhandel. Ifølge
indikatoren er Danmark blandt de mere restriktive medlemsstater, hvad
angår etablering af detailhandel. Danmark er derimod blandt de mindre
restriktive medlemsstater, når det kommer til restriktioner på drift af detail-
handel.
Af positive tiltag i Danmark fremhæver Kommissionen bl.a. moderniserin-
gen af den danske planlov, som forhøjer og fjerner areallofter for henholds-
vis dagligvare- og udvalgsvarebutikker. Kommissionen fremhæver også, at
Danmark har gjort det muligt for andre end apoteker at sælge ikke-
receptpligtig medicin.
Regeringen støtter Kommissionens ambition om at forbedre rammevilkåre-
ne for den europæiske detailsektor og øge produktiviteten bl.a. ved at sætte
fokus på de digitale muligheder. Det er bl.a. også baggrunden for moderni-
seringen af den danske planlov samt nedsættelsen af regeringens vækstteam
for handel og logistik. Regeringen lægger vægt på, at det er medlemsstater-
nes kompetence at fastlægge rammerne for etablering og drift af detailhan-
del i overensstemmelse med EU-retten.
kom (2018) 0219 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en europæisk detailsektor
1897532_0002.png
2.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2018) 219 af 19. april 2018 fremsendt med-
delelsen ”En europæisk detailsektor, der er tilpasset det 21. århundrede”.
Meddelelsen er modtaget i dansk sprogversion den 25. april 2018. Medde-
lelsen er en opfølgning på Kommissionens indre markedsstrategi fra 2015,
hvor Kommissionen forpligtigede sig til at fastlægge bedste praksis for at
forbedre rammevilkår for etablering og drift af detailhandelsbutikker. Med-
delelsen komplementerer øvrige initiativer under indre markedsstrategien,
såsom forordning om imødegåelse af geoblokering og forslaget om kon-
trakter vedrørende digitalt indhold. Endvidere skal meddelelsen ses i for-
længelse af Kommissionens strategi for det digitale indre marked, der bl.a.
skal bidrage til at fremme grænseoverskridende e-handel.
3.
Formål og indhold
Meddelelsen har til formål at bidrage til at udnytte det fulde potentiale i den
europæiske detailhandelssektor ved at identificere bedste praksis for regule-
ring af sektoren. Kommissionen påpeger, at sektoren sakker bagud mht.
produktivitet i sammenligning med detailsektoren i Canada, Japan, Austra-
lien og USA. Meddelelsen sætter særligt fokus på behovet for at forbedre
rammevilkårene for de fysiske butikker, så de kan konkurrere med e-
handelsbutikker, hvor forbrugeren fx kan handle døgnet rundt.
Kommissionen fremhæver, at en indsats for at fjerne restriktioner for drift
og etablering af detailhandel kan styrke produktiviteten og konkurrencen i
sektoren. Det kan være med til at sikre mere innovative virksomheder, lave-
re priser og bedre udvalg for forbrugerne samt øget beskæftigelse.
Etableringsrestriktioner
Med meddelelsen ønsker Kommissionen at bane vej for en lettere adgang til
etablering af detailhandelsvirksomhed i EU, da hurtig adgang til markedet
er afgørende for detailbutikkernes opstart og senere levedygtighed. Kom-
missionen påpeger, at det i mange medlemsstater er de regionale eller lokale
myndigheder, der sætter rammerne for etablering af detailhandel, hvilket
kan betyde, at detailvirksomheder skal forholde sig til flere forskellige re-
gelsæt.
Kommissionen fremhæver, at i og med at den fysiske planlægning for byer-
ne og det åbne land sætter rammen for etablering af detailhandel, skal så-
danne regler være i overensstemmelse med servicedirektivet. Under ser-
vicedirektivet har medlemsstaterne mulighed for at sætte rammer for etable-
ring af detailhandelsvirksomheder med henvisning til offentlige interesser
om fx bevarelse af en levende bymidte og beskyttelse af miljøet. Kommis-
sionen understreger imidlertid, at regler for etablering af detailhandelsvirk-
somhed skal være proportionale i forhold til det tilstræbte mål.
2
kom (2018) 0219 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en europæisk detailsektor
Som bedste praksis for at mindske etableringsrestriktioner peger Kommis-
sionen på medlemsstater, der ikke anvender økonomiske data om fx mar-
kedsefterspørgsel ved vurdering af tilladelse til etablering; ikke begrænser
butiksformater og varesortiment; samt ikke fastsætter areallofter for detail-
handelsvirksomheder og ikke reserverer særligere arealer til salg af speci-
fikke varer. Som et eksempel på et positivt tiltag fremhæver Kommissionen
bl.a. moderniseringen af den danske planlov, som forhøjer og fjerner areal-
lofter for henholdsvis dagligvare- og udvalgsvarebutikker.
Etableringsprocedurer
Meddelelsen fremhæver, at fysiske detailhandelsvirksomheder skal gen-
nemgå langvarige procedurer i forbindelse med etablering. Kommissionen
opfordrer derfor medlemsstaterne til at foretage administrative simplifice-
ringer og forbedre det administrative samarbejde mellem de nationale myn-
digheder og europæiske kontaktpunkter. Kommissionen minder derudover
om de nationale kontaktpunkters forpligtigelse (i Danmark
”Business
in
Denmark”) til at gøre information om nationale krav og procedurer let til-
gængelig samt at muliggøre, at tjenesteydere herunder detailvirksomheder
kan gennemføre de nødvendige etableringsprocedurer elektronisk.
Driftsrestriktioner
Detailsektoren kan være begrænset af driftsrestriktioner såsom regler for
åbningstider, udsalgsperioder og salgskanaler. Nationale begrænsninger er
ofte begrundet i offentlige interesser såsom beskyttelse af medarbejdere,
forbrugere, miljøet eller den offentlige sundhed.
Den voksende e-handel bevirker, at forbrugsvaner er under transformation,
idet forbrugerne handler på alle tidspunkter af døgnet og i stigende grad på
tværs af grænser. I det lys opfordrer Kommissionen medlemsstaterne til at
vurdere behovet for at modernisere lovgivningsrammen for driften af de-
tailhandelssektoren for at mindske ulige konkurrencevilkår. Medlemsstater-
ne tilskyndes yderligere til at sikre en lige konkurrencesituation for små
detailhandlere, som givet deres begrænsede ressourcer ofte oplever større
udfordringer forbundet med tilpasning til de digitale udviklingstendenser.
Kommissionen fremhæver som bedste praksis for at mindske driftsrestrikti-
oner eksempler på medlemsstater, der har liberaliseret reglerne for udsalgs-
perioder, åbningstider samt løftet begrænsninger på salgskanaler og fjernet
detailhandelsspecifikke skatter. Kommissionen fremhæver i den sammen-
hæng, at Danmark har gjort det muligt for andre end apoteker at sælge ikke-
receptpligtig medicin.
Fair og effektive forsyningskanaler
Meddelelsen anfører ligeledes behovet for at sikre fair og effektive forsy-
ningskæder. I den forbindelse understreger Kommissionen, at medlemssta-
terne ikke bør forhindre kontaktpraksisser mellem detailhandlere og leve-
3
kom (2018) 0219 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en europæisk detailsektor
1897532_0004.png
randører, der har til hensigt at drage fordel af et gensidigt samarbejde på
tværs af EU’s grænser.
Kommissionen vil i den sammenhæng foretage
yderligere undersøgelser af konsekvenserne og omfanget af territoriale be-
grænsninger på forsyningskæder, der fører til markedssegmentering, lavere
konkurrence og ultimativt højere priser for forbrugerne.
Kommissionen vil i det lys se på, om der er behov for yderligere tiltag til at
sikre bedre forhold for detailhandleres parallelimport af varer. Kommissio-
nen fremhæver som bedste praksis, at detailhandlere frit bør kunne vælge,
hvor de indkøber deres varer, uden skelen til i hvilken medlemsstat leveran-
døren er etableret. Kommissionen påpeger i den sammenhæng, at Tjekkiet
og Slovakiet har fjernet krav om, at visse detailhandlere skal oplyse andelen
af omsætningen, der angår salg af varer, der er indkøbt eller produceret na-
tionalt.
Lavere efterlevelsesomkostninger
Endelig peger Kommission på efterlevelsesomkostningerne for sektoren,
der udgør mellem 0,4-6 pct. af detailhandelsvirksomhedernes årlige omsæt-
ning og ofte rammer skævt i forhold til de små detailhandelsvirksomheder.
For at mindske detailhandelsvirksomhedernes efterlevelsesomkostninger
tilskyndes medlemsstaterne til at gøre deres lovgivning målrettet, evidens-
baseret og tydelig. Mindre kompliceret lovgivning, mere strømlinede in-
spektioner samt vejledning skal frigøre ressourcer til virksomhedernes ker-
neopgaver og innovative tiltag.
Restriktivitetsindikatoren
Kommissionen har udviklet en indikator for, hvor restriktive medlemssta-
terne er i forhold til henholdsvis etablering og drift af detailhandel. Indika-
toren skal fungere som et dynamisk værktøj til at følge udviklingen i med-
lemsstaternes regulering af detailsektoren
Ifølge Kommissionens indikator for restriktioner for etablering af detailhan-
del indtager Danmark en 23. plads ud af de 28 medlemsstater. Danmark
vurderes dermed som blandt de mere restriktive medlemslande i forhold til
etablering af detailhandel.
Hvad angår restriktioner for drift af detailhandel, indtager Danmark en 7.
plads ud af de 28 medlemsstater. Danmark vurderes dermed som blandt de
mindre restriktive medlemslande i forhold til drift af detailhandel.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om meddelelsen.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
4
kom (2018) 0219 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en europæisk detailsektor
1897532_0005.png
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke samfundsøkonomiske, statsfinansielle eller erhvervs-
økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen har ikke betydning for beskyttelsesniveauet i Danmark.
8.
Høring
Kommissionens detailhandelsmeddelelse er sendt til høring i EU-
specialudvalget for konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål den 25.
april 2018 med frist for bidrag den 9. maj 2018. Der er modtaget hørings-
svar fra Dansk Erhverv.
Generelle bemærkninger
Dansk Erhverv (DE)
hilser Kommissionens meddelelse velkommen og ser
overordnet set positivt på de toner, der slås an i denne. DE finder det afgø-
rende, at der sættes ind for at fjerne barrierer i det indre marked
både dem
der nævnes i meddelelsen og andre. DE er enige i, at detailhandelsmarkedet
er et nøgleområde for at sikre innovation, vækst, jobs og forøget produktivi-
tet i EU.
DE
fremhæver, at detailhandelen i vid udstrækning hæmmes af den samle-
de mængde af regulering. DE bemærker, at den europæiske detailhandel i
vid udstrækning er i international konkurrence med online detailhandel i
tredjelande, hvor det er afgørende, at der sikres en fair konkurrence i for-
hold til regulering og håndhævelse af lovgivning, som bl.a. sikrer forbruger-
rettigheder og produktsikkerhed generelt.
Specifikke bemærkninger
DE
gør opmærksom på, at hverken forordning om imødegåelse af geoblo-
kering eller forslaget om kontrakter vedrørende digitalt indhold vil gøre
nogen positiv forskel i forhold til at sikre mere handel på tværs af EU eller
vækst og jobs i sektoren.
DE
støtter øget fokus på digitale kompetencer og uddannelse til fremtidens
arbejdsmarked. DE støtter derudover, at der sikres reel markedsadgang og
så få restriktioner som muligt ved etablering af virksomheder i andre lande
sådan som det også var intentionen med servicedirektivet. DE støtter end-
5
kom (2018) 0219 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en europæisk detailsektor
1897532_0006.png
videre, at der fokuseres på at håndhæve de eksisterende regler fremfor at
skabe nye.
DE
støtter kontraktfriheden og er af samme grund kritisk overfor indgreb,
der forbyder konkrete kontraktmodeller eller aftaletyper (sådan som Kom-
missionen har foreslået for fødevareforsyningskæden). Derfor er det glæde-
ligt, at Kommissionen fastslår, at man ikke bør forhindre kontraktpraksisser,
der kan være gensidigt fordelagtige for begge parter i en transaktion. DE
håber, at dette princip vil blive fastholdt og udbredt til også at omfatte føde-
vareforsyningskæden.
Restriktivitetsindikatoren
DE
kan ikke genkende det billede, der gives af mulighederne for at etablere
en detailhandelsvirksomhed i. I forhold til etablering af detailhandel vurde-
res Danmark at have den 6. ringeste score (eller nummer 23 ud af 28 EU-
lande). DE fremhæver, at Verdensbanken er helt uenig, hvad angår generel-
le erhvervsvilkår og placerer Danmark tredjebedst i verden og bedst i Euro-
pa (http://www.doingbusiness.org/rankings). Også på Verdensbankens spe-
cifikke indikator om etablering (”starting a business”) scorer Danmark bed-
re end de fleste EU-lande.
DE
bemærker, at der i denne sammenhæng er tale om en indikator, der er
sammensat af flere underdele, som er vægtet forskelligt. Udregningsmeto-
den fremgår, at det medfølgende arbejdspapir fra Kommissionen (SWD
(2018) 237). Dansk Erhverv er uenig, i at det er meningsfuldt at opgøre
lukketheden af et nationalt marked på denne måde. Det kan potentielt være
interessant over tidsserier, men som sammenligning mellem lande giver
opgørelsen ikke mening.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdning.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter Kommissionens ambition om at forbedre rammevilkåre-
ne for den europæiske detailsektor og øge produktiviteten bl.a. ved at sætte
fokus på de digitale muligheder. Det er bl.a. baggrunden for moderniserin-
gen af den danske planlov samt nedsættelsen af regeringens vækstteam for
handel og logistik, som til oktober skal komme med anbefalinger til rege-
ringen.
Regeringen byder generelt initiativer velkommen, som fremmer velfun-
gerende konkurrence og øget forbrugervelfærd. Samtidig ser regeringen
positivt på initiativer, som frigør virksomhederne for byrder, der kan ud-
gøre adgangsbarrierer til markedet eller unødige efterlevelsesomkostnin-
ger.
6
kom (2018) 0219 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en europæisk detailsektor
1897532_0007.png
Regeringen lægger vægt på, at det er medlemsstaternes kompetence at fast-
lægge rammerne for etablering og drift af detailhandel i overensstemmelse
med EU-retten.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7