Europaudvalget 2017-18
KOM (2018) 0226 Bilag 2
Offentligt
1943436_0001.png
Dato:
Kontor:
Internationalt Politikon-
tor
Sagsbeh: Sofie Anne Marner
Sagsnr.: 2018-330-0031
Dok.:
857874
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om europæiske editions- og sikringskendelser om elektronisk bevisma-
teriale
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
KOM(2018) 225 endelig
Revideret udgave af grund- og nærhedsnotat af 20. juni 2018. Nye afsnit er
markeret med kursiv.
1. Resumé
Kommissionen har den 17. april 2018 fremsat forslag til Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning om europæiske editions- og sikringskendelser om
elektronisk bevismateriale. Forslaget er fremsat i en samlet pakke med
Kommissionens forslag til direktiv om harmoniserede regler for udpegning
af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af bevismateriale i
straffesager (KOM (2018) 226 endelig) og er en del af en række tiltag fra
Kommissionen som opfølgning på Kommissionens antiterrorpakke fra okto-
ber 2017. Forslaget til forordning og forslaget til direktiv har tilsammen
overordnet til formål at lette indsamlingen af elektronisk bevismateriale på
tværs af landegrænser i straffesager. Forordningsforslaget er omfattet af
det danske retsforbehold, og forslaget har derfor i sig selv ikke lovgivnings-
mæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Det vurderes dog umiddelbart,
at en vedtagelse af forordningsforslaget sammenholdt med en vedtagelse af
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
kom (2018) 0226 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om harmoniserede regler for udpegning af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af bevismateriale i straffesager
det samtidigt fremsatte direktivforslag
som ikke er omfattet af retsforbe-
holdet
vil have konsekvenser for Danmark. Forslaget vurderes at være i
overensstemmelse med nærhedsprincippet. Der ses ikke at foreligge offent-
lige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget.
Fra dansk side er man foreløbigt overordnet positiv over for forslaget. Fra
dansk side vil der blive lagt vægt på, hvilken betydning forslaget vil have for
Danmark i lyset af retsforbeholdet, herunder for danske myndigheder og
tjenesteudbydere, samt for det fremtidige samarbejde med de øvrige med-
lemsstater.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 17. april 2018 en pakke bestående af et forslag
til forordning om europæiske editions- og sikringskendelser om elektronisk
bevismateriale samt et forslag til direktiv om harmoniserede regler for ud-
pegning af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af bevismate-
riale i straffesager.
Forordningsforslaget er fremsat
med hjemmel i
TEUF artikel 82, stk. 1.
I
henhold til artikel 1 og 2 i protokollen om Danmarks stilling (forbeholdet
vedrørende retlige og indre anliggender) deltager Danmark ikke i en kom-
mende vedtagelse af det foreliggende forordningsforslag, der således ikke
vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Direktivforslaget er fremsat
med hjemmel i
TEUF artikel 53 og 62. Direk-
tivforslaget er ikke omfattet af retsforbeholdet,
og Danmark deltager derfor
i en kommende vedtagelse af det foreliggende direktivforslag, der således
vil være bindende for og finde anvendelse i Danmark.
Begge forslag skal vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294).
Dette notat vedrører forordningsforslaget.
Forbedring af grænseoverskridende adgang til e-beviser har indgået i arbej-
det med strafforfølgelse i cyberspace, der bl.a. omfatter spørgsmål vedrø-
rende kryptering og e-beviser. Emnet har været drøftet på en række rådsmø-
der fra 2015-2017.
2
kom (2018) 0226 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om harmoniserede regler for udpegning af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af bevismateriale i straffesager
1943436_0003.png
De to forslag supplerer de eksisterende regler om retligt samarbejde, herun-
der konventionen om gensidig retshjælp i straffesager mellem Den Europæ-
iske Unions medlemsstater samt den europæiske efterforskningskendelse.
Danmark deltager ikke i sidstnævnte på grund af retsforbeholdet.
Forordningsforslaget er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 24. maj
2018.
3. Formål og indhold
3.1. Forslaget generelt
Forordningsforslaget bygger på princippet om gensidig anerkendelse og
indfører europæiske pålæg om (1) udlevering og (2) sikring af elektronisk
bevismateriale, der er lagret af en tjenesteudbyder, der udbyder sine tjene-
ster i EU. De to typer pålæg kan kun udstedes i forbindelse med straffesager,
herunder i forbindelse med efterforskning.
Begge typer pålæg vil skulle udstedes eller godkendes af en judiciel myn-
dighed i en medlemsstat (udstedelsesstaten) og fremsendes ved brug af en
særlig attest direkte til tjenesteudbyderen eller dennes retlige repræsentant,
som tjenesteudbyderen
i medfør af det samtidigt fremsatte direktivforslag
har udpeget med henblik på indsamling af bevismateriale.
Forslaget adskiller sig fra andre retsakter, der bygger på princippet om gen-
sidig anerkendelse, ved, at myndighederne i den medlemsstat, hvor tjene-
steudbyderen er etableret eller repræsenteret (den fuldbyrdende medlems-
stat), som udgangspunkt ikke inddrages, idet pålægget sendes direkte til tje-
nesteudbyderen eller dennes retlige repræsentant.
Myndighederne i det land, hvor tjenesteudbyderen er etableret eller repræ-
senteret, vil kun blive inddraget i særlige tilfælde, eller hvis tjenesteudby-
deren eller repræsentanten ikke efterkommer pålægget.
Forslaget finder kun anvendelse
i grænseoverskridende situationer, det vil
sige
i tilfælde, hvor tjenesteudbyderen er etableret eller repræsenteret i en
anden medlemsstat end udstedelsesstaten. I de tilfælde, hvor tjenesteyderen
er etableret eller repræsenteret i samme medlemsstat som den udstedende
myndighed, vil sikringen eller udleveringen af bevismaterialet skulle ske
3
kom (2018) 0226 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om harmoniserede regler for udpegning af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af bevismateriale i straffesager
1943436_0004.png
efter nationale regler. Forslaget finder ligeledes anvendelse, hvis tjeneste-
udbyderen ikke er etableret eller repræsenteret i EU, men udbyder tjenester
i EU.
3.2. Nærmere om forslagets centrale elementer
I forslagets kapitel 1 er der fastsat regler om genstand, definitioner og an-
vendelsesområde.
I forslagets kapitel 2 er der fastsat regler om udstedelse og gennemførelse
af pålæg, brug af attester, fortrolighed, underretning af den person, dataene
vedrører, og godtgørelse af udgifter.
I forslagets kapitel 3 er der fastsat regler om sanktioner og fuldbyrdelse i
tilfælde af manglende overholdelse.
I forslagets kapitel 4 er der fastsat regler om retsmidler.
I forslagets kapitel 5 er der fastsat afsluttende bestemmelser om bl.a. over-
vågning og rapportering, Kommissionens delegerede beføjelser, evaluering
samt ikrafttræden.
Omfattede tjenesteudbydere
Forordningen gælder for alle tjenesteudbydere, der udbyder en række nær-
mere angivne tjenester i EU, herunder tjenesteudbydere, der ikke er etableret
i EU.
Det afgørende
for, om en tjenesteudbyder ”udbyder tjenester i EU”,
er, om
tjenesteudbyderen gør det muligt for juridiske eller fysiske personer i en el-
ler flere medlemsstater at anvende sine tjenester. Den blotte tilgængelighed
af tjenesten er dog ikke tilstrækkelig. Der stilles derfor også krav om en
”væsentlig tilknytning”
til den eller de medlemsstater, hvor tjenesterne stil-
les til rådighed, hvilket vil skulle afgøres på grundlag af en række momenter.
En sådan væsentlig tilknytning anses for at være til stede, hvis tjenesteud-
byderen er etableret i en eller flere medlemsstater i EU. For tjenesteudby-
dere uden for EU vil det være afgørende, om der er et betydeligt antal bru-
gere i en eller flere medlemsstater, eller om tjenesteudbyderen målretter sine
tjenester en eller flere medlemsstater, f.eks. ved at markedsføre tjenesterne
på det nationale sprog eller
ved at udbyde app’s i lokale ”app-butikker”.
Udbydere af følgende typer af tjenester er omfattet af forslaget:
4
kom (2018) 0226 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om harmoniserede regler for udpegning af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af bevismateriale i straffesager
1)
2)
3)
Elektroniske kommunikationstjenester som defineret i artikel 2, stk.
4, i direktivet om en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation
(forslaget til direktiv er endnu ikke vedtaget).
Informationssamfundets tjenester som defineret i artikel 1, stk. 1, litra
b), i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/1535, for
hvilke lagring af data er et afgørende element i den tjeneste, der leve-
res til brugeren, herunder sociale netværk, onlinemarkedspladser til
fremme af transaktioner mellem deres brugere samt andre udbydere
af hostingtjenester.
Internetdomænenavns-og IP-nummereringstjenester, såsom udbydere
af IP-adresser, domænenavnsadministratorer, domænenavnsregistra-
torer og hermed forbundne privatlivs- og proxytjenester.
Omfattede data
Følgende typer af data er omfattet af forslaget:
1)
Abonnementsdata, hvilket omfatter data vedrørende:
a) en abonnents eller en kundes identitet, herunder navn,
fødselsdato, posttadresse eller fysisk adresse, fakturerings- og
betalingsoplysninger, telefonnummer eller e-mail
b) type tjeneste og dens varighed
2)
Adgangsdata (data vedrørende påbegyndelsen og afslutningen af en
brugeradgangssession til en tjeneste, som skal bruges til at identificere
brugeren, f.eks. oplysninger om den IP-adresse, der anvendes under
adgangssessionen)
Transaktionsdata (data vedrørende leveringen af en tjeneste, der
udbydes af en tjenesteudbyder, som tilvejebringer en kontekst eller
yderligere oplysninger om en sådan tjeneste og er genereret eller
behandlet af tjenesteudbyderens informationssystem, f.eks. afsender
og modtager af en meddelelse eller en anden form for interaktion)
Indholdsdata (lagrede data i digitalt format, f.eks. en nedskrevet eller
indtalt besked, videoer, billeder og lyd)
3)
4)
De omfattede typer data er nærmere beskrevet i forordningsforslaget.
Forslaget omfatter data, der allerede er lagret af eller på vegne af tjeneste-
udbyderen, og kan således ikke anvendes i forhold til data, der lagres efter
det tidspunkt, hvor pålægget modtages.
Det fremgår af forslaget, at alle kategorier indeholder personlige data og
dermed er omfattet af garantierne i EU-databeskyttelsesreglerne.
5
kom (2018) 0226 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om harmoniserede regler for udpegning af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af bevismateriale i straffesager
På grund af de forskellige grader af indgreb i de grundlæggende rettigheder
er der i forordningsforslaget fastsat forskellige betingelser for anvendelse af
editions- og sikringskendelser vedrørende abonnents- og adgangsdata på
den ene side og transaktions- og indholdsdata på den anden side.
Udstedende myndighed
I alle tilfælde skal en judiciel myndighed have enten udstedt eller godkendt
pålægget om udlevering eller sikring af bevismaterialet.
Et pålæg om
udlevering
af transaktions- eller indholdsdata kan kun udstedes
eller godkendes af domstolene. Er der tale om udlevering af abonnements-
eller adgangsdata, vil pålægget også kunne udstedes eller godkendes af an-
klagemyndigheden.
Et pålæg om
sikring
af data vil kunne godkendes af både domstolene og
anklagemyndigheden, uanset hvilken type data, der er tale om.
Betingelser for udstedelse af pålæg
Et pålæg om udlevering af abonnentsdata og adgangsdata og et pålæg om
sikring af elektronisk bevismateriale vil kunne udstedes for enhver lovover-
trædelse.
Et pålæg om udlevering af transaktions- og indholdsdata forudsætter der-
imod, at der er tale om en af følgende typer overtrædelse:
1) En strafferetlig overtrædelse, der i udstedelsesstaten er undergivet en
strafferamme på mindst 3 års fængsel.
2) En række særlige harmoniserede strafferetlige overtrædelser, hvor be-
vismaterialet typisk kun vil være tilgængeligt i elektronisk form. Det
drejer sig om overtrædelse af en række nærmere opregnede bestemmel-
ser i følgende retsakter:
a) Rådets rammeafgørelse 2001/413/RIA af 28. maj 2001 om be-
kæmpelse af svig og forfalskning i forbindelse med andre beta-
lingsmidler end kontanter.
b) Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13. de-
cember 2011 om bekæmpelse af seksuelt misbrug og seksuel ud-
nyttelse af børn og børnepornografi og om erstatning af Rådets
rammeafgørelse 2004/68/RIA.
c) Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/40/EU af 12. au-
gust 2013 om angreb på informationssystemer og om erstatning
af Rådets rammeafgørelse 2005/222/RIA.
6
kom (2018) 0226 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om harmoniserede regler for udpegning af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af bevismateriale i straffesager
d) Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2017/541 af 15.
marts 2017 om bekæmpelse af terrorisme og om erstatning af
Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA og ændring af Rådets af-
gørelse 2005/671/RIA.
Det er en betingelse, at der er tale om bevismateriale til brug for efterforsk-
ningen eller retsforfølgningen i en konkret straffesag, og at pålægget er nød-
vendigt og forholdsmæssigt i den enkelte sag. For pålæg om udlevering af
bevismateriale er det desuden en betingelse, at et lignende retsmiddel er til-
gængeligt for samme overtrædelse i en sammenlignelig national situation i
udstedelsesstaten.
Brug af attester
Begge typer pålæg vil skulle fremsendes via særlige attester, der skal over-
sættes til et af de officielle EU-sprog i den medlemsstat, hvor den retlige
repræsentant er bosiddende eller etableret, medmindre modtageren har er-
klæret at ville acceptere attester på et af de andre officielle EU-sprog.
Tidsfrister
For så vidt angår pålæg om udlevering af bevismateriale skal modtageren
fremsende de efterspurgte oplysninger senest 10 dage efter modtagelse af
pålægget, medmindre udstedelsesmyndigheden har angivet en kortere frist.
I nødssituationer skal modtageren fremsende oplysningerne uden unødig
forsinkelse og senest efter 6 timer.
For så vidt angår pålæg om sikring af bevismateriale skal modtageren sikre
de efterspurgte oplysninger uden unødig forsinkelse. Modtageren vil skulle
opretholde sikringen af data i 60 dage eller
hvis udstedelsesmyndighedhe-
den inden for de 60 dage over for modtageren bekræfter, at der er blevet
indledt en procedure om anmodning om udlevering
så længe det er nød-
vendigt for, at modtageren kan efterkomme den efterfølgende anmodning
om udlevering.
Forslaget fastsætter regler for de tilfælde, hvor modtageren af en række nær-
mere opregnede grunde ikke kan imødekomme pålægget, eller hvor modta-
geren vurderer, at et pålæg om udlevering af oplysninger tydeligvis er i strid
med EU’s charter om grundlæggende rettigheder eller åbenbart er udtryk for
misbrug.
Sanktioner og fuldbyrdelse
7
kom (2018) 0226 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om harmoniserede regler for udpegning af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af bevismateriale i straffesager
Medlemsstaterne skal fastsætte regler om økonomiske sanktioner i tilfælde
af tjenesteudbydernes manglende overholdelse af deres forpligtelser i for-
hold til gennemførelse af pålæg og fortrolighed.
Efterkommer modtageren ikke et pålæg om udlevering eller sikring inden
for fristen, og fremkommer modtageren ikke med en begrundelse, som ac-
cepteres af udstedelsesmyndigheden, vil udstedelsesmyndigheden kunne
oversende pålægget til den myndighed i fuldbyrdelsesstaten, der er kompe-
tent til at fuldbyrde pålægget (fuldbyrdelsesmyndigheden) med henblik på
fuldbyrdelse i overensstemmelse med national lovgivning i fuldbyrdelses-
staten. Fuldbyrdelsesmyndigheden vil skulle anerkende pålægget uden
yderligere formaliteter inden for en frist på 5 arbejdsdage, medmindre den
vurderer, at der foreligger en af en række nærmere opregnede indsigelses-
grunde. Modtageren vil også selv kunne gøre indsigelse mod fuldbyrdelsen
af pålægget med henvisning til en række indsigelsesgrunde. Fuldbyrdelses-
myndigheden vil skulle inddrage den udstedende myndighed inden eventuel
afgørelse om ikke at anerkende pålægget.
Retsmidler
Hvis modtageren af et pålæg om udlevering af bevismateriale vurderer, at
efterkommelse af pålægget vil være i strid med lovgivningen i et tredjeland,
der forbyder udlevering af de pågældende oplysninger under henvisning til,
at det er nødvendigt for at beskytte de berørte personers grundlæggende ret-
tigheder eller tredjelandets grundlæggende rettigheder forbundet med sta-
tens sikkerhed eller forsvar, giver forslaget mulighed for en fornyet prøvelse
af pålægget. Den fornyede prøvelse vil skulle ske under inddragelse af den
udstedende myndighed, en domstol i udstedelsesstaten og den centrale myn-
dighed i tredjelandet.
Forslaget giver også mulighed for fornyet prøvelse i tilfælde, hvor modta-
geren vurderer, at efterkommelse af et pålæg om udlevering af bevismateri-
ale vil være i strid med lovgivningen i tredjelandet af andre grunde.
Herudover fastsætter forslaget regler om effektive retsmidler for mistænkte
og tiltalte samt de personer, hvis oplysninger udleveres. Disse retsmidler vil
skulle udøves af en judiciel myndighed i udstedelsesstaten i henhold til dens
nationale lovgivning.
Endelig fastsætter forslaget regler om sikring af privilegier og immuniteter
i henhold til lovgivningen i fuldbyrdelsesstaten.
8
kom (2018) 0226 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om harmoniserede regler for udpegning af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af bevismateriale i straffesager
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke udtalelser eller andre tilkende-
givelser fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har anført, at den grænseoverskridende dimension af de
identificerede problemer betyder, at det er nødvendigt med tiltag på EU-
niveau. Kommissionen har anført bl.a., at de kriminalitetstyper, som der fin-
des elektroniske beviser for, ofte vedrører situationer, hvor den infrastruk-
tur, de elektroniske beviser lagres på, samt tjenesteudbyderen, der driver in-
frastrukturen, er omfattet af en anden national retlig ramme
inden for eller
uden for EU
end den retlige ramme, som ofret og gerningsmanden er om-
fattet af. Som følge heraf kan det være meget tidskrævende og vanskeligt
for det kompetente land at få effektiv adgang til elektroniske beviser på
tværs af grænserne uden fælles minimumsregler.
Kommissionen har anført, at medlemsstaterne hver for sig vil have særligt
svært ved at tage højde for den forskelligartede regulering i medlemsstaterne
og ved at forbedre samarbejdet efter den nuværende EU-lovgivning, navnlig
via den europæiske efterforskningskendelse.
På baggrund af de forskellige retlige tilgange, antallet af berørte politikom-
råder (sikkerhed, grundlæggende rettigheder, herunder proceduremæssige
rettigheder og beskyttelsen af personoplysninger, samt økonomiske aspek-
ter) samt den brede vifte af interessenter vurderer Kommissionen således, at
det er mest hensigtsmæssigt med lovgivning på EU-niveau for at kunne
adressere problemerne.
Det er
af de af Kommissionen anførte grunde
regeringens vurdering, at
forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Danmark har
med enkelte undtagelser
ikke gennemført særlig lovgiv-
ning om gensidig retshjælp i straffesager. Det antages imidlertid med støtte
i retspraksis, at udenlandske begæringer om efterforskningsskridt i Dan-
mark kan imødekommes, uanset om fremsættelsen og behandlingen af rets-
anmodninger er reguleret i en aftale, der finder anvendelse mellem Danmark
og den anmodende stat. De relevante efterforskningsskridt gennemføres i
9
kom (2018) 0226 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om harmoniserede regler for udpegning af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af bevismateriale i straffesager
givet fald på grundlag af en analogisk anvendelse af de relevante bestem-
melser i retsplejeloven, idet en udenlandsk anmodning om efterforskning,
herunder ransagning, beslaglæggelse samt edition, kan imødekommes, hvis
det pågældende efterforskningsskridt kunne gennemføres i forbindelse med
en tilsvarende national strafferetlig efterforskning.
Lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske
Union indeholder en række særlige regler og procedurer for retshjælp til an-
dre medlemsstater for så vidt angår fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgø-
relser.
Princippet efter reglerne om gensidig retshjælp er, at anmodninger om rets-
hjælp fremsendes mellem de relevante myndigheder i medlemsstaterne.
Der findes ikke regler om fremsendelse af pålæg om udlevering af bevisma-
teriale i straffesager direkte til en tjenesteudbyder på tværs af landegræn-
serne.
Forslaget supplerer således de eksisterende regler om retligt samarbejde,
herunder konventionen om gensidig retshjælp i straffesager mellem Den Eu-
ropæiske Unions medlemsstater.
7.
Konsekvenser
Forslaget er som nævnt fremsat med hjemmel i TEUF artikel 82, stk. 1, der
er omfattet af det danske retsforbehold. Danmark deltager således ikke i
vedtagelsen af forordningsforslaget, ligesom forslaget ikke vil være bin-
dende for eller finde anvendelse i Danmark.
Forslaget har derfor i sig selv ikke lovgivningsmæssige,
økonomiske eller
øvrige
konsekvenser for Danmark.
Det bemærkes imidlertid, at forordningsforslaget skal ses i sammenhæng
med det samtidig fremsatte direktivforslag, som ikke er omfattet af retsfor-
beholdet, hvorfor det umiddelbart vurderes, at en vedtagelse af forordnings-
forslaget sammenholdt med en vedtagelse af det samtidigt fremsatte direk-
tivforslag vil have konsekvenser for Danmark, herunder for erhvervslivet.
Danmarks stilling i relation til forordningsforslaget er i øjeblikket ved at
blive nærmere afdækket i samarbejde med Kommissionen i lyset af Dan-
10
kom (2018) 0226 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om harmoniserede regler for udpegning af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af bevismateriale i straffesager
1943436_0011.png
marks tilknytning til direktivforslaget. De mulige konsekvenser af forord-
ningsforslaget i lyset af direktivforslaget vil på baggrund af resultatet af
denne undersøgelse kunne fastlægges nærmere.
8. Høring
Kommissionens forslag er sendt i høring hos følgende myndigheder og or-
ganisationer mv.:
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Præsiden-
ten for Sø- og Handelsretten, Præsidenterne for byretterne, Advokatrådet,
Amnesty International, Dansk Erhverv, Danske Advokater, Datatilsynet,
Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstols-
styrelsen, Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Handelshøjskolen i København (Juridisk Institut),
Handelshøjskolen i Aarhus (Juridisk Institut), Institut for Menneskerettighe-
der, Kriminalpolitisk Forening (KRIM), Københavns Universitet, Landsfor-
eningen af Forsvarsadvokater, Politiforbundet, Retspolitisk Forening, Rigs-
advokaten, Rigspolitiet, Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Aalborg
Universitet (Juridisk Institut), Aarhus Universitet (Juridisk Institut)
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Præsi-
denten for Sø- og Handelsretten, Præsidenterne for byretterne, Institut for
Menneskerettigheder, Rigspolitiet, Politiforbundet, Datatilsynet og Dom-
stolsstyrelsen har afgivet høringssvar, men har ikke haft bemærkninger til
forslaget.
Advokatrådet, IT-Politisk Forening, Erhvervsstyrelsen og Dansk Erhverv
har afgivet høringssvar med bemærkninger til forslaget.
8.1. Advokatrådets høringssvar
Advokatrådet har henvist til en udtalelse om forslaget fra the Council of
Bars and Law Societies of Europe (CCBE), som Advokatrådet henholder sig
til. Der lægges i udtalelsen særligt vægt på tre forskellige problemstillinger.
Den første problemstilling omhandler oplysninger, som er fortrolige som
følge af, at de udgør kommunikationen mellem en advokat og dennes klient.
CCBE understreger bl.a., at når en europæisk editionskendelse fuldbyrdes,
skal den pågældende organisation, som dataene stammer fra, gives mulig-
11
kom (2018) 0226 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om harmoniserede regler for udpegning af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af bevismateriale i straffesager
hed for at vurdere sine juridiske rettigheder og pligter og hvis muligt få ad-
gang til at udfordre anmodningen, inden dataene bliver udleveret. Det er på
den baggrund CCBE’s
opfattelse, at en anmodning om adgang til data altid
skal rettes til den dataansvarlige og ikke til databehandleren, således at den
dataansvarlige kan vurdere, om dataene udgør fortrolig korrespondance
mellem en advokat og dennes klient. Bestemmelsen herom i forslagets arti-
kel 5, stk. 6,
er efter CCBE’s opfattelse for bred og vil ikke omfatte alle typer
af advokatkontorer. CCBE foreslår videre, at i tilfælde hvor der er risiko for
destruktion af data, hvis udleveringen ikke foretages med det samme, kan
der indføres en to-trinsproces, hvor den anmodende medlemsstat først ud-
steder en sikringskendelse og dermed giver den dataansvarlige mulighed for
at gennemse oplysningerne, før der eventuelt efterfølgende udstedes en edi-
tionskendelse.
Endvidere er det CCBE’s
opfattelse, at det skal specificeres i forslagets ar-
tikel 9, at det faktum, at de pågældende data udgør fortrolige oplysninger
mellem en advokat og dennes klient, skal udgøre et gyldigt grundlag for at
afvise at fuldbyrde editionskendelsen.
Den anden problemstilling, som CCBE lægger vægt på, vedrører princippet
om ”equality of arms”, som
indebærer, at begge parter i en retssag skal
gives lige adgang til at gøre sig bekendt med dokumenter, afhøre vidner mv.
Det er således CCBE’s opfattelse, at en tiltalt i
en straffesag og dennes ad-
vokat skal have adgang til at anmode om, at der udstedes en europæisk edi-
tions- eller sikringskendelse på lige fod med politi og anklagemyndighed.
Endelig skal der ifølge CCBE lægges vægt på en bestemmelse vedrørende
adgang til effektive retsmidler i overensstemmelse med den mekanisme, der
er lagt op til i artikel 42 i forordningen om den Europæiske Anklagemyn-
dighed (EPPO), særligt i relation til EU-domstolens jurisdiktion.
Ud over disse tre hovedpunkter påpeges det endvidere i
CCBE’s udtalelse,
at det for alle typer af data i forordningsforslaget bør være en domstol, der
udsteder editions- eller sikringskendelsen, således at en kendelse efter for-
slaget ikke kan udstedes af anklagemyndigheden i en medlemsstat. CCBE
efterspørger videre en regel i forslagets artikel 5, hvorefter der skal være
overbevisende begrundet mistanke, før den grænseoverskridende dataud-
veksling kan foretages. Det påpeges videre, at der bør være et bredere
grundlag for at afvise en kendelse, og at en eventuel beslutning om ikke at
notificere datasubjektet om indsamling af personens oplysninger skal god-
kendes af en uafhængig retslig myndighed.
12
kom (2018) 0226 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om harmoniserede regler for udpegning af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af bevismateriale i straffesager
1943436_0013.png
8.2. IT-Politisk Forenings høringssvar
IT-Politisk Forening anfører i sit høringssvar, at udlevering af personop-
lysninger fra tjenesteudbydere i andre stater bør ske via aftaler om gensidig
retshjælp eller den europæiske efterforskningskendelse, da begge instru-
menter sikrer en involvering af myndighederne i den modtagende stat. Det
er vigtigt af hensyn til borgernes retssikkerhed og for at sikre, at grundlæg-
gende rettigheder overholdes.
Det anføres bl.a., at forordningsforslagets muligheder for at afslå en ken-
delse er meget begrænsede, og at det under alle omstændigheder ikke er
rimeligt over for hverken borgere eller erhvervslivet, at private virksomhe-
der skal udføre kontrolforanstaltninger, som burde være tillagt domstole el-
ler andre uafhængige myndigheder.
IT-Politisk Forening anfører endvidere, at forordningsforslagets betragt-
ning 46 udgør et betydeligt incitament til altid at efterleve editionskendel-
sen, idet tjenesteudbyderen ikke kan holdes ansvarlig for i god tro at udle-
vere personoplysninger i henhold til en europæisk editionskendelse. Der-
imod fastsætter forordningsforslaget bøder for manglende overholdelse, og
tjenesteudbyderen har en meget kort frist (10 dage eller i visse tilfælde
endda 6 timer) til at efterleve kendelsen.
Det fremgår af høringssvaret, at det fremsatte forordningsforslag virker for-
hastet. Dette begrundes bl.a. med, at direktivet om den europæiske efter-
forskningskendelse fra 2014 er blevet gennemført i de fleste medlemsstater
inden for det seneste år, og at der derfor på nuværende tidspunkt kun er
begrænsede erfaringer med instrumentet. Synspunktet begrundes endvidere
med, at der i komitéen for Europarådets cybercrime-konvention (T-CY) er
igangværende overvejelser om en tillægsprotokol om adgang til elektroni-
ske oplysninger hos cloud-tjenester.
Ud over problemet med overlap mellem de to instrumenter påpeger IT-Po-
litisk Forening, at forordningsforslaget kan risikere at fremme en udvikling
for den kommende T-CY tillægsprotokol, hvor efterforskningsmyndigheder
får tillagt ekstraterritoriale beføjelser over for private tjenesteudbydere,
ikke kun inden for den EU, men for det store antal stater (mere end 50), som
deltager i Cybercrime-konventionen.
13
kom (2018) 0226 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om harmoniserede regler for udpegning af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af bevismateriale i straffesager
Det påpeges endvidere, at den stigende brug af elektroniske kommunikati-
onstjenester, sociale medier og cloudtjenester på internettet givetvis skaber
et behov for at modernisere reglerne for efterforskningsmyndigheders ad-
gang til oplysninger, men samtidig en kraftigt forøget risiko for, at borgere
uretmæssigt kommer i søgelyset for efterforskningsmyndigheder i andre sta-
ter og i den forbindelse kan blive udsat for indgribende efterforskningsme-
toder.
Vedrørende betingelserne for udstedelse af editionskendelsen anføres det
bl.a. i høringssvaret, at der ikke i forordningsforslaget er et krav om, at den
pågældende efterforskningsforanstaltning skal være tilladt i den modta-
gende medlemsstat. Borgere, der eksempelvis benytter en svensk e-mail-tje-
neste, kan således ikke længere gå ud fra, at det er svensk lov, som bestem-
mer mulighederne for, at efterforskningsmyndigheder kan få adgang til ind-
holdet af deres elektroniske kommunikation. Der kan være andre EU-med-
lemsstater med lavere krav for adgangen til indholdet af elektronisk kom-
munikation. Det skaber bl.a. en betydelig usikkerhed for borgernes retssik-
kerhed.
Vedrørende kategorier af data og betingelser for udlevering anfører IT-Po-
litisk Forening bl.a., at forordningsforslaget ikke fastsætter materielle be-
tingelser for udlevering af abonnements- og adgangsdata, og at det er tvivl-
somt, om det i alle situationer er i overensstemmelse med EU-retten og rets-
praksis fra den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD).
IT-Politisk Forening anfører endvidere, at forordningsforslaget indebærer,
at en anklager kan udstede en editionskendelse om adgang til abonnements-
og adgangsdata, uden krav om forudgående kontrol af en domstol eller en
uafhængig administrativ myndighed. Det anføres, at denne udstedelsesbe-
føjelse til en anklager næppe vil være forenelig med retspraksis fra EMD.
Forordningsforslaget giver mulighed for, at efterforskningsmyndigheden
kan få adgang til transaktionsdata og indholdsdata for personer, som ikke
er mistænkt i den pågældende strafferetlige efterforskning. Forordningsfor-
slagets artikel 5, stk. 2, stiller alene det krav, at efterforskningskendelsen
skal være nødvendig og proportional. IT-Politisk Forening anfører, at for-
ordningsforslaget bør fastsætte præcise betingelser for, hvilke personers
elektroniske kommunikation, efterforskningsmyndighederne kan få udleve-
ret.
14
kom (2018) 0226 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om harmoniserede regler for udpegning af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af bevismateriale i straffesager
I relation til lovkonflikter med andre stater anfører IT-Politisk Forening, at
forordningsforslaget vil få virkning for tjenesteudbydere i hele verden. Det
skaber en risiko for lovkonflikter, hvis en efterforskningsmyndighed i en EU-
medlemsstat kan have ret til at udstede en editionskendelse til en tjeneste-
udbyder, der er hjemmehørende i et land, hvor oplysningerne ikke må udle-
veres, eller mere sandsynligt ikke må udleveres uden en dommerkendelse
fra en domstol i tjenesteudbyderens hjemland.
Det er ikke utænkeligt, at der kan være tilsvarende lovkonflikter inden for
EU, herunder for de EU-medlemsstater (Danmark, Storbritannien og Ir-
land), der har (forskellige) EU-forbehold på det retlige område. Artikel 15
og 16 i forordningsforslaget har visse undtagelser fra gennemførelsen af
den europæiske editionskendelse for at imødekomme sådanne situationer.
Prøvelsesproceduren og undtagelserne i artikel 15 og 16 gælder kun, hvis
udlevering af oplysningerne vil være i strid med lovgivningen i et tredjeland.
IT-Politisk Forening fortolker dette således, at artikel 15 og 16 ikke vil
kunne anvendes for tjenesteudbydere, der er hjemmehørende inden for EU,
for eksempel en dansk tjenesteudbyder.
Vedrørende konsekvenser for danske borgere bemærker IT-Politisk For-
ening, at Danmarks retsforbehold ikke udelukker, at forordningsforslaget
kan få umiddelbare konsekvenser for danske borgere i den forstand, at ef-
terforskningsmyndigheder i andre EU-medlemsstater kan få adgang til dan-
ske borgeres personoplysninger i videre omfang end efter den gældende lov-
givning.
Fremover vil efterforskningsmyndigheder i alle EU-medlemsstater (som
deltager i det retlige samarbejde) kunne få adgang til data uden at involvere
myndighederne i den medlemsstat, hvor tjenesteudbyderen er hjemmehø-
rende. Endvidere kan en tjenesteudbyder, som er hjemmehørende i Dan-
mark, være forpligtet til at udnævne en retlig repræsentant i en anden EU-
medlemsstat, hvis den danske tjenesteudbyder udbyder tjenester i andre EU-
lande. Hvis den danske tjenesteudbyder har udnævnt en retlig repræsentant
i et andet EU-land, vil efterforskningsmyndigheder i alle EU-lande (der del-
tager i det retlige samarbejde) kunne få adgang til oplysninger om danske
borgere hos den danske tjenesteudbyder, herunder indholdet af deres elek-
troniske kommunikation, via den europæiske editionskendelse. Selv om der
er tale om danske borgere, der er kunder hos en dansk tjenesteudbyder, vil
dette trods retsforbeholdet kunne ske uden at involvere danske myndigheder
og domstole.
15
kom (2018) 0226 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om harmoniserede regler for udpegning af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af bevismateriale i straffesager
1943436_0016.png
8.3. Erhvervsstyrelsens høringssvar
Erhvervsstyrelsen bemærker i sit høringssvar, at forordningsforslaget er
omfattet af det danske retsforbehold og derfor ikke i sig selv har lovgiv-
ningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser for Danmark. Forslaget
skal dog ses i sammenhæng med det samtidig fremsatte direktivforslag,
hvoraf det fremgår, at en retlig repræsentant vil skulle udpeges i en af de
medlemsstater, hvor tjenesteudbyderen udbyder sine ydelser eller er etable-
ret. Repræsentanten kan således udpeges i andre medlemsstater end Dan-
mark, hvor forordningen er gældende. Erhvervsstyrelsen vurderer på den
baggrund, at en vedtagelse af forordningsforslaget sammenholdt med en
vedtagelse af direktivforslaget kan medføre administrative byrder for er-
hvervslivet. Erhvervsstyrelsen bemærker endelig, at det ikke har været mu-
lig at fremskaffe oplysninger, som kan bidrage til at præcisere omfanget af
de potentielle administrative byrder.
8.4. Dansk Erhvervs høringssvar
Dansk Erhverv bemærker i sit høringssvar, at der på tværs af grænser er
behov for en ny måde at behandle og fremskaffe elektronisk bevismateriale
i straffesager på. Behovet er skærpet af den omstændighed, at efterforskning
i kriminalsager i stigende grad støtter sig på analyse af elektronisk bevis-
materiale. Da flere medlemsstater har udvidet deres nationale muligheder
for at fremskaffe elektronisk bevismateriale i straffesager, er der tendens til
en fragmentering af procedurerne i de grænseoverskridende sager, hvilket
skaber usikkerhed som følge af modstridende forpligtelser til skade for de
berørte personers retssikkerhed. Procedurerne er samtidig ineffektive og til
skade for opklarings- og efterforskningsarbejdet.
For virksomhederne medfører fragmenteringen en betydelig byrde, når de
skal være klar til at håndtere en mangfoldighed af nationale regelsæt ved-
rørene editions- og sikringskendelser. Det er ofte unødigt komplekst og om-
kostningsfuldt, hvilket især kan være en belastning for de små og mellem-
store virksomheder med begrænsede juridiske ressourcer, der ønsker at ud-
byde tjenester i og
på tværs af EU’s Digitale Indre Marked.
Det bemærkes i høringssvaret, at Dansk Erhverv på den baggrund hilser
Europa-Kommissionens forslag om en forenklet og mere effektiv procedure
for editions- og sikringskendelser varmt velkommen, forudsat at forordnin-
gen ikke generelt kommer til at svække tjenesteudbydernes mulighed for at
sikre og beskytte deres brugeres data.
16
kom (2018) 0226 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om harmoniserede regler for udpegning af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af bevismateriale i straffesager
Dansk Erhverv ser dog med bekymring på den situation, der er opstået på
grund af EU’s variable geometri på det retslige område med bl.a. det danske
retsforbehold. Danske tjenesteudbydere, der udbyder tjenester i EU, skal
som følge af direktivet udpege en retslig repræsentant. Da Danmark står
uden for de retslige instrumenter i forordningen, kan f.eks. et hovedkvarter
i Danmark ikke optræde som retslig repræsentant i de lande, hvor forord-
ningen gælder. Virksomheden skal således udpege en retslig repræsentant i
et af de af forordningen omfattede EU-lande. Det kan betyde omkostninger
for de danske virksomheder, som deres konkurrenter i de øvrige EU-lande
ikke er pålagt.
I forlængelse heraf er Dansk Erhverv bekymret for, at retsforbeholdet i den
henseende kan gøre det mindre attraktivt for eksempelvis globale virksom-
heder at placere deres hovedkvarter for EU i Danmark, da de samtidig skal
udpege en retslig repræsentant i et andet EU-land. Det kan også berøre de
selskabskonstruktioner, som globale selskaber vælger i forbindelse med
eventuel placering af datacentre i Danmark.
Dansk Erhverv angiver i sit høringssvar, at forslaget må formodes at svække
de danske myndigheders mulighed for effektivt at få adgang til elektronisk
bevismateriale fra tjenesteudbydere, der er etableret eller repræsenteret i
EU under forordningen og udbyder tjenester i Danmark, i forhold til en si-
tuation, hvor Danmark var omfattet af forordningen. Samlet er der således
en pris at betale på flere områder for opretholdelse af det danske retsforbe-
hold.
For så vidt angår forslaget om forordningen anfører Dansk Erhverv, at det
er oplagt og positivt, at der altid skal inddrages en judiciel myndighed i
udstedelse af en europæisk editions- eller sikringskendelse. Desuden er det
positivt, at kendelser om transaktions og indholdsdata, der kan betragtes
som mere følsomme end abonnements- og adgangsdata, skal udstedes og
godkendes af en dommer eller domstol. Det er derimod ikke betryggende, at
udlevering af oplysninger om abonnements- og adgangsdata således skal
kunne udleveres på en anklagers foranledning uden prøvelse ved en dom-
stol. Der bør altid stå en dommer eller domstol bag en kendelse.
Vedrørende tidsfrister fremgår det af Dansk Erhvervs høringssvar, at fristen
for i nødsituationer at svare på en kendelse er sat til seks timer. Det aner-
kendes, at der kan være et behov for at have en kortere frist end den obliga-
toriske frist på 10 dage for at fremskynde en efterforskning i nødsituationer.
17
kom (2018) 0226 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om harmoniserede regler for udpegning af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af bevismateriale i straffesager
Det anføres, at for mange virksomheder, der ikke har økonomisk skala til at
bemande en døgnvagtsfunktion, vil det dog være overordentlig vanskeligt
administrativt og teknisk at besvare henvendelsen inden for den foreslåede
tidsfrist. En tidsfrist på 24 timer på linje med Europa-Kommissionens
”Code of Conduct on
Countering Illegal Online Hate Speech”
forekommer
mere realistisk.
I relation til prøvelsesproceduren i forbindelse med modstridende forplig-
telser begrundet af tredjelandes lovgivning i forslagets artikel 15-16 anføres
det i høringssvaret, at Danmark i denne sammenhæng er at betragte som
tredjeland og dermed kan komme i en situation, hvor der er modstridende
forpligtelser begrundet i dansk lovgivning. I den situation kan prøvelsespro-
ceduren være relevant. Dansk Erhverv opfordrer dog til, at der iværksættes
en analyse af eventuelle modstridende forpligtelser og en mulig justering af
dansk lovgivning, så den bringes i overensstemmelse med forordningen for
at undgå, at der opstår situationer med modstridende forpligtelser.
9. Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side er man foreløbigt overordnet positivt indstillet over for for-
slaget, der har til formål at lette det retlige samarbejde i straffesager.
Det bemærkes, at Danmark, som følge af retsforbeholdet i relation til for-
ordningsforslaget ikke fuldt ud vil kunne deltage i de fordele, forslagene
medfører. Som følge af det samtidigt fremsatte direktivforslag, som ikke er
omfattet af retsforbeholdet, vil forslagene dog medføre visse konsekvenser
for Danmark, jf. pkt. 7.
Fra dansk side vil der blive lagt vægt på, hvilken betydning forslaget vil
have for Danmark i lyset af retsforbeholdet, herunder for danske myndighe-
der og tjenesteudbydere, samt for det fremtidige samarbejde med de øvrige
medlemsstater.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
18
kom (2018) 0226 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om harmoniserede regler for udpegning af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af bevismateriale i straffesager
Forslaget har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg på mødet
den 1. juni 2018 til orientering i forbindelse med rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 4.-5. juni 2018.
19