Europaudvalget 2017-18
KOM (2018) 0239 Bilag 1
Offentligt
1909229_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Direktivforslag vedr. brugen af digitale værktøjer og processer inden
for selskabsret, KOM(2018)239
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 25. april 2018 et forslag til ændring af sel-
skabsdirektivet 2017/1132/EU. Forslaget indeholder krav om, at med-
lemslandene skal sikre brugen af digitale værktøjer og processer i løbet
af en virksomheds livscyklus.
Formålet med forslaget er at understøtte det digitale indre marked og
yderligere digitalisere registrering og indberetning af virksomhedsoplys-
ninger til offentlige myndigheder.
Ændringerne omfatter blandt andet styrket digitalisering af virksomhe-
dernes kontakt med myndigheder i forbindelse med registrering og indbe-
retning af registreringsoplysninger. Dette sker blandt andet ved at opda-
tere de nuværende regler, samt tilpasse reglerne til i henhold til "en-
gangsprincippet", som indebærer, at borgere og virksomheder ikke bør
indgive de samme oplysninger til offentlige myndigheder mere end én
gang.
Forslaget vurderes at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Det er den
foreløbige vurdering, at forslaget også har statsfinansielle konsekvenser
samt erhvervsøkonomiske konsekvenser for danske virksomheder, både i
form af lettelser og byrder.
Regeringen støtter overordnet Kommissionens formål med forslaget om
at sikre brugen af digitale redskaber på tværs af EU.
Regeringen finder det vigtigt at der opnås en balanceret tilgang til regi-
streringsreglerne, der på den ene side skal sikre større mobilitet for dan-
ske virksomheder, som ønsker at etablere sig i et andet medlemsland, og
på den anden side ikke stille uhensigtsmæssige registreringskrav til virk-
somheder. Regeringen finder det desuden vigtigt med gensidig anerken-
kom (2018) 0239 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om brugen af digitale værktøjer og processer inden for selskabsret
1909229_0002.png
delse af elektroniske dokumenter og information samt, at virksomheder
ikke skal indberette de samme oplysninger til myndigheder i flere forskel-
lige medlemsstater.
2. Baggrund
Kommissionen præsenterede den 25. april 2018 sit forslag om ændring af
direktiv (EU) 2017/1132 for så vidt angår brugen af digitale værktøjer og
processer inden for selskabsret
1
. Forslaget er oversendt til Rådet i dansk
sprogversion den 14. maj.
Forslaget blev lanceret som en del af
Kommissionens ”selskabspakke”.
Pakken består af to forslag, hvor det andet forslag vedrører regler om
grænseoverskridende fusioner, spaltninger og flytning af hjemsted. Der
udarbejdes særskilt grund- og nærhedsnotat herom.
Denne del af pakken vedrører forslag om digitale løsninger til virksom-
heder i det indre marked gennem hele deres livscyklus. Forslaget frem-
sættes som opfølgning på Kommissionens ’En strategi for et digitalt indre
marked i EU’ fra 2015
og
Kommissionens ’EU-handlingsplanen
for e-
forvaltning for 2016-2020
Fremskyndelse af forvaltningernes digitale
omstilling’.
Formålet med forslaget er at hjælpe virksomheder med at flytte på tværs
af grænser ved hjælp af digitale løsninger. Det er hensigten, at kapitalsel-
skaber i EU kan blive registreret, oprette filialer og indberette dokumen-
ter til virksomhedsregistret digitalt. Formålet er at gøre procedurerne for
etablering af kapitalselskaber i EU hurtigere og mere omkostningseffek-
tive.
Kommissionen har i foråret 2017 afholdt en offentlig høring om digitali-
sering af selskabsretten. Regeringen afgav høringssvar til Kommissionen
i juli 2017. Folketingets Europaudvalg blev orienteret om høringssvaret
den 20. juli 2017 (EUU Alm.del Bilag 819). Kommissionen konkludere-
de på baggrund af høringen, at der er markante forskelle mellem med-
lemslandene, når det kommer til brugen af digitale løsninger. Kommissi-
onen fandt, at manglen på digitale løsninger i medlemslandene medfører
unødvendige byrder for virksomhederne og ønsker med forslaget at sikre
lige forhold og fair konkurrence for virksomheder på tværs af landegræn-
ser.
Europa Parlamentet opfordrede i 2017 Kommissionen til at fremme digi-
tale løsninger yderligere gennem virksomheders livscyklus og understre-
gede vigtigheden af sammenkobling af virksomhedsregistre i EU.
1
(KOM (2018) 239)
2
kom (2018) 0239 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om brugen af digitale værktøjer og processer inden for selskabsret
1909229_0003.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 50 i Traktaten om den Euro-
pæiske Unions Funktion, som er retsgrundlaget for EU’s kompetence til
at handle på selskabsrettens område. Forslaget skal behandles efter den
almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
3. Formål og indhold
Kommissionen foreslår at revidere selskabsdirektivet for at styrke digita-
liseringen af virksomhedernes kontakt med myndigheder i forbindelse
med registrering og indberetning af registreringsoplysninger. Dette opnås
bl.a. ved at:
opdatere reglerne i lyset af digitaliseringens muligheder,
tilpasse regler
i henhold til ”engangsprincippet”,
yderligere harmonisere reglerne på tværs af medlemsstaterne.
Forslaget indeholder regulering om øget digitalisering og værktøjer for
aktieselskaber, anpartsselskaber (herunder iværksætterselskaber) og
kommanditselskaber samt deres filialer og supplerer således Kommissio-
nens forslag om oprettelse af en fælles digital portal
2
.
Digital registrering og indberetning af virksomhedsoplysninger
Kommissionen foreslår, at medlemsstaterne udvikler digitale løsninger,
som gør det muligt for kapitalselskaber og filialer at registrere sig samt
ændre og indberette selskabsoplysninger online. Det foreslås også, at di-
gital registrering af et kapitalselskab eller en filial skal afsluttes inden for
fem arbejdsdage. Gebyrer, som bliver pålagt i forbindelse med registre-
ringer, skal være transparente og må ikke overstige de administrative ud-
gifter.
Kommissionens forslag forpligter desuden medlemsstaterne til at sikre, at
de, der ønsker at etablere og drive kapitalselskaber og filialer på tværs af
grænser, har digital adgang til alle relevante oplysninger om registrering
og indberetning af registreringsoplysninger. Yderligere skal medlemssta-
terne stille digitale skabeloner til rådighed, som skal bruges i forbindelse
med registreringer.
Endelig stilles krav om, at oplysninger og skabeloner skal stilles til rådig-
hed på mindst et sprog, ud over sproget i den registrerende medlemsstat.
Engangsprincippet og sammenkobling af registreringssystemer
2
KOM (2017) 256. Forslaget om en digital portal vil bl.a. give virksomheder onlinead-
gang til oplysninger, procedurer, mulighed for og bistands- og problemløsningstjenester
på tværs af medlemsstaterne.
3
kom (2018) 0239 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om brugen af digitale værktøjer og processer inden for selskabsret
1909229_0004.png
Forslaget understøtter ”engangsprincippet”, som indebærer, at borgere og
virksomheder ikke bør indgive de samme oplysninger til offentlige myn-
digheder mere end én gang.
Der er i henhold til det gældende selskabsdirektiv oprettet et register-
sammenkoblingssystem (BRIS), hvor borgere har adgang til visse oplys-
ninger om selskaber og filialer i alle medlemsstaterne. Systemet anvendes
endvidere til udveksling af oplysninger mellem selskabsregistrene i med-
lemsstaterne. Forslaget medfører en væsentlig udvidelse af dette system.
Det medfører blandt andet, at medlemsstaterne skal orientere hinanden,
hvis eksempelvis en filial, som er registreret i en anden medlemsstat, luk-
ker. Ligeledes skal der orienteres om ændringer af selskabers selskabsop-
lysninger, herunder navn, registreringsnummer, hjemsted og status.
Det foreslås endvidere, at medlemsstaterne skal kunne udveksle oplys-
ninger om personer, der er pålagt konkurskarantæne, således at medlems-
staterne kan vælge at nægte en person at deltage i ledelsen af et selskab,
såfremt personen er frataget retten til dette i en anden medlemsstat.
Adgang til selskabsoplysninger gennem BRIS
Kommissionen foreslår at udvide listen over virksomhedsoplysninger, der
som minimum skal leveres fra medlemsstaternes registre uden beregning.
Det omfatter følgende oplysninger:
- virksomhedens navn og virksomhedsform,
- hjemsted og medlemsstat, hvor virksomheden er registreret,
- virksomhedens registreringsnummer og EUID
3
,
- virksomhedens hjemmeside (hvis relevant),
- virksomhedens juridiske status (normal, ophørt, under konkurs,
mv.),
- virksomhedens formål,
- antal ansatte i virksomheden,
- navne på tegningsberettigede personer i henhold til virksomhe-
dens tegningsregel og
- informationer om virksomhedens filialer i andre medlemsstater,
herunder filialnavn, registreringsnummer, EUID og medlemsstat
hvor filialen er registreret.
Det foreslås samtidig, at registreringsoplysninger fremover skal anses for
at være offentliggjort, når de er registreret digitalt. Det overlades til de
enkelte medlemslande at beslutte om man fortsat ønsker at udgive regi-
streringstidende, men informationer hertil skal indhentes fra virksom-
hedsregistret og ikke fra virksomhederne jf. ”engangsprincippet”.
3
EUID defineres som en unik
identifikation for det selskab, der er genstand for meddelel-
sen.
4
kom (2018) 0239 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om brugen af digitale værktøjer og processer inden for selskabsret
1909229_0005.png
For at understøtte muligheden for sammenkobling af virksomhedsregi-
strene på tværs af EU, foreslår Kommissionen, at medlemsstaterne for-
pligtes til at sikre, at alle oplysninger, som indberettes i registrene i for-
bindelse med registrering af virksomheder og virksomhedsoplysninger, er
i maskinlæsbart og søgbart format eller findes som strukturerede data.
Medlemsstaterne har 5 år til at leve op til denne bestemmelse.
Elektroniske identifikationsmidler
Det foreslås, at medlemsstaterne sikrer, at visse elektroniske identifikati-
onsmidler, i Danmark f.eks. NemID, kan anvendes til at identificere bor-
gere i forbindelse med digital registrering af virksomheder og digital ind-
beretning af registreringsoplysninger. Det foreslås, at medlemsstaterne
anerkender følgende:
-
-
et elektronisk identifikationsmiddel som er udstedt under en elek-
tronisk identifikationsordning i medlemsstaten og
elektroniske identifikationsmidler, som er udstedt i en anden med-
lemsstat, og som er underlagt reglerne i forordning om elektronisk
identifikation og tillidstjenester til brug for elektroniske transakti-
oner på det indre marked
4
.
Direktivforslaget indeholder mulighed for, at medlemsstaterne kan fravi-
ge reglerne om anerkendelse af elektroniske identifikationsmidler i til-
fælde af reel mistanke om svig.
Bekæmpelse af svig
Kommissionen foreslår, at kreditorer og investorer beskyttes yderligere
mod svig på det indre marked. Desuden foreslås der initiativer til brug for
at sikre medarbejderbeskyttelse og forebyggelse af misbrug af skattereg-
ler. Forslaget omfatter derfor også mulighed for at indføre regler om fra-
vigelse af reglerne om digital registrering i tilfælde af reel mistanke om
svig.
Herudover foreslår Kommissionen, at medlemslandene kan anmode an-
dre medlemsstater om oplysninger i frakendelses- og konkurskarantæne-
registre.
Implementering i national lov
Kommissionen foreslår, at direktivet skal implementeres i national lov-
givning senest to år efter, at direktivet er trådt i kraft. Det foreslås dog, at
artiklerne om maskinlæsbart og søgbart format og strukturerede data først
sættes i kraft efter 5 år.
4
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EU) Nr. 910/2014 af
23. juli 2014 om elektronisk identifikation og tillidstjenester til brug for elektroniske
transaktioner på det indre marked og om ophævelse af direktiv 1999/93/EF.
5
kom (2018) 0239 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om brugen af digitale værktøjer og processer inden for selskabsret
1909229_0006.png
4. Europa Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedu-
re i TEUF art. 294 medlovgiver.
Der foreligger endnu ikke en udtalelse om forslaget fra Europa Parlamen-
tet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at det overordnede formål med ændringsforslaget
er at sikre, at EU’s indre marked fungerer tilfredsstillende i virksomhe-
dernes fulde livscyklus, når det er i kontakt med myndighederne med
henblik på registrering og indberetning af registreringsoplysninger.
Uden EU-regulering vil virksomheder fortsat være underlagt nationale
regler med ringe udsigter til omkostningseffektiv administrativ behand-
ling hos myndigheder. Det kan medføre barrierer for selskabernes (især
SMV’ernes)
muligheder for, at etablere sig i andre EU-lande.
Kommissi-
onen vurderer derfor, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet, da formålet med direktivet ikke i tilstrækkeligt omfang kan
opnås på medlemsstatsniveau, men derimod bedre kan opnås på EU-plan.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at manglen på digitale
løsninger på tværs af medlemslandene skaber administrative byrder for
virksomhederne, navnlig for dem, der driver virksomhed i flere medlems-
stater. På det foreliggende grundlag vurderer regeringen derfor, at forsla-
get er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet regeringen deler
Kommissionens vurdering af, at de tilsigtede mål nødvendiggør et fælles-
europæisk initiativ.
6. Gældende dansk ret
Forslaget berører følgende dansk lovgivning:
Lov om aktie- og anpartsselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 1089
af 14. september 2015 (selskabsloven)
Lov om Det Centrale Virksomhedsregister, jf. lovbekendtgørelse
nr. 653 af 15. juni 2006 (CVR-loven)
Årsregnskabsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1580 af 10. decem-
ber 2015.
Samt bekendtgørelser udstedt i medfør af denne lovgivning, herunder:
Bekendtgørelse nr. 1466 af 25. november 2016 om anmeldelse,
registrering, gebyr samt offentliggørelse m.v. i Erhvervsstyrelsen
(Anmeldelsesbekendtgørelsen)
6
kom (2018) 0239 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om brugen af digitale værktøjer og processer inden for selskabsret
1909229_0007.png
Bekendtgørelse nr. 1510 af 13. december 2013 om førelse af et
register over pålagte konkurskarantæner
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Idet de foreslåede regler i vidt omfang allerede afspejler reglerne i dansk
ret, vil en vedtagelse af forslaget alene medføre begrænsede ændringer i
dansk lovgivning, herunder i bekendtgørelser. De foreslåede regler gæl-
der alene for kapitalselskaber
dvs. aktieselskaber og anpartsselskaber.
Der er konkrete registreringskrav i direktivet, som varierer fra reglerne i
selskabsloven og de udmøntende bekendtgørelser. Det vil medføre lov-
givningsmæssige konsekvenser. Forslaget vil bl.a. medføre ændringer i
anmeldelsesbekendtgørelsen, for så vidt angår anerkendelse af identifika-
tionsmidler, som er godkendt i andre medlemsstater. Der skal tillige i
anmeldelsesbekendtgørelsen implementeres regler om anvendelsen af
skabeloner ved selskabers stiftelse. Kravene i anmeldelsesbekendtgørel-
sen til sprog for selskabsretlige dokumenter skal ligeledes ændres.
Forslaget medfører, at der skal ske videregivelse af oplysninger om per-
soner, som er pålagt konkurskarantæne til andre selskabsregistre, hvilket
kræver hjemmel i lov eller i bekendtgørelse. Hjemlen kan indsættes i be-
kendtgørelse om førelse af et register over pålagte konkurskarantæner.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes at medføre statsfinansielle konsekvenser, idet forsla-
get medfører ændringer af statslige it-systemer og drift, herunder behand-
ling af virksomhedsstiftelser og virksomhedsregistreringer.
Det fremgår af forslaget, at der stilles krav om, at dokumenter gemmes i
maskinlæsbart og søgbart format eller som strukturerede data, hvilket vil
kræve en ændring af Erhvervsstyrelsens IT-systemer, som på nuværende
tidspunkt ikke indeholder den foreslåede løsning.
Endvidere foreslås det, at registersammenkoblingssystemet (BRIS) udvi-
des væsentligt, hvilket tilsvarende kræver, at der implementeres ændrin-
ger i Erhvervsstyrelsens IT-systemer.
Det fremgår desuden af forslaget, at det skal være muligt at registrere
virksomheder ved hjælp af skabeloner for stiftelsesdokumenter. Offentli-
ge IT-systemer understøtter ikke denne mulighed i dag, idet den danske
registreringsmodel baserer sig på aftalefrihed, hvorfor implementering
også på dette område vil medføre ændringer af offentlige IT-systemer.
7
kom (2018) 0239 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om brugen af digitale værktøjer og processer inden for selskabsret
1909229_0008.png
Det er således regeringens vurdering, at forslaget vil få statsfinansielle
konsekvenser, da forslaget medfører ændringer af statslige IT-systemer.
Omkostningerne estimeres til 2 mio. kr. til udvikling og 0,3 mio. kr. pr. år
til vedligeholdelse, der som udgangspunkt kan afholdes inden for egen
ramme.
Forslaget påvirker ikke kommunernes eller regionernes økonomi.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det vurderes, at de foreslåede regler kan stimulere europæiske virksom-
heders vækstpotentiale ved at digitalisere processen med etablering og
drift af virksomhederne.
Forslaget kan potentielt medføre administrative konsekvenser over 4 mil-
lioner kroner årligt. Forslaget indeholder både byrder og lettelser og
nærmere vurdering af de administrative konsekvenser vil blive foretaget i
forbindelse med implementering af direktivet.
Det vurderes, at direktivforslaget både vil medføre administrative byrder
og lettelser. De administrative byrder består i, at forslaget fremsætter mi-
nimumskrav i forbindelse med registrering af selskaber. Størstedelen her-
af vurderes imidlertid at stemme overens med gældende dansk ret. De
administrative lettelser følger af, at forslaget lægger op til et engangsprin-
cip i forhold til registrering af oplysninger for selskaber på tværs af euro-
pæiske lande.
8. Høring
Kommissionens forslag har været sendt i høring i EU-specialudvalget for
konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål med frist for bemærknin-
ger 14. maj 2018. Der er indkommet høringssvar med indholdsmæssige
bemærkninger fra DI, Finans Danmark, og LO. De indkomne bemærk-
ninger sammenfattes nedenfor.
DI støtter
op om Kommissionens formål og størstedelen af forslaget om
digitalisering af værktøjer og processer inden for selskabsret,
men er
uforstående over for, at aktieselskaber er foreslået at kunne undtages fra
reglernes anvendelsesområde, da bl.a. sondringen mellem A/S og ApS
sjældent er relevant, hverken ud fra et juridisk eller praktisk perspektiv.
Derudover anfører DI, at man ikke kan se argumentet for, at stiftelses af
selskaber ved apportindskud skal kunne begrunde indskrænkninger i sel-
skabernes muligheder for online registrering.
DI lægger stor vægt på, at online registrering skal ske uden fysisk tilste-
deværelse, da det ellers vil stride mod formålet med online registrering.
DI finder dog rimeligt, at medlemslandene
som en forsikring mod be-
drageri
kan kræve fysisk tilstedeværelse i ekstraordinære situationer.
8
kom (2018) 0239 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om brugen af digitale værktøjer og processer inden for selskabsret
1909229_0009.png
Undtagelsesmulighederne bør ikke udvides i de videre EU-forhandlinger.
For så vidt angår reglerne om registreringsnægtelse af ”disqualified direc-
tors” påpeger DI, at der ikke er foreslået en fælles definition
på, hvad der
ligger i ”disqualified”. I lyset heraf finder DI, at hver enkelt medlemsstat
selv bestemmer, hvilke eventuelle diskvalifikationsgrunde, der skal være
afgørende i dets eget land. DI er positiv overfor introduktionen af ”en-
gangsprincippet”, som
DI anfører længe har været en urimelig admini-
strativ byrde for selskaberne ifbm. registrering og offentliggørelse af op-
lysninger i visse medlemslande. Endvidere støtter DI formålet om at gøre
selskabsoplysningerne lettere tilgængelige ved hjælp af maskinlæsbare og
søgbare dokumenter samt en gratis adgang til oplysninger via Register-
sammenkoblingssystemet. Modsat finder DI det uhensigtsmæssigt, at der
skal være adgang til oplysninger om antal af medarbejdere, da antallet af
medarbejdere kan variere meget.
Endelig bakker DI op om et ”engangs-
princip” også i forhold til registreringer, der vedrører udenlandske filialer.
Finans Danmark
anfører indledningsvist, at man er positiv over for
Kommissionens forslag, der kan øge virksomhedernes mobilitet i EU
gennem bl.a. effektive og sikre digitale løsninger. Disse tiltag kan lette de
administrative byrder for virksomhederne, hvilket Finans Danmark er
positiv overfor. Derudover finder Finans Danmark det positivt, at forsla-
get vil lette adgangen til at etablere og omstrukturere selskaber i EU un-
der hensyn til behørig kreditor-, kapitalejer- og medarbejderbeskyttelse. I
den forbindelse anbefaler Finans Danmark, at regeringen arbejder for at
sikre, at den gældende beskyttelse af kreditorer, kapitalejere og medar-
bejdere i de danske regler ikke forringes med dette forslag.
LO
anfører, at man i Danmark har arbejdet proaktivt med at skabe en
digital platform for at lette de administrative byrder for virksomhederne,
og derfor finder LO Kommissionens forslag positivt, da man mener, at
der er et behov for modernisering af de nuværende platforme, hvilket vil
skabe transparens og lette byrderne for virksomhederne. LO ønsker op-
lyst, hvorfor anpartsselskaber kan undtages fra kravet om fuld digital
virksomhedsregistrering.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er endnu ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen mener, at det digitale indre marked bør være åbent overfor in-
novation og konkurrence. Der bør derfor være fokus på at minimere de
administrative byrder for virksomheder ved at digitalisere processen med
etablering og drift. Endvidere bør det sikres, at der ikke indføres unødige
byrder for erhvervslivet eller det offentlige i forbindelse med bestræbelserne
på at fremme det digitale indre marked.
9
kom (2018) 0239 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om brugen af digitale værktøjer og processer inden for selskabsret
1909229_0010.png
Regeringen støtter overordnet Kommissionens forslag til revision af reg-
lerne i selskabsdirektivet med henblik på en digital omstilling i hele EU.
Regeringen finder det vigtigt at sikre en balanceret tilgang til registre-
ringsreglerne, der skal sikre større mobilitet for danske virksomheder,
som ønsker at etablere sig i et andet medlemsland, uden at der samtidig
stilles urimelige registreringskrav til virksomheder. Det bør tilstræbes, at
unødige byrder undgås, og at registreringsoplysninger kan deles på tværs
af medlemslandene på bedst mulig måde.
Regeringen lægger vægt på, at registreringen af selskaber er hurtig og
effektiv. Regeringen lægger dog også vægt på, at der er mulighed for at
foretage kontroller af de dokumenter og oplysninger, som selskaber ind-
beretter, således at svig imødegås i videst muligt omfang. Den foreslåede
ordning, hvorefter registrering skal være foretaget inden for fem arbejds-
dage, giver efter regeringens holdning ikke tilstrækkelige muligheder for
at foretage kontrol i alle tilfælde.
For så vidt angår ”engangsprincippet” finder regeringen det positivt, at
reglerne skal sikre, at virksomheder ikke skal indberette de samme oplys-
ninger til myndigheder i flere forskellige medlemsstater.
Regeringen støtter Kommissionens forslag om, at dokumenter i virksom-
hedsregistrene skal være i maskinlæsbart og søgbart format eller som
strukturerede data, da dette vil gøre virksomhedsoplysningerne lettere
tilgængelige.
Regeringen vil arbejde for, at reglerne generelt er i overensstemmelse
med de gældende danske regler af hensyn til de administrative byrder for
erhvervslivet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg
10