Europaudvalget 2017-18
KOM (2018) 0283 Bilag 2
Offentligt
1924984_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Dato
J. nr.
16. juli 2018
2018-3512
Europa-Kommissionens meddelelse om en EU-strategi for fremti-
dens mobilitet bygget på opkoblet og automatiseret transport
KOM(2018) 283
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 17. maj 2018 meddelelse om en EU-strategi for
fremtidens mobilitet bygget på opkoblet og automatiseret transport. Medde-
lelsen indeholder Kommissionens
bud på EU’s tilgang,
hvor emnerne dækker
bredt. Regeringen afventer Kommissionens konkrete tiltag på flere af områ-
derne men er umiddelbart positiv overfor ønsket om, at fastsætte ensartede
tekniske krav til førerløse køretøjer.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 17. maj 2018 en meddelelse til Europa-
Parlamentet, Det Europæiske Råd, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og So-
ciale Udvalg og Regionsudvalget om en EU-strategi for fremtidens mobilitet
bygget på opkoblet og automatiseret transport. Meddelelsen blev oversendt til
Rådet den 24. maj 2018 i dansk sprogversion.
Meddelelsen fremsættes som en del af den tredje mobilitetspakke under "Et
mobilt Europa", som uddyber den nye industripolitiske strategi fra september
2017. Meddelelsen skal derfor ses i sammenhæng med initiativerne, som indgår
i den tredje mobilitetspakke, herunder direktivet om forvaltning af vejinfra-
strukturens sikkerhed og den
generelle sikkerhedsforordning for motorkøretø-
jer.
Baggrunden for strategien, at forberede EU på en fremtid, hvor vejtransport i
stigende grad bliver automatiseret, og hvor køretøjer opkobles med hinanden,
vejinfrastrukturen og andre trafikanter.
3. Formål og indhold
Formålet med Kommissionens meddelelse er at foreslå en EU-tilgang til op-
koblet og automatiseret mobilitet med en europæisk dagsorden. Dagsordenen
kom (2018) 0283 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om EU-strategi for fremtidens mobilitet bygget på opkoblet og automatiseret transport
1924984_0002.png
skal tilvejebringe en fælles vision og identificerer understøttende tiltag. Dette
skal sikre, at EU’s retlige og politiske rammer er klar
til opkoblet og automati-
seret transport herunder
samfundsmæssige og miljømæssige problemstillinger,
som vil være afgørende for den offentlige accept.
Kommissionen anfører i med-
delelsen, at den vil søge at iværksætte følgende understøttende tiltag:
1. Forskning
Kommissionen stiller i dag 450 mio. EUR til støtte for digitalisering inden for
transport til støtte for automatisering og vil opfordre relevante aktører til at
benytte muligheden for at foretage prøvninger inden for opkoblet og automati-
seret mobilitet. Endvidere forsøger Kommissionen at fremme brugen af EU’s
satellitnavigationssystemer, EGNOS og Galileo.
2. Nationale ad hoc-sikkerhedsvurderinger
Kommissionen vil samarbejde med medlemsstaterne om retningslinjer for at
sikre en harmoniseret tilgang til nationale ad hoc-sikkerhedsvurderinger af
automatiserede køretøjer.
3. Certificering
Kommissionen vil indlede et arbejde med medlemsstaterne og interessenter
om en ny tilgang til certificering af køretøjssikkerhed for automatiserede køre-
tøjer.
4. Sikkerhedsforanstaltninger for højt automatiserede køretøjer
Kommissionen vil arbejde for at vedtage sikkerhedsforanstaltninger for køretø-
jer med det højeste automatiseringsniveau (niveau 5) i EU og FN.
5. Koordinering af trafikregler
Kommissionen vil intensivere koordinering med medlemsstaterne om trafik-
regler (eksempelvis ud fra Genèvekonventionen fra 1949 og Wienerkonventio-
nen fra 1968 om vejtrafik), så de kan tilpasses automatiseret mobilitet på en
harmoniseret måde.
6. Beskyttelse mod cyberangreb og databeskyttelse
Kommissionen vil inden for rammerne af FN-samarbejdet vedtage regler, som
skal fremme en sikker og tillidsfuld kommunikation mellem køretøjer og infra-
struktur og vil samtidig sikre, at databehandling foregår i overensstemmelse
med persondatareglerne. Endvidere vil Kommissionen fremme forsøg i relation
til cybersikkerhed for trafiksystemer.
7. Krav til datarekordere
Som en del af revisionen af forordningen om generelle krav til køretøjssikker-
hed har Kommissionen foreslået, at regulere datarekordere for automatiserede
køretøjer for at præcisere, hvem der kørte under en ulykke.
8. Dataudveksling ved konvojkørsel
Side 2/4
kom (2018) 0283 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om EU-strategi for fremtidens mobilitet bygget på opkoblet og automatiseret transport
1924984_0003.png
Ligeledes som en del af forordningen om generelle krav til køretøjssikkerhed
har Kommissionen foreslået, sikre en standardisering af dataudveksling på
tværs af mærker i forbindelse med konvojkørsel.
9. Virkning af opkoblet og automatiseret mobilitet
Kommissionen vil endeligt vurdere de socioøkonomiske og miljømæssige ind-
virkninger ved automatiseret og opkoblet mobilitet, herunder vurdere konse-
kvenserne for regler om kørekort, erhvervschaufføruddannelse samt bestem-
melser om køre- og hviletid.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om meddelelsen.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en fælles
meddelelse fra Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Meddelelsen har i sig selv ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Der vil sær-
skilt blive taget stilling til forslag, som meddelelsen og handlingsplanen even-
tuelt måtte afføde. Meddelelsen medfører ikke i sig selv konsekvenser for lov-
givningen, statsfinanserne, samfundsøkonomien eller erhvervslivet.
8. Høring
Sagen har ikke været i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er endnu ikke kendskab til andre landes holdninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter overordnet ambitionen om forberede EU til en omlægning
til mobilitet, der i højere grad er automatiseret og opkoblet. Regeringen bakker
således op om tiltag, der har til formål at fastsætte ensartede tekniske krav til
førerløse køretøjer, herunder krav til cybersikkerhed.
For uddybende bemærkninger om regeringens foreløbige generelle holdning til
direktivet om forvaltning af vejinfrastrukturens sikkerhed og den
generelle
sikkerhedsforordning for motorkøretøjer
henvises til grund- og nærhedsnotater
for de enkelte forslag.
Side 3/4
kom (2018) 0283 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om EU-strategi for fremtidens mobilitet bygget på opkoblet og automatiseret transport
1924984_0004.png
For så vidt angår opfordringen der vedrører en forøget konvergens mellem
medlemslandenes nationale trafikregler, mener regeringen grundlæggende, at
trafikregler, herunder f.eks. regler om hastighedsgrænser og trafikanters ad-
færd, er et nationalt anliggende. Regeringen afventer Kommissionens tiltag og
vil vurdere dem i det lys, at der er tale om national kompetence.
Regeringen vurderer endvidere, at opkoblet mobilitet indeholder interessante
muligheder for at forbedre trafiksikkerheden og mobiliteten som helhed. Byr-
der ved indsamling og formidling af data skal imidlertid kunne modsvares af de
gevinster, som kan opnås gennem trafikledelsen og øget trafiksikkerhed. Ende-
lig bør de valgte opkoblingssystemer ikke kunne begrænse innovationen af
kommunikationsteknologier, ligesom nye teknologier skal være kompatible
med udstyr, der allerede er installeret i infrastrukturen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 4/4