Europaudvalget 2017-18
KOM (2018) 0302 Bilag 1
Offentligt
1924088_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om ændring af forordning (EF)
nr. 767/2008, forordning (EF) nr. 810/2009, forordning (EU) 2017/2226, forordning
(EU) 2016/399, forordning XX/2018 [forordningen om interoperabilitet] og beslutning
2004/512/EF og om ophævelse af Rådets afgørelse 2008/633/RIA
Nærværende grund- og nærhedsnotat oversendes tillige til Udvalget for Ud-
lændinge- og Integrationspolitik.
29. juni 2018
KOM(2018) 302 endelig
Nyt notat.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet
1
. Det bemærkes, at forslaget er fremsat
med supplerende hjemmel i traktatens (TEUF) bestemmelser om politisam-
arbejde.
1. Resumé
Forslagets overordnede formål er at facilitere visumudstedelsesproceduren,
styrke kontrollen på de ydre grænser og på medlemsstaternes område samt
at styrke den interne sikkerhed ved at lette delingen af oplysninger mellem
medlemsstaterne om langtidsvisum og opholdstilladelser. Forslaget har
endvidere en lang række underordnede formål, herunder at facilitere identi-
tetscheck af tredjelandsstatsborgere på medlemsstaternes område for med-
lemsstaternes udlændingemyndigheder og retshåndhævende myndigheder,
og at bidrage med oplysninger til identifikationsprocessen i forbindelse med
tilbagesendelse af personer der ikke har eller ikke længere har ret til at op-
holde sig på medlemsstaternes område. Forslaget vurderes at være i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet. Hvis Danmark vælger at tilslutte sig
forordningen, vurderes det at have visse lovgivningsmæssige og statsfinan-
sielle konsekvenser. Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om
de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget. Fra dansk side er man
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt Udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Lina Larsen
Tel.
Mail
61 98 34 68
[email protected]
1
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmøde (TEUF),
tredje del, afsnit V, artikel 77, stk. 2, litra a) og skal behandles efter den almindelige lovgivningspro-
cedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal. Ifølge artikel 1 i protokol-
len om Danmarks stilling deltager Danmark ikke i vedtagelsen af foranstaltninger, der foreslås i hen-
hold til TEUF, tredje del, afsnit V, og ifølge artikel 2 i protokollen er ingen af de foranstaltninger, der
er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for Danmark, ligesom de ikke finder anvendelse i
Danmark (”retsforbeholdet”). Da foranstaltningerne imidlertid vil udgøre en videreudvikling af
Schengen-reglerne, vil Danmark inden seks måneder efter vedtagelsen skulle træffe afgørelse om,
hvorvidt Danmark vil gennemføre foranstaltningerne i dansk ret, jf. protokollens artikel 4.
Side
1/16
kom (2018) 0302 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om reform af visuminformationssystemet, VIS
overordnet set positivt indstillet over for forslaget, der anses som et yderli-
gere bidrag til at sikre de ydre grænser og højne sikkerheden på medlems-
staternes område. Forslaget er omfattet af retsforbeholdet. Da der er tale
om en videreudvikling af Schengen-reglerne, har Danmark mulighed for
efterfølgende at tilslutte sig.
2. Baggrund
Visuminformationssystemet (VIS) blev oprettet ved beslutning
2004/512/EF, og dets formål, funktioner og ansvarsområder er fastsat i for-
ordning (EF) nr. 767/2008 (VIS-forordningen). Reglerne for registrering af
biometriske identifikatorer i VIS er fastsat i forordning (EF) nr. 810/2009
(visumkodeksen). I Rådets afgørelse 2008/633/RIA af 23. juni 2008 fast-
lægges betingelserne for, at de udpegede myndigheder i medlemsstaterne og
Europol kan få adgang til at søge i VIS med henblik på forebyggelse, afslø-
ring og efterforskning af terrorhandlinger og andre alvorlige strafbare hand-
linger.
Siden 2011 har VIS fungeret som den tekniske løsning til facilitering af vi-
sumudstedelsesproceduren for visum til korte ophold (højst 90 dage inden
for en periode på 180 dage), der udstedes efter reglerne i visumkodeks. Vi-
sumkodeks finder anvendelse på alle tredjelandsstatsborgere, der skal have
visum, når de passerer medlemsstaternes ydre grænser, jf. Rådets forordning
(EF) nr. 539/2001 (visumforordningen).
Ved opslag i VIS kan grænse- og udlændingemyndigheder hurtigt og effek-
tivt kontrollere de nødvendige oplysninger om tredjelandsstatsborgere, der
skal være i besiddelse af et visum i forbindelse med indrejse- og ophold i
EU. Systemet udfører biometrisk matchning, primært af fingeraftryk, til
identifikation og verifikation. Pr. maj 2018 var over 55 millioner visuman-
søgninger og næsten 47 millioner sæt fingeraftryk registreret i systemet.
Den 14. marts 2018 udsendte Kommissionen en meddelelse til Europa-
Parlamentet og Rådet om tilpasning af den fælles visumpolitik til nye udfor-
dringer (KOM (2018) 251). Meddelelsen sætter fokus på, at de grundlæg-
gende principper i visumbehandlingen ikke er blevet revideret, siden visum-
kodeksen trådte i kraft i 2010, og VIS blev indført i 2011, hvorimod de vil-
kår, som visumpolitikken skal fungere under, har ændret sig drastisk.
Side
2/16
kom (2018) 0302 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om reform af visuminformationssystemet, VIS
1924088_0003.png
Samme dag fremsatte Kommissionen forslag om ændring af visumkodeksen
(KOM (2018) 252 endelig).
2
Forslaget har til formål at forenkle og styrke
visumansøgningsproceduren for at gøre det lettere for turister og forret-
ningsrejsende at komme til Europa med visum samtidig med, at forebyggel-
sen af sikkerheds- og uregelmæssige migrationsrisici styrkes. VIS er i denne
sammenhæng det elektroniske værktøj, der understøtter visumproceduren.
Meddelelsen annoncerede tillige det kommende arbejde med at øge sikker-
heden ved en revision af VIS for øget kontrol med visumbehandlingen bl.a.
ved hjælp af interoperabilitet mellem IT-systemer på området for retlige og
indre anliggender (RIA). Særligt indførelsen af ind- og udrejsesystemet
(EES), som aktuelt forventes operationelt fra 2021, vil gøre VIS mere vel-
fungerende, fordi det indeholder oplysninger om, hvordan tredjelandsstats-
borgere bruger deres visa, hvilket vil bidrage til at godtgøre, om visuminde-
havere, som allerede har besøgt Schengenområdet, skal have status af lov-
ligt rejsende.
Som baggrund for forslaget henvises tillige til Kommissionens evaluering af
VIS fra 2016
3
, der konkluderede, at VIS opfylder sine mål og funktioner og
er et af de mest avancerede systemer af sin art, men at nye udfordringer på
områderne for visum-, grænse- og migrationsforvaltning kræver, at det skal
videreudvikles på en række specifikke områder.
På den baggrund har Kommissionen ved KOM(2018) 302 endelig af 16.
maj 2018 fremsat forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om
ændring af forordning (EF) nr. 767/2008, forordning (EF) nr. 810/2009,
forordning (EU) 2017/2226, forordning (EU) 2016/399, forordning
XX/2018 [forordningen om interoperabilitet] og beslutning 2004/512/EF og
om ophævelse af Rådets afgørelse 2008/633/RIA
4
.
Forslaget er oversendt til Rådet den 25. juni 2018 i dansk sprogversion.
2
Grund- og nærhedsnotat vedrørende Kommissionens forslag til Europa-Parlamentet og Rådets for-
ordning om ændring af forordning (EF) nr. 810/2009 om en fællesskabskodeks for visa blev over-
sendt til Folketingets Europaudvalg og Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 30. april
2018. Forslaget forhandles aktuelt.
3
KOM(2016)655, SWD (2016) 327, SWD (2016) 328.
4
Grund- og nærhedsnotat vedrørende Kommissionens forslag til Europa-Parlamentet og Rådets for-
ordning om fastsættelse af en ramme for interoperabiliteten mellem EU-informationssystemer (græn-
ser og visum) og om ændring af Rådets afgørelse (EF) nr. 2004/512/EF, forordning (EF) nr.
767/2008, Rådets beslutning 2008/633/RIA, forordning (EU) nr. 2016/399 og forordning (EU)
2017/2226 blev oversendt til Folketingets Europaudvalg og Udvalget for Udlændinge- og Integrati-
onspolitik den 9. april 2018. Forslaget forhandles aktuelt.
Side
3/16
kom (2018) 0302 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om reform af visuminformationssystemet, VIS
1924088_0004.png
Hjemmelsgrundlaget og det danske retsforbehold
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmøde (TEUF), tredje del, afsnit V, artikel 77, stk. 2, litra a, b, d og
e, vedrører mål og kompetence for den fælles politik for grænsekontrol. Det-
te er det primære retsgrundlag for den foreslåede forordning.
Artikel 77, stk. 2, litra a, b, d og e, vedrører Europa-Parlamentets og Rådets
adgang til at vedtage foranstaltninger på områderne for visa og andre tilla-
delser til kortvarigt ophold, personkontrol ved passage af de ydre grænser,
nødvendige tiltag til den gradvise udvikling af et integreret system for for-
valtningen af de ydre grænser samt reglerne om, at personer uanset nationa-
litet ikke kontrolleres ved passage af de indre grænser.
Der er herudover foreslået ændringer med hjemmel i Traktaten om Den Eu-
ropæiske Unions Funktionsmøde (TEUF) artikel 16, stk. 2, artikel 78, stk. 2,
litra d, e, og g, artikel 79, stk. 2, litra c og d, artikel 87, stk. 2, litra a og arti-
kel 88, stk. 2, litra a.
Artikel 16, stk. 2, vedrører Europa-Parlamentets og Rådets adgang til at
fastsætte regler for beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med be-
handling af personoplysninger foretaget af Unionens institutioner, organer,
kontorer og agenturer samt af medlemsstaterne under udøvelse af aktivite-
ter, der er omfattet af EU-retten, og regler for den frie udveksling af person-
oplysninger.
Artikel 78, stk. 2, litra d, e og g, vedrører Europa-Parlamentet og Rådets
adgang til at vedtage foranstaltninger om den fælles asylpolitik for tildeling
og fratagelse af ensartet status for asyl eller subsidiær beskyttelse, kriterier
og procedurer til bestemmelse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for
behandlingen af en ansøgning om asyl eller subsidiær beskyttelse samt part-
nerskab og samarbejde med tredjelande for at styre tilstrømningen af perso-
ner, der enten ansøger om asyl, subsidiær eller midlertidig beskyttelse.
Artikel 79, stk. 2, litra c og d, vedrører Europa-Parlamentet og Rådets ad-
gang til at vedtage foranstaltninger om den fælles indvandringspolitik på
områderne ulovlig indvandring og ulovligt ophold, herunder udsendelse og
repatriering af personer med ulovligt ophold og bekæmpelse af menneske-
handel, især handel med kvinder og børn.
Artikel 87, stk. 2, litra a, vedrører Europa-Parlamentet og Rådets adgang til
at vedtage foranstaltninger om indsamling, opbevaring, behandling, analyse
Side
4/16
kom (2018) 0302 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om reform af visuminformationssystemet, VIS
og udveksling af relevante oplysninger som led i Unionen politisamarbejde,
der inddrager alle medlemsstaternes kompetente myndigheder, herunder
politi, toldmyndigheder og andre særlige retshåndhævende myndigheder
inden for forebyggelse, afsløring og efterforskning af strafbare handlinger.
Artikel 88, stk. 2, litra a, vedrører Europa-Parlamentet og Rådets adgang til
at vedtage foranstaltninger om Europols opgave med at støtte og styrke ind-
satsen hos medlemsstaternes politimyndigheder og andre retshåndhævende
myndigheder på område for indsamling, opbevaring, behandling, analyse og
udveksling af oplysninger, der fremsendes af bl.a. medlemsstaternes eller
tredjelandes myndigheder eller eksterne organisationer.
Forslaget skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i
TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke i
vedtagelsen af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del,
afsnit V, og ifølge artikel 2 i protokollen er ingen af de foranstaltninger, der
er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for Danmark, ligesom de ikke
finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”). Da
forordningen imidler-
tid vil udgøre en videreudvikling af Schengen-reglerne, vil Danmark inden
seks måneder efter vedtagelsen af forordningen skulle træffe afgørelse om,
hvorvidt Danmark vil gennemføre den i dansk ret, jf. protokollens artikel 4.
Samtlige af forslagets ændringsforslag udgør en udvikling af Schengen-
reglerne som beskrevet ovenfor:
-
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 767/2008 af 9.
juli 2008 om visuminformationssystemet (VIS) og udveksling af op-
lysninger mellem medlemsstaterne om visa til kortvarigt ophold
(VIS-forordningen),
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 810/2009 af 13.
juli 2009 om en fællesskabskodeks for visa (visumkodeks),
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2016/399 af 9.
marts 2016 om en EU-kodeks for personers grænsepassage (Schen-
gengrænsekodeks) (kodifikation),
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2017/2226 af
30. november 2017 om oprettelse af et ind- og udrejsesystem til re-
gistrering af ind- og udrejseoplysninger og oplysninger om nægtelse
af indrejse vedrørende tredjelandsstatsborgere, der passerer med-
lemsstaternes ydre grænser, om fastlæggelse af betingelserne for ad-
gang til ind- og udrejsesystemet til retshåndhævelsesformål (EES)
Side
5/16
-
-
-
kom (2018) 0302 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om reform af visuminformationssystemet, VIS
1924088_0006.png
-
-
-
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. XX/2018 [for-
ordning om fastsættelse af en ramme for interoperabiliteten mellem
EU-informationssystemer (grænser og visum)
Rådets beslutning af 8. juni 2004 (2004/512/EC) om indførelse af vi-
suminformationssystemet (VIS)
Forslaget om at ophæve Rådets afgørelse 2008/633/RIA af 23. juni
2008 om adgang til søgning i visuminformationssystemet (VIS) for
de udpegede myndigheder i medlemsstaterne og for Europol med
henblik på forebyggelse, afsløring og efterforskning af terrorhand-
linger og andre alvorlige strafbare handlinger (beslutningen ophæ-
ves, da indholdet er foreslået integreret i VIS-forordningen).
3. Formål og indhold
Forslagets overordnede formål er at facilitere visumudstedelsesproceduren,
styrke kontrollen på de ydre grænser og på medlemsstaternes område samt
at styrke den interne sikkerhed ved at lette delingen af oplysninger mellem
medlemsstaterne om langtidsvisum og opholdstilladelser.
Forslaget har desuden flere underordnede formål, herunder at facilitere iden-
titetscheck af tredjelandsstatsborgere på medlemsstaternes område for med-
lemsstaternes udlændingemyndigheder og retshåndhævende myndigheder,
og at bidrage med oplysninger til identifikationsprocessen i forbindelse med
tilbagesendelse af personer der ikke har eller ikke længere har ret til at op-
holde sig på medlemsstaternes område.
Gennemgående for alle dele af forslaget er et fornyet fokus på overholdelsen
af de gældende databeskyttelsesregler ved registrering, logning og anven-
delse af data registeret i VIS.
Nedenfor følger en gennemgang af forslagets centrale dele.
3.1. Opgradering af tekniske komponenter i VIS
Der er foreslået en række ændringer af teknisk karakter, der har til formål at
tilpasse systemet til de nye lovgivningsforslag på området samt udnytte den
teknologiske udviklings nye muligheder for at gøre behandlingen af visum-
ansøgninger lettere både for ansøgerne og konsulaterne.
Det foreslås bl.a. at udvekslingen af oplysninger mellem det centrale VIS-
system og de nationale systemer strømlines ved at integrere den såkaldte
VIS Mail-søgemekanisme i VIS. Konfigurationen af det centrale system
tilpasses med henblik på at imødekomme behovet for hurtig og effektiv til-
gængelighed i perioder med afbrydelse. Dvs., at backupsystemet er ændret
Side
6/16
kom (2018) 0302 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om reform af visuminformationssystemet, VIS
1924088_0007.png
til en aktiv/aktiv-konfiguration
5
, der forventes at kunne sikre 99,99 % til-
gængelighed.
Der sættes tillige fokus på at forbedre datakvaliteten og Det Europæiske
Agentur for den Operationelle Forvaltning af Store IT-systemer inden for
Området med Frihed, Sikkerhed og Retfærdighed (eu-LISA), som fremover
får til opgave at forvalte datakvalitetskontrollen i VIS. Dette forsøges bl.a.
sikret ved indførelsen af en funktion, der afviser de nationale visumsystemer
at sende en anmodning om forudgående søgning, indtil alle relevante oplys-
ninger er indsat korrekt. For at afhjælpe problemer med at indsamle biome-
triske data, navnlig problemer vedrørende kvaliteten af ansigtsbilleder, ind-
føres der alternative standarder, f.eks. direkte indsamling af foto, hvilket vil
sige ansigtsfoto taget på stedet.
Alene med henblik på en smidigere og hurtigere høringsprocedure foreslås
den eksisterende liste over medlemsstater, som kræver, at deres centrale
myndigheder høres af andre medlemsstaters centrale myndigheder under
behandlingen af visumansøgninger om ensartede visa indgivet af statsborge-
re fra specifikke tredjelande eller specifikke kategorier af disse statsborgere,
integreret i VIS. Ved at gøre listen elektronisk sættes medlemsstaterne i
stand til at forvalte og opdatere egne oplysninger vedrørende disse funktio-
ner.
3.2. Øget kontrol ved behandlingen af visumansøgninger ved hjælp af inter-
operabilitet
Ifølge de gældende regler er de visumudstedende myndigheder kun forplig-
tede til at kontrollere, om visumansøgere er registreret med indrejseforbud i
Schengeninformationssystemet (SIS), når de udfører sikkerheds- og migra-
tionsvurderinger af tredjelandsstatsborgere, der ansøger om visum til kortva-
rigt ophold. Der er derimod ingen forpligtelse til at kontrollere visumansø-
gere i andre EU-databaser (f.eks. Eurodac) eller i Interpols databaser, der
bl.a. indeholder oplysninger om stjålne og bortkomne rejsedokumenter.
Kommissionen har på den baggrund foreslået, at der fremover skal ske en
automatiseret søgning op mod andre databaser.
Forslaget har direkte sammenhæng med forslaget om fastsættelse af en
ramme for interoperabiliteten mellem EU-informationssystemer for grænser
En aktiv/aktiv-konfiguration er et set up af en såkaldt
”load
balancer” og to servere. Denne metode
er med til at fordele belastningen på serverne, hvilket kan sikre hurtig og effektiv tilgængelighed i
normal drift og ved eventuelle afbrydelser.
5
Side
7/16
kom (2018) 0302 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om reform af visuminformationssystemet, VIS
1924088_0008.png
og visa, der også omfatter ændringer af VIS-forordningen. Med indførelsen
af interoperabilitet bliver VIS en del af den fælles platform sammen med
ind- og udrejsesystemet (EES) og EU-systemet vedrørende rejseinformation
og rejsetilladelse (ETIAS), som skal udgøre fundamentet for interoperabili-
teten.
Interoperabilitetsforslaget introducerer også en multiidentitetsdetektor, der
skal medvirke til at sikre, at den visummyndighed, som behandler en ansøg-
ning, automatisk bliver underrettet, hvis ansøgeren er kendt under forskelli-
ge identiteter, med henblik på at træffe de nødvendige foranstaltninger.
Den automatiserede søgning skal foretages via den europæiske søgeportal
(ESP), der er etableret for at give brugeren hurtig, problemfri, effektiv, sy-
stematisk og kontrolleret adgang til de EU-informationssystemer, Europol-
data og Interpol-databaser, de skal bruge for at løse deres opgaver i overens-
stemmelse med deres adgangsrettigheder og for at støtte formålene med
VIS.
Når de nye informationssystemer er taget i brug, og der er sikret interopera-
bilitet mellem dem, vil de kompetente myndigheder, herunder de visumud-
stedende myndigheder, således få væsentligt bedre muligheder for hurtigt at
foretage baggrundskontrol af ansøgerne.
3.3. Informationer om langtidsvisum og opholdstilladelser inkluderes i VIS
Det er foreslået, at VIS fremover også skal indeholde oplysninger om do-
kumenter, der giver tredjelandsstatsborgere tilladelse til at opholde sig på en
given EU-medlemsstats område i mere end 90 dage inden for en periode på
180 dage: Visa til længerevarende ophold og opholdstilladelser.
I dag indhentes der ikke oplysninger om disse dokumenter og deres indeha-
vere, og oplysningerne kan ikke kontrolleres i EU’s IT-systemer vedrørende
grænser og sikkerhed (med undtagelse af SIS i et begrænset omfang).
Det
betyder, at der er et
aktuelt informationshul, hvad angår disse kategorier af
tredjelandsstatsborgere.
Forslaget vil sætte medlemsstaternes myndigheder
ud over den udstedende
myndighed
i stand til at kontrollere det pågældende dokument og dets
indehaver ved grænsen eller på medlemsstaternes område.
3.4. Eksisterende informationshuller ved behandlingen af visumansøgninger
med kort varighed adresseres
Side
8/16
kom (2018) 0302 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om reform af visuminformationssystemet, VIS
1924088_0009.png
Lagring af en kopi af den biografiske side i ansøgerens rejsedokument i VIS
til støtte for tilbagesendelsesprocedurer
Medlemsstaterne har ikke en ensrettet praksis for lagring af VIS-kopier af
rejsedokumenter, og der findes heller ikke noget EU-regelsæt, der regulerer
udvekslingen af disse oplysninger mellem medlemsstaterne. Fraværet af et
gyldigt rejsedokument eller en kopi heraf forsinker og bremser i nogle til-
fælde den nødvendige identifikation i forbindelse med tilbagesendelse af
tredjelandsstatsborgere, der er indrejst på et visum, men ikke retmæssigt er
udrejst i overensstemmelse med visummets gyldighedsperiode.
På den baggrund foreslås det, at en kopi af ansøgerens rejsedokument for
fremtiden skal lagres som en ny datakategori i VIS. Kopien skal indlæses i
forbindelse med ansøgningen og skal efterfølgende kunne tilgås af relevante
myndigheder i medlemsstaterne under strenge betingelser i forbindelse med
en tilbagesendelsesproces. I modsætning til oplysninger, der udtrækkes af
VIS, er kopier af rejsedokumenter et bevis for nationalitet, som i højere grad
anerkendes af tredjelande.
Alderen for at få optaget fingeraftryk for registrering i VIS sænkes
Det er foreslået at nedsætte alderen for, hvornår der skal optages fingeraf-
tryk til visumansøgningen fra 12 til 6 år. Der er samtidig foreslået yderligere
lovgivningsmæssige sikkerhedsforanstaltninger for at sikre, at der tages
hensyn til barnets tarv gennem hele visumansøgningsproceduren og ved
enhver efterfølgende anvendelse af barnets oplysninger.
Foranstaltningen vil give myndighederne mulighed for at verificere et barns
identitet under visumansøgningsproceduren og vil samtidig muliggøre en
kontrol ved passagen af en ydre grænse.
Det er Kommissionens vurdering, at utvetydig identifikation af børn vil
medføre en øget beskyttelse af børnene, bekæmpe handel med børn og irre-
gulær migration.
3.5. Adgang til VIS-oplysninger med henblik på retshåndhævelse
Hjemlen for retshåndhævende myndigheders adgang til VIS integreres i
VIS-forordningen
Medlemsstaternes retshåndhævende myndigheders og Europols adgang til
VIS er fastlagt ved Rådets afgørelse 2008/633/RIA.
Side
9/16
kom (2018) 0302 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om reform af visuminformationssystemet, VIS
1924088_0010.png
Indholdet af denne afgørelse er foreslået integreret i VIS-forordningen for at
bringe den i overensstemmelse med den nuværende traktatmæssige ramme.
Ved bekæmpelsen af terrorhandlinger og andre alvorlige strafbare handlin-
ger er det vigtigt, at de retshåndhævende myndigheder råder over helt aktu-
elle oplysninger, hvis de skal udføre deres opgaver effektivt.
D
et foreslås derfor, at de retshåndhævendes myndigheders adgang skal ud-
vides til også at omfatte kommende oplysninger i VIS vedrørende længere-
varende ophold.
Med henblik på at beskytte personoplysninger og udelukke systematiske
søgninger, der udføres af retshåndhævende myndigheder, bør behandling af
VIS-oplysninger kun finde sted i særlige tilfælde, og når det er nødvendigt
med henblik på at forebygge, afsløre eller efterforske terrorhandlinger eller
andre alvorlige strafbare handlinger. De udpegede myndigheder og Europol
må således kun anmode om adgang til VIS, når de har rimelig grund til at
formode, at en sådan adgang vil kunne tilvejebringe oplysninger, der i væ-
sentlig grad vil kunne hjælpe dem med at forebygge, opdage eller efterfor-
ske en terrorhandling eller en anden alvorlig strafbar handling.
Nemmere identifikation af savnede personer
Interoperabilitetsrammen giver mulighed for, at politiet kan identificere en
person ud fra den pågældendes biometriske data, som er indhentet under en
identitetskontrol, hvis den nationale lovgivning tillader det.
En sådan adgang er imidlertid ikke tilstrækkelig effektiv under særlige om-
stændigheder som f.eks., hvor personer skal identificeres af hensyn til dem
selv, fordi de er forsvundet, savnet eller identificeret som ofre for menne-
skehandel.
Det er derfor foreslået at give de retshåndhævende myndigheder hurtig ad-
gang til VIS-oplysninger i sådanne situationer. Dette med henblik på, at de
kan foretage en hurtig og pålidelig identifikation af personen, uden at de
først skal opfylde alle betingelser og yderligere sikkerhedsforanstaltninger
for retshåndhævende myndigheders adgang.
3.6. Andre identificerede informationshuller
Listen over anerkendte rejsedokumenter integreres i VIS
Side
10/16
kom (2018) 0302 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om reform af visuminformationssystemet, VIS
1924088_0011.png
Den allerede eksisterende liste over rejsedokumenter, der giver indehaveren
ret til at passere de ydre grænser, og som kan forsynes med et visum, jf. Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1105/2011/EU
6
, integreres i VIS.
Forslaget betyder, at der fremover vil være en central forvaltning af listen i
systemet, og at der vil blive foretaget en automatiseret søgning i listen i for-
bindelse med visumudstedelsesproceduren.
Adgang til oplysninger i VIS for medlemmer af europæiske grænse- og kyst-
vagthold
Medlemmer af europæiske grænse- og kystvagthold og hold af medarbejde-
re, der er involveret i opgaver vedrørende tilbagesendelse, har i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/1624
7
tilladelse til at
foretage søgninger i europæiske databaser, der er nødvendige for at opfylde
de operative mål, der er fastlagt i den operative plan om grænsekontrol,
grænseovervågning og tilbagesendelse, under værtsmedlemsstatens myn-
dighed.
Med henblik på at lette denne søgning og give holdene en effektiv adgang til
de data, der er indlæst i VIS, foreslås det, at Det Europæiske Agentur for
Grænse- og Kystbevogtning (Frontex) skal have adgang til VIS. Adgangen
underlægges de nødvendige betingelser og begrænsninger for at sikre, at
adgangen kun gives indenfor det fastlagte mandat.
Transportvirksomheders adgang til oplysninger med henblik på kontrol
Med henblik på at overholde deres forpligtelser i konventionen om gennem-
førelse af Schengen-aftalen er det foreslået, at internationale transportvirk-
somheder skal kunne kontrollere, om tredjelandsstatsborgere med et visum
til kortvarigt ophold, et visum til længerevarende ophold eller en opholdstil-
ladelse er i besiddelse af de krævede gyldige rejsedokumenter.
Kontrollen skal muliggøres ved daglige udtræk af VIS-oplysninger til en
særskilt skrivebeskyttet database, som understøtter udtræk af den mindst
nødvendige delmængde af data til at foretage en forespørgsel af, om perso-
nen har et gyldigt visum eller ej. Databasen skal kunne give transportørerne
et OK/IKKE OK-svar.
6
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1105/2011/EU af 25. oktober 2011 om listen over
rejsedokumenter, der giver indehaveren ret til at passere de ydre grænser, og som kan forsynes med et
visum, og om oprettelse af en mekanisme til at opstille denne liste.
7
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/1624 af 14. september 2016 om den europæi-
ske grænse- og kystvagt og om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/399
og om ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 863/2007, Rådets forordning
(EF) nr. 2007/2004 og Rådets beslutning 2005/267/EF.
Side
11/16
kom (2018) 0302 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om reform af visuminformationssystemet, VIS
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Foreligger ikke.
5. Nærhedsprincippet
Artikel 77, stk. 2, litra a), i TEUF giver Unionen beføjelser til at træffe for-
anstaltninger om "den fælles politik for visa og andre tilladelser til kortva-
rigt ophold".
Det er Kommissionens vurdering, at det nuværende forslag ligger inden for
de begrænsninger, der fastsættes i denne bestemmelse. Formålet med forsla-
get er at videreudvikle og forbedre reglerne om den elektroniske behandling
af ansøgninger om udstedelse af visa for forventede ophold på medlemssta-
ternes område i højst 90 dage inden for en periode på 180 dage. Medlems-
staterne kan ikke hver for sig i tilstrækkelig grad nå dette mål, da det kun er
Unionen, der kan ændre en eksisterende EU-retsakt (VIS-forordningen).
Artikel 77, stk. 2, litra b), i TEUF giver Unionen beføjelser til at træffe for-
anstaltninger vedr. "personkontrol ved passage af de ydre grænser".
Det er Kommissionens vurdering, at der er behov for at tilpasse de gældende
EU-regler om udstedelse af visa. Dette er særligt vigtigt for at tage højde for
de nye regler om løbende registrering og kontrol af tredjelandsstatsborgeres
ind- og udrejse i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
2017/2226 om oprettelse af et ind- og udrejsesystem til registrering af ind-
og udrejseoplysninger og oplysninger om nægtelse af indrejse vedrørende
tredjelandsstatsborgere, der passerer medlemsstaternes ydre grænser, om
fastlæggelse af betingelserne for adgang til ind- og udrejsesystemet til rets-
håndhævelsesformål og om ændring af konventionen om gennemførelse af
Schengenaftalen og forordning (EF) nr. 767/2008 og (EU) nr. 1077/2011
(EES).
Det er på det foreliggende grundlag regeringens vurdering, at nærhedsprin-
cippet er overholdt for de ændringsforslag, der udgør en videreudvikling
og/eller forbedring af reglerne for den elektroniske behandling af ansøgnin-
ger om udstedelse af visa for forventede ophold på medlemsstaternes områ-
de i højst 90 dage inden for en periode på 180 dage.
Hvad angår forslaget om at inkludere oplysninger om langtidsvisum og op-
holdstilladelser i VIS, sikrer Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 2016/399 om en EU-kodeks for personers grænsepassage (Schen-
gen-grænsekodeks) gensidig anerkendelse blandt medlemsstaterne af, at
indehavere af disse dokumenttyper kan indrejse og opholde sig frit på med-
Side
12/16
kom (2018) 0302 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om reform af visuminformationssystemet, VIS
lemsstaternes område på samme præmisser som tredjelandsstatsborgere, der
har fået udstedt visum for kortvarigt ophold (90 dage inden for en periode
på 180 dage).
Regeringen er også af den opfattelse, at nærhedsprincippet på det forelig-
gende grundlag er overholdt, for så vidt angår denne del af forslaget. Ud-
gangspunktet med gensidig anerkendelse blandt medlemsstaterne af lang-
tidsvisum og opholdstilladelser til tredjelandsstatsborgere betyder, at inde-
haveren kan indrejse hvor som helst på den ydre grænse, hvorfor en effektiv
kontrol nødvendiggør en effektiv deling af nationale oplysninger om doku-
mentindehaveren og dokuments gyldighed.
6. Gældende dansk ret
Det følger af udlændingelovens § 2 a, stk. 3, at der ved Schengen-
grænsekodeks i denne lov forstås forordning om indførelse af en fælles-
skabskodeks for personens grænsepassage (Schengen-grænsekodeks) med
senere ændringer.
Det følger af udlændingelovens § 2 a, stk. 4, at bestemmelserne i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om en fællesskabskodeks for visa (vi-
sumkodeks) med senere ændringer gælder her i landet.
Det følger af udlændingelovens § 2 a, stk. 5, at udlændinge- og integrati-
onsministeren kan fastsætte regler om optagelse af personfotografi og fin-
geraftryk af en udlænding, der søger visum til Danmark.
Det følger af udlændingelovens § 2 a, stk. 6, at bestemmelserne i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om visuminformationssystemet (VIS) og
udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne om visa til kortvarigt
ophold (VIS-forordningen) med senere ændringer gælder her i landet.
Det følger af udlændingelovens § 2 a, stk. 7, at rådsafgørelsen om adgang til
søgning i VIS for de udpegede myndigheder i medlemsstaterne og for Euro-
pol med henblik på forebyggelse, afsløring og efterforskning af terrorhand-
linger og andre alvorlige strafbare handlinger gælder her i landet.
Efter udlændingelovens § 58 d, 1. pkt., kan udlændinge- og integrationsmi-
nisteren fastsætte nærmere bestemmelser til gennemførelse af reglerne i bl.a.
VIS-forordningen og Visumkodeks.
Folketinget gav med vedtagelsen den 19. april 2018 af beslutningsforslag nr.
B 104 sit samtykke til, at regeringen på Danmarks vegne i henhold til artikel
Side
13/16
kom (2018) 0302 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om reform af visuminformationssystemet, VIS
1924088_0014.png
4 i protokollen om Danmarks stilling på mellemstatsligt grundlag kunne
tilslutte sig bl.a. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/2226
af 30. november 2017 om oprettelse af et ind- og udrejsesystem (EES).
Danmark notificerede den 30. maj 2018 Rådet og Kommissionen om, at
Danmark vil gennemføre forordningen i dansk ret. Udlændinge- og Integra-
tionsministeriet vil i en senere folketingssamling fremsætte lovforslag til
gennemførelse af forordningen.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget kan medføre behov for tilpasning af dansk lov-
givning.
Såfremt Danmark beslutter sig for at gennemføre VIS-forordningen, forven-
tes udlændingelovens § 2 a, stk. 7 at kunne ophæves, idet det er foreslået at
ophæve Rådets afgørelse 2008/633/RIA af 23. juni 2008 om adgang til søg-
ning i visuminformationssystemet (VIS) for de udpegede myndigheder i
medlemsstaterne og for Europol med henblik på forebyggelse, afsløring og
efterforskning af terrorhandlinger og andre alvorlige strafbare handlinger,
og i stedet integrere indholdet af rådsafgørelsen i VIS-forordningen.
Den foreløbige vurdering er, at lovforslaget ikke vil have yderligere lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser, da de berørte forordninger i stort omfang er
gennemført ved en overordnet henvisning i udlændingeloven.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Der vil være statsfinansielle konsekvenser forbundet med implementeringen
af forordningsforslaget i dansk ret.
Kommissionen har i forbindelse med forslaget forudsat et centralt budget i
perioden 2021-2023 på 182 mio. euro, herunder ca. 45 mio. euro til dækning
af medlemsstaternes udgifter til bl.a. etablering af forbindelse til VIS-
systemet for de myndigheder, som udsteder opholdstilladelser.
Hvis Danmark vælger at tilslutte sig forslaget, vil Danmark skulle bidrage
til finansieringen. Danmarks finansieringsandel udgør ca. 2 pct. svarende til
ca. 27,3 mio. kr. i den samlede periode.
Side
14/16
kom (2018) 0302 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om reform af visuminformationssystemet, VIS
Der forventes på det foreliggende grundlag at være nationale udgifter for det
offentlige, herunder primært på Udlændinge- og Integrationsministeriets,
Børne- og Socialministeriets og Justitsministeriets områder.
Merudgifterne forventes bl.a. at vedrøre it-området, hvor der vil være behov
for at gennemføre nationale it-tilpasninger og udvikling i såvel den nationa-
le udgave af VIS som i udlændingemyndigheders sagsbehandlingssystemer
for at sikre myndighedernes adgang til at søge oplysninger og foretage regi-
streringer mv. i VIS. Der kan ligeledes opstå behov for at foretage justerin-
ger i politiets sagsbehandlingssystemer.
Der forventes endvidere merudgifter som følge af en øget sagsbehandling
hos udlændingemyndighederne, da der skal foretages søgninger ved hjælp af
ESP og registreringer mv. i VIS i forbindelse med sager om visum og op-
holdstilladelser. Der vil herudover være en række opstartsudgifter, da der
bl.a. skal ske sletning af oplysninger i VIS for personer, for hvilke forord-
ningen ikke længere finder anvendelse, f.eks. personer der har opnået stats-
borgerskab i Danmark eller en anden medlemsstat mv. Der forventes ligele-
des at være merudgifter forbundet med at føre tilsyn med behandlingen af
personoplysninger i VIS, bl.a. fordi mængden af data i VIS udvides.
Det er på det foreliggende grundlag ikke muligt at konkretisere de potentiel-
le merudgifter forbundet med forslaget.
Evt. merudgifter forbundet med forslaget vil i udgangspunktet blive afholdt
inden for egen bevillingsramme,
jf. budgetvejledningen.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det vurderes på det foreliggende grundlag, at forslaget vil have begrænsede
administrative og økonomiske konsekvenser for danske luftfartsselskaber,
søfartsselskaber og busselskaber, der fremover skal kontrollere, om tredje-
landsstatsborgere med visum til korte ophold, langtidsvisum og opholdstil-
ladelser er i besiddelse af de krævede gyldige rejsedokumenter.
Vurderingen er foretaget med udgangspunkt i en forudsætning om, at trans-
portørerne kan foretage kontrollen ved hjælp af en enkel IT-løsning med et
OK/IKKE-OK svar.
8. Høring
Grund- og nærhedsnotatet har været sendt i høring hos de myndigheder, der
er medlemmer af Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde.
Side
15/16
kom (2018) 0302 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om reform af visuminformationssystemet, VIS
Der er i notatet taget højde for de indkomne bemærkninger fra myndigheds-
kredsen.
Notatet er sendt i høring hos de øvrige medlemmer af Specialudvalget for
asyl- og indvandringssamarbejde med høringsfristen den 10. august 2018.
Der vil blive fremsendt et supplerende notat, hvis der indkommer bemærk-
ninger fra Specialudvalget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdning til sagen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side er man overordnet set positivt indstillet over for forslaget, der
vil medvirke til at facilitere visumudstedelsesproceduren til gavn for både
de visumudstedende myndigheder og visumansøgerne.
Regeringen anser også forslaget som endnu et positivt bidrag til at sikre de
ydre grænser og højne sikkerheden på medlemsstaternes område, herunder
ved øget brug af interoperabilitet mellem IT-systemer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side
16/16