Europaudvalget 2017-18
KOM (2018) 0324 Bilag 1
Offentligt
1904854_0001.png
Den 31. maj 2018
UM
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
beskyttelse af Unionens budget i tilfælde af generaliserede mangler i medlems-
staterne for så vidt angår retsstatsprincippet
KOM(2018) 324 final
1. Resumé
Kommissionen har i forbindelse med fremlæggelse af forslaget om ”En ny, flerårig finansiel ramme
for en Europæisk Union, der effektivt lever op til de valgte prioriteter for perioden efter 2020”
1
frem-
lagt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om beskyttelse af Unionens budget i til-
fælde af generaliserede mangler i medlemsstaterne for så vidt angår retsstatsprincippet.
Formålet med forslaget er overordnet set at bidrage til en korrekt gennemførelse af EU’s almindelige
budget. Forslaget tager form af en selvstændig forordning baseret på artikel 322, stk. 1, litra a) i
TEUF, som også danner retsgrundlag for finansforordningen.
Det beskrives i forslaget, at det er vigtigt at sikre, at konsekvenserne falder på dem, der er ansvarlige
for påviste mangler. I forslaget lægges der derfor op til, at foranstaltningerne og de dertilhørende
konsekvenser afspejler det forhold, at individuelle modtagere af EU-finansiering, f.eks. Erasmus-stu-
derende, forskere og civilsamfundsorganisationer, ikke kan gøres ansvarlige for sådanne overtræ-
delser. Sådanne modtagere vil dermed som udgangspunkt ikke blive frataget adgangen til EU-mid-
ler på baggrund af generaliserede mangler for så vidt angår retsstatsprincippet, i den pågældende
medlemsstat.
Fra regeringens side er man generelt positiv over for formålet med Kommissionens forslag.
2. Baggrund
Kommissionen har i forbindelse med fremlæggelse af forslaget om ”En ny, flerårig finansiel
ramme for
en Europæisk Union, der effektivt lever op til de valgte prioriteter for perioden efter 2020”
2
fremlagt
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om beskyttelse af Unionens budget i tilfælde af
generaliserede mangler i medlemsstaterne for så vidt angår retsstatsprincippet.
1
2
COM(2018) 98 final
COM(2018) 98 final
kom (2018) 0324 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om beskyttelse af Unionens budget i tilfælde af generaliserede mangler i medlemsstaterne for så vidt angår retsstatsprincippet
1904854_0002.png
Forslaget baserer sig på i artikel 322, stk. 1, litra a), i traktaten om Den Europæiske Unions funktions-
måde (TEUF), og på artikel 106A i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Atomenergifællesskab.
Forslaget skal, jf. artikel 322 i TEUF, stk. 1, vedtages ved almindelig lovgivningsprocedure.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er overordnet set at bidrage til en korrekt gennemførelse af
EU’s
almindelige
budget. Forslaget tager form af en selvstændig forordning baseret på artikel 322, stk. 1, litra a), i TEUF,
som også danner retsgrundlag for finansforordningen.
Forslaget har til formål at forstærke beskyttelsen mod generelle mangler for så vidt angår retsstats-
princippet. Det sker for at sikre medlemslandenes
forsvarlige økonomiske forvaltning af EU’s budget.
Forslaget har derfor til formål at forstærke beskyttelsen mod eventuelle praksis, undladelser eller for-
anstaltninger fra offentlige enheders side, som påvirker retsstatsprincipper i den pågældende med-
lemsstat. Forslaget lægger vægt på at en forstærket beskyttelse også har stor betydning for de europæi-
ske borgere og for iværksætteri, innovation og investeringer.
Forslagets artikel 2 beskriver forordningens definitioner for så vidt angår
”retsstatsprincippet”, ”gene-
raliseret mangel for så vidt angår retsstatsprincippet” og ”offentlig enhed”. ”Retsstatsprincippet” defi-
neres som grundlæggende værdier, der er fastlagt i TEU artikel 2.
3
”Generaliseret mangel for så vidt
angår retsstatsprincippet”
defineres som en udbredt eller tilbagevende praksis, undladelse eller en for-
anstaltning fra offentlige myndigheders side, der påvirker retsstatsprincippet. ”Offentlig enhed” er alle
offentlige myndigheder på alle niveauer, herunder nationale, regional og lokale myndigheder, samt
medlemsstatsorganisationer som også defineret i finansforordningen.
Forslagets artikel 3 beskriver hvilke funktioner der kan påvirkes af en generaliseret mangel for så vidt
angår retsstatsprincippet. Der kan fx være tale om, at der er sket en påvirkning af de af medlemssta-
tens myndigheder, der
administrerer dele af EU’s budget i medlemsstaten, de myndigheder der efter-
forsker og retsforfølger svindel eller de uafhængige domstole. Artikel 3 beskriver desuden tilfælde, der
særligt kan betragtes som generaliserede mangler for så vidt angår retsstatsprincippet. Dette kan fx
være at bringe retsvæsenets uafhængighed i fare eller begrænsning af effektiv efterforskning, retsfor-
følgelse eller sanktionering af overtrædelser af lovgivningen.
Forslagets artikel 4 opstiller de typer af foranstaltninger, der kan træffes. Det præciseres endvidere, at
disse som udgangspunkt rettes mod medlemsstater eller offentlige enheder. Der kan fx være tale om
suspension af betalinger eller forpligtigelser. Desuden lægges der vægt på, at de foranstaltninger der
træffes, skal stå i et rimeligt forhold til arten, alvoren og omfanget af den generaliserede mangel for så
vidt angår retsstatsprincippet.
Den processuelle del af forslaget findes i artikel 5. Her beskrives den procedure, der skal følges af
Kommissionen, når den retter forslag om foranstaltninger til Rådet. Rådet skal træffe afgørelse med
omvendt kvalificeret flertal (se nedenfor).
Den foreslåede procedure kan beskrives som følger:
1.
Kommissionen finder grundlag for at igangsætte proceduren, og sender skriftlig meddelelse
herom til den relevante medlemsstat.
3
Traktat om den Europæiske Union, artikel 2.
2
kom (2018) 0324 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om beskyttelse af Unionens budget i tilfælde af generaliserede mangler i medlemsstaterne for så vidt angår retsstatsprincippet
1904854_0003.png
2.
3.
4.
Kommissionen kan medtage alle relevante oplysninger i sin vurdering, og kan anmode
medlemsstaten om yderligere oplysninger til brug for sin vurdering, dette også før der er
konstateret grundlag for at igangsætte en procedure.
Medlemsstaten får en periode på minimum en måned til at fremsætte bemærkninger til
Kommissionens meddelelse.
Kommissionen beslutter på den baggrund, om den vil fremsætte forslag til afgørelse om
passende foranstaltninger.
4
Afgørelsen betragtes som vedtaget af Rådet, medmindre Rådet
med kvalificeret flertal forkaster Kommissionens forslag. Rådet kan ændre Kommissionens
forslag og vedtage den ændrede tekst ved kvalificeret flertal.
5
I artikel 6 er proceduren for ophævelse af foranstaltninger beskrevet. Det sker når den situation, foran-
staltningerne skulle løse, er blevet adresseret i den givne medlemsstat. Det er til enhver tid muligt, for
den berørte medlemsstat, at forelægge Kommissionen dokumentation for, at den generaliserede man-
gel for så vidt angår retsstatsprincippet er blevet afhjulpet eller ophørt med at eksistere. Processen for
dette følger den ovenfor beskrevne procedure, undtaget punkt 1 og sidste sætning i punkt 4.
Det beskrives i forslaget, at der er vigtigt at sikre, at konsekvenserne falder på dem, der er ansvarlige
for påviste mangler, ligesom de foranstaltninger der igangsættes skal være proportionale i forhold til
omfanget af den generaliserede mangel for så vidt angår retsstatsprincippet. I forslaget lægges der
også op til, at foranstaltningerne og de dertilhørende konsekvenser afspejler det forhold, at individu-
elle modtagere af EU-finansiering, f.eks. Erasmus-studerende, forskere og civilsamfundsorganisatio-
ner, ikke kan gøres ansvarlige for sådanne overtrædelser. Sådanne modtagere vil dermed som ud-
gangspunkt ikke blive frataget adgangen til EU-midler på baggrund af generaliserede mangler for så
vidt angår retsstatsprincippet, i den pågældende medlemsstat.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF artikel 294) med-
lovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget er hjemlet i de finansielle regler gældende for Unionens budget i henhold til artikel 322 i
TEUF, regler der ikke vil kunne vedtages på medlemsstatsniveau. Det er derfor regeringens vurdering,
at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Der er ikke eksisterende dansk ret for så vidt angår de overordnede finansielle regler m.v. for EU’s
budget.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke for nuværende at have lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det
offentlige. Forslaget kan have konsekvenser for EU’s budget, hvis medlemsstater fratages retten til at
modtage EU-midler.
4
5
Et forslag fra Kommissionen vil have karakter af forslag til gennemførselsretsakt
Konkret som en rådsafgørelse
3
kom (2018) 0324 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om beskyttelse af Unionens budget i tilfælde af generaliserede mangler i medlemsstaterne for så vidt angår retsstatsprincippet
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række medlemsstater har udtrykt opbakning til forslaget. En række medlemsstater har i varierende
grad udtrykt, at forslaget mangler konkrete, objektive definitioner af hvad, der konstituerer generelle
mangler for så vidt angår retsstatsprincippet. Enkelte lande har udtrykt skepsis over for forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra regeringens side er man generelt positiv over for formålet med Kommissionens forslag. Det er af-
gørende, at EU’s grundlæggende værdier som defineret i bl.a. Københavnskriterierne respekteres af
alle medlemslande. Idet man endnu ikke har set de ønskede resultater ved brug af EU’s eksisterende
mekanismer, vurderes det nyttigt at få flere instrumenter til at understøtte dialog med lande, der ud-
fordrer retsstatsprincipperne.
Det er vigtigt, at eventuelle konsekvenser bygger på gennemsigtige og konkrete kriterier ligesom det er
vigtigt, at forslaget alene sanktionerer offentlige enheder, og at individuelle modtagere af EU-midler er
garanteret fortsat finansiering på trods af eventuelle sanktioner af pågældende medlemsland.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4