Europaudvalget 2017-18
KOM (2018) 0337 Bilag 1
Offentligt
1915474_0001.png
Den 21. juni 2018
MFVM 555
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til forordning om minimuskrav for genbrug af vand
KOM (2018) 337
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til forordning om minimumskrav ved genanvendelse af renset
spildevand. Forslaget lægger op til, at der ved genanvendelse af renset spildevand til markvanding
fastsættes minimumskrav for hhv. vandkvalitet samt overvågningsfrekvens og -validering . Herud-
over stiller forslaget krav om risikosyring med henblik på at forhindre farer for både miljøet og
menneskers sundhed. Der udestår en vurdering af de økonomiske konsekvenser af forslaget i Dan-
mark, herunder både statsfinansielle, erhvervsøkonomiske og samfundsøkonomiske konsekvenser.
Ligeledes udestår en vurdering af de miljø- og lovgivningsmæssige konsekvenser. Der udestår en
vurdering af konsekvenserne for beskyttelsesniveauet i Danmark.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2018) 337 af den 28. maj 2018 fremsendt forslag til forordning om mi-
nimumskrav for genbrug af vand. Forslaget er endnu ikke oversendt til Rådet i en dansk sprogudgave.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 192 og skal behandles efter proceduren for den al-
mindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Formål og indhold
Kommissionens forordningsforslag tager afsæt i udviklingen af tørkeperioder, der som følge af klima-
forandringerne over de seneste 30 år, er forøget drastisk både i intensitet og hyppighed. Disse stadig
mere hyppige og intense tørkeperioder skader både miljømæssigt og økonomisk og Kommissionen
estimerede i 2012, at antallet af områder og mennesker berørt af tørke steg med næsten 20 % i perio-
den 1976-2006, og at den samlede omkostning som følge af tørke beløb sig til 744 mia kr. I forhold til
vandbesparende tiltag, finder genanvendelse af renset spildevand anvendelse til en række forskellige
formål, hvoraf markvanding udgør det største potentiale.
Hovedformålet med forordning er at afhjælpe den stigende vandknaphed i EU samtidig med, at der
sikres et højt sundheds- og miljøbeskyttelsesniveau.
I forhold til at sikre et højt sundheds- og miljøbeskyttelsesniveau lægges der i forslaget op til, at gen-
anvendelse af renset spildevand til markvanding dels lever op til en række minimunskrav om hhv.
kom (2018) 0337 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om genbrug af vand
vandkvalitet og overvågning og dels, at der foretages risikovurderinger for de anlæg hvorfra det rense-
de spildvand distribueres.
Forslaget vedrører alene genanvendelse af renset spildevand til markvanding. Minimumskravene til
vandkvaliteten og overvågning er bekrevet i bilag I. Både vandkvalitets- og overvågninskrav fordeler
sig over tre afgrødekategorier: 1) Afgrøder der konsumeres rå, og som er i direkte kontakt med det
genanvendte spildevand. 2) Afgrøder der konsumeres rå, men som ikke er i direkte kontakt med det
genanvendte spildevand, forarbejdede afgrøder, afgrøder til foder af kød- og malkekvæg. Denne kate-
gori er yderligere underindelt (B og C), alt efter om vandingsmetoden er drypvanding eller ej og 3)
Industri-, energi- og frøafgrøder. Afhængig af afgrødekategori stilles forskellige minimumskrav til hhv.
kvaliteten og overvågning. To af de seks parametre for både kvalitet og overvångning er fastsat i hen-
hold til byspildevandsdirektivets bilag I.
Udover minimumskrav til overvågning, stilles der i forslagets artikel 5 også krav om, at der for anlæg,
der distribuerer renset spildevand til markvanding, skal udarbejde en riskostyringsplan. Risikosty-
ringsplanen har til formål at identificere farer, ricisi og forebggende tiltag. I forslagets bilag II listes de
centrale riskostyringsopgaver, som riskiskostyringsplanerne skal baseres på. Endelig indeholder for-
slaget en række mere generelle bestemmelser om anøgning og udstedelse af tilladelser samt myndig-
hedskontrol med overholdelsen af tilladelser.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Nærhedsprincippet
Kommissionen oplyser, at der med forslaget på EU-niveau fastsættes regler, der har til formål at be-
skytte både miljøet og menneskers sundhed, inden for rammerne af Unionens beføjelser og under
overholdelse af nærhedsprincippet. Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
Gældende dansk ret
Da der er tale om en forordning, vil vedtagelse af forslaget have direkte retsvirkning for Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen umiddelbare lovgivningsmæssige konsekvenser, da forordningen
vil have direkte retsvirkning. Der udestår en vurdering i forbindelse med den nuværende danske lov-
givning.
Økonomiske konsekvenser
Der udestår en vurdering af de økonomiske konsekvenser af forslaget i Danmark, herunder både stats-
finansielle, erhvervsøkonomiske og samfundsmæssige konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Det er ikke forventningen, at forordningen vil få reel indflydelse i forhold til markvanding i Danmark.
Pt. gøres der kun få steder forsøg med at anvende renset spildevand til markvanding, og her er det
vurderingen, at hygiejneforordningen kan håndtere de problemstillinger, der er forbundet med det.
Der udestår en vurdering af kosekvenserne for beskyttelsesniveauet.
2
kom (2018) 0337 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om genbrug af vand
1915474_0003.png
Høring
Forslaget er sendt i bred interessenthøring, og forslaget har været i høring i EU miljøspecialudvalget.
3F finder, at der skal lægges vægt på at sikre et højt beskyttelsesniveau i forhold til både miljø og føde-
varesikkerhed. Endvidere bemærker 3F, at det skal sikres, at de personer, der skal arbejde, eller på
anden måde skal bevæge sig i og på arealer, hvor der er anvendt spildevand til vanding eller anden
anvendelse, ikke udsættes for nogle arbejdsmiljømæssige risici eller anden form for sundhedsskadelig
påvirkning.
Dansk Miljøteknologi hilser forslaget velkomment og er tilfredse med, at det er formuleret som et ge-
nerelt forslag om genanvendelse af vand. Dansk Miljøteknologi fremfører, at Kommissionens forslag i
første omgang kun sætter minimumskrav til genbrug af vand i landbruget, men forslagets formål læg-
ger op til, at dette scope kan udvides til andre relevante sektorer. Dansk Miljøteknologi finder forsla-
gets afgræsning til landbrug alt for snæver, hvis EU skal leve op til ambitionerne i cirkulærøkonomi-
pakken samt EU’s blueprint for Water,
som netop fremhæver vandgenanvendelse som et af de store
potentialer for en mere ressourceeffektiv anvendelse af vandressourcerne i EU.
Dansk Miljøteknologi foreslår derfor at lægge vægt på at genanvendelse af vand til industrielle proces-
ser, som ikke allerede er omfattet af anden EU-regulering (for eksempel BREFF og BAT) medtages i
denne forordning. I første omgang vil det være godt, hvis man kortlægger, hvilke industrier der allere-
de er omfattet og derigennem identificerer områder, hvor der er potentiale for vandgenanvendelse.
Dansk Industri peger på, at anvendelsesområdet, som er jordbrugsområdet, er snævert. Dansk Indu-
stri mener, at det vil fremme den generelle dagsorden om rette vandkvalitet til den rette anvendelse,
hvis dette forslag også kunne understøtte genanvendelse af vand til en række anvendelser i byerne. Det
kunne for eksempel være til bilvask, termisk ukrudtsbekæmpelse med damp og vanding af parkanlæg
samt industrielt genbrug af vand, hvilket ville fremme den generelle vandresourceforvaltningsindsat i
Europa. Dansk Industri opfordrer til at bede Kommssionen om at arbejde for at midler mod vandtab i
vandforsyningen inkluderes i forslag vedrørende drikkevand. Dansk Industri fremfører desuden, at
grænsedragningen til slamdirektivet og den danske implementering bør undersøges for at fastlægge,
om spildevand, som alene er belastet med næringsstoffer kan ledes ud på marker under dette nye re-
gelsæt, hvis det ellers overholder den fastlagte risikovurdering.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaternes positioner kendes endnu ikke.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser generelt forslaget velkommet, idet man lægger vægt på at sikre et højt beskyttelses-
niveau i forhold til både miljø og fødevaresikkerhed.
Regeringen vil tage mere specifik stilling til forslagets elementer, når der er gennemført en nærmere
analyse af forslaget indhold og konsekvenser.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3