Europaudvalget 2017-18
KOM (2018) 0365 Bilag 1
Offentligt
1943353_0001.png
GRUND OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
26. september 2018
Europa-Kommissionens to forslag om geografiske indikatorer (GI):
Forslag til rådsafgørelse om
EU’s
tiltræden til den reviderede Lissa-
bonaftalen om GI, KOM (2018) 350, og
Forslag
til forordning om EU’s
indsats efter tiltrædelse af Lissabon-
aftalen om GI, KOM (2018) 365
Nyt notat.
1.
Resumé
Forslagene knytter sig begge til
EU’s
tiltrædelse af Genèveaftalen om Lis-
sabonaftalen vedrørende oprindelsesbetegnelser og geografiske betegnel-
ser (Geografiske Indikatorer (GI)). Genèveaftalen reviderer den eksiste-
rende Lissabonaftale om GI.
Forslaget til rådsafgørelse omhandler EU’s
tiltrædelse af Genèveaftalen, mens forslaget til forordningen er fremsat for
at sikre den retlige ramme for EU’s effektive deltagelse i
Verdensorgani-
sationen for Intellektuel Ejendomsrets (WIPO) Lissabonaftale, når EU er
blevet kontraherende part i Genèveaftalen, samt den efterfølgende indsats,
herunder overgangen for de landbrugs
GI’er,
der er registreret i EU, til
WIPO’s
Lissabonsystem.
GI er en betegnelse, der anvendes på produkter, der har en bestemt geo-
grafisk oprindelse og besidder kvaliteter, omdømme eller andre kendetegn,
der hovedsageligt kan henføres til denne oprindelse, f.eks. fransk cham-
pagne, græsk feta eller danske lammefjordskartofler. På landbrugs- og fø-
devareområdet i EU opereres der allerede med geografiske betegnelser.
Genèveaftalen vil medføre, at ikke-landbrugs
GI’er kan blive
beskyttet i
EU.
Forslaget kan medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser, da anerkendel-
sen og beskyttelsen af tredjelandes GI’er
(herunder ikke-landbrugs
GI’er)
kan begrænse den frie handel og varemærker. Forslaget har ikke lovgiv-
ningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser.
Regeringen støtter målet om at sikre et højt niveau for beskyttelse og hånd-
hævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder, men ser ikke, at der er særligt
potentiale forbundet med EU’s tiltrædelse af aftalen, idet GI’er efter regerin-
kom (2018) 0365 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om geografiske indikatorer
1943353_0002.png
gens opfattelse ikke bør være en særlig prioritet i EU’s handelspolitik.
Rege-
ringen finder endvidere at der må tages nærmere stilling til de juridiske
rammer for EU’s samarbejde i Lissabonaftalen
herunder særligt i
forbindelse med anerkendelsen af tredjelandes ikke-landbrugs
GI’er i EU.
Regeringen bemærker i den forbindelse, at ikke-deltagende lande ikke tvinges
til at tilslutte sig Lissabonaftalen..
2.
Baggrund
Kommissionen har den 27. juli 2018 fremsat to forslag, der begge omhand-
ler
EU’s deltagelse Lissabonaftalen om
geografiske indikatorer (GI). Det
ene er forslag til
rådsafgørelse om EU’s tiltrædelse af
Genèveaftalen, der
reviderer den eksisterende Lissabonaftale om GI’er. Det andet forslag er et
forslag til forordning, der omhandler de interne retlige rammer for EU’s
deltagelse i Lissabonaftale om GI. Nærværende grund- og nærhedsnotat
omhandler begge EU
retsakter, da de således begge vedrører EU’s delta-
gelse i Lissabonaftalen.
Kommissionen har ved KOM (2018) 350 af 27. juli 2018 fremsendt forslag
til Rådets afgørelse om Den Europæiske Unions tiltrædelse af Genèveafta-
len om Lissabonaftalen vedrørende oprindelsesbetegnelser og geografiske
betegnelser ("Genèveaftalen"). Forslaget er oversendt til Rådet den 27. juli
2018 i dansk sprogversion.
Kommissionen har endvidere ved KOM (2018) 365 af 27. juli 2018 frem-
sendt forslag om Europa-Parlaments og Rådets forordning om Unionens
indsats efter tiltrædelse af Genèveaftalen om Lissabonaftalen vedrørende
oprindelsesbetegnelser og geografiske betegnelser. Forslaget er oversendt
til Rådet den 27. juli 2018 i dansk sprogversion.
Forslagene er begge fremsat med hjemmel i TEUF artikel 207 vedrørende
den fælles handelspolitik og skal behandles efter den almindelige lovgiv-
ningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse vedrørende
begge forslag med kvalificeret flertal.
Geografiske indikatorer
Geografiske indikatorer (GI) er en betegnelse, der anvendes på produkter,
som har en bestemt geografisk oprindelse og besidder kvaliteter, om-
dømme eller andre kendetegn, der hovedsageligt kan henføres til denne
oprindelse. Oprindelsen kan være en lokalitet, en region eller eventuelt et
land, såsom græsk feta, fransk champagne eller danske lammefjordskartof-
ler. Produktionen af GI-produkter er underlagt certificeringskrav, og er
derfor beskyttet på EU-niveau.
GI’er kan have stor kommerciel værdi, og
udsættes for krænkelse/forfalskning i lighed med de mere traditionelle in-
tellektuelle ejendomsrettigheder.
2
kom (2018) 0365 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om geografiske indikatorer
1943353_0003.png
På landbrugs- og fødevareområdet i EU opereres der med to betegnelser
for GI’er:
Beskyttede oprindelsesbetegnelser (BOB),
der angiver, at en fødevare eller
et landbrugsprodukt både stammer fra og er fremstillet, forarbejdet og til-
virket i det pågældende område.
Beskyttede geografiske betegnelser (BGB),
der angiver, at en fødevare eller
et landbrugsprodukt stammer fra og enten er fremstillet, forarbejdet eller
tilvirket i et afgrænset geografisk område.
Lissabon- og Genèveaftalen
Lissabonaftalen fra 1958 vedrørende oprindelsesbetegnelser og geografi-
ske betegnelser er en traktat, der administreres af Verdensorganisationen
for Intellektuel Ejendomsret (”WIPO”).
Stater, der har tiltrådt Pariser-
konventionen til beskyttelse af industriel ejendomsret, kan tiltræde Lissa-
bonaftalen.
Lissabonaftalen betyder, at de kontraherende parter påtager sig at beskytte
de oprindelsesbetegnelser for produkter fra andre i alt 28 kontraherende
parter, der primært udgøres af lande fra Balkan, Afrika, Sydeuropa og
Syd/Mellemamerika
1
, som er registreret hos WIPO's Internationale Bu-
reau, medmindre de inden et år efter anmodningen om registrering hos
WIPO erklærer, at de ikke kan påtage sig denne beskyttelse.
Kun stater kan være kontraherende parter af den originale Lissabonaftale,
og 28 stater har på nuværende tidspunkt tiltrådt denne, heriblandt syv EU-
medlemsstater
Bulgarien, Tjekkiet, Frankrig, Italien, Ungarn, Portugal
og Slovakiet. Danmark har ikke tiltrådt Lissabonaftalen.
I 2008 blev det besluttet at nedsætte en arbejdsgruppe, der fik mandat til at
udarbejde en revision af Lissabonaftalen. Den 7. maj 2015 vedtog Rådet
en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at deltage i en diplo-
matiske konference, som den 20. maj 2015 vedtog Genèveaftalen.
Genèveaftalen er en gennemgang af Lissabonaftalen med henblik på 1) at
optimere dennes rammer, 2) at inkludere præciserende bestemmelser om,
at Lissabonsystemet gælder for alle slags
GI’er,
og 3) at indføre mulighed
for, at mellemstatslige organisationer, som EU, kan tiltræde aftalen.
Der har været drøftelser af, hvorvidt forhandlingerne af Genève-aftalen fal-
der indenfor EU’s ene-kompetence
eller om der er delt kompetence med
medlemsstaterne. EU-Domstolens udtalte i dom af 25. oktober 2017 i sag
C-389/15, Kommissionen mod Rådet, at Genèveaftalen har til formål at
lette eller regulere samhandelen mellem EU og tredjelande, og sekundært
1
http://www.wipo.int/treaties/en/ShowResults.jsp?lang=en&treaty_id=10
3
kom (2018) 0365 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om geografiske indikatorer
1943353_0004.png
har direkte og umiddelbare virkninger for denne samhandel, hvorfor for-
handlingen herom falder inden for den enekompetence, som TEUF artikel
3, stk. 1, tillægger Den Europæiske Union inden for den fælles handelspo-
litik jf. TEUF artikel 207, stk. 1. Da dommen således fastslog, at EU havde
enekompetence på området, fik Kommissionen bemyndigelse til på vegne
af EU at indlede forhandlinger om en revideret Lissabonaftale om oprin-
delsesbetegnelser og geografiske betegnelser.
Det kan i denne forbindelse bemærkes, at det fremgår af
konsekvensanalysen i den indledende tekst til begge forslag, at EU-
medlemsstater, der måtte have forbehold over for Lissabonsystemet, ikke
vil blive tvunget til at tilslutte sig.
3.
Formål og indhold
Forslag til rådafgørelse om EU’s
tiltrædelse af Genèveaftalen
Kommissionen stiller forslag om at EU tiltræder Genèveaftalen, der udvi-
der Lissabonsystemets anvendelsesområde til at omfatte alle geografiske
betegnelser, således at
GI’er på ikke-landbrugsprodukter
også vil kunne
blive beskyttet.
Aftalen bygger på Lissabonaftalen, og beskriver de vilkår, betingelser og
processer, der gælder, når kontraherende parter søger om beskyttelse af re-
gistrerede GI’er, og indeholder samtidig bestemmelser om passende garan-
tier og overgangsperioder.
Genèveaftalens kapitel I indeholder indledningen og generelle bestemmel-
ser, herunder definitioner, angivelse af kompetente myndigheder og det in-
ternationale register.
Genèveaftalens kapitel II indeholder procedurerne for ansøgning og inter-
national registrering, ikrafttrædelses- og beskyttelsesperioden samt geby-
rerne herfor, der er nærmere fastsat i de fælles gennemførelsesforskrifter
til Lissabonaftalen og Genèveaftalen ("de fælles gennemførelsesforskrif-
ter")
2
. Ansøgninger
efter Genèveaftalen skal indgives til WIPO’s Interna-
tionale Bureau enten af de kompetente myndigheder eller direkte af de be-
skyttede parter.
Registeringen er underlagt visse nærmere formkrav, herunder oplysnings-
forpligtelser om eksisterende beskyttelse.
2
Registreringsgebyrerne sættes op fra 500 CHF (ca. 3.280 DKK) til 1.000 CHF (ca. 6.560 DKK), og der er
indført fremtidig fleksibilitet for at tillade medlemmerne at bidrage yderligere til budgettet i nødvendigt omfang.
Der lægges et overgangsgebyr på 500 CHF på hver geografisk betegnelse ved flytningen fra det gamle til det
nye system. Det kan være nødvendigt at opkræve et individuelt gebyr fra hver kontraherende part for at dække
omkostningen ved en grundig undersøgelse af den internationale registrering.
4
kom (2018) 0365 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om geografiske indikatorer
1943353_0005.png
Genèveaftalens kapitel III omhandler
bl.a. selve beskyttelsen af GI’er, her-
under krav om tilvejebringelse af nødvendige og effektive retsmidler, samt
den pligt som hver kontraherende part har til at beskytte registrerede
GI’er
på sit område gennem sit eget retssystem og sin egen praksis. Beskyttelsen
skal ske i overensstemmelse med de betingelser, der fremgår af aftalen med
forbehold for eventuelle afslag, afkald, ugyldiggørelse eller annullering.
Det er i den forbindelse overladt til hver af de kontraherende parter at yde
beskyttelse gennem eget retssystem og praksis, men i overensstemmelse
med betingelserne i aftalen, jf. artikel 10.
Aftalen indeholder ligeledes regler for sideløbende anvendelse af oprindel-
sesbetegnelser eller geografiske betegnelser med tidligere opnåede vare-
mærkerettigheder, der også kan bruges til at beskytte forretningskende-
tegn.
Genèveaftalens kapitel IV omhandler afslag og andre foranstaltninger i
henseende til internationale registreringer, herunder krav om begrundelse,
tidsfrister, overgangsperioder og ugyldiggørelse. Det kan bemærkes, at af-
talen ikke henviser til specifikke grunde til ugyldiggørelse og tillader der-
for enhver kontraherende part at anvende sine nationale regler i overens-
stemmelse med EU-retten, som heller ikke indeholder en udtømmende liste
over grunde til ugyldiggørelse.
Genèveaftalens kapitel V indeholder administrative bestemmelser omkring
medlemskab, forsamling, beslutningsdygtighed, WIPO’s rolle og finansie-
ring.
Genèveaftalens kapitel VI indeholder bestemmelser om aftalens revision
og ændring.
Genèveaftalens kapitel VII omhandler afsluttende bestemmelser, herunder
betingelser for at blive en part i aftalen, ikrafttrædelsesdato (tre måneder
efter at fem parter har ratificeret) og opsigelse.
Forslaget til forordning om
EU’s indsats efter tiltrædelse af
Genèveaftalen
Formålet med Kommissionens forslag er at sikre den retlige ramme for
EU’s
effektive deltagelse i WIPO's Lissabonaftale, når EU er blevet
kontraherende part i Genèveaftalen.
Som kontraherende part i Genèveaftalen vil EU skulle fremsende en liste
over registrede geografiske betegnelser udtrukket fra EU's eget register
med henblik på at opnå beskyttelse efter Lissabonsystemet.
Efter tiltrædelsen vil det være muligt på Kommissionens initiativ, eller på
anmodning fra en medlemsstat, eller en berørt producentgruppe, at indgive
ansøgning om international registrering af yderligere geografiske
betegnelser, som er beskyttet og registreret i EU.
5
kom (2018) 0365 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om geografiske indikatorer
1943353_0006.png
Der indføres også procedurer for Kommissionens vurdering af
GI’er fra
kontraherende tredjelande, der er registreret i det internationale register, og
for den tilhørende indsigelsesprocedure.
EU’s håndhævelse af oprindelsesbetegnelserne og de geografiske
betegnelser, der har oprindelse i kontraherende tredjelandsparter, og er
registreret i det internationale register, skal foregå i overensstemmelse med
Genèveaftalens kapitel III.
Anvendelse af tidligere varemærker og oprindelsesbetegnelser eller
geografiske betegnelser registreret i det internationale register, og som har
fået meddelt beskyttelse eller anvendes i EU, vil fortsat være muligt,
såfremt de opfylder visse nærmere fastsatte betingelser.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse. Det er oplyst, at det er Retsudvalget
(JURI), der skal behandle sagen.
5.
Nærhedsprincippet
Genèveaftalen er omfattet af den fælles handelspolitik jf. artikel 207, stk. 1,
TEUF. Dette følger af EU-domstolens dom af 25. oktober 2017 i sag C-
389/15, Kommissionen mod Rådet, hvorfor Kommissionen har forhandlet
Genèveaftalen på vegne af EU. Dette er i lighed med andre handelspolitiske
aftaler, hvis indgåelse varetages på EU-niveau. Ifølge artikel 5, stk. 3, TEUF
finder nærhedsprincippet ikke anvendelse på områder, der er omfattet af ene-
kompetencen.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at forslaget for
EU’s indsats som
følge af indtrædelsen bør ske på EU-niveau for at sikre ensartet regulering,
og finder derfor, at nærhedsprincippet er overholdt.
6.
Gældende dansk ret
EU har i relation til landsbrugsprodukter etableret ensartede og udtøm-
mende beskyttelsessystemer til GI for vine, forordning (EU) nr. 1308/2013
af 17. december 2013, spiritus, forordning (EF) nr. 110/2008 af 15. januar
2008, aromatiserede vine, forordning (EU) nr. 251/2014 af 26. februar
2014 og landbrugsprodukter og fødevarer, forordning (EU) nr. 1151/2012
af 21. november 2012.
GI’er for ikke-landbrugsvarer
ikke er reguleret på EU-niveau, men må be-
skyttes i henhold til de enkelte medlemsstaters relevante lovgivning. Der
eksisterer i Danmark ingen særlig lovgivning omkring beskyttelse for GI
for ikke-landbrugsvarer.
6
kom (2018) 0365 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om geografiske indikatorer
1943353_0007.png
Ikke-landbrugsprodukters forretningskendetegn, herunder GI, kan allerede
i dag beskyttes blandt andet via varemærkelovgivningen, som er harmoni-
seret i EU ved blandt andet varemærkeforordningen (forordning
207/2009/EF) og varemærkedirektivet (direktiv 2008/95/EF). Ligeledes er
det allerede i dag ifølge direktivet om urimelig handelspraksis (direktiv
2005/29/EF) ulovligt at markedsføre sig med GI, der ikke er korrekte eller
er misvisende.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Vedtagelse af forslaget har umiddelbart ingen lovgivningsmæssige konse-
kvenser, da en forordning er almengyldig og gælder umiddelbart i hver
medlemsstat.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have statsfinansielle konsekvenser eller admi-
nistrative konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke til at få samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget medfører mulige negative erhvervsøkonomiske konsekvenser,
da anerkendelsen og beskyttelsen af tredjelandes
GI’er (herunder ikke-
landbrugs
GI’er)
kan begrænse den frie handel og varemærker, idet pro-
duktionen af et produkt kan blive begrænset til et specifikt (geografisk)
område. En udvidelse af GI-beskyttelsen til også at gælde ikke-landbrugs-
produkter kan medføre en protektionistisk effekt, som kan blive en hin-
dring for det indre marked og frihandlen generelt.
Forslaget vurderes ikke til at få administrative konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveau
Forslaget vurderes ikke til at medføre yderligere konsekvenser.
Anerkendelsen af tredjelandes landbrugs-GI’er
ville skulle opfylde de samme
krav som Europæiske GI’er er underlagt. Det fremgår ikke direkte i forslaget,
hvorledes ikke-landbrugs
GI’er vil blive behandlet, men disse
kan blive mødt
med indsigelser, da de er knyttet til et produkt, der i øjeblikket ikke nyder
beskyttelse inden for EU, jf. artikel 5, stk. 2, litra e.
8.
Høring
Forslaget er sendt i høring d. 10. august 2018 i EU-specialudvalget for kon-
kurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål med frist den 27. august 2018.
7
kom (2018) 0365 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om geografiske indikatorer
1943353_0008.png
Der er modtaget høringssvar fra Landbrug & Fødevare (LF) samt Dansk
Industri (DI).
LF
mener ikke, at der er noget særligt potentiale forbundet med EU’s til-
trædelse af aftalen, idet aftalen omfatter ganske få og relativt mindre ek-
sportmarkeder set fra dansk side.
LF lægger vægt på, at geografiske betegnelser og oprindelsesbetegnelser
ikke
udgør en særlig prioritet i EU’s handelspolitik, og at EU’s indsats for
beskyttelsen af geografiske betegnelser og oprindelsesbetegnelser ikke må
ske på bekostning af markedsadgang.
DI kan ikke tilslutte sig, at EU tiltræder Genèveaftalen om Lissabonaftalen,
da DI finder, at området allerede er omfattet af EU-retsakter, der efter DI s
vurdering er for vidtgående i deres beskyttelsesniveau, ikke mindst i for-
hold til eksisterende forretningskendetegn.
DI bemærker, at Genèveaftalen udvider beskyttelsesomfanget
af GI’er til
også at omfatte produkter uden for landbrugs- og fødevareområdet, hvilket
de ser som en protektionistisk dagsorden, der ikke bidrager til at fremme
den frie handel, og som de ikke anser som gavnligt for europæiske virk-
somheder og forbrugere.
DI finder det bekymrende, at EU s tiltrædelse vil indebære en forpligtelse
til at anerkende tredjelandes oprindelsesbetegnelser og geografiske beteg-
nelser, hvilket særligt skal ses i sammenhæng med udvidelsen af beskyt-
telsesomfanget til ikke-landbrugs produkter.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Mange medlemslande har endnu ikke taget detaljeret stilling til forslagene,
men det forventes at flere vil bakke op om tiltrædelsen herunder de syv
medlemslande, der tidligere har tiltrådt Lissabonaftalen.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter målet om at sikre et højt niveau for beskyttelse og hånd-
hævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder.
Genèveaftalen medfører en udbredelse af den eksisterende beskyttelse af
landbrugsrelaterede
GI’er til også
at omfatte ikke-landbrugs
GI’er.
Dette
kan have en begrænsende effekt på den frie handel og varemærker, idet
produktionen af et produkt kan blive begrænset til et specifikt (geogra-
fisk) område. Endvidere vil den beskyttelse, som gives til et geografisk
område efter Genéveaftalen, kunne medføre, at konkurrencen om et på-
gældende produkt, som nu kun kan produceres i det givne område, poten-
tielt svækkes.
8
kom (2018) 0365 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om geografiske indikatorer
1943353_0009.png
Det er regeringens holdning, at brugen af varemærker yder en tilstrækkelig
beskyttelse for GI’er for ikke-landbrugsprodukter.
Regeringen ser derfor
ikke, at der er særligt potentiale forbundet med EU’s tiltrædelse af aftalen,
idet GI’er efter regeringens opfattelse ikke bør være en særlig prioritet i
EU’s handelspolitik.
Regeringen mener derfor ikke, at der umiddelbart er
et behov for at indgå særlige aftaler herom.
Der findes ikke fælleseuropæiske regler for anerkendelse af ikke-landbrugs
GI’er, og udkastet til Europa-Kommissionens
forslag om Unionens indsats
efter tiltrædelse af Genèveaftalen om Lissabonaftalen omfatter ikke foran-
staltninger vedrørende disse. Regeringen finder derfor ikke forslaget om
EU’s indsats hensigtsmæssigt, så
længe der ikke er taget stilling til de ju-
ridiske rammer for EU’s
samarbejde i Lissabon-unionen, herunder særligt
i forbindelse med anerkendelsen af tredjelandes ikke-landbrugs
GI’er i EU.
Som tidligere anført kan EU tiltræde Genèveaftalen om Lissabonaftalen
sammen med sine medlemsstater. Regeringen bemærker i denne forbin-
delse, at det fremgår, at EU-medlemsstater med forbehold over for
Lissabonsystemet ikke vil blive tvunget til at tilslutte sig. I de kommende
forhandlinger vil regeringen derfor søge at få klarhed over, hvordan
medlemstaterne på den ene side ikke ville blive tvunget tiltræde Lissabon-
aftalen, mens de på den anden side gennem forordningsforslaget vil blive
direkte forpligtet til at overholde denne. Regeringen mener, at det er
vigtigt, at retsforholdet og rammerne for beskyttelsen bliver afklaret i
forslaget for
EU’s indsats.
Såfremt et flertal ønsker det, og rammerne for
forslaget bliver specificeret således, at der ikke stilles krav om indførelse
af nationale systemer til beskyttelse af ikke-landbrugs
GI’er,
kan Danmark
acceptere
EU’s indtræden.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
9