Europaudvalget 2017-18
KOM (2018) 0368 Bilag 1
Offentligt
1924324_0001.png
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
-
2018-20474
Fiskeriafdelingen
12. juli 2018
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
EUROPAUDVALG
FOLKETINGETS
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring
af Rådets forordning (EF) nr. 1224/2009, og ændring af Rådets
forordninger (EF) nr. 768/2005, (EF) nr. 1967/2006, (EF) nr.
1005/2008 og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
2016/1139 for så vidt angår fiskerikontrol
KOM (2018) 368
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 31.
maj 2018. Ændringer er markeret i marginen.
1. Resumé
Kommissionen har fremsendt forslag om en ændring af EU’s fiskerikontrolsystem for
at tilpasse dette til reformen af den fælles fiskeripolitik, afhjælpe visse svagheder
konstateret under evalueringen af Fiskerikontrolforordningen og opdatere dette generelt
i forhold til udviklingen på fiskeriområdet og også på andre politikområder. Det er
blandt andet Kommissionens hensigt at skabe bro over huller mellem den fælles
fiskeripolitik og andre EU-politikker, at forenkle lovgivningsrammen og reducere
unødvendige administrative byrder. Det er endvidere Kommissionens hensigt at
forbedre tilgængeligheden, troværdigheden og fuldstændigheden af data og oplysninger
om fiskeriet, især fangstdata, og tillade udveksling og deling af oplysninger, og at fjerne
hindringer for udviklingen af en kultur om overholdelse af reglerne og ligebehandling af
operatører inden for og mellem medlemsstaterne. Forslaget ændrer ud over Fiskeri-
kontrolforordningen fire andre forordninger, som indeholder visse kontrolregler.
2. Baggrund
Kommissionen har den 30. maj 2018 fremsendt forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF)
nr. 1224/2009, og ændring af Rådets forordninger (EF) nr. 768/2005,
kom (2018) 0368 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. fiskerikontrol
1924324_0002.png
2
(EF) nr. 1967/2006, (EF) nr. 1005/2008 og Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 2016/1139 for så vidt angår fiskerikontrol.
Forslaget er fremsendt i en dansk sprogversion den 18. juni 2018.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2, og skal
behandles efter proceduren for den almindelige lovgivningsprocedure i
TEUF artikel 294.
3. Formål og indhold
EU’s fiskerikontrolsystem til at sikre efterlevelse af den fælles fiskeripolitik
består af fire forordninger: 1) Fiskerikontrolforordningen
1
, 2)
forordningen om EU-fiskerikontrolagenturet
(”EFCA-forordningen)
2
, 3)
Forordningen om ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri
(”IUU-
forordningen”)
3
og 4) Forordningen om en bæredygtig forvaltning af de
eksterne fiskeriflåder
4
.
Forslaget har til hensigt
at revidere EU’s fiskerikontrolsystem på nær
forordningen om en bæredygtig forvaltning af de eksterne fiskeriflåder,
som er revideret for nyligt. På nær denne sidstnævnte forordning blev
EU’s fiskerikontrolsystem designet før reformen af den fælles fiskeri-
politik. Kommissionen peger på, at evalueringen af fiskerikontrolforord-
ningen, en REFIT evaluering (Kommissionens program for målrettet og
effektiv regulering) i Kommissionen, en særlig rapport fra Revisions-
retten og en resolution fra Europa-Parlamentet har vist, at fiskerikon-
trolsystemet havde svagheder og samlet set ikke var fuldstændig til-
strækkeligt.
De specifikke formål med forslaget er ifølge Kommissionen:
at skabe bro over huller mellem den fælles fiskeripolitik og andre EU-
politikker,
forenkle lovgivningsrammen og reducere unødvendige administrative
byrder,
forbedre tilgængeligheden, troværdigheden og fuldstændigheden af
data og oplysninger om fiskeriet, især fangstdata, og tillade udveksling
og deling af oplysninger, og
fjerne hindringer for udviklingen af en kultur om overholdelse af
reglerne og ligebehandling af operatører indenfor og mellem
medlemsstaterne.
1
2
Rådets forordning (EF) nr. 1224/2009 af 20. november 2009.
Rådets forordning (EF) nr. 768/2005 af 26. april 2005.
3
Rådets forordning (EF) nr. 1005/2008 af 29. september 2008.
4
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/2403 af 12. december 2017.
kom (2018) 0368 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. fiskerikontrol
1924324_0003.png
3
Det kan fremhæves, at der foreslås en række udvidelser af elektroniske
løsninger på en række konkrete områder, skærpelser af regler for
sanktioner og fiskerfartøjer under 12 meter og øget kontrol af rekreativt
fiskeri.
Forslaget indeholder blandt andet følgende specifikke ændringsforslag:
Ændringer til Fiskerikontrolforordningen
Håndhævelse
Der er foreslået en ny liste over overtrædelser af reglerne i den fælles
fiskeripolitik, som kvalificeres som alvorlige alene i kraft af deres type.
Endvidere vil der være en ny detaljeret og udtømmende liste over
kriterier til at betegne visse andre overtrædelser af den fælles
fiskeripolitik som alvorlige.
Der introduceres obligatoriske administrative sanktioner og mindsteni-
veauer for bøder for alvorlige overtrædelser af den fælles fiskeripolitik.
Minimumsbeløbet skal være mindst tre gange værdien af de fiskevarer,
der er opnået ved den alvorlige overtrædelse.
Visse regler i pointsystemet (hvor der tildeles point ved alvorlige
overtrædelser af den fælles fiskeripolitik) bliver præciseret.
Tilgængelighed, kvalitet og deling af data
Sporing af fartøjer
Der bliver introduceret en fleksibilitet i forhold til sporing af fartøjer,
således at systemerne ikke nødvendigvis skal være satellitbaserede.
Alle fartøjer skal have et sporingssystem
det gælder også fartøjer under
12 meter, som i dag er undtaget.
Logbog
Den hidtidige undtagelse fra at registrere fangster af en art under 50 kg i
logbogen fjernes. Dertil kommer ændringer af den tilladte tolerance for
de i logbogen registrerede skøn over mængden af fisk i kg, der er om
bord, i forhold til usorterede landinger. Den almindelige regel om en
tolerancemargin på 10 % for hver art gælder således ikke på fangster af
arter, der udgør under 1 % af alle landede arter, og deres samlede vægt er
under 100 kg.
Fartøjer under 12 meter
Alle fiskerfartøjer under 12 meter som noget nyt skal rapportere deres
fangster elektronisk.
kom (2018) 0368 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. fiskerikontrol
1924324_0004.png
4
Forudanmeldelse
Man udvider forudanmeldelse af landinger til alle fartøjer over 12 meter,
og den vil ikke længere begrænset til bestande under flerårige planer.
Kontrol af rekreative fiskerier
Der bliver krav om, at medlemsstaterne skal have et system til at
kontrollere deltagere i rekreative fiskerier (registrering eller tilladelser) og
indsamle oplysninger om fangster. For så vidt angår bestande, der er
omfattet af EU-bevarelsesforanstaltninger, der omfatter rekreativt fiskeri,
skal medlemsstaterne sørge for, at rekreative fiskere registrerer og
indsender fangstopgørelser elektroniske til myndighederne dagligt eller
efter hver fangstrejse. Desuden skal de indføre en registrerings- eller
licensordning for fartøjer, der anvendes til rekreativt fiskeri som
supplement til det ovenfor anførte system for alle rekreative fiskere.
Forbuddet mod at sælge fangster fastholdes. Videre vil der at kunne blive
fastsat særlige bestemmelser om kontrol og mærkning af fiskeredskaber
anvendt i de rekreative fiskerier, sporing af fartøjer m.v.
Sporbarhed
Reglerne om sporbarhed præciseres, herunder at oplysningerne skal
registreres elektronisk.
Undtagelsen fra sporbarhed for importerede produkter bliver fjernet.
Endvidere bliver undtagelse for produkter solgt til forbrugere tilpasset
andre bestemmelser i forordningen (5 kg fiskeprodukter pr. dag i stedet
for 50 euro (ca. 373 kr.).
Vejning, transport og salgsprocedurer og data
De nuværende undtagelser, herunder for vejning om bord og efter
transport forventes erstattet af et nyt system. Det foreslås således, at alle
produkter vejes pr. art ved landing, og at det skal ske af operatører, der
er registreret hos medlemsstaterne til at udføre vejningen. Der gælder
særlige regler for usorterede landinger.
Datatilgængelighed og udveksling
Digitaliseringen af datasystemet fuldendes, og tilgængelighed,
pålidelighed og udveksling af data forøges generelt.
Brobygning over huller i forhold til den fælles fiskeripolitik
Landingsforpligtelsen
Der bliver krav om brug af elektroniske fjernovervågningsværktøjer,
herunder CCTV (kamera), for kontrollen af landingsforpligtelsen, som
kom (2018) 0368 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. fiskerikontrol
1924324_0005.png
5
berører individuelle fartøjer og flådesegmenter i henhold til
risikovurdering gennemføres af medlemsstaterne regionalt.
Fiskerikapacitet
Der bliver krav om, at visse fartøjer, der anvender aktive redskaber, skal
udrustes med en anordning, som overvåger og registrerer motorkraft.
Nationale kontrolprogrammer og årsrapporter
Kommissionen vil udvide kravene til nationale kontrolprogrammer,
herunder med kontrol af rekreative fiskerier.
Synergier med andre politikker
Rapportering af mistede fiskeredskaber forbedres ved brug af elektronisk
logbog for alle kategorier af fartøjer. Der bliver hjemmel til at fastsætte
EU-bestemmelser for mærkning og kontrol af fiskeredskaber for
rekreative fiskerier.
Ændringer til EFCA forordningen
EU-fiskerikontrolagenturets mål og mission tilpasses til den fælles
fiskeripolitik efter reformen i 2013, og det geografiske
anvendelsesområde for agenturets inspektionsbeføjelse bliver ikke
længere begrænset til internationalt farvand.
Ændringer til IUU forordningen
Der introduceres ændringer med henblik på digitalisering af ordningen
om IUU fangstcertifikater og krav om brug af det digitale EU-system for
ordningen om IUU fangstcertifikater.
Reglerne om alvorlige overtrædelser tilpasses de nye bestemmelser i
Fiskerikontrolforordningen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige
lovgivningsprocedure (TEUF art. 294) medlovgiver. Der foreligger
endnu ikke en udtalelse. Forslaget forventes behandlet i Europa-
Parlamentets Fiskeriudvalg, der er ledende udvalg.
kom (2018) 0368 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. fiskerikontrol
1924324_0006.png
6
5. Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor
nærhedsprincippet er tilgodeset.
6. Gældende dansk ret
Fiskeriloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 764 af 19. juni 2017, som ændret
ved Lov nr. 1563 af 19. december 2017.
7. Konsekvenser
Det fremgår i begrundelsen for forslaget og af den konsekvensanalysen,
som Kommissionen har fået udarbejdet, at der samlet set er skønnet netto
omkostningsbesparelser på 157 mio. euro (ca. 1,170 mia. kr.) over fem år
sammenlignet med fuldstændig håndhævelse af de nuværende regler. Det
anføres, at der kan sættes beløb på nogle af besparelserne, mens andre
identificerede besparelser ikke kan kvantificeres. Fra regeringens side
forholder man sig skeptisk over for denne vurdering.
Regeringen forventer, at forslaget vil få statsfinansielle konsekvenser,
herunder kan særligt fremhæves sporing og rapportering for fartøjer under
12 meter samt registrering, rapportering og øget kontrol af det rekreative
fiskeri. Forslaget forventes imidlertid ikke at medføre konsekvenser for
EU-budgettet.
Forslaget forventes at få erhvervsøkonomiske konsekvenser, herunder
øgede krav for fiskerfartøjer under 12 meter for sporing af fartøjer,
installation af motorkraftmåler, elektronisk rapportering af fangster,
vejning i havn m.m.
En vedtagelse af forslaget kan medføre behov for tilpasning af
Fiskeriloven.
Det nærmere omfang
kortlagt/analyseret.
af
konsekvenserne
vil
senere
blive
8. Høring
§ 5-udvalget (fiskeri) og § 7-udvalget (rekreativt fiskeri, ferskvandsfiskeri
og fiskepleje) er blevet hørt.
Danmarks Fiskeriforening Producentorganisation (DFPO) bemærkede,
at man er bekymret og forholder sig tvivlende over for, om der ville blive
tale om reel forenkling, men forudser, at der snarere ville blive tale om
ekstra byrder for erhvervet. Foreningen nævner som eksempel, at man er
bekymret for et bortfald af den hidtidige undtagelse fra at registrere
kom (2018) 0368 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. fiskerikontrol
1924324_0007.png
7
fangster af en art under 50 kg i logbogen, fjernelse af undtagelse for
elektroniske rapporteringsforpligtelser for mindre fartøjer og nye
restriktive regler for vejning og transport, hvilket alle ville indebære
ekstra byrder. Foreningen finder, at foranstaltninger til kontrol af
landingsforpligtigelsen er forhastede, idet der stadig er problemer i
implementeringen af landingsforpligtigelsen. Foreningen er positiv over
for, at man fokuserer mere på rekreativt fiskeri end hidtil. Endelig
understreges vigtigheden af at være opmærksom på særlige danske
problematikker, som skal håndteres, og at man burde fokusere på en
regional tilgang til kontrolpolitikken.
DFPO oplyser, at de i arbejdet med Kommissionens forslag til en
revision af kontrolforordning vil arbejde på at sikre:
at så mange regler som muligt samles i kontrolforordningen, så det
bliver overskueligt for både myndigheder og erhverv at orientere sig i
reglerne,
at det er op til medlemsstaterne at håndhæve og udføre kontrollen i
samarbejde med erhvervet,
yderligere regionalisering i arbejdet med kontrol og håndhævelse og
inddragelse af erhvervet i anvendelse af foranstaltningerne,
forenkling af de eksisterende regler, og ikke det modsatte, så man
ikke pålægger fiskerierhvervet unødige regler og byrder, som er svære
både at håndhæve og efterleve, og
at sikre en omkostningseffektiv kontrolforvaltning på fiskeriområdet,
som ikke pålægger fiskerne unødige byrder.
Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) støttede de
overordnede bemærkninger fra DFPO, herunder generelt i forhold til
vigtigheden af at være opmærksom på danske problematikker og
henviste særligt til bulkproblematikken, som vedrørte skøn i logbogen i
forbindelse med landing af usorterede fangster i bulk. Det er her
anbefalingen, at man kopierer de velfungerende bestemmelser, der nu er
gældende i Østersøen og kopierer dem til den generelle kontrolfor-
ordning. Den øvelse betragter DPPO som lakmustesten i forhold til den
igangværende politiske proces. DPPO henviser også til de fælles
anbefalinger som den pelagiske sektor og relevante NGOer organiseret i
Pelagisk AC i konsensus har fremsendt tidligere på året.
Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri (FSK) så med bekymring på, hvis
der ville blive stillet krav om sporbarhed på skibe under 12 meter, da det
ville tilføre et sårbart segment yderligere udgifter, og foreningen fandt, at
man burde fokusere på at indføre sporbarhed på de fartøjer, som gav
nogle udfordringer kontrolmæssigt. Foreningen var også meget bekymret
kom (2018) 0368 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. fiskerikontrol
1924324_0008.png
8
over, at man formentligt foreslog e-log for fartøjer under 12 m, hvilket
ligeledes ville blive en uforholdsmæssig stor byrde for et sårbart segment.
Der foresloges landingserklæring for alle farvande som alternativ, hvis
der ønskedes opstramning på kontrollen. Endelig var FSK bekymret for
en uforholdsmæssig stor byrde, hvis man ikke kunne registrere som
blanding længere.
Danish Seafood Organisation (DSA) bemærker med hensyn til
sporbarhed, at organisationen ikke var bekendt med, at der var fundet
ulovligt fanget fisk i Danmark, efter at kontrolforordningens
bestemmelser om sporbarhed trådte i kraft i 2011, og at reglerne burde
afstemmes efter dette faktum. For så vidt angik regulering af ulovligt
fiskeri, så er importen reguleret via IUU-lovgivningen og var derfor
undtaget sporbarhedskravene for EU-fiskeri. Der mangler ifølge
organisationen en begrundelse for at pålægge importen nye
administrative byrder via krav om elektronisk sporbarhed. DSA finder, at
inddragelse af ferskvandsfisk i sporbarhedssystemet er ubegrundet i
forhold til bevaringshensyn. Foreningen er skeptiske over for en
udvidelse af sporbarhedsreglerne til eksportvarer og EU’s indre marked
for importvarer. De er ligeledes skeptiske over for, at forarbejdede
fiskevarer, der er sammensat af flere arter, skal være omfattet af kravet
om digitale sporbarhedsinformationer, og de er skeptiske over for, at
hidtil frivillige oplysninger til forbrugerinformation med forslaget skal
videregives digitalt. Endelig understreger foreningen, at det er vigtigt, at
vejningen foregår troværdigt, sikkert og præcist, og har forslag til
detaljerede regler herfor.
Marine Ingredients Denmark (MID) hilser de reviderede regler om
vejning velkommen, og understreger, at det er vigtigt, at vejningen
foregår troværdigt, sikkert og præcist. Vejningen skal derfor som
minimum gennemføres af certificerede og uafhængige vejere/målere, og
foreningen har mere detaljerede forslag til reglerne for vejning.
Foreningen finder, at der er grund til at understrege dette for de
pelagiske arter, hvor Kommissionen efter udkastet er bemyndiget til at
fastlægge nærmere regler.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt støtter medlemsstaterne en tilpasning af fiskerikontrolsystemet
til den reformerede fælles fiskeripolitik fra 2013. Mange medlemsstater har
understreget vigtigheden af forenkling og omkostningseffektivitet og
finder, at Kommissionens forslag på visse punkter giver øgede byrder for
administrationen og erhvervet. Flere medlemsstater har i den forbindelse
særligt nævnt blandt andet de nye regler for fartøjer under 12 meter og
kom (2018) 0368 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. fiskerikontrol
1924324_0009.png
9
rekreativt fiskeri. Endvidere forholder mange medlemsstater sig skeptiske
over for forslaget om harmoniseringer i sanktionssystemet. Nogle
medlemsstater forholder sig positivt over for introduktion af kamera,
mens andre er skeptiske.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at Fiskerikontrolsystemet tilpasses efter reformen af
den fælles fiskeripolitik i 2013.
Regeringen lægger vægt på, at EU’s regler om kontrol bidrager til at sikre,
at målene i den fælles fiskeripolitik opnås, og at der skabes ensartede vilkår
for erhvervsudøvelsen, uden at medlemsstaterne fratages mulighederne
for at tilpasse kontrollen til de udfordringer, som eksisterer lokalt i kraft
af flådestruktur og forvaltningsmodeller.
Regeringen støtter, at regler om fuldt dokumenteret fiskeri introduceres,
hvor det giver mening, idet man finder, at det skal ledsages af andre
lempelser i regler, for eksempel større frihedsgrader i redskabsvalg.
Regeringen arbejder for enkle, kontrollerbare og omkostningseffektive
regler både for erhvervet, borgerne og administrationen, herunder
reduktion af administrative byrder.
Regeringen arbejder for passende ikrafttrædelsestidspunkt med mulighed
for tilpasning af elektroniske systemer.
Regeringen vil tage mere specifik stilling til forslagets forskellige
elementer, når der er gennemført en nærmere analyse af forslagets indhold
og konsekvenser.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 8. juni 2018 forud
for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18. juni 2018, jf. samlenotat
oversendt til Folketingets Europaudvalg den 31. maj 2018.
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.