Europaudvalget 2017-18
KOM (2018) 0374 Bilag 2
Offentligt
1934020_0001.png
NOTAT til Folketingets Europaudvalg
Høringssvar vedrørende Kommissionens forslag til samhørighedspo-
litikken efter 2020.
Enhed:
Europapolitisk kontor
(EUP)
Dato:
27-08-2018
Sagsnummer:
2018 - 21902
Baggrund
Nedenstående notat opsummerer de 11 indkomne høringssvar, fsva. KOM (2018)
0375, KOM (2018) 0372, KOM (2018) 0380, KOM (2018) 0382, KOM (2018) 0374.
Grund- og nærhedsnotater for de nævnte forordningsforslag blev oversendt til Folke-
tinget den 27. juni 2018.
Der er modtaget eksterne høringssvar fra Bornholms Regionskommune, Greater Co-
penhagen og Skåne Committee, KL, LO, Region Sjælland, Region Hovedstaden, Syd-
dansk Vækstforum, Region Nordjylland, Akademikerne, Danske Regioner og Region
Syddanmark. Høringssvarene er opsummeret nedenfor, med angivelse af hvilken for-
ordningen de vedrører.
Herudover har Danske Fysioterapeuter tilkendegivet, at de ikke har haft bemærkninger
til høringen.
KOM (2018) 0375
CPR
Bornholms regionskommune (BR) finder flere elementer i forordningsforslagene for
samhørighedspolitikken 2021 - 2027 positive. Det er bl.a. styrkelsen af sammenhæn-
gen mellem strukturfondene og andre EU programmer, forenklinger med bl.a. udvi-
det brug af standardsatser og færre kontrolinstanser, at BNP pr. indbygger i den
fremtidige fordeling af strukturfondsmidleme i højere grad vil suppleres med andre
parametre samt et øget fokus på brugen af lokale udviklingsstrategier og lokale akti-
onsgrupper (LAG’er). Dog
undrer BR sig over, at der ikke er et tilsvarende fokus på
de områder, der, i modsætning til byernes udvikling, er fremhævet i traktatteksten for
EU’s samhørighedspolitik.
BR foreslår derfor
i lighed med de danske strukturfond-
sprogrammer for perioden 2006
2013 - at mindst 35 % af strukturfondsmidlerne
øremærkes til yderkommuner.
KL byder overordnet set Kommissionens udspil til fremtidens samhørighedspolitik
velkommen, og finder det yderst positivt, at der lægges op til simplificering, regelfor-
enkling samt at gøre administrationen af strukturfondsmidlerne smidigere. Det er
samtidig positivt,
at forordningen giver et fælles udgangspunkt for EU’s struktur-
fonde, samt at de nuværende elleve politiske målsætninger fokuseres til fem. KL fin-
der det vigtigt, at lokale myndigheder er en del af partnerskabet under den nye for-
ordning, herunder også gennem et territorialt udgangspunkt i den foreslåede midt-
vejsevaluering. Det er også vigtigt, at lokale og andre kompetente myndigheder bliver
inddraget direkte i udviklingen af programmernes strategi mhp. bidrag til policymål-
sætningerne. Generelt hilses de nye regler om proportionale administrationsordnin-
ger for programmer med lave fejlrater, samt de mere simple omkostningsopgørelser,
velkomne. Det er dog problematisk, at adgangen til finansielle instrumenter ikke er
kom (2018) 0374 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. Kommissionens forslag til samhørighedspolitikken efter 2020
1934020_0002.png
begrænset, idet KL støtter, at strukturfondsmidlerne udbetales som tilskud frem for
igennem lån og garantier. KL finder det positivt, at der generelt lægges op til, at de
nationale medfinansieringsrater normaliseres til niveauerne før finanskrisen. KL er
dog bekymret for, om det, for de mere udviklede regioner, vil betyde, at aktiviteten
begrænses, idet anvendelsen af EU-midlerne er forbundet med større administrative
byrder end øvrige finansieringskilder. KL så endvidere gerne en henvisning til Den
Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne i CPR-forordningen,
samt at fonden kan støtte lokaludvikling styret af lokalsamfundet.
Danske Regioner
finder det positivt, at EU’s regionalpolitik fortsat
omfatter alle regi-
oner
1
i EU, herunder at midler reserveres til de mere udviklede regioner, så nye løs-
ninger på udfordringer kan implementeres bredt i Europa. Det støttes i den sammen-
hæng, at den nuværende regionsinddeling (med tre kategorier) opretholdes, og at
BNP fastholdes som regionsindikator. Ligesom både de politiske målsætninger, og
den differentierede tilgang til kontrol og revision for projekter med lave fejlrater, kan
støttes. Forslaget om en øget national medfinansieringsrate (særligt i de mere udvik-
lede regioner) kan ikke støttes, idet det forventes at gøre det mindre attraktivt for
operatører og støttemodtagere at medvirke til projekterne. I stedet foreslås en medfi-
nansieringsrate på maksimum 50 pct.
Region Nordjylland tilslutter sig Danske Regioners høringssvar, der er fuldt på linje
med Region Nordjyllands kommentarer til høringen.
KOM (2018) 0372
EFRU og Samhørighedsfonden
KL finder den tematiske koncentration positiv. Dog vurderes begrænsningen på an-
vendelsen af midlerne at være for stram, idet der ikke gives tilstrækkelige fleksibilitet
til nationalt og lokalt at identificere de mest egnede indsatsområder, og det vurderes
vanskeligt at prioritere klimatilpasningsindsatsen højt.
Danske Regioner mener, at Danmark bør prioritere muligheden for, at Regional-
fondsmidlerne både understøtter et intelligent og et grønt Europa, og opfordrer sær-
ligt til at prioritere en dansk strukturfondsindsats inden for energiomstilling, cirkulær
økonomi, klimatilpasning og risikoforvaltning.
KOM (2018) 0380
EGF
KL finder det positivt, at der kan gives støtte til aktive arbejdsmarkedsforanstaltnin-
ger, der indgår i en samordnet pakke af individualiserede tilbud. EGF’en har,
ifølge
KL, vist sig at være en værdifuld bidragsyder til at håndtere de store omvæltninger,
som større virksomhedslukninger medfører lokalt.
LO vurderer, at det er et fordelingspolitisk ansvar, at globaliseringen kommer alle til
gode. LO finder det derfor positivt, at tærsklen for interventionskriteriet for EGF er
blevet sænket fra 500 afskedigelser til 250 afskedigelser i Europa-Kommissionens
forslag. LO mener endvidere, at der bør introduceres et afsnit om Brexit, og hvorle-
des EGF kan bidrage til at løse de potentielle negative effekter, som Brexit vil betyde.
Der bør desuden skabes mere synlighed omkring EGF’s resultater.
1
NUTS 2-regioner
kom (2018) 0374 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. Kommissionens forslag til samhørighedspolitikken efter 2020
1934020_0003.png
Danske Regioner støtter en fortsættelse af Globaliseringsfonden Særligt i sin første
funktionsperiode 2007-2014 viste EGF’en sig særdeles nyttig for Danmark i forbin-
delse med store virksomhedsafskedigelser under de første år af den økonomiske
krise.
Region Nordjylland tilslutter sig Danske Regioners høringssvar, der er fuldt på linje
med Region Nordjyllands kommentarer til høringen.
KOM (2018) 0382
ESF+
KL mener, at socialfondsmidlerne med fordel kan knyttes tættere på beskæftigelses-
området, og støtter derfor, at den europæiske søjle for sociale rettigheder omfattes af
ESF+. KL finder desuden, at det bør præciseres, at partnerskaber i ESF+-forordnin-
gen er i tillæg til partnerskabsaftalen, og finder det positivt at der gives mulighed for
at skabe social innovation på tværs af offentlige myndigheder, den private sektor og
civilsamfundet.
LO
finder det essentielt, at inklusion af ”nye” områder (udvidelsen fra ESF til ESF+)
ikke sker på bekostning af fondens hidtidige hovedfokus. LO appellerer til, at man
fortsætter med at anvende midlerne som i indeværende periode. Herudover er det af-
gørende for LO at adressere kønsaspektet på ungeområdet. LO finder det endvidere
positivt, at Europa-Kommissionen fremhæver vigtigheden af investeringer i et rum-
meligt arbejdsmarked.
Akademikerne er umiddelbart positive over for sammenlægningen af programmer i
ESF+. Det understreges dog på det kraftigste, at sammenlægning ikke må ske på be-
kostning af investering i menneskers kompetencer i en tid med stigende specialise-
ringskrav på et globaliseret arbejdsmarked. Det vurderes derfor positivt, at en stor del
af budgettet for ESF+ er øremærket social inklusion og innovation, vækst og beskæf-
tigelse med bl.a. fokus på unge, langtidsledige og fremme af selvstændig virksomhed
og den sociale økonomi. Derfor er det vigtig, at arbejdsmarkedets parter tages med
på råd og inkluderes både på strategisk niveau og i gennemførslen af arbejdsmarkeds-
relaterede projekter.
Danske Regioner finder det fortsat vigtigt med en stærk indsats for at sikre den rette,
kompetente og kvalificerede arbejdskraft i alle dele af landet. Danske Regioner støtter
forslaget om at styrke sundhedsprogrammet under Socialfonden+, herunder at be-
skytte borgerne mod grænseoverskridende sundhedstrusler, og at styrke samarbejdet
om medicinsk teknologivurdering.
Region Nordjylland tilslutter sig Danske Regioners høringssvar, der er fuldt på linje
med Region Nordjyllands kommentarer til høringen.
KOM (2018) 0374
ETC/INTERREG
Bornholms regionskommune kan ikke støtte artikel 3 i forslaget om integrering af de
grænsenære, maritime samarbejdsprogrammer i de tværnationale programmer, da
dette vil skabe usikkerhed om, hvorvidt South Baltic programmet vil kunne fortsætte
i sin nuværende form. Det findes dog glædeligt, at Kommissionen åbner mere op for
kom (2018) 0374 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. Kommissionens forslag til samhørighedspolitikken efter 2020
1934020_0004.png
at inkludere EU’s naboregioner i Interregprogrammerne, og i den forbindelse ses det
gerne, at Kaliningrad-enklaven gøres til fuldgyldigt medlem af South Baltic program-
met.
Greater Copenhagen & Skåne Committee finder, at de nuværende geografiske dæk-
ninger for det grænseoverskridende samarbejde Interreg er hensigtsmæssige for sam-
arbejdet. De finder det derfor vigtigt, at Interregprogrammet
også i den kommende
programperiode - giver mulighed for et samlet, grænseoverskridende Interregpro-
gram, der dækker hele Greater Copenhagen-regionen.
KL er bekymret for, at Kommissionen med afgrænsningen af grænseoverskridende
samarbejde til alene at være over landegrænser og ikke længere søgrænseregioner, be-
grænser det interregionale samarbejde, Danmark har haft stor glæde af i indeværende
periode. KL er umiddelbart positiv overfor interregionale innovationsinvesteringer.
Region Hovedstaden mener, at "grænseoverskridende samarbejde" i det nye program
risikerer at miste kritisk masse. Det er en risiko, fordi de nuværende maritime pro-
grammer udelukkes fra fordelene ved det grænsenære samarbejde. De nuværende
geografiske dækninger for grænseoverskridende samarbejdsprogrammer bør derfor
kunne fortsætte i uændret form.
Region Sjælland finder det afgørende, at det territorielle samarbejde fortsat kan finde
sted i geografisk hensigtsmæssige rammer, og at de maritime grænseregioner uden fa-
ste forbindelser ikke udelukkes fra værdiskabende grænseoverskridende samarbejder.
Derfor bør de grænseoverskridende programmer med maritime grænser fastholdes
og indrettes på en måde, der ikke skaber en kunstig opsplitning af de danske regio-
ner. For at gøre Interreg til et mere attraktivt støtteredskab over for projektaktører
anbefales det, at Europa-Kommissionen tydeliggør de administrative forenklinger på
projektniveau hhv. supplerer forordningen med yderligere forenklinger.
Syddansk Vækstforum finder det vigtigt at der også bliver tale om mærkbare forenk-
linger for de konkrete projekter, og ikke kun for administrationen af temaer/mål på
tværs af fondene. For at sikre, at fondene fremover er både attraktive for særligt de
danske virksomheder, og af hensyn til effekten af programmerne, henstilles at den
eksisterende fleksibilitet og forenklinger mv. i den nationale implementering af pro-
grammerne i Danmark bibeholdes.
Akademikerne finder det centralt, at alle søforbundne regioner i Danmark fortsat kan
deltage i de grænseoverskridende programmer. Akademikerne ønsker derfor, at det
stadig skal være muligt for regioner forbundet med søgrænser, at deltage i program-
mer, sammen med regioner forbundet af landgrænser, under Interregs element 1. Det
foreslås i den sammenhæng, at der anvendes NUTS 2 områder i stedet for NUTS 3
inddeling, idet NUTS 2 følger den allerede eksisterede danske regionale opdeling, og
de eneste land- eller brofaste regioner under NUTS 3 vil være Sønderjylland og Kø-
benhavn. Det findes positivt, at der lægges op til en reducering af de tematiske priori-
teter og en forenkling af programmerne. Det er desuden vigtigt, at EU ikke bruger
flere midler på administrativ kapacitetsopbygning i de enkelte lande og regioner. Man
bør i stedet bestræbe sig på at forenkle administrationen af EU-midlerne, idet det er
kom (2018) 0374 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. Kommissionens forslag til samhørighedspolitikken efter 2020
1934020_0005.png
kompleksiteten og kravene for compliance i programmerne, der gør forvaltning og
administration af programmerne besværlig. Endelig nævnes det, at arbejdsmarkedets
parter spiller en helt særlig rolle i forhold til at sikre et bæredygtigt, grænseoverskri-
dende samarbejde på arbejdsmarkedet. Det vurderes derfor vigtigt, at arbejdsmarke-
dets parter tages med på råd og inkluderes både på strategisk niveau og i gennemførs-
len af arbejdsmarkedsrelaterede projekter.
Danske Regioner er ikke enig i forslaget om at opdele lovgivningen for programmer
med landfaste og maritime grænser. Det territorielle samarbejde bør kunne fortsætte i
uændret form, uanset om der er landfaste grænser, og de maritime grænseregioner
uden faste forbindelser skal ikke udelukkes fra værdiskabende grænseoverskridende
samarbejder. Dette vil bl.a. føre til uhensigtsmæssige ændringer i de nuværende
dansk-tyske og dansk-svenske samarbejde.
Region Nordjylland tilslutter sig Danske Regioners høringssvar, der er fuldt i linje
med Region Nordjyllands kommentarer til høringen.
Region Syddanmark finder det vigtigt at sikre, at det territorielle samarbejde fortsat kan
finde sted i geografisk hensigtsmæssige rammer og at de maritime grænseregioner (som
f.eks. NUTS 3-område Fyn) ikke udelukkes fra værdiskabende grænseoverskridende
samarbejder. Region Syddanmark ønsker herudover Interreg Europe-programmet vi-
dereført.
EUP