Europaudvalget 2017-18
KOM (2018) 0382 Bilag 1
Offentligt
Den 27. juni 2018
UM
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
Den Europæiske Socialfond Plus (ESF+)
KOM(2018) 382 final
1. Resumé
ESF+ består af en sammenlægning af den Europæiske Socialfond (ESF), Ungdoms-beskæftigelsesini-
tiativet (UBI), Den Europæiske Fond for Bistand til de Socialt Dårligst Stillede (FEAD), EU-program-
met for beskæftigelse og social innovation (EaSI) og EU's sundhedsprogram.
Formålet med forordningsforslaget, og sammenlægningen af de tidligere instrumenter, er ifølge
Kommissionen at øge sammenhængen og synergien mellem EU-instrumenter, der supplerer hinan-
den, at øge fleksibiliteten og gøre det muligt for fondene i højere grad at reagere på de udfordringer,
der identificeres i den økonomiske styringscyklus, og at gøre det muligt at forenkle programmerin-
gen og forvaltningen af fonde og således reducere den administrative byrde for myndigheder og
støttemodtagere.
ESF+ har tre indsatsområder. Det første indsatsområde, omfatter den nuværende ESF, det nuvæ-
rende UBI og det nuværende FEAD. Det andet indsatsområde omfatter foranstaltninger til fremme
af beskæftigelse og social innovation (det nuværende EaSI). Det tredje indsatsområde vedrører til-
skyndelsesforanstaltninger, der er udformet til at beskytte og forbedre menneskers sundhed.
Afhængigt af udformningen af ESF+ ventes det, at forslaget vil have statsfinansielle og administra-
tive konsekvenser. Afhængigt af udmøntningen af det danske nationale program kan forslaget have
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Overordnet set er regeringen positiv stillet over for synergi- og simplificeringsaspekterne i sammen-
lægningen af de pågældende fonde under den nye ESF+, hvis det sikrer sammenhængende indsatser
over for målgruppen og reducere administrative omkostninger. Der lægges samtidig vægt på, at im-
plementeringen under det sammenlagte ESF+ kan tilpasses danske forhold, herunder programmer
med begrænsede midler, samt det danske velfærdspolitiske fokus. Hertil lægges der vægt på, at drøf-
telserne vedrørende sektorretsakten for ESF+ ikke foregriber forhandlingerne om den kommende
finansielle ramme, idet regeringens hovedprioritet for MFF-forhandlingerne er at realisere et samlet
udgiftsniveau svarende til 1,00 pct. af EU27's BNI.
kom (2018) 0382 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Den Europæiske Socialfond Plus (ESF+)
1917841_0002.png
2. Baggrund
ESF+ består af en sammenlægning af den ESF, UBI, FEAD, EaSI og EU's sundhedsprogram.
ESF+ har tre indsatsområder:
1. Det første indsatsområde, der gennemføres under delt forvaltning, omfatter den nuværende
ESF, det nuværende UBI og den nuværende FEAD, der er baseret på artikel 162 og 164 i trak-
taten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF), såvel som artikel 175, stk. 3, i
TEUF. Formålet er bl.a. at lette arbejdskraftens adgang til beskæftigelse og øge den sociale in-
klusion.
2. Det andet indsatsområde, der gennemføres under direkte og indirekte forvaltning, omfatter
foranstaltninger til fremme af beskæftigelse og social innovation (det nuværende EaSI) på
grundlag af artikel 175, stk. 3, i TEUF.
3. Det tredje indsatsområde, der gennemføres under direkte forvaltning, vedrører tilskyndelses-
foranstaltninger, der er udformet til at beskytte og forbedre menneskers sundhed, i henhold til
artikel 168 i TEUF.
Herudover danner afsnit IX (Beskæftigelse), X (Social- og arbejdsmarkedspolitikken) og XIV (Folke-
sundhed) i TEUF den retlige ramme for de foranstaltninger, der er omfattet af forslaget, navnlig artikel
46, 149, 153, 162-166, 168, 174, 175 og 349 i TEUF.
Indsatsområde 1, under det nye ESF+, er omfattet af forordningen om fælles bestemmelser (CPR
1
).
Bestemmelserne i forordningen er således komplementære til bestemmelserne under CPR. CPR finder
derimod ikke anvendelse på det andet eller tredje indsatsområde, bortset fra bestemmelserne om tek-
nisk bistand på Kommissionens initiativ.
3. Formål og indhold
Formålet med forordningsforslaget, og sammenlægningen af de nuværende instrumenter, er ifølge
Kommissionen at:
at øge sammenhængen og synergien mellem EU-instrumenter, der supplerer hinanden, som
yder støtte til mennesker og som har til formål at forbedre deres levestandard. Dette gøres ved
at udvikle mere integrerede tilgange til programmering og gennemførelse
at øge fleksibiliteten og gøre det muligt for fondene i højere grad at reagere på de udfordringer,
der identificeres i den økonomiske styringscyklus, og på EU-prioriteter
at gøre det muligt at forenkle programmeringen og forvaltningen af fonde og således reducere
den administrative byrde for myndigheder og støttemodtagere.
ESF+-forordningens overordnede politiske målsætning herudover at bidrage til at skabe et mere effek-
tivt og modstandsdygtigt "socialt Europa" og gennemføre den europæiske søjle for sociale rettigheder,
samt de sociale og beskæftigelsesmæssige prioriteter, der identificeres i den europæiske økonomiske
styringsproces.
ESF+ skal ifølge Kommissionen bidrage til at gennemføre de integrerede retningslinjer, der vedtages i
overensstemmelse med artikel 121 og artikel 148, stk. 4, i TEUF, og de relevante landespecifikke hen-
stillinger, der vedtages inden for rammerne af det europæiske semester. Herigennem skal ESF+ hjælpe
til opfyldelsen af den overordnede målsætning om intelligent, inklusiv og bæredygtig vækst efter 2030
(FN's bæredygtige udviklingsmål) og til en opadgående konvergens. Endvidere skal ESF+ bidrage til at
1
Se grund- og nærhedsnotat herom (dokument KOM(2018) 375 final).
2
kom (2018) 0382 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Den Europæiske Socialfond Plus (ESF+)
1917841_0003.png
forbedre beskæftigelsesmulighederne, højne leve- og sundhedsstandarden og bidrage til at øge ar-
bejdskraftens bevægelighed og den økonomiske, sociale og territoriale samhørighed som fastsat i
TEUF og EU's charter om grundlæggende rettigheder.
ESF+ vil i samarbejde med AMIF (Asyl- og Migrationsfonden), der vil dække kortsigtede behov, også
fortsat støtte integrationen af tredjelandsstatsborgere på mellemlang og lang sigt.
Særligt det første indsatsområde under ESF+, der gennemføres under delt forvaltning og som er en del
af samhørighedspolitikken, vil primært blive reguleret ved CPR. Der vil derfor gælde samme regler for
forvaltning, programmering, overvågning, revision osv. som for de fleste af de øvrige fonde under delt
forvaltning. Støtte fra Den Europæiske Fond for Regionaludvikling (EFRU) samt støtte fra ESF+ kan
fortsat kombineres i programmer i medlemsstaterne via flerfondsprogrammer. Midlerne fra ESF+ un-
der delt forvaltning udmøntes, som for EFRU, på baggrund af regionskategorier, der baseres på den
relative velstand i EU. For så vidt angår materiel bistand (den tidligere FEAD) indeholder forordnin-
gen dog særlige regler for blandt andet støtte, rapportering, indikatorer og revision, idet den pågæl-
dende type operationer for nuværende er underlagt mindre administration end de mere krævende
ESF-regler.
Del 1
Almindelige bestemmelser (gælder for alle indsatsområder)
Denne del af forordningen omfatter definitioner, generelle målsætninger, budget, gennemførelsesme-
toder og de specifikke målsætninger, såvel som regler vedrørende ligestilling og ikkeforskelsbehand-
ling. Denne del gælder for alle indsatsområder under ESF+. Den samlede finansieringsramme for peri-
oden 2021-2027 er ifølge forordningens artikel 5, stk. 101,2 mia. euro i løbende priser, heraf afsættes
der 100 mia. euro i løbende priser til det første indsatsområde. Der afsættes jf. forordningens artikel 5,
stk. 3, 1,2 mia. euro i løbende priser samlet til indsatsområdet beskæftigelse og social innovation og
indsatsområdet vedrørende sundhed, der udgiftsniveauet henholdsvis udgør på 761 mio. euro og 413
mio. euro i løbende priser.
ESF+ har følgende specifikke målsætninger (forordningens artikel 4 stk.1)
2
:
i) at forbedre adgangen til beskæftigelse for alle jobsøgende
ii) at modernisere arbejdsmarkedets institutioner og tjenester
iii) at fremme kvinders deltagelse på arbejdsmarkedet, tilpasning af arbejdstagere, virksomhe-
der og iværksættere til forandring samt aktiv og sund aldring
iv) at forbedre kvaliteten, effektiviteten og arbejdsmarkedsrelevansen af uddannelsessyste-
merne
v) at fremme lige adgang til og færdiggørelse af inkluderende uddannelse af høj kvalitet
vi) at fremme livslang læring
vii) at skabe aktiv inklusion
viii)
at fremme socioøkonomisk inklusion af tredjelandsstatsborgere og marginaliserede
samfundsgrupper såsom romaer.
ix) at fremme adgang til økonomisk bæredygtige sociale services af høj kvalitet, der er øko-
nomisk overkommelige og tilgængelige til rimelige priser, samt moderne social beskyt-
telse
x) at fremme social inklusion af mennesker, der er i risiko for fattigdom eller social eksklu-
sion,
xi)
at afhjælpe materielle afsavn gennem fødevarebistand og/eller elementær materiel bistand
til de mest socialt udsatte.
2
Forkortede beskrivelser nedenfor, for de fulde beskrivelser, se forordningens artikel 4, stk. 1.
3
kom (2018) 0382 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Den Europæiske Socialfond Plus (ESF+)
1917841_0004.png
Del 2
Gennemførelse af ESF+-indsatsområdet under delt forvaltning
Der er i denne del fastsat bestemmelser, der gælder for det første indsatsområde, der gennemføres un-
der delt forvaltning, og som omfatter den nuværende ESF, det nuværende UBI og den nuværende
FEAD. Disse bestemmelser supplerer reglerne i CPR. Det foreslåede udgiftsniveau for indsatsområdet
under delt forvaltning er 100 mia. euro i løbende priser.
Kommissionen lægger i forordningen op til, at dele eller minimumsandele af midlerne fra ESF+ alloke-
res til en række områder, herunder blandt andet, jf. forordningens artikel 7 og 13:
at medlemsstaterne tildeler et passende beløb
3
af deres ESF+-midler under delt forvaltning til
at håndtere udfordringer, der identificeres i relevante landespecifikke henstillinger vedtaget i
overensstemmelse med artikel 121, stk. 2, i TEUF og artikel 148, stk. 4, i TEUF og i det euro-
pæiske semester inden for ESF+'s anvendelsesområde, jf. forordningens artikel 4.
at medlemsstaterne tildeler mindst 25 % af deres ESF+-midler under delt forvaltning til de
specifikke målsætninger for politikområdet social inklusion, jf. forordningens artikel 4, stk. 1,
nr. vii)-xi), herunder fremme af den socioøkonomiske integration af tredjelandsstatsborgere.
at medlemsstaterne tildeler mindst 2 % af deres ESF+-midler under delt forvaltning til den
specifikke målsætning om at bekæmpe materielle afsavn, jf. forordningens artikel 4, stk. 1, nr.
xi).
at medlemsstaterne tildeler i hvert program et passende beløb
4
af deres midler fra det indsats-
område under ESF+, der gennemføres under delt forvaltning, til kapacitetsopbygning hos ar-
bejdsmarkedets parter og civilsamfundsorganisationer.
Herudover lægger Kommissionen også op til, at der er krav om støtte til særlige "innovative tiltag",
hvor medlemsstaterne tilskyndes til at støtte social innovation og sociale udviklingsprojekter, der styr-
ker bottom-up-tilgange baseret på partnerskaber. Mindst én prioritet i et program skal tilegnes gen-
nemførelsen af disse og højst 5% af ESF+ midlerne kan anvendes hertil, og støtteprocenten kan øges til
95% for disse initiativer.
Afslutningsvis bliver der i del 2 redegjort for de særlige regler for så vidt angår afhjælpning til materi-
elle afsavn (det tidligere FEAD), der kan anvendes til bl.a. uddeling af fødevarer og andre fornødenhe-
der.
Del 3
Gennemførelse under direkte og indirekte forvaltning
I del 3 gennemgås de specifikke og de fælles regler for indsatsområderne
”beskæftigelse
og social inno-
vation” og
”sundhed”.
De to områder gennemgås i særskilte afsnit nedenfor.
For så vidt angår de fælles regler, vedrører disse samarbejde med tredjelande (herunder hvilke tredje-
lande), hvilke former for tilskud der kan ydes fra EU, Kommissionens arbejdsprogram på området,
overvågning, rapportering, evaluering og revision, samt reglerne for synlighed og kommunikation.
Særligt vedrørende indsatsområdet beskæftigelse og social innovation
Kommissionen lægger op til at flytte EU-programmet for beskæftigelse og social innovation (EaSI) ind
under ESF+ som et selvstændig indsatsområde jf. forordningens del 3, kapitel 1, artikel 23
25. Det
foreslåede udgiftsniveau for indsatsområdet beskæftigelse og innovation er på 761 mio. euro i løbende
priser.
3
4
Ikke nærmere defineret i forslaget
Ikke nærmere defineret i forslaget
4
kom (2018) 0382 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Den Europæiske Socialfond Plus (ESF+)
1917841_0005.png
Modsat indsatsområde 1, implementeres indsatsområde 2 ikke direkte i medlemsstaterne, men foku-
serer på tværgående erfaringsudvikling, analyser og vidensudvikling. Målsætningerne for indsatsom-
rådet beskæftigelse og innovation i ESF+ er
5
:
1. at udvikle komparativ analytisk viden af høj kvalitet
2. at lette effektiv og inklusiv informationsdeling, gensidig læring, peerevalueringer og dialog om
politikker
3. at støtte sociale udviklingsprojekter og opbygge de interesserede parters kapacitet til at gen-
nemføre, overføre eller opskalere de afprøvede socialpolitiske indsatser
4. at stille specifikke støttetjenester til rådighed for arbejdsgivere og jobsøgende med henblik på
udvikling af integrerede europæiske arbejdsmarkeder
5. at støtte udviklingen af et markedsøkosystem i forbindelse med ydelsen af mikrofinansiering
til mikrovirksomheder i opstarts- og udviklingsfaserne
6. at støtte netværksarbejde på EU-plan og indgå i dialog med og blandt relevante interesserede
parter og bidrage til at opbygge disse interesserede parters institutionelle kapacitet
7. at støtte udviklingen af socialøkonomiske virksomheder og fremkomsten af et socialt investe-
ringsmarked
8. at yde vejledning med henblik på udvikling af den sociale infrastruktur, der er nødvendig for
gennemførelsen af den europæiske søjle for sociale rettigheder
9. at støtte tværnationalt samarbejde
10. at støtte gennemførelsen af relevante internationale sociale og arbejdsmarkedsmæssige stan-
darder
Herudover beskrives de støtteberettige aktioner og enheder i forslagets artikel 24-25.
Særligt vedrørende indsatsområdet sundhed
Kommissionens forslag lægger det i dag selvstændige sundhedsprogram ind under ESF+ som et selv-
stændigt indsatsområde jf. forordningens del III, kapitel 2, artikel 26
29. Det foreslåede udgiftsni-
veau for indsatsområdet sundhed er på 413 mio. euro i løbende priser.
Målsætningerne for indsatsområdet sundhed i ESF+ er:
1. at styrke kriseberedskab, -forvaltning og -respons i Unionen for at beskytte borgerne mod
grænseoverskridende sundhedstrusler
2. at styrke de nationale sundhedssystemer blandt andet ved at investere i sundhedsfremme og
sygdomsforebyggelse, støtte den digitale transformation i sundhed og pleje og støtte nationale
reformprocesser.
3. at støtte
EU’s sundhedslovgivning blandt andet inden
for lægemiddelområdet og medicinsk
udstyr, medicinsk teknologivurdering (HTA), tobakslovgivning og inden for grænseoverskri-
dende sundhedsydelser.
4. at støtte integreret arbejde herunder arbejdet vedrørende de europæiske reference netværk,
udviklingen af samarbejde om medicinsk teknologivurdering og gennemførelse af bedste prak-
sis med henblik på innovation på folkesundhedsområdet.
Overordnet følger Kommissionens forslag de eksisterende målsætninger for handlingsprogrammet på
sundhedsområdet. Forslaget nedtoner de overordnede målsætninger i det nuværende sundhedspro-
gram om f.eks. at lette borgernes adgang til sundhedsydelser, og fokuserer primært på mere operatio-
nelle målsætninger om f.eks. at støtte implementeringen af EU-lovgivning på sundhedsområdet. Sam-
tidig er der umiddelbart en større betoning af områder, hvor Kommissionen netop har fremsat eller
5
Forkortede beskrivelser nedenfor, for de fulde beskrivelser, se forordningens artikel 23. Se også forordningens
artikel 4 for de overordnede mål for ESF+.
5
kom (2018) 0382 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Den Europæiske Socialfond Plus (ESF+)
planlægger at fremsætte forslag, herunder det digitale område, medicinsk teknologivurdering og anti-
biotikaresistens (AMR).
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har, på plenarsamlingen i juni, vedtaget en betænkning om samhørighedspolitik-
ken og den cirkulære økonomi. Heri opfordrer Europa-Parlamentet Kommissionen til, i den næste
programmeringsperiode, at indarbejde overvejelser om cirkulær økonomi i samhørighedspolitikken.
Der lægges desuden vægt på at samhørighedspolitik og cirkulær økonomi ikke kun handler om infra-
strukturpolitik, men også om social sammenhæng og solidaritet. Herudover fremgår det af en presse-
meddelelse fra samme plenarsamling, at Europa-Parlamentet for samhørighedspolitikken bl.a. ønsker
et passende budget, bedre synergi mellem fondene, forenklet administration og harmonisering mellem
samhørighedspolitik og konkurrenceret, herunder særligt statsstøtteregler.
5. Nærhedsprincippet
Da forslaget vedrører gennemførelsen af ESF+, kan det kun behandles på EU-niveau. Det er regerin-
gens vurdering at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Administration af tilskud fra Den Europæiske Socialfond reguleres i dag i LBK nr. 347 af 14/04/2016.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes at kunne have lovgivningsmæssige konsekvenser for de love eller bekendtgørelser,
der implementerer programmerne i ESF+ i Danmark.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget ventes at få statsfinansielle konsekvenser samt konsekvenser for udmøntningen af EU's bud-
get. Kommissionen lægger op til et samlet udgiftsniveau for ESF+ på 101,2 mia. euro i løbende priser,
hvoraf 100 mia. vil udmøntes målsætningen under delt forvaltning. For indsatsområdet vedrørende
beskæftigelse og innovation og indsatsområdet vedrørende sundhed lægges der i forslaget op til ud-
giftsniveauer på henholdsvis 761 mio. euro og 413 mio. euro i løbende priser. Udgiftsniveauerne for
ESF+ og de underliggende indsatsområder forhandles som led i Kommissionens forslag til den næste
flerårige finansielle ramme for 2021-2027, som blev offentliggjort 2. maj 2018.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Afhængigt af udmøntningen af det danske nationale program kan forslaget have erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Sagen er sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt enighed blandt medlemsstaterne om behovet for at forenkle det nuværende regelsæt.
En række medlemslande har udtrykt bekymring over de begrænsninger på anvendelsen af midlerne
som Kommissionen har fastlagt i den nye forordning.
6
kom (2018) 0382 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Den Europæiske Socialfond Plus (ESF+)
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Overordnet set er regeringen positiv stillet over for synergi- og simplificeringsaspekterne i sammen-
lægningen af de pågældende fonde under den nye ESF+, hvis det sikrer sammenhængende indsatser
over for målgruppen og reducerer administrative omkostninger. Der lægges samtidig vægt på, at im-
plementeringen under det sammenlagte ESF+ kan tilpasses danske forhold, særligt for programmer
med begrænsede midler, samt det danske velfærdspolitiske fokus. Bindinger på anvendelsen af mid-
lerne bør heller ikke hindre fokusererede investeringer og skal stå mål med programmernes omfang og
de administrative byrder forbundet hermed.
En sund social- og beskæftigelsespolitik er først og fremmest et nationalt ansvar for den enkelte med-
lemsstat. Landespecifikke henstillinger, som led i det Europæiske Semester, kan dog bidrage til sikring
af sunde og holdbare offentlige finanser samt velfungerende økonomier i landene. Dette kan generelt
understøtte konkurrenceevne, vækst, beskæftigelse og bedre social inklusion i EU. Regeringen er der-
for overordnet positiv indstillet over for indsatsområdet om beskæftigelse og social innovation, for så
vidt angår dets virke, der på europæisk plan understøtter denne udvikling gennem erfaringsudveks-
ling, analyser og videns udvikling.
Regeringen er overordnet set positiv indstillet over for at fastholde fokus på sundhedsområdet. Rege-
ringen finder arbejdet med grænseoverskridende sundhedstrusler og implementeringen af EU-lovgiv-
ning på sundhedsområdet vigtigt, ligesom regeringen kan støtte et øget fokus på blandt andet samar-
bejde inden for digital sundhed og initiativer, som skal bidrage til at styrke de nationale sundhedssy-
stemer og sikre samarbejde og koordination mellem medlemslandene på sundhedsområdet.
Regeringen lægger vægt på, at drøftelser vedrørende forordningsforslaget for ESF+ ikke foregriber for-
handlingerne om den kommende finansielle ramme, idet regeringens hovedprioritet for MFF-forhand-
lingerne er at realisere et samlet udgiftsniveau svarende til 1,00 pct. af EU27's BNI.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7