Europaudvalget 2017-18
KOM (2018) 0471 Bilag 1
Offentligt
1924355_0001.png
Notat
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om Asyl- og Mi-
grationsfonden og forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning om instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa
som en del af Fonden for Integreret Grænseforvaltning
Nærværende grund- og nærhedsnotat oversendes tillige til Udvalget for Ud-
lændinge- og Integrationspolitik.
27. juni 2018
KOM(2018) 471 endelig
KOM(2018) 473 endelig
Nyt notat.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet
1
.
1. Resumé
EU’s
kommende flerårige finansielle ramme for perioden 2021-2027 inde-
holder forslag til to fonde på grænse- og migrationsområdet: Asyl- og Mi-
grationsfonden og et instrument under Fonden for Integreret Grænsefor-
valtning om finansiel støtte til grænseforvaltning og visa. Forslagene skal
medvirke til at styrke EU’s dagsorden for migration ved bl.a. at styrke
ind-
satsen til bekæmpelse af irregulær migration og styrke
EU’s ydre grænser.
Asyl- og Migrationsfonden og instrumentet for finansiel støtte til grænsefor-
valtning og visa har i forslaget et samlet budget på ca. 16,3 mia. euro
2
. Der-
til indeholder det foreslåede budget for grænseforvaltning en post på ca.
10,6 mia. euro og det foreslåede budget for migrationsforvaltning en post
på ca. 768 mio. euro til styrkelse af decentraliserede EU agenturer, herun-
1
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt Udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
MNY
For så vidt angår forslaget om Asyl og Migrationsfonden er dette fremsat med hjemmel i Traktaten
om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF), tredje del, afsnit V, artikel 78, stk. 2 og artikel
79, stk. 2 og 4 og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal. Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling
deltager Danmark ikke i vedtagelsen af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del,
afsnit V, og ifølge artikel 2 i protokollen er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til
dette afsnit, bindende for Danmark, ligesom de ikke finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
For så vidt angår forslaget om instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa som en
del af Fonden for Integreret Grænseforvaltning, er dette fremsat med hjemmel i Traktaten om Den
Europæiske Unions Funktionsmøde (TEUF), tredje del, afsnit V, artikel 77, stk. 2, og artikel 79, stk.
2, litra d) og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet
træffer afgørelse med kvalificeret flertal. Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling deltager
Danmark ikke i vedtagelsen af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V,
og ifølge artikel 2 i protokollen er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette
afsnit, bindende for Danmark, ligesom de ikke finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”). Da
forordningen imidlertid vil udgøre en videreudvikling af Schengen-reglerne, vil Danmark inden seks
måneder efter vedtagelsen af forordningen skulle træffe afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gennem-
føre den i dansk ret, jf. protokollens artikel 4.
2
Alle
tal er anført i 2018-priser).
Side
1/9
kom (2018) 0471 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om asyl- og migrationsfonden og instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa som en del af Fonden for Integreret Grænseforvaltning
1924355_0002.png
der særligt Frontex og eu-LISA. Det samlede budget på grænse- og migrati-
onsområdet udgør ca. 30,8 mia. euro. Forslagene vurderes ikke at være i
strid med nærhedsprincippet. Danmark deltager som følge af retsforbehol-
det ikke i vedtagelsen af forslagene. Forslaget vedrørende instrumentet for
finansiel støtte til grænseforvaltning og visa udgør en udbygning af Schen-
gen-reglerne, hvorfor Danmark inden seks måneder efter vedtagelsen skal
træffe afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gennemføre forordningen i dansk
ret. Forslagene vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Såfremt Danmark vælger at tilslutte sig forslaget til et instrument for finan-
siel støtte til grænseforvaltning og visa, vil det have statsfinansielle konse-
kvenser. Uagtet om Danmark vælger at tilslutte sig forslaget, vil Danmark
skulle finansiere administrationsudgifter for programmerne, Fra dansk side
er man overordnet set positiv over for Kommissionens forslag til forordnin-
gerne, idet det findes vigtigt, at området styrkes generelt. Dog lægger rege-
ringen vægt på, at midlerne prioriteres til initiativer, der fjerner incitamen-
tet til irregulær migration.
2. Baggrund
Den 2. maj 2018 vedtog Kommissionen et forslag til den næste flerårige
finansielle ramme for perioden 2021-2027. I Kommissionens refleksionspa-
pir vedrørende EU’s finansielle fremtid konkluderes det, at der er behov for
en styrkelse af budgetrammen til bl.a. migrations- og grænseforvaltning, for
at EU kan modstå det
fortsatte migrationspres på EU’s ydre grænser.
Under de overordnede budgetrammer i perioden 2021-2027 skal der vedta-
ges en række programmer for konkrete politikområder i samme periode,
herunder på området for indre anliggender.
I lyset heraf har Kommissionen den 12. juni 2018 fremsat forslag til to for-
ordninger med henblik på videreførelse af den nuværende Asyl- Migrations-
og Integrationsfonden (AMIF) og etablering af Fonden for Integreret Græn-
seforvaltning.
3
Udover ovennævnte to forslag har Kommissionen stillet forslag om en hori-
sontal retsakt,
4
som også gælder for de to fonde. Den horisontale retsakt
indeholder en række fælles administrative bestemmelser, der skal mindske
unødvendige administrative byrder for støttemodtagerne og forvaltningsor-
3
Det bemærkes, at Fonden for Integreret Grænseforvaltning består af to instrumenter: Et instrument
for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa som nærværende grund- og nærhedsnotat behandler,
og et instrument for finansiel støtte til toldkontroludstyr, hvor Skatteministeriet udarbejder særskilt
grund- og nærhedsnotat, hvorfor det ikke behandles yderligere i nærværende notat.
4
KOM(2018) 375 endelig - forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fælles bestem-
melser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond plus, Samhørig-
hedsfonden og Den Europæiske Hav- og Fiskerifond og om finansielle regler for nævnte fonde og for
Asyl- og Migrationsfonden, Fonden for Intern Sikkerhed og instrumentet under Fonden for Integreret
Grænseforvaltning for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa. Det bemærkes, at Udenrigsmini-
steriet udarbejder særskilt grund- og nærhedsnotat vedrørende dette forslag, hvorfor det ikke behand-
les yderligere i nærværende notat.
Side
2/9
kom (2018) 0471 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om asyl- og migrationsfonden og instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa som en del af Fonden for Integreret Grænseforvaltning
1924355_0003.png
ganerne og samtidig opretholde en høj grad af sikkerhed for udgifternes
lovlighed og formelle rigtighed.
Hjemmelsgrundlaget og det danske retsforbehold
Forslag til forordning om Asyl- og Migrationsfonden (KOM(2018) 471) er
fremsat med hjemmel i Traktaten om den Europæiske Unions funktionsmå-
de (TEUF) artikel 78, stk. 2 og artikel 79, stk. 2 og 4.
Forslag til forordning om instrumentet for finansiel støtte til grænseforvalt-
ning og visa som en del af Fonden for Integreret Grænseforvaltning
(KOM(2018) 473), er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 77, stk. 2 og
artikel 79, stk. 2, litra d.
Forslagene skal vedtages i overensstemmelse med den almindelige lovgiv-
ningsprocedure, jf. TEUF artikel 294, hvor der kræves enighed mellem Eu-
ropa-Parlamentet og Rådet.
Da forslagene er fremsat med hjemmel i TEUF, tredje del, afsnit V, vil de
være omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre anliggen-
der. Protokollen om Danmarks stilling vil på den baggrund finde anvendel-
se.
Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke i
Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit V i
TEUF, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er
vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i
Danmark.
I det omfang Rådet har truffet afgørelse om et forslag om eller initiativ til
udbygning af Schengen-reglerne efter bestemmelserne i afsnit V i TEUF,
træffer Danmark i henhold til artikel 4 i protokollen om Danmarks stilling
inden seks måneder afgørelse om, hvorvidt denne foranstaltning gennem-
føres i national lovgivning. Hvis Danmark beslutter sig herfor, vil afgørel-
sen skabe en folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og de øvrige med-
lemsstater, der er bundet af foranstaltningen.
Det fremgår af forordningsforslaget om etablering af et instrument for fi-
nansiel støtte til grænseforvaltning og visa, at der er tale om et forslag til
udbygning af Schengen-reglerne.
3. Formål og indhold
3.1. Generelt
Kommissionens overordnede formål med de to fonde er at sikre sammen-
hæng mellem udgifter og Unionens strategiske mål. Forslagene skal ses i
lyset af de særlige migrationsudfordringer, som EU har været vidne til de
Side
3/9
kom (2018) 0471 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om asyl- og migrationsfonden og instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa som en del af Fonden for Integreret Grænseforvaltning
1924355_0004.png
seneste år. Migration er et af de vigtigste punkter på den politiske dagsor-
den, og
Den Europæiske Dagsorden for Migration
5
bekræfter det fortsatte
behov for at mindske incitamentet til irregulær migration, styrkelse af ind-
satsen for at redde liv i Middelhavet og en fortsat styrkelse af de ydre græn-
ser.
Asyl- og Migrationsfonden skal overordnet bidrage til en EU-politik på mi-
grationsområdet, der er robust, realistisk og retfærdig. Fonden skal under-
støtte et effektivt fælles europæisk asylsystem. Kommissionen har foreslået,
at det samlede budget for fonden skal være ca. 9,2 mia. euro.
Instrumentet under Fonden for Integreret Grænseforvaltning til finansiel
støtte til grænseforvaltning og visa skal overordnet bidrage til en effektiv
beskyttelse af EU’s ydre grænser, da det er en forudsætning for et sikkert
område, hvor personer og varer kan bevæge sig frit inden for Unionen.
Kommissionen har foreslået, at det samlede budget for Fonden for integreret
Grænseforvaltning skal være på ca. 8,2 mia. euro, hvor ca. 7 mia. euro skal
gå til instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa.
De to fonde erstatter den nuværende Asyl-, Migrations- og Integrationsfond
(AMIF) samt Fonden for Intern sikkerhed (ISF)
grænser og visum.
Med de to fonde forsøger Kommissionen at imødekomme bekymringer og
udfordringer, som medlemslandene har givet udtryk for; navnligt styrkes
muligheden for at anvende midler på en mere fleksibel måde til krisestyring.
Generelt gøres anvendelsen af midler mere fleksibel, hvilket sker ved at
introducere en såkaldt tematisk facilitet, hvor 40 % af fondenes midler for-
ankres til brug for en række definerede tematiske prioriteter, hvor midlerne
løbende kan uddeles i henhold til Kommissionens finansieringsafgørelser.
De tematiske prioriteter er bl.a. midler til krisesituationer, midler til brug for
teknisk assistance og midler til projekter, som har høj merværdi for EU.
Det fremgår endvidere, at de resterende 60 % skal gå til de nationale pro-
grammer, hvor 10 % først udbetales i forbindelse med midtvejsevalueringen
i 2024. Dette gøres for at sikre, at der også er midler til ændrede prioriteter,
som kan opstå i løbet af den samlede flerårige finansielle periode.
Ydermere afsættes der ca. 10,6 mia. euro under grænseforvaltning og ca.
768 mio. euro under migrationsforvaltning til at styrke relevante agenturer,
herunder navnlig Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning
(Frontex) og Det Europæiske Agentur for den Operationelle Forvaltning af
Store IT-Systemer (eu-LISA).
5
https://ec.europa.eu/home-affairs/what-we-do/policies/european-agenda-migration_en
Side
4/9
kom (2018) 0471 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om asyl- og migrationsfonden og instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa som en del af Fonden for Integreret Grænseforvaltning
1924355_0005.png
Det samlede foreslåede budget for grænse- og migrationsforvaltningsområ-
det udgør ca. 30,8 mia. euro, hvilket er en betydelig stigning i forhold til det
nuværende budget på samlet ca. 10,6 mia. euro.
Det foreslåede budget for grænse- og migrationsområdet udgør omkring 2,7
% af den foreslåede flerårige finansielle ramme (MFF) for perioden 2021-
2027.
6
De to fonde vil også bistå med støtte til indsatser udenfor EU. Asyl- og Mi-
grationsfonden vil således fortsætte med at yde støtte til genbosætning fra
og kapacitetsopbygning i tredjelande, til håndtering af migrationsstrømme
og beskyttelse af migranter. Derudover vil fonden fortsat støtte implemente-
ring af tilbagetagelsesaftaler og reintegration af tilbagesendte samt foran-
staltninger, som skal bidrage til at bekæmpe irregulær migration. Instrumen-
tet til finansiel støtte til grænseforvaltning og visa vil fortsat støtte tiltag til
styrkelse af tredjelandes beskyttelse af deres grænser gennem træning og
finansiering af udstyr.
3.2. Forslag om Asyl- og Migrationsfonden
Asyl- og Migrationsfonden skal overordnet bidrage til en EU-politik på mi-
grationsområdet, der er robust, realistisk og retfærdig. Det skal være en poli-
tik, hvor medlemslandenes og EU-borgernes behov anerkendes, og hvor der
arbejdes tæt sammen med partnere i hele verden.
Fonden skal sikre, at EU fortsætter med at opfylde sine forpligtelser over for
dem, der har brug for international beskyttelse, og samtidig letter tilbage-
sendelse af de personer, der ikke har ret til ophold, samt støtter løsninger,
som erstatter irregulære og ukontrollerede migrationsstrømme med sikre og
velordnede migrationsveje. Fordelingen af EU-finansieringen skal sikre, at
de medlemslande, der er mest berørt, har tilstrækkelig kapacitet til at klare
de udfordringer, de stilles overfor.
Fonden skal også understøtte integration på kort sigt. Fonden vil støtte tiltag
fra lokale, regionale og nationale myndigheder og civilsamfundsgrupper,
som engagerer sig i at fremme integration af tredjelandsstatsborgere på kort
sigt. Støtten skal gå til fremme af foranstaltninger til modtagelse og tidlig
integration af tredjelandsstatsborgere, der lovligt opholder sig i EU. Der er
også behov for effektive integrationspolitikker på længere sigt,
hvis EU’s
migrationsstyring skal kunne levere resultater. Til dette formål vil fondene
vedrørende samhørighedspolitikken og navnlig Den Europæiske Socialfond
Plus yde støtte til fremme af integrationen af tredjelandsstatsborgere på mel-
lemlang og lang sigt.
6
Dette er baseret på oversigten over den flerårige finansielle ramme (COM(2018) 322 final annex 1
og den foreløbige fordeling af midlerne.
Side
5/9
kom (2018) 0471 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om asyl- og migrationsfonden og instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa som en del af Fonden for Integreret Grænseforvaltning
Ydermere vil fonden med henblik på bæredygtige tilbagesendelsespolitikker
støtte en integreret og koordineret tilgang til forvaltning af tilbagesendelser
og samarbejdet med tredjelande om overholdelsen af deres forpligtigelser
via støtte til for eksempel kapacitetsopbygning til forvaltning af tilbagesen-
delser, oplysningskampagner og støtte til reintegrationsforanstaltninger.
Der tildeles alle deltagende medlemslande et minimumsbeløb på 5 mio. euro
samt et variabelt beløb, der vil blive fordelt på grundlag af en fordelingsnøg-
le, som afspejler de behov og det pres, de forskellige medlemslande oplever
på tre centrale områder omfattet af fonden: asyl, lovlig migration og integra-
tion samt bekæmpelse af irregulær migration, herunder tilbagesendelse.
Instrumentets totale foreslåede budgetramme udgør ca. 9,2 mia. euro, der
fordeles således, at der vejledende afsættes ca. 5,5 mia. euro til medlems-
landenes nationale programmer og ca. 3,7 mia. euro til den tekniske facilitet.
Ud af midlerne til nationale programmer fordeles ca. 4,6 mia. euro til mini-
mumsbeløb og variable beløb til fordeling i begyndelsen af perioden, mens
ca. 900 mio. euro reserveres til fordeling på baggrund af midtvejsevaluerin-
gen i 2024.
3.3. Forslag om instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning
og visa som en del af Fonden for Integreret Grænseforvaltning
Instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa under Fonden
for Integreret Grænseforvaltning skal bidrage til en effektiv beskyttelse af
EU’s ydre grænser.
Sikre ydre grænser er en forudsætning for et område,
hvor personer og varer kan bevæge sig frit inden for Unionen.
Instrumentet skal bidrage til en videreudvikling af den fælles visumpolitik
og sikre en europæisk integreret grænseforvaltning ved de ydre grænser. Det
omfatter håndtering af migrationsmæssige udfordringer og potentielle frem-
tidige trusler og skal dæmme op for alvorlig grænseoverskridende kriminali-
tet. Der er behov for, at fonden yder finansiel støtte til medlemsstaternes
kapacitetsopbygning i relation til grænseforvaltning.
Der er ydermere behov for en hensigtsmæssig fordeling af de målrettede
finansielle ressourcer fra EU for at sikre, at de medlemslande, der er mest
berørt, har tilstrækkelig kapacitet til at klare de udfordringer, de stilles over-
for.
Der tildeles alle medlemslande et minimumsbeløb på 5 mio. euro samt et
variabelt beløb, der vil blive fordelt på grundlag af en fordelingsnøgle, som
afspejler de behov og det pres, de forskellige medlemslande oplever. De to
områder, der er omfattet af instrumentet er grænseforvaltning og visa.
Instrumentets totale foreslåede budgetramme udgør ca. 7 mia. euro, der for-
deles således, at der vejledende afsættes ca. 4,2 mia. euro til medlemslande-
nes nationale programmer og ca. 2,8 mia. euro til den tematiske facilitet. Ud
af midlerne til nationale programmer fordeles ca. 3,5 mia. euro til mini-
Side
6/9
kom (2018) 0471 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om asyl- og migrationsfonden og instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa som en del af Fonden for Integreret Grænseforvaltning
1924355_0007.png
mumsbeløb og variable beløb til fordeling i begyndelsen af perioden, mens
ca. 700 mio. euro reserveres til fordeling på baggrund af midtvejsevaluerin-
gen i 2024.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Foreligger ikke.
5. Nærhedsprincippet
De foreliggende forslag til forordninger vurderes ikke at være i strid med
nærhedsprincippet.
Kommissionen har vedrørende nærhedsprincippet anført, at formålet med
etableringen af Asyl- og Migrationsfonden er at bidrage til forvaltningen af
migrationsstrømmene, der ikke kan håndteres af medlemsstaterne alene.
Asyl- og Migrationsfonden forventes at skabe merværdi gennem en styrkel-
se af det fælles europæiske asylsystem. I relation til den eksterne dimension
anføres det, at en samling af ressourcer til hensigtsmæssig forvaltning af
migrationsstrømme vil være en nødvendig løftestang for at få tredjelande til
at indgå et samarbejde om migrationsrelaterede spørgsmål. Nærhedsprin-
cippet vurderes derfor opfyldt.
For så vidt angår instrumentet under Fonden for Integreret Grænseforvalt-
ning for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa har Kommissionen
anført, at forvaltning af de ydre grænser er et område, hvor der er en klar
merværdi med en EU koordineret tilgang for at skabe helhedsorienteret va-
retagelse af grænseforvaltninger til sikring af området uden indre grænser.
Desuden skal fonden skabe rammerne for solidaritet inden for grænsekon-
trol, visumpolitik og forvaltning af migrationsstrømme. Nærhedsprincippet
vurderes derfor opfyldt.
6. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Da forslaget til forordning om Asyl- og Migrationsfonden er omfattet af det
retsforbeholdet, har det ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Etableringen af et instrument for finansiel støtte til grænseforvaltning og
visa under Fonden for Integreret grænseforvaltning er ligeledes omfattet af
det retlige forbehold. Instrumentet vil imidlertid udgøre en udbygning af
Schengen-reglerne, og Danmark vil derfor i henhold til artikel 4 i protokol-
len om Danmarks stilling inden seks måneder efter forordningens vedtagelse
skulle træffe afgørelse om, hvorvidt forordningen skal gennemføres i natio-
nal lovgivning. Såfremt Danmark beslutter sig for at gennemføre forordnin-
gen, er det den foreløbige vurdering, at dette ikke vil have lovgivningsmæs-
sige konsekvenser.
Side
7/9
kom (2018) 0471 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om asyl- og migrationsfonden og instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa som en del af Fonden for Integreret Grænseforvaltning
1924355_0008.png
Økonomiske konsekvenser
Forslagene skal finansieres over fællesskabsbudgettet. I alt afsættes der iføl-
ge Kommissionens forslag en budgetramme på ca. 30,8 mia. euro til migra-
tions- og grænseforvaltningsområdet over perioden 2021-2027.
Der forventes alene at være statsfinansielle konsekvenser forbundet med
forslaget på grænseforvaltningsområdet og ikke forslaget på migrationsom-
rådet, da dette er omfattet af det danske forbehold. For de forbeholdsomfat-
tede retsakter på EU-budgettet modtager Danmark refusion svarende til
Danmarks finansieringsandel af omkostningerne ved retsakten (administra-
tive omkostninger undtaget). De administrative omkostninger, som Dan-
mark skal medfinansiere til migrationsforvaltningen, forventes at udgøre ca.
27 mio. euro.
På grænseforvaltningsområdet foreslås der afsat ca. 18,8 mia. euro i perio-
den 2021-2027. Heraf kan ca. 8,2 mia. euro henføres til Fonden for Integre-
ret Grænseforvaltning (ca. 7 mia. euro til instrumentet for finansiel støtte til
grænseforvaltning og visa og ca. 1,2 mia. euro til instrumentet for told-
kontorludstyr), mens det resterende beløb på ca. 10,6 mia. euro kan tilskri-
ves decentrale agenturer (Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbe-
vogtning (Frontex) og Det Europæiske Agentur for den Operationelle For-
valtning af Store IT-Systemer (eu-LISA)).
Danmark finansierer ca. 2 pct. af EU-budgettet. Hvis Danmark vælger at
gennemføre retsakten i national lovgivning, vil den danske finansieringsan-
del udgøre ca. 2,8 mia. kr.
Heraf kan ca. 1 mia. kr. henføres til medfinansiering af instrumentet for fi-
nansiel støtte til grænseforvaltning og visa som en del af Fonden for Integre-
ret Grænseforvaltning
7
. Det skal i denne forbindelse bemærkes, at den nye
fond vil træde i stedet for det nuværende instrument under Fonden for Intern
Sikkerhed vedrørende finansiel støtte til ydre grænser og visum, som Dan-
mark allerede deltager i.
Endvidere kan ca. 1,6 mia. kr. henføres til en medfinansiering af de decen-
trale agenturer, jf. Frontex og eu-LISA, som Danmark allerede deltager i.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i
Danmark.
8. Høring
Grund- og nærhedsnotatet er sendt i høring hos de myndigheder, der er med-
lemmer af Specialudvalget for asyl- og indvandrings-samarbejde.
7
Derudover kan ca. 200 mio. kr. henføres til en medfinansiering af instrumentet for indkøb
af toldkontoludstyr.
Side
8/9
kom (2018) 0471 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om asyl- og migrationsfonden og instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa som en del af Fonden for Integreret Grænseforvaltning
Notat tager højde for de indkomne bemærkninger fra myndighedskredsen.
Grund- og nærhedsnotatet er sendt i høring hos de øvrige medlemmer af
Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde med høringsfristen
den 10. august 2018. Der vil blive fremsendt et supplerende notat, hvis der
indkommer bemærkninger fra Specialudvalget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdning til sagen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at drøftelser vedrørende forordningerne om de
to fonde på grænse- og migrationsområdet ikke foregriber forhandlingerne
om den kommende overordnede finansielle ramme, idet regeringens hoved-
prioritet for MFF-forhandlingerne er at realisere et samlet udgiftsniveau
svarende til 1,00 pct. af EU's BNI.
Fra dansk side er man umiddelbart positiv over for forslagene. Det er rele-
vant at prioritere budgettet til migrations- og grænseforvaltningsfondene.
Det er dog vigtigt, at midlerne prioriteres til initiativer, der fjerner incita-
mentet til irregulær migration. Indsatsen
i EU’s nærområder og i oprindel-
seslandene skal derfor styrkes.
Det er ydermere vigtigt at styrke EU’s ydre
grænser, men også Frontex’s mulighed for hurtigt at kunne
aflaste lande, der
er særligt udfordret ift. ankomster. Endvidere bør midlerne også styrke til-
bagesendelsesindsatsen, herunder særligt indsatsen i relation til tvangsmæs-
sige udsendelser i EU.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side
9/9