Europaudvalget 2017-18
KOM (2018) 0473 Bilag 1
Offentligt
1924376_0001.png
Notat
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om Asyl- og Mi-
grationsfonden og forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa som en
del af Fonden for Integreret Grænseforvaltning
Nærværende grund- og nærhedsnotat oversendes tillige til Udvalget for Ud-
lændinge- og Integrationspolitik.
27. juni 2018
KOM(2018) 471 endelig
KOM(2018) 473 endelig
Nyt notat.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet
1
.
1. Resumé
EU’s
kommende flerårige finansielle ramme for perioden 2021-2027 inde-
holder forslag til to fonde på grænse- og migrationsområdet: Asyl- og Migra-
tionsfonden og et instrument under Fonden for Integreret Grænseforvaltning
om finansiel støtte til grænseforvaltning og visa. Forslagene skal medvirke til
at styrke EU’s dagsorden for migration ved bl.a. at styrke
indsatsen til be-
kæmpelse af irregulær migration og styrke
EU’s ydre grænser. Asyl-
og Mi-
grationsfonden og instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og
visa har i forslaget et samlet budget på ca. 16,3 mia. euro
2
. Dertil indeholder
det foreslåede budget for grænseforvaltning en post på ca. 10,6 mia. euro og
det foreslåede budget for migrationsforvaltning en post på ca. 768 mio. euro
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt Udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
MNY
For så vidt angår forslaget om Asyl og Migrationsfonden er dette fremsat med hjemmel i Traktaten
om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF), tredje del, afsnit V, artikel 78, stk. 2 og artikel 79,
stk. 2 og 4 og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet
træffer afgørelse med kvalificeret flertal. Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling deltager
Danmark ikke i vedtagelsen af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, og
ifølge artikel 2 i protokollen er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit,
bindende for Danmark, ligesom de ikke finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
For så vidt
angår forslaget om instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa som en del af Fonden
for Integreret Grænseforvaltning, er dette fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmøde (TEUF), tredje del, afsnit V, artikel 77, stk. 2, og artikel 79, stk. 2, litra d) og skal
behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med
kvalificeret flertal. Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke i vedta-
gelsen af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, og ifølge artikel 2 i
protokollen er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for Dan-
mark, ligesom de ikke finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”). Da forordningen imidlertid
vil
udgøre en videreudvikling af Schengen-reglerne, vil Danmark inden seks måneder efter vedtagelsen af
forordningen skulle træffe afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gennemføre den i dansk ret, jf. proto-
kollens artikel 4.
2
1
Alle
tal er anført i 2018-priser).
1/9
Side
kom (2018) 0473 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om asyl- og migrationsfonden og instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa som en del af Fonden for Integreret Grænseforvaltning
1924376_0002.png
til styrkelse af decentraliserede EU agenturer, herunder særligt Frontex og
eu-LISA. Det samlede budget på grænse- og migrationsområdet udgør ca.
30,8 mia. euro. Forslagene vurderes ikke at være i strid med nærhedsprincip-
pet. Danmark deltager som følge af retsforbeholdet ikke i vedtagelsen af for-
slagene. Forslaget vedrørende instrumentet for finansiel støtte til grænsefor-
valtning og visa udgør en udbygning af Schengen-reglerne, hvorfor Danmark
inden seks måneder efter vedtagelsen skal træffe afgørelse om, hvorvidt Dan-
mark vil gennemføre forordningen i dansk ret. Forslagene vurderes ikke at
have lovgivningsmæssige konsekvenser. Såfremt Danmark vælger at tilslutte
sig forslaget til et instrument for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa,
vil det have statsfinansielle konsekvenser. Uagtet om Danmark vælger at til-
slutte sig forslaget, vil Danmark skulle finansiere administrationsudgifter for
programmerne, Fra dansk side er man overordnet set positiv over for Kom-
missionens forslag til forordningerne, idet det findes vigtigt, at området styr-
kes generelt. Dog lægger regeringen vægt på, at midlerne prioriteres til ini-
tiativer, der fjerner incitamentet til irregulær migration.
2. Baggrund
Den 2. maj 2018 vedtog Kommissionen et forslag til den næste flerårige fi-
nansielle ramme for perioden 2021-2027. I Kommissionens refleksionspapir
vedrørende EU’s finansielle fremtid konkluderes det, at der er behov for en
styrkelse af budgetrammen til bl.a. migrations- og grænseforvaltning, for at
EU kan modstå det
fortsatte migrationspres på EU’s ydre grænser.
Under de overordnede budgetrammer i perioden 2021-2027 skal der vedtages
en række programmer for konkrete politikområder i samme periode, herunder
på området for indre anliggender.
I lyset heraf har Kommissionen den 12. juni 2018 fremsat forslag til to for-
ordninger med henblik på videreførelse af den nuværende Asyl- Migrations-
og Integrationsfonden (AMIF) og etablering af Fonden for Integreret Græn-
seforvaltning.
3
Udover ovennævnte to forslag har Kommissionen stillet forslag om en hori-
sontal retsakt,
4
som også gælder for de to fonde. Den horisontale retsakt in-
deholder en række fælles administrative bestemmelser, der skal mindske
3
Det bemærkes, at Fonden for Integreret Grænseforvaltning består af to instrumenter: Et instrument
for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa som nærværende grund- og nærhedsnotat behandler,
og et instrument for finansiel støtte til toldkontroludstyr, hvor Skatteministeriet udarbejder særskilt
grund- og nærhedsnotat, hvorfor det ikke behandles yderligere i nærværende notat.
4
KOM(2018) 375 endelig - forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fælles bestem-
melser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond plus, Samhørig-
hedsfonden og Den Europæiske Hav- og Fiskerifond og om finansielle regler for nævnte fonde og for
Asyl- og Migrationsfonden, Fonden for Intern Sikkerhed og instrumentet under Fonden for Integreret
Grænseforvaltning for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa. Det bemærkes, at Udenrigsmini-
steriet udarbejder særskilt grund- og nærhedsnotat vedrørende dette forslag, hvorfor det ikke behand-
les yderligere i nærværende notat.
Side
2/9
kom (2018) 0473 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om asyl- og migrationsfonden og instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa som en del af Fonden for Integreret Grænseforvaltning
1924376_0003.png
unødvendige administrative byrder for støttemodtagerne og forvaltningsorga-
nerne og samtidig opretholde en høj grad af sikkerhed for udgifternes lovlig-
hed og formelle rigtighed.
Hjemmelsgrundlaget og det danske retsforbehold
Forslag til forordning om Asyl- og Migrationsfonden (KOM(2018) 471) er
fremsat med hjemmel i Traktaten om den Europæiske Unions funktionsmåde
(TEUF) artikel 78, stk. 2 og artikel 79, stk. 2 og 4.
Forslag til forordning om instrumentet for finansiel støtte til grænseforvalt-
ning og visa som en del af Fonden for Integreret Grænseforvaltning
(KOM(2018) 473), er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 77, stk. 2 og arti-
kel 79, stk. 2, litra d.
Forslagene skal vedtages i overensstemmelse med den almindelige lovgiv-
ningsprocedure, jf. TEUF artikel 294, hvor der kræves enighed mellem Eu-
ropa-Parlamentet og Rådet.
Da forslagene er fremsat med hjemmel i TEUF, tredje del, afsnit V, vil de
være omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre anliggen-
der. Protokollen om Danmarks stilling vil på den baggrund finde anvendelse.
Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke i
Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit V i
TEUF, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er
vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i Dan-
mark.
I det omfang Rådet har truffet afgørelse om et forslag om eller initiativ til
udbygning af Schengen-reglerne efter bestemmelserne i afsnit V i TEUF,
træffer Danmark i henhold til artikel 4 i protokollen om Danmarks stilling
inden seks måneder afgørelse om, hvorvidt denne foranstaltning gennem-fø-
res i national lovgivning. Hvis Danmark beslutter sig herfor, vil afgørelsen
skabe en folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og de øvrige medlemssta-
ter, der er bundet af foranstaltningen.
Det fremgår af forordningsforslaget om etablering af et instrument for finan-
siel støtte til grænseforvaltning og visa, at der er tale om et forslag til udbyg-
ning af Schengen-reglerne.
3. Formål og indhold
3.1. Generelt
Kommissionens overordnede formål med de to fonde er at sikre sammenhæng
mellem udgifter og Unionens strategiske mål. Forslagene skal ses i lyset af
de særlige migrationsudfordringer, som EU har været vidne til de seneste år.
Migration er et af de vigtigste punkter på den politiske dagsorden, og
Den
Side
3/9
kom (2018) 0473 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om asyl- og migrationsfonden og instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa som en del af Fonden for Integreret Grænseforvaltning
1924376_0004.png
Europæiske Dagsorden for Migration
5
bekræfter det fortsatte behov for at
mindske incitamentet til irregulær migration, styrkelse af indsatsen for at
redde liv i Middelhavet og en fortsat styrkelse af de ydre grænser.
Asyl- og Migrationsfonden skal overordnet bidrage til en EU-politik på mi-
grationsområdet, der er robust, realistisk og retfærdig. Fonden skal under-
støtte et effektivt fælles europæisk asylsystem. Kommissionen har foreslået,
at det samlede budget for fonden skal være ca. 9,2 mia. euro.
Instrumentet under Fonden for Integreret Grænseforvaltning til finansiel
støtte til grænseforvaltning og visa skal overordnet bidrage til en effektiv be-
skyttelse af EU’s ydre grænser, da det er en forudsætning for et sikkert om-
råde, hvor personer og varer kan bevæge sig frit inden for Unionen. Kommis-
sionen har foreslået, at det samlede budget for Fonden for integreret Grænse-
forvaltning skal være på ca. 8,2 mia. euro, hvor ca. 7 mia. euro skal gå til
instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa.
De to fonde erstatter den nuværende Asyl-, Migrations- og Integrationsfond
(AMIF) samt Fonden for Intern sikkerhed (ISF)
grænser og visum.
Med de to fonde forsøger Kommissionen at imødekomme bekymringer og
udfordringer, som medlemslandene har givet udtryk for; navnligt styrkes mu-
ligheden for at anvende midler på en mere fleksibel måde til krisestyring. Ge-
nerelt gøres anvendelsen af midler mere fleksibel, hvilket sker ved at intro-
ducere en såkaldt tematisk facilitet, hvor 40 % af fondenes midler forankres
til brug for en række definerede tematiske prioriteter, hvor midlerne løbende
kan uddeles i henhold til Kommissionens finansieringsafgørelser. De temati-
ske prioriteter er bl.a. midler til krisesituationer, midler til brug for teknisk
assistance og midler til projekter, som har høj merværdi for EU.
Det fremgår endvidere, at de resterende 60 % skal gå til de nationale program-
mer, hvor 10 % først udbetales i forbindelse med midtvejsevalueringen i
2024. Dette gøres for at sikre, at der også er midler til ændrede prioriteter,
som kan opstå i løbet af den samlede flerårige finansielle periode.
Ydermere afsættes der ca. 10,6 mia. euro under grænseforvaltning og ca. 768
mio. euro under migrationsforvaltning til at styrke relevante agenturer, her-
under navnlig Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning
(Frontex) og Det Europæiske Agentur for den Operationelle Forvaltning af
Store IT-Systemer (eu-LISA).
Det samlede foreslåede budget for grænse- og migrationsforvaltningsområdet
udgør ca. 30,8 mia. euro, hvilket er en betydelig stigning i forhold til det nu-
værende budget på samlet ca. 10,6 mia. euro.
5
https://ec.europa.eu/home-affairs/what-we-do/policies/european-agenda-migration_en
4/9
Side
kom (2018) 0473 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om asyl- og migrationsfonden og instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa som en del af Fonden for Integreret Grænseforvaltning
1924376_0005.png
Det foreslåede budget for grænse- og migrationsområdet udgør omkring 2,7
% af den foreslåede flerårige finansielle ramme (MFF) for perioden 2021-
2027.
6
De to fonde vil også bistå med støtte til indsatser udenfor EU. Asyl- og Mi-
grationsfonden vil således fortsætte med at yde støtte til genbosætning fra og
kapacitetsopbygning i tredjelande, til håndtering af migrationsstrømme og be-
skyttelse af migranter. Derudover vil fonden fortsat støtte implementering af
tilbagetagelsesaftaler og reintegration af tilbagesendte samt foranstaltninger,
som skal bidrage til at bekæmpe irregulær migration. Instrumentet til finansiel
støtte til grænseforvaltning og visa vil fortsat støtte tiltag til styrkelse af tred-
jelandes beskyttelse af deres grænser gennem træning og finansiering af ud-
styr.
3.2. Forslag om Asyl- og Migrationsfonden
Asyl- og Migrationsfonden skal overordnet bidrage til en EU-politik på mi-
grationsområdet, der er robust, realistisk og retfærdig. Det skal være en poli-
tik, hvor medlemslandenes og EU-borgernes behov anerkendes, og hvor der
arbejdes tæt sammen med partnere i hele verden.
Fonden skal sikre, at EU fortsætter med at opfylde sine forpligtelser over for
dem, der har brug for international beskyttelse, og samtidig letter tilbage- sen-
delse af de personer, der ikke har ret til ophold, samt støtter løsninger, som
erstatter irregulære og ukontrollerede migrationsstrømme med sikre og vel-
ordnede migrationsveje. Fordelingen af EU-finansieringen skal sikre, at de
medlemslande, der er mest berørt, har tilstrækkelig kapacitet til at klare de
udfordringer, de stilles overfor.
Fonden skal også understøtte integration på kort sigt. Fonden vil støtte tiltag
fra lokale, regionale og nationale myndigheder og civilsamfundsgrupper, som
engagerer sig i at fremme integration af tredjelandsstatsborgere på kort sigt.
Støtten skal gå til fremme af foranstaltninger til modtagelse og tidlig integra-
tion af tredjelandsstatsborgere, der lovligt opholder sig i EU. Der er også be-
hov for effektive integrationspolitikker på længere sigt,
hvis EU’s migrati-
onsstyring skal kunne levere resultater. Til dette formål vil fondene vedrø-
rende samhørighedspolitikken og navnlig Den Europæiske Socialfond Plus
yde støtte til fremme af integrationen af tredjelandsstatsborgere på mellem-
lang og lang sigt.
Ydermere vil fonden med henblik på bæredygtige tilbagesendelsespolitikker
støtte en integreret og koordineret tilgang til forvaltning af tilbagesendelser
og samarbejdet med tredjelande om overholdelsen af deres forpligtigelser via
6
Dette er baseret på oversigten over den flerårige finansielle ramme (COM(2018) 322 final annex 1
og den foreløbige fordeling af midlerne.
Side
5/9
kom (2018) 0473 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om asyl- og migrationsfonden og instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa som en del af Fonden for Integreret Grænseforvaltning
støtte til for eksempel kapacitetsopbygning til forvaltning af tilbagesendelser,
oplysningskampagner og støtte til reintegrationsforanstaltninger.
Der tildeles alle deltagende medlemslande et minimumsbeløb på 5 mio. euro
samt et variabelt beløb, der vil blive fordelt på grundlag af en fordelingsnøgle,
som afspejler de behov og det pres, de forskellige medlemslande oplever på
tre centrale områder omfattet af fonden: asyl, lovlig migration og integration
samt bekæmpelse af irregulær migration, herunder tilbagesendelse.
Instrumentets totale foreslåede budgetramme udgør ca. 9,2 mia. euro, der for-
deles således, at der vejledende afsættes ca. 5,5 mia. euro til medlemslandenes
nationale programmer og ca. 3,7 mia. euro til den tekniske facilitet. Ud af
midlerne til nationale programmer fordeles ca. 4,6 mia. euro til minimumsbe-
løb og variable beløb til fordeling i begyndelsen af perioden, mens ca. 900
mio. euro reserveres til fordeling på baggrund af midtvejsevalueringen i 2024.
3.3. Forslag om instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og
visa som en del af Fonden for Integreret Grænseforvaltning
Instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa under Fonden
for Integreret Grænseforvaltning skal bidrage til en effektiv beskyttelse af
EU’s ydre grænser.
Sikre ydre grænser er en forudsætning for et område, hvor
personer og varer kan bevæge sig frit inden for Unionen.
Instrumentet skal bidrage til en videreudvikling af den fælles visumpolitik og
sikre en europæisk integreret grænseforvaltning ved de ydre grænser. Det om-
fatter håndtering af migrationsmæssige udfordringer og potentielle fremtidige
trusler og skal dæmme op for alvorlig grænseoverskridende kriminalitet. Der
er behov for, at fonden yder finansiel støtte til medlemsstaternes kapacitets-
opbygning i relation til grænseforvaltning.
Der er ydermere behov for en hensigtsmæssig fordeling af de målrettede fi-
nansielle ressourcer fra EU for at sikre, at de medlemslande, der er mest be-
rørt, har tilstrækkelig kapacitet til at klare de udfordringer, de stilles overfor.
Der tildeles alle medlemslande et minimumsbeløb på 5 mio. euro samt et va-
riabelt beløb, der vil blive fordelt på grundlag af en fordelingsnøgle, som af-
spejler de behov og det pres, de forskellige medlemslande oplever. De to om-
råder, der er omfattet af instrumentet er grænseforvaltning og visa.
Instrumentets totale foreslåede budgetramme udgør ca. 7 mia. euro, der for-
deles således, at der vejledende afsættes ca. 4,2 mia. euro til medlemslandenes
nationale programmer og ca. 2,8 mia. euro til den tematiske facilitet. Ud af
midlerne til nationale programmer fordeles ca. 3,5 mia. euro til minimumsbe-
løb og variable beløb til fordeling i begyndelsen af perioden, mens ca. 700
mio. euro reserveres til fordeling på baggrund af midtvejsevalueringen i 2024.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Side
6/9
kom (2018) 0473 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om asyl- og migrationsfonden og instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa som en del af Fonden for Integreret Grænseforvaltning
1924376_0007.png
Foreligger ikke.
5. Nærhedsprincippet
De foreliggende forslag til forordninger vurderes ikke at være i strid med nær-
hedsprincippet.
Kommissionen har vedrørende nærhedsprincippet anført, at formålet med
etableringen af Asyl- og Migrationsfonden er at bidrage til forvaltningen af
migrationsstrømmene, der ikke kan håndteres af medlemsstaterne alene.
Asyl- og Migrationsfonden forventes at skabe merværdi gennem en styrkelse
af det fælles europæiske asylsystem. I relation til den eksterne dimension an-
føres det, at en samling af ressourcer til hensigtsmæssig forvaltning af migra-
tionsstrømme vil være en nødvendig løftestang for at få tredjelande til at indgå
et samarbejde om migrationsrelaterede spørgsmål. Nærhedsprincippet vurde-
res derfor opfyldt.
For så vidt angår instrumentet under Fonden for Integreret Grænseforvaltning
for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa har Kommissionen anført, at
forvaltning af de ydre grænser er et område, hvor der er en klar merværdi med
en EU koordineret tilgang for at skabe helhedsorienteret varetagelse af græn-
seforvaltninger til sikring af området uden indre grænser. Desuden skal fon-
den skabe rammerne for solidaritet inden for grænsekontrol, visumpolitik og
forvaltning af migrationsstrømme. Nærhedsprincippet vurderes derfor op-
fyldt.
6. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Da forslaget til forordning om Asyl- og Migrationsfonden er omfattet af det
retsforbeholdet, har det ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Etableringen af et instrument for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa
under Fonden for Integreret grænseforvaltning er ligeledes omfattet af det ret-
lige forbehold. Instrumentet vil imidlertid udgøre en udbygning af Schengen-
reglerne, og Danmark vil derfor i henhold til artikel 4 i protokollen om Dan-
marks stilling inden seks måneder efter forordningens vedtagelse skulle
træffe afgørelse om, hvorvidt forordningen skal gennemføres i national lov-
givning. Såfremt Danmark beslutter sig for at gennemføre forordningen, er
det den foreløbige vurdering, at dette ikke vil have lovgivningsmæssige kon-
sekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslagene skal finansieres over fællesskabsbudgettet. I alt afsættes der ifølge
Kommissionens forslag en budgetramme på ca. 30,8 mia. euro til migrations-
og grænseforvaltningsområdet over perioden 2021-2027.
Side
7/9
kom (2018) 0473 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om asyl- og migrationsfonden og instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa som en del af Fonden for Integreret Grænseforvaltning
1924376_0008.png
Der forventes alene at være statsfinansielle konsekvenser forbundet med for-
slaget på grænseforvaltningsområdet og ikke forslaget på migrationsområdet,
da dette er omfattet af det danske forbehold. For de forbeholdsomfattede rets-
akter på EU-budgettet modtager Danmark refusion svarende til Danmarks fi-
nansieringsandel af omkostningerne ved retsakten (administrative omkost-
ninger undtaget). De administrative omkostninger, som Danmark skal medfi-
nansiere til migrationsforvaltningen, forventes at udgøre ca. 27 mio. euro.
På grænseforvaltningsområdet foreslås der afsat ca. 18,8 mia. euro i perioden
2021-2027. Heraf kan ca. 8,2 mia. euro henføres til Fonden for Integreret
Grænseforvaltning (ca. 7 mia. euro til instrumentet for finansiel støtte til
grænseforvaltning og visa og ca. 1,2 mia. euro til instrumentet for told-kon-
torludstyr), mens det resterende beløb på ca. 10,6 mia. euro kan tilskrives de-
centrale agenturer (Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning
(Frontex) og Det Europæiske Agentur for den Operationelle Forvaltning af
Store IT-Systemer (eu-LISA)).
Danmark finansierer ca. 2 pct. af EU-budgettet. Hvis Danmark vælger at gen-
nemføre retsakten i national lovgivning, vil den danske finansieringsandel ud-
gøre ca. 2,8 mia. kr.
Heraf kan ca. 1 mia. kr. henføres til medfinansiering af instrumentet for fi-
nansiel støtte til grænseforvaltning og visa som en del af Fonden for Integreret
Grænseforvaltning
7
. Det skal i denne forbindelse bemærkes, at den nye fond
vil træde i stedet for det nuværende instrument under Fonden for Intern Sik-
kerhed vedrørende finansiel støtte til ydre grænser og visum, som Danmark
allerede deltager i.
Endvidere kan ca. 1,6 mia. kr. henføres til en medfinansiering af de decentrale
agenturer, jf. Frontex og eu-LISA, som Danmark allerede deltager i.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Dan-
mark.
8. Høring
Grund- og nærhedsnotatet er sendt i høring hos de myndigheder, der er med-
lemmer af Specialudvalget for asyl- og indvandrings-samarbejde.
Notat tager højde for de indkomne bemærkninger fra myndighedskredsen.
Grund- og nærhedsnotatet er sendt i høring hos de øvrige medlemmer af Spe-
cialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde med høringsfristen den 10.
7
Derudover kan ca. 200 mio. kr. henføres til en medfinansiering af instrumentet for indkøb
af toldkontoludstyr.
Side
8/9
kom (2018) 0473 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om asyl- og migrationsfonden og instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa som en del af Fonden for Integreret Grænseforvaltning
august 2018. Der vil blive fremsendt et supplerende notat, hvis der indkom-
mer bemærkninger fra Specialudvalget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdning til sagen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at drøftelser vedrørende forordningerne om de to
fonde på grænse- og migrationsområdet ikke foregriber forhandlingerne om
den kommende overordnede finansielle ramme, idet regeringens hovedprio-
ritet for MFF-forhandlingerne er at realisere et samlet udgiftsniveau svarende
til 1,00 pct. af EU's BNI.
Fra dansk side er man umiddelbart positiv over for forslagene. Det er relevant
at prioritere budgettet til migrations- og grænseforvaltningsfondene.
Det er dog vigtigt, at midlerne prioriteres til initiativer, der fjerner incitamen-
tet til irregulær migration. Indsatsen
i EU’s nærområder og i oprindelseslan-
dene skal derfor styrkes.
Det er ydermere vigtigt at styrke EU’s ydre grænser,
men også Frontex’s
mulighed for hurtigt at kunne aflaste lande, der er særligt
udfordret ift. ankomster. Endvidere bør midlerne også styrke tilbagesendel-
sesindsatsen, herunder særligt indsatsen i relation til tvangsmæssige udsen-
delser i EU.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side
9/9