Europaudvalget 2017-18
KOM (2018) 0567 Bilag 1
Offentligt
1937453_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
29. august 2018
Forordningsforslag vedr. fælles regler og standarder for organisatio-
ner, der udfører inspektion og syn af skibe som følge af UK's udtræden
af EU (RO-forordningen)
Nyt notat.
1.
Resumé
Kommissionen har den 1. august 2018 fremlagt forslag til forordning om
ændring af forordning nr. 391/2009 om fælles regler og standarder for or-
ganisationer, der udfører inspektion og syn af skibe, for så vidt angår Det
Forenede Kongeriges udtræden af Unionen, KOM(2018)567.
Forordningen omhandler fælles regler og standarder for organisationer,
der er anerkendt til at udføre inspektion og syn af skibe på vegne af et lands
søfartsadministration. Danmark har ligesom de øvrige lande i EU uddele-
geret en række inspektioner og syn af skibe til anerkendte organisationer,
som på engelsk kaldes Recognized Organizations, og forordningen kaldes
derfor RO-forordningen.
Forslaget vedrører begrebet "sponsorstat", som betyder, at en anerkendt
organisation skal indstilles af en medlemsstat (sponsorstaten) for at blive
EU-anerkendt, før den anerkendte organisation kan udføre sit virke i EU.
Formålet med forslaget er at sikre, at de anerkendte organisationer (også
kaldet klassifikationsselskaber), som tidligere blev sponsoreret af UK, fort-
sat kan udføre deres virke i EU, og benyttes af EU-medlemsstater.
Den nuværende artikel 8 i forordningen fastslår, at tilsynet med de aner-
kendte organisationer udføres af Kommissionen og sponsorstaten i for-
ening. Ved UK's udtræden af EU vil visse anerkendte organisationer miste
deres sponsorstat. De vil som følge heraf ikke længere kunne udføre syn og
certificering på vegne af medlemslande i EU. Derfor foreslår Kommissio-
nen, at der ikke længere skal stilles krav om deltagelse af en sponsorstat.
Det vurderes ikke, at forslaget har lovgivningsmæssige eller økonomiske
konsekvenser.
kom (2018) 0567 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fælles regler og standarder for organisationer, der udfører inspektion og syn af skibe som følge af UK's udtræden af EU (RO-forordningen)
1937453_0002.png
Regeringen støtter generelt forslaget, idet det medvirker til, at
EU’s med-
lemsstater fortsat kan benytte anerkendte organisationer, som tidligere
blev sponsoreret af UK. Dette vil ikke være muligt uden det foreslåede æn-
dringsforslag.
2.
Baggrund
Kommissionen har den 1. august 2018 fremsat forslag til ændring af for-
ordning nr. 391/2009 for så vidt angår UK's udtræden af Unionen
(KOM(2018)567). Forslaget blev sendt til Rådet i dansk sprogversion den
1. august 2018.
Forslaget er en ændring af forordning 391/2009 om fælles regler og stan-
darder for anerkendte organisationer
(de såkaldte RO’er,
hvilket står for
Recognized Organizations), der udfører inspektion og syn af skibe. For-
ordningen kaldes også RO-Forordningen. Forordningen regulerer de aner-
kendte organisationer samt de kvalitetskrav og tilsyn, som de anerkendte
organisationer underlægges.
Anerkendte organisationer udfører lovpligtige syn og certificeringer af
skibe på vegne af de nationale administrationer. Det er op til det enkelte
land at beslutte om dets inspektioner og syn skal varetages af en anerkendt
organisation, og det gennemføres ved en formel bemyndigelsesaftale med
en række krav til, hvordan den anerkendte organisation skal udføre det.
Rederierne kan selv vælge mellem de anerkendte organisationer, som et
land har indgået en bemyndigelsesaftale med. De anerkendte organisatio-
ner har en størrelse, så de har kontorer i en række lande på globalt plan,
hvorved syn af skibe kan gennemføres af deres lokale kontorer. Derved
undgås, at nationale administrationer skal gennemføre en række syn af
skibe verden over, og erhvervets byrder ved syn mindskes.
Baggrunden for ændringsforslaget er
UK’s
kommende udtræden af EU
(Brexit), som indebærer, at med mindre der ved en ratificeret udtrædelses-
aftale fastsættes en anden dato, vil al primær og afledt EU-ret ophøre med
at gælde for UK fra den 30. marts 2019. UK vil derefter være at betragte
som et tredjeland i forhold til EU.
Det berører anerkendelsen på EU-plan af de anerkendte organisationer. En
forudsætning for denne anerkendelse er, at de pågældende organisationer
er genstand for et regelmæssigt tilsyn, som udføres af Kommissionen sam-
men med den medlemsstat, der i sin tid indgav anmodning om EU's aner-
kendelse af organisationen (den såkaldte sponsorstat).
2
kom (2018) 0567 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fælles regler og standarder for organisationer, der udfører inspektion og syn af skibe som følge af UK's udtræden af EU (RO-forordningen)
1937453_0003.png
Da UK er sponsorstat for to store anerkendte organisationer, hindres deres
mulighed for fortsat at kunne udføre deres virksomhed for rederier og med-
lemslande i EU, når UK forlader EU, da UK ikke længere vil deltage i
tilsynet. Ifølge Kommissionen kan de anerkendte organisationers potenti-
elle tab af EU-anerkendelse som følge af UK's udtræden derfor få negative
konsekvenser for konkurrenceevnen og tiltrækningskraften for de 27 EU-
medlemsstaters flag, der har bemyndiget disse anerkendte organisationer
til at handle på deres vegne i forbindelse med udførelsen af lovbestemte
inspektioner, syn og certificeringer af skibe.
Rederier, der anvender disse anerkendte organisationer med henblik på
certificering kan få øgede omkostninger eller miste konkurrencemæssige
fordele ved at anvende andre anerkendte organisationer og samtidig risi-
kere at overtræde deres nuværende private kontrakter vedrørende certifice-
ring af deres skibe. Alternativt skal rederierne omflage deres skibe til et
land uden for EU.
Danmark har bemyndigelsesaftaler med de to anerkendte organisationer,
som oprindeligt blev sponsoreret af UK: American Bureau of Shipping
(ABS) samt Lloyd’s Register (LR). Danske rederier anvender de to aner-
kendte organisationer, som tilsammen har certificeret næsten halvdelen af
de lidt større danskflagede skibe. Det ville derfor have store konsekvenser,
hvis Danmark ikke kan anvende de to anerkendte organisationer
.
Forslaget har hjemmel i traktatens (TEUF) artikel 100, stk. 2, hvorefter der
kan fastsættes passende bestemmelser vedr. sø- og luftfart, og skal behand-
les efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet
træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
3.
Formål og indhold
Med forordningsforslaget vil Kommissionen imødegå UK's udtræden af EU
og derved opretholde medlemsstaternes konkurrenceevne, øge retssikkerhe-
den samt sikre driftskontinuitet på søfartsområdet.
Ved sin udtræden af EU vil UK ikke længere kunne deltage i de vurderin-
ger og tilsyn, der foretages i henhold til forordningens artikel 8, stk.1, for
så vidt angår de anerkendte organisationer, som UK fungerer som sponsor-
medlemsstat for. Der vil derfor kunne rejses tvivl om den fortsatte gyldig-
hed af disse organisationers anerkendelse på EU-plan, og spørgsmålet vil
ikke kunne afgøres med tilstrækkelig retssikkerhed i medfør af forordnin-
gens gældende bestemmelser.
De berørte organisationer har bemyndigelsesaftaler med hovedparten af
medlemsstaterne i EU-27, men efter Brexit vil
EU’s medlemsstater ikke
3
kom (2018) 0567 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fælles regler og standarder for organisationer, der udfører inspektion og syn af skibe som følge af UK's udtræden af EU (RO-forordningen)
1937453_0004.png
kunne benytte disse anerkendte organisationer til at varetage syn og in-
spektion af landenes skibe. Dette vil medføre en væsentlig begrænsning i
hvilke anerkendte organisationer, der vil kunne anvendes. Derfor foreslår
Kommissionen forordningen ændret, således at kravet om sponsorstatens
medvirken i tilsynet med den anerkendte organisation ophører.
Konkret foreslår Kommissionen at ændre teksten i forordningens artikel 8,
stk.1. Ændringen betyder, at det nuværende krav om deltagelse af sponsor-
landet i vurderingen af den pågældende anerkendte organisation, erstattes
med en bestemmelse om, at enhver medlemsstat, der har bemyndigelses-
aftaler med den pågældende organisation, har mulighed for at deltage i vur-
deringen.
Dermed vil de anerkendte organisationer, som førhen blev sponsoreret af
UK, fortsat være underlagt vurderinger og tilsyn i overensstemmelse med
kravene i forordningen og vil fortsat kunne udføre sine opgaver i forbin-
delse med inspektion, syn og certificering af skibe, så længe et eller flere
af EU 27-medlemsstaterne deltager i tilsynet af dem. Derved medvirker for-
slaget til at sikre retsgrundlaget for den fortsatte benyttelse af de berørte or-
ganisationer.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke udtalelser fra Europa-Parlamentet. Europa-Parla-
mentet skal inddrages i henhold til TEUF artikel 100, stk. 2. Det er endnu
ikke fastlagt i hvilket udvalg, behandlingen finder sted.
5.
Nærhedsprincippet
Da den foreslåede ændring vil ændre indholdet af den gældende EU-forord-
ning, kan dette kun opnås gennem en indsats på EU-plan. Nærhedsprincippet
må derfor anses at være overholdt.
6.
Gældende dansk ret
Da der er tale om en forordning, vil den automatisk blive gældende i dansk
ret ved sin vedtagelse, og denne forordning vil ikke berøre danske retsfor-
skrifter.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Da der er tale om en forordning, vil
en vedtagelse af forslaget ikke have
lovgivningsmæssige konsekvenser.
4
kom (2018) 0567 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fælles regler og standarder for organisationer, der udfører inspektion og syn af skibe som følge af UK's udtræden af EU (RO-forordningen)
1937453_0005.png
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i
Danmark.
8.
Høring
Forslaget blev sendt i høring i Skibsfartspolitisk Specialudvalg med hø-
ringsfrist den 20. august 2018:
Danske Rederier
bemærker, at de støtter ændringsforslaget.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På nuværende tidspunkt forventes der ikke umiddelbart at være modstand
mod forslaget fra andre medlemsstater, om end holdningen hos andre lande
endnu ikke kendes.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt forslaget, idet regeringen ønsker, at
EU’s med-
lemsstater fortsat skal kunne benytte anerkendte organisationer, som tidli-
gere blev sponsoreret af UK, efter Brexit
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5