Europaudvalget 2017
JOIN (2017) 0008
Offentligt
1735483_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
UNIONENS HØJTSTÅENDE
REPRÆSENTANT FOR
UDENRIGSANLIGGENDER
OG SIKKERHEDSPOLITIK
Bruxelles, den 8.3.2017
JOIN(2017) 8 final
2017/0050 (NLE)
Fælles forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om Unionens holdning i Associeringsrådet nedsat ved associeringsaftalen mellem Den
Europæiske Union og Det Europæiske Atomenergifællesskab og deres medlemsstater på
den ene side og Republikken Moldova på den anden side, for så vidt angår vedtagelsen
af associeringsdagsordenen mellem EU og Republikken Moldova
DA
DA
join (2017) 0008 - Ingen titel
1735483_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Forslagets begrundelse og formål
Forbindelserne mellem EU og Republikken Moldova (i det følgende benævnt Moldova) er i
øjeblikket baseret på deres associeringsaftale og på den reviderede ramme for den europæiske
naboskabspolitik
1
med øget differentiering mellem og større ejerskab hos partnerlandene.
Associeringsaftalen mellem EU og Moldova blev undertegnet den 27. juni 2014 og har fundet
midlertidig anvendelse siden den 1. september 2014. Aftalen trådte i kraft og er blevet
anvendt fuldt ud siden den 1. juli 2016 efter afslutningen af ratifikationsprocessen.
På et møde i Samarbejdsrådet den 26. juni 2014 blev parterne enige om en
associeringsdagsorden med henblik på at forberede og lette gennemførelsen af
associeringsaftalen. Med udgangspunkt i associeringsaftalens opbygning har
associeringsdagsordenen skabt en praktisk ramme for fastsættelse af en liste over prioriteter
for fælles arbejde i perioden 2014-2016, der skal sikre, at de overordnede mål om politisk
associering og økonomisk integration nås.
I lyset af Rådets konklusioner af 15. februar 2016 om Republikken Moldova, det presserende
behov for reformer i landet og den fulde anvendelse af associeringsaftalen pr. 1. juli 2016 er
det blevet en vigtig politisk prioritet at ajourføre associeringsdagsordenen, således at den
afspejler parternes forbindelser i dag.
I udkastet til Associeringsrådets afgørelse, der er knyttet som bilag til nærværende forslag,
ajourføres og tilpasses associeringsdagsordenen for 2014-2016, og der fastsættes nye
prioriteter for fælles arbejde i perioden 2017-2019. Der sondres mellem prioriteter på kort sigt
(hvor der bør ske betydelige fremskridt inden udgangen af 2017) og prioriteter på mellemlang
sigt (hvor der bør ske betydelige fremskridt i de følgende to år).
Sammenhæng med de gældende regler på politikområdet
Associeringsdagsordenen er i overensstemmelse med EU's politiske prioriteter på dette
område, navnlig stabiliseringen af naboskabsområdet i politisk, økonomisk og
sikkerhedsmæssig henseende og forfølgelsen af EU's interesser og fremme af universelle
værdier.
Sammenhæng med Unionens politik på andre områder
Den foreslåede associeringsdagsorden mellem EU og Republikken Moldova afspejler EU's
mangeårige engagement over for sine østlige partnere og er ligeledes fuldt på linje med
opfordringen i EU's globale strategi til Unionen om at investere i at gøre stater og samfund i
østen mere modstandsdygtige og opbygge tættere forbindelser med dem. I denne integrerede
tilgang til modstandsdygtighed fokuseres på de mest akutte tilfælde af forvaltningsmæssig,
økonomisk, samfundsmæssig og klima- og energimæssig skrøbelighed.
I den foreslåede associeringsdagsorden tages der bl.a. højde for behovet for at styrke
demokratiet og retsstaten, fremme af menneskerettigheder og de grundlæggende
frihedsrettigheder og god forvaltningspraksis, det øgede fokus på internationalt samarbejde
om bekæmpelse af terrorisme, konfliktforebyggelse, regional stabilitet og potentialet for
1
Rådets konklusioner af 14. december 2015 om revision af den europæiske naboskabspolitik.
DA
2
DA
join (2017) 0008 - Ingen titel
1735483_0003.png
frihandel i en velfungerende markedsøkonomi reguleret af politikker, der gradvist tilnærmes
EU's politikker med henblik på at skabe vækst og beskæftigelse.
2.
RETLIGE ASPEKTER
Dette forslag til Rådets afgørelse om Unionens holdning i Associeringsrådet, som er nedsat
ved associeringsaftalen mellem Den Europæiske Union og Det Europæiske
Atomenergifællesskab og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Moldova på
den anden side, for så vidt angår vedtagelsen af associeringsdagsordenen for 2017-2019, har
hjemmel i artikel 218, stk. 9, i TEUF. Det materielle hjemmelgrundlag for vedtagelsen af
associeringsaftalen er artikel 217 i TEUF (associering med tredjelande).
Det er planen, at den nye associeringsdagsorden skal vedtages af Associeringsrådet EU-
Republikken Moldova i henhold til artikel 218, stk. 9, i TEUF på grundlag af den skriftlige
procedure efter Rådets vedtagelse af en EU-holdning, der skal indtages i Associeringsrådet.
Når associeringsaftalen er vedtaget, vil den danne grundlag for programmeringen af støtten
under det europæiske naboskabsinstrument (ENI).
Rådet hilste i sine konklusioner af 14. december 2015 om revision af den europæiske
naboskabspolitik forslagene i den fælles meddelelse om revisionen
2
"om yderligere udvikling
af forbindelserne med partnere, der ønsker at uddybe forholdet til EU på grundlag af fælles
værdier", velkommen. Det understreges i den fælles meddelelse, at prioriteterne for
associeringsdagsordenerne og -partnerskaberne vil "danne grundlaget for opstilling af
bistandsprioriteter".
3.
RESULTATER AF EFTERFØLGENDE EVALUERINGER, HØRINGER AF
INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSER
Efterfølgende evalueringer/kvalitetskontrol af gældende lovgivning
Ikke relevant.
Høringer af interesserede parter
Det fælles forslag til Rådets afgørelse, udkastet til Associeringsrådet EU-Republikken
Moldovas afgørelse og associeringsaftalen blev udarbejdet efter tæt samråd med de relevante
tjenestegrene i Kommissionen og medlemsstaternes repræsentanter i Rådets gruppe
vedrørende Østeuropa og Centralasien og efter drøftelser med de moldoviske myndigheder.
Der blev afholdt høringer af civilsamfundsaktører i Chisinau i november 2016 på grundlag af
retningslinjerne i den reviderede europæiske naboskabspolitik. Hovedpunkter fremdraget af
interessenterne:
- indførelse af en indholdsfortegnelse i associeringsdagsordenen
- fastlæggelse af detaljerede indikatorer for prioriterede foranstaltninger
- behovet for at
beslutningstagningen
involvere
civilsamfundet
yderligere
i
reformprocessen
og
- reformen af retsvæsenet
2
JOIN(2015) 50 final af 18.11.2015.
DA
3
DA
join (2017) 0008 - Ingen titel
- bekæmpelse af korruption
- reformen af den offentlige forvaltning
- situationen i mediesektoren
- reformerne i energisektoren
- gennemførelse af det vidtgående og brede frihandelsområde.
Der er taget højde for alle disse punkter i bilaget.
Indhentning og brug af ekspertbistand
Den relevante tematiske ekspertbistand var til rådighed internt, enten i EU's hovedkvarter
eller i EU-delegationen.
Konsekvensanalyse
Ikke relevant.
Målrettet regulering og forenkling
Ikke relevant.
Grundlæggende rettigheder
Associeringsdagsordenen vil ikke få nogen indvirkning på grundlæggende rettigheder i EU-
medlemsstaterne.
Med hensyn til grundlæggende rettigheder i Moldova forventes konsekvenserne at være
positive, da den moldoviske regering bl.a. vil forpligte sig til at:
- respektere tilsagn og forpligtelser
menneskerettighedslovgivning
- beskytte grundlæggende frihedsrettigheder
- styrke stabiliteten, uafhængigheden og effektiviteten af institutioner, der sikrer demokratiet
og retsstaten i Moldova
- integrere nationale minoriteter
- afholde demokratiske valg, hvor alle henstillinger fra OSCE's Kontor for Demokratiske
Institutioner og Menneskerettigheder følges fuldt ud
- sikre domstolenes uafhængighed, upartiskhed, professionalisme og effektivitet
- fremme god forvaltningspraksis, bl.a. gennem reform af den offentlige forvaltning,
forvaltning af de offentlige finanser og forbedret adgang til oplysninger
- vedtage en ny audiovisuel lov, der er helt på linje med OSCE's og Europarådets henstillinger
- beskytte ytringsfriheden og mediernes uafhængighed.
i
henhold
til
international
og
national
DA
4
DA
join (2017) 0008 - Ingen titel
Specifikt med hensyn til menneskerettigheder er EU og Moldova i jævnlig dialog om
spørgsmål såsom ytringsfrihed, mediefrihed, foreningsfrihed, tortur, mishandling og forhold
under frihedsberøvelse, diskrimination og kønsbaseret vold, kvinders og børns rettigheder,
beskyttelsen af personer, der tilhører nationale mindretal og religionsfrihed.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Denne afgørelse har ingen yderligere budgetmæssige virkninger ud over dem, der følger af
EU's eksisterende internationale forpligtelser. Yderligere budgetmæssige virkninger vil blive
præciseret ved særskilte forslag såsom det kommende forslag om den fælles støtteramme
(ENI) for 2017-2020.
5.
ANDRE FORHOLD
Planer for gennemførelsen og foranstaltninger til overvågning, evaluering og
rapportering
Gennemførelsen af associeringsdagsorden vil være genstand for regelmæssig overvågning
mindst en gang om året i forbindelse med revisionsmekanismerne og møderne om det
bilaterale samarbejde inden for rammerne af associeringsaftalen.
6.
a)
HENVISNINGER
Associeringsaftale mellem Den Europæiske Union og Det Europæiske
Atomenergifællesskab og deres medlemsstater på den ene side og Republikken
Moldova på den anden side, undertegnet i Bruxelles den 27. juni 2014 (EUT L 260 af
30.8.2014)
Revision af den europæiske naboskabspolitik,
fælles meddelelse til Europa-
Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og
Regionsudvalget af 18. november 2015, JOIN(2015) 50.
Rådets konklusioner af 14. december 2015 om revision af den europæiske
naboskabspolitik.
Rådets konklusioner af 15. februar 2016 om Republikken Moldova
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 232/2014 af 11. marts 2014 om
oprettelse af et europæisk naboskabsinstrument (EUT L 77 af 15.3.2014)
Fælles erklæring om oprettelse af et mobilitetspartnerskab mellem Republikken
Moldova og Det Europæiske Fællesskab og de deltagende medlemsstater,
undertegnet i Luxembourg den 5. juni 2008
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 259/2014 af 3. april 2014 om
ændring af Rådets forordning (EF) nr. 539/2001 om fastlæggelse af listen over de
tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum ved passage af de ydre
grænser, og listen over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav
Aftalen om et fælles luftfartsområde mellem Den Europæiske Union og dens
medlemsstater på den ene side og Republikken Moldova på den anden side,
undertegnet i Bruxelles den 26. juni 2012 (EUT L 292 af 20.10.2012)
Republikken Moldovas tiltrædelse af energifællesskabet, godkendt i Wien den 17.
marts 2010
b)
c)
d)
e)
f)
g)
h)
i)
DA
5
DA
join (2017) 0008 - Ingen titel
j)
k)
Aftale om Republikken Moldovas deltagelse i programmet Horisont 2020,
undertegnet i Bruxelles den 1. juli 2014
Associeringsrådet EU-Republikken Moldovas afgørelse nr. 1/2015 af 18. december
2015 om anvendelsen af afsnit V i associeringsaftalen mellem Den Europæiske
Union og Det Europæiske Atomenergifællesskab og deres medlemsstater på den ene
side og Republikken Moldova på den anden side på hele Republikken Moldovas
område (EUT L 336 af 23.12.2015)
European Commission Implementing Decision of 11 June 2014 adopting a Single
Support Framework for European Union support to the Republic of Moldova for the
period 2014-2017 (C(2014) 3995 af 11.6.2014)
l)
DA
6
DA
join (2017) 0008 - Ingen titel
2017/0050 (NLE)
Fælles forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om Unionens holdning i Associeringsrådet nedsat ved associeringsaftalen mellem Den
Europæiske Union og Det Europæiske Atomenergifællesskab og deres medlemsstater på
den ene side og Republikken Moldova på den anden side, for så vidt angår vedtagelsen
af associeringsdagsordenen mellem EU og Republikken Moldova
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 217
sammenholdt med artikel 218, stk. 9,
under henvisning til associeringsaftalen mellem Den Europæiske Union og Det Europæiske
Atomenergifællesskab og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Moldova på
den anden side ("associeringsaftalen"), særlig artikel 436,
under henvisning til fælles forslag fra Europa-Kommissionen og Unionens højtstående
repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
(2)
Associeringsaftalen blev undertegnet den 27. juni 2014 og trådte i kraft den 1. juli
2016.
For at støtte anvendelsen af associeringsaftalen er parterne blevet enige om at
forhandle om en associeringsdagsorden med henblik på at opstille en liste over
prioriteter for fælles arbejde sektor for sektor.
Parterne er blevet enige om en associeringsdagsorden, der har til formål at lette
gennemførelsen af associeringsaftalen. Den vedtages af Associeringsrådet nedsat ved
aftalen.
Unionens
holdning
i
Associeringsrådet
vedrørende
vedtagelsen
af
associeringsdagsordenen for 2017-2019 mellem EU og Republikken Moldova
vedtages af Rådet
(3)
(4)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Unionens holdning i Associeringsrådet nedsat ved associeringsaftalen mellem Den
Europæiske Union og Det Europæiske Atomenergifællesskab og deres medlemsstater på den
ene side og Republikken Moldova på den anden side, for så vidt angår vedtagelsen af
associeringsdagsordenen for 2017-2019 mellem EU og Republikken Moldova, baseres på det
udkast til henstilling fra Associeringsrådet, der er knyttet til denne afgørelse.
Artikel 2
Denne afgørelse træder i kraft på dagen for vedtagelsen.
DA
7
DA
join (2017) 0008 - Ingen titel
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Rådets vegne
Formand
DA
8
DA