Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2017
KOM (2013) 0265
Offentligt
1708504_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 6.1.2017
COM(2017) 6 final
2013/0140 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til artikel 294, stk. 6, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
vedrørende
Rådets førstebehandlingsholdning til vedtagelsen af en forordning om offentlig kontrol
og andre officielle aktiviteter med henblik på anvendelsen af fødevare- og
foderstoflovgivningen og reglerne for dyresundhed og dyrevelfærd, plantesundhed,
planteformeringsmateriale og plantebeskyttelsesmidler og om ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 999/2001, (EF) nr. 396/2005, (EF) nr.
1069/2009, (EF) nr. 1107/2009, (EU) nr. 1151/2012, (EU) nr. 652/2014, (EU) 2016/429 og
(EU) 2016/2031, Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 og (EF) nr. 1099/2009 og Rådet
direktiv 98/58/EF, 1999/74/EF, 2007/43/EF, 2008/119/EF og 2008/120/EF og om
ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 854/2004 og (EF) nr.
882/2004, Rådets direktiv 89/608/EØF, 89/662/EØF, 90/425/EØF, 91/496/EØF, 96/23/EF,
96/93/EF og 97/78/EF og Rådets beslutning 92/438/EØF
(forordningen om offentlig kontrol)
DA
DA
kom (2013) 0265 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET i henhold til artikel 294, stk. 6, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde vedrørende Rådets førstebehandlingsholdning til vedtagelsen af en forordning om offentlig kontrol og andre officielle aktiviteter med henblik på anvendelsen af fødevare- og foderstoflovgivningen og reglerne for dyresundhed og dyrevelfærd, plantesundhed, planteformeringsmateriale og plantebeskyttelsesmidler
2013/0140 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til artikel 294, stk. 6, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
vedrørende
Rådets førstebehandlingsholdning til vedtagelsen af en forordning om offentlig kontrol
og andre officielle aktiviteter med henblik på anvendelsen af fødevare- og
foderstoflovgivningen og reglerne for dyresundhed og dyrevelfærd, plantesundhed,
planteformeringsmateriale og plantebeskyttelsesmidler og om ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 999/2001, (EF) nr. 396/2005, (EF) nr.
1069/2009, (EF) nr. 1107/2009, (EU) nr. 1151/2012, (EU) nr. 652/2014, (EU) 2016/429 og
(EU) 2016/2031, Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 og (EF) nr. 1099/2009 og Rådet
direktiv 98/58/EF, 1999/74/EF, 2007/43/EF, 2008/119/EF og 2008/120/EF og om
ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 854/2004 og (EF) nr.
882/2004, Rådets direktiv 89/608/EØF, 89/662/EØF, 90/425/EØF, 91/496/EØF, 96/23/EF,
96/93/EF og 97/78/EF og Rådets beslutning 92/438/EØF
(forordningen om offentlig kontrol)
1.
B
AGGRUND
Forslag fremsendt til Europa-Parlamentet og Rådet
(dokument COM (2013) 265 final – 2013/0140 COD):
6. maj 2013
Udtalelse afgivet af Det Europæiske Økonomiske og 16.-17. oktober 2013
Sociale Udvalg:
Udtalelse afgivet af Regionsudvalget:
Europa-Parlamentets
vedtaget:
Ændret forslag fremsendt:
Rådets holdning vedtaget:
*
29. november 2013
førstebehandlingsholdning 15. april 2014
*
19. december 2016
På grund af udviklingen i de uformelle drøftelser mellem Rådet og Europa-
Parlamentet efter Parlamentets førstebehandling havde Kommissionen ikke
udarbejdet et ændret forslag, men blot givet udtryk for sin holdning til
Parlamentets ændringer i "Communication
de la Commission sur les suites
données aux avis et résolutions adoptés par le Parlement européen lors de la
session d'avril 2014"
(Kommissionens meddelelse om den videre behandling af
de udtalelser og beslutninger, Europa-Parlamentet vedtog på sessionen i april
2014) (dokument SP (2014) 471), der blev sendt til Europa-Parlamentet den 9.
juli 2014.
DA
2
DA
kom (2013) 0265 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET i henhold til artikel 294, stk. 6, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde vedrørende Rådets førstebehandlingsholdning til vedtagelsen af en forordning om offentlig kontrol og andre officielle aktiviteter med henblik på anvendelsen af fødevare- og foderstoflovgivningen og reglerne for dyresundhed og dyrevelfærd, plantesundhed, planteformeringsmateriale og plantebeskyttelsesmidler
2.
F
ORMÅLET MED
K
OMMISSIONENS FORSLAG
Formålet med forslaget er at modernisere og forbedre effektiviteten og
produktiviteten af systemerne for offentlig kontrol i medlemsstaterne. Offentlig
kontrol har til formål at sikre høje standarder for sikkerhed og kvalitet i
fødevarekæden — standarder, der håndhæves konsekvent, og som opfylder
forventningerne hos EU's handelspartnere.
Forslaget afløser den nuværende forordning om offentlig kontrol fra 2004. Med
forslaget udvides anvendelsesområdet for kontrol til også at omfatte plantesundhed
og animalske biprodukter, der indtil nu har været underlagt sektorspecifikke regler,
for at skabe en mere sammenhængende og omfattende tilgang til offentlig kontrol i
hele fødevarekæden.
Forslaget er udtryk for en risikobaseret tilgang til offentlig kontrol. Det har også til
formål at reducere den lovgivningsmæssige og administrative byrde for myndigheder
og virksomhedsledere. Med forslaget tackles navnlig ineffektivitet i systemet for
offentlig kontrol for så vidt angår restkoncentrationer af veterinærlægemidler i dyr og
animalske produkter. Det er udtryk for en forbedring af mekanismen for
administrativ bistand og samarbejde mellem nationale kontrolmyndigheder med
henblik på at håndtere grænseoverskridende tilfælde af manglende overholdelse mere
effektivt. Det fastholdes, at de officielle laboratorier skal overholde ISO-
standardernes akkrediteringskrav. Dog indrømmes der overgangsforanstaltninger og
midlertidige eller permanente undtagelser, hvis det er relevant.
Med forslaget tilvejebringes der et sæt fælles regler for alle kontrolaktiviteter, der
skal udføres ved EU's grænser, for dyr og varer fra lande uden for EU, der kræver
øget opmærksomhed af sundhedsbeskyttelsesmæssige årsager. Dette vil afhjælpe
fragmenteringen af de nuværende regler og således gøre kontrolsystemet mindre
byrdefuldt for både myndigheder og virksomheder. Mens der systematisk vil blive
udført dokumentkontrol af de dyr og varer, som det er nødvendigt at kontrollere ved
grænsekontrolstederne, vil fælles kriterier sikre, at der foretages identitetskontrol
eller fysisk kontrol med en hyppighed, der afspejler den risiko, som de pågældende
dyr eller varer udgør.
Reglerne for gennemsigtighed vil blive styrket med henblik på at øge de kompetente
myndigheders ansvarlighed over for forbrugere og virksomheder for så vidt angår
måden, hvorpå regler vedrørende fødekæden anvendes og håndhæves.
Et nyt krav om, at nationale håndhævende myndigheder også foretager regelmæssige
og uanmeldte kontrolbesøg for at opdage misbrug i fødevarekæden, og strengere
økonomiske sanktioner for svigagtig adfærd er et stort skridt fremad i kampen mod
svindel med fødevarer og for at sikre fair konkurrence mellem virksomhederne.
Forslaget bygger videre på det nuværende system af obligatoriske gebyrer for
offentlig kontrol, således at der tilføres passende ressourcer til de nationale
kontrolsystemer under hensyntagen til små virksomheders interesser.
Ved forslaget tildeles Kommissionen et antal beføjelser til at vedtage delegerede
retsakter eller gennemførelsesretsakter med henblik på at supplere og specificere
krav for kontrol og håndhævelse på visse vigtige områder i fødevarekæden. Dette vil
gøre det muligt at tilrettelægge specifikke ordninger for håndhævelse, herunder en
mindstehyppighed af offentlig kontrol, på områder, hvor specifikke farer eller risici
gør det nødvendigt. Samtidig vil beføjelserne sætte Kommissionen i stand til at
DA
3
DA
kom (2013) 0265 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET i henhold til artikel 294, stk. 6, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde vedrørende Rådets førstebehandlingsholdning til vedtagelsen af en forordning om offentlig kontrol og andre officielle aktiviteter med henblik på anvendelsen af fødevare- og foderstoflovgivningen og reglerne for dyresundhed og dyrevelfærd, plantesundhed, planteformeringsmateriale og plantebeskyttelsesmidler
tilpasse visse elementer af kontrolsystemet på de pågældende områder, i fald
forholdene ændrer sig over tid.
3.
B
EMÆRKNINGER TIL
R
ÅDETS HOLDNING
3.1
Generelle bemærkninger
Kommissionens forslag blev forelagt for Europa-Parlamentet og Rådet den 6.
maj 2013. Europa-Parlamentets udtalelse efter førstebehandlingen blev
vedtaget den 15. april 2014. Den støttede de vigtigste mål med Kommissionens
forslag. Parlamentet tilsluttede sig navnlig nødvendigheden af at vedtage en
mere integreret tilgang til offentlig kontrol for at afhjælpe fragmentering og
overlapning af regler og nødvendigheden af risikobaseret kontrol. Det
tilsluttede sig også nødvendigheden af at sikre, at der tilføres tilstrækkelige
ressourcer til den offentlige kontrol, og af, at måden, hvorpå kontrolgebyrerne
beregnes, bliver offentliggjort.
For så vidt angår den økologiske sektor støttede Europa-Parlamentet
Kommissionens tilgang — den ønsker, at der ved forordningen om offentlig
kontrol skal tildeles Kommissionen beføjelser til at vedtage regler for kontrol
for at tage særligt hensyn til den økologiske sektor. Denne tilgang var ikke
afspejlet i Rådets generelle tilgang, hvor beføjelserne blev fjernet, og hvor der
blev indført et betydeligt antal specifikke regler (og tilsvarende beføjelser) i
forslaget vedrørende den økologiske sektor. For at gøre det lettere for Rådet og
Europa-Parlamentet at nå til enighed og efter omhyggeligt at have vurderet, at
effektiviteten af den offentlige kontrol ikke lider skade herved, accepterede
Kommissionen, at der ved forordningen om offentlig kontrol kun tildeles den et
mindre antal beføjelser for så vidt angår den økologiske sektor.
Europa-Parlamentets holdning omfattede 319 ændringer af Kommissionens
oprindelige forslag.
Der blev ikke fremsat et ændret kommissionsforslag. I meddelelsen
"Communication de la Commission sur les suites données aux avis et
résolutions adoptés par le Parlement européen lors de la session d'avril 2014"
(dokument SP (2014) 471), der blev sendt til Europa-Parlamentet den 9. juli
2016, gav Kommissionen udtryk for, at den helt, delvis, i princippet eller på
betingelse af omskrivning kunne acceptere 129 af de 319 ændringer, da disse
ændringer efter Kommissionens opfattelse ville kunne præcisere eller forbedre
Kommissionens forslag og var i overensstemmelse med dets overordnede mål.
Efter at Europa-Parlamentets førstebehandlingsholdning var blevet vedtaget,
fortsatte de uformelle drøftelser mellem Europa-Parlamentets delegationer,
formandskabet for Rådet og Kommissionen med henblik på at nå til enighed på
stadiet for den fælles holdning ("tidlig enighed ved andenbehandlingen").
Drøftelserne, der viste sig at være udbytterige, er afspejlet i Rådets fælles
holdning, der den 19. december 2016 blev vedtaget med kvalificeret flertal.
Kommissionen vurderer, at de oprindelige målsætninger i Kommissionens
forslag er afspejlet i Rådets fælles holdning, der imødekommer mange af
Europa-Parlamentets betænkeligheder. Selv om den fælles holdning på visse
punkter afviger fra Kommissionens oprindelige forslag, vurderer
Kommissionen, at den er udtryk for et nøje afbalanceret kompromis, og glæder
DA
4
DA
kom (2013) 0265 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET i henhold til artikel 294, stk. 6, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde vedrørende Rådets førstebehandlingsholdning til vedtagelsen af en forordning om offentlig kontrol og andre officielle aktiviteter med henblik på anvendelsen af fødevare- og foderstoflovgivningen og reglerne for dyresundhed og dyrevelfærd, plantesundhed, planteformeringsmateriale og plantebeskyttelsesmidler
sig over, at den omfatter alle de spørgsmål, som Kommissionen anså for
væsentlige, da den vedtog forslaget.
3.2
Ændringer fra Europa-Parlamentet, som Kommissionen har accepteret,
og som helt, delvis eller i princippet er indarbejdet i Rådets
førstebehandlingsholdning
Beskyttelse af forbrugerne mod at blive vildledt om arten og kvaliteten af
fødevarer.
Europa-Parlamentet indførte en ændring, hvorved det kræves, at
håndhævende myndigheder tager hensyn til sandsynligheden for, at
forbrugerne kan blive vildledt om arten og identiteten af samt egenskaberne
ved fødevarer, når de udfører risikobaseret kontrol. Ændringen kunne
accepteres af Kommissionen og Rådet, da den er i overensstemmelse med det
generelle mål om at tackle overtrædelse af reglerne begået ved svigagtig og
vildledende adfærd effektivt.
Europæiske referencecentre for autenticitet og integritet i fødevarekæden.
Europa-Parlamentet foreslog, at der oprettes europæiske referencecentre for
autenticitet og integritet i fødevarekæden. Disse centre skal hjælpe
Kommissionen og medlemsstaterne med at forhindre, opdage og bekæmpe
svindel i forbindelse med fødevarekæden ved at stille specialiseret viden til
rådighed og foretage specifikke analyser. Dette blev accepteret af
Kommissionen og Rådet.
Beskyttelse af whistleblowere.
Europa-Parlamentet indførte en ændring, der
har til formål at beskytte personer, der indberetter mulige overtrædelser. Det vil
navnlig blive pålagt medlemsstaterne at etablere effektive mekanismer med
henblik på at beskytte whistleblowere mod repressalier, forskelsbehandling
eller anden uretfærdig behandling. Dette blev accepteret af Kommissionen og
Rådet.
Europæiske referencecentre for dyrevelfærd foreslået af Kommissionen.
Europa-Parlamentet indførte en ændring, der gør oprettelsen af sådanne centre
til en retlig forpligtelse. Desuden foreslog Parlamentet, at den koordinerede
videnskabelige bistand, som centrene yder, bør tilbydes til både kompetente
myndigheder og relevante interesserede parter. Dette kunne accepteres af
Kommissionen og Rådet, da de data, som Kommissionen har indsamlet
gennem forskningsarbejde og undersøgelser, peger på behovet for at oprette
sådanne referencecentre.
3.3
Ændringer fra Europa-Parlamentet, som Kommissionen har afvist, og
som helt, delvis eller i princippet er indarbejdet i Rådets
førstebehandlingsholdning
Fjernelse af planteformeringsmateriale fra anvendelsesområdet.
Europa-
Parlamentet foreslog at fjerne offentlig kontrol af reglerne for
planteformeringsmateriale
fra
forordningens
anvendelsesområde.
Kommissionen ville have foretrukket at lade disse regler omfatte af
anvendelsesområdet for at muliggøre en mere integreret tilgang til offentlig
kontrol samt harmonisering af reglerne for kontrol i medlemsstaterne. Rådet
støttede imidlertid Europa-Parlamentets ændring. Ud fra et ønske om at opnå et
kompromis accepterer Kommissionen Rådets holdning.
DA
5
DA
kom (2013) 0265 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET i henhold til artikel 294, stk. 6, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde vedrørende Rådets førstebehandlingsholdning til vedtagelsen af en forordning om offentlig kontrol og andre officielle aktiviteter med henblik på anvendelsen af fødevare- og foderstoflovgivningen og reglerne for dyresundhed og dyrevelfærd, plantesundhed, planteformeringsmateriale og plantebeskyttelsesmidler
3.4
Ændringer fra Europa-Parlamentet, som Kommissionen helt, delvis eller i
princippet har accepteret, men som ikke er indarbejdet i Rådets
førstebehandlingsholdning
Offentlig
kontrol
af
markedsføringsføringsstandarder
for
landbrugsprodukter.
Kommissionen accepterede Europa-Parlamentet
ændring med henblik på at udvide anvendelsesområdet for forslaget til også at
omfatte markedsføringsstandarder og -regler for landbrugsprodukter som
underlagt bestemmelserne i forordning (EU) nr. 1308/2013. Dette kunne ikke
fuldt ud accepteres af Rådet, og resultatet var et kompromis, hvor
anvendelsesområdet for forordningen om offentlig kontrol vil omfatte kontrol,
der foretages i henhold til markedsføringsstandarder, og hvorved der
identificeres mulig svigagtig eller vildledende praksis. Kommissionen kan
tilslutte sig Rådets holdning, da et betydeligt antal styrkede regler for offentlig
kontrol, der har til formål at identificere og afværge svigagtig adfærd, vil gælde
for de pågældende produkter.
Fastsættelse af økonomiske sanktioner for svigagtig og vildledende adfærd
til et beløb, der mindst er det dobbelte af den økonomiske fordel, som
lovbryderen søgte at opnå.
Kommissionen accepterede Europa-Parlamentets
ændring med henblik på hårdere økonomiske sanktioner for svigagtig adfærd.
Rådets holdning resulterede i et kompromis, hvor de økonomiske sanktioner
skal afspejle den økonomiske fordel eller en procentdel af operatørens
omsætning. Dette var baseret på den vurdering, at det ville være overordentligt
vanskeligt at beregne den økonomiske fordel, der er søgt opnået, nøjagtigt.
Kommissionen kan tilslutte sig Rådets holdning, da kompromiset fortsat
medfører strengere regler for økonomiske sanktioner, således at svigagtig eller
vildledende adfærd bedre kan afværges
3.5
Ændringer fra Europa-Parlamentet, som Kommissionen har afvist, og
som ikke er indarbejdet i Rådets førstebehandlingsholdning
Fjernelse af regler for obligatoriske gebyrer for offentlig kontrol.
Europa-
Parlamentet indførte ændringer, hvorved obligatoriske gebyrer blev afvist til
fordel for at overlade det til medlemsstaterne at pålægge sådanne gebyrer.
Europa-Parlamentet afviste også fritagelsen af mikrovirksomheder fra
obligatoriske gebyrer. Ændringerne blev afvist af Kommissionen, da de ville gå
imod Kommissionens mål om at sikre bæredygtig finansiering af
kontrolmyndigheder og en mere ligelig deltagelse af operatørerne i
finansieringen af kontrolsystemet. Ændringerne blev også afvist af Rådet, der i
sin holdning i stedet kræver obligatoriske gebyrer i sektorer, hvor det — ud fra
en risikobaseret tilgang — er nødvendigt at foretage en mere
ressourcekrævende kontrol, såsom på slagterier og af import. Desuden giver
Rådets holdning medlemsstaterne mulighed for at tage hensyn til små
virksomheders interesse i at reducere gebyrerne. Kommissionen kan acceptere
Rådets holdning, da dette vil medføre en bæredygtig tilførsel af økonomiske
ressourcer i sektorer i fødevarekæden, hvor der er størst behov for at foretage
kontrol, og hvor risikoen for markedsfordrejning i fraværet af obligatoriske
gebyrer er højere. De regler, som Kommissionen havde foreslået vedrørende
gennemsigtigheden af gebyrerne, er også i høj grad blevet bevaret. Disse regler
vil yderligere fremme større konsekvens i pålæggelsen af gebyrer i hele EU.
DA
6
DA
kom (2013) 0265 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET i henhold til artikel 294, stk. 6, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde vedrørende Rådets førstebehandlingsholdning til vedtagelsen af en forordning om offentlig kontrol og andre officielle aktiviteter med henblik på anvendelsen af fødevare- og foderstoflovgivningen og reglerne for dyresundhed og dyrevelfærd, plantesundhed, planteformeringsmateriale og plantebeskyttelsesmidler
Permanent tilstedeværelse af en embedsdyrlæge.
Europa-Parlamentet
foreslog, at en embedsdyrlæge skal være permanent til stede under inspektioner
før og efter slagtning. Det foreslog yderligere, at muligheden for at inddrage
slagteriansatte i offentlig kontrol under tilsyn af en embedsdyrlæge bør
begrænses til fjerkræ og lagomorfer. Kommissionen afviste disse ændringer, da
de ville underminere målet om en mere effektiv anvendelse af
kontrolressourcer og om en reduktion af byrden for kompetente myndigheder
uden at sænke niveauet af fødevaresikkerhed. På grundlag af et lignende
ræsonnement afviste også Rådet de fleste af disse ændringer. I henhold til
Rådets holdning vil betingelserne for fleksibilitet blive fastsat ved delegerede
retsakter og gennemførelsesretsakter.
Obligatorisk kanalisering og systematisk offentlig kontrol af "fødevarer,
der indeholder animalske produkter", der føres ind i Unionen.
Europa-
Parlamentet foreslog, at "fødevarer, der indeholder animalske produkter", bør
tilføjes til de kategorier af varer, der skal underkastes obligatorisk systematisk
kontrol ved grænsekontrolsteder. Kommissionen afviste denne ændring, da
ikke alle "fødevarer, der indeholder animalske produkter", udgør en risiko, der
kræver, at de kanaliseres til og systematisk kontrolleres ved et
grænsekontrolsted. Rådet afviste også disse ændringer, da de ville indebære en
uforholdsmæssig og unødvendig afbrydelse af handelen.
Dyrlægekontrol af alle animalske produkter ved grænsen.
Europa-
Parlamentet indførte ændringer, hvorved det bliver en forpligtelse af foretage
fysisk kontrol af dyr og af alle animalske produkter, der føres ind i Unionen,
idet kontrollen skal foretages af en embedsdyrlæge. Kommissionen afviste
disse ændringer, da fysisk kontrol af visse animalske produkter, såsom
mælkepulver og kød på dåse, ikke nødvendigvis kræver dyrlægefaglig
ekspertise. Dette ville desuden ikke være i overensstemmelse med et af de
vigtigste formål med forslaget, nemlig at muliggøre en mere effektiv
anvendelse af kontrolressourcerne. På grundlag af et lignende ræsonnement
afviste Rådet også disse ændringer fra Europa-Parlamentet. Rådets
kompromisholdning kræver, at embedsdyrlæger udfører fysisk kontrol af
sendinger af dyr samt af sendinger af kød og spiseligt slagteaffald.
Kommissionen kan acceptere kompromiset, da det, selv om det er mere
normativt end Kommissionens forslag, muliggør en mere effektiv tildeling af
dyrlægeressourcer.
3.6
Nye bestemmelser indført af Rådet
For så vidt angår finansieringen af den offentlige kontrol foretog Rådet
betydelige ændringer sammenlignet med Kommissionens forslag, idet det
grundlæggende indførte en ordning med obligatoriske gebyrer, der ligner den
nuværende. Kommissionen kan (som beskrevet ovenfor) acceptere Rådets
holdning, da den vil sikre langsigtet økonomisk bæredygtighed for den mest
ressourcekrævende del af den offentlige kontrol. Desuden er reglerne
vedrørende gennemsigtigheden af gebyrerne og beregningen heraf, som
Kommissionen havde foreslået, i alt væsentligt bevaret. Hertil kommer, at
Rådet indførte et stort antal ændringer, hvorved andre vigtige formål med
forslaget udvikles, såsom medlemsstaternes forpligtelse til at lette samarbejdet
mellem kompetente myndigheder og retshåndhævende myndigheder,
anklagemyndigheder og judicielle myndigheder.
DA
7
DA
kom (2013) 0265 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET i henhold til artikel 294, stk. 6, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde vedrørende Rådets førstebehandlingsholdning til vedtagelsen af en forordning om offentlig kontrol og andre officielle aktiviteter med henblik på anvendelsen af fødevare- og foderstoflovgivningen og reglerne for dyresundhed og dyrevelfærd, plantesundhed, planteformeringsmateriale og plantebeskyttelsesmidler
Følgende bestemmelser indebærer en udvidelse af anvendelsesområdet for og
af kravene i forslaget.
Undtagelser for inspektion af kød fra visse arter.
Rådet gav yderligere
Kommissionen beføjelse til at fastsætte specifikke undtagelser fra reglerne
vedrørende inspektion af kød for så vidt angår rensdyr (Rangifer
tarandus
tarandus)
og ryper (Lagopus
lagopus
og
Lagopus mutus)
for at gøre det muligt
at videreføre mangeårige lokale og traditionelle skikke i visse dele af Unionen.
Da der kun kan indrømmes undtagelser, på betingelse af at det ikke vil berøre
opfyldelsen af formålene med denne forordning, kan Kommissionen acceptere
denne bestemmelse ud fra et ønske om at opnå et kompromis.
Undtagelser for grænsekontrol af uforarbejdede trækævler og savet og
tilhugget træ.
Rådet gav yderligere Kommissionen beføjelse til at fastsætte de
tilfælde og betingelser, hvor/på hvilke grænsekontrolsteder, der er udpeget til
brug ved import af uforarbejdede trækævler og savet og tilhugget træ, kan
fritages for visse krav vedrørende f.eks. lokaler, faciliteter og udstyr.
Kommissionen kan acceptere dette, da det er nødvendigt at tage hensyn til
behovene hos kompetente myndigheder, der er ansvarlige for offentlig kontrol,
og som arbejder under særlige geografiske begrænsninger, samtidig med at de
sikrer korrekt gennemførelse af kontrollen.
4.
K
ONKLUSION
Kommissionen vurderer, at den fælles holdning, der blev vedtaget af Rådet med
kvalificeret flertal, afspejler de oprindelige målsætninger i Kommissionens forslag
og imødekommer mange af Europa-Parlamentets betænkeligheder. Selv om den
fælles holdning på visse punkter afviger fra Kommissionens oprindelige forslag,
vurderer Kommissionen, at den er udtryk for et nøje afbalanceret kompromis, og
glæder sig over, at den omfatter alle de spørgsmål, som Kommissionen anså for
væsentlige, da den vedtog forslaget.
Af ovennævnte grunde støtter Kommissionen den fælles holdning, der blev vedtaget
den 19. december 2016.
DA
8
DA