Europaudvalget 2017
KOM (2017) 0007
Offentligt
1723741_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 10.1.2017
COM(2017) 7 final
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG
RÅDET
om udveksling og beskyttelse af personoplysninger i en globaliseret verden
DA
DA
kom (2017) 0007 - Ingen titel
1723741_0002.png
1. I
NDLEDNING
Beskyttelsen af personoplysninger indgår i Europas fælles konstitutionelle opbygning og er
forankret i artikel 8 i EU's charter om grundlæggende rettigheder. Denne beskyttelse har været
et centralt aspekt i EU-retten i over 20 år lige fra databeskyttelsesdirektivet i 1995
1
("1995-
direktivet") til vedtagelsen af den generelle forordning om databeskyttelse (GDPR)
2
og
politidirektivet
3
i 2016.
Som kommissionsformand Jean-Claude Juncker understregede i sin tale om Unionens tilstand
den 14. september 2016: "At
være europæer betyder, at du har ret til at få dine
personoplysninger beskyttet af stærk europæisk lovgivning. […] For privatlivets fred betyder
noget i Europa. Det er et spørgsmål om menneskelig værdighed."
Behovet for beskyttelse af personoplysninger er imidlertid ikke begrænset til Europa.
Forbrugere i hele verden sætter i stigende grad pris på deres privatliv. Virksomhederne
anerkender i denne forbindelse, at en stærk beskyttelse af privatlivets fred giver dem en
konkurrencefordel, da tilliden til deres tjenester styrkes. Mange virksomheder, navnlig globalt
orienterede virksomheder, tilpasser deres privatlivspolitikker til GDPR, både fordi de ønsker
at gøre forretninger i EU, og fordi de betragter forordningen som en model, der bør følges.
En række lande og regionale organisationer uden for EU i vores umiddelbare nabolande til
Asien, Latinamerika og Afrika vedtager ligeledes nye eller ajourfører eksisterende
databeskyttelsesregler for at udnytte de muligheder, der knytter sig til den globale digitale
økonomi, og imødegår den voksende efterspørgsel efter en stærkere beskyttelse af data og
privatlivets fred. Selv om der forskelle mellem landene med hensyn til deres tilgang og
lovgivningsmæssige udvikling, er der tegn på større konvergens i retning af vigtige
databeskyttelsesprincipper, navnlig i visse regioner i verden
4
.
Større forenelighed mellem
forskellige databeskyttelsessystemer vil fremme internationale strømme af personoplysninger,
både i kommercielt øjemed eller med henblik på samarbejde mellem offentlige myndigheder
(f.eks. om retshåndhævelse). EU bør gribe denne mulighed for at fremme sine
databeskyttelsesværdier og fremme datastrømme ved at tilskynde til konvergens mellem
retssystemer. Som bebudet i Kommissionens arbejdsprogram
5
redegøres der i nærværende
1
2
3
4
5
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (EFT L 281
af 23.11.1995).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og
om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse) (EUT L 119 af 4.5.2016, s. 1-
188). Den trådte i kraft den 24. maj 2016 og finder anvendelse fra den 25. maj 2018.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2016/680 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer
i forbindelse med kompetente myndigheders behandling af personoplysninger med henblik på at forebygge,
efterforske, afsløre eller retsforfølge strafbare handlinger eller fuldbyrde strafferetlige sanktioner og om fri
udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af Rådets rammeafgørelse 2008/977/RIA (EUT L 119
af 4.5.2016, s. 89-131). Det trådte i kraft den 5. maj 2016. EU-medlemsstaterne skal gennemføre direktivet i
national lovgivning senest den 6. maj 2018.
Jf. "Data protection regulations and international data flows: Implications for trade and development",
UNCTAD (2016): http://unctad.org/en/PublicationsLibrary/dtlstict2016d1_en.pdf
Kommissionens arbejdsprogram 2017 – Realisering af et Europa, der beskytter, styrker og forsvarer,
COM(2016) 710 final af 25.10.2016, s. 12, og bilag 1.
2
kom (2017) 0007 - Ingen titel
meddelelse for Kommissionens strategiske ramme for "afgørelser om tilstrækkeligheden af
beskyttelsesniveauet" samt for andre redskaber til videregivelse af oplysninger og
internationale instrumenter på databeskyttelsesområdet.
2. EU'
S
DATABESKYTTELSESREFORMPAKKE
EN MODERNE LOVGIVNINGSRAMME TIL
FREMME AF INTERNATIONALE DATASTRØMME MED ET HØJT BESKYTTELSESNIVEAU
Med reformen af databeskyttelseslovgivningen, der blev vedtaget i april 2016, indføres et
system, der både sikrer et højt beskyttelsesniveau og er åbent for mulighederne i det globale
informationssamfund. Reformen sikrer enkeltpersoner større kontrol over deres
personoplysninger og styrker således forbrugernes tillid til den digitale økonomi. En
harmonisering og forenkling af lovgivningen gør det nemmere og mindre byrdefuldt for både
indenlandske og udenlandske virksomheder at udøve deres virksomhed i EU, herunder
gennem international udveksling af oplysninger. I dag kombinerer EU åbenhed over for
internationale datastrømme med det højeste beskyttelsesniveau for fysiske personer. EU har
potentiale til at blive et center for datatjenester, hvilket både forudsætter frie strømme og
tillid.
2.1 En omfattende og forenklet fælles EU-ramme for databeskyttelse
I EU-reformen fastlægges en omfattende ramme for beskyttelse af personoplysninger i både
den private og offentlige sektor og inden for både handel og retshåndhævelse (henholdsvis
GDPR og politidirektivet).
I henhold til GDPR vil der fra maj 2018 være ét enkelt paneuropæisk regelsæt i stedet for de
nuværende 28 nationale lovgivninger. Den nyligt etablerede one-stop-shop-mekanisme vil
sikre, at en enkelt databeskyttelsesmyndighed vil være ansvarlig for overvågningen af en EU-
virksomheds grænseoverskridende databehandlingsaktiviteter. Det sikres således, at de ny
regler fortolkes ensartet. I grænseoverskridende sager med inddragelse af flere nationale
databeskyttelsesmyndigheder, vil der navnlig blive truffet en enkelt afgørelse for at sikre
fælles løsninger på fælles problemer. GDPR sikrer desuden lige konkurrencevilkår mellem
EU-virksomheder og udenlandske virksomheder, da virksomheder, som er baseret uden for
EU, skal anvende de samme regler som europæiske virksomheder, hvis de udbyder varer og
tjenesteydelser eller overvåger enkeltpersoners adfærd i EU. En større forbrugertillid vil både
være til gavn for EU og eksterne kommercielle operatører.
Politidirektivet indeholder fælles regler om behandling af personoplysninger om
enkeltpersoner, der er involveret i straffesager som mistænkte, ofre eller vidner, under
hensyntagen til den særlige karakter af politisamarbejdet og det retlige samarbejde i
straffesager. En harmonisering af databeskyttelsesreglerne inden for retshåndhævelse,
herunder reglerne om internationale overførsler, vil fremme det grænseoverskridende
politisamarbejde og retlige samarbejde mellem myndighederne, både i EU og med
3
kom (2017) 0007 - Ingen titel
1723741_0004.png
internationale partnere, og således skabe de rette betingelser for en mere effektiv bekæmpelse
af kriminalitet. Dette er et vigtigt bidrag til den europæiske dagsorden om sikkerhed
6
.
2.2 En ny og diversificeret værktøjskasse til internationale overførsler
EU-databeskyttelsesreglerne har lige fra starten omfattet en række mekanismer til brug for
international videregivelse af oplysninger. Det primære formål med disse regler er at sikre
beskyttelsen af europæiske borgeres personoplysninger ved videregivelse til andre lande.
Disse regler har gennem årene sat standarden for internationale datastrømme i mange
jurisdiktioner. Selv om arkitekturen i bund og grund er den samme som i 1995-direktivet,
præciserer og forenkler reformen af reglerne om internationale overførsler deres anvendelse,
og der indføres nye redskaber til videregivelse.
I henhold til EU-retten kan personoplysninger bl.a. overføres til andre lande på grundlag af
Kommissionens afgørelse om "tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet", hvori det fastslås,
at et tredjeland skal sikre et databeskyttelsesniveau, "som i det væsentlige svarer"
7
til det, der
sikres i EU. Formålet med denne afgørelse er at sikre fri udveksling af personoplysninger med
det pågældende tredjeland, uden at dataeksportøren skal stille yderligere garantier eller opnå
godkendelse. Et nøjagtigt og detaljeret katalog over elementer, der skal tages i betragtning ved
vurderingen af tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet i et udenlandsk system, er
tilgængeligt for interesserede lande eller internationale organisationer
8
. Kommissionen kan nu
også vedtage afgørelser om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet på
håndhævelsesområdet
9
.
Med udgangspunkt i praksis i henhold til 1995-direktivet giver
reformen desuden mulighed for at vurdere tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet i et
specifikt område i et tredjeland eller en specifik sektor eller industri i et tredjeland (såkaldt
"delvis" tilstrækkelighed)
10
.
Hvis der ikke er vedtaget en afgørelse om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet, kan
internationale overførsler foretages ved brug af en række alternative redskaber til
videregivelse, som sikrer de fornødne databeskyttelsesgarantier
11
. Reformen formaliserer og
6
7
8
9
10
11
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget, Den europæiske dagsorden om sikkerhed (COM(2015) 185 final af 28.4.2015).
Domstolens dom af 6. oktober 2015 i sag C-362/14, Maximillian Schrems mod Data Protection
Commissioner, præmis 73, 74 og 96. Se også betragtning 104 i GDPR og betragtning 67 i politidirektivet,
hvor der henvises til standarden om et "i det væsentlige" tilsvarende niveau.
Jf. artikel 45 i GDPR. Som fastsat i artikel 45, stk. 2, skal Kommissionen ved sin vurdering bl.a. tage højde
for retsstatsprincippet, respekt for menneskerettighederne og de grundlæggende frihedsrettigheder og
relevant lovgivning, herunder inden for databeskyttelse, offentlig sikkerhed, forsvar, statens sikkerhed og
strafferet og offentlige myndigheders adgang til personoplysninger. Disse elementer skal understøttes af
effektive rettigheder, som kan håndhæves, herunder adgang til effektiv administrativ og retslig prøvelse for
enkeltpersoner og en velfungerende uafhængig tilsynsmyndighed, der skal sikre og håndhæve, at
databeskyttelsesreglerne overholdes. Der vil ligeledes blive taget hensyn til retligt bindende konventioner,
navnlig Europarådets konvention nr. 108, og deltagelse i multilaterale eller regionale systemer på
databeskyttelsesområdet.
De specifikke elementer i vurderingen af beskyttelsesniveauets tilstrækkelighed er fastsat i artikel 36, stk. 2,
i politidirektivet.
Jf. artikel 45, stk. 1, i GDPR, og artikel 36, stk. 1, i politidirektivet.
Jf. f.eks. meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om videregivelse af
personoplysninger fra EU til USA i henhold til direktiv 95/46/EF efter Domstolens dom i sag C-362/14
(Schrems) (COM(2015) 566 final af 6.11.2015).
4
kom (2017) 0007 - Ingen titel
1723741_0005.png
øger
mulighederne
for
at
anvende
eksisterende
instrumenter
såsom
standardkontraktbestemmelser
12
og
bindende
virksomhedsregler
13
.
Nu
kan
standardkontraktbestemmelser f.eks. inkluderes i en kontrakt mellem EU-baserede
databehandlere og databehandlere i et tredjeland (såkaldte "databehandler-til-databehandler"-
standardbestemmelser)
14
.
Med hensyn til bindende virksomhedsregler, der indtil videre har
været begrænset til enheder i samme koncern, kan de nu anvendes af en gruppe af
foretagender, der udøver en fælles økonomisk aktivitet, men ikke nødvendigvis indgår i
samme koncern
15
. Reformen mindsker ligeledes bureaukratiet ved at fjerne generelle krav om
forudgående anmeldelse til og godkendelse fra databeskyttelsesmyndighederne af
videregivelse af oplysninger til et tredjeland baseret på standardkontraktbestemmelser og
bindende virksomhedsregler
16
. Dette er en vigtig forenkling af EU-systemet for international
videregivelse af oplysninger, da disse krav, der i øjeblikket er forskellige i medlemsstaterne,
ofte betragtes som en væsentlig hindring for datastrømme, navnlig for mindre virksomheder
17
.
Derudover indfører reformen nye instrumenter vedrørende internationale overførsler
18
.
Dataansvarlige og databehandlere vil på visse betingelser
19
få mulighed for at anvende
godkendte adfærdskodekser eller certificeringsmekanismer (f.eks. privatlivsmærkninger eller
-mærker) for at sikre "fornødne garantier". Dette burde gøre det muligt at udvikle mere
skræddersyede løsninger vedrørende internationale overførsler, der f.eks. afspejler en specifik
sektors eller industris eller specifikke datastrømmes særlige karakter. Det gør det ligeledes
muligt at sikre de fornødne garantier for overførsel af oplysninger mellem offentlige
myndigheder eller organer på grundlag af internationale aftaler eller administrative
ordninger
20
. Endelig præciserer GDPR anvendelsen af de såkaldte "undtagelser"
21
(samtykke,
opfyldelse af en kontrakt eller vigtige samfundsinteresser), som enheder i specifikke
situationer kan basere deres dataoverførsler på, hvis der ikke er vedtaget en afgørelse om
tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet, og uanset om et af ovennævnte instrumenter
anvendes. Forordningen indeholder navnlig en ny, om end begrænset undtagelse om
overførsler, der kan foretages i forbindelse med en virksomheds forfølgelse af legitime
interesser
22
.
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
I standardkontraktbestemmelserne fastlægges EU-eksportørens og det importerende tredjelands
databeskyttelsesforpligtelser.
Bindende virksomhedsregler er interne regler vedtaget af en multinational koncern vedrørende videregivelse
af oplysninger inden for samme koncern til enheder beliggende i lande, som ikke sikrer et tilstrækkeligt
beskyttelsesniveau. 1995-direktivet indeholder allerede bestemmelser om bindende virksomhedsregler, men
disse kodificeres og deres rolle som et redskab til videregivelse af oplysninger formaliseres i GDPR.
Jf. artikel 46, stk. 2, litra c) og d), og betragtning 168 i GDPR.
Jf. artikel 46, stk. 2, litra b), artikel 47 og betragtning 110 i GDPR.
Jf. artikel 46, stk. 2, i GDPR.
Disse registreringskrav udgør en handelshindring for mange virksomheder, navnlig SMV'er, hvilket bl.a.
blev fremhævet i UNCTAD-rapporten, s. 34.
Jf. artikel 46, stk. 2, litra e) og f), i GDPR.
Ingen dataansvarlige uden for EU vil kunne overholde en EU-adfærdskodeks eller certificeringsmekanisme
ved gennem kontrakter eller andre retligt bindende instrumenter at afgive bindende tilsagn, som kan
håndhæves, om at anvende databeskyttelsesgarantierne i disse instrumenter, jf. artikel 42, stk. 2, i GDPR.
Jf. artikel 46, stk. 2, litra a), og artikel 46, stk. 3, litra b), i GDPR.
Jf. artikel 49 i GDPR.
Jf. artikel 49, stk. 1, andet afsnit.
5
kom (2017) 0007 - Ingen titel
1723741_0006.png
Endelig tillægger reformen Kommissionen beføjelser til at udvikle mekanismer for
internationalt samarbejde for at lette håndhævelsen af databeskyttelsesreglerne, herunder
gennem ordninger for gensidig bistand
23
.
Dette er en anerkendelse af, at et tættere samarbejde
mellem myndighederne på internationalt plan både kan sikre en mere effektiv beskyttelse af
den enkeltes rettigheder og større retssikkerhed for virksomhederne.
3. I
NTERNATIONAL
VIDEREGIVELSE AF OPLYSNINGER INDEN FOR HANDEL
:
FREMME AF
HANDEL GENNEM BESKYTTELSE AF PRIVATLIVETS FRED
Beskyttelse af privatlivets fred er en forudsætning for stabile, sikre og konkurrencedygtige
globale handelsstrømme. Privatlivets fred er ikke en handelsvare
24
.
Internettet og
digitalisering af varer og tjenesteydelser har ændret den globale økonomi, og
grænseoverskridende overførsel af oplysninger, herunder personoplysninger, er et led i
europæiske virksomheders daglige drift, uanset størrelse og sektor. Da samhandel i stigende
grad afhænger af udveksling af personoplysninger, er beskyttelsen af privatlivets fred og
datasikkerheden i denne forbindelse blevet en central faktor for forbrugertilliden. To
tredjedele af europæerne anfører f.eks., at de er bekymret over, at de ikke har kontrol over de
oplysninger, de giver online, og halvdelen af respondenterne er bange for at blive ofre for
svig
25
.
Europæiske virksomheder, der opererer i visse tredjelande, pålægges samtidig i
stigende grad protektionistiske restriktioner, der ikke kan begrundes i legitime hensyn til
privatlivets fred.
I den digitale tidsalder skal fremme af høje databeskyttelsesstandarder og af international
handel nødvendigvis gå hånd i hånd. Selv om beskyttelsen af personoplysninger ikke er til
forhandling
26
i handelsaftaler, er EU-systemet for international videregivelse af oplysninger
som ovenfor beskrevet en bred og varieret værktøjskasse, der gør det muligt at videregive
oplysninger i forskellige situationer og samtidig sikre et højt beskyttelsesniveau.
3.1 Afgørelser om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet
En afgørelse om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet sikrer fri udveksling af
personoplysninger fra EU, uden at EU-dataeksportøren skal gennemføre yderligere garantier
eller pålægges yderligere betingelser. Ved at konkludere, at retsordenen sikrer et tilstrækkeligt
beskyttelsesniveau, anerkendes det i afgørelsen, at det pågældende lands system svarer til EU-
medlemsstaternes system. Overførsler til det pågældende land vil således blive sidestillet med
dataoverførsler inden for EU og således give privilegeret adgang til EU's indre marked, og
EU-operatører vil få adgang til nye kommercielle kanaler. Som forklaret ovenfor forudsætter
denne anerkendelse nødvendigvis et beskyttelsesniveau, som svarer til (eller "i det væsentlige
svarer til")
27
det, der sikres i Unionen. Dette indebærer en omfattende vurdering af
23
24
25
26
27
Jf. artikel 50 i GDPR.
Jf. f.eks. meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og
Sociale Udvalg og Regionsudvalget – Handel for alle – En mere ansvarlig handels- og investeringspolitik,
COM(2015) 497 final af 14.10.2015, s. 7.
Special Eurobarometer 431 – Data protection, juni 2015.
Kommissionsformand Jean-Claude Junckers politiske retningslinjer:
En ny start for Europa: Min dagsorden
for job, vækst, retfærdighed og demokratisk forandring.
Jf. fodnote 7.
6
kom (2017) 0007 - Ingen titel
1723741_0007.png
tredjelandets system, herunder landets regler for de offentlige myndigheders adgang til
personoplysninger med henblik på beskyttelsen af den nationale sikkerhed, retshåndhævelse
og andre offentlige interesser.
Som bekræftet i 2015 af Domstolen i Schremsafgørelsen forudsætter kravet om tilstrækkelig
beskyttelse samtidig ikke, at alle EU-regler duplikeres fuldt ud
28
. Testen består nærmere i, om
det pågældende udenlandske system som helhed sikrer det krævede høje beskyttelsesniveau
gennem kerneindholdet i retten til privatlivets fred og den effektive gennemførelse,
håndhævelse og overvågning heraf. Som det fremgår af de afgørelser om tilstrækkeligheden
af beskyttelsesniveauet, der er vedtaget indtil videre, kan Kommissionen anerkende en række
forskellige systemer til beskyttelse af privatlivets fred, der repræsenterer forskellige
retstraditioner, som tilstrækkelige. Disse afgørelser vedrører lande, der er nært integreret med
EU og medlemsstaterne (Schweiz, Andorra, Færøerne, Guernsey, Jersey, Isle of Man), vigtige
handelspartnere (Argentina, Canada, Israel, USA) og lande, der har en pionerrolle i
udviklingen af databeskyttelsesregler i deres region (New Zealand, Uruguay).
Afgørelserne om Canada og USA er afgørelser om "delvis" tilstrækkelighed. Afgørelsen om
Canada finder kun anvendelse på private enheder, der er omfattet af Canadas lov om
beskyttelse af personoplysninger og elektroniske dokumenter. Den nyligt vedtagne afgørelse
om EU's og USA's værn om privatlivets fred
29
er en særlig ordning, der i mangel af en generel
databeskyttelseslovgivning i USA
30
er baseret på de deltagende virksomheders forpligtelser til
at anvende de høje databeskyttelsesstandarder, som er fastlagt i denne ordning, der
efterfølgende kan kræves opfyldt i henhold til amerikansk ret. Værnet om privatlivets fred er
desuden baseret på den amerikanske regerings specifikke udredninger og garantier vedrørende
adgang til nationale sikkerhedsformål
31
, som understøtter afgørelsen om tilstrækkeligheden af
beskyttelsesniveauet. Opfyldelsen af disse forpligtelser vil blive tæt overvåget af
Kommissionen og vil indgå i den årlige gennemgang af lovrammens virkning.
Igennem de senere år har flere og flere lande verden over vedtaget ny lovgivning om
databeskyttelse og beskyttelse af privatlivets fred eller er i færd med at gøre det. I 2015 havde
109 lande vedtaget lovgivning om databeskyttelse og beskyttelse af privatlivets fred, hvilket
er en betydelig stigning fra 76 lande i midten af 2011
32
.
Derudover er 35 lande i færd med at
udarbejde forslag til databeskyttelsesregler
33
. Disse nye eller moderniserede love er ofte
baseret på en række centrale principper, herunder bl.a. anerkendelsen af databeskyttelse som
en grundlæggende ret, vedtagelsen af rammelovgivning på dette område, indførelsen af
28
29
30
31
32
33
Jf. Schremsafgørelsens præmis 74.
Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU) 2016/1250 af 12. juli 2016.
Kommissionen opfordrer USA til at bestræbe sig på at skabe et omfattende system for beskyttelse af
privatlivets fred og databeskyttelse, således at der på langt sigt kan opnås konvergens mellem de to
systemer. Jf. meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet, Transatlantiske datastrømme:
genoprettelse af tilliden via stærke garantier (COM(2016) 117 final af 29.2.2016).
Dette omfatter navnlig anvendelsen af præsidentielt politisk direktiv 28 (PPD-28), der pålægger en række
begrænsninger for "signalefterretningsaktiviteter" og udpegning af en særlig ombudsmand, som skal
behandle klager fra EU-borgere på dette område.
G. Greenleaf, "Global data privacy laws 2015: 109 countries, with European laws now in a minority",
(2015) 133 Privacy Laws & Business International Report, s. 14-17.
UNCTAD-undersøgelse, s. 8 og 42 (fodnote 4 ovenfor).
7
kom (2017) 0007 - Ingen titel
1723741_0008.png
individuelle rettigheder, der kan håndhæves, og oprettelsen af en uafhængig
tilsynsmyndighed. Dette giver nye muligheder, navnlig gennem afgørelser om
tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet, for at fremme datastrømme og samtidig garantere
et fortsat højt niveau for beskyttelse af personoplysninger.
I henhold til EU-retten forudsætter en afgørelse om tilstrækkeligheden af
beskyttelsesniveauet, at der findes databeskyttelsesregler, som svarer til reglerne i EU
34
.
Dette
vedrører både de materielle regler om beskyttelse af personoplysninger og de relevante
tilgængelige tilsyns- og klagemekanismer i tredjelandet.
Inden for rammerne for afgørelser om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet mener
Kommissionen, at der skal tages hensyn til følgende kriterier ved vurderingen af, med hvilke
lande der bør indledes en dialog om tilstrækkeligheden
35
:
i)
omfanget af EU's (faktiske eller potentielle) handelsforbindelser med et bestemt
tredjeland, herunder eksistensen af en frihandelsaftale eller igangværende forhandlinger
omfanget af strømmene af personoplysninger fra EU, der afspejler geografiske og/eller
kulturelle bånd
ii)
iii) tredjelandets pionerrolle inden for beskyttelse af privatlivets fred og databeskyttelse, der
kunne tjene som model for andre lande i regionen
36
iv) de overordnede politiske forbindelser med det pågældende tredjeland, navnlig i
forbindelse med fremme af fælles værdier og fælles mål på internationalt plan.
Ud fra disse betragtninger vil Kommissionen aktivt gå i dialog med centrale handelspartnere i
Øst- og Sydøstasien, i første omgang med Japan og Korea i 2017
37
, og – afhængigt af
fremskridt i moderniseringen af sine databeskyttelsesregler – med Indien, men også med
lande i Latinamerika, navnlig Mercosur, og det europæiske naboskabsområde, der har udtrykt
interesse i at få en "afgørelse af tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet". Derudover
glæder Kommissionen sig over interessetilkendegivelserne fra andre tredjelande, som er
villige til at samarbejde på disse områder. Drøftelserne om en mulig afgørelse af
tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet er en tovejsdialog, som indebærer, at der skal
tilvejebringes nødvendige præciseringer af EU-databeskyttelsesreglerne og findes metoder,
der øger konvergensen af tredjelandenes lovgivning og praksis.
34
35
36
37
I denne forbindelse tager Kommissionen ligeledes hensyn til tredjelandets forpligtelser, der følger af retligt
bindende konventioner, navnlig tredjelandets tiltrædelse af konvention nr. 108 og tillægsprotokollen hertil,
ved vurderingen af tilstrækkeligheden, jf. artikel 45, stk. 2, litra c), og betragtning 105 i GDPR.
For så vidt angår lande, med hvilke det er relevant at samarbejde om intern sikkerhed og retshåndhævelse,
vil Kommissionen undersøge mulighederne for specifikke afgørelser om tilstrækkeligheden af
beskyttelsesniveauet i henhold til politidirektivet, jf. afsnit 4.
Dette kan navnlig være relevant for udviklings- og overgangslande, da beskyttelsen af personoplysninger
både er et afgørende element i retsstatsprincippet og en vigtig faktor for økonomisk konkurrenceevne.
Japan og Korea har for nylig vedtaget eller moderniseret deres lovgivning med henblik på indførelse af
omfattende databeskyttelsesordninger.
8
kom (2017) 0007 - Ingen titel
1723741_0009.png
I visse situationer kan det i stedet for at anvende en landsdækkende tilgang være mere
hensigtsmæssigt at gøre brug af andre muligheder såsom delvis eller sektorspecifik
tilstrækkelighed (f.eks. inden for finansielle tjenester eller IT), som kan vedrøre geografiske
områder eller industrier, der udgør en vigtig del af et bestemt tredjelands økonomi. Der skal i
denne forbindelse tages hensyn til elementer såsom karakteren af ordningen til beskyttelse af
privatlivets fred, herunder udviklingsstadiet (selvstændig lov, flere love eller særlove osv.),
tredjelandets forfatningsopbygning, eller om visse erhvervssektorer er særligt eksponeret for
datastrømme fra EU.
Vedtagelsen af en afgørelse om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet indebærer
etablering af en specifik dialog og et tæt samarbejde med det pågældende tredjeland.
Afgørelser om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet er "levende" dokumenter, som skal
overvåges tæt af Kommissionen og tilpasses i tilfælde af en udvikling, der påvirker det
beskyttelsesniveau, der sikres af det pågældende tredjeland
38
.
Der vil i denne forbindelse blive
foretaget periodiske revisioner mindst hvert fjerde år for at tackle nye aspekter og udveksle
bedste praksis mellem tætte partnere
39
.
Denne dynamiske tilgang finder ligeledes anvendelse
på allerede eksisterende afgørelser om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet vedtaget i
henhold til 1995-direktivet, der skal revideres, hvis de ikke længere opfylder den gældende
standard
40
.
De pågældende tredjelande opfordres derfor til at underrette Kommissionen om
eventuelle relevante ændringer af lovgivning og praksis siden vedtagelsen af afgørelsen om
tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet vedrørende dem. Det er afgørende at sikre disse
afgørelsers kontinuitet i henhold til de nye regler i reformen
41
.
EU's databeskyttelsesregler er ikke til forhandling i en frihandelsaftale
42
.
Selv om dialogen
om databeskyttelse og handelsforhandlinger med tredjelande nødvendigvis skal føres særskilt,
er en afgørelse om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet, herunder en delvis eller
sektorspecifik dialog, den bedste tilgang til at opbygge gensidig tillid og sikre en gnidningsløs
overførsel af personoplysninger og således fremme handelssamkvem, der involverer
overførsel af personoplysninger til det pågældende tredjeland. Sådanne afgørelser kan derfor
lette handelsforhandlingerne eller supplere eksisterende handelsaftaler, således at de bliver
38
39
40
41
42
I henhold til artikel 45, stk. 4 og 5, i GDPR skal Kommissionen løbende overvåge udviklingen i tredjelande
og have beføjelse til at ophæve, ændre eller suspendere en afgørelse om tilstrækkeligheden af
beskyttelsesniveauet, hvis den finder, at det pågældende land ikke længere sikrer et tilstrækkeligt
beskyttelsesniveau.
Artikel 45, stk. 3, i GDPR.
I henhold til artikel 97, stk. 2, litra a), i GDPR skal Kommissionen forelægge Europa-Parlamentet og Rådet
en evalueringsrapport senest i 2020.
Som opfølgning på Schremsafgørelsen, i hvilken Domstolen fastslog, at Kommissionen havde overskredet
sin kompetence ved at begrænse databeskyttelsesmyndighedernes beføjelser til at suspendere eller forbyde
dataoverførsel i safe harbor-beslutningen, vedtog Kommissionen den 16. december 2016 en
"omnibusafgørelse", hvori tilsvarende bestemmelser i gældende afgørelser om tilstrækkeligheden af
beskyttelsesniveauet blev erstattet med bestemmelser, hvori der blot stilles krav om underretning mellem
medlemsstaterne og Kommissionen, hvis en databeskyttelsesmyndighed suspenderer eller forbyder
overførsler til et tredjeland. I omnibusafgørelsen pålægges Kommissionen ligeledes at overvåge enhver
relevant udvikling i tredjelande, jf. EUT L 355 af 17.12.2016, s. 83.
En afgørelse om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet er navnlig en unilateral gennemførelsesafgørelse
truffet af Kommissionen i overensstemmelse med EU's databeskyttelsesregler på grundlag af kriterierne
fastlagt i disse regler.
9
kom (2017) 0007 - Ingen titel
1723741_0010.png
mere fordelagtige. Ved at fremme konvergensen mellem beskyttelsesniveauet i EU og
tredjelandet reducerer en afgørelse om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet samtidig
risikoen for, at det pågældende land gør grunde relateret til beskyttelsen af personoplysninger
gældende med det formål at stille uberettigede datalokaliserings- og datalagringskrav. Som
anført i meddelelsen om handel for alle vil Kommissionen desuden tilstræbe at anvende EU til
at fastsætte regler for e-handel og grænseoverskridende datastrømme og bekæmpe nye former
for digital protektionisme, i fuld overholdelse af og uden at det berører EU's
databeskyttelsesregler
43
.
Kommissionen vil:
prioritere drøftelser om mulige afgørelser om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet
med centrale handelspartnere i Øst- og Sydøstasien, i første omgang med Japan og Korea
i 2017, men ligeledes overveje andre strategiske partnere såsom Indien, og med lande i
Latinamerika, navnlig Mercosur, og det europæiske naboskabsområde
nøje overvåge virkningen af eksisterende afgørelser om tilstrækkeligheden af
beskyttelsesniveauet. Dette omfatter navnlig gennemførelsen af ordningen for EU's og
USA's værn om privatlivets fred, især gennem den årlige fælles evalueringsmekanisme
samarbejde med og bistå
databeskyttelseslove,
og
databeskyttelsesprincipper.
lande, der
understøtte
er
interesseret i at vedtage
deres
konvergens
med
stærke
EU's
3.2 Alternative dataoverførselsmekanismer
I EU's databeskyttelsesregler er det altid blevet anerkendt, at der ikke findes en "én for alle"-
tilgang til international videregivelse af oplysninger. Dette gælder endnu mere for reglerne i
reformen. Selv om der kun vil blive truffet afgørelser om tilstrækkeligheden af
beskyttelsesniveauet for de tredjelande, der opfylder de relevante kriterier, indføres der med
GDPR en række forskellige mekanismer, som er så fleksible, at de kan tilpasses en række
forskellige videregivelsesscenarier. Der kan udvikles instrumenter, hvor der tages højde for
specifikke industriers, forretningsmodellers og/eller operatørers særlige behov eller
betingelser. Disse kunne f.eks. være standardkontraktbestemmelser tilpasset en bestemt
sektors behov, f.eks. specifikke garantier ved behandling af følsomme oplysninger i
sundhedssektoren, eller en bestemt type behandlingsaktiviteter, der er udbredt i visse
tredjelande, f.eks. outsourcing af tjenester, der udføres på vegne af europæiske virksomheder.
Dette kan enten ske ved at vedtage nye standardbestemmelser eller ved at supplere
eksisterende bestemmelser med yderligere garantier, lige fra tekniske eller organisatoriske til
erhvervsrelaterede tilgange
44
.
Nogle specifikke sektorbehov kan også imødekommes gennem
bindende virksomhedsregler for grupper af foretagender, der udøver en fælles økonomisk
43
44
Jf. meddelelsen om handel for alle, s. 12 (fodnote 24 ovenfor).
Jf. artikel 46, stk. 2, litra c) og d), og betragtning 109 i GDPR, hvori det præciseres, at det er muligt at
foretage en tilpasning til godkendte standardbestemmelser, såfremt bestemmelserne hverken direkte eller
indirekte er i strid med disse standardbestemmelser eller berører den enkeltes grundlæggende rettigheder
eller frihedsrettigheder.
10
kom (2017) 0007 - Ingen titel
1723741_0011.png
aktivitet, f.eks. i rejsebranchen. I forbindelse med internationale overførsler mellem
databehandlere kan der drages fordel af udviklingen af databehandler-til-databehandler-
standardkontraktbestemmelser og/eller bindende virksomhedsregler for databehandlere.
Endelig giver nye overførselsmekanismer såsom godkendte adfærdskodekser og
akkrediterede tredjepartscertificeringer industrien mulighed for at indføre skræddersyede
løsninger vedrørende internationale overførsler og samtidig nyde godt af den
konkurrencefordel, der f.eks. er knyttet til datasikkerhedsmærkninger eller mærker til
beskyttelse af privatlivets fred. Nogle af disse instrumenter kan udvikles som
overførselsspecifikke mekanismer eller indgå i mere generelle redskaber til påvisning af
overholdelsen af alle bestemmelserne i GDPR såsom en godkendt adfærdskodeks.
Kommissionen
vil
samarbejde
med
industrien,
civilsamfundet
og
databeskyttelsesmyndighederne for at udnytte GDPR-værktøjskassens fulde potentiale i
forbindelse med internationale overførsler. Den løbende dialog med interessenter i forbindelse
med gennemførelsen af reformen vil gøre det nemmere at identificere prioriterede områder i
denne henseende. Dette kan omfatte afslutningen af arbejde, der allerede er blevet påbegyndt,
f.eks. udarbejdelsen af databehandler-til-databehandler-standardkontraktbestemmelser
45
i
samarbejde med Artikel 29-Gruppen (der erstattes af Det Europæiske Databeskyttelsesråd i
2018)
.
Dette kan involvere udvikling af nye komponenter i EU's overholdelsesinfrastruktur,
f.eks. ved at Kommissionen definerer krav og tekniske standarder for oprettelse af
certificeringsmekanismer og deres funktion, herunder vedrørende aspekter relateret til
internationale overførsler
46
.
Nogle af disse aspekter kan suppleres af internationale tiltag,
navnlig i samarbejde med organisationer, som har udviklet tilsvarende
overførselsmekanismer. Man kunne f.eks. undersøge mulighederne for at fremme
konvergensen mellem bindende virksomhedsregler i EU-retten og de regler om
grænseoverskridende databeskyttelse, som er vedtaget af det økonomiske samarbejde i Asien-
Stillehavsområdet (APEC)
47
, både vedrørende gældende standarder og ansøgningsproceduren
i de enkelte systemer. Dette bør bidrage til at fremme høje databeskyttelsesstandarder på
verdensplan og samtidig bygge bro mellem tilgangene til beskyttelse af privatlivets fred og
databeskyttelse og gøre det nemmere for kommercielle operatører at navigere mellem
forskellige systemer og udforme politikker, der er i overensstemmelse hermed.
Kommissionen vil:
samarbejde med interessenter om at udvikle alternative mekanismer til overførsel
af personoplysninger, der er tilpasset specifikke industriers, forretningsmodellers
og/eller operatørers særlige behov eller betingelser.
45
46
47
Der findes på nuværende tidspunkt ingen standardkontraktbestemmelser for dataoverførsler fra
databehandlere fra EU til databehandlere fra tredjelande.
Artikel 43, stk. 8 og 9, i GDPR.
Jf. referencedokumentet om APEC/EU Common Referential for the Structure of the EU Binding Corporate
Rules og APEC Cross Border Privacy Rules System (CBPR) fra 2014, hvor begge systemers overholdelses-
og
certificeringskrav
sammenlignes:
http://www.apec.org/~/media/Files/Groups/ECSG/20140307_Referential-BCR-CBPR-reqs.pdf
11
kom (2017) 0007 - Ingen titel
1723741_0012.png
3.3 Internationalt samarbejde om beskyttelse af personoplysninger
3.3.1. Fremme af databeskyttelsesstandarder gennem multilaterale instrumenter og fora
EU's retlige rammer for databeskyttelse har ofte været referencepunkt på tredjelande, som
udarbejder lovgivning på dette område. EU vil fortsat aktivt gå i dialog med sine
internationale partnere på både bilateralt og multilateralt plan for at fremme konvergens ved at
udvikle høje og interoperable standarder for beskyttelses af personoplysninger på
verdensplan. Dette bidrager til en mere effektiv beskyttelse af den enkeltes rettigheder og
reducerer samtidig hindringerne for grænseoverskridende datastrømme som et vigtigt element
i frihandel.
Kommissionen opfordrer navnlig tredjelande til at tiltræde Europarådets konvention nr. 108
og tillægsprotokollen hertil
48
. Konventionen, der kan tiltrædes af lande, som ikke er
medlemmer af Europarådet, og som allerede et blevet ratificeret af 50 lande, herunder af
afrikanske og sydamerikanske stater
49
, er det eneste bindende multilaterale
databeskyttelsesinstrument. Konventionen revideres i øjeblikket, og Kommissionen vil aktivt
fremme en hurtig vedtagelse af den moderniserede tekst, således at EU kan tiltræde. Den vil
afspejle de principper, der er forankret i EU's nye databeskyttelsesregler, og således bidrage
til konvergensen i retning af høje databeskyttelsesstandarder.
G20-mødet i 2017 vil give EU en yderligere mulighed for at arbejde hen imod af konvergens
omkring princippet om, at høje databeskyttelsesstandarder er en afgørende komponent i
videreudviklingen af et globalt informationssamfund, der kan fremme innovation, vækst og
social fremgang
50
.
Kommissionen ser ligeledes frem til at samarbejde med vigtige nye aktører såsom FN's
særlige rapportør om retten til privatlivets fred
51
og til at videreudvikle sit samarbejde med
regionale organisationer såsom APEC for at fremme en global kultur, hvor retten til
privatlivets fred og databeskyttelse respekteres.
Som led i sin bredere indsats for at øje bevidstheden om privatlivets fred og styrke
databeskyttelsesgarantierne på internationalt plan vedtog Kommissionen den 15. november
2016 et projekt under partnerskabsinstrumentet for at styrke samarbejdet med partnerlande på
dette område
52
.
Dette vil omfatte finansiering af aktiviteter såsom uddannelse og
bevidstgørelse. I forbindelse med gennemførelsen af reformen kan EU drage fordel af
48
49
50
51
52
Europarådets konvention af 28. januar 1981 til beskyttelse af det enkelte menneske i forbindelse med
elektronisk databehandling af personoplysninger (ETS nr. 180) og tillægsprotokollen til konvention om
beskyttelse af det enkelte menneske i forbindelse med elektronisk databehandling af personoplysninger
vedrørende tilsynsmyndigheder og grænseoverskridende videregivelse af personoplysninger (ETS nr. 181)
fra 2001.
Mauritius, Senegal og Uruguay har ratificeret konventionen. Kap Verde, Marokko og Tunesien er desuden
blevet opfordret til at tiltræde.
Se også OECD's ministererklæring "Digital Economy: Innovation, Growth and Social Prosperity" ("Cancun-
erklæringen") af 23. juni 2016.
Se også:
http://www.ohchr.org/EN/Issues/Privacy/SR/Pages/SRPrivacyIndex.aspx.
Kommissionens gennemførelsesafgørelse C(2016)7198 om godkendelse af anden fase i det årlige
handlingsprogram for 2016 (AAP 2016) under partnerskabsinstrumentet.
12
kom (2017) 0007 - Ingen titel
1723741_0013.png
udvekslingen af bedste praksis og af andre systemers erfaringer med nye udfordringer
vedrørende beskyttelsen af privatlivets fred og nye retlige eller tekniske løsninger, herunder
inden for håndhævelse, overholdelsesfremmende værktøjer (f.eks. certificeringsmekanismer,
vurderinger af indvirkningen på privatlivets fred) eller beskyttelsen af visse specifikke datasæt
(f.eks. oplysninger om børn).
3.3.2.
Samarbejde om håndhævelse
Det er i stigende grad nødvendigt at styrke samarbejdet med relevante håndhævelses- og
tilsynsmyndigheder i tredjelande i lyset af det globale omfang af multinationale
virksomheder, der behandler store mængder personoplysninger i et stort antal lande.
Problemer med manglende overholdelse af databeskyttelsesreglerne eller brud på
datasikkerheden berører ofte mennesker i flere jurisdiktioner samtidig. I disse tilfælde kan
beskyttelsen af den enkelte gøres mere effektiv gennem fælles tiltag. Erhvervsdrivende ville
samtidig drage fordel af en klarere lovgivning, hvor der udvikles fælles
fortolkningsinstrumenter og håndhævelsespraksis på verdensplan.
I en forbundet verden af datastrømme uden grænser er tiden således inde til at styrke
samarbejdet mellem retshåndhævende myndigheder
53
.
EU er rede til at spille sin rolle. Som
anført ovenfor giver GDPR Kommissionen beføjelser til at udvikle mekanismer for
internationalt samarbejde for at lette den effektive håndhævelse af databeskyttelsesreglerne,
herunder gennem ordninger for gensidig bistand. I denne forbindelse bør muligheden for at
udvikle en rammeaftale for samarbejde mellem EU-databeskyttelsesmyndighederne og
håndhævelsesmyndighederne i visse tredjelande udforskes, også på grundlag af de erfaringer
som Kommissionen har fået på andre håndhævelsesområder såsom konkurrence og
forbrugerbeskyttelse.
Kommissionen vil:
fremme en hurtig vedtagelse af den moderniserede tekst i Europarådets konvention nr.
108, således at EU kan tiltræde, og for at opfordre tredjelande til at tiltræde
anvende multilaterale fora såsom G20 og APEC for at fremme en global kultur, hvor
databeskyttelsesrettighederne respekteres
udvikle internationale samarbejdsmekanismer sammen med centrale internationale
partnere for at fremme en effektiv håndhævelse.
53
Eksisterende netværk omfatter Global Privacy Enforcement Network (GPEN), der blev oprettet i 2010 i
OECD's regi. Det er et uformelt netværk af databeskyttelsesmyndigheder, herunder EU's
databeskyttelsesmyndigheder, der bl.a. har til opgave at samarbejde om retshåndhævelse, udveksle bedste
praksis for tackling af grænseoverskridende udfordringer og støtte fælles håndhævelsesinitiativer og
oplysningskampagner. Netværket skaber ingen retligt bindende forpligtelser for deltagerne og har primært
fokus på at fremme samarbejdet om håndhævelse af de regler om privatlivets fred, der gælder for den
private sektor.
https://privacyenforcement.net/
13
kom (2017) 0007 - Ingen titel
1723741_0014.png
4. E
T MERE EFFEKTIVT SAMARBEJDE OM RETSHÅNDHÆVELSE MED STÆRKE GARANTIER
FOR DATABESKYTTELSE
Udveksling af personoplysninger er en integrerende del af forebyggelsen, efterforskningen og
retsforfølgningen af strafbare handlinger. I en forbundet verden, hvor kriminalitet sjældent
stopper ved de nationale grænser, er en hurtig udveksling af personoplysninger af afgørende
betydning for et vellykket samarbejde om retshåndhævelse og en effektiv bekæmpelse af
kriminalitet. Denne udveksling skal understøttes af stærke databeskyttelsesgarantier. Denne
bidrager ligeledes til at opbygge tillid mellem de retshåndhævende myndigheder og styrke
retssikkerheden i forbindelse med indsamling og/eller udveksling af oplysninger.
Reglerne om internationale overførsler i politidirektivet vedrører dataudveksling mellem
retshåndhævende myndigheder i og uden for EU samt i særlige tilfælde overførsler fra
retshåndhævende myndigheder til andre enheder. Med direktivet indføres mulighed for at
træffe afgørelser om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet på det strafferetlige
håndhævelsesområde. Kommissionen vil fremme muligheden for sådanne afgørelser om
tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet i samarbejde med berettigede tredjelande, navnlig
de lande, hvor der er behov for et tæt og hurtigt samarbejde om bekæmpelsen af kriminalitet
og terrorisme, og hvor der allerede udveksles store mængder personoplysninger.
Kommissionen vil prioritere drøftelser om afgørelser om tilstrækkeligheden af
beskyttelsesniveauet med tredjelande, som er centrale partnere på dette område.
Paraplyaftalen om databeskyttelse mellem EU og USA
54
, der blev indgået i december 2016, er
et vellykket eksempel på, hvordan et samarbejde om retshåndhævelse med en vigtig
international partner kan styrkes ved at forhandle et sæt stærke databeskyttelsesgarantier. Ved
automatisk at supplere eksisterende retsakter, der danner grundlag for udveksling af
oplysninger (navnlig bilaterale aftaler på både EU-plan og medlemsstatsplan), giver
paraplyaftalen den enkelte øjeblikkelige og direkte fordele og styrker samarbejdet om
retshåndhævelse ved at fremme informationsudvekslingen. Ved at fastsætte et referencepunkt
for fremtidige ordninger for overførsel af oplysninger med USA fjerner paraplyaftalen
behovet for at forhandle de samme garantier gentagne gange. Paraplyaftalen er den første
bilaterale internationale aftale med et omfattende katalog over databeskyttelsesrettigheder og -
forpligtelser i overensstemmelse med EU-retten. Den kan derfor danne grundlag for
forhandlinger om tilsvarende aftaler med tredjelande, ikke kun inden for retligt samarbejde og
politisamarbejde, men også på andre offentlige håndhævelsesområder (f.eks.
konkurrencepolitik, forbrugerbeskyttelse). Dette dækker både udveksling af oplysninger
mellem regeringer og overførsler af oplysninger mellem private virksomheder og
retshåndhævende myndigheder. Det kunne ligeledes fremme Unionens indgåelse af aftaler om
udvekslingen af oplysninger mellem relevante EU-agenturer (navnlig Europol og Eurojust) og
54
Aftale mellem EU og USA om beskyttelse af personoplysninger, der overføres og behandles med henblik på
at forebygge, efterforske, afsløre eller retsforfølge strafbare handlinger, herunder terrorisme, i forbindelse
med politisamarbejde og retligt samarbejde i straffesager:
http://ec.europa.eu/justice/data-
protection/files/dp-umbrella-agreement_en.pdf
("paraplyaftalen").
14
kom (2017) 0007 - Ingen titel
1723741_0015.png
tredjelande
55
.
Kommissionen vil således undersøge mulighederne for at indgå tilsvarende
rammeaftaler med sine vigtige retshåndhævende partnere.
Politidirektivet giver desuden de retshåndhævende myndigheder i EU mulighed for at anmode
en privat virksomhed i et tredjeland direkte om oplysninger og for at videregive
personoplysninger (typisk et navn og en IP-adresse) i den pågældende anmodning under
anvendelse af strenge garantier og under særlige omstændigheder
56
.
I GDPR er der derimod
særlig fokus på sager, hvor private enheder i EU overfører personoplysninger til de
retshåndhævende myndigheder i et tredjeland på baggrund af en anmodning. Sådanne
overførsler uden for EU kan kun tillades på særlige betingelser, f.eks. hvis de er baseret på en
international aftale, eller hvis videregivelse er nødvendig af hensyn til vigtige
samfundsinteresser, der anerkendes i EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret
57
.
Dette samarbejde, der er blevet af central betydning for den vellykket efterforskning og
retsforfølgning af kriminalitet og terrorisme, understreges i Rådets konklusioner om styrkelse
af strafferetten i cyberspace. Rådet har opfordret Kommissionen til at træffe konkrete
foranstaltninger baseret på en fælles EU-tilgang, til at forbedre samarbejdet med
tjenesteydere, til at gøre den gensidige retshjælp mere effektiv og til at foreslå løsninger på
problemerne med at fastlægge og håndhæve kompetence i cyberspace
58
. Disse
foranstaltninger omfatter både udveksling mellem retshåndhævende myndigheder og
tjenesteydere etableret i EU og udveksling med myndigheder og virksomheder uden for EU.
Kommissionen vil redegøre for mulighederne for adgang til elektroniske beviser i juni 2017
under hensyntagen til behovet for et hurtigt og pålideligt samarbejde, der er understøttet af de
stærke databeskyttelsesstandarder i politidirektivet og GDPR, både i forbindelse med
overførsler internt i EU og internationale overførsler.
Endelig vil Kommissionen i overensstemmelse med det nye retsgrundlag for Europol vurdere
bestemmelserne i disse operationelle samarbejdsaftaler mellem Europol og tredjeparter
indgået
i
henhold
til
Rådets
afgørelse
2009/371/RIA,
herunder
59
databeskyttelsesbestemmelserne
.
Som anført i den europæiske dagsorden om sikkerhed fra
2015 vil der i forbindelse med EU's fremtidige strategi for udveksling af PNR-oplysninger
med ikke-EU-lande blive taget hensyn til behovet for at anvende ensartede standarder og
særlige foranstaltninger for at beskytte de grundlæggende rettigheder. Kommissionen vil
arbejde med at finde retligt forsvarlige og bæredygtige løsninger for udvekslingen af PNR-
55
56
57
58
59
Indgåelsen af operationelle aftaler med Europol og Eurojust har ligeledes været en benchmark i dialogen
med visse tredjelande om visumliberalisering, herunder f.eks. i forbindelse med den løbende dialog med
Tyrkiet.
Jf. artikel 39 og betragtning 73 i politidirektivet.
Jf. artikel 48 og betragtning 115 i GDPR.
Rådets konklusioner om styrkelse af strafferetten i cyberspace af 9. juni 2016:
www.consilium.europa.eu/en/meetings/jha/2016/06/cyberspace--en_pdf/. Kommissionen er blevet anmodet
om at fremlægge resultater vedrørende disse områder for Rådet inden juni 2017 på baggrund af sin
statusrapport til Rådet fra december 2016.
Jf. artikel 25, stk. 4, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/794 af 11. maj 2016 om Den
Europæiske Unions Agentur for Retshåndhævelsessamarbejde (Europol) og om erstatning og ophævelse af
Rådets afgørelse 2009/371/RIA, 2009/934/RIA, 2009/935/RIA, 2009/936/RIA og 2009/968/RIA (EUT L
135 af 24.5.2016, s. 53-114). Kommissionen skal senest den 14. juni 2021 forelægge en vurderingsrapport
om Europols samarbejdsaftaler indgået før den 1. maj 2017.
15
kom (2017) 0007 - Ingen titel
1723741_0016.png
oplysninger med andre tredjelande, herunder ved at overveje, hvordan der kan udformes en
standardaftale vedrørende PNR-oplysninger, der indeholder de krav, som tredjelande skal
opfylde for at modtage PNR-oplysninger fra EU. Enhver fremtidig politik på dette områder
afhænger imidlertid navnlig af Domstolens kommende udtalelse om den påtænkte PNR-aftale
mellem EU og Canada
60
.
E
T MERE EFFEKTIVT SAMARBEJDE OM RETSHÅNDHÆVELSE MED STÆRKE GARANTIER FOR
DATABESKYTTELSE
Kommissionen vil:
fremme muligheden for afgørelser om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet i
henhold til politidirektivet i samarbejde med berettigede tredjelande
fremme forhandlingerne om aftaler på retshåndhævelsesområdet med vigtige
internationale partnere i overensstemmelse med den model, der er anført i
paraplyaftalen med USA
følge op på Rådets konklusioner om styrkelse af strafferetten i cyberspace for at lette
den grænseoverskridende udveksling af elektroniske beviser i overensstemmelse med
databeskyttelsesreglerne.
5. K
ONKLUSION
Beskyttelse og udveksling af personoplysninger udelukker ikke gensidigt hinanden. Et stærkt
databeskyttelsessystem fremmer datastrømme ved at opbygge forbrugernes tillid til de
virksomheder, der har fokus på håndteringen af deres kunders personoplysninger. Høje
databeskyttelsesstandarder bliver således en fordel i den globale digitale økonomi. Det samme
gælder for samarbejde om retshåndhævelse, idet garantier for beskyttelse af privatlivets fred
er en integrerende del af en effektiv og hurtig udveksling af oplysninger i bekæmpelsen af
kriminalitet baseret på gensidig tillid og retssikkerhed.
Da EU har afsluttet reformen af EU's databeskyttelsesregler, bør EU proaktivt gå i dialog med
tredjelande om dette spørgsmål. EU bør bestræbe sig på at sikre større konvergens i
opadgående retning mellem databeskyttelsesprincipper internationalt på både bilateralt og
multilateralt plan. Dette er både i borgernes og virksomhedernes interesse. Den nye
lovgivningsramme for databeskyttelse sikrer EU de nødvendige og relevante redskaber til at
nå disse mål. På grundlag af den strategiske tilgang, der er redegjort for i denne meddelelse,
vil Kommissionen aktivt gå i dialog med centrale tredjelande for at undersøge mulighederne
for at vedtage afgørelser om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet, i første omgang med
Japan og Korea i 2017, med henblik på at fremme den reguleringsmæssige konvergens i
60
Domstolens udtalelse om udkastet til aftale fra 2014 om PNR-aftalen mellem EU og Canada, som Europa-
Parlamentet havde henvist til Domstolen (udtalelse 1/15). Domstolen blev anmodet om at vurdere
foreneligheden af udkastet til aftale med EU's charter om grundlæggende rettigheder.
16
kom (2017) 0007 - Ingen titel
retning af EU-standarderne og fremme handelsforbindelserne. EU vil samtidig gøre fuld brug
af de forskellige alternative redskaber til videregivelse for at beskytte
databeskyttelsesrettigheder og støtte erhvervsdrivende, når data overføres til lande, hvor den
nationale ret ikke sikrer til tilstrækkeligt databeskyttelsesniveau. Sådanne redskaber bør
ligeledes anvendes til yderligere at fremme samarbejdet mellem EU's tilsynsmyndigheder og
retshåndhævende myndigheder og deres internationale partnere. Kommissionen vil sikre
sammenhængen mellem den interne og eksterne dimension af EU's databeskyttelsespolitik og
fremme en stærk databeskyttelse på internationalt plan for at forbedre samarbejdet om
retshåndhævelse, bidrage til frihandel og udvikle høje standarder for beskyttelse af
personoplysninger på verdensplan.
17