Europaudvalget 2017
KOM (2017) 0104
Offentligt
1729282_0001.png
1.
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 2.3.2017
COM(2017) 104 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om international behandling af centralbanker og offentlige organer, der forvalter
offentlig gæld, med hensyn til OTC-derivattransaktioner
DA
DA
kom (2017) 0104 - Ingen titel
1729282_0002.png
1. I
NDLEDNING
Ved forordningen om OTC-derivater, centrale modparter og transaktionsregistre (EMIR) af 4.
juli 2012 fastsættes der bl.a. krav om central clearing af alle standardiserede OTC-derivataftaler,
indberetning af alle derivataftaler til transaktionsregistre og gennemførelse af
risikoreduktionsteknikker i forbindelse med transaktioner, som ikke cleares centralt.
I henhold til artikel 1, stk. 4, i EMIR er Unionens centralbanker og andre offentlige organer i
Unionen, der har ansvar for forvaltningen af den offentlige gæld, eller som deltager heri, ikke
omfattet af anvendelsesområdet for EMIR og er derfor ikke underlagt disse forpligtelser.
I henhold til artikel 1, stk. 6, i EMIR tillægges Kommissionen beføjelse til at ændre oversigten
over fritagne enheder ved en delegeret retsakt, hvis den efter at have vurderet den internationale
behandling af centralbanker og offentlige organer, der forvalter den offentlige gæld, inden for
andre jurisdiktioners retlige rammer, og efter at have forelagt Europa-Parlamentet og Rådets
resultaterne konkluderer, at det er nødvendigt at fritage disse tredjelandes centralbankers
pengepolitiske forpligtelser for clearing- og indberetningskravet.
2. K
OMMISSIONENS FØRSTE VURDERING
Kommissionen gennemførte sin første vurdering af de retlige rammer for OTC-derivater i Japan,
Schweiz, USA, Australien, Canada og Hongkong i 2013. Den 22. marts 2013 vedtog
Kommissionen en rapport
1
, hvori den konkluderede, at lovgivningsrammerne for Japan og USA
opfyldte betingelserne for at fritage centralbankerne og de offentlige organer, der har ansvar for
forvaltningen af den offentlige gæld, i disse to jurisdiktioner for visse krav i henhold til EMIR.
De blev efterfølgende føjet til oversigten over enheder, der er fritaget i henhold til artikel 1, stk.
4, i EMIR, ved Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 1002/2013
2
.
De fire andre jurisdiktioners lovgivningsrammer blev ikke anset for at være tilstrækkeligt
udviklede til, at deres centralbanker og organer, der forvalter den offentlige gæld, kunne føjes til
oversigten over enheder, der er fritaget. Kommissionen konkluderede imidlertid, at den ville
"overvåge
og rapportere om den seneste udvikling",
når de havde færdiggjort deres
bestemmelser.
3. D
ENNE VURDERING
Denne vurdering omfatter de fire jurisdiktioner, der var omfattet af den første vurdering, men
som ikke blev foreslået fritaget på daværende tidspunkt, og to andre jurisdiktioner (Mexico og
Singapore), der har anmodet om en vurdering.
Vurderingen er baseret på oplysninger indsamlet direkte fra de undersøgte jurisdiktioner og
omhandler to specifikke aspekter af disse lovgivningsrammer:
1
COM(2013) 158 af 22.3.2013.
Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 1002/2013 af 12. juli 2013 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 648/2012 om OTC-derivater, centrale modparter og transaktionsregistre for så vidt angår oversigten over
undtagne enheder (EUT L 279 af 19.10.2013, s. 2).
2
2
kom (2017) 0104 - Ingen titel
1729282_0003.png
i)
ii)
fremskridt med gennemførelsen af reformer af OTC-derivatmarkederne som aftalt på
G20-topmødet i 2009 i Pittsburgh
behandlingen af centralbanker og offentlige organer, der har ansvar for forvaltningen af
den offentlige gæld, eller som deltager heri, inden for de relevante lovgivningsrammer i
disse jurisdiktioner samt risikostyringsstandarderne for derivattransaktioner, der indgås af
disse organer.
Der er ifølge analysen gjort betydelige fremskridt inden for alle de vurderede jurisdiktioner for så
vidt angår vedtagelsen og gennemførelsen af reformer vedrørende OTC-derivater. Alle seks
jurisdiktioner har desuden behandlet spørgsmålet om, hvorvidt de forskellige krav finder
anvendelse på centralbanker og offentlige organer, der har ansvar for forvaltningen af den
offentlige gæld, eller som deltager heri.
4. F
REMSKRIDT MED REFORMER AF MARKEDERNE FOR
OTC-
DERIVATER
4.1. Australien
Gennemførelsen af obligatorisk clearing, indberetning eller organiseret platformshandel i
Australien er en proces i to trin, hvor den relevante minister først beslutter, om disse krav bør
finde anvendelse på bestemte klasser af OTC-derivater, og de gennemførelsesbestemmelser, der
er udstedt af Australian Securities and Investments Commission (ASIC) dernæst gennemføres.
Risikoreduktionsteknikker for ikkecentralt clearede OTC-derivater gennemføres af Australian
Prudential Regulation Authority (APRA).
Clearingforpligtelse
De australske gennemførelsesbestemmelser vedrørende obligatorisk central clearing er fastsat i
Corporations Amendment (Central Clearing and Single-Sided Reporting) Regulation 2015.
Disse bestemmelser gennemfører central clearing af fastsatte klasser af OTC-rentederivater for et
lille antal store nationale og udenlandske banker, der fungerer som dealere på det australske
marked for OTC-derivater. I december 2015 indførte ASIC Derivative Transaction Rules
(Clearing) 2015 obligatorisk central clearing af OTC-rentederivater udstedt i flere førende
valutaer. Clearingforpligtelserne trådte i kraft i april 2016.
Indberetningsforpligtelse
ASIC Derivative Transaction Rules (Reporting) 2013, ændret i februar 2015, indfører
forpligtelsen til at indberette OTC-derivattransaktioner. Indberetningsforpligtelsen omfatter på
nuværende tidspunkt alle derivataktivklasser og blev indført i december 2015.
Risikoreduktionsteknikker
Den tilsynsstandard, der kræver, at risikoreduktionsteknikker anvendes for OTC-derivater, der
ikke cleares centralt, blev offentliggjort af APRA i oktober 2016. I henhold til denne regel kan
flere
risikoreduktionsteknikker
anvendes:
hurtig
bekræftelse
af
transaktioner,
porteføljeafstemning, porteføljekomprimering, procedurer for tvistbilæggelse og procedurer for
værdiansættelser. En startdato er endnu ikke blevet fastsat.
3
kom (2017) 0104 - Ingen titel
1729282_0004.png
4.2. Canada
Gennemførelsen af reformer af OTC-derivatmarkederne sker gennem to parallelle forløb. Office
of the Superintendent of Financial Institutions (OSFI), Canadas tilsynsmyndighed, fastsætter de
brede krav vedrørende føderalt regulerede finansielle institutter (FRFI'er) gennem retningslinjer.
Provinserne og territorierne er derfor ansvarlige for reguleringen af markedet i deres specifikke
jurisdiktioner. Canadian Securities Administrators (CSA), en paraplysammenslutning for
Canadas værdipapirtilsynsmyndigheder i provinserne og territorierne, er ansvarlig for at
koordinere og harmonisere de canadiske bestemmelser vedrørende kapitalmarkederne. Den
udvikler bestemmelser, som derefter udbredes til og gennemføres af provinserne.
Clearingforpligtelse
Clearingforpligtelsen gennemføres af alle værdipapirtilsynsmyndigheder i provinserne gennem et
Proposed National Instrument 94-101
Mandatory Central Counterparty Clearing of Derivatives
(forslag NI 94-101), som udvikles af CSA, og på føderalt plan af OSFI via Guideline B-7:
Derivatives Sound Practices,
som trådte i kraft i december 2014. Ifølge Guideline B-7 forventes
FRFI'er så vidt muligt at foretage central clearing af standardiserede derivater. Forslag NI 94-101
omhandler obligatorisk central clearing af visse OTC-derivater og angiver de modparter, som
clearingforpligtelsen finder anvendelse på. Den endelige lov vedtages i begyndelsen af 2017.
Indberetningsforpligtelse
Indberetningsforpligtelsen gennemføres på provinsniveau gennem bestemmelser, der er vedtaget
af værdipapirtilsynsmyndigheden i provinsen. Der er specifikke bestemmelser i Ontario, Quebec
og Manitoba. I alle andre provinser (MI-jurisdiktioner) er indberetningsforpligtelsen blevet
gennemført ved Multilateral Instrument 96-101
Trade Repositories and Derivatives Data
Reporting
(MI 96-101). Bestemmelserne om indberetning af transaktioner har været gældende i
alle provinser siden november 2016. De provinsielle og multilaterale instrumenter er generelt
harmoniserede for så vidt angår indberetningsforpligtelsen og kræver stadig indberetning af
transaktioner, der involverer mindst én lokal modpart. På føderalt niveau skal FRFI'er i henhold
til Guideline B-7 indberette transaktioner ifølge de indberetningsregler, der gælder i den provins,
hvor deres hovedkontor eller hovedforretningssted er beliggende.
Risikoreduktionsteknikker
På føderalt niveau fastlægger OSFI Guideline B-7 risikoreduktionsteknikkerne for derivater, der
ikke cleares centralt, som de finder anvendelse på FRFI'er. OSFI Guideline E-22
Margin
Requirements for Non-Centrally Cleared Derivatives,
som trådte i kraft i september 2016,
omhandler desuden spørgsmål såsom tvistbilæggelse og værdiansættelsesmetoder for så vidt
angår margenkrav i forbindelse med derivater, der ikke cleares centralt. På provinsniveau
udvikler CSA i øjeblikket bestemmelser vedrørende registrering af dealere, som pålægger
derivatmarkedsdeltagere en forpligtelse til at gennemføre risikoreduktionsteknikker. Disse
bestemmelser forventes offentliggjort til høring i 2017 med henblik på ikrafttræden i første
halvår af 2018.
4.3. Hongkong
4
kom (2017) 0104 - Ingen titel
1729282_0005.png
Hongkong gennemfører reformer af OTC-derivatmarkederne gennem en proces i to trin. Der er
indført en lovgivningsramme i form af primær lovgivning, specifikt Securities and Futures
(Amendment) Ordinance 2014, som er en ændring af den oprindelige Securities and Futures
Ordinance (SFO) fra 2002. Denne efterfølges af subsidiær lovgivning (dvs. bestemmelser), som
fastsætter detaljerede krav til indberetnings-, clearing- og handelsforpligtelserne, som udarbejdes
af Securities and Futures Commission (SFC) med samtykke fra Hong Kong Monetary Authority
(HKMA) og efter høring af Financial Secretary.
Clearingforpligtelse
Ved Amendment Ordinance indføres der en obligatorisk forpligtelse til at cleare OTC-
derivattransaktioner. I henhold til gennemførelsesbestemmelserne skal bestemte personer cleare
visse OTC-derivattransaktioner gennem en udpeget central modpart i overensstemmelse med
clearingbestemmelserne. Denne forpligtelse gennemføres i faser. Bestemmelserne vedrørende
den første fase trådte i kraft i september 2016.
Indberetningsforpligtelse
Ved Amendment Ordinance fastlægges også indberetningsforpligtelsen. En bestemt person skal
indberette relevante OTC-derivattransaktioner til HKMA i overensstemmelse med de krav, der er
fastsat i indberetningsreglerne. Indberetningsreglerne i fase 1 finder anvendelse på et begrænset
antal derivattyper og en lidt bredere kreds af personer end clearingforpligtelsen
3
.
Indberetningsreglerne i fase 2 udvider produktomfanget til alle fem aktivklasser og det omfang
af oplysninger, der skal indberettes for hver transaktion. Den kreds af personer, reglerne finder
anvendelse på, er uændret. Indberetning ifølge fase 2 foretages fra juli 2017.
Risikoreduktionsteknikker
To sæt risikoreduktionsstandarder planlægges indført i Hongkong. Det første, som udvikles af
SFC, vil kun finde anvendelse på selskaber, som har fået licens af SFC i henhold til SFO (LC'er).
En høring vedrørende udkastet til standarder gennemføres i 2017. Det andet er udviklet af
HKMA og finder anvendelse på institutter, som er godkendt af HKMA (AI'er) i henhold til
Banking Ordinance (BO). Efter planen skulle gennemførelsen af disse standarder have været
indledt i september 2016. I august 2016 udsatte HKMA imidlertid påbegyndelsen af
gennemførelsen i lyset af lignende forsinkelser meddelt af andre større jurisdiktioner.
4.4. Mexico
De generelle bestemmelser vedrørende OTC-derivattransaktioner er fastsat i "Rules to carry out
derivative transactions" (Circular 4/2012) udstedt af den mexicanske centralbank (Banco de
México, BdM) i marts 2012 som ændret. Specifikke bestemmelser (f.eks. etablering af CCP'er)
er udstedt i fællesskab af BdM, SHCP (finansministeriet) og National Banking and Securities
Commission
(CNBV).
Clearingforpligtelse
3
Indberetningsforpligtelsen gælder også for CCP'er.
5
kom (2017) 0104 - Ingen titel
1729282_0006.png
I henhold til Circular 4/2012 skal standardiserede derivattransaktioner mellem lokale banker eller
mæglervirksomheder og visse andre enheder (lokale og udenlandske) gennemføres via
clearingcentraler ("clearing houses"), der er etableret i overensstemmelse med de bestemmelser,
der er udstedt af BdM, SHCP og CNBV i fællesskab, eller via udenlandske institutter, der
handler som CCP'er, og som er anerkendt af BdM. Clearingforpligtelsen har været gældende
siden april 2016 for transaktioner mellem lokale modparter og siden november 2016 for
transaktioner, der gennemføres mellem en lokal og en udenlandsk modpart. Ved nylige
ændringer af Circular 4/2012 fastlægges kriterierne for at udpege OTC-produkter som
standardiserede og derfor som omfattet af krav om central clearing.
Indberetningsforpligtelse
I henhold til Circular 4/2012 skal lokale banker, mæglervirksomheder, investeringsfonde og
sofomes
(finansielle institutter med flere formål) indberette deres derivattransaktioner til BdM. I
henhold til bestemmelser udstedt i fællesskab af BdM, SHCP og CNBV skal lokale CCP'er også
til dem indberette alle aftaler, som de modtager til clearing, eller andre transaktioner, som
indberettes frivilligt. Forpligtelsen til indberetning til BdM omfatter alle aktivklasser samt både
OTC-derivater og børsnoterede derivater. Kun modparter, der er etableret i Mexico, har pligt til
at sikre, at transaktionen indberettes.
Risikoreduktionsteknikker
Siden april 2016 har lokale banker, mæglervirksomheder, investeringsfonde, værdipapircentraler
og
sofomes
haft pligt til at gennemføre mindst følgende risikoreduktionsteknikker for så vidt
angår OTC-derivattransaktioner, der ikke cleares centralt: bekræftelse, daglig værdiansættelse,
afstemning,
tvistbilæggelsesordninger
og
periodisk
vurdering
af,
hvorvidt
porteføljekomprimering skal foretages. Yderligere tilsynskrav til lokale banker og
mæglervirksomheder vedrørende risikoreduktion af deres transaktioner er fastsat i "Rules for
Banks" og "Rules for Brokerage Firms", som er udstedt af CNBV.
4.5. Singapore
Lovgivningsrammen vedrørende OTC-derivater består af lovgivning i to niveauer: generel
rammelovgivning vedtaget af parlamentet og specifikke regler vedtaget af Monetary Authority of
Singapore (MAS).
Clearingforpligtelse
Part VIB (Clearing and Derivatives Contracts) of the Securities and Futures Act (SFA), som
trådte i kraft i november 2012, fastlægger de nødvendige lovgivningsrammer for godkendelse af
clearingen af derivater. MAS er ved at færdiggøre bestemmelserne vedrørende obligatorisk
clearing. De forventes vedtaget i første halvår af 2017. I henhold til de nye regler skal renteswaps
i SGD og USD cleares.
Indberetningsforpligtelse
Lovgivningsrammen vedrørende indberetningsforpligtelsen blev indført ved Part VIA (Reporting
of Derivatives Contracts) af SFA. De specifikke bestemmelser vedrørende indberetning blev
6
kom (2017) 0104 - Ingen titel
1729282_0007.png
efterfølgende anført i Securities and Futures (Reporting of Derivatives Contracts) Regulations
2013 (SF(RDC)R), som trådte i kraft i oktober 2013. I henhold til disse bestemmelser skal
"udpegede
personer"
indberette
rente-,
kredit-
og
valutaderivattransaktioner.
Indberetningsforpligtelsen har i sin helhed været gældende siden november 2015.
Risikoreduktionsteknikker
Bestemmelserne vedrørende risikoreduktionsteknikker er under færdiggørelse. I henhold til de
foreslåede bestemmelser skal MAS-godkendte enheder, der handler med OTC-derivataftaler,
anvende følgende risikoreduktionsteknikker vedrørende deres ikkeclearede OTC-
derivattransaktioner:
bekræftelse,
tvistbilæggelsesordning,
daglig
værdiansættelse,
porteføljeafstemning og porteføljekomprimering. MAS forventer, at kravene vedrørende
risikoreduktion vil træde i kraft i 2017.
4.6. Schweiz
Lovgivningsrammen vedrørende OTC-derivattransaktioner omfatter en grundlæggende retsakt,
den schweiziske Financial Market Infrastructure Act (FMIA), som fastsætter markedsreglerne
for derivattransaktioner, og efterfølgende gennemførelsesbestemmelser, specifikt den
schweiziske Financial Market Infrastructure Ordinance (FMIO), som indeholder de detaljerede
regler og krav. Både FMIA og FMIO trådte i kraft i januar 2016.
Clearingforpligtelse
FMIA og FMIO omhandler clearing af OTC-derivattransaktioner og fastsætter specifikke
bestemmelser vedrørende denne forpligtelse
.
Clearingforpligtelsen omfatter i princippet alle
OTC-derivattransaktioner, dog med visse undtagelser for bestemte (primært små) modparter.
Forpligtelsen indføres i faser afhængigt af typerne af aftaler og modparter.
Indberetningsforpligtelse
FMIA og FMIO fastsætter en forpligtelse til at indberette alle OTC-derivattransaktioner og
angiver de relevante bestemmelser, herunder bestemmelser, der angiver, hvilke modparter der er
ansvarlige for at indberette transaktionen, og hvilke oplysninger der skal indberettes.
Risikoreduktionsteknikker
Bestemmelserne vedrørende anvendelsen af risikoreduktionsteknikker i forbindelse med OTC-
derivattransaktioner, der ikke cleares centralt, er også fastsat i FMIA og FMIO. Den schweiziske
lovgivningsramme omfatter krav vedrørende rettidig bekræftelse af transaktioner,
porteføljeafstemning, porteføljekomprimering og procedurer for tvistbilæggelse.
5. I
NTERNATIONAL BEHANDLING AF CENTRALBANKER OG ORGANER
,
DER FORVALTER
DEN OFFENTLIGE GÆLD
5.1. Australien
Clearingforpligtelse
7
kom (2017) 0104 - Ingen titel
1729282_0008.png
I henhold til bestemmelserne fra 2015 kan clearingkrav vedrørende en derivattransaktion ikke
pålægges en person, som ikke er australier, eller et udenlandsk clearinginstitut i forhold til
transaktionen. I henhold til disse bestemmelser kan forskellige udenlandske offentlige organer,
herunder bl.a. centralbanker og organer, der forvalter den offentlige gæld, ikke pålægges krav
om clearing.
Indberetningsforpligtelse
I
Corporations Amendment (Derivatives Transactions) Regulation 2013
præciseres det, at
indberetningsforpligtelsen ikke kan pålægges "slutbrugere". Dette begrænser grundlæggende
anvendelsen af indberetningsforpligtelsen til australske indskudsinstitutter, godkendte clearing-
og afviklingsfaciliteter, licenstagere i forbindelse med finansielle tjenesteydelser og personer, der
leverer finansielle tjenesteydelser vedrørende derivater til engrosklienter i Australien i henhold
til en specifik fritagelse indrømmet af de australske myndigheder. Centralbanker og organer, der
forvalter den offentlige gæld, er følgelig ikke omfattet af kravet.
Risikoreduktionsteknikker
Ifølge de netop vedtagne krav finder risikoreduktionsteknikker anvendelse på APRA-regulerede
institutters transaktioner med omfattede modparter. Definitionen af disse institutter omfatter ikke
centralbanker og offentlige organer, der har ansvar for forvaltningen af den offentlige gæld, eller
som deltager heri. Definitionen af en "omfattet modpart" udelukker til gengæld stater,
centralbanker, multilaterale udviklingsbanker, offentlige organer og Den Internationale
Betalingsbank. Risikoreduktionsteknikker finder derfor ikke anvendelse på centralbanker og
offentlige organer, der har ansvar for forvaltningen af den offentlige gæld.
5.2. Canada
Clearingforpligtelse
Guideline B-7 finder kun anvendelse på FRFI'er. Eftersom centralbanker og organer, der har
ansvar for forvaltningen af den offentlige gæld, ikke er omfattet af denne definition, er de uden
for anvendelsesområdet for OFSI-bestemmelserne om clearing. På provinsniveau omfatter
forslaget til NI 94-101 en udtrykkelig fritagelse af transaktioner med bestemte canadiske
institutter samt udenlandske centralbanker og offentlige organer, der helt eller delvist ejes af en
udenlandsk regering, for clearingforpligtelsen. Det forventes, at de endelige bestemmelser vil
omfatte ovennævnte fritagelser.
Indberetningsforpligtelse
Der forventes ingen specifik undtagelse fra bestemmelserne om indberetning af transaktioner for
udenlandske centralbanker og organer, der har ansvar for forvaltningen af den offentlige gæld,
men transaktioner mellem en canadisk modpart og en udenlandsk part skal i henhold til de
gældende bestemmelser kun indberettes af den canadiske modpart. Udenlandske centralbanker
og alle offentlige organer er derfor ikke omfattet af indberetningsforpligtelsen.
Risikoreduktionsteknikker
8
kom (2017) 0104 - Ingen titel
1729282_0009.png
Som i forbindelse med clearingforpligtelsen finder OSFI-retningslinjerne kun anvendelse på
FRFI'er. Centralbanker og alle offentlige organer er følgelig ikke omfattet af anvendelsesområdet
for OSFI-bestemmelserne om risikoreduktionsteknikker. På provinsniveau er det hensigten, at
registreringsbestemmelserne kun skal finde anvendelse på derivatdealere. Centralbanker og
organer, der forvalter den offentlige gæld, er derfor ikke omfattet af anvendelsesområdet for
denne bestemmelse på nuværende tidspunkt. Registreringsbestemmelserne er stadig under
færdiggørelse, men det forventes ikke, at deres anvendelsesområde vil blive ændret.
5.3. Hongkong
Clearingforpligtelse
Clearingforpligtelsen finder anvendelse på renteswaptransaktioner mellem store dealere. De
omfatter i Hongkong AI'er, mæglerselskaber på pengemarkedet godkendt af HKMA i henhold til
BO (AMB'er) eller LC'er, som har nået en minimumstærskel for clearing. Store dealere uden for
Hongkong er anført på en liste, som offentliggøres af SFC. Listen omfatter enheder som f.eks.
clearingmedlemmer af de største CCP'er i renteswaptransaktioner på en række markeder og
globale systemisk vigtige pengeinstitutter offentliggjort af Rådet for Finansiel Stabilitet (FSB).
Eftersom udenlandske centralbanker og organer, der forvalter den offentlige gæld, ikke er
omfattet af nogen af disse kategorier, er de ikke omfattet af clearingforpligtelsen i Hongkong.
Indberetningsforpligtelse
Eftersom fase 1 af indberetningsforpligtelsen finder anvendelse på næsten den samme kreds af
enheder som clearingforpligtelsen, er udenlandske centralbanker og organer, der forvalter den
offentlige gæld, ikke omfattet af indberetningsforpligtelsen. I fase 2 udvides anvendelsen af
indberetningsforpligtelsen til alle fem aktivklasser, ligesom omfanget af oplysninger, der skal
indberettes, udvides, men kredsen af enheder, der er omfattet af forpligtelsen, udvides ikke.
Udenlandske centralbanker og organer, der forvalter den offentlige gæld, er følgelig stadig
fritaget for indberetningsforpligtelsen.
Risikoreduktionsteknikker
De risikoreduktionsstandarder, der fastlægges af SFC, finder generelt kun anvendelse, når OTC-
derivattransaktioner bogføres i SFC-godkendte selskaber. Eftersom dette ikke er tilfældet på
nuværende tidspunkt, finder disse standarder ikke anvendelse på for OTC-derivattransaktioner.
Den ramme, som HKMA har udviklet, finder på den anden side anvendelse på både nationale og
udenlandske AI'er for så vidt angår derivattransaktioner, der ikke cleares centralt, som indgås
med en "omfattet enhed". Definitionen af omfattede enheder udelukker udtrykkeligt
centralbanker og berettigede offentlige enheder (PSE'er). Centralbanker vil følgelig ikke være
omfattet af den foreslåede ramme, hvis de har status som en centralbank i deres egen
jurisdiktion. PSE'er, der har status som PSE'er for så vidt angår kapitalkrav i deres jurisdiktion
(uanset om de har ansvar for forvaltningen af den offentlige gæld eller deltager heri), er fritaget
for kravene vedrørende risikoreduktion.
5.4. Mexico
Clearingforpligtelse
9
kom (2017) 0104 - Ingen titel
1729282_0010.png
I henhold til Circular 4/2012 skal kun lokale banker og mæglervirksomheder cleare deres OTC-
derivattransaktioner gennem centrale modparter, når de indgår transaktioner med andre lokale
banker eller mæglervirksomheder, lokale eller udenlandske institutionelle investorer eller
udenlandske banker eller mæglervirksomheder. Centralbanker og organer, der forvalter den
offentlige gæld, er følgelig stadig fritaget for clearingforpligtelsen.
Indberetningsforpligtelse
Når en derivattransaktion indgås mellem en lokal modpart, der er omfattet af
indberetningskravet, og en enhed, der er etableret i en udenlandsk jurisdiktion, er kun den
mexicanske finansielle enhed i henhold til Circular 4/2012 forpligtet til at indberette en
derivattransaktion til BdM. Centralbanker og organer, der forvalter den offentlige gæld, er
følgelig fritaget for indberetningsforpligtelsen.
Risikoreduktionsteknikker
Eftersom de risikoreduktionsteknikker, der er defineret i Circular 4/2012, finder anvendelse på
lokale banker, mæglervirksomheder, investeringsfonde, værdipapircentraler og
sofomes,
er
udenlandske centralbanker og organer, der forvalter den offentlige gæld, fritaget for forpligtelsen
til at anvende disse risikoreduktionsteknikker.
5.5. Singapore
Clearingforpligtelse
I bestemmelserne vedrørende obligatorisk clearing, som blev forelagt til høring i 2015, har MAS
foreslået, at en række internationale institutter, herunder udenlandske centralbanker og alle
organer, der forvalter den offentlige gæld, fritages for clearingforpligtelserne. MAS planlægger
at bevare den foreslåede fritagelse i de endelige bestemmelser.
Indberetningsforpligtelse
Del II af Securities and Futures Act fritager sammen med fjerde bilag til SF(RDC)R udtrykkeligt
udenlandske centralbanker og alle offentlige organer, herunder en række andre internationale
institutter, for indberetningsforpligtelsen.
Risikoreduktionsteknikker
Kravene vedrørende risikoreduktionsteknikker, som aktuelt udarbejdes af MAS, vil kun komme
til at finde anvendelse på indehavere af en CMS-licens og banker med licens i Singapore, som
handler med OTC-derivater. Eftersom udenlandske centralbanker og organer, der forvalter den
offentlige gæld, sædvanligvis ikke skal have en CMS-licens, vil de ikke være omfattet af
forpligtelsen.
5.6. Schweiz
Clearingforpligtelse
10
kom (2017) 0104 - Ingen titel
1729282_0011.png
Som modparter er udenlandske centralbanker og organer, der forvalter den offentlige gæld, uden
for anvendelsesområdet for markedsreglerne for derivattransaktioner (og dermed
clearingforpligtelsen), da sådanne organer generelt ikke har et registreret forretningssted i
Schweiz. Derivattransaktioner med forskellige udenlandske institutter, herunder centralbanker og
organer, der forvalter den offentlige gæld, er ikke omfattet af FMIA-markedsreglerne vedrørende
derivater (og dermed clearingforpligtelsen).
Indberetningsforpligtelse
Situationen for indberetningsforpligtelsen er analog med situationen for clearingforpligtelsen –
udenlandske centralbanker og organer, der forvalter den offentlige gæld, er uden for
anvendelsesområdet for markedsreglerne for derivattransaktioner, fordi de generelt ikke har et
registreret forretningssted i Schweiz. Derivattransaktioner mellem en schweizisk modpart
omfattet af FMIA-bestemmelserne og en udenlandsk centralbank eller et organ, der forvalter den
offentlige gæld, er omfattet af FMIA-indberetningsforpligtelserne, men denne forpligtelse til at
indberette skal kun opfyldes af den schweiziske modpart. Den schweiziske lovgivningsramme
tillader endvidere, at derivattransaktioner med sådanne enheder fuldstændigt fritages for
indberetningsforpligtelsen, med forbehold af gensidighed.
Risikoreduktionsteknikker
Med hensyn til forpligtelsen til at anvende risikoreduktionsteknikker i forbindelse med OTC-
derivattransaktioner, der ikke cleares centralt, er situationen den samme som for
clearingforpligtelsen. Centralbanker og organer, der forvalter den offentlige gæld, er som
modparter ikke omfattet af markedsreglerne for derivattransaktioner. Med hensyn til
derivattransaktioner med disse enheder fastsættes en specifik undtagelse i FMIO.
6. K
ONKLUSION
Lovgivningsrammerne vedrørende gennemførelsen af de reformer vedrørende OTC-derivater,
der blev aftalt i Pittsburgh i 2009, er nu fuldt ud gennemført i Australien, Hongkong, Mexico og
Schweiz og vil også være det om kort tid i Canada og Singapore. I alle disse jurisdiktioner finder
lovgivningsrammerne på nuværende tidspunkt eller fremtidigt desuden ikke anvendelse på
centralbanker og organer, der forvalter den offentlige gæld.
Kommissionen konkluderer derfor, at artikel 1, stk. 4, i EMIR bør ændres med henblik på at
fritage centralbanker og offentlige organer, der har ansvar for forvaltningen af den offentlige
gæld, eller som deltager heri, fra Australien, Canada, Hongkong, Mexico, Singapore og Schweiz
for visse krav i forordning (EU) nr. 648/2012.
Fritagelse af disse enheder vil hindre, at kravene i henhold til EMIR griber ind i opfyldelsen af
deres pengepolitiske forpligtelser og andre opgaver af fælles interesse, og vil fremme lige vilkår i
anvendelsen af reformer vedrørende OTC-derivater for så vidt angår transaktioner med sådanne
enheder i disse jurisdiktioner. Det vil også bidrage til øget international sammenhæng og
konsekvens i gennemførelsen af reformerne vedrørende OTC-derivater.
Den komparative analyse, der er fremlagt i denne rapport, er ikke den sidste af sin art.
Kommissionen vil overvåge udviklingen i disse og andre G20-jurisdiktioner med hensyn til
11
kom (2017) 0104 - Ingen titel
gennemførelsen af bestemmelserne om OTC-derivattransaktioner og vil ajourføre rapporten,
efterhånden som reformprocessen i disse jurisdiktioner skrider frem, herunder ved at fjerne visse
tredjelande fra listen over fritagne enheder, hvis lovgivningen i disse tredjelande ikke længere
opfylder betingelserne for fritagelse. Yderligere ændringer af artikel 1, stk. 4, i EMIR må derfor
forventes.
12