Europaudvalget 2017
KOM (2017) 0149
Offentligt
1740091_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 3.4.2017
COM(2017) 149 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Gennemførelse af tredje EF-handlingsprogram for sundhed i 2014
{SWD(2017) 119 final}
DA
DA
kom (2017) 0149 - Ingen titel
Indholdsfortegnelse
Indledning................................................................................................................................... 3
Årets aktion
tematisk fokus for 2014: kroniske sygdomme .................................................. 5
1.1
Pathways-projektet
deltagelse i sunde arbejdspladser og inkluderende strategier
på arbejdsmarkedet ................................................................................................................. 5
Initiativer, der bidrager direkte til at gennemføre EU-lovgivningen ......................................... 6
1.2
Anmodning om tjenesteydelser
gennemførelse af direktivet om
grænseoverskridende sundhedsydelser (2011/24/EU)............................................................ 6
Budgetgennemførelse ................................................................................................................. 7
1.3
1.4
1.5
1.6
1.7
1.8
1.9
Budget .......................................................................................................................... 7
Prioriteringer for 2014 og finansieringsmekanismer ................................................... 8
Gennemførelse af driftsbudgettet opdelt efter finansieringsmekanisme ..................... 9
Aftaler om direkte tilskud med internationale organisationer ................................... 13
Offentlige udbud (servicekontrakter) ........................................................................ 14
Andre aktioner ........................................................................................................... 15
Samlet budgetudnyttelse i 2014 ................................................................................. 15
1.10 Type støttemodtagere ................................................................................................ 16
Konklusion ............................................................................................................................... 17
2
kom (2017) 0149 - Ingen titel
1740091_0003.png
I
NDLEDNING
I denne rapport præsenteres gennemførelsen af det tredje sundhedsprogram i 2014. Dette var det første
år for gennemførelsen af det tredje sundhedsprogram, som blev oprettet ved Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 282/2014 af 11. marts 2014
1
.
Denne forordning finder anvendelse fra den
1. januar 2014 på en programperiode på syv år frem til den 31. december 2020. I henhold til
forordningens artikel 13 skal Kommissionen aflægge rapport til sundhedsprogramudvalget om
gennemførelsen af alle aktioner, der finansieres via programmet, og holde Europa-Parlamentet og
Rådet underrettet. Nærværende rapport opfylder dette krav. Rapporten indeholder detaljerede
oplysninger om budgettet for 2014 og om, hvordan pengene blev brugt.
I det ledsagende arbejdsdokument fra Kommissionens arbejdsgrene (bilag 1) præsenteres en række
eksempler på vigtige flerårs aktioner, der blev medfinansieret via det andet sundhedsprogram
2
, og for
hvilke resultaterne blev tilgængelige i 2014. Derudover gives der eksempler på aktioner, der er
finansieret via arbejdsprogrammet for 2014 inden for tilknyttede områder, såsom evaluering og
formidling. Bilag 2-10 indeholder oversigtstabeller over alle medfinansierede aktiviteter og kontrakter.
Det tredje sundhedsprogram har et samlet budget på 449 400 000 EUR. Programmets fire specifikke
mål er:
1. at fremme sundhed, forebygge sygdomme og skabe gunstige miljøer for en
sund
livsstil
ud fra princippet om, at der skal tages hensyn til sundhed i alle politikker
2. at beskytte EU-borgerne mod alvorlige
grænseoverskridende sundhedstrusler
3. at bidrage til innovative, effektive og bæredygtige
sundhedssystemer
4. at lette EU-borgernes adgang til
bedre og sikrere sundhedsydelser.
I programmet er der for hvert enkelt mål udstukket indikatorer for at måle fremskridtene. For at opnå
målene kan programmet gennemføres ved brug af en række forskellige finansieringsinstrumenter. Det
drejer sig om:
initiativer, der blev samfinansieret af Kommissionen og medlemsstaternes myndigheder
("fælles aktioner"),
projekter og driftstilskud specifikt til NGO'er og uafhængige netværk,
direkte aftaler med internationale organisationer, offentlige udbud og
andre aktioner.
I tråd med den flerårs plan, der blev udarbejdet i 2013, fokuserede det årlige arbejdsprogram for 2014
primært på kroniske sygdomme. Følgelig blev der i 2014 samfinansieret flere aktioner med henblik på
at bekæmpe kroniske sygdomme. Én af disse aktioner beskrives i denne rapport. Ligeledes
medfinansierer programmet initiativer, der bidrager til at gennemføre EU-lovgivningen. Denne rapport
giver to eksempler på, hvordan programmet i 2014 var vellykket på dette punkt.
Fremtidsudsigter
I løbet af dette første år for det tredje sundhedsprogram var der en række vigtige initiativer
deriblandt otte fælles aktioner
der blev støttet og startet gennem medfinansiering fra programmet. I
1
EUT L 86 af 21.3.2014, s. 1.
EUT L 301 af 20.11.2007, s. 3.
2
3
kom (2017) 0149 - Ingen titel
overensstemmelse med konklusionerne fra den efterfølgende evaluering af det andet sundhedsprogram
sikrer Kommissionen, at gennemførelsen af det tredje sundhedsprogram overvåges nøje og at
resultaterne formidles til en bredere offentlighed. Kommissionen fortsætter endvidere med at tilskynde
til og fremme samarbejde mellem samtlige medlemslande og øvrige lande, der deltager i programmet,
og søge at opnå synergi med andre af EU's finansieringsprogrammer.
4
kom (2017) 0149 - Ingen titel
Å
RETS AKTION
TEMATISK FOKUS FOR
2014:
KRONISKE SYGDOMME
Den sundhedsmæssige prioritet for det årlige arbejdsprogram for 2014 var kroniske
sygdomme. I alt blev der iværksat tre indkaldelser af forslag til projekter omhandlende
forskellige aspekter ved forebyggelse og behandling af kroniske sygdomme, og disse
udmundede i fem samfinansierede projekter. Der blev afsluttet en fælles aktion om ernæring
og fysisk aktivitet, en fælles aktion om demens samt seks projekter om aktiv og sund aldring.
Pathways-projektet, som står beskrevet nedenfor, er et udmærket eksempel herpå. Dette
projekt tager fat på det vigtige spørgsmål om kronisk syge patienters
arbejdsmarkedsdeltagelse. Dette er helt i tråd med Kommissionens dagsorden for vækst og
beskæftigelse.
1.1
1.1.1
Pathways-projektet
deltagelse i sunde arbejdspladser og inkluderende
strategier på arbejdsmarkedet
Baggrund
"Pathways
deltagelse i sunde arbejdspladser og inkluderende strategier på
arbejdsmarkedet" var ét af de projekter, der blev samfinansieret i 2014 som led i det
pågældende års særlige fokus på kroniske sygdomme. Pathways, som blev igangsat sommeren
2015, vil forløbe over 36 måneder og modtage op til 969 379 EUR i medfinansiering.
Projektet involverer 12 partnere fra 10 lande i Europa (Belgien, Grækenland, Italien, Norge,
Polen, Slovenien, Spanien, Tjekkiet, Tyskland og Østrig), alle med omfattende viden om
kroniske sygdomme og psykiske lidelser på arbejdsmarkedet.
1.1.2
Kort beskrivelse
Mennesker med kroniske sygdomme eller psykiske lidelser oplever ofte arbejdsmæssige
problemer, såsom arbejdsløshed, fravær, nedsat produktivitet og stigmatisering. Den
tiltagende forekomst af kroniske sygdomme og psykiske lidelser kombineret med
budgetstramningerne stiller krav om innovative strategier til at hjælpe disse mennesker til at
kunne deltage på arbejdsmarkedet.
Men vi mangler viden om, hvilke strategier der kan anvendes, og om, hvorvidt de virker.
Desuden er vi nødt til at få afklaret, hvilke arbejdsmæssige behov mennesker med kroniske
sygdomme eller psykiske lidelser har. Derfor vil Pathways identificere brugbare strategier til
integration og reintegration i og uden for Europa og afprøve, hvor godt de virker. Projektet vil
også vurdere, hvilke konkrete arbejdsmæssige behov mennesker med kroniske sygdomme
eller psykiske lidelser har. Og endelig vil projektet udarbejde retningslinjer til støtte for
gennemførelsen af virkningsfulde strategier til integration og reintegration på
arbejdsmarkedet. Der vil blandt andet blive afholdt høringer med berørte parter.
1.1.3
Forventede resultater
Pathways vil afføde en række rapporter, heriblandt:
5
kom (2017) 0149 - Ingen titel
1740091_0006.png
en rapport med sammenligning af brugbare strategier, som bygger på de fem
samfundsmodeller for social- og sundhedstjenester i Europa, og
en rapport om uopfyldte arbejdsmæssige behov for mennesker med kroniske
sygdomme og anbefalede løsninger.
I en database vil der blive indsamlet dokumentation for, hvor godt de nuværende strategier til
arbejdsmarkedsintegration og
-
reintegration virker for mennesker med kroniske sygdomme,
og denne dokumentation vil blive beskrevet i et afgrænsningsdokument.
Og endelig vil Pathways munde ud i anbefalinger til politiske tiltag med henblik på
indførelse af strategierne i retning mod et mere inkluderende arbejdsmarked, hvor mennesker
med kroniske sygdomme eller psykiske lidelser kan deltage under hensigtsmæssige vilkår.
I
NITIATIVER
,
DER BIDRAGER DIREKTE TIL AT GENNEMFØRE
EU-
LOVGIVNINGEN
Sundhedsprogrammet finansierer tjenesteydelser fra eksterne leverandører, som støtter
Kommissionens gennemførelse af afgørelser og direktiver på sundhedsområdet. Nedenfor
følger et eksempel på sådanne tjenesteydelser, der blev udført i 2014.
1.2
1.2.1
Anmodning om tjenesteydelser
gennemførelse
grænseoverskridende sundhedsydelser (2011/24/EU)
Baggrund
af
direktivet
om
Denne undersøgelse omhandlede virkningerne af direktivet om grænseoverskridende
sundhedsydelser (2011/24/EU3) Hovedformålet med undersøgelsen var at aflægge rapport om
medlemsstaternes gennemførelse af direktivet, sådan som det er krævet ved artikel 20, stk. 1,
og at udpege mangler og potentielle forbedringspunkter. I undersøgelsen blev der taget stilling
til konkrete forhold og andre vigtige eksterne kilder. De pågældende tjenesteydelser blev
udført i henhold til en tjenesteydelseskontrakt med KPMG Advisory N.V., Technopolis
Group and Empirica GmbH, under rammeaftalen SANCO/2012/02/011, parti 1. Kontrakten
løb fra den 21. juli 2014 til den 21. marts 2015 og kostede 179 026 EUR.
1.2.2
Kort beskrivelse
Ud over dokumentationssøgning og gennemlæsning af litteraturen på området har man også
foretaget en grundig gennemgang af hjemmesider og benyttet gængse participatoriske
forskningsmetoder. Med tidligere forskningsprojekter som model blev der foretaget analyser
af hjemmesider tilhørende alle de 32 nationale kontaktpunkter for grænseoverskridende
sundhedsydelser (32 lande eller territorier, idet Skotland, Wales, England, Nordirland og
Gibraltar blev analyseret hver for sig på Det Forenede Kongeriges vegne).
3
EUT L 88 af 4.4.2011, s. 45.
6
kom (2017) 0149 - Ingen titel
Man benyttede forskningsmetoden med "pseudo-patienter" for derved at inddrage
slutbrugerens perspektiv. Evaluatorerne rettede henvendelse til de nationale kontaktpunkter i
12 af EU's medlemsstater (Belgien, Frankrig, Italien, Litauen, Malta, Nederlandene,
Slovenien, Spanien, Sverige, Tyskland, Ungarn og Østrig) både pr. e-mail og pr. telefon med
brug af forskellige på forhånd udarbejdede scenarier.
Der blev desuden indsamlet subjektive, holdningsprægede data i fokuslandene og på
europæisk plan gennem 59 interviews med interessenter og en internetbaseret
spørgeundersøgelse rettet mod nationale kontaktpunkter i fokuslandene. Omkring 50 % af de
interessenter, der blev kontaktet, indvilligede i at lade sig interviewe i løbet af
fireugersperioden. De repræsenterede en række forskellige sygeforsikringsinstitutioner,
sundhedstjenesteydere, patientombudsmænd, nationale og regionale myndigheder,
patientgrupper, revisionsorganer, fagforeninger og organisationer for receptudskrivende
sundhedspersonale med direkte patientkontakt. Samtlige nationale kontaktpunkter udfyldte
mindst en del af den internetbaserede spørgeundersøgelse. En SWOT-analyse med fokus på
patientydelser supplerer konklusionerne fra undersøgelsen.
1.3.3 Konkrete resultater
Denne undersøgelse indgår i den igangværende indsats for at oprette en basislinje som
udgangspunkt for at måle og bedømme grænseoverskridende sundhedsydelser i Unionen.
Hovedkonklusionen blev, at alle interessenterne bekræftede, at kun et ringe antal patienter
havde benyttet sig af grænseoverskridende sundhedsydelser i henhold til direktivet.
Denne undersøgelse bibringer et meningsgivende, om end kvalitativt, bidrag til den
grundlæggende vurdering og til fremtidige evalueringsindsatser, efter princippet om
"evaluering først". Konklusionerne fra undersøgelsen blev offentliggjort på Europa-
Kommissionens hjemmeside i maj 2015 og blev under stor bevågenhed præsenteret under de
nationale kontaktpunkters møde, som Europa-Kommissionen arrangerede den 2. december
2015. Der er forhåbninger om, at undersøgelsens metode vil blive studeret nærmere af såvel
interessenter som i de bredere forskerkredse.
Undersøgelsen er imidlertid ikke nogen formel evaluering. Klagemål, traktatbrudssager og
gennemførelsesforanstaltninger indgår ikke i dens genstandsfelt. Set i lyset af at direktivet for
nylig er blevet vedtaget, og at data om patientmobilitet ikke er lettilgængelige, ville det være
for tidligt med en formel evaluering af direktivet.
B
UDGETGENNEMFØRELSE
1.3
Budget
Det tredje sundhedsprogram for 2014-2020 har et budget på 449,4 mio. EUR. Dette beløb
indbefatter 33,48 mio. EUR afsat til driften af Forvaltningsorganet for Forbrugere, Sundhed,
Landbrug og Fødevarer (CHAFEA), som Kommissionen har anmodet om at forvalte
sundhedsprogrammet for 2014-2020. CHAFEA har siden 2005 ydet Kommissionen teknisk,
7
kom (2017) 0149 - Ingen titel
1740091_0008.png
videnskabelig og administrativ bistand til gennemførelsen af sundhedsprogrammet
4
.
Organet
afholder årlige indkaldelser af forslag, koordinerer bedømmelsen af de indsendte forslag, og
forhandler, indgår og forvalter de tilknyttede tilskudsaftaler. Det er desuden ansvarligt for
mange udbudsprocedurer.
Budgettet var, som det fremgår af arbejdsprogrammet for 2014
5
, på 58 579 000 EUR, fordelt
som følger:
driftsudgifter: 52 870 000 EUR, svarende til budgetpost 17 03 01
Fremme
innovation i sundhedssektoren, øge sundhedssystemernes bæredygtighed, forbedre
EU-borgernes sundhed og beskytte dem mod grænseoverskridende sundhedstrusler
;
administrationsudgifter: 1 500 000 EUR, svarende til budgetpost 17 01 04 02
Udgifter til støttefunktioner i forbindelse med Sundhed for Vækst-programmet
6
.
Det samlede driftsbudget
hvilket også indbefatter bidrag modtaget fra EFTA/EØS og
indbetalte midler fra tidligere regnskabsår
var på 54 856 308,05 EUR, mens det samlede
administrationsbudget var på 1 547 747,69 EUR.
I 2014 forvaltede CHAFEA 44 541 244,83 EUR ud af dette budgetbeløb, mens
Kommissionen forvaltede 9 409 832,88 EUR, hvilket dækker offentlige udbud, direkte tilskud
og andre foranstaltninger.
1.4
Prioriteringer for 2014 og finansieringsmekanismer
Prioriteringerne for 2014 blev fastlagt i Kommissionens gennemførelsesafgørelse C(2014)
3383 af 26. maj 2014 om vedtagelse af arbejdsprogrammet for 2014 og dertil knyttede
kriterier
7
.
Der blev benyttet flere forskellige finansieringsmekanismer
arbejdsprogrammet for 2014. Disse står nærmere beskrevet nedenfor.
til
at
gennemføre
Der blev brugt konkurrencebaserede udvælgelses- og tildelingsprocedurer til at udvælge
initiativer til finansiering. Der blev ikke anvendt konkurrencebaserede udvælgelses- og
tildelingsprocedurer ved fælles aktioner, aftaler om direkte tilskud og tilskud til
formandskabskonferencer, fordi de i disse tilfælde enten ikke er tilladt i henhold til specifikke
regler eller ikke anvendes i praksis, eksempelvis som følge af en monopolsituation.
4
Kommissionens afgørelse 2004/858/EF af 15. december 2004 (EUT L 369 af 16.12.2004, s. 73), ændret ved
afgørelse 2008/544/EF af 20. juni 2008 (EUT L 173 af 3.7.2008, s. 27).
5
Kommissions gennemførelsesafgørelse C(2014) 3383 af 26. maj 2014,
http://ec.europa.eu/health/programme/events/adoption_workplan_2014_en.htm.
6
Det tredje sundhedsprogram skulle oprindelig have heddet "Sundhed for Vækst"-programmet, deraf titlen på
budgetposten. Men eftersom dette navn alligevel ikke blev valgt, er den pågældende budgetlinje for
arbejdsprogrammet for 2016 blevet omdøbt.
7
http://ec.europa.eu/health/programme/events/adoption_workplan_2014_en.htm.
8
kom (2017) 0149 - Ingen titel
1740091_0009.png
Administrative bevillinger dækkede udgifter såsom undersøgelser, ekspertmøder, udgifter til
information og offentliggørelse samt teknisk og administrativ bistand til IT-systemer.
1.5
Gennemførelse af driftsbudgettet opdelt efter finansieringsmekanisme
Gennemførelse
EUR)
(i Mekanismens andel i
det samlede
gennemførte budget
31,7 %
23,1 %
8,5 %
33,7 %
0,2 %
7%
Type af finansieringsmekanisme
Indkaldelser af forslag
Tilskud til projekter
Driftstilskud
Tilskud til fælles aktioner
Tilskud til konferencer til de
medlemsstater, der har formandskabet
for EU
Aftaler om direkte tilskud
Forvaltet af CHAFEA
Forvaltet af GD SANTE
17 393 292,88
12 677 193,08
4 716 099,80
18 506 972,39
157 901,00
3 849 825,96
2 700 000,00
1 149 825,96
12 769 292,44
5 283 078,56
7 486 213,88
1 273 793,04
Offentlige udbud (servicekontrakter)
Forvaltet af CHAFEA
Forvaltet af GD SANTE
23,3 %
9,7 %
13,6 %
2,3 %
Andre aktioner
Forvaltet af CHAFEA
Forvaltet af GD SANTE
500 000,00
773 793,04
53 951 077,71
54 856 307,05
Budget brugt i 2014
Samlet disponibelt budget
Uudnyttede bevillinger
8
af CHAFEA
af GD SANTE
711 310,68
193 918,66
8
Bevillinger tildelt inden tiltrædelse, som endnu ikke er udnyttet: forskellen mellem beløbene i
kontrakttildelingen og de beløb, der faktisk blev indgået kontrakt om.
9
kom (2017) 0149 - Ingen titel
1740091_0010.png
Brugt budget
98,3 %
Til sammenligning viser nedenstående tabel den procentuelle andel af det disponible budget,
som i gennemsnit blev brugt for hver finansieringsmekanisme i det andet sundhedsprogram
og i 2014. En lavere andel blev brugt på projekter i 2014, men derimod blev der brugt flere
penge på fælles aktioner. De procentuelle andele er nogenlunde ens for andre
finansieringsinstrumenter.
Type af finansieringsmekanisme
Mekanismens andel i
det
samlede
gennemførte budget
for 2014
Mekanismens andel i
det
samlede
gennemførte budget
for
det
andet
sundhedsprogram
23,1 %
36 %
8,5 %
7%
33,7 %
22 %
4,9 %
23,0 %
2,3 %
7%
25 %
4%
Tilskud til projekter
Driftstilskud
Tilskud til fælles aktioner
Aftaler om direkte tilskud
Offentlige udbud (servicekontrakter)
Andre aktioner
Indkaldelser af forslag
Indkaldelser af forslag
til projekter, driftstilskud og fælles aktioner
blev iværksat den 6.
juni 2014 på deltagerportalen for Horisont 2020
9
, på EU's sundhedsportal
10
og på CHAFEA's
websted
11
.
De fleste af ansøgningerne blev indsendt af større partnere i EU
-
15 (dvs. EU's
første 15 medlemsstater), som udgjorde henholdsvis 86 % af projektansøgningerne, 100 % af
driftstilskudsansøgningerne og 100 % af ansøgningerne om tilskud til fælles aktioner. 41 % af
partnerne i fælles aktioner kommer fra EU
-
13 (dvs. EU's første 13 medlemsstater), og det
samme gælder for 16 % af projektpartnerne.
CHAFEA afholdt en workshop om fælles aktioner i oktober 2014 og en workshop om
kvalitetssikring af fælles aktioner i februar 2015. De nationale kontaktpunkter for
sundhedsprogrammet arrangerede desuden informationsdage i Bulgarien, Det Forenede
9
http://ec.europa.eu/research/participants/portal/desktop/en/opportunities/3hp/index.html#c,calls=hasForthcoming
Topics/t/true/0/1/0&hasOpenTopics/t/true/0/1/0&allClosedTopics/t/true/1/1/0&+PublicationDate/desc
10
11
http://ec.europa.eu/health/programme/policy/index_en.html.
http://ec.europa.eu/chafea/health/index.html.
10
kom (2017) 0149 - Ingen titel
1740091_0011.png
Kongerige, Grækenland, Irland, Italien, Kroatien, Litauen, Nederlandene, Norge, Polen,
Portugal, Rumænien, Slovakiet, Spanien, Tjekkiet og Ungarn. Derudover blev der lagt en
ansøgningsvejledning ud på deltagerportalen. Og endelig ydede CHAFEA's helpdesk hjælp
og praktisk bistand.
Sammenlagt indkom der 50 forslag til projekter og 40 forslag til driftstilskud til et samlet
beløb på 42 887 771 EUR. Ansøgningerne blev bedømt i overensstemmelse med de regler og
kriterier, der er fastlagt i Kommissionens gennemførelsesafgørelse C(2014) 3383 og i
indkaldelserne af forslag. 37 eksterne eksperter fra 18 lande deltog i bedømmelsesprocessen.
Eksperterne blev udvalgt fra en liste, der var oprettet efter en indkaldelse af
interessetilkendegivelser med titlen "Call for Expressions of Interest in the area of public
health"
12
.
Bedømmelsen blev foretaget i to etaper.
I
første etape
gennemgik tre eksterne evaluatorer de enkelte forslag. For hvert forslag blev
der udarbejdet en sammenfattende bedømmelsesrapport på et møde arrangeret af CHAFEA.
I
anden etape
kontrollerede bedømmelsesudvalget, at evaluatorerne havde overholdt de
relevante regler og kriterier. Dernæst opstillede det endelige lister over forslag, der blev
anbefalet til finansiering, og udfærdigede reservelister. Bedømmelsesudvalget bestod af
repræsentanter fra henholdsvis Generaldirektoratet for Sundhed og Forbrugere (GD SANTE),
Generaldirektoratet for Forskning og Innovation (GD RTD) og CHAFEA. Tildelingen af
bevillinger for projekttilskud
13
og driftstilskud
14
blev besluttet af CHAFEA.
1.5.1
Tilskud til projekter
Der blev bevilget projekttilskud til aktioner med flere partnere, i de fleste tilfælde offentlige
sundhedsinstitutioner og NGO'er. Det maksimale EU-tilskud er på 60 % af de
støtteberettigede omkostninger. Dog kan tilskuddet nå op på 80 %, hvis et forslag opfylder
kriterierne for særlig stor nytteværdi. I 2014 var der to projekter, der opfyldte disse kriterier.
I alt blev der indsendt 50 forslag som svar på indkaldelsen af forslag til projekter. Seks af
disse forslag blev udelukket i screeningfasen. 12 af de resterende 44 forslag blev anbefalet til
finansiering, mens fire blev optaget på en reserveliste. I sidste ende blev 13 projekter
finansieret med et samlet beløb på 11 567 617 EUR. Disse var fordelt mellem de forskellige
programmål som følger:
1. sundhedsfremme: 3 535 947 EUR (5 projekter)
2. sundhedstrusler: ingen finansierede projekter
12
13
14
EUT S 040-065407 af 26.2.2014 og
http://ec.europa.eu/chafea/ami/.
http://ec.europa.eu/chafea/documents/health/list-projects-2014_en.pdf.
http://ec.europa.eu/chafea/documents/health/award-fpa-agreements-2014_en.pdf
og
http://ec.europa.eu/chafea/documents/health/specific-grant-agreements-2014_en.pdf.
11
kom (2017) 0149 - Ingen titel
3. sundhedssystemer: 8 031 670 EUR (7 projekter)
4. bedre og sikrere sundhedsydelser: ingen finansierede projekter.
Bilaget indeholder en fortegnelse over alle de projekter, der blev finansieret.
1.5.2
Driftstilskud
Der blev bevilget driftstilskud til nonprofitorganisationer og netværk, som:
er ikke-statslige
er almennyttige og uafhængige af erhvervsmæssige, kommercielle
forretningsmæssige eller andre modstridende interesser
er virksomme på folkesundhedsområdet
spiller en mærkbar rolle i borgerdialogen på EU-plan
har til formål at opfylde programmets specifikke mål
er aktive på EU-plan og i mindst halvdelen af medlemsstaterne og
har en afbalanceret geografisk dækning i Unionen.
og
Det maksimale EU-tilskud er på 60 % af modtagernes årlige driftsomkostninger. Dog kan
tilskuddet nå op på 80 %, hvis et forslag opfylder kriterierne for særlig stor nytteværdi. I
2014 var der kun fire projekter, der opfyldte disse kriterier.
Ved indledningen af det tredje sundhedsprogram indførte CHAFEA instrumentet om
indkaldelse af flerårige rammepartnerskabsaftaler. Underskrivere af treårige
rammepartnerskabsaftaler kan derefter ansøge om årlig medfinansiering. I alt blev der
indsendt 40 forslag som svar på indkaldelsen af forslag til driftstilskud. 14 af disse forslag
blev bevilget en rammepartnerskabsaftale (35 % af de indkomne ansøgninger). Samtlige
modtog et driftstilskud for 2015. I alt blev der medfinansieret for 4 716 099,80 EUR.
Bilaget indeholder en fortegnelse over alle de driftstilskud, der blev finansieret.
1.5.3
Fælles aktioner
Tilskud til fælles aktioner blev bevilget til kompetente myndigheder eller offentlige organer
og til ikkestatslige organer, som er bemyndiget af disse kompetente myndigheder. Det
maksimale EU-tilskud er på 60 %. Dog kan tilskuddet nå op på 80 %, hvis et forslag opfylder
kriterierne for særlig stor nytteværdi. I 2014 var der kun to fælles aktioner, der opfyldte disse
kriterier.
Proceduren for fælles aktioner under det tredje sundhedsprogram er ændret. Med henblik på at
sikre øget gennemsigtighed og inklusivitet udpeger medlemsstaterne og de lande, der deltager
i det tredje sundhedsprogram nu de kompetente myndigheder eller andre organer som et første
skridt. Derefter bliver de udpegede parter opfordret til at indsende et forslag i henhold til
proceduren for direkte tilskud.
12
kom (2017) 0149 - Ingen titel
1740091_0013.png
Der blev finansieret otte fælles aktioner med et samlet beløb på 18 506 972,39 EUR. Disse
var fordelt mellem de forskellige programmål som følger:
1. sundhedsfremme: 5 698 457,39 EUR (tre fælles aktioner)
2. sundhedstrusler: 3 499 873,00 EUR (én fælles aktion)
3. sundhedssystemer: 2 599 999,00 EUR (to fælles aktioner)
4. bedre og sikrere sundhedsydelser: 6 708 643,00 EUR (to fælles aktioner).
Hver af disse fælles aktioner involverede mellem 10 og 24 medlemsstater og andre lande, der
deltager i programmet, i gennemsnit 19 lande for hver aktion.
De fælles aktioner dækkede følgende sundhedsområder:
usunde kostvaner og fysisk inaktivitet
forbedret forebyggelse og behandling af hiv og samtidig infektion i prioriterede
regioner og befolkningsgrupper i EU
koordineret indsats til forbedring af demensramtes levevilkår og arbejdsmuligheder
yderst farlige og nyopståede patogener
videnskabeligt og teknisk samarbejde om medicinsk udstyr, herunder medicinsk
udstyr til in vitro-diagnostik
støtte for e-sundhedsnetværket
gennemførelse af Rådets henstilling og Kommissionens meddelelse om sjældne
sygdomme
15
og
overvågning og tilsyn på området for blodtransfusion og vævs- og celletransplantation.
Bilaget indeholder en fortegnelse over alle de fælles aktioner, der blev finansieret.
1.6
Aftaler om direkte tilskud med internationale organisationer
Aftaler om direkte tilskud med internationale organisationer blev tildelt internationale
organisationer, der beskæftiger sig med folkesundhed. De direkte tilskud omfatter desuden
serviceleveranceaftale. Det maksimale EU-tilskud er på 60 %.
I alt blev der indgået følgende syv aftaler om direkte tilskud med et samlet beløb på 3 849
825,96 EUR:
Fire af aftalerne blev indgået af CHAFEA, nemlig:
1) bidragsaftalen med Europarådet om indførelse af EU's lovgivning om stoffer af
menneskelig oprindelse (500 000 EUR)
2) aftalen med European Pharmacopoeia om årlige direkte tilskud (1 100 000 EUR)
3) to aftaler med Verdenssundhedsorganisationen om direkte tilskud:
opfølgning på de nationale politikker vedrørende ernæring, fysisk inaktivitet,
overvægt og fedme (600 000 EUR) og
15
http://ec.europa.eu/health/ph_threats/non_com/docs/rare_com_da.pdf
13
kom (2017) 0149 - Ingen titel
1740091_0014.png
opfølgning på de nationale politikker vedrørende alkoholforbrug og
nedbringelse af alkoholskader (500 000 EUR).
Tre af aftalerne blev indgået af GD SANTE, nemlig:
1) to aftaler om direkte tilskud (krydssubdelegering/serviceleveranceaftale) til Eurostat
vedrørende morbiditetsstatistikker med et samlet beløb på 1 099 825,96 EUR og
2) én aftale om direkte tilskud til Pharmaceutical Inspection Cooperation Scheme til
uddannelse inden for aktive lægemiddelbestanddele med et beløb på 50 000 EUR.
Bilaget indeholder en fortegnelse over alle de aftaler om direkte tilskud, der blev finansieret.
1.7
Offentlige udbud (servicekontrakter)
Offentlige udbud (servicekontrakter) blev anvendt i forbindelse med køb af tjenesteydelser.
Programmet dækker omkostningerne ved offentlige udbud fuldt ud.
Disse servicekontrakter dækker følgende behov som angivet i arbejdsprogrammet for 2014:
evaluering og overvågning af initiativer og politikker
undersøgelser
rådgivning
data og oplysning om sundhed
videnskabelig og teknisk bistand
kommunikation
formidling
bevidstgørelsesaktiviteter og
IT-programmer til understøttelse af forskellige politikker.
GD SANTE indgik i 2014 adskillige servicekontrakter og specifikke anmodninger i henhold
til gældende rammeaftaler. Størstedelen af disse kontrakter og anmodninger var for
horisontale aktioner, såsom kommunikations- og IT-tjenester til vedligeholdelse og drift af
eksisterende IT-redskaber (f.eks. EMP-databasen, EUDAMED og platformen for
sundhedspolitik). Kontrakterne om offentlige udbud omfattede også kontrakter med eksperter,
der arbejder for videnskabelige udvalg, samt evaluerings- og overvågningsundersøgelser. Det
samlede budget til offentlige udbud, som GD SANTE forvalter, beløb sig til
7 486 213,88 EUR.
I 2014 forvaltede CHAFEA 22 nye markedsprocedurer for indkøb af tjenester (heraf fire
kontrakter vedrørende sundhedsfremme, fire kontrakter vedrørende sundhedstrusler, seks
kontrakter vedrørende sundhedssystemer, fem kontrakter vedrørende bedre og sikrere
sundhedsydelser) og tre for horisontal kommunikation med et samlet beløb på 5 283 078,56
EUR.
Beløbene var fordelt mellem de forskellige programmål og bemyndigende organisationer som
følger:
Mål
under Offentlige udbud forvaltet af Offentlige udbud forvaltet af
14
kom (2017) 0149 - Ingen titel
1740091_0015.png
sundhedsprogrammet:
Sundhedsfremme
GD SANTE (i EUR)
1 353 200,72
CHAFEA (i EUR)
1 280 967,00
Sundhedstrusler
0
1 802 209,40
Sundhedssystemer
1 327 335,79
864 927,50
Bedre
og
sikrere 733 684,35
1 213 163,00
sundhedsydelser
Horisontale aktiviteter
4 071 993,02
121 811,66
I ALT:
8 260 006,92
5 283 078,56
Bilaget indeholder en fortegnelse over alle de aftaler, der blev indgået.
1.8
Andre aktioner
Der blev afsat 2 184 000 EUR til andre aktioner i 2014. "Andre aktioner" omfatter
eksperthonorarer, blandt andet:
til ekspertpanelet for effektive sundhedsinvesteringer
til eksperter, der foretager systemrevisionsbesøg vedrørende lægemiddelbestanddele
til eksperter, der deltager i internationale konferencer om harmonisering af tekniske
krav til registrering af humanmedicinske lægemidler og veterinærlægemidler.
Hertil henregnes også udgifter til administrative aftaler med Det Fælles Forskningscenter og
Kommissionens
medlemsgebyr
til
Det
Europæiske
Overvågningscenter
for
Sundhedssystemer og
-
politikker. Nærmere oplysninger om, hvilke foranstaltninger der falder
ind under betegnelsen "andre aktioner", kan findes i bilaget.
1.9
Samlet budgetudnyttelse i 2014
Alt i alt var det samlede driftsbudget for 2014 fordelt mellem de fire specifikke mål for det
tredje sundhedsprogram som følger:
sundhedsfremme: 16 113 811,99 EUR
30,6 % af driftsbudgettet for 2014
sundhedstrusler: 5 302 082,40 EUR
10,1 % af driftsbudgettet for 2014
sundhedssystemer: 16 537 850,33 EUR
31,4 % af driftsbudgettet for 2014
bedre og sikrere sundhedsydelser: 10 653 702,35 EUR
20,2 % af driftsbudgettet for
2014
5. horisontale aktiviteter (IT, kommunikation): 4 193 804,68 EUR
7,8 % af
driftsbudgettet for 2014
1.
2.
3.
4.
15
kom (2017) 0149 - Ingen titel
1740091_0016.png
kom (2017) 0149 - Ingen titel
K
ONKLUSION
2014 var det første år for det tredje sundhedsprogram, som blev vedtaget af Europa-
Parlamentet og Rådet den 11. marts 2014. Det årlige arbejdsprogram blev vedtaget to
måneder senere, den 26. maj 2014, og dermed blev hele gennemførelsesforløbet også
forsinket. Følgelig blev de fleste af tilskudsaftalerne og flere af servicekontrakterne indgået i
første kvartal af 2015. Forordningen om oprettelse af et tredje sundhedsprogram har tilført
væsentlige forbedringer i forhold til det andet sundhedsprogram. Disse forbedringer omfatter:
specifikke mål med dertil knyttede indikatorer
en klar definition af "EU-merværdi" og
indførelse af kriterier med henblik på at definere "særlig stor nytteværdi" for fælles
aktioner.
Dette har bl.a. indebåret, at ansøgere og evaluatorer nu bedre kan henholde sig til
definitionen af "EU-merværdi", og at det er blevet lettere for konsortier for fælles aktioner at
udarbejde sit forslag på en sådan måde, at det opfylder kriterierne for særlig stor nytteværdi
og dermed er berettiget til 80 % medfinansiering.
Der var også en række positive ændringer for så vidt angår gennemførelsen af det tredje
sundhedsprogram. Disse ændringer omfattede muligheden for at indsende forslag online via
deltagerportalen samt muligheden for online evaluering og elektronisk underskrift af
tilskudsaftaler. Ved samme forordning blev der også indført forenklede administrative
procedurer og aftaler om direkte tilskud til fælles aktioner og rammepartnerskabsaftaler til
modtagere af driftstilskud, således at modtagerne af disse tilskud gives mulighed for at
foretage mere langsigtet planlægning.
Den nye procedure for fælles aktioner er også mere gennemsigtig, idet konsortiet som et
første skridt skal etableres gennem indstillinger fra medlemsstater/lande, der deltager i det
tredje sundhedsprogram. Dette får imidlertid den konsekvens, at navnlig ikke-statslige
paraplyorganisationer i EU nu står over for en udfordring med at blive indstillet, hvorimod de
under det andet sundhedsprogram blev indstillet af Kommissionen.
Antallet af deltagere i fælles aktioner er fortsat forholdsvis højt, hvilket allerede kunne
konstateres under det andet sundhedsprogram: der var i gennemsnit 25 deltagere for hver
fælles aktion i 2014, med et spænd i antal fra 12 op til 39. Dette er en udfordring i forbindelse
med den generelle forvaltning og koordinering af fælles aktioner. Kigger man på
indkaldelserne af forslag til projekter, kan det konstateres, at der for to indkaldelsers
vedkommende ikke blev tildelt noget projekt. I det ene tilfælde skyldtes dette, at der ikke
indkom nogen ansøgninger, muligvis fordi emnet var defineret meget snævert og fordi den
foreslåede medfinansiering var sat forholdsvis lavt. I det andet tilfælde indkom der flere
forslag, men alle blev udelukket i evalueringsfasen på grund af utilstrækkelig kvalitet.
På baggrund af anbefalingerne i den efterfølgende evaluering står det klart, at der i de
kommende år bør indføres yderligere forbedringer, heriblandt en udvidelse af det elektroniske
overvågnings- og rapporteringssystem, bedre og mere målrettet formidling samt fortsatte
17
kom (2017) 0149 - Ingen titel
bestræbelser på at øge deltagelsen af organisationer og institutioner fra de lande, der hidtil har
været underrepræsenteret blandt støttemodtagerne.
18