Europaudvalget 2017
KOM (2017) 0173
Offentligt
1744569_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 18.4.2017
COM(2017) 173 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om fornyet overvejelse af nyttiggørelsesmålene for WEEE,
om muligheden af at opstille separate mål for WEEE, der skal forberedes til genbrug
og
om fornyet overvejelse af den beregningsmetode, der er fastsat i Article 11, stk. 6, i
direktiv 2012/19/EU om WEEE
DA
DA
kom (2017) 0173 - Ingen titel
1744569_0002.png
1. I
NDLEDNING
Direktiv 2012/19/EU om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (
1
) (WEEE-direktivet), der
er en omarbejdning af det tidligere direktiv 2002/96/EF ("det gamle WEEE-direktiv") trådte i
kraft i august 2012 og skulle være gennemført af medlemsstaterne senest den 14. februar
2014.
WEEE-direktivet fastsætter regler for forvaltning af WEEE med henblik på at bidrage til en
bæredygtig produktion og et bæredygtigt forbrug ved i første række at forebygge
frembringelse af WEEE og desuden genbruge, genanvende og på anden måde nyttiggøre dette
affald for at nedbringe den affaldsmængde, der skal bortskaffes, og bidrage til en effektiv
ressourceudnyttelse og genvinding af værdifulde sekundære råstoffer.
I denne forbindelse indføres der med WEEE-direktivet i artikel 11 og bilag V fælles mål for
forberedelse med henblik på genbrug og genanvendelse samt mål for nyttiggørelse for WEEE,
ligesom der i artikel 11, stk. 2, fastsættes en metode til beregning af disse mål.
Denne rapport opfylder følgende krav til Kommissionen fastsat i artikel 11, stk. 6, i WEEE-
direktivet:
1. Tage nyttiggørelsesmålene i bilag V, del 3, op til fornyet overvejelse
2. Undersøge muligheden af at opstille separate mål for WEEE, der forberedes med
henblik på genbrug
3.
Tage den i artikel 11, stk. 2 omhandlede beregningsmetode for opfyldelse af
nyttiggørelsesmålene op til fornyet overvejelse med henblik på at analysere, om det kan lade
sig gøre at fastsætte målene på basis af produkter og materialer (output) fra processerne til
nyttiggørelse, genanvendelse og forberedelse med henblik på genbrug.
Med henblik på udarbejdelsen af denne rapport har Kommissionen indgået kontrakt med
uafhængige konsulenter, som har gennemgået de relevante statistiske data, den relevante
litteratur og tekniske information og gennemført høringer med de vigtigste interessenter
(medlemsstater, brancheorganisationer, efterlevelsesordninger for udvidet producentansvar,
NGO'er og uafhængige eksperter) (
2
).
Formålet med denne rapport er at orientere Europa-Parlamentet og Rådet om Kommissionens
vurdering og konklusioner vedrørende disse spørgsmål.
1
2
EUT L 197 af 24.7.2012, s. 38.
"
Study on WEEE recovery targets, preparation for re-use targets and on the method for calculation of the recovery targets"
(Undersøgelse af nyttiggørelsesmålene, målene for forberedelse med henblik på genbrug og af metoden til beregning af
nyttiggørelsesmålene for WEEE):
http://ec.europa.eu/environment/waste/weee/events_weee_en.htm
.
2
kom (2017) 0173 - Ingen titel
1744569_0003.png
2. F
ORNYET OVERVEJELSE AF NYTTIGGØRELSESMÅLENE FOR
WEEE
2.1. Mål
Det elektriske og elektroniske udstyr (EEE), der henhører under WEEE-direktivets
anvendelsesområde, klassificeres i øjeblikket under 10 "produktorienterede" kategorier fastsat
i bilag I og II (
3
). Fra den 15. august 2018 vil EEE blive klassificeret under 6
"indsamlingsorienterede" kategorier fastsat i bilag III og IV (
4
). De nyttiggørelsesmål, som
producenterne skal opfylde i henhold til artikel 11, stk. 1, finder anvendelse på hver enkelt
EEE-kategori som fastsat i bilag V.
Da målene for genanvendelse og nyttiggørelse afhænger af mængden og
materialesammensætningen i de enkelte kategorier, kan den ændrede kategorisering påvirke
den samlede mængde og materialesammensætning i de nye kategorier. Derfor er
hovedformålet med den fornyede overvejelse af nyttiggørelsesmålene at vurdere, om
ændringen af EEE-kategorierne vil resultere i væsentlige ændringer af disse måls
ambitionsniveau.
2.2. Vurdering med hensyn til den fornyede overvejelse af nyttiggørelsesmålene for
WEEE
Analysen fokuserede på en sammenligning af nyttiggørelsesmålenes ambitionsniveau for hver
af de 10 kategorier fra den 15. august 2015 til den 14. august 2018, som er fastsat i bilag V,
del 2, og de nyttiggørelsesmål, der gælder for hver af de seks kategorier fra den 15. august
2018, og som er fastsat i bilag V, del 3.
Undersøgelsen gav anledning til følgende konklusioner:
For størstedelen af produkternes vedkommende er der ikke sket nogen ændring i
genanvendelses- og nyttiggørelsesmålenes absolutte værdi som følge af overgangen fra 10
til seks EEE-kategorier. Når der er sket ændringer, har de ikke været væsentlige. De meget
få produkter, der berøres af ændringen af målene (f.eks. værktøj til erhvervsmæssig brug,
medicinsk udstyr, overvågnings- og reguleringsinstrumenter til erhvervsmæssig brug),
udgør kun en meget lille brøkdel af den samlede WEEE-strøm, og indvirkningen på den
samlede nyttiggørelses- og genanvendelsessats er derfor uanseelig.
Ændringen af kategorierne resulterer i en stigning på over 7 % i den mængde, der skal
genanvendes, hvilket betyder, at de genanvendelsesmål, der finder anvendelse fra 2018 (i
seks kategorier), er mere ambitiøse end de mål, der gælder fra 2015 til 2018 (i 10
kategorier). Dette er ønskeligt, eftersom målene bør vokse over tid, og en håndhævelse af
målene for 2018 (seks kategorier) vil føre til en mindre stigning i de miljømæssige og
økonomiske fordele som følge af stigningen i mængden af materialer, der nyttiggøres og
genanvendes.
Inddelingen i seks kategorier ligger meget tættere på arbejdsgangene på indsamlings- og
behandlingsniveau. Det kan således også forbedre konsistensen i dataindberetningen og
lette den administrative byrde for såvel WEEE-indsamlings- og behandlingsfaciliteter som
de nationale myndigheder, når de konsoliderer og kontrollerer dataenes konsistens.
3
Disse kategorier er: 1) store husholdningsapparater, 2) små husholdningsapparater, 3) it- og teleudstyr, 4) forbrugerudstyr,
5) belysningsudstyr, 6) elektrisk og elektronisk værktøj, 7) legetøj og fritids- og sportsudstyr, 8) medicinsk udstyr , 9)
overvågnings- og reguleringsinstrumenter, 10) salgsautomater.
4
Disse kategorier er: 1) udstyr til temperaturudveksling 2) skærme, monitorer og udstyr indeholdende skærme med en
overflade, der er større end 100 cm
2
3) lyskilder 4) stort udstyr (en ydre dimension på mere end 50 cm) 5) småt udstyr (ingen
ydre dimension på mere end 50 cm) 6) småt it- og telekommunikationsudstyr (ingen ydre dimension på mere end 50 cm).
3
kom (2017) 0173 - Ingen titel
1744569_0004.png
2.3. Konklusion
Kommissionen har på grundlag af den gennemførte vurdering konkluderet, at der ikke er
nogen grund til at revidere nyttiggørelsesmålene for de seks nye EEE-kategorier omhandlet i
bilag V, del 3, da disse måls ambitionsniveau svarer til ambitionsniveauet for de mål, der er
fastsat i de nuværende 10 kategorier fastsat i bilag V, del 2.
3. U
NDERSØGELSE
AF MULIGHEDEN AF AT OPSTILLE SEPARATE MÅL FOR
FORBEREDES MED HENBLIK PÅ GENBRUG
WEEE,
DER
3.1. Mål
Det hensigtsmæssige i at opstille separate mål for forberedelse med henblik på genbrug blev
undersøgt ved at sammenstille den relevante praksis, der anvendes i medlemsstaterne,
analysere drivkræfterne bag og hindringerne for forberedelse med henblik på genbrug og på
grundlag af de tilgængelige oplysninger at vurdere, om det er gennemførligt og praktisk at
opstille separate mål for WEEE, der skal forberedes med henblik på genbrug.
3.2. Vurdering af muligheden af at opstille separate mål for WEEE, der forberedes med
henblik på genbrug
I 2012 indberettede medlemsstaterne til Eurostat, at omkring 70 000 ton WEEE var blevet
genbrugt/forberedt med henblik på genbrug i EU. Det er imidlertid frivilligt, om
medlemsstaterne vil indberette separate data for genbrug/forberedelse med henblik på
genbrug, og kun 15 medlemsstater indberettede data i 2012, som det fremgår af nedenstående
tabel.
Tabel: Mængde WEEE indsamlet og genbrugt/forberedt med henblik på genbrug i 2012
5
Medlemsstat
WEEE
genbrugt/forberedt
med henblik på
genbrug
(ton)
1 248
4 068
292
0
42
0
0
0
557
9 568
11 845
0
0
Genbrug/forberedelse
med henblik på genbrug i
forhold til det indsamlede
WEEE
2%
3%
1%
0%
2%
0%
0%
0%
1%
2%
2%
0%
0%
WEEE
indsamlet (ton)
77 402
116 458
38 431
16 187
2 514
53 685
76 200
5 465
52 972
470 556
690 711
37 235
44 262
Østrig
Belgien
Bulgarien
Kroatien
Cypern
Tjekkiet
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
Tyskland
Grækenland
Ungarn
5
Kilde: "Study
on WEEE recovery targets, preparation for re-use targets and on the method for calculation of the recovery
targets":
http://ec.europa.eu/environment/waste/weee/events_weee_en.htm
.
(Datakilde: Eurostat)
4
kom (2017) 0173 - Ingen titel
1744569_0005.png
Irland
Italien
Letland
Litauen
Luxembourg
Μalta
Nederlandene
Polen
Portugal
Medlemsstat
41 177
497 378
4 694
14 259
5 010
1 506
123 684
175 295
43 695
WEEE
indsamlet (ton)
23 083
22 671
9 430
157 994
168 612
503 611
3 474 177
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Sverige
Det Forenede
Kongerige
I ALT
360
-
37
0
0
0
475
791
33
WEEE
genbrugt/forberedt
med henblik på
genbrug
(ton)
0
0
30
351
0
41 630
71 327
1%
-
1%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
Genbrug/forberedelse
med henblik på genbrug i
forhold til det indsamlede
WEEE
0%
0%
0%
0%
0%
8%
2%
Da et stort antal medlemsstater ikke indberettede de mængder af WEEE, der blev
genbrugt/forberedt med henblik på genbrug, separat, og da medlemsstaternes rapporter ikke
indeholdt nogen nærmere angivelse af, hvilke foranstaltninger der betragtes som
genbrug/forberedelse med henblik på genbrug i medlemsstaterne, er disse oplysninger ikke
tilstrækkeligt repræsentative. Disse data fører dog frem til den konklusion, at genbrug og
forberedelse med henblik på genbrug ikke er særlig udviklet på EU-plan, undtagen i nogle få
medlemsstater. Undersøgelsen viste, at der findes betydelige forskelle i forbrugsmønstrene
mellem medlemsstaterne hvad angår brugte produkter, hvilket har påvirket udviklingsniveauet
inden for sektoren. Dette gør det noget vanskeligt at vurdere potentialet for forberedelse med
henblik på genbrug i EU.
Undersøgelsen analyserede muligheden for at fastsætte et separat mål for forberedelse med
henblik på genbrug. Hvad angår de økonomiske virkninger kunne forberedelse med henblik
på genbrug medføre betydelige indtægter og besparelser for økonomien. På grund af den
positive indvirkning på jobskabelsen, der skyldes, at lavindkomstgrupper i befolkningen får
mulighed for at købe billige husholdningsapparater, har forberedelse med henblik på genbrug
også positive sociale virkninger. De mulige miljømæssige virkninger af forberedelse med
henblik på genbrug hænger sammen med, at man undgår at fremstille nyt EEE, og at
mængden af affald nedbringes. Energiforbruget skal imidlertid også tages i betragtning, da
nye apparater normalt er mere energieffektive end genbrugt ældre udstyr.
På den anden side vil fastsættelse af et separat mål for forberedelse med henblik på genbrug
kræve et godt kendskab til de mængder af WEEE, der kan forberedes med henblik på genbrug
i EU, og til, om det er økonomisk gennemførligt at ændre logistikken for at sikre, at
potentialet for genbrug af WEEE rent faktisk kan realiseres. Navnlig i medlemsstater, hvor
5
kom (2017) 0173 - Ingen titel
forberedelse med henblik på genbrug er underudviklet, ville det kræve ændringer af
indsamlingsstrukturerne og indførelse af procedurer til afprøvning af WEEE, når det
indsamles, og forud for enhver overførsel. Det ville også kræve, at der udvikles et
indberetningssystem for at fjerne risikoen for, at WEEE tælles med to gange, da det kan
indsamles og forberedes med henblik på genbrug flere gange, før det genanvendes.
Indberetningssystemet skal også sondre mellem de reelle strømme af WEEE, der forberedes
med henblik på genbrug, og udstyr, der genbruges uden at være affald. Hvis der opstilles et
separat mål for forberedelse med henblik på genbrug, er der endvidere en risiko for, at
producenterne af EEE ikke bidrager i lige høj grad til realiseringen af målet, da efterspørgslen
efter brugte produkter ikke er den samme for alle EEE-kategorier, og i nogle tilfælde er
forskellig for forskellige mærker af den samme type udstyr. Selv om risikoen for, at
producenterne ikke bidrager i lige høj grad, også findes i forbindelse med et fælles mål, giver
dette dog større fleksibilitet med hensyn til at kompensere for de forskelle i efterspørgslen
efter brugte produkter, der findes mellem forskellige EEE-kategorier.
Undersøgelsen bekræftede således, at opstilling af et separat mål for forberedelse med henblik
på genbrug vil medføre yderligere forpligtelser for de økonomiske aktører og
medlemsstaterne (f.eks. indberetning, overvågning) og en betydelig forøgelse af den
administrative byrde. Det fælles mål for forberedelse med henblik på genbrug og
genanvendelse, der gælder fra 2015 (bilag V, del 2 og 3), gør det muligt for medlemsstaterne
at nå dette mål ved at fremme såvel genanvendelse som forberedelse med henblik på genbrug.
Medlemsstater, der opstiller nationale mål for forberedelse med henblik på genbrug for
WEEE, vil dog efter al sandsynlighed i højere grad aktivt fremme praksisser, der øger
forberedelsen med henblik på genbrug, herunder fremme af adgangen til WEEE for personale
fra genbrugscentre, som det kræves i direktivets artikel 6, stk. 2, hvorved der opnås mere
positive resultater med hensyn til EU's affaldshierarki for WEEE.
3.3. Konklusion
Kommissionen har på grundlag af nøgleresultaterne af vurderingen konkluderet, at det ikke på
nuværende tidspunkt er hensigtsmæssigt at opstille separate mål for WEEE, der skal
forberedes med henblik på genbrug, i WEEE-direktivet. Kommissionen vil dog fremme
udvekslingen af information mellem medlemsstaterne med henblik på at påvise god praksis i
medlemsstater, hvor målene for forberedelse med henblik på genbrug af WEEE er blevet
opstillet på nationalt eller regionalt plan eller i henhold til ordninger for udvidet
producentansvar.
4. F
ORNYET
OVERVEJELSE
AF
METODEN
TIL
BEREGNING
AF
NYTTIGGØRELSESMÅLENE FOR
WEEE
OPSTILLET I ARTIKEL
11,
STK
.
OPFYLDELSE
2,
I DIREKTIV
2012/19/EU
4.1. Mål
I WEEE-direktivets artikel 11, stk. 2, defineres metoden til beregning af opfyldelse af
nyttiggørelsesmålene således, at vægten af WEEE, der ankommer til nyttiggørelse eller
genanvendelse/forberedelse med henblik på genbrug (inputbaseret fremgangsmåde), divideres
med vægten af alt særskilt indsamlet WEEE for hver kategori, udtrykt som en procentdel.
Ved den fornyede overvejelse af denne beregningsmetode blev der taget hensyn til, om det er
muligt og praktisk gennemførligt at opstille mål på grundlag af produkter og materialer, der er
resultatet af nyttiggørelse, genanvendelse og forberedelse med henblik på genbrug
(outputbaseret fremgangsmåde).
6
kom (2017) 0173 - Ingen titel
1744569_0007.png
4.2. Vurdering med hensyn til den fornyede overvejelse af metoden til beregning af
opfyldelse af nyttiggørelsesmålene
Undersøgelsen analyserede i første omgang de tilgængelige outputrelaterede data på
medlemsstatsplan fra flere forskellige informationskilder (
6
), herunder høring med
interessenter. Konklusionen var, at der stort set ikke findes nogen data om materialer (output)
fra processerne til nyttiggørelse, genanvendelse og forberedelse med henblik på genbrug
("outputrelaterede brøkdele" eller "brøkdele af materiale") på medlemsstatsplan, og der findes
kun en begrænset database, særlig i de tilfælde, hvor ordninger for udvidet producentansvar
finder anvendelse, om indberetningsværktøjer udviklet i henhold til bestemte tekniske
specifikationer (
7
).
På dette grundlag konkluderede man, at den mest lovende metode til indsamling af
outputrelaterede data er, at medlemsstaterne i højere grad håndhæver kravene i WEEE-
direktivets artikel 11, stk. 4, med henblik på at sikre, at producenter eller tredjeparter, der
handler på deres vegne, fører journaler over outputrelaterede data og fremmer værktøjer, der
kan anvendes til at harmonisere disse journaler.
Med hensyn til miljøfordelene ved at indføre outputbaserede nyttiggørelsesmål fremhævede
undersøgelsen, at dette kan fungere som et incitament til at øge genanvendelsesprocenterne
via tekniske forbedringer. Da en række værdifulde materialer, der findes i betydelige
mængder i WEEE, allerede genanvendes næsten fuldstændigt på grund af deres økonomiske
værdi, kan de outputbaserede mål muligvis kun have en begrænset indflydelse på den faktiske
genanvendelsespraksis. Undersøgelsen konkluderede ligeledes, at outputbaserede (eller
materialebaserede) mål ikke i væsentlig grad vil påvirke overvågningen af rensningen af
WEEE, eftersom denne normalt finder sted på et tidligt tidspunkt af genanvendelsesprocessen
i form af en forbehandlingsprocedure. Ud fra et miljømæssigt perspektiv bør
medlemsstaternes håndhævelse af selektiv behandling, herunder rensning, som allerede
kræves i artikel 8 og bilag VII til WEEE-direktivet, derfor prioriteres. Generelt har en streng
gennemførelse, håndhævelse og overvågning af indsamlingsmålene for WEEE stor
indflydelse på den reelle genanvendelse/nyttiggørelse, da det er blevet påvist, at en stor
vægtprocent
af
WEEE,
der
indgår
i
indsamlingsordningerne,
normalt
nyttiggøres/genanvendes.
I handlingsplanen for cirkulær økonomi satte Kommissionen sig som mål at fremme
udviklingen af europæiske standarder for materialeeffektiv genanvendelse af WEEE og af
affaldsbatterier og andre relevante komplekse udtjente produkter med henblik på at øge
genanvendelsen af kritiske råstoffer. Dette anses for at være en mere pragmatisk tilgang end
fastsættelse af bindende outputbaserede mål for genanvendelse.
4.3. Konklusion
Kommissionen har på grundlag af den gennemførte vurdering konkluderet, at der ikke findes
nogen overordnet begrundelse for at erstatte den inputbaserede metode til beregning af
opfyldelse nyttiggørelsesmål ved at fastsætte mål på grundlag af de produkter og materialer,
6
EUROSTAT-data, medlemsstaternes rapporter om gennemførelse af rammedirektiv 2008/98 om affald og WEEE-
direktivet, høringer med de nationale myndigheder.
7
WEEELABEX' dokument om tekniske specifikationer og europæisk standard EN 50625-1 Krav til indsamling, logistik og
behandling i forbindelse med WEEE - Del 1 og TS 50625-3-1 -- Del 3-1.
7
kom (2017) 0173 - Ingen titel
der nyttiggøres, genanvendes og forberedes med henblik på genbrug (outputbaseret
fremgangsmåde).
8